Sulkijalihaksen leikkauksen kokeneita?

Vaivautunut.

Kokeillaan nyt täältäkin eli onko keneltäkään leikattu sulkijalihasta ummetuksen takia?
Itse kärsinyt "ummetuksesta" noin 2 vuotta ja nyt kaikkien tutkimusten jälkeen ( fysio, tähystys botox, lääkkeet yms ja magneetin) jälkeen todettu liian kireä sulkijalihas sekä normaalia pitempi joku suolenpätkä (nimeä en muista). Nyt on botoxia röörissä ja tuntuu että vaiva paheni vaikka olis pitänyt helpottaa. Uloste ei meinaa enää botoxin jälkeen tulla millään ulos ja ehkä tuntuu että koko suoli tulisi ulos ponnistaessa (näin ei pitäisi kyllä käydä kun lääkärit tarkastanut sen). Kerta tuo botox ei nyt auttanut niin seuraavaksi olisi edessä todennäköisesti se sulkijalihaksen leikkaus. Haluaisin henk.koht kommentteja itse leikkauksesta ja vaivasi laadusta. Kauanko ollut paikat kipeänä, auttoiko hyvin vaivaan vai auttoiko ollenkaan? ikäsi sukupuolesi yms. mitä enemmän tietoa sen parempi. itse 22vuotias mies

10

2837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpottunut1

      En tiedä vieläkö vastauksestani on hyötyä, mikä tilanteesi mahtaa tällä hetkellä ollakaan. No toivottavasti on ainakin jollekkin hyötyä, sillä tuntuu olevan aika yleisiä nämä peräpään vaivat, iästä riippumatta. Olen itse yli viisikymppinen nainen ja kärsin lähemmäs kymmenen vuotta usein toistuvista haavaumista, tuska on jotain sanoin kuvaamatonta. Olin leikkauksessa eilen, kipua ei pahemmin tunnu, edes vessassa käynnin yhteydessä, laksatiivi käytössä sopivissa määrin, ettei tarvitse pahemmin ponnistella. Kipulääkkeeksi riittää varmasti ihan burana, jos sattuu tarvitsemaan lääkettä, itse en ole edes tarvinnut vaikka olen aika matalalla kipukynnyksellä varustettu. Saas nyt sitten nähdä miten homma tästä etenee, olen kyllä erittäin toiveikas. Uskoakseni parantaa huomattavasti elämänlaatua. Voin laittaa myöhemmin uutta tietoa jos vielä kiinnostaa...

      • Anonyymi

        Hei. Haluan kertoa teille kenellä on haavauma peräaukossa, itselläni todettiin anaalifissuura 2 vuotta sitten ja kärsisin todella pahoista kivuista päivittäin, heti ulostamisen jälkeen monta tuntia kipua peräaukossa siis se oli aivan kamalaa koko peräaukko poltti ja sattuu ja oli niin krampissa sitä oli 6-8tuntia putkeen 2vuoden aikaa siis ihmettelen että.miten olen jaksanut, mutta jaksoin lapseni takia!!! Kaikki voiteet jne käytetty mikään ei auttanut sitten 2vuoden taistelun jälkeen sain lähetteen leikkauksen mikä pelotti todella paljon miettisin että mitä sitten tuleeko paskat housuun menetänkö pidätyskyvyn jne mutta lopulta sain ajan leikkauksen ja menin rohkeasti sinne koska tiesin että tämä ei parane ja olen kaikki voiteet diltziami jne käyttänyt eikä toimi. Leikkaus oli aamulla sanoin hoitajalle vähä jännittää hän antoi minulle rauhoittava pilleri ja sitten nukutettiin leikkaus kesti 5min mukutuksessa olin 20min. Heräsin pieneen kipuun sain kipulääkettä heti ja illalla kotiin 2 päivää oli pientä kipua mutta ei läheskään niin paljon kun ennen leikkausta. Ulostaminen jännitti ja pelotti mutta kun oli kakka hätä menin rohkeasti ja olin niin shokissa että mitäää näin pieni kipu vaan tuntuu olin niin iloinen. Tästä on 2 viikkoa aikaa kun leikattiin minulle tehtiin 1/4 osa sulkijalihas leikattii ja 3sormen venytys. Siis teille kaikille jotka kärsitte menkää ihmeessä leikauttamaan minulla se oli krooninen anaali fissura. Olen niin kiitollinen että saan kakkia rauhassa ilman kipua ja pelkoa ja elämäni takaisin💪 harmi kun en saanut aikaisemmin leikkausta, mutta ei harmita koska tämä on pelastusta. Ja tosiaan leikkauksen jälkeen aina ulostamisen jälkeen muistakaa ostaa joku hyvä amme missä istua lämpimässä vedessä saa olla vähä kuuma mutta ei niin kuuma että peräreikä palaa vaan sillai että se on hyvin lämmin se auttaa rentoutumaan sulkijalihaksen sitä teette 2viikkoa ainaki itse tein aamulla ja ulostamisen jälkeen ja illalla, enään en tee ja muistakaa ne 2viikkoa syödä hedelmiä vihanneksia sekä keittoja ja juoda vettä 2litraa päivässä Nytten voin jo syödä lähes mitä vaan mutta pegorion jauhetta vedän 2pussia ennen nukkumaan menoa ja sitä jatkan loppu elämän 💪😅 toivoo 35vuotias iloinen mies


    • 9+3

      Tehdäänkö sulkijalihaksen leikkauksia päinvastaisissa tapauksissa eli jos on pidätysongelmia ja liian vilkas suoli?

    • vm64

      Sain botoxia ja sen jälkeen diliatsem voidetta , laukaisee sulkija lihaksen jännityksen. Pehmikkeitä illalla, luonnon mukaiset laksatiivit käyttöön , että ei tarvi liian kiinteää massaa ponnistella. Bona luumusose 1 prk ja duphalac 20 ml illalla juo lasillinen vettä samalla ja juoda pitäisi päivittäin vettä runsaasti.

      • vm64

        Niin ja vielä, minulta ei ole leikattu, mutta liika ponnistelu aiheutti haavaumia ja sitten niistä tuli vuosien saatossa fisteli, jonka kanssa mennään nyt eteenpäin, parantumisen toivossa. Odottelen korjausleikkaukseen menoa.
        Ota yhteyttä sinua hoitavaan lääkäriin ja uskalla ja vaadi asiaankuuluvaa hoitoa. Tsemppiä sulle


    • evamija13

      On se oma peräaukko kaikille niin kovin tärkeä. Miksei olisi kun siihen sitten sattuu.
      Mulle määrättiin voiteita ja kuitupitoisia aineita 2 kuukauden ajan ja katsotaan sitten jos ei ala toimia, niin mennähän kattomahan, jotta voisivatko leikata sieltä pois jotain puomuja......
      Muuta en sano, kun, että kipiää tekee hoidot, toivottavasti leikkaus lopulta pelastaisi.
      Kaikille haavauma oireista kärsiville tsemppi, kyllä se päivä tulee kun lääkärit on laittamassa leikkausjonoon jos muu ei auta

    • Nainen -71

      Minulle tehtiin tuo sfinkterotomia, eli sulkijalihaksen "halkaisu", muutama vuosi sitten. Sulkijalihaksessa oli pitkään vaivannut haavauma, joka paheni vain vuosien saatossa. Toimenpide tehtiin kevyessä nukutuksessa ja on ihan simppeli toimenpide. Toipuminen meni hyvin, toimenpide päivän lisäksi neljä päivää saikkua. Etukäteen pelkäsin ensimmäistä suolentoimintaa operaation jälkeen että onko kivulias, mutta kipua ei tuntunu ollenkaan. Jos olisin tiennyt millaisen helpotuksen toimenpide tuo tullessaan, kuinka se parantaa elämänlaatua ja kuinka hyvin kaikki onnistui, niin olisin mennyt paljon aikaisemmin vaivani hoidattamaan...

    • viljaton pöytä

      Mulla läks krooninen ummetus, kun jätin viljat.

      Viljojen kuidut ummettaa.

    • Vaivautunut1

      Tännehän on tullut paljon viestejä hiljaisen alun jälkeen, kiitos kaikille kirjoittajille! Olen jutun aloittaja ja tilanteeseeni on saatu helpotusta (onneksi) Varasin yksityiselle kirurgille parikuukautta sitten ajan ja halusin tiedustella vaivaani vähän kokeneemmalta lääkäriltä.Lääkäri kiinnostui vaivasti ja sen hoitamisesta siinä määrin että hän rupesi hoitamaan minua ilmaiseksi! Parin viikon ajan lääkäri hoiti minua akupunkiolla jolla saatiin n. 3 käynti kerran jälkeen helpotusta vaivaan ja elämä rupesi olemaan jo siedettävämpää. Lopetettiin akupunktio koska se helpotti oireita mutta noin 1.5 viikon jälkeen vaiva palasi. Varasin samalle lääkärille uuden ajan ja tällä kertaa lääkäri hieroi suolta useista eri kohdista tarkoituksena vapauttaa jotain suolta liukastavaa limaa tai vastaavaa, en nyt muista tarkkoja nimityksiä. Tämän käynti kerran jälkeen helpotus taas tuli ja nyt menee jo 3:as viikko kun maha toimii jo paremmin. seuraillaan lääkärin kanssa nyt tilannetta ja mietitään tulevaa myöhemmin. Terveisin alkuperäinen

    • annikkkis

      onko kilpirauhaskokeet otettu. menin itse ummetuksen takia aikoinaan lääkäriin ja löydettiin kilpirauhasen vajaatoiminta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe