Mikä sieni on: lakki päältä selkeän suklaanruskea, samettimainen, hieman pulleahko pinta, kuiva, nukkamainen, kaartuu vähän alas helttojen päälle.
Kasvoi kolme vierekkäin, lakki kasvaa vähän vinoon jalasta. Vaaleat runsaat heltat, jatkuvat aika alas jalan tyveen. Jalan tyvessä selkeä tummanruskea, leveä raita, tai siis se koko alaosa on tummanruskea. Tuoksuu mielestäni lakritsille.
Joku on joskus esitellyt tuota sientä minulle, muttei nyt ole sienikirjaa tässä, enkä muista sen nimeä, tai onko syötävä, niin sattuisiko joku täällä tietämään nimen ?
Odotan innolla, että se on joku hyvä, syötävä sieni. Tuoksu ainakin on niin lupaava ja tuo tummanruskea samettinen lakki. Kaunis sieni. Vahingoituttuaan heltta muuttuu tummaksi. Pidän peukkuja, että olisi syötävä ja joku erikoisen herkullinen !
Apua tunnistamiseen tarvitaan
Nimi hukassa
4
238
Vastaukset
- Aloittaja jatkaa
Tilanne on siis nyt sunnuntaina 28.7.13 ns. "päällä", joten olisi kiva saada nuo sienet vaikka syötyä, jos ovat syötäviä, että kiirehtikää vastausta kiitos.
- Sienipöljä
Taisinkin ihan itse (=)) löytää vastauksen, kuvista päätellen on samettijalka, sukua myrkylliselle pulkkosienelle, ei syötävä, parempi jättää metsään siis. Mielenkiintoisen näköinen kaveri on, mutta ei siis syötävä, vaikka tuoksuukin ihanan lakritsaiselle. Voi pahus sentään.
Olisiko joku syötävä lakritsinmakuinen- ja tuoksuinen sieni ? Ehdotuksia ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503874
- 1053425
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342811Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262478- 201879
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51829- 1851766
- 291578
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3871468Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91248