pissapojan merkkivalo, mystinen juttu

mazdalogi

Nyt menee vanhalla asentajallakin sormi suuhun. Elikkä, kuinka voi olla mahdollista että pissapojan merkkivalo jää palamaan kun vaikka säiliö on nestettä täynnä. Olen ottanut säiliön kolme kertaa pois paikalta ja testannut kohon joka toimii mootteettomasti. Toissa päivänä otin säiliön irti ja laitoin yleismittarin kiinni kohon piuhoihin ja sen jälkeen täytin vedellä ja seurasin koska koho kytkeytyy pois päältä, ei vikaa, toimi moiteettomasti. No asensin säiliön takaisin ja täytin tuulilasinpesunesteellä. merkkivalo palaa edelleenkin. Voisiko "vika" olla tuossa pesunesteessä, koska olen kaatanut sinne pelkkää raakaa nestettä (korrek -20'C) ja silloin valo palaa, mutta kun säiliö oli irti ja täytin pelkällä vedellä niin koho toimii ihan moitteettomasti. Kertokaahan muut mazda-asiantuntijat missä tämä onkelma on, kiitos.

19

6379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oswald

      Tarttis varmaan viedä korjaamoon.

    • Autoilija

      ...arvaukseni on, että säiliölle tuleva johto maadottuu jo matkalla säiliölle.
      Näin ollen kohon asennolla ei ole enää mitään merkitystä.

      • mazdalogi

        Ei maadota, mä oon mitannut sen liittimestä. Kohohan toimi kun kun mä täytin pelkällä vedellä mutta ei toimi kun täytin sen raa'alla lasinpesu nesteellä, joten epäilen että pesunesteessä pitää olla vettä joukossa että se koho nousee ja sammuttaa valon. ja tämä oli pelkkä arvaus, pitää kokeilla.


    • Mazdisti

      Mulla kävi niin että valo kerran vaan päätti jäädä palamaan ja on palanut siitä lähtien koko ajan. Nesteet on mulla aina olleet suurinpiirtein 50/50 sekoitus mutta sekään ei pelastanut.
      En ole jaksanut perehtyä mikä siinä on vikana, palakoon kunnes poltin kärähtää...

      • peepe

        sama juttu täällä..palanut jo n. vuoden...
        ajattelin ottaa sen säiliön irti ja kattoo mut
        en taida jaksaa !!!


      • 626
        peepe kirjoitti:

        sama juttu täällä..palanut jo n. vuoden...
        ajattelin ottaa sen säiliön irti ja kattoo mut
        en taida jaksaa !!!

        Mulla on 89` 626:ssa sama probleema..
        Joku oli liimannu sen pissapojan vilkun päälle mustan tarran,kun olin ostamassa sitä..
        Oliskohan joku tyyppivika?!
        Itse en oo jaksanu korjaa sitä, mut kertokaa jos keksitte ratkaisun!


      • mazdalogi
        626 kirjoitti:

        Mulla on 89` 626:ssa sama probleema..
        Joku oli liimannu sen pissapojan vilkun päälle mustan tarran,kun olin ostamassa sitä..
        Oliskohan joku tyyppivika?!
        Itse en oo jaksanu korjaa sitä, mut kertokaa jos keksitte ratkaisun!

        Taitaa se olla joku merkkivika, kun on muillakin samoja onkelmia, heh. joo mullakin on -89 626:nen mutta GT. Jos sä haluat miten sen valon saa pois päältä niin ettei tarvitse lamppua poistaa tai pitää mustaa tarraa valon päällä, niin mä kerron. Etsi konehuoneessa pissapojan vieressä tuleva kaapelinippu jonka päässä on leveä liitin. Liittimessä on kuusi piuhaa, kolme ylhäällä ja kolme alhaalla. Ota liitin irti(auki) ja irroita urospäästä toinen keskellä olevista(ylimmäinen tai alimmainen) piuhoista pientä ruuvimeisseliä apuna käyttäen. Sen jälkeen laitat liittimen takaisin kiinni ja suojaat irroitettu piuha hyvin. Sen jälkeen ei pitäis enään valo palaa ja tämän tein myös itse.


      • 626
        mazdalogi kirjoitti:

        Taitaa se olla joku merkkivika, kun on muillakin samoja onkelmia, heh. joo mullakin on -89 626:nen mutta GT. Jos sä haluat miten sen valon saa pois päältä niin ettei tarvitse lamppua poistaa tai pitää mustaa tarraa valon päällä, niin mä kerron. Etsi konehuoneessa pissapojan vieressä tuleva kaapelinippu jonka päässä on leveä liitin. Liittimessä on kuusi piuhaa, kolme ylhäällä ja kolme alhaalla. Ota liitin irti(auki) ja irroita urospäästä toinen keskellä olevista(ylimmäinen tai alimmainen) piuhoista pientä ruuvimeisseliä apuna käyttäen. Sen jälkeen laitat liittimen takaisin kiinni ja suojaat irroitettu piuha hyvin. Sen jälkeen ei pitäis enään valo palaa ja tämän tein myös itse.

        Onko gt-masasi toiminu hyvin?? Ei oo tullut ruiskuun mitään ongelmia???

        Mitä veikkaat, vastaako 2,2l 12v turbo moottori(kaasari) suunnilleen samaa kuin gt masan dohc kone??


      • mazdalogi
        626 kirjoitti:

        Onko gt-masasi toiminu hyvin?? Ei oo tullut ruiskuun mitään ongelmia???

        Mitä veikkaat, vastaako 2,2l 12v turbo moottori(kaasari) suunnilleen samaa kuin gt masan dohc kone??

        Tuo auto tuntuu toimivan vaikka on aika paljon ajettu (360 000Km), ei se ainakaan kertaakaan ole jättänyt tielle ja aina on lähtenyt talvella käyntiin. Ei ole ollut mitään onkelmia koneen kanssa ylipäänsä, no ainut on että tuossa viime talvella se teki välillä sitä että tyhjäkäynti alkoi heijaamaa mutta ei se enään tee sitä, olisko ollut tuo polttoaine suodatin vain tukossa?! Japan moottorituonnin sivuilla oli 626:sen 2.2L 12V turbo joka oli kyllä ruisku ja sen mukaan siinä oli 145 HV vakiona. Saatana tuohan menis vissiin heittämällä!! Asiasta kolmanteen saitko muuten pissapojanvalon sammumaan??


    • Arto

      että tuo koho alkaa vanhemmiten vuotaa ja imee nestettä sisäänsä. Ja siksi kai alkaa näyttämään tyhjää. Omassa tuo vielä pelaa, mutta isällä kans tuossa Mazdassaan sama vika. Kai niitä ainoita tyyppivikoja vanhemmiten?

      • mazdalogi

        Minäkin että kyllä siinä jotain hämärää on jos se kerran vedellä täytettäessä toimi ja kun täytti nesteellä niin ei toimi. No mä otin tuosta liittimestä toisen koholle menevistä piuhoista irti ja niin valo sammui. Ei viitsi edes alkaa kyselemään mitä uusi koho maksaa, voi olla pian arvokas!?


      • 626
        mazdalogi kirjoitti:

        Minäkin että kyllä siinä jotain hämärää on jos se kerran vedellä täytettäessä toimi ja kun täytti nesteellä niin ei toimi. No mä otin tuosta liittimestä toisen koholle menevistä piuhoista irti ja niin valo sammui. Ei viitsi edes alkaa kyselemään mitä uusi koho maksaa, voi olla pian arvokas!?

        Mikä siellä japanmotorsissa oli?!
        Perkele...
        Eikai mun tosiaan tarvii ostaa gt-masaa..
        Luulin ko. turbo kone oli kaasari.. =(


    • irroitus???

      Kertokaapa viisaat miten saan pissapojan säiliön irti autostani (626 vm.-88 2.0 sedan). Olen kokeillut vetää sitä yläkautta irti, mutta ohjaustehostimen oljysäiliö kangertaa pahasti vastaan siinä vieressä. Pissapojan pumpulle menevät johdot ja nesteletkut sijaitsevat varmaankin säiliön alla?? Pitääkö nämä irroittaa ennenkuin saa säiliön irti vai onko niissä riittävästi pituutta nousta säiliön mukana? Olen koettanut irroittaa säiliötä lievää väkivaltaa käyttäen mutta uskallus on aina loppunut kesken... Jos on tietoa, niin kertokaa!!!!

      • mazdalogi

        No se säiliön irroitus on sellainen puoli-väkisin tehtävä operaatio, mutta se auttaa aika paljon kun irroitat ohjaustehostimen säiliön ruuvit sekä moottorin edestä ja iskunvaimentimen vieressä olevat kannattimet niin säiliö tulee helpommin pois. Säiliöstä ei lähde kuin kaksi nesteletkua, ensimmäinen tulee säiliön ja lokasuojan välistä joka menee lampunpesimille(musta paksu letku) ja toinen lähtee säiliön alta tuulilasin pesimille. Mustan paksun letkun joudut irroittamaan lampunpesimien haaroituksesta joka sijaitsee maskin takana (saa käsin irti) mutta tuulilasin pesimien letkua ei saa irti vasta kun säiliö on "kädessä". Säiliö on kyljessä kulkee piuhanippu jonka parhaiten löytää apukuskin ajovalon takaa konehuoneessa lähellä säiliötä, säiliössä on muistaakseni oma koukku/kiinnitys kaapelinipulle. Kaapelinipun päässä on sellainen kaksirivinen läpinäkyvä/valkoinen riviliitin jossa on kuusi piuhaa. Tämä jälkeen säiliö pitäis lähteä irti nitkuttamalla ja pientä väkivaltaa käyttäen.


    • niinsiis

      Sama ropleema vasta hankitussa autossa. Just meinasin alkaa omasta koettaa korjata kyseistä vikaa. Tämän luettuaan en taia viitsiä.

    • Autotytöt

      Kyllähän täs nyt on muutakin ratkaisuja kun toi piuhan irti repiminen. Meille tytöille tulossa tänään Mazda jossa palaa tuo kyseinen valo ja aika varmoja ollaan siitä että se saadaan toimimaan ilman että piuhat irroitetaan. Koittakaa te niksipirkat viedä ne autot huoltoon ni meijänki palkka on taattu.!

      • sjgoiejgieorjhiote

        Ei tuollaisen valon palaminen ajoa haittaa, useimmat varmaan ei vaivaudu korjaamaan tai korjauttamaan kun kustannukset on aivan suhteettomat hyötyyn nähden.
        Aika wanhaan juttuketjuun vastasitte, alkuperäisten kirjoittajien autot voi olla jo paalissa kun automalli on jo niin vanha.
        Tietysti jos keksitte kohtuuhintaisen korjausmenetelmän tähän ongelmaan niin saahan tänne kertoa, vastaavaa rakennetta voi olla käytössä uudemmissakin autoissa.


    • EiLasolMan

      Toisissa automerkeissä lasinpesunesteen tason anturi tuntuu olevan aika herkkä. Lueskelin tuossa bemarifoorumia, ja sattui silmiin, että anturin toiminnan varmistamiseksi tulisi käyttää vain värillisiä lasinpesunesteitä. No, itsellä toinen saksalainen, ja oli kärsinyt koko talven ilmoituksesta, että neste vähissä. Ja kuinkas ollakaan, koko talven oli säiliössä suhteellisen vahvaa lasolia. Käytin lasolit säiliöstä lähestulkoon pois, ja laitoin tilalle sinistä valmisseosta, ja samalla loppui valittaminen vähäisestä pesunesteestä. Eli mersuun jatkossa jotain muuta kuin lasolia.

    • Anonyymi

      Ainakin Mazda 6 vm. 2003-2007 valo sammuu kun nykäisee sen säiliön edessä olevan liitinpistokkeen (neljä johtoa) auki ja eristää kevyesti sitten pehmeällä muovipalalla. Ne kahden johdon pistokeliittimet käyttävät lasinpesurin moottoreita. Niitä ei kannata irrottaa. Tämä on helpoin tapa päästä siitä ärsyttävästä keltaisesta turhasta merkkivalosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe