Mitä teen? Omistan 7 vuotiaan whels ruunan joka on ruvennut pysähtelemään maastossa. Emme ole vielä kokeilleet kentällä tai maneesissa koska poni viedään talveksi (elokuun alussa )maneesitalliin. Se on siis pysähdellyt noin viikon ja risat. Testaileeko se vaan minua kun raippakaan ei kunnolla tepsi. Välillä joudun tulla alas taluttaen tai joku ohjista taputtamaan eteenpäin. Luin yhdessä keskustelussa että kun hevonen ei mene eteenpäin niin mennään sinne suuntaan minne omistaja haluaa , takaperin , kannattaisiko kokeilla? Takaisin päin ponini tulee hirmuvauhtia. Vai johtuuko siitä että kun menemme sen kanssa yksin ja muut hepat jää talliin , että haluaa olla kavereiden kanssa? Kun talvisin se on aina maneesitallilla niin on monta heppa samaan aikaan?
Hevosongelma!
6
76
Vastaukset
- -anna-
Ehdottaisin että menet joku kerta maastoon kävelyttäen (riimu ja riimunnaru tai suitset ja ohjista taluttaen) hevosta. Menet samaa reittiä missä se pysähtelee. Jos pysähtyy niin pyydät sitä vaan eteenpäin ja puhut sille rauhallisesti että esim. Ei siellä ole mitään. jatketaan nyt matkaa. Jos ei tehoo niin mee takasi päin ja lita se ravaamaan se kohta ja sen jälkeen kehut sitä paljon. Tee se pari kertaa ja sit voisit ottaa toisen kaverin mukaan maastoon ja kokeilla miten menee. Kannatta myös kokeilla sillein että toinen jää seisomaan toisen hevosen kanssa taaemmas ja kokeilet mennä sen kanssa yksin vähän matkaa ja jos se pysähtelee niin toinen menee vähän matkaa edelle ja sä menet vähän taaemmas siitä kohtaa missä se pysähtelee ja sit vaan lähdet taas liikkeelle. Jos se ravaa toisen hevosen luokse nopeesti se hyvä merkki siitä että se tarvitsee kaveria. Onhan hevonen/poni laumaeläin. :) Toivottavasti auttaa...
- Onkohevosenipässi
Kiitos:)
- Onkohevosenipässi
Kiitoksia
Se testailee sinua, joten mitä teetkin, pysy satulassa. Jos tulet alas, poni oppii, että pysähtymällä saa ratsastajan alas satulasta, ja se alkaa vain tehdä sitä entistä enemmän. Myöskään takaisin päin ei kannata kääntyä, koska siitä se taas oppii, että pysähtymällä pääsee takaisin tallille päin mikä sekin vain pahentaa tilannetta, siitäkin huolimatta, että hetken päästä kääntyisi takaisin sinne minne alun perin oli menossa.
Toisen hevosen kanssa voi kokeilla mitä tapahtuu, niin kuin anna sanoi, mutta se ei toimi kaikilla hevosilla. Jotkut alkavat tehdä sitä, että ne eivät enää suostu ollenkaan menemään pois päin tallilta ilman toista hevosta.
Vaikka hevonen onkin laumaeläin, sen on silti mentävä sinne minne ratsastaja haluaa, myös yksin.
Se olin minä joka kehotti peruuttamaan haluttuun suuntaan jos hevonen ei suostu kulkemaan etuperin. Olen henk koht tehnyt niin useammallakin hevosella ja jokainen on antanut periksi ja lähtenyt eteenpäin epämääräisen ajan kuluttua. Joillakin hevosilla joutuu peruuttamaan pitkiäkin matkoja ja toistamaan sen useita kertoja, toiset luovuttavat lyhyellä matkalla kerrasta, mutta joka tapauksessa se on toiminut joka kerta. Tunnen myös useita muita ratsastajia jotka ovat tehneet niin ja saaneet hevosensa toimimaan halutulla tavalla.
Oma ponini teki täsmälleen samaa aikoinaan sekä maastossa (kun mentiin pois päin tallilta) että kentällä, eikä raippa tehonnut siihenkään. Sitten äitini neuvoi peruuttamaan, ja se tehosi. Minä jouduin tekemään sen useita kertoja, mutta sitten pysähtelyt vähenivät ja loppuivat lopulta kokonaan. Suosittelen!
En silti väitä että oma tapani olisi ainoa oikea, muutkin neuvot voivat toimia, joten kokeile sitä mikä tuntuu parhaalta, ja ellei se tehoa, kokeile jotakin muuta. Sillä lailla sen sitten näkee mikä toimii oman hevosen kohdalla.- omistankopässin
Kiitoskia! Yritin tuota juttua , aluksi ei antanut periksi mutta lopulta antoi! Katsotaan muistaako huomenna meidän säännöt! 8)
Eipä kestä! :)
Varaudu tosiaan siihen ettei yksi kerta riitä. Jos ponisi on itsepäistä laatua, se tuskin uskoo kerrasta, että säännöt ovat muuttuneet. Ja kunhan tässä aikasi sen kanssa peruuttelet ja saat sen toimimaan, se saattaa joskus myöhemmin vielä kokeilla, onko asia tosiaan niin ettei se enää saakaan tehdä oman mielensä mukaan. Jos niin käy, ota samat lääkkeet käyttöön uudestaan. Se neuvottelu on todennäköisesti helpommin voitettavissa kuin tämä ensimmäinen tahtojen taistelu joka on aina pahin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau566598Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens404402- 542189
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat391818Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,61411Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil151179- 171111
- 241104
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671077- 671018