Onko kaikilla nunnilla sellainen korkea"hattuinen" nunnanasu? Voisiko nunna olla pukeutunut mustaan pitkään mekkoon ja mustaan huiviin? Mietin vaan, että mihin tarvitaan sellaista korkeapäähineistä asua, eikö se ole kalliskin? Olen muistaakseni jossain nähnyt jonkun uutisfilmin tms. missä oli jonkun toisen, ortodoksisen maan nunnia, ja heillä oli vain musta mekko ja musta huivi. Voisiko siis Suomessakin nunna käyttää tällaista yksinkertaista asua?
Nunnien vaatetus?
6
3422
Vastaukset
Ikonipiirimme vetäjä joka on venäläinen osti äidilleen joka vihittiin nunnaksi venäjällä nunnan asun ja sanoi sen olevan todella kallis ja villaa ja monikerroksinen.
Itse olen nähnyt korkeahattuisia, suikkapäisiä ja ihan sellaisia tasahuntuisia.En ole perehtynyt nunnien vaatteisiin enkä tiedä niistä oikeastaan mitään muuta kuin mitä olen itse nähnyt.
Luulisin että ennenvanhaan ei kaikilla nunnilla ole ollut täsmällistä vaatekertaa köyhyydenkin takia.Olen jostain kuullut että ainakin jotkut munkit voivat olla tavallisissa vaatteissa siviilissä käydessään.Mutta en tiedä.
Ehkä Lintulasta osaisivat vastata sinulle tähän.Katso Lintulan sivustolta nummerot.- Yx ortodoksi
Tarkoitat globukkipäähinettä, joka on osa nunnan tai munkin kirkkoasua ja molemmilla sukupuolilla samanlainen? Sitä käytetään vain kirkossa. Tavallisesti nunnalla on huntumainen päähine, jonka nimi apostolnik tai vain tavallinen huivi. Kesällä huivi tai huntu voi olla valkoinenkin.
- Yx ortodoksi
Siis tarkoitin klobukki.
- njofofjerererpr
Nunnan kirkkoasuun kuuluu kaikkialla alusviitta, vyö, päällysviitta, mantia ja eräänlainen huntupäähine, apostolnik. Sen lisäksi venäläiset nunnat käyttävät samanlaista korkeaa päähinettä kuin munkitkin, eli klobukkia, jonka nunnat pukevat apostolnik-hunnun päälle. Kreikkalaiset nunnat eivät käytä sellaista hattua (eivätkä välttämättä mantiaa). Pelkässä mustassa huivissa ovat kuuliaisuussisaret eli noviisit. Myös nunnat käyttävät joskus pelkkää huivia, jos ovat sellaisissa työtehtävissä, joissa se on kätevä, mutta varsinaisesti pelkkä huivi ei ole laskettavissa nunnan asuksi. Sitä korkeaa venäläisten nunnien päähinettä, eli klobukkia, käytetään yleensä vain kirkossa. Muualla kuin kirkossa nunnilla on yleensä vain apostolnik eli eräänlainen huntupäähine.
Nunnan pukuun puetaan nunnaksi vihittäessä, ja jokaisen puvun osan päällepukemiseen kuuluu rukous ja jokainen puvun osa siunataan. Ei ole siis mahdollista tulla vihityksi nunnaksi ilman, että samalla puettaisiin myös nunnan pukuun.Ostin tänään kirpparilta Sofroni Saharovin kirjan Rukouksesta.Luin sitä odotellessani ehtoopalvelusta alkavaksi tuossa kirkonpihalla.
Siinä puhuttiin kutakuinkin lopussa hengellisistä vanhuksista jotka eivät olleet munkkeja eivätkä pappeja ja karttelivat munkkeutta ja pappeutta että välttäisivät virallisen kontrollin.
- parempi myöhään
Katolisen nunna asu selitettynä.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=02AJK4n3-2U
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643305Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432498
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1082376- 311923
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821159