Aloin vuosi sitten ns piensijoittajaksi. Olen kyllä tutkinut ja opiskellut näitä asioita. Olen Nordnetin asiakas ja siihen ollut tyytyväinen.
Olen ostellut osakkeita pikkuhiljaa. En ole juuri myynyt mitään vaan pitänyt nämä.. Ulkomaiset terveydenhuollon osakkeet ja rahastot kiinnostavat.
Mutta...
Olenkohan jossain mielessä hajauttanut näitä omistuksiani liikaa...?
Kotimaisia osakkeita olen ostanut noin 15:n eri toimijalta. Siis hajautusta riittää. Sitten on ulkomaisia rahastoja 6 kpl.
Nyt tässä mietin kun sain pientä kritiikkiä, että minulla olisi liian laajasti näitä sijoituksia suhteessa pienehköön pääomaani, mikä on noin 12 000 euron arvoinen.
Minkähänlaisia ajatuksia tämä teissä herättää.?
Olenko tyhmä vai viisas piensijoittaja? (kiinostus ainakin on sijoittamisasioihin).
Viisaan/tyhmän piensijoittajan mietteet
2
119
Vastaukset
- Vakuusvaje
15 osaketta ainakaan eri aloilta hankittuina ei voi enää kovin paljon poiketa indeksistä. Pörssisijoittamiselta usein odotettuja rakettimaisia kurssimuutoksia et tule näkemään. Vaikka jokin osakkeistasi tuplaisi tai menisi nollille, koko salkkusi muutos olisi vain 6 - 7 %. Yksitotista ja ikävähköä siis, mutta toisaalta turvallista ja tuottavaa. Mitäpä jos kuitenkin seuraavalla kerralla ostaisit jotain jo ennen omistamaasi yhtiötä, ettei huomio hajoa turhan moneen suuntaan? Tai vaikka lisää terveysalan osakkeita, kun ne kerran kiinnostavat? Sijoittaja voi olla keskimääräistä viisaampi vain sellaisella alalla, joka kiinnostaa.
Myönnän, ettei minulla koskaan ole ollut noin monta eri osakelajia. Salkun kasvatteluvaiheessa 5 - 10 vuotta sitten keskitin pääomat pariin kolmeen pienyhtiön osakkeeseen, joilta toivoin voimakasta kurssinousua. Sitä tuli ja siksi minulla on vieläkin teoreettisesti aivan liian suuria osuuksia joissakin yhtiöissä. Hyviä osakkeita ei tee mieli myydä pelkästään siksi, että niiden arvo on noussut liikaa. Viime vuosina olen kuitenkin lisännyt kohteiden määrää ja suunnannut lisärahat vakaisiin ja vankkoihin suuryrityksiin. Silti minulla ei vieläkään ole kymmentä eri osakelajia enempää, vaikka salkkua mitataan jo sadoissatuhansissa. Yhtiöiden toimintaan perehtymällä voi suojella keskittynyttäkin omaisuutta, mutta jos siihen ei ole mahdollisuuksia, indeksi tai laaja hajautus on ihan hyvä ratkaisu.- Nti Hajauttaja
Kiitoksia paljon näistä viisaista ja arvokkaista ajatuksistasi, joita varmasti pitkä kokemuksesi on tuonut.!!
Minulla onkin ollut pitkin matkaa sellainen ote näihin osakkeisiini, että olen myös kasvatellut niiden määriä vähän kerrassaan. Ainakaan H:gin pörssistä en ostele enää mitään uusia osakkeita. Olen "pito-tyyppi" eli myyn harvoin. En ole edes odotellut noita rakettinousuja, kun haluan enimmäkseen, että salkussani elää suhteellisen rauhallinen ja turvallinen tuotto..
Mutta... Kokemukseni on hyvin pieni kun tutkin noita avainesitteitä ulkomaisten osakkeiden ja rahastojen taholta. Esim lääke-ja bioteknologiarahastot ovat kiinnostukseni tänä päivänä. (olen terv.huollon ammattilainen) Noissa on kuitenkin riskiluokka hyvin korkea. Haluaisin kuitenkin ostaa niitä lisää esim 2000 eurolla, kun tuottolukemat houkuttelevat. Sitten tulee "pelko" puseroon jos tuotto pettääkin... H:gin pörssin osakkeissa en hermoile vaan mielstäni ostoni sieltä ovat olleet suht, järkeviä.
Olisin vielä kiinnostunut sijoittamaan raaka-aineisiin (futuuri), mutta tuota maastoa täytyy ensin opiskella. En oikein hahmota tätä aluetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808