Olisikohan täällä ketään, jolla olisi kokemusta tai pätevää tietoa seuraavasta.
Pääset velkajärjestelyyn, mutta sinulla on osuus jakamattomasta kuolinpesästä, jota ei voi realisoida lesken hallintasuojen vuoksi.
Millaisella maksuohjelmalla ja ajalla teille on määrätty velkajärjestely?
Jääkö loput velat odottamaan kuolinpeäosuuden realisoitumista?
Ja jos velkaa on esim 50000 ja maksusuunnitelmassa maksat 20000, niin jääkö se 30000 odottamaan realisoitumista vai katsooko selvittäjä sen summan jotenkin muuten?
Minua kiinnostaisi vielä, että onko jonkun kohdalla käynyt niin, että on loppuvelka on leikattu pois, vaikka on osuus kuolinpesästä?
velkajärjestely ja osuus jakamattomasta kuolinpesästä
8
4653
Vastaukset
- Samaa tietoa kaipaan
Minulla ei ole noihin vastauksia, mutta haluaisin samaa tietoa ja lisäksi tietää, puhdistuiko teillä luottotiedot maksuohjelman päätyttyä, vaikka loput velat jäivät odottamaan kuolinpesäosuuden realisoitumista?
- näin ehkä....
Käsittääkseni luottotietojen häiriömerkinnät alkavat vanhenemaan 2-3 vuodessa vasta maksuohjelman päätyttyä. Näin koska halutaan minimoida riski että velallinen ottaa uutta lainaa maksuohjelman aikana.
Jos makselee ulosottoon niin vanheneminen alkaa silloin kuin on ruvennut hoitamaan velkaa ilman katkoksia ja uusia käräjäoikeuden ulosmittauksia .
Tästä omakohtaisia kokemuksia 10 vuoden takaa. Kun olin maksanut velat pois niin sain tietää että luottotietoni olivat olleet puhtaat jo vuosia. - Korjaus
näin ehkä.... kirjoitti:
Käsittääkseni luottotietojen häiriömerkinnät alkavat vanhenemaan 2-3 vuodessa vasta maksuohjelman päätyttyä. Näin koska halutaan minimoida riski että velallinen ottaa uutta lainaa maksuohjelman aikana.
Jos makselee ulosottoon niin vanheneminen alkaa silloin kuin on ruvennut hoitamaan velkaa ilman katkoksia ja uusia käräjäoikeuden ulosmittauksia .
Tästä omakohtaisia kokemuksia 10 vuoden takaa. Kun olin maksanut velat pois niin sain tietää että luottotietoni olivat olleet puhtaat jo vuosia.Nykyään myös pitkäaikaisesta ulosotosta tulee maksuhäiriömerkintä, joka uusiutuu tasaisin väliajoin.
- oma kokemus*
näin ehkä.... kirjoitti:
Tästä omakohtaisia kokemuksia 10 vuoden takaa. Kun olin maksanut velat pois niin sain tietää että luottotietoni olivat olleet puhtaat jo vuosia.Luottotiedot palautuivat seuraavana päivänä, kun vj:n maksuohjelma loppui. Eli välittömästi kun maksuohjelma on loppunut luottotiedot olivat normaalit. Itse varmistin tilaamalla luottotietoni ja sitä ennen soitin asiakastietoon, mikä on käytäntö. Luottotietojen palautumiseen ei vaikuttanut lainkaan, että jouduin maksamaan lisätitilityksiä lopussa, silti tiedot ok. Eli jos maksuohjelma päättyy 31.8.2013. luottotiedot on ok 1.9.2013. Oma kokemus on n 10 vuoden takaa.
- Velkavelho
Osuus kuolinpesästä on irtainta omaisuutta, jonka velkojat yleensä vaativat realisoitavaksi. Lesken asumisoikeus kuitenkin estää tämän. Velkojilla on tällöin mahdollisuus vaatia maksuohjelmaan sellaista käräjäoikeuden määräystä, että maksuohjelman päättymisestä huolimatta velkojilla on oikeus vaatia pesäosuuden realisointia myöhemmin, siis ilman määräaikaa. Velkaa ei leikata esimerkissäsi pois, vaan 30 000 euroa lankeaa maksettavaksi, kun perintö on viimein lesken muutettua tai kuoltua realisoitavissa. Velkojilla on siis rajoittamattoman ajan oikeus perintöösi, jos asiasta vain on käräjäoikeuden vahvistama päätös.
- Velkavelholle ja muille
Minua kiinnostaisi, että entä jos velat vanhenevat, siis uo:ssa se 15 vuotta, ennen kuin kuolinpesä tulee realisoitavaksi. Vai meneekö se niin, että kun sinulle on määrätty maksuohjelma niin silloin velat eivät vanhenekaan?
- Velkavelho
Velkavelholle ja muille kirjoitti:
Minua kiinnostaisi, että entä jos velat vanhenevat, siis uo:ssa se 15 vuotta, ennen kuin kuolinpesä tulee realisoitavaksi. Vai meneekö se niin, että kun sinulle on määrätty maksuohjelma niin silloin velat eivät vanhenekaan?
Velkojat voivat vaatia velkajärjestelyn maksuohjelmaan sellaisen pykälän, että perintö voidaan käyttää velkoihin. Asia pitää siis puida oikeudessa, ja nämä vaatimukset ovat siellä menestyneet.
Perinnöt pyritään yleensä ulosmittaamaan ja velallisella on ns. myötävaikutusvelvollisuus. Nopeasti kopsaistuna tuolta velkajärjestelylain perusteista:
"Lakiosan vaatiminen ja testamentin moittiminen voivat olla eri asemassa kuin perinnöstä luopuminen. Esimerkiksi puolisoiden keskinäisessä testamentissa on usein nimenomainen toivomus siitä, että rintaperilliset eivät vaatisi lakiosaansa toisen puolison kuoltua. Velkajärjestelyssä korostetaan sitä, että velallisen on tehtävä maksukykynsä parantamiseksi kaikki se, mitä häneltä kohtuudella voidaan vaatia. Lakiosan vaatiminen tai testamentin moittiminen voivat edellyttää oikeudenkäyntiä lähisukulaisten tai muuten toisilleen läheisten henkilöiden välillä. Tällaiseen oikeudenkäyntiin ryhtymistä ei yleensä voida pitää sellaisena toimena, johon velallinen olisi velvollinen ryhtymään."
Eli velkojen vanhenemisen jälkeen saadun perinnön voi pitää itsellään, jollei sitä ole oikeuden päätöksellä sidottu velkajärjestelynä menemään velkojille.
- Omakohtainen kokemus
Onko jollain kokemusta siitä, että olet ollut tai olet velkajärjestelyssä ja sinulla on osuus jakamattomasta kuolinpesästä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673468- 152136
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701251- 441221
- 371131
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471004
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411000