Sijoitusrahaston lunastaminen ja verotus ?

una idiota

Osaisiko joku selkokielellä selittää tyhmälle, että mitä käytännössä tapahtuu veropuolella, kun lunastan (suljen) rahaston ? Kyseessä on mulle vauvana avattu rahasto Nordea Foresta Kasvu.

Vero.fi:n avulla sain jo selville että Nordean pitäisi ilmoittaa tiedot omistamistani sijoitusrahastoistani ja niitten myynneistä verottajalle, mutta epäselväksi jäi miten verot luovutusvoitosta pitää ilmoittaa ja minne ja milloin? Mistä ylipäänsä nään onko rahasto tehnyt voittoa vai tappiota? /anteeksi olen tyhmä mutta en ole ollut osallisena kys. rahaston avaamiseen tai hoitamiseen mitenkään/

Toinen kysymys on tuosta luovutusvoiton laskemisesta ylipäätään, itse kun en ole rahastoa markka-aikaan avannu niin en tiedä yhtään sen hankintahinnasta (jos ymmärsin oikein että sitä siihen laskemiseen tarvitaan?) tai oikein mistään muustakaan, ainoastaan sen että rahalle olisi nyt käyttöä ja mahdollisimman kivuttomasti tahtoisin ne käteen saada verottajaa suututtamatta.

Rahaston markkina-arvoksi Nordea ilmottaa n. 3600 € ja rahasto on tosiaan ollut reilut 20 vuotta olemassa jos näillä on jotain väliä (ilmeisesti on?)

Pahoittelut tyhmyyteni ja tietämättömyyteni mahdollisesti aiheuttamasta henkisestä kärsimyksestä ja kiitokset etukäteen jos joku viitsisi asiaa valottaa.

1

703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nordea hoitaa

Nordea kyllä ilmoittaa verottajalle myös syntyneen luovutusvoiton, eli sinun ei tarvitse kuin tarkistaa, että se näkyy ensi vuonna postitettavalla veroilmoituksella. Verkkopankista pitäisi näkyä niiden osuuksien hankintahinnat.

Luovutusvoitto siis lasketaan "mitä tuli tilille lunastuksessa" - hankintahinnat. Tilille ei tule ihan koko summaa, sillä siitä otetaan lunastuspalkkio (luokkaa 1 %). Tästä luovutusvoitosta maksat 30 % veroa (jos se on suuri summa niin maksa ennakkoveroa, muuten se kyllä hoituu lopullisessa verotuksessa (vähennetään veropalautuksista tai tulee mätkyjä)).

Luovutusvoiton voi myös laskea käyttäen hankinta-meno-olettamaa (jos hankintahintoja ei tunneta tai luovutusvoitto tulee pienemmäksi tällä tavalla). Tällöin yli 10 v omistamistamiesi rahasto-osuuksien myyntihinnasta vähennät 40 %, lopusta (60 %). Tämä 60 % on luovutusvoittosi ja siitä maksat 30 % veroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe