Ihme oireet,epätodellinen olo kokoajan

paniikkipete

kertokaa te, jos vain osaatte pikkuisenkaan. Olen kärsinyt paniikki-oireiluista 10 vuotta, syöny vaikka minkä nimisiä lääkkeitä,ilman apua. Muutamia vuosia sitten marraskuussa olin osastollakin vajaan kuukauden, koska en uskaltanut mennä ulko-ovea kauemmas ulos. silloin tuo auttoi sen hetkiseen terveyteeni jopa sillain, että en syönyt mitään lääkkeitä eli olin koko kesän terveempi :) Nyt tänä vuonna ,alkukeväällä, oloni huononi niin paljon että kärsin kokoajan epätodellisesta olosta.välillä tuntuu etten tunne käsiäni,aivan kuin ne olisi tunnottomat. Sitten ihmeellisesti minulla on tullu tämmöinen oirekin , en tahdo nähdä oikeen tarkasti, varsinkaan silloin kun on todella huono olo...muisti on huonontunut totaalisesti, ihme kutinaa välillä, tuntuu että sieltä täältä kutittaa tai pistelee :/ Lääkäri määräsi mulle opamoxeja , joiden turvin olo oli jotenkuten siedettävä.Mutta, eipä lääkärini enää uusinut reseptiä.Nyt olen ollu ilman niitä pari kuukautta,ja käyny 2 viikon välein pistätyttämässä Risperdal Consta-nimistä lääkettä, vaan ei ole mitään apua siitäkään.Tämä olo häiritsee jo niin paljon että hyvä jos voin edes käydä tuossa pienessä siwa-kaupassa nopeasti.Autolla ajokin on niin vaikeaa etten uskalla ajella kovin pitkiä matkoja kun kokoajan on huono ja epätodellinen olo :((( Mikä tähän mun olooni auttaisi jotta pystyisi olemaan olemassa niinkuin viime vuonna ilman että ahistaisi ja pelkäisi täällä kotonakin.. tuli vielä mieleeni että olen syönyt kymmeniä eri masennus/paniikki-lääkkeitä tähän mun ihme oireiluun, seroxatia,ketipinoria,risperdalia,kaikkea syömääni en jaksa muistaa mutta sitä oikeaa apua ei tunnu löytvän mistään.. kirjoittelen lisää kunhan on taas parempi hetki

51

3860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tyhmää

syödä lääkkeitä vuodesta toiseen,jotka eivät auta mitään. Luultavasti olet jo lääkeriippuvainen, eli kaiki nuo oireet ovat vieroitusoireita. Mitä enemmän lääkkeitä syöt sitä huonommaksi olosi tulee.

Mulla on kokemusta hyvästä ystävästäni, joka sai paniikkiin juuri noita lääkkeitä. Ne vain pahensivat oloa, eli hän tuli entistä sairaammaksi ja uusia oireita alkoi ilmaantua mitä ei aikaisemmin ole ollut. Jossain vaiheessa hän hoksasi tilanteen ja yritti lopettaa lääkkeitä. Vieroitusoireet olivat kuitenkin niin pahat, ettei pystynyt ja nyt hän alkaa olla aikamoinen eristäytyjä ja syölisäksi rauhoittavia, joihin on myös jo koukussa.

Säälin häntä, onnekis ystävyytemme ei ole katkennut koska kumpikin ymmärrämme tilanteen. Osaan kohdella häntä omana itsenään ohi sairauden tuomien oireiden. Siihen eivät muuten pysty ammattihoitajat ja lääkäritkään. He eivät ole koskaan oppineet tuntemaan potilaitaan ilman sairauden tuomaa muutosta. Tätä muutosta he vain sitten hoitavatkin.

• Korjaus

Huomasin että kirjotin eilen kommenttini väärin. Pitää olla "osaan kohdella häntä omana itsenään ohi LÄÄKKEIDEN tuomien oireiden" ja "...oppineet tuntemaan potilaitaan ilman LÄÄKKEIDEN tuomaa muutosta":

Pidän tärkeänä, että täälläkin aletaan tajuta, että lääkkeet nimenomaan tuovat uusia oireita ja muuttavat ihmistä ja näitä muutoksia sitten lääkärit ja hoitajat hoitavat vuodesta toiseen. Sanovatpa vielä potilailleen, että tämä on sinun sairauttasi.
      T: on tyhmää

• Minun veli

Olisit voinut korjata edellisen kommenttisi otsikon: Viimeiseen oljenkorteen tarraaminen ei ole tyhmää.

• paniikkipete

lääkkeisiin en ole riippuvainen, nyt ei muuta lääkitystä ole kuin vain tuo consta. Ja onko sitäkään järkeä käyttää kun ei ole mitään apua tähän huonoon olooni :( Tänään vakavissani miettinyt että pitäneeköhän mennä yksityiselle jos siellä kuunneltaisinnmitä minulla on kerrottava terveydestäni. Kyllä tämä epätodellisuus alkaa käymään jo sen verran viddumaiseksi että loppuu kohta järki

• Ohentaja

Huonoa verenkiertoa

• id88

Heips. 16v poika täällä en tiedä miten eksyin tänne mutta kyse olis 6kk jatkuneesta epätodellisesta olosta ja monista muista oireista kuten :rytmihäiriöt , kuoleman pelko, pulssin tunteminen, todella jumissa olevat lihakset , pahat olot. Onko kellään samoja oireita ollut tai on tälläkin hetkellä siis kaikkein rasittavin on tämä jatkuva epätodellinen olo joka päivä kokoajan. Vastatkaa nopee oon kauhuissani :(

• 9893

Tuo kyllä kuulostaa paniikkihäiriöoireilulta. Mutta esim. rytmihäiriöiden vuoksi sinun kannattaisi käydä otattamassa ainakin ekg, se hoituu ihan terveyskeskuksessa lääkärin lähetteestä. Itselläni alkoivat samassa iässä täysin samat oireet lihasten jumiutumista lukuunottamatta. Niistä ei kannata yksinään kärsiä, sinua voidaan kyllä auttaa niin, että voit elää täysin normaalisti.

Varaa lääkäriaika ja jos hän suosittelee masennuslääkkeitä (jotka kyllä itselläni helpottivat enkä onnekkaana kärsinyt sivuoireista) niin pyydä samalla myös mahdollisuutta päästä Kelan kustantamaan terapiaan.

Kyllä kaikki järjestyy ja apua saa!

• Nainen402

Hei!

En ole nuori kuten sinä, mutta minulla on ihan samat oireet kuin sinulla. Nuorempana kärsin paniikkihäiriöstä, mutta sitten se hiljalleen meni ohi, kun hoin vain itselleni, että ei mitään hätää, tähän ei kuole, rahoitu.

Noh, nyt on kuukauden verran ollut sitten nuo paniikkioireet vähän väliä ja pitää kai tilata lääkäri. Toivoisin, että pärjäisin ilman mielialalääkkeitä, että tämä menisi joillakin muilla keinoilla ohi, en haluaisi niitä. Rentoutusharjoitukset saattavat auttaa, mutta eivät kyllä pahimmissa oloissa. Olisi saatava jotain rauhoittavaa edes viikoksi, että elimistö alkaisi päästä tästä yli.

Siis jos yhtään lohduttaa, et ole tulossa hulluksi, kärsit paniikkihäiriöstä. mene lääkäriin - tai ehkä olet jo käynytkin.

• ghju7776
        9893 kirjoitti:

Tuo kyllä kuulostaa paniikkihäiriöoireilulta. Mutta esim. rytmihäiriöiden vuoksi sinun kannattaisi käydä otattamassa ainakin ekg, se hoituu ihan terveyskeskuksessa lääkärin lähetteestä. Itselläni alkoivat samassa iässä täysin samat oireet lihasten jumiutumista lukuunottamatta. Niistä ei kannata yksinään kärsiä, sinua voidaan kyllä auttaa niin, että voit elää täysin normaalisti.

Varaa lääkäriaika ja jos hän suosittelee masennuslääkkeitä (jotka kyllä itselläni helpottivat enkä onnekkaana kärsinyt sivuoireista) niin pyydä samalla myös mahdollisuutta päästä Kelan kustantamaan terapiaan.

Kyllä kaikki järjestyy ja apua saa!

jaa miks mä en saa apua miks kaikki muut saa

• QASD

Onko aloittaja mies, ja, entä tuleeko paniikkikohtauksia myös yksin kotona ollessa, ilman mitään selvää syytä?

• paniikkipete

oon mies ja näitä hitonmoisia kohtauksia tulee kanssa kotona, niinkuin nytkin ,mulla on kokoajajn huono ja epätodellinen olo

• tiedätkö pete

että sinä olet jo koukussa! Kukaan terveysviranomainen ei pistä sinuun lääkettä jos heillä olisi tieto, että pärjäisit ilmankin. Nyt he pitävät sinua lääke/päihderiippuvaisena ja siksi pistävät jottei tulisi vakavia vieroitusoireita, jota he eivät osaa hoitaa.

Kyllä nuo kertomasi oireet ja olotilasikin kertovat lääkehaitoista. Jos olet käyttänyt aikaisemmin pitempään neuroleptejä, voi olla että niistä on jäänyt pysyviä haittoja joita nyt sitten oireilet ja joita tuo piikitys yrittää pitää kurissa.

• paniikkipete

kaikkia lääkkeitä mitä olen käyttänyt ja kokeillut, niin muutaman kuukauden maksimissaan.. niin että en ole edelleenkään koukussa mihkään lääkkeisin,en edes opamoxiin jota mulla ei oo olluttkaan kahteen kuukauteen

• muutoksen aika
        paniikkipete kirjoitti:

kaikkia lääkkeitä mitä olen käyttänyt ja kokeillut, niin muutaman kuukauden maksimissaan.. niin että en ole edelleenkään koukussa mihkään lääkkeisin,en edes opamoxiin jota mulla ei oo olluttkaan kahteen kuukauteen

Hei paniikkipete. Suosittelen todella ottamaan tosissasi nimimerkin 'on tyhmää'/'tiedätkö pete' neuvot. Komppaan sataprosenttisesti hänen kertomaansa. Muutaman kuukauden käyttö riittää helposti koukuttamaan käyttäjänsä näihin aineisiin. Siitä miten pahat vieroitusoireet saisit, jos jättäisit annostuksen ottamatta ei osaa kukaan tosin sanoa. Kokemasi jatkuva oireilu, kuten epätodellinen tunne, on vähintään valtaosaltaan, ellei kokonaan, lääkekäytön aiheuttamaa. Epätodellinen tunne on nimittäin yleisimpiä mielialalääkkeiden vaikutuksista.

On todella positiivista ollut huomata, että moni ihminen täällä on valmis asiallisesti opastamaan mielialalääkeongelmiin joutuneita henkilöitä ja kertomaan heille juuri niistä asioista, joita lääkärit eivät osaa tai halua huonon PR-pelossa kertoa potilailleen.

• yksvai,.
        paniikkipete kirjoitti:

Hei, sulla on matoja ja polyyppeja reippaasti kehossa. Kasvaimia aiheuttavat myös nykyaikana sallitut gmo-ruuat. Googlaa vaikka. Heikkilän blogissa on noista gmo-tuotteista, kannattaa lukea.
        Ja se mikä kutiaa ja tuntuu varsinkin sängyssä yöllä kutinalta ja kuin jokin liikkuisi iholla, on lude. Kokeile vaihtaa uudet liinavaatteet ja muutkin vaatteet, sitten sirottele inkiväärijauhetta, auttaisko kutinaan. Matoihin on paljonkin erilaisia häätöohjelmia. Aloita vaikka Kontalilla. Polyyppi on huomattavasti vaikeampi häädettävä, en tiedä saako niitä täysin omilla menetelmillä edes pois. Jos kehossasi vispaa jokin paikka, tai maha turpoaa ykskaks, epäilen polyyppia. Satavarma asiasta en ole, mutta intuitio näin sanoo.

• wikipediassa on

kerrottu lääkkeestäsi näin:
      on antipsykoottinen lääke jota käytetään manian, skitsofrenian, kaksisuuntaisen mielialahäiriön ja psykoosin hoitoon.

Haittavaikutuksia: jalkojen heikentyminen, kömpelyys, ei suositella autolla ajamista, heikentää tarkkaa keskittymistä vaativien tehtävien suorittamista.

Pitkäaikainen käyttö: verenkiertohäiriöitä, pakkoliikkeitä, pysyviä aivovaurioita, kongnitiivisten kykyjen heikentyminen.

Lähde: Lääketietokeskus

Kannattaa googlettaa lääkken nimi ja lukea lisää.

• paniikkipete

Non nii, jotakin hyvää kuitenkin tiedossa.. pääsee perjantaina lääkärin luokse juttelemaan lääkityksestä ja siitä ettei risperdal auta. Olisi tänään pitäny pistää hoitajan taas tuota ainetta kehooni mutta sanoin että onko mitään järkeä kun ei ole pienintäkään apua siittä,joten nyt mennään ilman mitään keinotekoisia lääkkeitä perjantaita kohden. Mutta sellainenkin unohtui mainita aloituksessani että, kun huono olo on päällä, korvat soivat eli kuin tinnittäisi...

• Paniikkkipois joskus

Nyt on näitä vastauksia lukiessa ihmeteltävä, mistä tänne on suunnistanut näitä noin pahasti lääkkeitä haukkuvia? Aloittajan sairaushistoria on sen verran pitkä ja kohtaukset / oireet pahoja, että älä missään nimessä lopeta lääkkeitäsi ilman lääkärin tai psykiatrin lupaa. Saattaisit ajautua kauheaan kuntoon jos näin lähtisit tekemään. Omat ohjeet epätodellisen olon iskiessä on se, että tee jotain silloin äläkä jää paikoillesi. Jos pyatyt niin lähde ulos rauhallisesti kävelemään, laita vaikka musiikit korville. Jos pakko olla sisällä niin tiskaa, katso tv.tä tai jotain.. Meillä paniikkihäiriöisillä on tapahtunut muutosta aivokemioissa ja kehomme tuottaa väärissä tilanteissa adrenaliinia, joka tuo noita oireita. Tsemppiä sinne!

• Ei haukuta

Eihän täällä mitään lääkkeitä haukuta vaan kerrotaan faktaa niistä. Miksi ei saisi kertoa kunhan ei tahallaan anna vääriä tietoja? Väärää tietoa en ole löytänyt. Aloittajan tapaus on vain yksi normaali esimerkki nykyisestä lääkehoidosta ja mihin se johtaa.

Tuo lääkkeen ottamatta jättäminen säikäytti vähän minuakin. Jos tulee liian pitkä väli ennen lääkäriä, saattaa pahat vieroitusoireet iskeä päälle. Ja arvatkaapa mitä, kun sellaisessa kunnossa menee lääkärille on osastolle pakolla passitus melko varmaa. Mitä siellä tehdään? Lisää lääkettä.
      Kyllä tämä systeemi on jo opittu. Eikä kysymys ole mistään pelottelusta.

• paniikkipete

no joo.. lääkärissä käyty ja kokeillaan taas :/ .. uutta lääkettä nimeltään abilify. eikä edelleenkään voinut uusia opamoxia :( helevetti ku menee vaikeaksi kun ei potilasta kuunnella , kun itse tiedän mikä auttaa olooni ja mikä ei.

• Eli kierre jatkuu

neuroleptikierre siis jatkuu edelleen. Abilify on samaa lääkesarjaa kuin muutkin neuroleptit tai ssri-lääkkeet joita olet syönyt aikaisemmin. Se taitaa olla uusimpia muunneltuja neurolepteja edellisistä.

Kerropa sitten täällä muillekin mitä oireita se tuo tullessaan ja mitä vierotusoireita mahdollisesti saat constan lopetuksesta. Vai lopetettiinko se? Muutkin samassa tilanteessa olevat saavat sitten vertais kokemusta

• paniikkipete

constansta ei tullu minkään sortin vierotusoireita, itse halusin lopettaa sen koska siitä ei ollut minkään sortin apua mun tilanteeseen. Tänään otin tuossa ennen puoltapäivää ensimmäisen puoli tablettia tuota Abilifya, huomenna suunnilleen samaan aikaan. Viikko puolikkaalla, sitten koko 15 mg tabu naamariin... Olishan tuo tosi hieno asia että tästä olisi apuja tähän paniikki paskaan vai mitä tämä nyt mahtanee olla, mennään taas päivä kerrallaan eteenpäin.. Meinasi tänään lähteä järki kun piti käydä hamppilääkärillä,ahdisti ja oli kokoajan niin paska olo kuin vaan olla voi mutta sinnillä siitä selvisin. Viestittelen lisää jahka taas tulee mielenpäälle asioita joita jakaa täällä ja jos olotilani muuttuu parempaan suuntaan.

• muutoksen aika
        paniikkipete kirjoitti:

constansta ei tullu minkään sortin vierotusoireita, itse halusin lopettaa sen koska siitä ei ollut minkään sortin apua mun tilanteeseen. Tänään otin tuossa ennen puoltapäivää ensimmäisen puoli tablettia tuota Abilifya, huomenna suunnilleen samaan aikaan. Viikko puolikkaalla, sitten koko 15 mg tabu naamariin... Olishan tuo tosi hieno asia että tästä olisi apuja tähän paniikki paskaan vai mitä tämä nyt mahtanee olla, mennään taas päivä kerrallaan eteenpäin.. Meinasi tänään lähteä järki kun piti käydä hamppilääkärillä,ahdisti ja oli kokoajan niin paska olo kuin vaan olla voi mutta sinnillä siitä selvisin. Viestittelen lisää jahka taas tulee mielenpäälle asioita joita jakaa täällä ja jos olotilani muuttuu parempaan suuntaan.

Varoitus! - Kolme viikkoa risperidonin käytön lopettamisesta on aivan liian aikaista sanoa tuleeko vieroitusoireita ja minkä laatuisia. Vieroitusoireet voivat alkaa vasta useampien viikkojen tai jopa muutaman kuukauden jälkeen, varsinkin, kun käytössäsi on ollut aineen pitkävaikutteinen versio. Toivotaan, että mitään vieroitusoireita ei tule, mutta em. asia on todella tärkeä tiedostaa.

• muutoksen aika
        muutoksen aika kirjoitti:

Varoitus! - Kolme viikkoa risperidonin käytön lopettamisesta on aivan liian aikaista sanoa tuleeko vieroitusoireita ja minkä laatuisia. Vieroitusoireet voivat alkaa vasta useampien viikkojen tai jopa muutaman kuukauden jälkeen, varsinkin, kun käytössäsi on ollut aineen pitkävaikutteinen versio. Toivotaan, että mitään vieroitusoireita ei tule, mutta em. asia on todella tärkeä tiedostaa.

Lisäys vielä edelliseen. En huomannut, että käytössäsi on risperidonin sijaan nyt toinen neurolepti eli aripipratsoli. Tämä voi tietenkin vaikuttaa tai olla vaikuttamatta em. asiaan, en osaa arvioida lainkaan. Toivottavasti kaikki menee siellä hyvin.

• paniikkipete

noh.. viikko kohta syöty puolikasta abilifya, ei ainakaan vielä ole mitään havaittavaa apua tuosta... onhan se nyt jo kumma jos ei ala oikea lääke kohta löytymään :/ . Mitä muuten maksaa jos käy yksityisen lääkärin vastaanotolla, sinne menen kyllä seuraavaksi

• paniikkipete

pikkuisen taas kirjoittelua.. Jotenkin tuntuu välillä että oloni yrittää pahentua vielä tästä, mitä se on. En tiedä milloin tähän mun oireiluun löytyy se oikea lääkitys,alkaa olemaan voimat kyllä koht loppu :/ Periksi ei saa antaa vaikka kuinka ahistaa tämä olotila,eteenpäin se on pakko mennä päivä kerrallaan... ilmoittelen taas kuulumisia tässä joku päivä

• 2+20

www.antipsychiatry.org/br-ydmby.htm

• Ei löydy

oikeaa lääkettä oireiluusi paniikkipete, koska juuri ne lääkkeet tekevät tuon kauhean olon. Avatkaa kaikki muutkin silmänne ja tajuntanne tajuamaan tämä!

Kerro vaan kulumisiasi edelleenkin, moni tajuaa, että ei ole yksin oireittensa kanssa ja faktatietoakin saadaan lisää psykiatrisesta hoitomenetelmistä.

• gktytk

Kuule paniikkipete, asutko yksin oletko turvaton, mielesi ei kestä olosuhteitasi.Mieti mikä sinua ahdistaa.Rakasta itseäsi, etsi joku joka on hyvä sinulle,mene seurakuntaan, siellä on välittäviä ihmisiä,on myös Jeesus joka kuoli juuri sinun puolestasi että saisit iankaikkisen elämän joka on ainut tärkeä asia loppu peleissä.Älä pelkää Minä olen sinun kanssasi maailman loppuun asti sanoo JEESUS

• paniikkipete

täälläpä taas :) Huomenna pääsisi käymään yksityisellä, otetaan se hemmetin 50 euron lasku siitä hyvästä. Olo ei ole kummentunut vaikka syönkin nyt kokonaista abilifya, kaveriltani otin kokeeksi lyrica 75 mg, eipä auttanut sekään olotilaani . Hemmetti että loppuu kohta kärki tämän kanssa, mitään ei voi tehdä ihmisten joukossa, ei pysty käymään edes kaupassa vaikka niin perkeleesti tahtoisin...pakko vain yrittää käyttää koirat ulkosalla että itsekin saa happea välillä. Ja tää unettomuus, järki menee tämänkin kanssa. Rapiat 4 tuntia nukut, sen jälkeen ei auta stilnotitkaan että saisi uudestaan unen päästä kiinni, univelkaa enemmän kuin Kreikalla Suomelle :D no juu, kirijuutellaanpa taas joku hetki

• Ohentaja taas

Kokeile asperiinia.
      Ei toi mitään paniikkia ole.
      Mitä harrastat tai siis olet aiemmin harrastanut. Minkä ikäinen olet liikunta ja sen vaikutus oloosi. Poltatko. Onko taustalla mitää tapaturmaa tai vammaa ,myös pitemmällä vakavälillä.

• Varoitus!!!

Asperiinia ei saa käyttää abilifyn kanssa.

• paniikkipete

Ohentajalle .. oon harrastanu musiikin tekemistä ja laulamista,nyt on jäänyt sekin pois tän hiton huonon olon takia :( ikää on 38 , ja pakko liikkua ulkona välillä kun koirulit vaatii ulkoilua. Ja röökiä poltan taas,olinkin polttamatta yli puolivuotta... jos tapaturmaksi lasketaan mun pahoinpitely niin siitä on aikaa 2 vuotta, siitä kyllä jäi traumat.. Ja joo, kävin siellä yksityisellä, se sentään kuunteli mua sen yli 20 minuuttia,maksoi 50 euroa. Mutta, kirjotiit reseptin opamoxia,jonka voimin mulla on taas paljon parempi olo :) otan puolikkaan 15 mg joka päivä... auttaa ainakin nyt että jaksaa touhutakin jotain eikä oo se hemmetin epätodellinen olo kokoajan.Ja tuo abilify, en ole tuntenut siitä lääkkeestä vielä mitään oloani helpottavaa tunnetta.Mutta pakko sitä on syödä tuonne 11 päivään asti, pääsee käymään taas tuolla MTT: lääkärin juttusilla. mutta jatketaanpas tässä kunhan taas oloni muuttuu, toivottavasti parempaan, kiitos että jaksatte lukea mun elämän stooria :)

• ehotus.

Vie terveyskeskukseen uusittavaksi tuo resepti opamoxista. Mietin, että auttaisikohan sinulle Remeron, kun untakin tarvit. Ehdota jos saisit sitä.

• Olivier Panisjosvois

paniikki... kuolemanpelko... kuolemanpelko... paniikki... voiei! Nyssetulee!!! täritärivapivapi hikihiki huimaus dingdong apua sekoan eikun kuolen eikun en... kai...

Pelko kohtauksista pitää kierrettä yllä. Ja kuolemanpelko erityisesti. Ja jopa tieto että on kierteessä josta ei pääse pois kun pelottaa sekin. Pelkokin pelottaa. Ja pakonomainen itsensä ja kehonsa tarkkailu. Apua nyt pistää... mikä näppylä toi on? Syöpä! Hei nyt tuntuu kumma tunne... selässä tärisee... kammiovärinä?! APUA! 112 ja äkkiä... Kun pelkäät jatkuvasti kuolevasi tai sairastuvasi kuolettavasti, tai pelkäät uutta kohtausta, niin se kohtaus tulee. Satavarmasti. Ja uutta on taas tulossa kun yhdestä selviää. Kun kerran me tiedetään, että paniikkihäiriö on mielen häiriö, joka aiheuttaa vaan lisää fyysisiä oireita, ei veritulpan tms. aiheuttama, niin miksi me emme voisi jonain kertana päättää, että nyt en pelkää tällä kertaa? Miksi sille pelolle antaudutaan joka kerta? Onko tosiaan niin, että ollaan niin heikkoja, ettei pystytä tai jopa uskalleta ajatella, että minussa ei ole mitään vikaa, en kuole nyt enkä huomenna enkä edes ymmärrä miksi mun pitäisi pelätä? Ihan kuin ihan varmuuden vuoksi pelätään.. tai jotain sellaista.

Kun sulla napsahtaa se joku mikä ikinä kohtauksesi laukaisee, rytmihäiriö, rintapistos, paineen tunne päässä, huimaus, se pelkkä tunne paniikkihäiriöstä tms., niin pysähdy ja sano itsellesi, että nyt en v_ttu pelkää kun se p_rkele on vain mun mieleni ja hyperventilointi mikä saa kaikki oireet aikaan koska olen ollut heikko ja antanut periksi. No ei se tietenkään ole niin yksinkertaista eikä helppoa. Sehän on ihan v_tun vaikeeta! En pysty! En uskalla! Olen nobo! Hävettää! Mutta mitä jos tekisit siitä yksinkertaisen ja helpon? Tietysti se vaatii työtä. Pitkää, tarkkaa ja huolellista työtä. Ja vahvaa tahtoa voittaa. Kuvittele elämää, että voitit ihan itse paniikkihäiriön, et syö enää lääkkeitä, uskallat mennä ja tulla ja juosta ja hyppiä ja voit keskittyä elämään ilman jatkuvaa pelkoa seuraavasta kohtauksesta. Hyvältä kuulostava ajatus, vai mitä, mutta kun ei uskalla. Pitää pelätä kuolemaa ja sekoamista niin sitten ei varmaan kuole eikä sekoa koska kuolemahan tulee varoittamatta... jepjepjoo

Mulla meni pari vuotta kun vähitellen sain kiinni siitä helpottavasta ajatuksesta, että ei tarvitse enää pelätä. Mutta koska paniikkihäiriö, ne kohtaukset ja miljoonat tuntemukset on tuoreessa muistissa, niin kohtauksen alkaminen on sillointällöin ollut lähellä, mutta en vaan ole antanut periksi. Ja aina tietysti tulee vähän hymähdeltyä, että mitähän mun nyt taas pitäis pelätä ja miksi. Mutta suureltaosin olen sen voittanut. Nytkin on tätä kirjoittaessa tuntunut rintalastassa kipeitä piikkejä ja korvan takana päässä tuntuu välillä ikävä paine ja kipu, mutta en vaan anna periksi. Nämä kivut ja tuntemukset ei mua ole kaatanu ennekään, eikä ne kaada nytkään. Rinnassa tuntuva kipu on rintalastassa, ei sydämessä. Paineen tunne päässä ja kipu johtuu mun jäykistä hartioista, sillä kun venyttelee, niin se paineen tunne häviää... vai oisko se sittenkin... voi ei PANIIKK... eipäs hähhähää!

Kun pelkääjälle sanoo, että älä pelkää, sulla ei ole hätää, niin moni silti singahtaa ajatuksissaan "mut mitä jos sittenkin...." kuvitelmiin. En uskalla olla pelkäämättä! Eikö olekin pelottavaa sanoa ääneen, että "en mä mihinkään kuole"? Sitten tulee fiilis, et varmaan kun toitotan sitä ja alan ilakoimaan niin ihan varmaan olen kohta ruumishuoneella... Niin tosiaan, sitähän ei koskaan tiedä. Monet lähtee täältä suorilta jaloilta vaik on ollut terve kuin pukki *GASP!* Mut se on elämää ja sen kanssa pitää osata elää. Pointti onkin, että jos pelkäät kuolemaa, niin milloin ja miksi se on alkanut, mikä aiheutti jne. Se on sun selvitettävä. Sitä ei bentsot tms. lääkkeet ratkaise vaan sun oma ajatustyösi ja taistelutahtosi. Kun voitat itse ongelman aiheuttajan, niin tervetuloa iloinen ja tasapainoinen elämä kaiken tämän kuoleman ja kauheuden keskellä. Se on taistelemisen arvoinen asia. Vai oletko synnynnäinen p_skahousuluuseri joka ei uskalla sanoa EI kuolemanpelolle? Mihin katosi se elämänilo, terveys, vahva persoona, vahva mieli? Ei mihinkään. Olet edelleen sitä, mutta olet antanut periksi pelkojen ja kuoleman edessä.

Meillä kaikilla on edessä lähtö täältä tavalla tai toisella, enemmin tai myöhemmin, joten miksi tuhlata se aika kun täällä olemme, panikoimalla kuolemasta ja sen moninaisista kammotuksista? Kuolemanpelon voittaminen on iso asia, jonka eteen kannattaa nähdä vaivaa. Kun voitat sen pelon, olen takuuvarma, että paniikkihäiriösikin alkaa hävitä hyvin nopeasti. Etkö usko? Kysy multa, koska mulle just kävi näin.

Hyvää syssyä ja pistäkää valoa tupaan älkääkä eläkö hämärässä. Pelko asuu pimeissä nurkissa joista se hyökkää.

• mappevaan

Hyvä teksti!! Niin totta, pistää miettimään, itse kamppailen samojen juttujen kanssa.

• paniikkipete

haluaisin uusia tuon opamox-reseptin tk:ssa, mutta kun olen tuon mielenterveystoimiston asiakas niin eipä voi uusia :/ Mielenterveystoimiston lääkäri päättää mun asiat ja minun lääkkeetkin... sehän tässä onkin niin hemmetin vaikeaa kun tahtoisin uusituttaa reseptini vaan kun ei käy.. Mutta oli Olivier mielenkiintoinen kertomus joka sai mut ajattelemaan :) kirjoittelen taas kun tulee se hetki

• nykyään oireeton

Moi.Mulla on ollut sama homma kun sulla ap.
      Kuulostaako oireet tutulta: keinuva huimaus,pistely,pahoinvointi,vatsaongelmat ( lähinnä ripuli ja ruuansulatusongelmat ),nopea pulssi ajoittain,sydän hakkaa välillä vimmatusti ilman rasitusta,jalkojen heikkous,selkäkivut,painottomuuden tunne,tunne siitä että taju lähtee,suurissa tiloissa epätodellinen olo,näköhäiriöt...tunne siitä että silmien edessä on sumuverho,kun nälkä iskee niin se iskee niin voimakkaasti että tuntuu että taju lähtee ja on pakko saada ruokaa NYT HETI,niska tuntuu jäykältä,
      vaikeus nukahtaa illalla mutta taas vastaavasti aamulla ei meinaa päästä sängystä ylös,ajatusten vatvominen ja vatvominen,oudot tuntemukset päässä,välillä repivää kipua,lapaluiden välissä kipua....kerron lisää jos oireesi täsmää....

• aleksi13

Mitä se on kun on semmonen silmissä tuntuu oudolta ja koko ajan nukuttaa ja se alko yhtääkkiä se outo olo?

• Sokeri tasapaino

Tuo äkillinen sumuverho, heikotus ja äkkiä ruokaa tunne on merkki verensokerin laskusta. Kokemuksesta tiedän. Mulla on jo tätä ollut monta vuotta, mutta vielä ei ole diabetes puhjennut diagnoosi asteelle.

• paniikkipete

muuten oireet täsmäävät aika samanlaisesti, paitsi ettei ole nälkä kunnolla.. Perhana, vieläkään oikein uskalla lähtee kovin paljon ihmisten ilmoille saati tuohon lähi lidliin :/ jotenkin tuo opamoksi ei auta nyt silleen miten se muutama kuukausi sitten auttoi,silloin pystyi jopa menemään kauppaankin ihmisten läsnäollessa vaan nyt ei :(

• Hei pete

Onko voinnissasi tapahtunut mitään uutta huonoon tai hyvään suuntaan. Olen mielenkiinnolla seurannut tarinaasi ja nähnyt miten sinua hoidetaan. Oletko nyt ilman opamoxia? Jos, niin varmaan kauheat vieroitusoireet päällä?

• paniikkipete

eipä tässä olossa ole oikeestaan tapahtunu suurempaa muutosta huonompaan taikka parempaan, eli edelleen sama olo. Paitsi opamoksi auttaa että pystyy jotakin touhuamaan . Olisi vaan kiva tietää että millon tää mun paranemisprosessi oikein alkaa, vaikka ilman mitään hemmetin lääkkeitä

• 54wterdgfhvnh

Mulla on AINA kesäisin tota samaa. Viileä ilma auttaa aika hyvin koska se piristää.

Kannattaa myös venytellä ja hieroa niskat oikein kunnolla joka päivä. Mulla paniikissa ja jännittäessä tulee jännitettyä lihaksia ja varsinkin hartioiden kohdalta aika rankasti. Voi siis olla ettei vain veri kierrä kunnolla. Myös jos olet ihan vitusti kotona niin sisä ilma on yksi mikä tekee humalaisen olon tai oudon fiiliksen.

Kannattaa siis venytellä ja tuulettaa paljon. Osta myös vaikka vahvoja C vitamiineja. Mulla ne vähän selkeyttää. Jatkuva paniikki ja ahdistus väsyttää ja pahojen kohtausten jälkeen menee muutamia toipumis päiviä (joskus viikkoja) jolloin on todella sekava olo.

Jotkut mainitse sellaisen kuin EFT harjoituksen täällä. Katsoin vain ohjeet siihen ja mulla se ainakin auttaa, on se sitten placeboa tai mitä vaan.

• paniikkipete

Olisikin vain kesäisin paniikkia, mutta kun tuntuu että sitä on kokoajan. voi että kaipaan sitä aikaa kun pystyi olemaan ihmisten seurassa ja käymään vaikka citymarketissa ilman että ahdisti...

• paniikkipete

non niin..päivitelläänpä taas tätä mun terveyttä.Mielenterveystoimiston lääkäri määräsi mulle lääkettä nimeltä zeldox 40 mg mutta enpä ole ottanut ensimmäistäkään pilleriä,koska en ole mikään skitsofreenikko edelleenkään. Ainoastaan 2 puolikasta opamoxia pitää mut suunnilleen ajantajussa ja pystyn hoitamaan pakolliset kauppa-asiat ja ajamaan lyhyitä matkoja autolla. Magnesiumia oon syöny nyt 4 päivää 600 mg ja huomenna haen kromitabletteja apteekista,katsotaan alkaako auttamaan tähän olotilaani.Jos ei ala niin sitten täytyy marssia yksityiselle lääkäriasemalla ottamaan kaikki mahdolliset verikokeet mistä näkee kaiken koska tk:n verikokeista ei näy kuin vain osanen verenkuvasta.Mutta päivittelenpä taas lisää jahka tämä selviää...

• ventttti

tsiprasidoni onkin sen verran karmeeta roskaa ettei suuhun ainakaan kannata laittaa. apteekin ongelmajätekeräykseen kuuluu se kama. toivottavasti voit pian jo hieman paremmin.

• lassi-67

turhaan meet mul on ollu 17-vuotta paniikkihäiriö....kaikki mahdolliset " todelliset oireet "...meen eteenpäin temestalla ja cipralexilla...oon käyny kansmonta kertaa laajassa veren kuvassa......tuntuu usein ettei jaksa......itse asiassa nytkin...koetahan jaksella .........

• ventttti

joo kyllä noilla kamoilla varmasti ongelmat onkin moninkertaistuna ja toimintakyky lähtenyt laskuun. toivottavasti ymmärrät pian ongelmien todellisen syyn.

• heippa pete

Olet siis päässyt kaikista muista lääkkeistä eroon paitsi opamoxista?? Hienoa!

Siihen olet siis edelleen koukussa ja riippuvainen. Luulisin, että nuo huonot olot ja paniikkituntemukset johtuvat juuri opamoxista. Eikö olekin niin, että kun tulee huono olo ja otat opamoxia niin se auttaa? Tai kun otat jatkuvasti vaikka vähänkin olo on siedettävä vaikka ei ihan normaali?

• Siitä on aikaa vuosia mutta oli pian murrosiän jälkeen jonkun vuoden epätodellisuuden tunne, ja epäilin että varmana olen kyllä tulossa nyt hulluksi. Suoritin kyllä hyvin esim. opintoja mutta kammo olo koko koko ajan.

Menin sitten psykologille, en varsinaiseen terapiaan mutta kuitenkin keskustelemaan, viikottain, siinä meni joitakin kuukausia ja sitten koko homma vaan äkkiä laukes ja oli poissa. (Myöhemmin on sitten tullut muita ongelmia mutta tuo nyt oli tuolloin.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8443
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4704
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4363
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3962
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3503
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3480
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3378
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2881
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2644
    Aihe