Saako vanhalla C-kortilla ajaa töikseen?

pakka sekaisin

Jos C-kortti on suoritettu 80-luvulla niin saako sillä ajaa kuorma autoa ammatikseen? Jos ei niin miten vanhat ammatikseen ajavat kuskit, koulun penkille uudestaan vai? Vai ovatko he päteviä koska ovat kokeneita, miten kokemus silloin mitataan?

13

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stinnes Logistics

      Ensi vuoden 14.09 asti saat tehdä kuljetusalan työtä. Jos aiot jatkaa työskentelyä tuon päivän jälkeen, Trafin tiedoissa pitäisi olla kasassa viisi hyväksyttyä direktiivikoulutuspäivää. Yhden muoto on määrätty (ennakoiva ajo), muut neljä voi valita hyväsytyistä kursseista. Vaikka neljä samaa koulupäivää.

      Meidän kuljetusyhtiössä on kaikilla alalla jatkavilla ollut päivät kasassa jo vuoden päivät. Pian tulee kurssien pitäjien markkinat. Koulutuksen viime tinkaan jättävät tulevat maksamaan pätevyyspäivistään reippaasti enemmän, kuin tällähetkellä.

      • Turum Poik

        Itse olen käynt koulutukset noin 3 vuotta sitten, silloin "ryhmälle" se maksoi 100€/hlö/pvä

        Voisitko mainita kuinka paljon ne maksaa esim. ensi kesänä... sulla kun tota tietoa kerran on


      • mielenkiintoista-.-

        Yleensä vaan tuppaa olemaan niin että kysyntä tuo volyymia myös myyvälle puolelle ja hinnat laskee.

        Mutta joka tapauksessa, siis tähän asti on saanut ajaa c-kortilla vaikka jakeluautoa työkseen pelkästään sillä että on hakkinut 80-luvulla kuorma-autokortin? Minä olen luullut että ei se olisi ollut nytkään enää mahdollista ilman kursseja.

        Entäs sitten jatkossa jos vaikka menee sähkölaitokselle töihin, niin saako siellä ajaa työnsä puolesta kuorma-autoa pelkällä c-kortilla, vai pitääkö hakkia nuo koulutukset, kun kyse ei siis ole kuljetusalasta?


      • Stinnes Logistics
        mielenkiintoista-.- kirjoitti:

        Yleensä vaan tuppaa olemaan niin että kysyntä tuo volyymia myös myyvälle puolelle ja hinnat laskee.

        Mutta joka tapauksessa, siis tähän asti on saanut ajaa c-kortilla vaikka jakeluautoa työkseen pelkästään sillä että on hakkinut 80-luvulla kuorma-autokortin? Minä olen luullut että ei se olisi ollut nytkään enää mahdollista ilman kursseja.

        Entäs sitten jatkossa jos vaikka menee sähkölaitokselle töihin, niin saako siellä ajaa työnsä puolesta kuorma-autoa pelkällä c-kortilla, vai pitääkö hakkia nuo koulutukset, kun kyse ei siis ole kuljetusalasta?

        Juu, toki olisit sanut tähän asti kuljetushommia tehdä ilman mitään kursseja. ja vielä tuon vuoden päivät saat tehdä.

        Raja tulee olemaan naurettavan tarkka. Jos olet sähköasentaja ja ajat työmalle tarvikkeita, joita käytät VAIN itse, niin et tarvitse. Jos niitä käytää joku muukin niin tarvitset.
        Jos haet tukusta sähköpiuhoja, niin tarvitset. Jos oman sahköyhtiön omasta varastosta, niin et tarvitse.

        Jos haet kuormurilla pullaa yhtiön kahvihuoneeseen, etkä syö niitä yksin, niin tarvitset...

        Eli viisainta ne on hankkia...


      • ref erwe
        Stinnes Logistics kirjoitti:

        Juu, toki olisit sanut tähän asti kuljetushommia tehdä ilman mitään kursseja. ja vielä tuon vuoden päivät saat tehdä.

        Raja tulee olemaan naurettavan tarkka. Jos olet sähköasentaja ja ajat työmalle tarvikkeita, joita käytät VAIN itse, niin et tarvitse. Jos niitä käytää joku muukin niin tarvitset.
        Jos haet tukusta sähköpiuhoja, niin tarvitset. Jos oman sahköyhtiön omasta varastosta, niin et tarvitse.

        Jos haet kuormurilla pullaa yhtiön kahvihuoneeseen, etkä syö niitä yksin, niin tarvitset...

        Eli viisainta ne on hankkia...

        Lyhykäisyydessään menee näin:

        Ilman ammattipätevyyttä saa ajaa kuorma-autoa töissä, mutta et saa ajaa autoa työksesi..

        Eli jos olet sähköfirmassa asentajana, saat ajaa sitä autoa ilman pätevyyksiä, mutta et saa toimia firman autonkuljettajana, jos sellaistafirmalla ylipäätään on


    • 2.kysymys

      Jos vanhalla c-kortilla ei saa ajaa ammatikseen niin pitääkö edelleen käydä lääkärintarkastuksissa viiden vuoden välein?

      0Siinä ei ainakaan ole mitään järkeä jos on kortti jolla ei saa ajaa ammatikseen ja pitäisi käydä vielä lääkärintarkastuksessa aivan kuin olisi ammattiajokortti vaikka ei olekaan.

      heh

    • Stinnes Logistics

      Nyt täytyy muistaa jälleen muutosten alkamisajankohta. Ennen 13.1.2013 suoritetut ajo-oikeudet eivät periaatteessa muutu mitenkään. Paitsi, että kaikki ajo-oikeudet päättyvät vuonna 2033, riippumatta siitä,mikä on ajokortin voimassaolopäivä. Sen jälkeen kaikki muuttuvat määräaikaisiksi. Aiemmin ollut 45-vuotisnäöntarkastuskin jäi pois.

      Poikkeus tähän on terveydentilassa tapahtuneet muutokset, jotkä tulevat lääkäriltä trafin ja poliisin tietoon yhteisessä tietokannassa ja jotka vaikuttavat ryhmän 2 ajokorttivaatimuksiin.Tällöin ajo-oikeus muuttuu siten, että kortti on voimassa tuon viisi vuotta kerrallaan. Ja lääkärintodistus todellakin aina tarvitaan.

      Tässäkin on liikkeellä väärää tietoa näön suhteen. Vaikka ajokorttiin pitäisi muuttaa tieto silmälasien käyttöpakosta ajaessa, niin se ei tiputa vanhaa korttia tuohon viiden vuoden sarjaan. Vakavammat silmäsairaudet toki on taas eri asia.
      Seitsemänkymppisestä eteenpäin kortit on voimassa kaksi vuotta kerrallaan ja lääkärintarkastus on varmaankin vielä normaalia tarkempi.

      Eli Kirjoittajan ajo-oikeus kuorma-autoon on korkeintaan vuoteen 2033 ja ammatikseen ajamista varten ensi syyskuuhun pitää hankkia nuo EU-herrojen keksimät pätevyydet.

      Mutta kutakuinkin silloinhan me aloittajan kanssa olemmekin jo eläkkeellä, torikahvilassa päivittelemässä nykynuorison menoa... :o)

      Isommilla kuljetusyhtiöillä on omat terveystarkastusjärjestelmät. Schenkkerillä, Kaukokiidolla ja Itellalla tarkastus lienee viiden vuoden välein.

      • Stinnes Logistics

        Hieman harhaanjohtavana tuli tuo 2033. Se on tietysti viimeistään vuonna 2033. Ei lakimuutoksella tietenkään ilmaisia vuosia korttiin saa, jos alkuperäinen päättymisajankohta on vaikkapa 2031...


    • Mitä teen?

      Kävin Pihtiputaalla viidennen kurssin toukokuulla.Tieturvakurssin.Ei ole näkyny laskua eikä korttia.Näinkö meni liki 500 euroa hukkaan neljältä aiemmalta kurssilta?UUdestaan en kyllä lähde enää C korttia ajamaan.Olin työntekijä ja maksoin kurssit omasta pussista.Nykyään työtön.

      • voi hyvää päivää

        Miten on mennyt 500 euroa hukkaan jos ei laskua? Mitä jos soittasit sinne ja kysyisit missä mättää? Ei se homma täällä itkemällä parane


      • Luottamusmies

        Voit tarkistaa ammattipätevyystietosi Suomi.fi sivuilta. Myös Trafin kautta linkki samaan paikkaan. Tunnistautumiseen tarvitaan pankin tunnusluvut.


    • kysymyksiä

      1) Mitä jos ajaa ilman ammattipätevyyttä ja poliisi tulkitsee ajon kaupalliseksi? Onko se ajo-oikeudetta ajaminen eli sama kuin ajaisi ilman ajokorttia ja rangaistus on maksimissaan 6 kk vankeutta?

      2) Mitä jos on suorittanut C-kortin ennen 2009 eikä suorita viittä päivää ennen syyskuuta 2014 ja sitten vaikkapa vuonna 2015 tuleekin tarve hankkia ammattipätevyys. Riittääkö 5 päivän koulutus?

      3) Onko ammattipätevyys käytössä Venäjällä? Onko venäläisillä kuljettajilla ammattipätevyys?

    • tietomies

      Venäjällä ei ole ammattipätevyyttä koska vennäänmaa ei kuulu eurostoliittoon jota johtaa kotibryssä savonmafian umpikiero Rehn!!Eli eu alueella on tämä ammattipätevyys!!

      5 päivän koulutus riittää, jos ei nyt ole hommanut tuota pätevyyttä, riittää että menet kurssille 2014 jälkeen ja käyt nuo 5 päivä ja viet paprut trafille niin saat kortin ja eikus hommiin!!!tämä siis ennen 2009 suoritetuja kortteja koskien.Nykyään c-kortin suoritus on verrattavissa hinnaltaan lentolupakirjaan jos työtä meinaa kortilla tehdä. Mutta jos matkailuautoa yms varten hankit ei pätevyyksiä tarvita!!!tällä lähinnä yritetään näitä pöytälaatikoissa olevia c-kortteja siivota pois..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      984
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      81
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe