Eli kesällä ei mennyt kovin hyvin, ja otin hätäpäissäni 500euron pikavipin maksaakseni velkani. Eräpäivä oli viime kuun loppupuolella ja muutin opiskelemaan uudelle paikkakunnalle. En kykene maksamaan koko suoritusta kerralla, ja kysellessäni maksusuunnitelman mahdollisuutta oli ainoa vaihtoehto 300euron erät.
Alunperin elin käsityksessä, jotta opintotuen saapuessa tämän kuluvan kuukauden alkuun, kykenisin opintolainan ottamalla suoriutumaan velasta. Näin ei kuitenkaan käynyt, sillä tukea saankin vasta ensi kuukauden alusta (vaikka koulu alkoi 8.päivä) ja tämän kuukauden menin sitten tuolla opintolainalla. Siitä maksoin takuuvuokran, vuokran sekä muut pakolliset kulut ja tällä hetkellä rahaa on vain ruokaan se viitisenkymppiä.
Lisäksi jouduin vanhojen osien hajotessa uusimaan tietokonettani 300euron edestä ja tätä maksan 30euron erissä.
Rahaa saan kuukausittain siis sen 420e nettona, josta 300e vuokraan. Töitä olen hakenut kahdesta minulle mahdollisesta työpaikasta.
Mitenkä minun kannattaisi toimia? Jos töitä saan, niin totta kai alan pistää sukanvarteen tarvittavaa summaa. Mikäli en, niin kannattaako minun vain ignoorata lasku siksi aikaa kunnes perintätoimisto ottaa yhteyttä ja pyrkiä maksusuunnitelmaan heidän kanssaan?
Tulipa pitkä teksti, mutta toivottavasti joku jaksaa lukea katsauksen tilanteestani ja ehdottaa toimintatapaa..
Opiskelija ja pikavippi
18
600
Vastaukset
- molenius
Ilman muuta odotat perinnän kirjettä ja sovit heidän kanssaan maksusuunnitelman perintään lasku siirtyy noin kuukausi eräpäivästä. Oliko kyseessä mikä yhtiö mistä lainaa otit riippuen perintötoimistoista kuinka pitkän suunnitelman voi sopia mutta kyllä tuosta summasta selviät kun kerrot heille maksuvarasi
- 20+17
Koskas se laki tulikaan voimaan että vippikeisarien pitää tarkistaa lainanottajan takaisinmaksu kyky? Ettei olisi tässä tapauksessa rikottu lakia jo ennenkuin on lainaa edes maksettu tilille.
- ei auta
***Ettei olisi tässä tapauksessa rikottu lakia jo..***
Vaikka olisikin, eihän se lainan takaisinmaksuvelvollisuuteen vaikuta. Ei niitä lainarahoja lahjaksi saa, ja maksaa pitää korot ja kulutkin päälle.
- Obbiskelija
Kyseessä oli vipster oy. Ei hirveämmin ole aikaa ja intoa lähteä tuosta väittelemään ko. yhtiön kanssa, oliko laillista vai ei. Mutta sen hetkisilllä tuloillani, muistaakseni jotain 200-300euroa kuussa, niin en usko olleenni kovinkaan maksukykyinen lainanantajan silmissä.
Kiitoksia vastauksista! - 3+9
Vanhoilta lainaajilta ei kysellä palkka- tai eläketietoja. Aiemmin perintää hoiti Kontanto, mutta uuden lain mukaan ei enää toimi Vipstersin perijänä.
Ettei uusi perintätoimisto vaan olisi ok-perintä, joka ei ole fiksuimmasta päästä.
Saat kuitenkin sovittua senkin sakin kanssa jonkinlaisen maksusopimuksen. - Obiskelija
Mielestäni kyseessä oli kylläkin ensimmäinen lainani kyseiseltä yhtiöltä. Tokihan minulla maksuvelvollisuus säilyy, mutta jos yritys ei ole noudattanut lakia niin omalla järjelläni ajateltuna tämän luulisi vaikuttavan sopimuksen lainvoimaisuuteen? Olisiko tätä kautta mahdollista sitten saada, nimenomaan tuon maksukyvyttömyyden ollessa kyseessä, neuvoteltua vaikka kuluttuja-asiamiehen opastuksella minulle parempaa maksusopimusta? Olenhan itse toki soppani keittänyt, mutta eipä se vikani ole jos he myönsivät lainan lainvastaisesti.
- oot belle
Se on äitees vika, että on tollasen saappaan putkauttanut
- Pelemustelija
Isäs vika, että on siementäny tollasen viisastelijan!
- 20+18
Pelemustelija kirjoitti:
Isäs vika, että on siementäny tollasen viisastelijan!
Ja se o rikkoutuneen koeputken vika, että sinäki oot olemassa.
- vippari
Pitkä tie on lähteä väittelemään Kannattaa soittaa Ok perintään sitten kun kirje saapuu ja tiedustella maksusopimusta.
- obiskelija
Joo teempä siis niin. Kiitokset vielä vastauksista ^^
On aina mukavaa nähdä ihmisten käyttävän aikaansa eeppisiin provoihin. - molenius
digaan provoista
- paneliuskis
mä digaan panoista
- Ve.laton
Jospa alkaisit opiskelemaan ja aloittaisit peruskoulun alusta vaikkapa matematiikalla. Oppisit yhteen- ja vähennyslaskun, joita voisit sitten soveltaa omaan taloudenpitoosi. Lisäksi vain vähän itsekuria niin siitä se lähtee.
- 1940
Oliko sun aikaan se Ojalan laskuoppi?
- Asuntove.lallinen
Korjaan:
Jospa alkaisit opiskella
tai
Jospa rupeaisit opiskelemaan
Siitä se lähtee, se opiskeleminen.
- Obiskelija
xDD
- Obiskelija
Ei ole tällä hetkellä oikein muuta tavaraa tarpeettomana kuin golfsetti. Haluaako joku edullisesti melko kattavan aloittelijan setin? ^^
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628