Onko menovesi vielä liian halpaa?

fillarimpolkija

Bensan ja dieselin hinta on ollut jo monta vuotta pilvissä.
Ainakin minun mielestäni, joka olen keskituloinen palkansaaja.

Mutta vaikka hinta on pilvissä, maanteillä on ruuhkia. Toisin sanoen hinta on vielä liian halpa. Ei kaikki liikenne varmasti ole hyötyajoa, joukossa on varmasti paljon huviajelijoita.

Monesti olen miettinyt, paljonko bensan tai dieselin pitää maksaa, jotta se näkyy liikenteen vähenemisenä?

Mikä on sinun kipuraja?

13

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennen oli kalliimpaa

      Vuonna 1982 bensa maksoi noin 1,50 eur/litra kun silloiselle hinnalle tehdään rahanarvon tai ostovoiman aikakorjaus nykyrahaksi. Oli 92 oktaaninen lyijyllinen ja laadultaan huomattavasti kehnompaa kuin nykyinen 95 oktaaninen. Tavallinen perheauto söi 10 l/100 km tai enemmän. Verotuksen vuoksi vähemmän kuluttavia dieselautoja ei tavallinen kuluttaja juuri ostanut vaan ainoastaan taksit ym. ammattilaiset.

      Nyt ajetaan 1980-luvun bensa-autoa paremman suorituskyvyn dieselautolla, syö 5 l/100 km. Autojen verotus on muuttunut niin että dieselautot ovat tavallisen kuluttajan ulottuvilla. Tai vastaavankokoinen bensamalli vie 7 l/100 km. Monessa automerkissä diesel ja bensamallin hintaero uutta ostaessa on niin pieni että dieselauto kannattaa aika vähilläkin vuotuisilla ajokilometreillä.

      Palkat ovat nousseet niin paljon että tankkaus ei kirpaise kukkaroa läheskään niin paljon kuin 1980-luvulla.

      Siis kokonaisuutena autoilu on halventunut 30 vuodessa ja autot muuttuneet huomattavasti suorituskykyisemmiksi, mukavammiksi, turvallisemmiksi ja paremmin varustelluiksi.

      • 50-luvulla syntynyt

        Näin on. 1980-luvulla monellakaan ei edes ollut varaa autoon tai yksi auto perheessä. Nyt lähes kaikilla autoa haluavilla on siihen varaa tai monta autoa joka kodissa. Autot ovat parantunnet ja halventuneet. Paljon harvemmin tarvitsee polttoainetankkia täyttää.


      • 85857758728578
        50-luvulla syntynyt kirjoitti:

        Näin on. 1980-luvulla monellakaan ei edes ollut varaa autoon tai yksi auto perheessä. Nyt lähes kaikilla autoa haluavilla on siihen varaa tai monta autoa joka kodissa. Autot ovat parantunnet ja halventuneet. Paljon harvemmin tarvitsee polttoainetankkia täyttää.

        Tosin sanoen nimimerkeillä "Ennen oli paremmin" ja "50-luvulla syntynyt" ei ole mitään kipurajaa polttoaineen hinnassa. He siis ajavat niin paljon kuin haluavat ja syytävät rahansa polttoaineen myyjille, koska nykyautot ovat halvempia ja parempia?

        Voi kiesus tätä yksinkertaisuutta!

        Se ei ole hullu, joka pyytää, vaan se joka maksaa!


      • Nyt paljon paremmin
        85857758728578 kirjoitti:

        Tosin sanoen nimimerkeillä "Ennen oli paremmin" ja "50-luvulla syntynyt" ei ole mitään kipurajaa polttoaineen hinnassa. He siis ajavat niin paljon kuin haluavat ja syytävät rahansa polttoaineen myyjille, koska nykyautot ovat halvempia ja parempia?

        Voi kiesus tätä yksinkertaisuutta!

        Se ei ole hullu, joka pyytää, vaan se joka maksaa!

        Päinvastoin! Siis ennen oli kalliimpaa kun autot olivat kalliimpia ja kuluttivat polttoainetta tuplamäärän nykyisiin verrattuna. Huoltoihin upposi rahaa kun huoltoväli oli 10 tai 15 tuhatta ja ennen 100 tuhatta meni pakoputkea, iskaria ynnä muuta mihin nykyautoissa ei tarvitse koskea alle 250 tuhannessa. Ruostevaurioita sai korjata tuon tuosta jo muutaman vuoden ikäisissä joissain merkeissä. 50-luvulla syntyneenä en kaipaa aikaa kun kaikilla perheillä ei ollut varaa edes yhteen autoon. Nyt useimmilla on varaa autoon jokaiselle ajokortilliselle.


    • Liian halpaa on

      Aivan liian halpaa! Ja vaikka tarjolla on ympäristöä ja ilmastoa vähemmän kuormittavia poltoaineita kuten bioetanoli ja biokaasu, ei monikaan ole siirtynyt niihin. Ei vaikka molemmat ovat bensaa ja dieseliä edullisempia!

      Itse ajan bensaa 40% edullisemmalla biokaasulla ja ihmettelen miksi niin harvat ovat siirtyneet kaasuautoilijoiksi. Kaasuautoilijana säästän ympäristöä ja selvää rahaa. Voin vain hymyillä kun muistelen kuinka joskus hain 4 senttiä halvempaa bensaa sieltä kylän edullisimmasta paikasta....

      • C180 Kompressor

        "...miksi niin harvat..."

        No siksi että säästöä ei synny kun tarkastellaan kokonaiskustannuksia.


    • 44627342

      "Itse ajan bensaa 40% edullisemmalla biokaasulla ja ihmettelen miksi niin harvat ovat siirtyneet kaasuautoilijoiksi. Kaasuautoilijana säästän ympäristöä ja selvää rahaa. Voin vain hymyillä kun muistelen kuinka joskus hain 4 senttiä halvempaa bensaa sieltä kylän edullisimmasta paikasta..."

      Tuliko mieleen ettei kaikki asu pääkaupunkiseudulla siellä kaasuaseman vieressä?

    • 626462

      Liian kallista näyttää olevan kun fillarinpolkijat täällä arvostelevat autoilijoita, todennäköisesti kun itsellä ei ole varaa autoiluun.

    • ketä kiinnostaa

      hahahhaha homo fillaristit valittaa ku ei oo varaa autoihin ehehehehee ketä vittua kiinnostaa ympäristö ja kulutus ite ajan vanhalla ja tehokkaalla bensarosvolla ja nautin siitä ja tankkaan vähintään 98sii hahahahhaa vittu rahaa riittää ja luonto saa niellä mun pakokaasut vetäkää vihreät käteenne!!!

    • Nousee varmasti

      Älä murehdi se on varmaa että hinta vain nousee, pienistä notkahduksista huolimatta.

      • Anonyymi

        Ja niin tapahtui nyt 2022 siirryttiin yli 2 euroon/litra kaikilla aineilla:D


    • onnonoon

      Halpaa se menovesi edelleen on kun tien päällä tuntuu olevan kaikki mahdolliset kinnerit.

    • Olakorput

      Kallista on ja kartelli pitää huolen että kalliina pysyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      23
      4228
    2. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      223
      3744
    3. SDP haluaa LISÄÄ veroja bensa-autoille!

      Sdp:n vaihtoehtobudjetti esittää polttomoottoriautoille lisää veroja Sdp esittää tuoreessa vaihtoehtobudjetissaan verot
      Maailman menoa
      43
      2713
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      107
      2699
    5. Antti Lindtman kiitti valtiovarainministeri Purraa

      Ministeri Purra kertoi ottavasa vastuun EU:n alijäämämenettelyyn joutumisesta. Hän myös sanoi tietävänsä, että Lindtman
      Perussuomalaiset
      24
      2699
    6. Riikka se jytkytti BKT:stä nyt 0,3 prosenttia pois

      Ja vain kolmessa kuukaudessa! Vuositasollahan tuo tarkoittaa reilun prosentin pudotusta. Pärjäisi varmaan lasketteluss
      Maailman menoa
      10
      2616
    7. Suomalaisten enemmistö on (ateisteja / fiksuja / sosialisteja)

      Tai jokin noiden yhdistelmä, koska S-ryhmän markkinaosuus päivittäistavarakaupasta on yli 50 prosenttia.
      Maailman menoa
      13
      2406
    8. "Purra löylytti oppositiota", sanoi naistoimittaja Pöllöraadissa

      Kyllä, Purra tekee juuri sitä työtä mitä hänen tuossa asemassa pitää tehdä, hän antaa oppositiolle takaisin samalla mita
      Maailman menoa
      41
      2377
    9. Henkilökohtaisia paljastuksia Dubaista - Kohujulkkis Sofia Belorf on äitipuoli ja puoliso!

      Tiesitkö, että Sofia on äitipuoli ja rakastava puoliso? Sofia Belorf saa oman sarjan, jossa seurataan hänen Bling Bling
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      2316
    10. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      61
      1801
    Aihe