Olen juonut ,itkenyt, raivonnut, lamaantunut ,helpottunut, valvonut....olen aivan loppu, täysin rikki. Avioliittoni on loppu. Joudun laittamaan koko elämäni ja suunnitelmani alusta alkaen uusiksi. Tätä surun määrää ja luopumisen tuskaa ei voi sanoin kuvata. Itken nytkin kun kirjoitan tätä niin etten meinaa ruutua nähdä. Minua oksettaa ja tunnen tuskan ihan fyysisesti. Selviääkö tästä koskaan? Vaikka eroa on tehty jo pitkään, miksi se sattuu silti näin hirvittävän paljon? Miten ihmeessä minä pärjään yksin. Miksi sinä rikoit miheni kaiken toisen naisen tähden. Nyt et enää edes ole hänen kanssaan. Minut sen sijaan on rikottu täysin, murskattu, ajettu yli. Sieluni on tuhansissa paloissa. Tulenko ehjäksi enää koskaan.
Eilen eronnut!
72
1407
Vastaukset
- kuuhullu.
Sinä päätät selviätkö vai jäätkö murehtimaan mennyttä. Näin se vaan on. Suosittelen ammattiauttajan apua. Olet vakavasti läheisriippuvainen. Aivan kuten minä joskus aiemmin.
- ubgyuitujb
Hei haloo!!!
On aikamoista mennä antamaan tollasta diagnoosia ihmiselle jinka erosta on kulunut vasta vuorokausi!!! Totta hemmetissä kuka tahansa on aivan paskana ja hetken sekaisin.
Ap.lle anna itsellesi aikaa, itke, raivoa, sure ja puhu ystävillesi. Parempi se on tuska päästää ulos!!
Mikään muu ei tuohon vaivaan auta kun aika ja ajan tuoma etäisyys. Nyt tietenkin suru on tukahduttava ja kova shokki päällä, uskon sen. Niin oli itsellänikin kun ensimmäinen avioliitoni päättyi. Pari ensiimmäistä kuukautta meni aivan sumussa eteenpäin rämpien.
Näin vuosia ja vuosia kun tasksepäin noita aikojs katselen, voin edelleen todeta että tein siltikkin oikean ratkaisun, vaikka sitä kovasti monta kertaa eron jälkeen epäilin... vaikka erota halusin täysin mahdottomasta suhteesta, ei se rakkaus silti ollut loppunut.
Mutta kun sulkee yhden oven, toinen ovi aukeaa...
Kun saat pahimmat surut ja pettymykset itkettyä ja surtua, niin sitä pystyy pikkuhiljaa kääntämään katseen tulevaisuuteen.
Tsemppiä kovasti. Ja sitten yksi asia vielä... älä missään nimessä jää sänkyyn tai sohvalle makaamaan... esim kunnon raivolenkit tekevät hyvää kropalle ja mielelle, se myös auttaa sinua helpommin nukkumaan ja hetken lepäämiseen, jotta asiat eivät koko ahan pyöri päässä!!! Myös kunnon uni on hyvin tärkeä omalle päälle ja kaiken jaksamisen kannalta. Viinaksiin älä koske!!! - ------------
ubgyuitujb kirjoitti:
Hei haloo!!!
On aikamoista mennä antamaan tollasta diagnoosia ihmiselle jinka erosta on kulunut vasta vuorokausi!!! Totta hemmetissä kuka tahansa on aivan paskana ja hetken sekaisin.
Ap.lle anna itsellesi aikaa, itke, raivoa, sure ja puhu ystävillesi. Parempi se on tuska päästää ulos!!
Mikään muu ei tuohon vaivaan auta kun aika ja ajan tuoma etäisyys. Nyt tietenkin suru on tukahduttava ja kova shokki päällä, uskon sen. Niin oli itsellänikin kun ensimmäinen avioliitoni päättyi. Pari ensiimmäistä kuukautta meni aivan sumussa eteenpäin rämpien.
Näin vuosia ja vuosia kun tasksepäin noita aikojs katselen, voin edelleen todeta että tein siltikkin oikean ratkaisun, vaikka sitä kovasti monta kertaa eron jälkeen epäilin... vaikka erota halusin täysin mahdottomasta suhteesta, ei se rakkaus silti ollut loppunut.
Mutta kun sulkee yhden oven, toinen ovi aukeaa...
Kun saat pahimmat surut ja pettymykset itkettyä ja surtua, niin sitä pystyy pikkuhiljaa kääntämään katseen tulevaisuuteen.
Tsemppiä kovasti. Ja sitten yksi asia vielä... älä missään nimessä jää sänkyyn tai sohvalle makaamaan... esim kunnon raivolenkit tekevät hyvää kropalle ja mielelle, se myös auttaa sinua helpommin nukkumaan ja hetken lepäämiseen, jotta asiat eivät koko ahan pyöri päässä!!! Myös kunnon uni on hyvin tärkeä omalle päälle ja kaiken jaksamisen kannalta. Viinaksiin älä koske!!!No minä en ainakaan ollut paskana eron jälkeen, vaan aivan päinvastoin.
Omiini silmiini pisti ap:n kysymys "miten pärjään yksin" sekä "Minut sen sijaan on rikottu täysin, murskattu, ajettu yli. Sieluni on tuhansissa paloissa. Tulenko ehjäksi enää koskaan"
Mielestäni kuuhullu teki aivan oikean diagnoosin ap:n voimakkaasta läheisriippuvuudesta. Ap tarvitsee ammattilaisen apua. - ssici
------------ kirjoitti:
No minä en ainakaan ollut paskana eron jälkeen, vaan aivan päinvastoin.
Omiini silmiini pisti ap:n kysymys "miten pärjään yksin" sekä "Minut sen sijaan on rikottu täysin, murskattu, ajettu yli. Sieluni on tuhansissa paloissa. Tulenko ehjäksi enää koskaan"
Mielestäni kuuhullu teki aivan oikean diagnoosin ap:n voimakkaasta läheisriippuvuudesta. Ap tarvitsee ammattilaisen apua.Hölpöti pölpöti. Vain luonnevikaiset eivät käy _myös_ noita tunteita läpi erotessaan, mutta heitä ei voi auttaa edes ammattilainen.
- sattui 5v takasin
Höpö, höpö tajuut sä ,tuo ap on eilen eronnut, jos ei tässä vaiheessa satu niin on täysin tunteeton ja kylmä ihminen.
- Neuvoja sinulle nyt
Lopeta juominen. Lähde ulos liikkumaan ja jumpalle. Nyrkkeile yksin metsässä ja huuda. Syö ravitsevasti ja kevyesti. Jatka tätä sitkeästi, pura vihasi ja surusi rakentavasti urheiluun. Lue naisten hömppää, naistenlehtiä terveydestä ja kauneudesta. Ei kestä kauaa ja eräänä päivänä peilistä sinua katsoo hoikka, kaunis ja elinvoimainen eronnut nainen,sellainen, jolla on elämässä vain hyvää odotettavaa. Näin meille tuhansille muillekin, jotka koimme saman kuin sinä, on käynyt, kun lopulta löydämme tiemme ulos suuresta tuskasta ja mennyt jää taa. Äijää emme enää takaisin huoli, se selviää vuoden jälkeen erosta, kun olemme miettineet tarpeeksi pitkään, kuinka huonosti tuo äijä avioliitossa meitä kohteli.
- tanja*
Nimenomaan, lopeta juominen. Se auttaa jo paljon. Toisaalta tuskasi tuntuu olevan niin valtaisa, että ehkäpä minäkin suosittelen ammattiauttajaa. Tai ainakin lukemaan itsetutkiskelukirjoja, elämänhallintaa.
- it' s a ladies night
"Äijää emme enää takaisin huoli, se selviää vuoden jälkeen erosta, kun olemme miettineet tarpeeksi pitkään, kuinka huonosti tuo äijä avioliitossa meitä kohteli. " Wauuu!
- mun kokemus
Mä kyllä eronneena olen sitä mieltä, että syyllisiä eroon ovat liiton molemmat osapuolet. Kun myöntää itselleen, ettei itsekään ollut mikään mallipuoliso, alkaa elämä helpottaa. Miksi tuhlata energiaansa haukkumalla entistä miestään kun itsekään ei ollut täydellinen?
Mun mielestä on surullista, että monet naiset elää vain miestä varten. Unohtavat itsensä ja ovat liian riippuvaisia miehistään. Sitten jos ero tulee, käy niinkuin ap:llä, romahtaa täysin. Ja onko niin, että miehistään riippuvaiset naiset sulkevat silmänsä avioliiton ongelmilta ja näin väittävät eron tulleen puun takaa? Meillä ainakin meni vuosia ennen eroa todella huonosti. Mä tiesin koko ajan, että ero tästä vielä tulee, vaikka miten yritettiin ja ehkä sen takia lopullinen eropäätös olikin mulle aika helppo. Ja olo oli helpottunut, kun pääsin muuttamaan omaan kotiin. - -heniklö-ihminen-
mun kokemus kirjoitti:
Mä kyllä eronneena olen sitä mieltä, että syyllisiä eroon ovat liiton molemmat osapuolet. Kun myöntää itselleen, ettei itsekään ollut mikään mallipuoliso, alkaa elämä helpottaa. Miksi tuhlata energiaansa haukkumalla entistä miestään kun itsekään ei ollut täydellinen?
Mun mielestä on surullista, että monet naiset elää vain miestä varten. Unohtavat itsensä ja ovat liian riippuvaisia miehistään. Sitten jos ero tulee, käy niinkuin ap:llä, romahtaa täysin. Ja onko niin, että miehistään riippuvaiset naiset sulkevat silmänsä avioliiton ongelmilta ja näin väittävät eron tulleen puun takaa? Meillä ainakin meni vuosia ennen eroa todella huonosti. Mä tiesin koko ajan, että ero tästä vielä tulee, vaikka miten yritettiin ja ehkä sen takia lopullinen eropäätös olikin mulle aika helppo. Ja olo oli helpottunut, kun pääsin muuttamaan omaan kotiin.Tuo on ihan totta, etät koskaan ei pitäisi elää minkään kautta tai totaallisesti jollekin. Mutta se on eri asia, kuin välinpitämättömyys.
Mahdollista on sekin, että ihmiset sumuttavat itseään, että menee hyvin. Mutta on oikeasti myös puolisoita, jotka osaavat näetellä toiselle vaikka mitä eikä toinen osaa aavistaakaan toisen eroajatuksia.
Yleensä eroon molemmat ovat syyllisiä. Mutta sitten on niitä liittojakin, jossa vaan toinen. Minkä teet, että vaikka kuinka olisi hyvä ja toisen huomioiva puoliso toinen sunntaa aikansa ja tarmonsa muualle. Työhö, harrastukseen, muihin aktiviteetteihin tai vieraisiin naisiin. Aina ei kyse ole omasta huonoudesta jos toiselle iskee vaikka voimakas identtiteettikriisi tai kapinavaihe elämässään. Myöskin on paljon niitä avioliittoja, jossa on nk. ottaja ja antaja. Toinen antaa joka suhteessa kaikkensa ja toinen ei mitään. TOinen siis tekee kotityöt, maksaa asunnot ja perheen elatuksen. On aktiivinen puolison ja lasten suhteen ja myös aktiivinen seksuaalisesti. Tällaisia liittoja tiedän useammankin. - Kaikenlaista on
mun kokemus kirjoitti:
Mun mielestä on surullista, että monet naiset elää vain miestä varten. Unohtavat itsensä ja ovat liian riippuvaisia miehistään. Sitten jos ero tulee, käy niinkuin ap:llä, romahtaa täysin. Ja onko niin, että miehistään riippuvaiset naiset sulkevat silmänsä avioliiton ongelmilta ja näin väittävät eron tulleen puun takaa? Meillä ainakin meni vuosia ennen eroa todella huonosti. Mä tiesin koko ajan, että ero tästä vielä tulee, vaikka miten yritettiin ja ehkä sen takia lopullinen eropäätös olikin mulle aika helppo. Ja olo oli helpottunut, kun pääsin muuttamaan omaan kotiin."Miksi tuhlata energiaansa haukkumalla entistä miestään kun itsekään ei ollut täydellinen?"
Eroja ja eronneita on kovin erilaisia. Jos olet vuosikaudet katsellut ryyppäävää, peliriippuvaista tai henkisesti/ fyysisesti pahoinpitelevää puolisoa, niin vaikka mietit kuinka kauan, et keksi itsestäsi niin suuria vikoja, että voisit jakaa eron syyt 50-50. Vieläpä jos yksin elätit koko perheen, hoidit kodin ja ylläpidit kulissit, olit uskollinen ja luotit toisen sanaan ja lupauksiin, kun toinen kusetti, petti ja hyväksikytti sinua, tuhlasi omat rahat riippuvuuksiinsa ja lupaukset unohtuivat aina. Nalkutus omana vikana tätä kaikkea vastaan on aika inhimillistä ja pientä. Meitä on moneksi. - anisa.
Kaikenlaista on kirjoitti:
"Miksi tuhlata energiaansa haukkumalla entistä miestään kun itsekään ei ollut täydellinen?"
Eroja ja eronneita on kovin erilaisia. Jos olet vuosikaudet katsellut ryyppäävää, peliriippuvaista tai henkisesti/ fyysisesti pahoinpitelevää puolisoa, niin vaikka mietit kuinka kauan, et keksi itsestäsi niin suuria vikoja, että voisit jakaa eron syyt 50-50. Vieläpä jos yksin elätit koko perheen, hoidit kodin ja ylläpidit kulissit, olit uskollinen ja luotit toisen sanaan ja lupauksiin, kun toinen kusetti, petti ja hyväksikytti sinua, tuhlasi omat rahat riippuvuuksiinsa ja lupaukset unohtuivat aina. Nalkutus omana vikana tätä kaikkea vastaan on aika inhimillistä ja pientä. Meitä on moneksi.Totisesti totta, eroja on kovin erilaisia! Suurin osa eronneista ei tule edes ajatelleeksi miten erilaisia erot ovat. Joskus aivan toistensa vastakohtia. Eron syyt harvoin menevät 50/50, etenkin silloin kun toinen ei halua erota.
- mieskin_on_sellainen
mun kokemus kirjoitti:
Mun mielestä on surullista, että monet naiset elää vain miestä varten. Unohtavat itsensä ja ovat liian riippuvaisia miehistään. Sitten jos ero tulee, käy niinkuin ap:llä, romahtaa täysin. Ja onko niin, että miehistään riippuvaiset naiset sulkevat silmänsä avioliiton ongelmilta ja näin väittävät eron tulleen puun takaa? Meillä ainakin meni vuosia ennen eroa todella huonosti. Mä tiesin koko ajan, että ero tästä vielä tulee, vaikka miten yritettiin ja ehkä sen takia lopullinen eropäätös olikin mulle aika helppo. Ja olo oli helpottunut, kun pääsin muuttamaan omaan kotiin.Viikko on mennyt lähdöstä ja taivas alkaa kirkastua. Kyllä se siitä mutta edelliseen lisään että moni mies elää vain naista varten unohtaen itsensä.
tai sitten käy niin että yrittää niin kovasti olla maailman paras isä että unohtaa olla puoliso - Nohuhuhhuh
mun kokemus kirjoitti:
Mun mielestä on surullista, että monet naiset elää vain miestä varten. Unohtavat itsensä ja ovat liian riippuvaisia miehistään. Sitten jos ero tulee, käy niinkuin ap:llä, romahtaa täysin. Ja onko niin, että miehistään riippuvaiset naiset sulkevat silmänsä avioliiton ongelmilta ja näin väittävät eron tulleen puun takaa? Meillä ainakin meni vuosia ennen eroa todella huonosti. Mä tiesin koko ajan, että ero tästä vielä tulee, vaikka miten yritettiin ja ehkä sen takia lopullinen eropäätös olikin mulle aika helppo. Ja olo oli helpottunut, kun pääsin muuttamaan omaan kotiin.Miten ihmeessä voit väittää, että MOLEMMAT ovat AINA syyllisiä? HÄH? Miten selität sen, että toinen keksii toisesta vuositolkulla perättömiä väitteitä, jotka EIVÄT PIDÄ PAIKKAANSA? Onko syyllinen se, joka näitä perättömiä tarinoita toisesta väittää, vai se, josta niitä väitetään, kun koko väitteet EIVÄT ole totta?! Väitteiden varjolla sitten kieltäydytään esim koko suvun tilaisuuksista ja kiristetään erilaisilla asioilla ja väkivallalla, jos tämä väitösten uhri ei suostu myöntymään toisen väitteisiin ja pitämään niitä totena!
Onhan toi ihan outoa syyllistää sellaista, jolla ei ole osaa ei arpaa siihen, miks toinen osapuoli keksii täyttä ****** toisesta ja syytä tähän pelleilyyn ei sano eikä halua sanoa.
Ei todellakaan mene kaikki erot samalla tavoin.
- tattoolady69
Kiitos! Joo viinaan en enää koske. Se ei tee kun kaiken vielä 10 kertaa hirveämmäksi. Juttelin äsken puhelimessa hyvän ystäväni kanssa, ja vaikka itkinkin ensimmäiset 10 minuuttia niin etten saanut sanaakaan ulos,niin pelkästään jo se että joku jaksaa kuunnella sitäkin tuomitsematta ja yrittämättä sanoa, että häntä pystyyn, auttaa. En voi sille mitään, että olen aivan romuna. Välillä taas raivo ottaa vallan ja tekisi mieli hajottaa koko astiasto, mutta mistä minä sitten syön. Tunteet lyö laidasta laitaan, ja minun on ihan turha edes yrittää hallita niitä. Ja totta . Tällä hetkellä olen todella läheisriippuvainen. Tekisin mitä vaan jos kaikki muuttuisi hyväksi ja onnelliseksi taas. Mutta kun ei muutu. Se on se fakta minkä kanssa on elettävä jokainen sekuntti ja minuutti eteenpäin. Ja voi kun pääsisikin juuri nyt terapiaan. Sehän olisi aivan mahtavaa kun saisi tähän asiaan ihan ammattilaisen apua. Tämä linnunrata mikä tällä hetkellä minun päässä pyörii on jotain... jotain...en osaa edes sanoa.
- hadhahdsg
Tattoolady69: hakeudu ihmeessä terapiaan, mutta vasta esim. kuukauden päästä. Terapiassa on hyvä olla jonkimoisessa kondiksessa, jotta siitä saisi hyötyjä.
- ssici
hadhahdsg kirjoitti:
Tattoolady69: hakeudu ihmeessä terapiaan, mutta vasta esim. kuukauden päästä. Terapiassa on hyvä olla jonkimoisessa kondiksessa, jotta siitä saisi hyötyjä.
Terapiaan ei niin vain mennä, ja se sitten maksaa.
Mutta on niitä matalan kynnyksenkin paikkoja, jos jonkun asiaan liittymättömän henkilön kanssa haluaa jutella. - anisa.
ssici kirjoitti:
Mutta on niitä matalan kynnyksenkin paikkoja, jos jonkun asiaan liittymättömän henkilön kanssa haluaa jutella."terapialla" ei varmaan aina tarkoiteta oikeaa terapiaa, pelkästään keskusteluapua. Sitä saa hakeutumalla terveyskeskuslääkärin pakeille.
- ssici
anisa. kirjoitti:
"terapialla" ei varmaan aina tarkoiteta oikeaa terapiaa, pelkästään keskusteluapua. Sitä saa hakeutumalla terveyskeskuslääkärin pakeille.
Kyllä hän taisi ihan oikeaa terapiaa tarkoittaa, koska korosti, että pitäisi hakeutua vasta kuukauden päästä.
Terapiat kestävät pitkään ja maksavat useita tuhansia euroja vuodessa. Päätöstä sellaiseen sitoutumisesta ei kannata tilapäisissä kriisitunnelmissa tehdä, jos mielenterveys yleensä on ollut hyvä.
Ero on yleensä tilapäinen kriisi, jolloin apua kannattaa hakea heti, matalan kynnyksen paikasta eli jostain koulutettujen vapaaehtoistyöntekijöiden pyörittämästä paikasta. Lääkäreillä ei ole erityistä osaamista avioerokriisejä varten.
Nämä puoskarit, jotka täällä diagnosoivat ihmisen yhden viestin perusteella läheisriippuvaiseksi tai milloin miksikin, voisivat pitää suunsa kiinni edes kerran elämässään - jos ei ole mitään asiallista asiaa. - Ei ole hinnasta kii
ssici kirjoitti:
Kyllä hän taisi ihan oikeaa terapiaa tarkoittaa, koska korosti, että pitäisi hakeutua vasta kuukauden päästä.
Terapiat kestävät pitkään ja maksavat useita tuhansia euroja vuodessa. Päätöstä sellaiseen sitoutumisesta ei kannata tilapäisissä kriisitunnelmissa tehdä, jos mielenterveys yleensä on ollut hyvä.
Ero on yleensä tilapäinen kriisi, jolloin apua kannattaa hakea heti, matalan kynnyksen paikasta eli jostain koulutettujen vapaaehtoistyöntekijöiden pyörittämästä paikasta. Lääkäreillä ei ole erityistä osaamista avioerokriisejä varten.
Nämä puoskarit, jotka täällä diagnosoivat ihmisen yhden viestin perusteella läheisriippuvaiseksi tai milloin miksikin, voisivat pitää suunsa kiinni edes kerran elämässään - jos ei ole mitään asiallista asiaa.Hyvät ihmiset, on olemassa melkein joka paikkakunnalla perheasiainneuvottelukeskus, joka toimii seurakuinnan yhdeydessä, se ei maksa yhtään mitään.
Siellä on täysin koulutetut ja asiansa tuntevat terapeutit työssä.
Tosin voi joutua odottamaan aikaa, mutta ainahan voi sanoa, että asia olisi kiireinen.
Älkää pelätkö tätä surakunta sanaa asiassa, sillä siellä ei puhuta kirkosta ja uskonnosta yhtään mitään. Nämä on muuten aikoinaan tehty siksi, että jokaisen parin oli ennen eron saamista käytävä kolme kertaa kekustelamassa asioista, vasta sitten ero oli saatavissa. Varmasti jokainen oli edes hiukan enemmään tietoinen eron vaatimista asiosita ja eritoten näistä lapsien ja talouden asiosita. Toki tämä voi auttaa jopa niin, että eroa ei tulekaan.
Jos asia on niin kiireien, että odotusaikaa ei ole, seuraavaksi löytyy neuvolan kautta toiminta lapsiperheissä ja sitten aina terveyskeskuslääkärin kautta. Onkohan se terveyskeskumaksu jotain 20 euron paikkeilla, joten kyllä sinnen jokaisella on mahdollisuus mennä. - ent. yrittäjä
ssici kirjoitti:
Mutta on niitä matalan kynnyksenkin paikkoja, jos jonkun asiaan liittymättömän henkilön kanssa haluaa jutella.Itse olen saanut born-outin viime vuoden lopussa ja ymmärsin mennä terveyskeskuksen lääkärille ja sain sieltä lähetteen ensiksi pysiaktriselle hoitajalle ja melko pian myös ajan pyskiatrian lääkärille, jonka kanssa kävimme asioita läpi ja aloitin mielialalääkityksen ja vakituiset tapaamiset hoitajan kanssa. Eli suosittelen ihan kääntymään omaan terveyskeskuksen puoleen. Omat käyntini ovat omalla paikkakunnalla ilmaisia, ainoastaan mahdolliset lääkärinlausunnot maksavat.
- shsssshhhhghads
ssici kirjoitti:
Nämä puoskarit, jotka täällä diagnosoivat ihmisen yhden viestin perusteella läheisriippuvaiseksi tai milloin miksikin, voisivat pitää suunsa kiinni edes kerran elämässään - jos ei ole mitään asiallista asiaa."Kyllä hän taisi ihan oikeaa terapiaa tarkoittaa, koska korosti, että pitäisi hakeutua vasta kuukauden päästä."
No ei välttämättä. Itse olen ihan työpaikkani lääkärin kanssa keskustellut kriisitilanteessa. Häneltä sain neuvon hakeutua psykologin vastaanotolle vasta kun "pöly on hieman laskeutunut", aikaisintaan kolmen viikon päästä (tuosta lääkärikäynnistä). Psykologin vastaanotolla käynti ei myöskään tarkoita samaa kuin terapia.
Mielenterveysongelmiin saa apua kaupungin terveyskeskuksesta. Nykyajan lääkäreillä/sairaanhoitajilla/mielenterveydenhoitajilla on paljonkin kokemusta avioeroista ja kaikesta muusta. Sieltä saa myös tarvittaessa lähetteen psykiatriseen erikoissairaanhoidon piiriin. Käynnit maksavat poliklinikkamaksun verran, alle 30e/käynti.
Mikä trauma sinulla on läheisriippuvuuden suhteen? Juuri se ja kaikki muut riippuvuudet tuottavat ihmiselle suurimman osan elämän ongelmista, kriiseistä ja traumoista. Ikävä kyllä läheisriippuvuus kuten muutkin riippuvuudet ovat sisäsyntyisiä. Ne eivät häviä, ellei ihmisellä itsellään ole tahtoa muuttaa (vähintään itselle) tuhoisia ajattelumallejaan ja toimintatapojaan. - ssici
shsssshhhhghads kirjoitti:
"Kyllä hän taisi ihan oikeaa terapiaa tarkoittaa, koska korosti, että pitäisi hakeutua vasta kuukauden päästä."
No ei välttämättä. Itse olen ihan työpaikkani lääkärin kanssa keskustellut kriisitilanteessa. Häneltä sain neuvon hakeutua psykologin vastaanotolle vasta kun "pöly on hieman laskeutunut", aikaisintaan kolmen viikon päästä (tuosta lääkärikäynnistä). Psykologin vastaanotolla käynti ei myöskään tarkoita samaa kuin terapia.
Mielenterveysongelmiin saa apua kaupungin terveyskeskuksesta. Nykyajan lääkäreillä/sairaanhoitajilla/mielenterveydenhoitajilla on paljonkin kokemusta avioeroista ja kaikesta muusta. Sieltä saa myös tarvittaessa lähetteen psykiatriseen erikoissairaanhoidon piiriin. Käynnit maksavat poliklinikkamaksun verran, alle 30e/käynti.
Mikä trauma sinulla on läheisriippuvuuden suhteen? Juuri se ja kaikki muut riippuvuudet tuottavat ihmiselle suurimman osan elämän ongelmista, kriiseistä ja traumoista. Ikävä kyllä läheisriippuvuus kuten muutkin riippuvuudet ovat sisäsyntyisiä. Ne eivät häviä, ellei ihmisellä itsellään ole tahtoa muuttaa (vähintään itselle) tuhoisia ajattelumallejaan ja toimintatapojaan.Aloittaja voi olla läheisriippuvainen tai ei. Sitä ei voi päätellä hänen viestiensä perusteella, sillä on tavallista tuntea hirvittävää tuskaa erotessa. Eron hetkellä toisen kaipaaminen ja irtipäästämisen vaikeus ei ole vielä mitään läheisriippuvuutta.
Läheisriippuvuus ilmenee (myös) silloin, kun suhteessa menee hyvin: ei osaa silloinkaan antaa toiselle omaa aikaa ja rauhaa eikä luota siihen, että suhde kantaa ilman jatkuvaa yhdessäoloa. Ihminen takertuu kaikkiin läheisiinsä ja käy vaivoiksi jokaiselle, sellaista sanoisin läheisriippuvuudeksi.
Rakkaussuhteessa on aina tietyssä mielessä toisesta riippuvainen kuten vauva on äidistään. Antautuminen tarvitsevaksi ja riippuvaiseksi on uskallusta rakastaa. Sellainen riippuvuus ei ole mitään läheisriippuvaisuutta. Tämän ketjun muutamat kommentit kuulostavat siltä, kuin ihmisen ei olisi lupa tarvita koskaan ketään, kaikki tarvitseminen olisi läheisriippuvaisuutta. Mutta niin ei ole. Ihminen, joka ei psykologisesti tarvitse toisia, ei jakamista, hellyyttä, luottamusta, ymmärrystä jne. on psykopaatti.
- Lovestory 5
Tattoolady 69! Ihailen Sinua! Sinä osaat rakastaa ja roihuta. Olet temperamenttinen
kuin entisajan näyttelijä Ava Garder, tuollainen määrä tunnemyrskyä, et ole mikään
heiveröinen häviäjä, et itsemurhaa miettivä, vaan rakkaudessasi tuohon miespuo-
leiseen olioon pettynyt nainen.
Tätä se on kaikilla, mutta eri volyymeillä. Miehen tunteet sinua kohtaan ovat laimeat.
Hyljätyn tuska on hirveä, kaikilla. Sua vit...aa ja masentaa, ruoka ei maistu, uni ei tu-
le, ajatukset kiertää ahdistuneen pään sisällä. Kipu on molempia, psyykkistä ja
fyysistä. Kuitenkin, asiat on hoidettava, uusi aamu, uusi tuska. Kaikki on täälläkin
koettu....yhden miehen vuoksi. En edes ymmärtänyt sitä silloin, ettei mies ole minun omaisuutta. No tavarat on jaettu, sulle...mulle...jne. Tänään en itke
peräänsä, mutta taatusti tiedän, mitä käyt läpi. Sydänsurut on kauheita,aleksi-
tymiasta et kärsi, mikä tarkoittaa ettei tunnista omia tunteitaan. Sinä tunnistat
ja tie " paranemiseen" on alkanut! Voimahali siskoseni, kyllä se siitä!- tattoolady69
Kiitos sanoistasi. Tuon avulla selviän huomiseen yli yhden hirveimmistä öistäni. Pelkään jo etukäteen sitä jos en saa unta tai jos herään aamuyöstä valvomaan. Silloin ei ajatukset muutenkaan ole valoisimasta päästä, niin mitä se tulee olemaan nyt. Rukoilkaa, tai tehkää mitä vaan taikoja minun puolesta, että asiat järjestyy just niin kuin niiden kuuluukin. Olen valmis kärsimään vaikka minkälaista tuskaa jos tiedän että joskus myös tulee onni ja ilo. Mutta mistä sen tietää että ne joskus tulee kun tässä tunnelissa on pelkkää pimeää.
- LÄhimmäinen
tattoolady69 kirjoitti:
Kiitos sanoistasi. Tuon avulla selviän huomiseen yli yhden hirveimmistä öistäni. Pelkään jo etukäteen sitä jos en saa unta tai jos herään aamuyöstä valvomaan. Silloin ei ajatukset muutenkaan ole valoisimasta päästä, niin mitä se tulee olemaan nyt. Rukoilkaa, tai tehkää mitä vaan taikoja minun puolesta, että asiat järjestyy just niin kuin niiden kuuluukin. Olen valmis kärsimään vaikka minkälaista tuskaa jos tiedän että joskus myös tulee onni ja ilo. Mutta mistä sen tietää että ne joskus tulee kun tässä tunnelissa on pelkkää pimeää.
Voimia Sinulle ja yöhösi!
Ajatuksin kanssasi olen!
Kyllä ne hyv't ajat vielä tulee, vaikka aikaa siihen voi mennä.
-LÄhimmäinen-
- romahtanut
Annas kun ennustan: Et saa unta, heräilet, valvot, muutaman päivän olet todella rikki. Hakeudu ensitilassa vaikka terveyskeskuksen päivystykseen tms ja kerro haluavasi puhua jonkun kanssa - niin mäkin tein kun lopulta ymmärsin romahtaneeni täysin. Tee se ennemmin kuin itse tein, jotta et putoa yhtä syvälle jossa itse olin.
Muista että aina jossain on joku joka ajattelee ja välittää, vaikka se kaikkein rakkain olis sut hylännytkin - tai jos itse hylkäsit hänet. Aina sulla on muitakin läheisiä, juuri noita mainostamiasi ystäviä jotka kuuntelevat tuomitsematta ja ajattelevat aina vain sun parastas. Pyri luottamaan heihin, on sulla sitten heitä yksi tai kymmenen. Sulla sentään on niitä, sekin jo kertoo paljon.
Ei tää sonta helppoa ole, ei kukaan niin väitä, mutta kyllä tästä selvitään. Se repii riekalieiksi ja paiskoo pitkin seiniä, mutta olen alkanut itse uskoa siihen että elämä vielä jonain päivänä voittaa. Niin se tulee tekeen sullekin. - Sanoistasi !
Kiitos !
- tattoolady69
Romahtanut. Niin kuin tiedät. Samassa veneessä ollaan. Minulla yö meni kohtuu hyvin vaikka heräsin neljältä. Hain kaapista rauhottavan lääkkeen ja sain onneksi nukuttua aamuun. Tänään on näköjään täysin turta olo, ainakin näin aamusta. En ole vielä ainakaan purskahtanut itkuun, joten onhan sekin jo puoli voittoa. Pitäisi keittää kahvia.
- näin kyllä on! :)
Kyllä sinä selviät! Katse kirkkaaseen tulevaisuuteen! Tunnelin päässä näkyy aina valoa! Tsemppiä! :)
- ssici
Sinä selviät, ja huomaat että pärjäät yksin paremmin kuin tuossa suhteessa, joka on sinua repinyt. Päivä päivältä esiin tulee yhä enemmän sinua itseäsi, joka on painunut pinnan alle aikaisemmin. Tuska voi olla hirveä vielä pitkään, mutta vedä henkeä ja ota kaikki selviytymiskeinot käyttöön.
- tattoolady69
Kiitos kun jaksatte tsempata. Yritin äsken pestä hampaat ja oksensin saman tien. Fyysinen puolikin alkaa romahtaa. Vatsa on aivan kippurassa. Annoin jo äsken itselleni anteeksi sen, että aion maata koko päivän sängyssä. Jos saan aikaiseksi jotain muuta, annan itselleni 10 pistettä.
- perästätullaan
Minä olen tänään eronnut ja oloni on toistaiseksi aivan tyhjä joten tunne myrskyä odotellessa, tiedän sen olevan tulossa.
- tattoolady69
Arvaa onko sympatiat sinun puolella! En kyllä osaa edes lohduttaa. Tervetuloa helvettiin. Koeta sinäkin kestää. Me kumpikin.
- Jätetty mies
Tässä vielä yksi juuri eronnut. Tunnistan tattooladyn tuskan, vaikka mies olenkin. Niin kertakaikkisen murskattu olo, en tiedä miten tästä nousen. Minä kyllä tiedän olevani läheisriippuvainen mutta ei se tieto tätä tuskaa helpota, vaikeuttaa vain.
On fyysisesti hirvittävä olo tästä surusta ja ahdistuksesta. Oksettaa, kädet vapisee, maailma tärisee. Tiedän, etten enää koskaan saa kultaani takaisin enkä enää koskaan löydä ketään muutakaan.
Elämä taitaa olla nyt ohi.- ninja*
"Tiedän, etten enää koskaan saa kultaani takaisin enkä enää koskaan löydä ketään muutakaan."
Ei varmasti löydy, tuolla "periaatteella", sori nyt vaan.
Mitä jos menisit johonkin eroryhmään? Kyllä se maailma siitä tasaantuu ajan kuluessa. - rikottu luottamus
Kuvasit hyvin sen fyysisen olon, joka tuskasta aiheutuu. Muistan sen vieläkin kuin eilisen päivän, vaikka tilanteesta, joka sen aiheutti on jo vuosi aikaa. Oksetti koko ajan, ei pystynyt syömään, juomaan, hyvä, kun pystyssä pysyi. Mieli oli aivan musta ja ainoa ajatus, mikä sinne mahtui oli miksi, miksi. Ei pystynyt nukkumaan, vaikka väsytti ja sitten tuli pahoja rytmihäiriöitä, tajunnan menetyksiä. Ilman lapsia en tätä kirjoittaisi, sillä en tiedä mistä sain sen kyvyn, että konemaisesti hoidin lasten perustarpeet. En muista noista ajoista mitään muuta jälkeenpäin kuin se valtavan pahoinvoinnin tunteen ja se näköjään palaa mieleen aika helposti vielä vuoden jälkeen.
Ajattelet ettet koskaan löydä ketään muutakaan, tiedätkö minä ajattelin, etten koskaan enää koske yhteenkään mieheen, en halua. Uskollisin kaikista petti törkeällä tavalla selän takana ja sai luottamuksen murenemaan koko lajiin. Eniten minua ärsytti se, kuinka kaikki hokivat kuinka saan helposti itselleni uuden. Tottahan se on, itsensä tyrkyttäjiä riittää, on tämä niin sairas maailma: naisena valkaiset hiuksesi, punaat huulesi ja pukeudut provokatiivisesti ja sitten valitset, kun alkavat parveilla ympärilläsi - oksettaa sekin. Naisen arvo on nykyään hameenhelman mitta ja se kuinka peppu heiluu, itseään naiset saavat syyttää arvonsa romahtamisesta, kun käyttäytyvät kuin kanat.
Miten selviytyä ja purkaa pahaolo sisältään? Itselleni käänne kohta oli löytää ihmisiä, jotka jaksoivat kuunnella ja kuunnella. Sain puhuttua kaiken ulos. Se auttoi siihen, että paineet ja höyryt pääsee jostakin edes ulos. Liian kauan kannoin tuskan sisälläni puhumalla vain yksinpuhelua mieleni kanssa. Ystävien suosituksesta sitten hakeuduin seurakunnan terapeutille, jonne oli vaikea päästä. Vaitiolovelvollisen ammattilaisen kanssa pystyin avautumaan lopullisesti ja tiesin sen jälkeen mitä halusin. Niinpä nyt neuvon, että soita rohkeasti se puhelu seurakuntaan ja varaa heti aika, koska jonot ovat tosi pitkät. Itse arastelin soittoa pitkään ja sitten kun sain sen tehtyä, niin kuluikin pari kuukautta ennenkuin sinne pääsin. Ja sanonpa nyt senkin, että uskonnon kanssa ainakaan oman kokemukseni mukaan ko. palvelulla ei ollut mitään tekemistä eli oma asiasi, mihin uskot, eikä sitä siellä tuputeta.
Elämä ei ole ohi, se vain nyt muuttaa muotoaan ja joudut ehkä tahtomattasi muuttumaan. Ajattele vaikka niin, että tämä on kasvun paikka sinulle itsellesi ja lopulta se on omaksi parhaaksesi. Voimia, vaikka nyt muulta tuntuukin - ja kaikille asioiden kanssa kamppaileville.
- tattoolady69
Huomenta! Taas ollaan valvottu kahdesta saakka. Pää painaa tonnin ja en ole edes meikkejä pessyt kahteen päivään. Sain tietää että miehellä menee hyvin. Ei tunnu olevan vaikeeta. No siinä sen näkee, että hänen tunteet minua kohtaa on kuolleet jo aikaa sitten. Voi kun minullakin olisi ollut noin helppoa. No anyway, hain apua ja sain apua. On kuitenkin tärkeää tietää etten ole ihan yksin näiden tunteiden kanssa. Toivon vain etten pimahda lopullisesti esim. räjäyttämällä ex än toimiston missä olivat tavanneet. Koska aikaa minulla on, olen käyttänyt esim. tämän yön yksityiskohtien suunnitteluun.:-) ( hei ensimmäisen kerran minua äsken nauratti) Kuulostaa kauhealta, mutta joku minulle sanoi aikanaan, että pari mielikuvitusmurhaa päivässä pitää mielen ehjänä. No nyt olen toteuttanut sitä ohjetta. Ehkä se vähän helpottaa.
- Jaksamisia
Jos univaikeudet jatkuvat, käy terkkarilla puhumassa lääkärille tilanteestasi. Voi olla, että tarvitset unilääkkeet tai sairaslomaa, yleislääkäritkin ymmärtävät suuresti ihmisen vaikeita elämäntilanteita ja osaavat auttaa siinä. Ilman unta ei saa olla, ruumiisi tarvitsee unta. Urheilu auttaa parempaan uneen.
Vaikka näyttää että "miehellä menee hyvin" niin tuskinpa miehen oman pään sisällä menee. Laastarisuhteet auttavat vain vähän aikaa ihmistä pakenemaan todellisuudesta, mutta enemmin tai myöhemmin mies joutuu kohtaamaan itsensä, ja mitä myöhemmin, sitä kauheampaa se on. Sinä selviät vielä, kun uskallat kohdata itsesi ja tuskasi,vaikka pahimman kautta, mutta itseään ja omia pahoja tekojaan pakeneva mies ehkä ei koskaan. Jaksamista tähän päivään! - Hintansa
Hyvä tuo ohjeesi pari mielikuvitusmurhaa päivässä, auttaa.
Jotenkin tuntuu näin jälkeenpäin aika hyvältä ohjeelta, mutta ei sopine kaikille, sillä kaikille ei onnistu pitää ilkitekoja mielikuvitusasteella.
Itsekin näitä mielikuvitusjuttuja rakentelin, onneksi pysyin lestissäni. Järki sanoi, että sittenhän tavallaan kaikki meneekin itseltäsi, eli joudut teostasi ihan varmasti vastuuseen ja niin särkyy koko loppuelämäsi ja lastesi elämä.
Koston tielle ei ole koskaan syytä lähteä, sillä silloin särkee lopullisesti oman elämänsä, pitää silloin mennä lääkärille nämä asiat alkaa kaihertaa liikaa mielessä.
Tuskin olet syytön asioiden kulkuun itsekään. Omasta m'äkätyuksestä ja nälvimisestä tai suurista vaateista joutuu itse kärsimään josku se hinta on toisen pettämään lähtö tai eron hakeminen. - Mies79 06
Hintansa kirjoitti:
Hyvä tuo ohjeesi pari mielikuvitusmurhaa päivässä, auttaa.
Jotenkin tuntuu näin jälkeenpäin aika hyvältä ohjeelta, mutta ei sopine kaikille, sillä kaikille ei onnistu pitää ilkitekoja mielikuvitusasteella.
Itsekin näitä mielikuvitusjuttuja rakentelin, onneksi pysyin lestissäni. Järki sanoi, että sittenhän tavallaan kaikki meneekin itseltäsi, eli joudut teostasi ihan varmasti vastuuseen ja niin särkyy koko loppuelämäsi ja lastesi elämä.
Koston tielle ei ole koskaan syytä lähteä, sillä silloin särkee lopullisesti oman elämänsä, pitää silloin mennä lääkärille nämä asiat alkaa kaihertaa liikaa mielessä.
Tuskin olet syytön asioiden kulkuun itsekään. Omasta m'äkätyuksestä ja nälvimisestä tai suurista vaateista joutuu itse kärsimään josku se hinta on toisen pettämään lähtö tai eron hakeminen.Ero kans aivan tuore samat ajatukset pyörii vaan pääs
Meillä vaimolla tuli kolmannen kerran ajatus että jää jotain kokematta ja sanoi että rakkaus kuollut
Koko kesä käyty terapias
minä yrittänyt vakuutella että pitäisi yrittää lasten takia
mutta nyt kun se tuli eteen se ero niin voi kiesus mikkä olot on ollut
Tällaisissa tilanteissa ystävät joilekka voi puhua ja jotka kokeneet samanlaisia on kultakin kalliimpia
en olisi järjissäni pysynyt ilman heitä
mikään ei huvita mutta jos jää makamaan nii ne asiat ottavat vallan ja pahenee entisestään
itsellä oli rankka kesä jo pelkästään sen takia että ennen se tuttu ja lammin ihminen muutui niin kylmäksi se oli kauheaa ettei ollut enää läheisyyttä mitä oli ollut 13v
kesän aikana selvisi 3 ihastusta vaikka aina edeltävän selvittyä lupasi lopettaa kaikki
joka kerta kun selvisi uus tuntui ihan niikun maha olisi jäätynyt siis aivan karseeta ja joka kerta kun sanottiin ettei tunne enää yhtään mitään mua kostaan
se sattui joka kerta yhtä paljon vaikka asian tiesi olevan niin
Jos pitkä suhde niin varmaan kaikki läheisriippuvaisia tai sitten suhteessa ajauduttu kauan erilleen
Mutta tiedän tunteen kun kumppani jota rakastaa tekee jotain niin kamalaa siitä kyllä varmasti pääsee yli mutta vaatii aikaa ja hyviä ystäviä
Ja sen olen myös huomannut että jos toisella näyttää menevän hyvin nii se sattuu
mutta kyllähän asia on niin suuri että kaikki tunteet tulee niin voimakkaana
itke itkusi älä yritä yksin vaan hakeudu ymmärtävään seuraan - aögljasgfoj
Jaksamisia kirjoitti:
Jos univaikeudet jatkuvat, käy terkkarilla puhumassa lääkärille tilanteestasi. Voi olla, että tarvitset unilääkkeet tai sairaslomaa, yleislääkäritkin ymmärtävät suuresti ihmisen vaikeita elämäntilanteita ja osaavat auttaa siinä. Ilman unta ei saa olla, ruumiisi tarvitsee unta. Urheilu auttaa parempaan uneen.
Vaikka näyttää että "miehellä menee hyvin" niin tuskinpa miehen oman pään sisällä menee. Laastarisuhteet auttavat vain vähän aikaa ihmistä pakenemaan todellisuudesta, mutta enemmin tai myöhemmin mies joutuu kohtaamaan itsensä, ja mitä myöhemmin, sitä kauheampaa se on. Sinä selviät vielä, kun uskallat kohdata itsesi ja tuskasi,vaikka pahimman kautta, mutta itseään ja omia pahoja tekojaan pakeneva mies ehkä ei koskaan. Jaksamista tähän päivään!Uskottomalla saattaa mennä uskottomuudestaan huolimatta ihan hyvin. Monet kohtaavat uskottomuuden alkaessa niin itsensä kuin vakisuhteensa. Sekä ovat tietoisia vakikumppaninsa mahdollisesta riippuvuudesta (ovat joskus itsekin riippuvaisia). Siksi uskottomuutta onkin niin vaikea tunnustaa.
Monet eivät ota lukuun sitä, että uskoton ihminen on aina tavallaan jo irtautunut tai vakavasti irtautumassa parisuhteestaan asian tullessa kumppanin tietoon.
- Jaksamista toivoen
Kun tätäkin viestiketjua lukee, ei voi kuin ihmetellä pettäjäpuolisoiden toimintaa. Miksei avioeroa voi hoitaa rehellisesti ilman pettämistä? Kovin kevytmielisesti ja itsekkäästi pettäjät touhuavat, ihan kuin harkintakyky olisi täysin kadonnut. Ja aivan kuin aviopuolisoa haluttaisiin tieten tahtoen loukata mahdollisimman syvältä. Osanottoni jokaiselle petetylle.
- sattuuhan se
En puolusta pettämistä millään tavalla ja AP saa ilman muuta sympatiani puolelleen. Käsittääkseni hänellä on ollut pitkä avioliitto ja miehen olisi pitänyt rehellisesti kertoa hänelle, mitä on tapahtumassa. Sen ansaitsee jokainen ja varsinkin pitkän avioliiton ja elämän yhdessä jakaneet ihmiset.
Voin myös kertoa sen, että kun puoliso rakastuu toiseen ihmiseen, on se hänelle kaamea isku päin kasvoja (jos ei ole paatunut tapapettäjä). Hän on ihmeissään, miten voi tuntea jotakuta muutakin kohtaan tunteita kuin sitä elämänsä rakkautta, joka laittaa keittiössä aamupalaa. Kaikki yhteiset vuodet ovat hänelle arvokkaita ja hän katsoo arvostuksella naista, joka on antanut hänelle lapsia ja jakanut arjen hänen kanssaan. Hänestä on kummallista, kun joku muu on päässyt aviopuolisonsa lisäksi niin lähelle häntä.
Mielessä pyörii mahdollinen uusi elämä ja aviopuolison kanssa eletyt vuodet. Kumpaakaan naista hän ei halua loukata. Niin paljon hän välittää, että ei kykene tekemään päätöksiä. Hän on heikko. Asiat aviopuolison kanssa alkavat mutkistumaan, toisen naisen kanssa asiat alkavat mutkistumaan. Kumpikin haluaa tietää, mitä mies touhuaa ja voiko hänen sanaansa enää luottaa. Naiset odottavat ja odottavat mutta mies ei pysty tekemään päätöksiä tai sanomaan yhtään mitään. Elämä on helvettiä.
Vaimo alkaa vaatimaan ymmärrettävästi totuutta ja eheyttämään heidän parisuhteensa. Hän rakastaa vielä. Ainakin hiukan, vaikka vuodet ovat kuluttaneet avioliittoa. Mies ei tiedä voiko avioliittoa enää pelastaa mitenkään, eikä hän halua menettää tätä toista, jonka kanssa hän voisi olla onnellinen jälleen. Vaimo saa tarpeekseen tilanteesta ja vaatii päätöstä nyt. Sitä ei mies pysty antamaan. Vaimo sanoo haluavansa erota. Mies tyytyy tähän, vaikka sureekin asiaa valtavasti. Nyt hän ei joudu enää loukkaamaan ketään. On olemassa enää vain yksi vaihtoehto.
Nyt mies aloittaa uuden elämän toisen ihmisen kanssa. Heillä on hyvä olla, hetken. Heidän suhteensa hiipuu yhtä yllättäen kuin se oli alkanutkin. Mies on yksin. Hän on surullinen, eikä halua palata kumpaankaan elämään. Hän haluaa olla yksin. Mies pohtii lopun elämäänsä, että oliko tämä toinen nainen vain keino päättää hänelle tärkeä ja vuosien varrella hiipunut suhde puolisonsa kanssa. Hän miettii, että olisi pitänyt yrittää silloin kaikkensa, kun avioliitto alkoi näyttämään hiipumisen merkkejä. Vuodesta toiseen hän muistelee hyviä aikoja kumppaninsa kanssa ja arvostaa tätä elämänsä loppuun saakka. - sattuuhan se
sattuuhan se kirjoitti:
En puolusta pettämistä millään tavalla ja AP saa ilman muuta sympatiani puolelleen. Käsittääkseni hänellä on ollut pitkä avioliitto ja miehen olisi pitänyt rehellisesti kertoa hänelle, mitä on tapahtumassa. Sen ansaitsee jokainen ja varsinkin pitkän avioliiton ja elämän yhdessä jakaneet ihmiset.
Voin myös kertoa sen, että kun puoliso rakastuu toiseen ihmiseen, on se hänelle kaamea isku päin kasvoja (jos ei ole paatunut tapapettäjä). Hän on ihmeissään, miten voi tuntea jotakuta muutakin kohtaan tunteita kuin sitä elämänsä rakkautta, joka laittaa keittiössä aamupalaa. Kaikki yhteiset vuodet ovat hänelle arvokkaita ja hän katsoo arvostuksella naista, joka on antanut hänelle lapsia ja jakanut arjen hänen kanssaan. Hänestä on kummallista, kun joku muu on päässyt aviopuolisonsa lisäksi niin lähelle häntä.
Mielessä pyörii mahdollinen uusi elämä ja aviopuolison kanssa eletyt vuodet. Kumpaakaan naista hän ei halua loukata. Niin paljon hän välittää, että ei kykene tekemään päätöksiä. Hän on heikko. Asiat aviopuolison kanssa alkavat mutkistumaan, toisen naisen kanssa asiat alkavat mutkistumaan. Kumpikin haluaa tietää, mitä mies touhuaa ja voiko hänen sanaansa enää luottaa. Naiset odottavat ja odottavat mutta mies ei pysty tekemään päätöksiä tai sanomaan yhtään mitään. Elämä on helvettiä.
Vaimo alkaa vaatimaan ymmärrettävästi totuutta ja eheyttämään heidän parisuhteensa. Hän rakastaa vielä. Ainakin hiukan, vaikka vuodet ovat kuluttaneet avioliittoa. Mies ei tiedä voiko avioliittoa enää pelastaa mitenkään, eikä hän halua menettää tätä toista, jonka kanssa hän voisi olla onnellinen jälleen. Vaimo saa tarpeekseen tilanteesta ja vaatii päätöstä nyt. Sitä ei mies pysty antamaan. Vaimo sanoo haluavansa erota. Mies tyytyy tähän, vaikka sureekin asiaa valtavasti. Nyt hän ei joudu enää loukkaamaan ketään. On olemassa enää vain yksi vaihtoehto.
Nyt mies aloittaa uuden elämän toisen ihmisen kanssa. Heillä on hyvä olla, hetken. Heidän suhteensa hiipuu yhtä yllättäen kuin se oli alkanutkin. Mies on yksin. Hän on surullinen, eikä halua palata kumpaankaan elämään. Hän haluaa olla yksin. Mies pohtii lopun elämäänsä, että oliko tämä toinen nainen vain keino päättää hänelle tärkeä ja vuosien varrella hiipunut suhde puolisonsa kanssa. Hän miettii, että olisi pitänyt yrittää silloin kaikkensa, kun avioliitto alkoi näyttämään hiipumisen merkkejä. Vuodesta toiseen hän muistelee hyviä aikoja kumppaninsa kanssa ja arvostaa tätä elämänsä loppuun saakka.Voimia AP:lle! Tulet selviämään aivan varmasti, vaikka ei siltä nyt tuntuisikaan! Auringonpaiste astuu vielä elämääsi!
- ghagdf
sattuuhan se kirjoitti:
Nyt mies aloittaa uuden elämän toisen ihmisen kanssa. Heillä on hyvä olla, hetken. Heidän suhteensa hiipuu yhtä yllättäen kuin se oli alkanutkin. Mies on yksin. Hän on surullinen, eikä halua palata kumpaankaan elämään. Hän haluaa olla yksin. Mies pohtii lopun elämäänsä, että oliko tämä toinen nainen vain keino päättää hänelle tärkeä ja vuosien varrella hiipunut suhde puolisonsa kanssa. Hän miettii, että olisi pitänyt yrittää silloin kaikkensa, kun avioliitto alkoi näyttämään hiipumisen merkkejä. Vuodesta toiseen hän muistelee hyviä aikoja kumppaninsa kanssa ja arvostaa tätä elämänsä loppuun saakka."Hänestä on kummallista, kun joku muu on päässyt aviopuolisonsa lisäksi niin lähelle häntä. "
Joskus aviopuolisot ovat erittäin kaukana toisistaan, ei ollenkaan lähellä. Juuri tällaisissa tapauksissa puoliso on usein uskoton. Olisi niin keljua ja ikävää sanoa toiselle "mielestäni meitä ei yhdistä enää mikään, haluan erota". Se kun harvoin sille toiselle riittää eron perusteeksi. - sattuuhan se
ghagdf kirjoitti:
"Hänestä on kummallista, kun joku muu on päässyt aviopuolisonsa lisäksi niin lähelle häntä. "
Joskus aviopuolisot ovat erittäin kaukana toisistaan, ei ollenkaan lähellä. Juuri tällaisissa tapauksissa puoliso on usein uskoton. Olisi niin keljua ja ikävää sanoa toiselle "mielestäni meitä ei yhdistä enää mikään, haluan erota". Se kun harvoin sille toiselle riittää eron perusteeksi.Tarkoitinkin kirjoituksellani sitä, että pettäjästä on outoa, kun jostakusta muusta on tullut niin läheinen kuin AP on joskus ollut.
- surunmurtama1
sattuuhan se kirjoitti:
Nyt mies aloittaa uuden elämän toisen ihmisen kanssa. Heillä on hyvä olla, hetken. Heidän suhteensa hiipuu yhtä yllättäen kuin se oli alkanutkin. Mies on yksin. Hän on surullinen, eikä halua palata kumpaankaan elämään. Hän haluaa olla yksin. Mies pohtii lopun elämäänsä, että oliko tämä toinen nainen vain keino päättää hänelle tärkeä ja vuosien varrella hiipunut suhde puolisonsa kanssa. Hän miettii, että olisi pitänyt yrittää silloin kaikkensa, kun avioliitto alkoi näyttämään hiipumisen merkkejä. Vuodesta toiseen hän muistelee hyviä aikoja kumppaninsa kanssa ja arvostaa tätä elämänsä loppuun saakka.sattuuhan se...kirjoitit todella kauniisti....toivon että myös eksäni ajattlee noin....petti ja jätti perheensä ja todellakin täysin yllättäen...ja jos joku jaksaa alkaa väittää että ketään ei jätetä yllättäen niin ei todellakaan tiedä että niin voi käydä..
- Elossa vielä
Muuten vain tiedoksenne, että vaikka se omakin olonne on tätä kamalaa tuskaa, oksentelua valvomista. Lapsenne kokevat aivan samaa, heillä vain ei ole ketään minne purkaa painettaan, sillä he myös pelkäävät menettävänsä vielä toisenkin vanhemman, olen itse nähnyt lapsen pahoinvoinnin, hätääntyneet silmät, pelon.
Lapsi jotain puhui, mutta kätki paljon ja kärsi paljon.
Näin myös eronneen vanhempien tuskan, sillä heille ero tuli kuin puskasta, ei ollut aavistusta, ei tietoa pahasta olosta ei mistään. Mutta kun oma lapsi moitti milloin mistäkin, näidenkin elämä oli yhtä valvomista , tuskaa, kun ei saanut mitään yhteyttä, vaikka olisi kuinka yrittänyt.
Ja tämä kestää vuosia, se ei mene viikoissa, eikä kuukausissa ohi.
Sitä itkun ja tuskan määrää, jonka elämän sortumiene perheessä aiheuttaa, ei voi tietää, ellei ole itse kokenut, saatikka sitten se pelko mitä taphtuukaan, sillä eronneen mielessä ei millään ole minkäänlaista tulevaisuutta.
Kun kuulin jälkeenpäin sant, että oli suunnitellut ajavansa autolla kallioon, en ole koskaan sen päivän jälkeen elänyt ainuttakaan päivää peläten ja ajatellen kaikkea, mistä en ymmärrä yhtään mitään.
Kyllä ne pettämiset ovat hirveintä mitä elämässä toiselle tekee, oli se sitten todella toisen kanssa pettämistä tai sitten perheensä jättämistä aina toiselle tai kolmannelle sijalle vastaan kaverit, baarit, harrastukset.- tiedän paikan
Taitaa niin petetyllä kuin pettäjällä olla mielessä se sama kallio, jota päin ajaa, kun asiat menee siihen pisteeseen. On se sen verran sattunut niin petettyyn kuin pettäjäänkin.
- gkjaölgj
Ehkä kuullostaa hullulta, mutta kehotan sinua keskustelmaan, vaikka täällä netissä juuri noiden "toisten naisten" tai "toisten miesten" kanssa. Se auttaa todella paljon, kun saa näkökulmaa "vastakkaiselta" puolelta, jos vain on vastaanottavainen, luukut auki.
Olen saanut kunnian tietää ja seurata hyvin läheltä monesta avioero- ja uskottomuustapauksesta, molemmilta puoliskoilta, harvemmin saman parin, mutta joskus niinkin. Senkin tiedän, että jotkut eivät tiedä ketään muuta uskotonta/petettyä kuin oman puolisonsa/itsensä. Sydämellisesti suosittelen vastakkaista vertaistukea. Vaikka saisit kuinka paljon sympatioita ja empatioitakin, niin ne eivät välttämättä auta käsittelemään asiaa kannaltasi mitenkään. - tattoolady69
Tänää'n olen ollut ulkona kävelyllä ystäväni kanssa 2h. Se oli aika mieltä selventävää. Puhuttiin paljon tästä erosta ja syistä. Oli hyvä huomata, että en voisi enää itsekkään palata tuohon suhteeseen. En pystyisi enää ikinä luottamaan ja olen tänään ekan kerran nähnyt asian vähän kauempaa. Itse asiassa exäni on täysi mulkku. Nyt alan vasta näkemään miten pitkään olen ollut se koko perheen ylläpitävä voima. Sitten kun itse tarvitsen tukea niin lahdetään muualle. Hän on itsekäs ja liian hallitseva. Onneksi asun jo omaa kotia. Vielä pitäisi hakea tavaroita, mutta sillä nyt ei ole kiire. Exäni ei vieläkään nää mitään syytä puhua totta asiasta, ja se on saanut minut vakuuttuneeksi että ollaan aika eri planeetalla tällä hetkellä. Heippa vaan sullekkin. Mutta ihan hiirrrrveen kiva kun yli 50v. mieheni on samalla planeetalla 25v. kanssa. Kertoo mitä? Sen että ei tämä ero nyt ollut kuitenkaan se ihan pahin juttu, vaikka suruajan se vaatii.
- Eroseminaarista apua
Omasta kokemuksestani voin suositella Fisher Jälleenrakennus- eli eroseminaaria. Mieheni oli löytänyt työpaikaltaan uuden rakkaan ja muutti oitis aarteensa kanssa saman katon alle. Seminaarista tuli käännekohta surkeuteen, jossa päivittäin rämmin yrittäen vain selvitä arjesta kahden pienen lapseni kanssa. Vertaisryhmä koostui aidoista ihmisistä, jotka kaikki halusimme oppia epäonnistumisestamme ja käydä riittävän perusteellisesti läpi surun ja vihan.Tutkimme vuorovaikutustaitojamme lapsuudesta asti, sopeutuva käyttäytyminen oli monilla meistä alkanut jo varhain. Olimme unohtaneet omat tarpemme ja tunteemme ja yrittäneet muuttaa käytöstämme kumppanin odotuksia vastaavaksi. Itsetuntomme oli kärsinyt huonossa suhteessa ja lopulta petetyksi tuleminen murskasi sen vähänkin. Seminaarin aikana itsetunto koheni merkittävästi ja sama kehitys on jatkunut edelleen. Seminaari auttoi päästämään irti menneestä ja suhtautumaan avoimin mielin ja rohkeasti tulevaisuuteen, nyt minulla on myös paremmat työkalut valita oikein ja rakentaa toimivampia ihmissuhteita. Tänään ajattelen että olimme väärät ihmiset olemaan yhdessä ja olen tasapainoisessa ja toimivassa parisuhteessa. Voimia sinulle mennäksesi eteenpäin!
- Satutetut
"Olen juonut ,itkenyt, raivonnut, lamaantunut ,helpottunut, valvonut....olen aivan loppu, täysin rikki. Avioliittoni on loppu. Joudun laittamaan koko elämäni ja suunnitelmani alusta alkaen uusiksi. Tätä surun määrää ja luopumisen tuskaa ei voi sanoin kuvata. Itken nytkin kun kirjoitan tätä niin etten meinaa ruutua nähdä. Minua oksettaa ja tunnen tuskan ihan fyysisesti. Selviääkö tästä koskaan"
Lainailun tässä ap:n kirjoitusta, varmasti on kuin kaikki loppusi, kuin mitään ei enää olsi.
Kuitenkin kysyisin, kuinka moni eronnut, olispa sitten petetty, ,uuten jätetty tai jättäjä on sortunut tuohon juomiseen ja erilasiten "huumeiden" käyttämiseen tuossa tilassaan. Näitä huumeitahan voivat olla todelliset huumeet, uniläkkeet, särkylääkkeet ja se lohtuseksi tai aivan hulvaton meno pää täynnä ja lakanoihin kenen kanssa hyvänsä.
Ja samalla esittäisin sen toisen kysymyksen, jos perheessä on pieniä lapsia, miten tuossa tilassa olet pystynyt heidän olotilansa huomioimaan, vai ovatko he todella jääneet täysin oman onnensa nojaan ja katsomaan tuota omaa äitiä tai isää, joka ei enää ole millään tasolla sama ihminen, eikä häneen saa yhteyttä.
Oletko koskaan oikein herännyt ajattelemaan tuota tilanetta uudelleen ja sitä mintä todella noina vaikeina päivinä todellisuudessa oikein tapahtui sinulle ja lapsillesi, miten olette selvinnet ulos tuosta tilanteesta.
Olen pari kauheaa tilannetta elänyt omassa elämässäni, joissa sain koeka sen ja nähdä sen, että ainakaan aluksi lapsetkaan eivät enää merkinneet yhtään mitään, heidät todella uhohdettiin ja toisessa tapuksessa olin itse se lapsi, olen nyt aikuinen ihminen, mutta en ole koskaan päässyt irti siitä pelosta mitä silloin tapahtui, aina kun ajatus vie vähänkin siihen suuntaan, alkaa jonkinlainen ahdistus ja mietin, olisiko ilman tätä täpahtumaa elämäni ollut hieman erilaista, nythän tuo pelko ei ole päästänyt irti minusta koskaan.
Senvuoksi toivoisin kaikkien ihmisten selvittävän välinsä niin, että kenenkään ei tarvitse lähteä etsimään lpohtua pulloista, huumeista tia moista muistakaan asioista ja lapset otettaisiin huomioon paremmin.
Olen huomannut, että aina joku tämäntapaisiin kirjoituksiin kommentoi, että miski yleistetään, kuitenkin näen asiaopiden olevankin aika yleisiä, kun niitä aina pulpahtelee tännekin, suurin osahan ei tänne kirjoita tai edes luekaan, voimat eivät riitä. Ja toisekseen omalle kohdellenikin on sattunut ihan lähelle jo kaksi näin valtavaa tapausta, joten ei nämä tilanteet taida niin harvinaisiakaan olla.
Tästä asiasta pitäisi olla paljonkin puhetta ja ilman noita lissuttelu ja buuah kirjoituksia, minusta asiallisuus on aina oikein.
Olenkin ajatellut mitä näiden Lissuttelijoiden omaan elämään todella kuuluu tai ihmisen joka kirjoittaa jotain buaah tai vastavaa .
Miten pahasti heitä on satutettu???- tattoolady69
Satutetut. Minun onni on se että lapseni ei ole enää pieni. Mutta kylläkin murrosikäinen 15 v. Miehen lapsia oli 3, jotka jo aikuisia. Eilen juuri puhuttiin ja riideltiin tyttöni kanssa näistä kaikista vaikeista asioista. Kumpikin itkettiin ja raivottiin. Se oli todella puhdistavaa ja lapseni sai purettua paineita ja pahaa mieltä pois. Tottakai hän voi huonosti jos minä voin, mutta asiat voisi olla paljon huonomminkin. Mennä niin kuin minun lapsuus, jossa minulla oli sekakäyttäjä-äiti ja hänen juoppokaverit.Oli hyväksikäyttöä ja kaikkea sellaista mitä en jaksa tässä läpi käydä. Heitä ei paljoa kiinnostanut oltiinko syöty vai ei.Lapsuuden kirkkain muisto on se kalvava,jatkuva näläntunne. Isä yritti parhaansa ja sai äidin pois kotoa kun olin 4 vanha . Elämäni on ollut sellaista, että minun mieli on sulkenut sen kaiken pois viime vuoteen saakka Sitten kaikki palasi ja nyt minun pitäisi aloittaa psykoterapia 3v. syksyllä. Nyt kun olisin eniten tarvinnut miestäni tukemaan hän valitsi kivan elämän. Ei enää lapsia, nuori nainen, paljon rahaa jnejne. Totta helvetissä olen vihainen!!!! Tässä on taas opetus siitä, että älä tee kaikkea vaan muiden eteen, vaan sinä olet elämäsi päätähti. Oma tyhmyyshän tässä eniten suututtaa. Ja se että hölmönä uskoin saavani tukea takaisin. Miehelläni kun on ollut valtavia masennusjaksoja ( monta kuukautta) Joista olen aina repinyt hänet ylös, hoitanut sillä välin perheen, yritykset ,kaiken! No, nyt olen siirtynyt sellaiseen kristallinkirkkaaseen vaiheeseen pääni sisällä tämän eron suhteen. Rakastan tätä tunnetta. Silloin kaikki alkaa sujua ja suunnitelmat saamaan muotonsa. Silloin pelkkä äly toimii ja tunteet ei. Olen odottanut milloin tämä vaihe tulee. Olen iloinen etten ole enää se läjä joka vaan itkee. Tämä tunne on tuttu lapsesta saakka. Aina kun menee liian vaikeksi ja ei en pysty enää hallitsemaan tilannetta, tämä vaihe tulee ja pelastaa minut. Kiitos Jumalalle siitä ja ihmisen kehityneelle puolustusmekanismille.
- ------------
tattoolady69 kirjoitti:
Satutetut. Minun onni on se että lapseni ei ole enää pieni. Mutta kylläkin murrosikäinen 15 v. Miehen lapsia oli 3, jotka jo aikuisia. Eilen juuri puhuttiin ja riideltiin tyttöni kanssa näistä kaikista vaikeista asioista. Kumpikin itkettiin ja raivottiin. Se oli todella puhdistavaa ja lapseni sai purettua paineita ja pahaa mieltä pois. Tottakai hän voi huonosti jos minä voin, mutta asiat voisi olla paljon huonomminkin. Mennä niin kuin minun lapsuus, jossa minulla oli sekakäyttäjä-äiti ja hänen juoppokaverit.Oli hyväksikäyttöä ja kaikkea sellaista mitä en jaksa tässä läpi käydä. Heitä ei paljoa kiinnostanut oltiinko syöty vai ei.Lapsuuden kirkkain muisto on se kalvava,jatkuva näläntunne. Isä yritti parhaansa ja sai äidin pois kotoa kun olin 4 vanha . Elämäni on ollut sellaista, että minun mieli on sulkenut sen kaiken pois viime vuoteen saakka Sitten kaikki palasi ja nyt minun pitäisi aloittaa psykoterapia 3v. syksyllä. Nyt kun olisin eniten tarvinnut miestäni tukemaan hän valitsi kivan elämän. Ei enää lapsia, nuori nainen, paljon rahaa jnejne. Totta helvetissä olen vihainen!!!! Tässä on taas opetus siitä, että älä tee kaikkea vaan muiden eteen, vaan sinä olet elämäsi päätähti. Oma tyhmyyshän tässä eniten suututtaa. Ja se että hölmönä uskoin saavani tukea takaisin. Miehelläni kun on ollut valtavia masennusjaksoja ( monta kuukautta) Joista olen aina repinyt hänet ylös, hoitanut sillä välin perheen, yritykset ,kaiken! No, nyt olen siirtynyt sellaiseen kristallinkirkkaaseen vaiheeseen pääni sisällä tämän eron suhteen. Rakastan tätä tunnetta. Silloin kaikki alkaa sujua ja suunnitelmat saamaan muotonsa. Silloin pelkkä äly toimii ja tunteet ei. Olen odottanut milloin tämä vaihe tulee. Olen iloinen etten ole enää se läjä joka vaan itkee. Tämä tunne on tuttu lapsesta saakka. Aina kun menee liian vaikeksi ja ei en pysty enää hallitsemaan tilannetta, tämä vaihe tulee ja pelastaa minut. Kiitos Jumalalle siitä ja ihmisen kehityneelle puolustusmekanismille.
tattoolady69
Sinulla on ollut varsin vaikea lapsuus. Itselläni on sellainen kutina, että lapsuudenaikaiset selvittämättömät asiat, ongelmat ja traumat ovat karanneet käsistä täysin avioliitosi loppumetreillä. Mitä enemmän mieli sulkee käsittelemättömiä asioita ytimeensä, sitä vaikeampaa niitä on lähteä purkamaan. Hyvä, että olet (viimein) aloittamassa psykoterapian. Se on sinulle itsellesi sellaista pääomaa, jota ei voi rahassa mitata. Pakko sanoa, olen vakuuttunut siitä, että terapiasta on enemmän hyötyä sinulle ilman ex-miestäsi. Ihminen, jolla on itsellään ollut vakavia masennusjaksoja tuskin on oikea ihminen tukemaan toista, etenkään oma puoliso. Oikeanlainen tuki on tietysti hyvä juttu. Pitäisi kuitenkin aina muistaa, ettei toista voi hoitaa ja tukeakin voi mutta vain tiettyyn rajaan asti. Usein kumppanista tulee myös enemmän rasite kuin tuki.
Hyvin tuttua minulle entisiltä ajoilta tuo kaiken pysätyttävä itku-reagointisi. On käytävä pohjalla, mikään ei huvita, ei muista mikä on (mielen) aurinko. On vain oma surkeus. Itkettää niin kauan, ettei enää tule kyyneitäkään. Siitä alkaa kuitenkin nousu.
- Lovestory 5
Aikoinaan itseäni lohdutti näyttelijä Eija Vilpaksen sanat, kun hän oli eronnut Ville
Virtasesta. " Elän vain tunnin kerrallaan ja olen iloinen kun olen selvinnyt siitä."
Ahdistus on pirullisinta mitä tiedän. Käydä se kaikki paska läpi.
Se perhanan turta olo ja tyhjä katse. Päässä virrat poikki. Millään ei mitään väliä.
Ja NYT olen päässyt kaikesta irti. Pessyt kyynelillä sieluni. Minusta saa hyvän
kuuntelijan tai ei tarvitse puhua mitään, kunhan on.
En ole vahvempi ihminen, mutta viisaampi.- tattoolady69
Kiitos todella paljon näistä sanoistasi.
- yksinelämässä
Muutamia kuukausia sitten eronneena voin sanoa, että kun viikot vierivät eteenpäin niin tulevaisuus alkaa jo näyttämään edes vähän valoisammalle viikko viikolta. Jäin yksin lasten kanssa ja aluksi tuntui, että en selviä hengissä. Mies oli pettänyt minua ja jo se tieto oli niin isku vyön alle, että maailmani romahti hetkessä pirstaleiksi. Mies lähti ja kaikki asiat tuntuivat mahdottomilta. En pystynyt syömään, nukkumaan, olemaan paikoillani. Viikko viikolta elämiseen on palannut normaaleja rutiineja. Aluksi minulla oli hirveä kiire, normaaliin elämään. Nyt olen sisäistänyt viime päivinä että erosta selviäminen ei tapahdu viikoissa, kuukausissa vaan vuosissa. On annettava itselleen aikaa eheytyä ja olla itselleen armollinen.
- Täsysin rikki
Pyydän, älkää jääkö tuohon valtavaan tunnemyrskyyn yksin, vaan jos teillä on rakastavat vanehmmat, menkää heidän luokseen lapsinenne. Vaikka se heillekin on shokki ja tunnemyrsky, silti he pysytyvät olemaan tukenamme varmasti paremmin kuin moni muu, mutta olkaa rehellisä vanhemmillenne, älkää yrittäkö heitä säästää pahoiltakaan asioislta, teille kaikille on hyväksi tehdä surutyö yhdessä.
Olette senjälkeen paljon vahvempi tiimi.
Äläkää missään nimessä uskoutuko jollekin toisen sukupuolen saalistajalle, hän rikkooo sitten ennenpitkää kokonaan ja oin suoranainen uhka lapsillenne.
Sen huiomaatte jälkeenpäin, kuinka ovelasti hän on teidät aivopessyt jopa unohtamaan lastenne hyvinvoinnin ja huolehtimisen, lasten joilla on tuo valtava tunnemysky myös asian johdosta, olen nähnyt kun lapsi oksentelee tällaisessa tilanteessa, eronnut tunnemyrskyinen äiti raivosi lapselle tästä.
Lapset unohtuivat jopa niin, että kaapissa ei ollut heille ruokaa, silti tämä äiti lähti omille teilleen levottomuuttaan, lapset silloin 3. ja 6 v.
Näin järkyttäviä nämä tilanteet voivat olla, mutta ne eivät tule esiin muutoinkuin, että tapahtuu joatin kauheaa lapsille.
Ajatelkaapa lasten tunteita, yksin kotona ja äiti omilla teillään.
Ei tätä äitiäkään ei voi syyllistää, sillä syyntakeeton hän oli, mutta miten saataisiin vältettyä. Muistakaa isovanhemmat kyllä he auttavat, vain harvat isovanhemmat ovat niin ilkeitä, että eivät auttaisi.- tattoolady69
Täysin rikki. Arvaa kenelle soitin ensimmäisenä kun sain tietää näistä miehen tolailuista? Omalle isälleni. Hän kuunteli hiljaa ja sanoi, että onko minulla todistusaineistoa? Sanoin että on kyllä. Hän sanoi, että ero silloin ihan helppo, mutta älä kiirehdi. Anna asioiden kehittyä itsestään ja anna pahimman mennä ohi. Hän sanoi: Että tyttäreni, elämä on kummallista. Minä tuen sinua yhtä paljon halusitpa erota, tai en missään nimessä tuomitse jos haluat selvittää nämä asiat ja mennä yhteen uudestaan. Elämä on oppimista ja joskus kannattaa asiat ajatella vasta sitten kun pahin on ohi. Siinä tilassa missä vihaat ja raivoat ei kannata tehdä päätöksiä.Tuomitseminen on pahinta minkä voit tehdä itsellesi. No nyt kun oloni on alkanut tasaantua, ymmärrän mitä hän tarkoitti. Silloin en. Sitä, että en yritä väkisin muuttaa tai ylidramatisoida asioita mieluisiksi. Faktat ei kuitenkaan muutu, enkä pääse pakoon yhtäkään näistä asioista tai tunteista. Ne on kuitenkin käytävä läpi, ja tuloksen näkee vasta tulevaisuudessa. Vaikka kuinka suren, silti vihaan ja vaikka kuinka vihaan ,silti suren. Annan siis ajan valua eteenpäin. Ehkä pystyn jopa puhumaan mieheni kanssa näistä asioista.Saan jonkun selityksen. Se, että antaisin anteeksi...no niin kehittynyt minä en vielä ole, ja aikaa ei todellakaan ole kulunut tarpeeksi.
- miesvm1967
tattoolady69 kirjoitti:
Täysin rikki. Arvaa kenelle soitin ensimmäisenä kun sain tietää näistä miehen tolailuista? Omalle isälleni. Hän kuunteli hiljaa ja sanoi, että onko minulla todistusaineistoa? Sanoin että on kyllä. Hän sanoi, että ero silloin ihan helppo, mutta älä kiirehdi. Anna asioiden kehittyä itsestään ja anna pahimman mennä ohi. Hän sanoi: Että tyttäreni, elämä on kummallista. Minä tuen sinua yhtä paljon halusitpa erota, tai en missään nimessä tuomitse jos haluat selvittää nämä asiat ja mennä yhteen uudestaan. Elämä on oppimista ja joskus kannattaa asiat ajatella vasta sitten kun pahin on ohi. Siinä tilassa missä vihaat ja raivoat ei kannata tehdä päätöksiä.Tuomitseminen on pahinta minkä voit tehdä itsellesi. No nyt kun oloni on alkanut tasaantua, ymmärrän mitä hän tarkoitti. Silloin en. Sitä, että en yritä väkisin muuttaa tai ylidramatisoida asioita mieluisiksi. Faktat ei kuitenkaan muutu, enkä pääse pakoon yhtäkään näistä asioista tai tunteista. Ne on kuitenkin käytävä läpi, ja tuloksen näkee vasta tulevaisuudessa. Vaikka kuinka suren, silti vihaan ja vaikka kuinka vihaan ,silti suren. Annan siis ajan valua eteenpäin. Ehkä pystyn jopa puhumaan mieheni kanssa näistä asioista.Saan jonkun selityksen. Se, että antaisin anteeksi...no niin kehittynyt minä en vielä ole, ja aikaa ei todellakaan ole kulunut tarpeeksi.
"Vaikka kuinka suren, silti vihaan ja vaikka kuinka vihaan ,silti suren"
Nerokas lause ja tuttu itsellekin, kuuluu osana eroprosessiin. Tsemppiä sulle ladyseni. - tattoolady69
miesvm1967 kirjoitti:
"Vaikka kuinka suren, silti vihaan ja vaikka kuinka vihaan ,silti suren"
Nerokas lause ja tuttu itsellekin, kuuluu osana eroprosessiin. Tsemppiä sulle ladyseni.En tiedä mistä tuo lause tuli minun päähän, mutta se kuvaa tällä hetkellä kaikkea.
- miesvm1967
tattoolady69 kirjoitti:
En tiedä mistä tuo lause tuli minun päähän, mutta se kuvaa tällä hetkellä kaikkea.
Joo, mulla oli samanlaiset epätoivoiset fiilikset ex-exän kanssa, pari viimistä vuotta sen kanssa oli ihmeellistä on-off-säätöä ja lopulta alko vatuttamaan todella pohjattomasti mutta vaikka toista vihasi niin pitkäaikaisen liiton purkaminen lopullisesti oli silti tuskallinen projekti. Aika pitkään olin sille "bitchille" vihainen vaikka samalla surin sitä mitä menetettiin mutta lopulta parempi noin ja nyt vuosien myötä en enää ole edes katkera sille (jos vaan tietäisit mitä kaikkea se touhuili lol). No, toisaalta hänhän oli sairas ihminen joten siksikin kykenin antamaan pitkälle anteeksi sen toilailuja mutta ei kukaan veny loputtomiin.
Tämä viimeisin ero sen sijaan oli huomattavasti helpompi..
Mutta kuten huomaat niin palstan kirjoittajat ovat tukenasi ja vaikka ovatkin anonyymeja joiden merkitys on siinä mielessä mikroskooppinen niin on sillä silti merkitys kun täällä ei henkisesti lytätä vaan kannustetaan jatkamaan. Ja onpahan ainakin joku kanava mihin purkaa itseään ja paskoja fiiliksiä, sekin auttanee omalla tavallaan. Mutta toivotan sulle parempaa päivää, lepää jos olet väsykki. Ellet ole niin yritä keksiä jotakin joka vie ajatukset hetkeksi pois näistä huolistasi, päänuppikin kaipaa välillä hetken lepoa.
Itse menen jatkamaan omaa projektiani, kesälomakin jatkuu vielä.. - tattoolady69
miesvm1967 kirjoitti:
Joo, mulla oli samanlaiset epätoivoiset fiilikset ex-exän kanssa, pari viimistä vuotta sen kanssa oli ihmeellistä on-off-säätöä ja lopulta alko vatuttamaan todella pohjattomasti mutta vaikka toista vihasi niin pitkäaikaisen liiton purkaminen lopullisesti oli silti tuskallinen projekti. Aika pitkään olin sille "bitchille" vihainen vaikka samalla surin sitä mitä menetettiin mutta lopulta parempi noin ja nyt vuosien myötä en enää ole edes katkera sille (jos vaan tietäisit mitä kaikkea se touhuili lol). No, toisaalta hänhän oli sairas ihminen joten siksikin kykenin antamaan pitkälle anteeksi sen toilailuja mutta ei kukaan veny loputtomiin.
Tämä viimeisin ero sen sijaan oli huomattavasti helpompi..
Mutta kuten huomaat niin palstan kirjoittajat ovat tukenasi ja vaikka ovatkin anonyymeja joiden merkitys on siinä mielessä mikroskooppinen niin on sillä silti merkitys kun täällä ei henkisesti lytätä vaan kannustetaan jatkamaan. Ja onpahan ainakin joku kanava mihin purkaa itseään ja paskoja fiiliksiä, sekin auttanee omalla tavallaan. Mutta toivotan sulle parempaa päivää, lepää jos olet väsykki. Ellet ole niin yritä keksiä jotakin joka vie ajatukset hetkeksi pois näistä huolistasi, päänuppikin kaipaa välillä hetken lepoa.
Itse menen jatkamaan omaa projektiani, kesälomakin jatkuu vielä..Kiitos! Onneksi löysin edes tämän kanavan purkaa tuntoja Ja jos joku saa tästä apua omiin pahoihin oloihin niin hyvä. Ainakaan ei ole yksin. En tiedä. Aina on sellainen olo, että on jotain selitystä vailla. Ikävä kyllä niitä vaan ei taida tulla. On niin vaikeaa hyväksyä asiat sellaisina kun ne tulee. Taidan lähteä opiskelemaan itsetuntemusta Intiaan pariksi vuotta kunhan se on mahdollista lapseni puolesta. Tai sitten otan hänet mukaan. Ehkä silloin koen jonkinmoisen valaistumisen ja en enää halua sitoa ketään itseeni ,ja en tarvitse ketään pönkittämään minun itsetuntoa.Koska kyllä se on omasta kasvusta ja ajattelusta kiinni kuinka paljon asiat koskee, ja kuinka paljon ne pystyy vaikuttamaan sinun elämään. Jos vaikka oppisi sen, että kaikki myrskyt menee aina ohi, ja se ei ole pysyvä olotila. Minä olen ainakin niin täydellisen kehittymätön yksilö, että ehkä juuri sen takia tämä elämä yrittää hakata vähän voimallisin keinoin järkeä minun päähän. Ja kun en opi, löydän itseni jälleen samasta tilanteesta kunnes todella opin.Jääräpäille on ihan oma oppimäärä. Sitten taas kantapäät kipeänä kohti seuraavaa pettymystä. Huoh!
- muista tämä
tattoolady69 kirjoitti:
Kiitos! Onneksi löysin edes tämän kanavan purkaa tuntoja Ja jos joku saa tästä apua omiin pahoihin oloihin niin hyvä. Ainakaan ei ole yksin. En tiedä. Aina on sellainen olo, että on jotain selitystä vailla. Ikävä kyllä niitä vaan ei taida tulla. On niin vaikeaa hyväksyä asiat sellaisina kun ne tulee. Taidan lähteä opiskelemaan itsetuntemusta Intiaan pariksi vuotta kunhan se on mahdollista lapseni puolesta. Tai sitten otan hänet mukaan. Ehkä silloin koen jonkinmoisen valaistumisen ja en enää halua sitoa ketään itseeni ,ja en tarvitse ketään pönkittämään minun itsetuntoa.Koska kyllä se on omasta kasvusta ja ajattelusta kiinni kuinka paljon asiat koskee, ja kuinka paljon ne pystyy vaikuttamaan sinun elämään. Jos vaikka oppisi sen, että kaikki myrskyt menee aina ohi, ja se ei ole pysyvä olotila. Minä olen ainakin niin täydellisen kehittymätön yksilö, että ehkä juuri sen takia tämä elämä yrittää hakata vähän voimallisin keinoin järkeä minun päähän. Ja kun en opi, löydän itseni jälleen samasta tilanteesta kunnes todella opin.Jääräpäille on ihan oma oppimäärä. Sitten taas kantapäät kipeänä kohti seuraavaa pettymystä. Huoh!
Muista tämä: niin kauan kuin tunnet vihaa entistä miestäsi kohtaan, rakastat häntä. Rakkauden vastakohta ei ole viha vaan välinpitämättömyys. Myrkyn jälkeen tulee aina pouta ja rauha.
- Harkinta-aika alkoi
muista tämä kirjoitti:
Muista tämä: niin kauan kuin tunnet vihaa entistä miestäsi kohtaan, rakastat häntä. Rakkauden vastakohta ei ole viha vaan välinpitämättömyys. Myrkyn jälkeen tulee aina pouta ja rauha.
Kiitos aivan mahtavasta viestiketjusta! Sain tästä niin paljon voimaa...
tse vein erohakemuksen välittömästi postiin pari viikkoa sitten roikuttuani useita vuosia avioliitossani narsistin kanssa ja saatuani tietää hänen pettäneen minua todella törkeällä tavalla. - tattoolady69
Harkinta-aika alkoi kirjoitti:
Kiitos aivan mahtavasta viestiketjusta! Sain tästä niin paljon voimaa...
tse vein erohakemuksen välittömästi postiin pari viikkoa sitten roikuttuani useita vuosia avioliitossani narsistin kanssa ja saatuani tietää hänen pettäneen minua todella törkeällä tavalla.Harkinta-aika alkoi!
Voimia sinulle. Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on erota narsistista jolla on varmaan miljoona asetta ( keksittyjä ) sinua vastaan. Muista että narsisti ei osaa ajatella kuin itseään. Todella hienoa kun olet päässyt asiassa jo noin paljon eteenpäin. Good for you!!! Tuntuu ihan mahtavalta, että olet saaanut tästä itsellesi tukea.Sinulle toivon kaikkea parasta elämään.
- ero ensi viikolla
Tulin itse tänne palstalle muistelemaan omia tuntemuksiani puolen vuoden takaa, kun itse tulin yllättäen jätetyksi. Ja kyllähän ne muistui kirjoitustenne avulla mieleen.. Ensimmäinen viikko oli kyllä pahin, söinköhän tai nukuinko juuri yhtään?? Oma äitini auttoi tyttäreni hoitamisessa, kun itse olin aivan lamaantunut. Mielessä pyöri exä ja ero aivan koko ajan.
No, nyt viikon päästä loppuu avioeron harkinta-aika ja voin ilokseni todeta, että olen asiasta vain onnellinen. Viimeinkin. Minulla ja lapsellani on hyvä olla keskenään, toki tytär näkee myös isäänsä. Itse en ole enää katkera, vaan nautin tästä elämästä jonka exä minulle soi eron myötä. Ei riitoja edes tyttäreen liittyen. Kyllä aika on tehnyt tehtävänsä. - Eheydyt kyllä
Alkoholille voit sanoa heti hyvästit, siitä ei tule elämääsi mitään hyvää. Tuhkasta nousee uusi alku kun elät elämääsi. Nyt sinulla on vaikea hetki, itsestäsi riippuu osittain miten positiivisesti elämäsi uusia mahdollisuuksiin katsot. Kun aikaa menee voit ajatella aivan päinvastoin kuin nyt ajattelet. Voit olla onnellinen ihminen. Tuskan hetkellä sitä ei ymmärrä mutta sinulla on mahdollisuus nyt itsenäiseen vahvempaan itsesi kasvamiseen ja riippumattomuuteen, vapauteen. Sinä pärjäät, tulet näkemään uusia voimavaroja itsessäsi joita et tiennyt olevan olemassakaan. Vaikeudet ei ole tarkoitettu murskaamaan vaan vahvistamaan. Pahemmistakin on selvitty. Älä katkeroidu vaan näe tilanne uutena mahdollisuutena. Aina kun yksi ovi sulkeutuu uusi avautuu.
- sas71
Hei
itse menin naimisiin 9kk sitten uudestaan,sitä ennen asuin kahden lapsen kanssa ja olin menettäny mieheni 2005 syöpään,että olin lesken eläkkeellä ja 7v asuttiin lasten kans kolmisteen ja selvisin siitä. aloin seurustella kaks vuotta sitten tämän nykyisen miehen kanssa ja menimme naimisiin ja tammikuussa mieheni halusi,että muutamme hänen kotiseudulleen,kauas siitä tutusta ympäristöstä, missä oli mun tutut sukulaiset ja ystävät,mutta mitä mulle jäi, mies löysi tai taisi olla jo vanha tuttu ennestään, niin muutti tämän naisen kans asumaan yli kuukausi sitten, nyt olen ihan yksin oudossa paikkakunnassa, ei ystäviä ja tuttuja.muuttaisin takaisin sinne mistä tulin,mutta lapset ei halua,kun heillä on jo kavereita ja tytöllä poikakaveri- 3+8
Vaikea elämänkoulu sinulle. Pari vuotta vain (?) niin lapsesi ovat suorittaneet yläasteen ja voivat itse valita jatkosta. Ehkä tässä jokin johdatus, mieli, tarkoitus kuitenkin Jumalalla oli? Pidä silmät auki mitä yllättävää hyvää sinulle uusi seutu voisi tarjota, kun lapset jo viihtyvät hyvin. Laita itsellesi vaikka kahden vuoden salainen määräaika, jonka jälkeen lähdet takaisin jos et ole alkanut viihtyä. Joskus vanhoista piireistä lähtö on pelkästään hyväksi, voi alkaa puhtaalta pöydältä ihan omana itsenään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835