Onko turbo hyvä missään autossa?

turbotonkin liikkuu

Meinaan,että kuulee niiden hajoavan aika usein. Onko sitä
tarvis olla ollenkaan autoissa? Vain tehon takiako?
Kuka tuollaisen härpäkkeen on keksiny, eikö ne kuulu kilpa.-autoihin.
Kestääkö teidän turbot jos on?

100

6533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä se on

      Dieseleissä ei ole muita tarjolla.

      Yleensäkin on järkevää antaa moottorin käydä tyhjäkäynnillä edes 15 sekuntia kovemman ajon jälkeen. Ei siis kurvaa vauhdilla pihaan ja sammuta autoa heti ennen kuin on edes vetänyt käsijarrua kiinni.

      Bensa-auton valinnassa turbo oli yksi edellytys siksi että sen kulutus on sama kuin turbottomassa versiossa, mutta koneen käyttöominaisuudet ovat kuin isommassakin. Ylämäkeen ajettaessa voi vaihtaa isommalle n. 2200 kierroksen kohdalla vaikka moottori on pikkuinen, vajaa 1,2.

      Jos joku ostaa 3,0:n sijaan 2,0 turbon säästyy polttoainetta.

      • Jangte

        "Yleensäkin on järkevää antaa moottorin käydä tyhjäkäynnillä edes 15 sekuntia kovemman ajon jälkeen."
        Eikös tää ole aika myytti? Esimerkiksi Toyotalta sanoivat, että ns. turbotimerit ovat turhia härpäkkeitä, että kyllä ne laitteet on tehty kestämään normaalia käyttöä.


    • huonon heitit

      eipä ole vielä turbot hajonneet, ilmeiseti osaan käyttää niitä oikein?!
      Kivasti saadaan vääntöä ja tehoja lisää kasvattamatta moottrin kokoa ja painoa kohtuuttumasti ja vieläpä kohtuu kulutuksella.
      Älä huoli, tulee ne aasialaisetkin perässä.

    • Moi, itse epäilin turbodieselin ostoa aikanaan v.2007, en ole katunut yhtään.
      Tehoa on turbollisessa Volvossani n. 130 hv, ja vääntöä n. 250 nanoa, vapari diieselissä luvut ovat n. 70 hv, ja 150 nanoa, eli on selvä että siinä missä turboton diesel ei kulje mihinkään, turbo Volvolla voi ohitella muita, potkua on reilusti vanhaksi dieseliksi.

      Parasta on tehon lisäksi se, ettei kulutus muutu juuri mihinkään, eli tehoa on ilman kulutuksen korkeintaan desin pari lisääntymistä, minkä minä ainakin olen valmis maksamaan.
      Vapari ei ole edes sen kestävämpi kuin turbo kone, turbo koneista hajoaa yleensä vain turbo, ei muut moottorin osat.
      Omalla Volvollani on mennyt 506300km ilman turbon korjausta, eli kyllä turbo kestää kun pitää hyviä öljyjä, ja antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ajon jälkeen.

      • alfa-ville

        Nanoa? Varmaan newtonmetriä.


      • 45 years mechanic

        Ai jukopliut ku hienoa , et väljässä kaarassa on turpo! Saapi sitä Suomen teillä ajaa tuolla 80 rajoituksilla kovastikin.


    • ei näin

      Kateus on hyvä asia silloin kun se motivoi ponnistelemaan enemmän.

      Sinun versiosi vaikuttaa kuitenkin epäterveeltä - yrität vakuutella itsellesi, että oma murheen alhosi onkin tavoitetila, jonne muutkin pitää saada vedettyä.

      90-luku on ollutta ja mennyttä.

    • Tarkoitat kai pikkubensaturboja? Kaipa niistä voi turbo hajotakin, kun se käytännössä koko ajan huutaa hoosiannaa... Mutta normaalisti turbo ei autosta hajoa.

      Itse olen ajanut turbollisella autolla vasta noin 300 000 kilsaa, mutta eipä ole vielä mikään turboon liittyväkään hajonnut. Eikä kellään tuttavallanikaan. Kerran olen nähnyt rekan tiensivussa, josta ilmeisesti turbo oli levinnyt (tai tarkemmin, en nähnyt, enkä melkein mitään muutakaan siltä savulta).

      • ???

        Miksi se huutaa hoosiannaa bensa-autossa kun kierrokset ovat samat kuin turbodieselissäkin? Taitaa olla rotan kokemukset kultaiselta 80-luvulta.


      • vääntö vs. kierrokse
        ??? kirjoitti:

        Miksi se huutaa hoosiannaa bensa-autossa kun kierrokset ovat samat kuin turbodieselissäkin? Taitaa olla rotan kokemukset kultaiselta 80-luvulta.

        aivan, juuri turbojen ansiosta ei tarvitse huudattaa koska vääntöä riittää, toista on pienet turbottomat konee joita pitää huudattaa niin pirusti jos meinaa jonnekkin keritä.


      • ??? kirjoitti:

        Miksi se huutaa hoosiannaa bensa-autossa kun kierrokset ovat samat kuin turbodieselissäkin? Taitaa olla rotan kokemukset kultaiselta 80-luvulta.

        Kokemuksia vain yhdestä 1.2 litran bensasta, mutta sillä jo 140 km/h nopeudessa oltiin todella kovilla kierroksilla. Muistaakseni jotain 4500, tms...

        Olennaista kuitenkin on se, että koko ajan ollaan kierrosalueella, jossa turbo käy. Ja siitähän se voima tulee. Dieselissä normaalisti turboa käytetään vain kiihdytyksissä ja kuormaa vedettäessä (ja tietysti kovemmissa nopeuksissa). Tosin omassakin on 140 km/h vauhdissa jo about 3 000 kierrosta plakkarissa, eli turbo iloisesti mukana.


      • ihme hönö
        The_Rat kirjoitti:

        Kokemuksia vain yhdestä 1.2 litran bensasta, mutta sillä jo 140 km/h nopeudessa oltiin todella kovilla kierroksilla. Muistaakseni jotain 4500, tms...

        Olennaista kuitenkin on se, että koko ajan ollaan kierrosalueella, jossa turbo käy. Ja siitähän se voima tulee. Dieselissä normaalisti turboa käytetään vain kiihdytyksissä ja kuormaa vedettäessä (ja tietysti kovemmissa nopeuksissa). Tosin omassakin on 140 km/h vauhdissa jo about 3 000 kierrosta plakkarissa, eli turbo iloisesti mukana.

        "- - jo 140 km/h nopeudessa - -."

        Suomen teillä suurin rajoitus on 120km/h, joten kierroksia sitä korkeammilla vauhdeilla on turha pohtia.


      • the kattiakans
        The_Rat kirjoitti:

        Kokemuksia vain yhdestä 1.2 litran bensasta, mutta sillä jo 140 km/h nopeudessa oltiin todella kovilla kierroksilla. Muistaakseni jotain 4500, tms...

        Olennaista kuitenkin on se, että koko ajan ollaan kierrosalueella, jossa turbo käy. Ja siitähän se voima tulee. Dieselissä normaalisti turboa käytetään vain kiihdytyksissä ja kuormaa vedettäessä (ja tietysti kovemmissa nopeuksissa). Tosin omassakin on 140 km/h vauhdissa jo about 3 000 kierrosta plakkarissa, eli turbo iloisesti mukana.

        turbo pyörii kierroten mukaan, ei kuorman mukaan, ihan perustietona Rotalle. Vai meinaatko että turbo putoaa pelistä kun kierrokset nousee liikaa?? Riippuu kuinka laaja alainen turbo on käytössä vai peräti kaksi sellaista.
        1.2 litrainen turboton kone ei tahdo oikein päästä tuohon 140 nopeuteen muuta kuin pitkään huudatamalla ja keppi tiuhaan vispaamalla, tubollisena se käy helposti.
        Huomattavaahan tässäkin asiassa on välitykset ja mitä niillä on haettu, eikä nykyään haeta taloudellisuutta noin koviin nopeuksiin, koska sitä ei tarvita.


      • the kattiakans kirjoitti:

        turbo pyörii kierroten mukaan, ei kuorman mukaan, ihan perustietona Rotalle. Vai meinaatko että turbo putoaa pelistä kun kierrokset nousee liikaa?? Riippuu kuinka laaja alainen turbo on käytössä vai peräti kaksi sellaista.
        1.2 litrainen turboton kone ei tahdo oikein päästä tuohon 140 nopeuteen muuta kuin pitkään huudatamalla ja keppi tiuhaan vispaamalla, tubollisena se käy helposti.
        Huomattavaahan tässäkin asiassa on välitykset ja mitä niillä on haettu, eikä nykyään haeta taloudellisuutta noin koviin nopeuksiin, koska sitä ei tarvita.

        Jos et ole kuormaa pahemmin vetänyt, niin vinkkinä: kierrokset riittävän korkealla.

        Turboton 1.2 on todellakin surkea. Mutta ei se tee turbollisesta versiosta mitenkään autuaaksitekevää laitetta. Joku 1.6 kone turbolla voisi olla jo siedettävä. 1.8 on kai jo ihan menopeli, mutta sitä nyt ei enää varsinaiseksi pikkuturboksi voi kutsuakaan. :)


      • hyvä se on
        The_Rat kirjoitti:

        Jos et ole kuormaa pahemmin vetänyt, niin vinkkinä: kierrokset riittävän korkealla.

        Turboton 1.2 on todellakin surkea. Mutta ei se tee turbollisesta versiosta mitenkään autuaaksitekevää laitetta. Joku 1.6 kone turbolla voisi olla jo siedettävä. 1.8 on kai jo ihan menopeli, mutta sitä nyt ei enää varsinaiseksi pikkuturboksi voi kutsuakaan. :)

        => Turboton 1.2 on todellakin surkea. Mutta ei se tee turbollisesta versiosta mitenkään autuaaksitekevää laitetta

        Riippu ajotavasta ja kuormasta. Ja siitä miksi haluaa turbon. Ohitteluun ja ajoon jossa polttoaineenkulutuksella ei ole väliä sopii turboton versio oikein hyvin, silloin on ihan ok huudattaa punarajalle pienemmillä vaihteilla.

        Itse päädyin 1149-kuutioiseen tce-turboon. Yhdistetty kulutus on 5,8 litraa vaikka vääntöä on 145 nm @3000 ja 100 hv @5500, tosin overboost-toiminnolla saa 5 hv ja 6nm lisää. Aiemmassa (vanhemmassa) samantehoisessa 1,6 16 v bensakoneessa kulutuslukema oli 7,5 litraa.

        En ole vielä kierrättänyt yli 4000 kierroksen, mutta kiva tietää että tehoa on sen yläpuolellakin. Vähän lyhyeltä tuntuu 5-vaihde, kierroksia 90 km/h nopeudessa on 2500, tosin onhan se pieni auto (paitsi akseliväli sama kuin Golfissa!) jota ei ehkä hankita moottoritieajoon vaikka pärjää sillä sielläkin. Huippunopeus 183 km/h.


      • kulki riittävästi
        hyvä se on kirjoitti:

        => Turboton 1.2 on todellakin surkea. Mutta ei se tee turbollisesta versiosta mitenkään autuaaksitekevää laitetta

        Riippu ajotavasta ja kuormasta. Ja siitä miksi haluaa turbon. Ohitteluun ja ajoon jossa polttoaineenkulutuksella ei ole väliä sopii turboton versio oikein hyvin, silloin on ihan ok huudattaa punarajalle pienemmillä vaihteilla.

        Itse päädyin 1149-kuutioiseen tce-turboon. Yhdistetty kulutus on 5,8 litraa vaikka vääntöä on 145 nm @3000 ja 100 hv @5500, tosin overboost-toiminnolla saa 5 hv ja 6nm lisää. Aiemmassa (vanhemmassa) samantehoisessa 1,6 16 v bensakoneessa kulutuslukema oli 7,5 litraa.

        En ole vielä kierrättänyt yli 4000 kierroksen, mutta kiva tietää että tehoa on sen yläpuolellakin. Vähän lyhyeltä tuntuu 5-vaihde, kierroksia 90 km/h nopeudessa on 2500, tosin onhan se pieni auto (paitsi akseliväli sama kuin Golfissa!) jota ei ehkä hankita moottoritieajoon vaikka pärjää sillä sielläkin. Huippunopeus 183 km/h.

        Eihän tuo 140 km/h ole mikään ihmenopeus vanhallekaan vaparille. Jo -77 kadett C pääsi helposti tuohon lukemaan, vaikka oli vain 60 hv siinä 1,2 koneessa.


      • obelman
        kulki riittävästi kirjoitti:

        Eihän tuo 140 km/h ole mikään ihmenopeus vanhallekaan vaparille. Jo -77 kadett C pääsi helposti tuohon lukemaan, vaikka oli vain 60 hv siinä 1,2 koneessa.

        Eihän c-kadetille ole edes noin kovaa huippunopeutta luvattu :)


      • Perheenisä
        the kattiakans kirjoitti:

        turbo pyörii kierroten mukaan, ei kuorman mukaan, ihan perustietona Rotalle. Vai meinaatko että turbo putoaa pelistä kun kierrokset nousee liikaa?? Riippuu kuinka laaja alainen turbo on käytössä vai peräti kaksi sellaista.
        1.2 litrainen turboton kone ei tahdo oikein päästä tuohon 140 nopeuteen muuta kuin pitkään huudatamalla ja keppi tiuhaan vispaamalla, tubollisena se käy helposti.
        Huomattavaahan tässäkin asiassa on välitykset ja mitä niillä on haettu, eikä nykyään haeta taloudellisuutta noin koviin nopeuksiin, koska sitä ei tarvita.

        Turbo muuten pyörii pääasiassa kuorman mukaan, ei kierrosten. Turbodieselissä turbo voi huutaa täysillä jo alle 2000 kierroksella tai sitten todella vähällä tuotolla jos ajetaan pintakaasulla.

        Turbo pyörittää pakokaasut ja niitä syntyy polttoaineen palamisesta. Kaasu pohjassa = maksimit... moottorijarrutuksessa ei mitään tuottoa sillä ei syöttöä = ei palamista = ei pakokaasuja.... jolloin moottori pumppaa vain nimellistilavuuttaan lävitsensä.


      • ksdfksfsdfsdf
        obelman kirjoitti:

        Eihän c-kadetille ole edes noin kovaa huippunopeutta luvattu :)

        Miten mulla on muistikuva että kadetille olisi luvattu 132 km/h huippuja.


    • suurtietäjä..

      No, turbo on yksi osa moottoria yksinkertaisesti.

      Joskus muinoin joku saattoi kysyä että mihin sitä starttimoottoria tarvitsee
      kun on kampi mistä veivata kone käyntiin..

    • DI...

      "Dieselissä normaalisti turboa käytetään vain kiihdytyksissä ja kuormaa vedettäessä"........
      meni aamukahvi väärään kurkkuun tuota lukiessa........voi fiddu mitä asiantuntemusta.........

      Muutenhan se varmaan on lepotilassa, Niinkuin miehen sukupuolielin......

      • ID..

        Lepotilassa tietenkin.
        Minä ainakin säilytän turboa hanskalokerossa, josta otan sen aina kiihdytyksen ajaksi käyttöön.


    • Saab 99 turbo

      Sellaista olen sivusilmällä harrasteautoksi katsellut. Alkuperäinen - 1980 vuosimallin 99 turbo sillä alkuperäisellä kopalla (ei cc), 2-ov.

      Se oli aikoinaan kova sana. Pääsi oikein Popedan biisiinkin.

    • lompsalle..

      Nykyturbo kestää.. 60-120th km. Sitä ennen jo kansi auki. Pikkuturbot tien tukkoja ja bensarohmuja. Vastatuuleen pakilla..

      • turboseollapitää

        Nykyturbotkin kestävät helposti yli 200tkm normaalissa käytössä. 1.6l bensaturbo kyydittää autoa paremmin, kun 2l vapari kone. Bensankulutuskin on pienempi.


      • kestoa piisaa

        Ja melkoinen asiantuntija taas puikoissa?? Niitähän vaihdeltaisiin takuuna ihan ketjuna, mutta eihän näin käy. Kaikki saa rikki jos haluaa, mutta turbot kestää hyvin ja pitkään kunhan ei revittelyn jälkeen sammuta konetta heti.


      • dfggfddgf
        turboseollapitää kirjoitti:

        Nykyturbotkin kestävät helposti yli 200tkm normaalissa käytössä. 1.6l bensaturbo kyydittää autoa paremmin, kun 2l vapari kone. Bensankulutuskin on pienempi.

        2l vaparia näyttää olevan 240-250hv vakioita, mutta kyllä se varmaan pienemmällä kulutuksella menee.


      • ISO kone + TURBO

        Eihän alle 2L moottoria edes kannata ostaa..Miellään V6 ja isolla turbolla..sitten boxia ruuvaamaan saa 300hv ja kyyti on hyvää. Ehtii liikennevaloista vaikka vaihtaa kaistaa toisen edestä keposesti...ohitukset turvallisia...siis isokone ja iso turbo..ne kestää niitä pieniä jotka pitäisi kieltää paljon paremmin..jopa 200 tkm!


    • Toyota viisas!

      Toyotalla ollaan viisaita eikä alettu leikkimään bensaturbojen kanssa. Ne ei vaan kestä mitään. Max 30 tkm ja kaputt. Turbodiiseli sen sijaan voipi kestää turboltaan jopa satatonnia vaan ei yli. Rotan puheet turbodiiselissään 300 tkm ilman turboremppaa ovat potaskaa.

      Toyota aikoo pitää vapari-bensakoneet nyt ja aina ja ainoa myönnytys on jatkossakin nykyisen kaltaiset hybridit eli sähkömoottori plus vaparibensamoottori. Ei ole hajoavia turboja. Näin kertoi pääkaupunkiseudun Toyota-myyjä kesäkuussa, eli aiemmat ihme huhut Toyotalta tulevista turbobensoista ovat onneksi haudattu tehtaalla.

      Hondalla sama näkemys asiaan, ja kyllä se 1,6- tai 2,0 vaparibensa kunnon kierrosherkkänä ja tehokkaana antaa paremmat kicksitkin.

      • kiljuvat pillimehut

        Paska puhetta ettei turbot kestä. Jos niiitä menisi tuohon tahtiin niin kyllä palstoilla olisi helvatinmoinen älämölö.
        Turboilla päästään vaan kätevästi nykyisiin lain määräämiin päästöihin ja saadaan ison koneen ilot kuten vääntö joita ei pikku vapareilla saada ja väännöllähän autoja ajetaan eikä kierroksia huudattamalla joka käy koneiden keston päälle ja imaisee bensaa himona.


      • turbosenollapitää

        Sama sekopää täällä riehuu taas ja väittää, että turbot paukkuu joka autosta. Ahdetut bensakoneet ovat yleistyneet viime vuosina ja tottakai sekaan mahtuu noitakin yksilöitä jotka hajoavat ennen aikojaan.

        Ei noissa 1.6- 2.0l vapareissa ole mitään kicksejä. Laiskoja patoja joita joutuu kengittämään. Ahdetulla koneella voi ajaa pienillä kierroksilla ja auto kiihtyy hyvin.


      • mikä parku
        kiljuvat pillimehut kirjoitti:

        Paska puhetta ettei turbot kestä. Jos niiitä menisi tuohon tahtiin niin kyllä palstoilla olisi helvatinmoinen älämölö.
        Turboilla päästään vaan kätevästi nykyisiin lain määräämiin päästöihin ja saadaan ison koneen ilot kuten vääntö joita ei pikku vapareilla saada ja väännöllähän autoja ajetaan eikä kierroksia huudattamalla joka käy koneiden keston päälle ja imaisee bensaa himona.

        Nyt niitä myyty kusipäille velaksi.. kohta hirvee parku, kun lauke päivittäin.. Turbofima jo hehkuttaa, että kesto jotain 60thkm..
        Etenkin lelut laukee jo takuuajan umpeudutua, tai ennen..


      • älä itke..
        turbosenollapitää kirjoitti:

        Sama sekopää täällä riehuu taas ja väittää, että turbot paukkuu joka autosta. Ahdetut bensakoneet ovat yleistyneet viime vuosina ja tottakai sekaan mahtuu noitakin yksilöitä jotka hajoavat ennen aikojaan.

        Ei noissa 1.6- 2.0l vapareissa ole mitään kicksejä. Laiskoja patoja joita joutuu kengittämään. Ahdetulla koneella voi ajaa pienillä kierroksilla ja auto kiihtyy hyvin.

        Katselet leluturbolla"lasikan" patani jarruvaloja, nynny!


      • Kyllä se turbo kestää diiselissäkin, ainkin toyotassa. Land cruiserilla ruukataan ajaa miljoona kilometriä eikä turbot ole hajoilleet.


      • haista p aska
        älä itke.. kirjoitti:

        Katselet leluturbolla"lasikan" patani jarruvaloja, nynny!

        Missä mainitsin millä autolla itse ajan? Et taida olla penaalin terävin kynä. Luultavasti itse ajat jotain naurettavaa vaparipaskaa. Onhan ne jarruvalot ihan hyvä keksintö. Ajat siis jarrupoljin pohjassa koko ajan?


      • tsi+dsg=katastrof

        Passatissakin riittää vikalistaa yhden evankeliumin verran.


      • osssss

        Miten ne turbot saa rikki?
        Isse satoja tuhansia veivannu TDI koneilla..


    • Volvo S80 T6

      Itselläni on Volvo 2.8l T6 Tupla turbo, eikä ongelmia ole ollut,nyt mittarissa jo 150 000km.

      Kierroksia on 200km/h nopeudessa n.3200rpm,ja tosiaan on mukava ajaa siinäkin nopeudessa.

      Huiput on rajoitettu 250km/h,mutta nopeusmittari näyttää silloin 265km/h(yöaikaan kokeiltu).

      • Volvo S80 T6

        Lisään vielä,että vääntöä on 400nm ja tehoa 275hv....


      • miten sen saisi
        Volvo S80 T6 kirjoitti:

        Lisään vielä,että vääntöä on 400nm ja tehoa 275hv....

        Pyöriin?


      • fregfegreg

        On tuo ihan ok kiinalaiseksi autoksi. :D


      • fterrterttytryr
        fregfegreg kirjoitti:

        On tuo ihan ok kiinalaiseksi autoksi. :D

        Onhan se hyvä, että Kiinalaisissa autoissa on turbot ja ominaisuudet muutenkin kohillaan. Toista se on esim. Japskikinnereissä.


      • Älä unta näe

        Yöaikaan joo.


      • 1,6 Hdi

        Kuuluukos sun tuplaurpon huolto-ohjelmaan turbon öljyputken sihdin tarkistus/vaihto? Mikä on öljynvaihtoväli? Itellä 20 000km ja siitä pitäis kuulemma puolittaa, ettei urpo hajoo.. Ootappa vielä se 30-50 tuhatta, niin tiedät, mitä sun tuplaurpon korjaus maksaa...


      • Volvo S80 T6
        1,6 Hdi kirjoitti:

        Kuuluukos sun tuplaurpon huolto-ohjelmaan turbon öljyputken sihdin tarkistus/vaihto? Mikä on öljynvaihtoväli? Itellä 20 000km ja siitä pitäis kuulemma puolittaa, ettei urpo hajoo.. Ootappa vielä se 30-50 tuhatta, niin tiedät, mitä sun tuplaurpon korjaus maksaa...

        Niin vaihdatan öljyt 10 000t kilsan välein,vaikka huoltokirja lupaakin sen 20 000tkm

        Niin on vuosimallia 2008, ja tehty ruotsissa,eikä kiinassa......Kyllä tiedän että kalliiksi tulee, jos turbot paukahtaa,mutta onneksi firmani maksaa sen.Niin no automaattiloota sanoi itsensä irti n.127 00tkm kohdalla,ja remppa maksoi vähän yli 5000e.Ei ihan halpaa leikkiä.

        Täytyy vissiin myydä pois, ennekuin näin käy turbojen kanssa......


      • Volvo S80 T6
        Älä unta näe kirjoitti:

        Yöaikaan joo.

        No eipä niitä nopeuksia kannata koittaa päivällä,kun on ruuhkaa....Henkihän siinä voi mennä moneltakin!

        Niin tämä on ajettu tampereen motarilla aikoinaan,mutta en viitsi laittaa kuvapätkää tänne,enkä youtubeen!Velipoikani kuvasi tämän joskus! Monta vuotta sitten.

        Kyllä aikuistakin miestä lapsettaa joskus....Se on se vauhdin hurma...Ja monen turma.


    • juu ju

      kertokaapa mihin sit turpoa tarvii,,,mutta kuin että se on,,,, tämä on ¤turpo¤ pois alta nyt tullaan ja kovaa,,suomeaa on 120 nopeus korkeintan ja nyky autot kulkee sen ilma turpoakin hyvin,,,...niin se on taita ollakorvien välissä nyt turpon paikka,,

    • ei urpo

      Dieselit ovat olleet turbolla jo pitkään. Bensakoneissakin nuo ovat yleistyneet selvästi. Oletko ajanut ikinä autoa jossa on turbokone? Se että autossa on turbo ei tarkoita sitä, että kuski on urpo.

    • jassu331

      Nykydieseleissä ei päästötasot taida alittua ilman turboa.

      Mutta ainahan vikamahdollissudet kasvaa kun tekniikkaa tule lisää,että siinämielessä turbot ovat pahasta.

      Käsittääkseni dieseleissä kestää turbo suht hyvin jos öljynpaineet on kunnossa,
      Ja käytetään suositeltua oljylaatua.
      Öljylaadulla on muutenkin merkitystä esim hiukkassuodattimen sekä pitkien öljynvaihtovälien vuoksi.

    • vähä viisaampi

      Kiitos, tulihan tuosta turbosta asiaa. Alotus oli mun, muut jutut ei.
      Eli turbot ei näytä hajoavan koskaan. Taitaa olla kaikilla vastaajilla
      turbokone.

    • pysyerossaturbosta

      Ei kun ne hajoavat viimeistään 60 tkm kohdalla tuhannen pillun päreiksi joka ikisestä autosta.

    • Totuus asiasta

      Näillä rajoituksilla riittäisi polkimet. Etenkin kun moottorin paino olisi sitten pois.
      Se olisi myös ratkaisu aina vaan lisääntyviin paino-ongelmiin.

    • turbotippuu

      Volkswagen Golf 1,4 TSI 118kw vuosimallia 2011. Hajos turbo 55tkm jälkeen, huollossa sanoivat että onpas kumma, kun löytyy turbo tosta hyllystä, niin toinen kaveri huikkas että ''joo näitä on menny muutama muullakin''

      Pienilitrasiin koneisiin toi turbo ei oikein ole tarpeeksi luotettava.

    • Kysyit tarvitaanko turboa nykyajan autoissa.
      Vastaus on yks selitteinen.
      Ei tarvita. Eikä siitä ole mitään järkevää hyötyä nykyisillä nopeuksilla.

      Turbon heikkoudet on just tuo jälkivoitelun tarve, eli moottoria ei saa/saisi sammuttaa heti kun on pysähtynyt pidemmäksi aikaa, vaan malttaaa tehdä aina pieni se jälkikäynti voitelun varmistamiseksi siksi aikaa kun turbon kierrokset tasaantuu, moottorin kierrosten tasolle.

      Tuollaisissa kahden turbon systeemeissä ei tavallisissa henkilöautoissa ole minkäänlaista järjellistä perustetta.
      Pelkkää mainoskikkailua, jolla saadaan tolvanoille myytyä pientä machoilu valttia hieman lisää, ja korkeaan hintaan.

      Työkoneiden ja kuorma autojen moottoreissa turbon käyttö on perusteltua ja paikallaan.

      Olipa auton valmistaja mikä tahansa, on ollut vain kahta päätyyppiä, turboja joista on moni tehnyt omia versioitaan.

      Toinen niistä on garret ja toinen holset. Hosetin tuntee (tunsi) vinkunasta joita moottori imuäänillä esim vaihtamisen yhteydessä saa aikaiseksi, kuten vaikkapa valmet traktoriessa aikoinaan.

      Turboissa ei ole ollut suoranaista laakerointia vaan se on laskettu "olkapäille" kuten lankarulla, tai puron myllun ratas, joka pyörii vapaasti, ja paljon suuremmalla moni kymmen kertaisella nopeudella kuin moottorin kierros luku on.

      Nämä autoissa käytettävät turbot on pakokaasuahtimia paremminkin kuin mitään muita.

      • kugukgkg

        "Nämä autoissa käytettävät turbot on pakokaasuahtimia paremminkin kuin mitään muita. "

        Siis, eikö turbo=pakokaasuahdin muka ole olen aina luullut.

        Sitten on nämä remmiahtimet ja ruuviahtimet, mitä näitä nyt onkaan. Remmeissä on vielä noita Rotrex tyyppisiä uudempia ahtimia

        Kyllähän tuo turbo auttaa perusautoissakin, siihen kulutukseen. Aika harvoissa, siellä ämpärin kokoista on, joka lähtee ahtamaan vasta isoilla kierroksilla.

        Tottahan se on, että kaksoisahtamisella saa kivoja etuja riippumatta onko molemmat turboja vai toinen remmiahdin.


      • tuota vähä epäilin

        Ensimmäinen asiallinen valaiseva kommentti, mitä kaipasin, kiitos
        meredius.


      • kugukgkg kirjoitti:

        "Nämä autoissa käytettävät turbot on pakokaasuahtimia paremminkin kuin mitään muita. "

        Siis, eikö turbo=pakokaasuahdin muka ole olen aina luullut.

        Sitten on nämä remmiahtimet ja ruuviahtimet, mitä näitä nyt onkaan. Remmeissä on vielä noita Rotrex tyyppisiä uudempia ahtimia

        Kyllähän tuo turbo auttaa perusautoissakin, siihen kulutukseen. Aika harvoissa, siellä ämpärin kokoista on, joka lähtee ahtamaan vasta isoilla kierroksilla.

        Tottahan se on, että kaksoisahtamisella saa kivoja etuja riippumatta onko molemmat turboja vai toinen remmiahdin.

        Pakokaasuahdin tyyppi on yleisin, niin henkilöautoissa kuin myös työkoneissa, koska se on helpoin ja halvin rakenneratkaisu.

        Seuraavana on vaikkapa pelkän puhtaan ilman työntäminen = lue ahtaminen, mekaanisesti moottoriin.

        Moottoriin voidaan ahtaa lähes kaikkea, mikä/joka jotenkin liikkuu nestemäisessä tai illman kanssa yhdessä seosmuodossa.
        Yleensä moottoriin myös syötetään "työnnetään" lisäaineita, milloin mitenkin ja millä tavalla, kuten vaikka kilpa autoissa.

        Pakokaasuahdin, tehdas tai jälkiasennus, ei vaadi erillistä moottorin "vahvempaa" rakennetta joten se voidaan asentaa suoraan normaalituotannon peruskoneeseen.

        Polttoaineen kulutukseen se vaikuttaa näkyvämmmin työkone dieseleissä ja niiden kulutuksessa joilloin ahtimen tehovaikutus on parhaimmillaa käytössä tai siis perustellsuti käyttötarkoituksessa.

        Henkilöautoissa turbon käyttö ai edelleenkään ole tarve tai vaatimus eikäs e tuota merkittäviä etuja, koska henkilöautoa ei voi käyttää mihinkään hyödylliseen tehtävään.

        Sillä voi liikua vain paikasta toiseen, yksin tai joitakin muita mukanaan
        mutta mikään hyötykäyttöesine henkilöauto ei ole, paitsi siellä missä sitä tarvitaan liikkumiseen, muiden liikenne yhteyksien puuttuessa,
        välimatkojen ollessa kymmeniä kilometrejä tai satoja suuntaansa.

        Ihmettelen täällä olevien itseriittoisten tolvanoiden määrää, joiden psyykelääkitys on ilmeisesti riittämätön, perustellen näkemystäni näiden lapsellesilla kannaontoilla ja kommenteilla.

        Henkilöautoissa riittää ruisku, antamaan tarvittavan tehon näillä nopeuksilla ja lasteilla/kuormilla/kuormituksilla joilla suomen teillä ajellaan. Suomihan on lisäksi lähes tasamaa, moniin muihin maihin verrattuna, joten myös ilma on sama jokapaikassa, muutamaa pohjoisen mäen nyppylää lukuunottamatta.

        Korkeuserot suomessa etelästä pohjoiseen ovat vain muutaman satametrisen, sellaiset max 350 m veikkaan. Ja päälle ne muutamat kukkulat.

        Ilma on siis yhtä vahvaa ja happipitoista etelästä pohjoiseen, näillä korkeuseroilla, joten se siitä henkilöturha-turbosta.


    • VOLVO V70

      TURBO RULES:) Mulla on iso asuntovaunu, minkä vetämiseen ei mikään vapari sovellu(lue teiden tukko). Yritin vanhalla vapari autolla kitkuttaa mäkiä ylös ja jono oli pitkä.... Nykyisellä bensaturbo autolla ei jonoja synny. Eli jotkut oikeasti tarvii turbo auton. Eikä sillä tarvi 200km/h ajaa, vaikka kulkeekin sen helposti. Kovasti on hiljemminkin kerennyt. Ja tulevaisuudessa nuo turbo autot vain lisääntyy.

      • Asuntokoppi pois tie

        Asuntokopin kaa pitäisi pysyä päivällä pois tieltä..korkeintaan yöaikaan saisivat liikkua! Ostavant 1,0L moottorilla auton ja sitten perään kusikopin ja mennään 60 km/h tiellä ja keslellä tietä..ei osta mennä pysäkeille joka 1 km päästä laskemaan jono ohi..kun on turbo niin pääsee ampaisemaan ripeästi ohi...ei jää jalkoihin


      • hanat auki

        Eikö siinä vaparissa ollut lainkaan vaihteita, joita ois voinut käyttää jo mäen alla. Ei kun pientä sisään ja pedaali pohjaan, niin vapari kulkee ihan mukavasti laulaen vaunukin perässä.


    • jyjytjgty

      Eipä, sillä yhdistelmällä saa yli 80km/h ajaa, joten jonoja tulee taatusti riippumatta autosta,

    • Nissan man

      Harmi, ettei mun autossa ole takavalot yhtä mielenkiintoiset, kuin etuvalot. Bemari yms. kuskit joutuvat kuitenkin aina hetken niitä katsomaan kun Juke häviää horisonttiin. Turbo neliveto 200hv

    • Kyllä ne turbot joskus menee vaihtoon. Kaverin volvossa, malli: v40 t4 hajos turbo. Olisiko kilsoja ollut noin 200tkm. Volvojen turbot on Mitsubishin tekemiä. Korjaus maksoi 1400e. Kuluva osa. Näin voi joskus käydä mille autolle vain.

    • 2.4 STW

      Turboihin pätee sama kuin moottoriin yleenäskin. Halvinta koneremonttia on riittävän tiehä öljynvaihto ja oikeanlainen öljy.

      Turbon öljykanavat on hyvin pienet lämpötilat saattavat laakereissa olla hyvinkin korkeita. Jos kovan kuormituksen jälkeen kone saammutetaan turbo tulikuumana, riskinä on että öljy turbon laakereissa (tai öljykanavissa) ehtii palaa kiinni pintoihin.
      Eipä silti nykyautoille motariajokin on löysäilyä ja hyvin lyhytkin ajoa kaupunkinopeudella kovan kuormituksen jälkeen tasoittaa turbon lämmöt.

      Juttu taitaa olla vähän kuin katalysaattorien tai jopa moniventtiilikansien kanssa. "Automiehet tiesi aivan varmaksi" että moniventtikannet tulee törkeän kalliiksi kun Tojo sellaisen toi Corollaa 80-luvulla. Siihen aikaan kun vielä piti Opeliin tehdä kansiremppa 100tkm välein. Eipä tänä päivänä kukaan puhu kansirempasta mihinkään autoon, ainakaan kulumisen vuoksi.

      Yleensä koneista hajoaa antureita ja joistakin jopa nokkaketjut ennen kuin turbo.

      • lisäksi menee

        Säädin, mikä maksa saman, kuin turbo.. En sääli leluturbolaisia,, maksajia. On niitä pölvästejä varoitettu..


      • osssss

        Isse TB diamondia käytän.
        Siinäkö keston salaisuus?Diesel koneille kehitetty tuo 15tkm vaihtoväli.


    • Kianisti

      Rellun Tce-koneet. Missään ei ole tullut esiin yhtään tapausta, että olisi mitään isompaa vikaa tullut. Kuitenkin tuolla merkkipalstalla (renault-foorumi) aika avoimesti kerrotaan kaikista ongelmista ja vioista, mitä omassa kulkineessa on.

      Itse en ainakaan TSI:tä uskaltaisi ostaa. Vielä jos kylkiäisenä tulisi DSG-laatikko, niin siinähän olisi stressiä kerrakseen... Ja vielä mahtavalla 2-vuoden takuulla. Ei taida oikein VAG-itsekään luottaa tuotteeseensa. Kilpailijat antavat kuitenkin 4 vuodesta ylöspäin takuuta.

      • ilman turboa

        Käsivaihteisto, normaali tarpeeksi heppoja oleva diesel, kestää ja kestää. Esim.
        Volvo 240 D, MB, 220 tai 240 D, Nissan Cedric D, Nissan Laurel D.


      • ilman turboa
        ilman turboa kirjoitti:

        Käsivaihteisto, normaali tarpeeksi heppoja oleva diesel, kestää ja kestää. Esim.
        Volvo 240 D, MB, 220 tai 240 D, Nissan Cedric D, Nissan Laurel D.

        Vaikka eipä noita enään tahdo vastaan tulla, korit hajoaa
        ympäriltä.


    • Impreza wrx

      Omassa Subarussa tuo turbotimer on ihan kiva pikku lisälaite joka pitää huolen siitä että ahdin saa jäähtyä rauhassa ajon jälkeen.
      Ja mitä tulee ahtimiin, itse pidän kiihtyvyyttä turvallisuustekijänä, pääsee nopeasti ohittamaan tarpeen tullen. Vaparilla kun tuo kiihtyvyys on vähän mitä on ellei alla ole jokin ferrari tai porche. (tai v8 varustettu tinamuki)

      Ajettu 175tkm ja autolle tehty ne huollot mitä kuuluukin. Kaipa ne Subaru huollossa ahtimenkin huoltaa, ei ole vielä hajonnut.

    • 0,9kS

      Just joo.

      Itellä bensaturbo 360tkm ja turbodiesel 435tkm. Ei ole tarvinnut edes avata turboja.

      Saahan sen tietysti rikki jos huonoilla öljyillä ajaa ja liian pitkillä vaihtoväleillä. Tai polkee tulikuumaksi ja sammuttaa heti.

      Järkeä käyttämällä ja normihuoltoväleillä itse mennyt.

    • urbot

      K: Onko turbo hyvä missään autossa?

      V: Tuskin.

      • vanhassa vara paree

        Ilmankin turboa pärjää, sama kun käyttää nettiä ilman
        facebookkia, hyvin pärjää.
        Nykyajan namiskuukkeleita.


      • urbot
        vanhassa vara paree kirjoitti:

        Ilmankin turboa pärjää, sama kun käyttää nettiä ilman
        facebookkia, hyvin pärjää.
        Nykyajan namiskuukkeleita.

        Juu, ammattiliikenne on asia erikseen, Turbo on välttämätön apu raskaassa liikenteessä, maanrakennuksessa yms.

        Tavallinen tallaaja ei turbolla tee muuta kuin vahinkoa itselleen ja ympäristölleen.
        Jos ei kaahaa, niin rikkoo ainakin vehkeet...

        30 vuotta on pärjäitty ilman turboa. kokeiltu toki on, mutta ei säväytä.
        Kokeiltiinhan niitä moottoripyörissäkin, turhia olivat, jäivät kokeiluksi.

        Hienoimmat moottorit on aina vapaastihengittäviä. Turbot on niille, jotka menee siitä missä aita on matalin. Skeidankin saa liikkumaan turbolla.


    • riemuton

      Tyhmähkö kysymys. SAmalla lailla voisi kysyä, että tarviiko tehokasta moottoria autoissa? Tai tarviiko isoja telkkareita.

      Eihän niitä tarvi, mutta ne vaan tuovat mukavuutta lisää.

      1,4 litrainen vapari vs. samankokoinen ahdettu kone. Ero on aikamoinen. samoin kuin 80 heppaisen ja 180 heppaisen koneen ero. Tai 20 " ja 50 " telkkarin ero. Homma hoituu molemmilla, mutta toinen on vaan selvästi mukavampi.

    • Turbo on hyvä

      Sinulle aloittaja. Vastaukseni otsikkoon ja nimenomaan otsikkoon on:

      Kyllä! Esimerkiksi oma BMW 535, kiihtyy 5.5 sekunnissa sataan. Eihän se päätä huimaa, mutta Saksassa matka taittuu suhteellisen ripeästi.

      Toivottavasti vastaukseni tyydytti sinua.

      Oikein hyvää päivän jatkoa kaikille!

      P.S. kysyit kuka keksi turbon. Wikipediassa sanotaan näin: Turboahtimen keksi Sveitsiläinen insinööri Alfred Büchi, joka sai patentin keksinnölleen vuonna 1905. Varmaan itsekin olisit saanut asian selville, jos olisit ollut aktiivinen netin käyttäjä.

    • turbouskovaisille..

      Voitte lukea kaasujalkalehdestä itä joudutte äkkiä maksaa korjauksia ja millä kilsoilla! On turboliikkeen mainos!

      • turboliikuttaa

        Kyseinen lehti on mainoksia täysi. Kaikkea muutakin p askaa siellä kirjoitellaan. Osui silmään tuo juttu missä sanottiin, että rouvan auton kitkarenkaat oli pakko vaihtaa nastarenkaisiin. Itselläni vastaavaa pakkoa ei ole tullut, vaikka talvisin ajan muitakin teitä, kun valtaväyliä.


      • pöljä,
        turboliikuttaa kirjoitti:

        Kyseinen lehti on mainoksia täysi. Kaikkea muutakin p askaa siellä kirjoitellaan. Osui silmään tuo juttu missä sanottiin, että rouvan auton kitkarenkaat oli pakko vaihtaa nastarenkaisiin. Itselläni vastaavaa pakkoa ei ole tullut, vaikka talvisin ajan muitakin teitä, kun valtaväyliä.

        Luoe se turboliikkeen mainos.. Päivittäin vaihtavat turboja ja säätimiä.. Näet tulevat kulusi, pöljä.. Totuutta et uskollasi hävitä..


      • turboliikuttaa
        pöljä, kirjoitti:

        Luoe se turboliikkeen mainos.. Päivittäin vaihtavat turboja ja säätimiä.. Näet tulevat kulusi, pöljä.. Totuutta et uskollasi hävitä..

        Sinä p askahousu uskot kaiken mitä luet. Taidat olla töissä kyseisessä turboliikkeessä. Tai tuskin olet töissä yhtään missään liikkeessä.


      • itket ja
        turboliikuttaa kirjoitti:

        Sinä p askahousu uskot kaiken mitä luet. Taidat olla töissä kyseisessä turboliikkeessä. Tai tuskin olet töissä yhtään missään liikkeessä.

        Uskot, kun mankut siellä maksuaikaa. Lahoturbot ei ole uskonasioita,nuija.. Niitä paukkuu kohta ruuhkaksi asti..


      • hidas, mutta ankea
        itket ja kirjoitti:

        Uskot, kun mankut siellä maksuaikaa. Lahoturbot ei ole uskonasioita,nuija.. Niitä paukkuu kohta ruuhkaksi asti..

        Tojomopossa kiihtyy vain kuljettaja, kuten ylläolevasta Kilin Vitun kommentista nähdään.


      • kusipää//
        hidas, mutta ankea kirjoitti:

        Tojomopossa kiihtyy vain kuljettaja, kuten ylläolevasta Kilin Vitun kommentista nähdään.

        Puhutaan nyt turbosta.. Korjamon omistaja kiihtyy, kun et selviä korjauslaskusta, mölli!


      • Hei.
        itket ja kirjoitti:

        Uskot, kun mankut siellä maksuaikaa. Lahoturbot ei ole uskonasioita,nuija.. Niitä paukkuu kohta ruuhkaksi asti..

        homppeli, kuinka paljon luulet maksavan jos turbo kosahtaa? Sen verran rahaa löytyy. Tosin sulta ei rahaa löydy joten pysyttele ihmeessä erossa turboista. Jatka vaan paskan kirjoittelua täällä. Tuosta turbojen paukkumisesta ja siitä aiheutuvasta ruuhkasta varmaan uutisoidaan sitten.


    • Se oli siinä

      Sinulle lopettaja, kiitos, olisin toki löytänyt turbon keksijänkin mutta se kysymys
      tuli vain nyt siinä samalla, pääkiinnostus oli, kuinka
      autossaan turbon omaavat kokevat sen ja kuinka ne kestää.
      Noita edellä olevia lukuisia kokemuksia puolesta ja vastaan en
      olisi saanut mistään Wikipediasta.

    • super2

      jos auto on lanci nii kyllä menee saatana kun pistää turdon laulaa kyllä siel mece kuski kinjää kakkoseksi.mut ehdoton ykkönen on ferrari ku itelläni on sellanen ferrari italy heppoja 400,jos munapäät ei usko nee lähtee helvettiii.kaveril monkey kyllä kulkee 41km/h alamäkee se on helmi.turdolaulaa sen takia ei kulje kovaa. KAIKKI JONNET KETKÄ LUKEVAT TÄMÄN VOIVATLÄHTEÄ HEVON VITTUU

      • lancit laulaa

        Vain korjaamon omistajalle tuohta..


    • ubuivycd

      "Onko turbo hyvä missään autossa? "

      Öli se varmaankin vaikkapa Peugeot 205 T16:ssa.

    • sohi ampparipesää

      Turbo-miehille/pojille aihe tuntuu olevan kovastikin arka...

      • ja, hyvin

        Kallis.. Persaukiset ei selviä kammtotavista korjauslaskuista..


    • kestäätaiei

      Joo eihän se moottori kierräkkään, mutta ahdin kiertää aika reippaasti ei se muuten vihellä..

      "Nykyaikaisen turbodiesel moottorin turboahtimen kierrosnopeus voi olla suurimmallaan lähes 300 000 rpm. Näin kova nopeus vaatii ahtimelta ja sen materiaaleilta erittäin tarkkoja toleransseja ja ennen kaikkea tarkkaa tasapainoitusta."

    • kuin lehmä makuulta

      Turbotonkin liikkuu, mutta kuskilla pitää olla lehmän hermot.

      Myös tyhjän lompakon hierominen otsaan helpottaa - etenkin jos samalla hokee mantraa "pihlajanmarjat ovat happamia, en sellaisia tarvitse".

    • kahella turbolla

      on se sellanen mulla toi turbo,volvo 70, 2.5T. että lähtöjä on,ei pidä jonossa körötellä. 360hv.

    • reinkh

      Ei enää turbotonta autoa minulle. Tai sitten koneessa pitää olla kokoa ja reilusti.

    • vapaaatauno

      Taas outo avaus, oikein pitää ponnistella onko tässä joku tosissaan kysyessään tyhmiä.onko?.

    • 2.5l 250hv 414Nm

      Vääntö se on mikä autoa liikuttaa. Turbolla tuota vääntöä tuotetaan polttoainetaloudellisesti erittäin tehokkaasti.

    • jeppisjw

      Ei ne hajoo. Jos nyt ei käännä ahtoi ihan päin ääs holee

    • DrEvil

      2001 volvo v40 2.0t(165hv bensakone) ohjekirjasta lainattuna:

      "älä koskaan anna moottorin käydä täydellä kuormituksella välittömästi käynnistyksen jälkeen. Odota, että voiteluöljy ehtii siirtyä kaikkiin voitelukohteisiin suojaamaan moottoria vioittumiselta.

      Älä paina kaasupoljinta juuri ennen moottorin sammuttamista! Varsinkin jos olet ajanut suurella nopeudella pitemmän aikaa, on tärkeää antaa moottorin käydä lyhyen hetken (noin 1 minuutin ajan) auton seisoessa, ennen kuin sammutat moottorin. Tämä mahdollistaa turbiinipyörän siipien jäähtymisen voiteluaineen päästessä edelleen roottoriin."

      Volvon mittarissa on jo 205600km, kuitenkin toimii edelleen kuin uusi auto.

    • ugyk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3541
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2581
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1910
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1693
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1127
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      47
      1068
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1016
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      946
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      916
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      864
    Aihe