Piru äidiksi

Kerro ihmisille!

Minun äitini on alistaja (narsisti).

Alistaja kasvattaa hyypiöitä. Hyypiö on helppo, hyypiö on hiljaa. Hyypiö hymyilee.

35

1356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikottu1

minäkin olen hyypiö

• PelastunutHyypio

Täällä myös yksi kaksoishyypiö.

Joskus epäilen itseäni ja ryven syyllisyydentuskassa ja arvottomuuden tunteessa, kun pidän molempia vanhempiani narsisteina.

Mutta voi sitä haukkumisen, halveksunnan, neuvomisen, ylenkatseellisuuden, loukkaantumisen, arvostelun, puuttumisen, urkkimisen, psykologisen vallankäytön, manipuloinnin, ristiriitojen synnyttämisen, kieroilun, syyllistämisen, syyttämisen, valehtelun, toisen huijaamisen toimimaan omaksi hyödyksi, uhittelun, äkkiarvaamatta hylkäämisen siksi aikaa kun se hyödyttää omia tarkoitusperia, sovittujen menojen perumisen viime tingassa ja ihmeellisin syin toista tahallaan loukkaavalla tavalla, mököttämisen, kateellisuuden, irvailun, sarkasmin ja täysin naurettavan lapsellisen käytöksen määrää, jota on saanut todistaa koko lapsuutensa ja aikuisikänsä.

Tajusin asian vasta kunnolla kun mieheni kysyi eräänä päivänä tässä hiljattain, enkö mielestäni ole selvästi tehnyt kaikkeni korjatakseni suhteeni vanhempiini, hänen mielestään jo epätoivoisessa määrin, miellyttääkseni heitä hukkaamatta itseäni silti kokonaan ja elämällä sellaista elämää kuin itse haluan ja koen hyväksi perheelleni. Ymmärsin vihdoin kun ystäväni suostuttelivat minut myöntämään, ettei kenenkään tarvitse sietää sellaista kohtelua, oli kyseessä sitten vaikka oma vanhempi.

Elämä voittaa ja hyypiöydestä pääsee eroon kun etäännyttää välinsä moisiin mätämuniin! Helpompaa itselle jos sen tekee kohteliaasti. Narsisti ei tajua olevansa narsisti, joten asian kertominen hänelle ei auta mitään!

Vielä muutaman kerran vuodessa "kohteliaisuuskäynneillä" ja suuremmissa sukujuhlissa tapaamme toisiamme, silloin on mukava keskustella ja joskus iskee ikävä, mutta varpaillani olen oppinut olemaan ja pitämään itseni tietoisena siitä että p*skaa voi lentää silmille milloin tahansa, ja näin kävikin taas viime juhlissa joissa ehdin istua vanhempieni seurassa samassa pöydässä 5 minuuttia ennen kuin alkoivat puhua kilpaa toistensa kanssa minusta pahaa muille vieraille ja pakenin parin "paljastuksen" - molemmat silkkaa muunneltua totuutta ja valheita - jälkeen paikalta nauttimaan juhlista toisten vieraiden kanssa.

En anna itseni enää loukkaantua, syyllistyä tai nolostua vanhempieni jutuista.

Aiemmin uskottelin että ehkä he ovat oikeassa, ehkä tilanne menikin niin kuin he kertoivat, ehkä olenkin huono, kelpaamaton ja pataluha. Mutta sitten tajusin, että vaikka olisinkin niin surkea surkimus, niin en silti pystyisi ymmärtämään, miksi vanhempani haluaisivat loukata minua niin suuresti, kertomalla kaikelle kansalle hauskana vitsinä ja loistavana tarinana kuinka olen taas käyttäytynyt kurjasti, ajattelemattomasti tai typerästi. Nyt voin myöntää että narsisti toimii näin:

ylentää itsensä alentamalla vaikka oman lapsensa, jos ei millään todellisella syyllä, niin sitten vaikka keksityllä!

Anteeksipyyntöä on turha odottaa, eivät edes tajua mitä pitäisi pyytää anteeksi.

Olen ymmärtänyt että lapsi on hyvin lojaali vanhemmilleen. Halu katkaista suhde omiin vanhempiin ja suuret surun, tuskan, vihan, arvottomuuden ja ahdistuksen tunteet ovat oikeutettuja silloin kun kaikki ei ole kunnossa.

Itse en voi enää tehdä muuta. Vanhempani eivät voi mitään itselleen. Annan heille anteeksi. He ovat sydämessäni edelleen rakkaita minulle. Mutta en halua enää alistua kokemaan moista kohtelua. Ikinä.

T: Hyvin onnekas Ex-hyypiö :)

• Vapaus!!!!!!!!!!

Silloin kun narsisti ei voi vaikuttaa suoraan henkilöön itseensä kohtelemalla häntä alentuvasti, hän tekee sen toisten ihmisten kautta.

Eka askel on olla ottamatta vastaan rumaa kohtelua.
        Toinen askel on olla antamatta narsistin luomien, muiden ihmisten (väärien) mielikuvien vaikuttaa itseensä millään tavalla, ajatelkoot ihmiset mitä haluavat tai olkoot ajattelematta mitään, sinä itse tiedät totuuden ja se riittää. ;)

Narsisti kietoo sinut ensin pauloihinsa ja tarveverkkoonsa, ja haukkuu sinut sitten pataluhaksi. Kun olet raunio, narsisti hyppii onnesta.

En anna kenenkään enää millään oikeutuksella, tunteisiin tai hyväsydämisyyteen vetoamisella tai muulla tekosyyllä orjuuttaa tai kohdella minua huonosti tai saada minua tekemään enää koskaan asioita, joita en todellisuudessa halua tehdä. Älkää te muutkaan antako! En halua enää koskaan tuntea olevani vähäpätöinen surkimus. Jokainen ihminen on arvokas ja kelpaava sinällään, juuri sellaisena kuin on.

Kiitos narsistille, että opetit minulle tämän. Nyt olen entistä vahvempi, ja osaan iloita tavallisesta, rauhallisesta elämästäni.

• -tytär-

Huh.. tää oli paras kuvaus narsismin kauheuksista. Tätä se on, olla narsistivanhempien lapsena ja silmätikkuna koko elämä. Kunnes kuolema meidät joskus erottaa.

Joskus mietin sitä, kuinka vahvoja olemme, kun olemme tämän kaiken läpikäyneet. Ja hengissä selvinneet siitä.

Onneksi on muitakin saman kokeneita, että ei tarvitse yksin kulkea tässä maailmassa.

Kaikille "hyypöille" hyvää ja lämmintä syksyä :))

• - K i i t o s -

Ihan hiljaiseksi vetää kunnioituksesta kun saa lukea näin viisaita ja loppuun saakka mietittyjä kommentteja tästäkin aiheesta.

• narsistin_tytar

Hei,
      Kiitos kaikille kirjoittaneille, sain niistä paljon tukea. Olen itse narsistiäidin tytär. Ikää jo 38 vuotta, mutta vasta kolmisen vuotta sitten ymmärsin, että vika ei ole minussa. Olen asunut ulkomailla jo 15 vuotta, eikä suhteeni äitiini ole pienin kaikista valintaani vaikuttaneista syistä. Viimeiset vuodet olen voinut pysyä hänen kanssaan jonkinlaisissa asiallisissa väleissä niin, etten kuuntele hänen öisiä viestejään, en lue pitkiä haukkumakirjeitä tai -meilejä, hoidan toisin sanoen vain pakolliset käytännön asiat ottamatta puheeksi hänen pahuuttaan. Mietin vain yksikseni mitä pahaa olen hänelle tehnyt.

Mutta nyt olen raskaana ensimmäistä kertaa ja äitini on seonnut aivan täysin ensimmäisen lapsenlapsen saapumisesta. Heti raskaudestani kuultuaan, sain välittömästi yöllisiä soittoja, joista virheekseni kyselin. Sain pitkän viestin, jossa minut haukuttiin samanlaiseksi kuin isäni, josta äitini on eronnut ja uusissa naimisissa jo kymmenen vuoden ajan. Olen julma, mielisairas ja mitä kaikkea ja minut on helppo hylätä kuten isäni. Lastani hän ei halua tavata. Sitten alkoi veljeni uhkailuviestit. Nuori veljeni, johonka minulla ei ole minkäänlaista yhteyttä kiitos äitini määrätietoisen työn, ja joka on aina tanssinut äitini pillin mukaan, lähetteli minulle uhkailuviestejä, joissa käskettiin jättämään äiti rauhaan tai...

Seuraavaksi muuttui ääni kellossa. Marttyyrivaihde. "Olen laihtunut tämän surun takia, tiedäthän, etten voi syödä, kun olen surullinen". Nyt hän on ottanyt yhteyttä muutamaan ystävääni, jotka onneksi tuntevat äitini ja osaavat suhtautua asiaan oikein. Tuntuu kamalalta, että äitini kertoo aivan eri tarinaa ystävilleni. Nyt sain tietää, että isääni oli myös otettu yhteyttä ja kerrottu pahuudestani. Seuraavana on vuorossa entiset miesystäväni, joiden kanssa hän juttelee ja päivittelee, kuinka kamala minä olenkaan ja kuinka hyvä, että minusta on päästy.

Tämä kuvio on niin tuttu, mutta nyt ei vaan voimat enää riitä. Tunnen syyllisyyttä sulkiessani isoäidin pois lapseni elämästä, mutta en todellakaan näe muuta vaihtoehtoa.

Voisiko joku kertoa omista kokemusistaan?

• Äiti juu.. onko?

Aivan kuin kerronta omasta äidistäni. En ala tittelöimään narsuksi koska ei ole paperilla vielä todettu mutta vanhan kansa kielellä luonne vikainen silti. Ainoat ihmiset jotka eivät ole menneet hänen lankaansa on kaksi entistä miesystävääni koska äiti ehti ensi tapaamisella paljastaa oikeat kyntensä, suvun kanssa näyttää aurinkoista puolta (totta kai) . Lapsuuden ystäväni, paras kaverini ja muu suku isää lukuunottamatta on hänen pauloissaan... Voi kuinka äitini on tehnyt kaikkensa ja uhrannut, ei koskaan ole tehnyt mitään väärää sinua kohtaan... Parhain kaikista AINA ON TUETTU! ( :D )

Nämä muutamat jotka ovat nähneet hänen lävitseen ovat pahoja ja minua manipuloivia ihmisiä tai meidän suvun asioihin puuttujia... Huoh... Vaihdoin numeron mutta ilmestyi oven taakse riehumaan ja lähti vasta kun oli poliisille puhelu yhdistymässä. Tämän jälkeen alkoi kirje pommitus: miksi, miksi ja miksi yksinkertaisuudessaan sisältö tiivistettynä...

Välillä meinaa leikata kiinni ja lyödä mieli maahan pahasti mutta ajatellen tulevaisuutta jossain tuolla kaukana ilman ns. äitiä. Yhdessä laulussa sanottiin äidin kuvaavan lämpöä, rakkautta ja pehmeyttä.. No äitini on kyllä muhkea ja pehmeä mutta muusta en sitten tiedäkään.

Voimia!

• kipeä äiti

Voi hvti ja voimia sulle!
        Hulluja ovat nämä kuolemannaiset!
        Et ole tehnyt mitään väärää ja pakene vielä kun voit.
        Juokse lujaa taaksesi katsomatta!

• Kova kovaa vastaan

Miksi Te alistutte vuosikausia jonkun narsistin tms. mielenterveysongelmaisen vallan alle?
      Ettekö osaa ajatella itse omia asioitanne?

Vaikka kuinka on kysymys omasta äidistä tai muista sukulaisista, ei aikuisen itsenäisen ihmisen tarvitse ryömiä jonkun edessä ja ottaa vastaan kaikki, mitä toinen tekee ja sanoo.

Minulla on samanlainen äiti, joka pyrki hallitsemaan sekä minua, että siskoani. Se loppui kerrasta, kun sanoin suorat sanat ja sanoin, että en halua enää koskaan kuulla hänestä mitään. Uhkasin lopulta lähestymiskiellolla.
      Nyt olen tyytyväinen asiantilaan, emmekä vaimoni kanssa asiaa enää murehdi. Semminkin kun oma elämämme parani, kun äitini ei enää ole sekoittamassa suhdettamme.

• ,n,n,

...että miksikö sitä alistutaan? Vaikea sitä on muutakaan tehdä, kun on pienestä pitäen haukuttu, vähätelty, naljailtu, lytätty...sitä alkaa itse uskoa, että minusta ei ole mihinkään. Mistä sitä yhtäkkiä tulisi itsetuntoa nousta sanomaan vastaan? Itsetunto on jo romutettu tuon roskaväen toimesta.

• Elämä myös palkitsee
        ,n,n, kirjoitti:

...että miksikö sitä alistutaan? Vaikea sitä on muutakaan tehdä, kun on pienestä pitäen haukuttu, vähätelty, naljailtu, lytätty...sitä alkaa itse uskoa, että minusta ei ole mihinkään. Mistä sitä yhtäkkiä tulisi itsetuntoa nousta sanomaan vastaan? Itsetunto on jo romutettu tuon roskaväen toimesta.

Totta. Ihminen on sopeutuvainen vallitseviin oloihin, varsinkin pakon edessä jos on esimerkiksi riippuvainen ympäristönsä ihmisistä -- ja ilmanmuuta jatkuva palaute vaikuttaa minäkuvaan, sekä kileteisessä mielessä että myönteisessä.

Kun ihminen saa rauhassa "puhjeta kukkaan" ilman kohtuuttomia rasitteita ja ympäristöpaineita, niin tunne on uskomaton. Keveys kun taakka (ahdistus, syyllisys, etcetera) puuttuu ja saa kokea hyväksyntää -- sekä itseltään itseään kohtaan, kuin myös muilta läheisiltään. Se on niin hieno palkinto että sitä kannattaa tavoitella - elämää jota voi elää sellaisena kuin on.

• Seestynyt
        Elämä myös palkitsee kirjoitti:

Totta. Ihminen on sopeutuvainen vallitseviin oloihin, varsinkin pakon edessä jos on esimerkiksi riippuvainen ympäristönsä ihmisistä -- ja ilmanmuuta jatkuva palaute vaikuttaa minäkuvaan, sekä kileteisessä mielessä että myönteisessä.

Kun ihminen saa rauhassa "puhjeta kukkaan" ilman kohtuuttomia rasitteita ja ympäristöpaineita, niin tunne on uskomaton. Keveys kun taakka (ahdistus, syyllisys, etcetera) puuttuu ja saa kokea hyväksyntää -- sekä itseltään itseään kohtaan, kuin myös muilta läheisiltään. Se on niin hieno palkinto että sitä kannattaa tavoitella - elämää jota voi elää sellaisena kuin on.

Tämä tekstisi on niin totta kuin olla voi, ainakin omalla kohdallani! Olen kohta lähempänä neljääkymppiä mutta vasta muutama kuukausi sitten sain asiat käsiteltyä läpi ja suhteen äitiin etäännytettyä niin etäiseksi että olen tuntenut painon pudonneen sisimmästäni. Nyt ensimmäistä kertaa nautin elämästä. Olen alkanut pohdiskella millainen minä oikeastaan olen. Parisuhdekin ja oma perhe voivat paremmin kuin koskaan! Tsemppiä kaikille, kyllä kannattaa etäännyttää välit narsistiseen vanhempaan. Se tuntuu ahdistavalta aluksi koska asiasta syyllistää itseään, mutta helpottaa kun muistaa että syyllistyminen välirikosta kestää hetken, mutta jos sitä ei tee, paha olo narsistisesta äiti-suhteesta jatkuu loppu elämän. Levollisuus on ihanan pehmeä tunne. :) Suosittelen Karyl McBriden kirjaa "Enkö koskaan ole tarpeeksi hyvä?" ja Nancy Campbellin kirjaa Secrets of Fascinating womanhood

http://www.womensetapart.com/wp-content/uploads/2013/03/Nancy-Campbell-Secrets-of-Fascinating-womanhood.pdf

• Otan osaa. Oma äitini on narsisti.

Tilanne ei ole kuitenkaan toivoton, narsistin vallasta on mahdollista päästä.

Itselläni prosessi on kestänyt 10 vuotta ja jatkuu edelleen. Onneksi minulla on vaimo joka tukee minua. Hän oli se joka sai minut lopulta tajuamaan tilanteen järjettömyyden ja lähtemään siittä pois. Pakko sanoa, että on ollut mielenkiintoista tutustua itseensä persoonana kun ei enään tarvitse myötäillä ja antaa periksi joka asiassa.

Minun ongelmani oli se etten edes tiennyt paremmasta. Olin aikamies poika joka asui kotona kun äiti tarvitsi apua ja turvaa...Yksinhuoltaja äitini. Luulin tilannetta normaaliksi. Lopulta aloin elämään vähän sosiaalistakin elämää, sain kavereita ja aloin tajuamaan ettei kaikki ollut ihan kohdillaan. Lopulta löysin seurustelukumppanin joka sai minut näkemään tilanteen raadollisuuden ja sai minut jaksamaan nousta siittä suosta. Muutin seurustelu kumppanini kanssa naapurikaupunkiin, en vastannut äitini puheluihin, yms... Tarvitsin aikaa puida kaikkea sitä hyväksikäyttöä josta elämäni oli koostunut. Aikaa löytää itseni kaiken sen jälkeen.

Nykyään, olen antanut hänelle anteeksi. Välimme ovat silti etäiset, enkä usko että meistä koskaan tulee läheisiä. Äitini ottaa yhteyttä lähinnä kun haluaa jotain hyötyä (Tietokoneen korjaus, neuvoja ohjelman asentamiseen, tms...). Itse en juurikaan soittele siihen suuntaan.

Äitini yrittää tulla toimeen vaimoni kanssa, vaikka taitaakin vihata tätä poikansa "varastamisesta". Ymmärtää kyllä että jos ei tule toimeen, ei myöskään näe mahdollisia lapsenlapsiaan tulevaisuudessa.

En todellakaan sano että nousu narsistin alta on helppoa, se on todella vaikeaa. Mutta se on mahdollista. Vaimoni ehdoton rakkaus on auttanut minua jaksamaan monen mustan päivän läpi etsiessäni itseäni ja kolutessani mieleni pimeitä nurkkia löytääkseni ne hyvät asiat itsestäni etten muutu samanlaiseksi kuin äitini on.

Se joka ei ole koskaan elänyt narsistin vallan alla ei vain voi ymmärtää.

Jotkus tajuaa aikaisemmin, jotkut tarvitsee isompaa ravistelua herätäkseen maailman mielettömyyteen.

• narsistin_tytar

Kaikkein raskainta minulle ovat nuo mielialanvaihtelut : välillä ollaan niin kaveria, seuraavassa hetkessä tulee tuutin täydeltä sontaa ja sitten toisen loukkaantumiseen vastataan marttyyriasenteella. Alkoholia menee myös paljon, eikä se tasapainota mielenlaatua lainkaan.

Olen joutunut pienestä pitäen suojelemaan äitiäni milloin miltäkin tuntemukselta. Jossain vaiheessa ymmärsin kuitenkin, että nuo erilaiset paniikkikohtaukset olivat aivan itseaiheutettuja, korkeanpaikankammo tuli sopivassa seurassa ja sopivassa tilanteessa jne. Silti tuo tuulensuunnan kääntyminen on se, jonka vuoksi minun vaikea päästä asian herraksi. Äitini osaa olla mitä viehättävin ihminen, kun haluaa ja kun se sopii hänen suunnitelmiinsa. Hänen elämässään ei kuitenkaan ole kuin yksi tarkoitus : olla jatkuvan huomion keskipisteessä.

Ensimmäisen poikaystäväni tullessa kotiini esittäytymään vanhemmilleni, äitini esitti hänelle humalassa voimisteluesityksen (äitini ei ole voimistelija, eikä urheilullinen missään muodossa), joka päättyi poikaystäväni syliin. Olin niin häpeissäni. Kuulin tapauksesta vielä vuosien jälkeen kavereiltani, joille poikaystäväni oli tietysti kertonut hullusta äidistäni. Omista häistäni äitini jouduttiin raahaamaan ulos, koska isäni, josta äitini oli eronnut jo vuosia aikaisemmmin, piti hääparille « tarkoituksella » kaksi minuuttia pidemmän puheen kuin hän. Yllättäen taas hyperventilaatiokohtaus. Siinä etsittiin paperipussia häävieraiden edessä, koko ex-mieheni häihin kutsuttu suku näki tapauksen. Näitä hyperventilaatiokohtauksia on ollut useamman kerran, varsinkin silloin kuin minulla oli kavereita käymässä. Anoreksia, kaksi teatraalista itsemurhayritystä…

En ole äidilleni voinut kertoa enää vuosiin minulle tärkeistä asioista. Hän onnistuu kääntämään kaiken niin, että voi satuttaa minua. Hän ei ole koskaan tavannut tulevan lapseni isää, jo muutaman vuoden takaista miesystävääni, jonka kanssa olemme ostaneet talon. Äitini kysyin minulta vuosi sitten puhelimessa « Kannattaako tätä nyt edes tavata ? » Kaikki miessuhteenihan kariutuvat äitini mielestä koska olen niin outo. Kaikesta minulle tärkeästä, minulle rakkaasta tai toisaalta erityisen kipeästä on aina tullut tikareita hänen käsissään. Siksi pelkään lapseni syntymää ja siitä seuraavaa myrskyä. Valtava kasa uusia aseita äitini käsissä. Silti jossain elää pienen pieni toivo, että hän muuttuisi tapahtuman myötä. Olen aivan metsässä ajatuksineni, tiedän sen. Mutta voisiko joku kertoa kokemuksistaan narsistiäidistä isoäitinä ? Onko se parantanut vai huonontanut tilannetta ?

• -tytär-

No.. minulla on lähes 60 vuoden kokemus narsisti vanhemmista. Ja voin sanoa, että tahti on jatkunut saman, kun omassa lapsuudessa. Lapsiani he ovat pyrkineet kohtelemaan PAREMMIN kuin minua.

Jos vanhempani ovat antaneet esimerkiksi rahaa lapsilleni joskus. Niin heillä oli tapana "periä" se minulta takaisin muodossa, tai toisessa. Joko taloudellisena hyötynä, tai ilmaistyönä. Eli olin heille jatkuvasti "velkaa", vaikka en koskaan saanutkaan henkilökohtaisesti mitään. Oli siivousvelvollisuuksia, tai laskunmaksu velvollisuuksia yms.

Ja kun lapsiani "hoidettiin" kaksi kertaa heidän lapsuudessa isovanhemmilla. Omien työesteiden vuoksi. Tuolloin vanhempani peri heidän hoidostaan tuntuvan korvauksen.

Jos nyt jotain pitää sanoa vielä tähän. Niin mielestäni narsismi vain pahenee ihmisen ikääntyessä. Ja tämä suhde päättyy vasta hautaan. Surullista, että vanhemmat eivät koskaan opi kunnioittamaan ja kannustamaan omaa lastaan. Vaan lapsi on pikemminkin heille avioliiton "oheisriesa".

• Vanamo11
        -tytär- kirjoitti:

No.. minulla on lähes 60 vuoden kokemus narsisti vanhemmista. Ja voin sanoa, että tahti on jatkunut saman, kun omassa lapsuudessa. Lapsiani he ovat pyrkineet kohtelemaan PAREMMIN kuin minua.

Jos vanhempani ovat antaneet esimerkiksi rahaa lapsilleni joskus. Niin heillä oli tapana "periä" se minulta takaisin muodossa, tai toisessa. Joko taloudellisena hyötynä, tai ilmaistyönä. Eli olin heille jatkuvasti "velkaa", vaikka en koskaan saanutkaan henkilökohtaisesti mitään. Oli siivousvelvollisuuksia, tai laskunmaksu velvollisuuksia yms.

Ja kun lapsiani "hoidettiin" kaksi kertaa heidän lapsuudessa isovanhemmilla. Omien työesteiden vuoksi. Tuolloin vanhempani peri heidän hoidostaan tuntuvan korvauksen.

Jos nyt jotain pitää sanoa vielä tähän. Niin mielestäni narsismi vain pahenee ihmisen ikääntyessä. Ja tämä suhde päättyy vasta hautaan. Surullista, että vanhemmat eivät koskaan opi kunnioittamaan ja kannustamaan omaa lastaan. Vaan lapsi on pikemminkin heille avioliiton "oheisriesa".

Lähes 50 vuotta kokemusta narsistiäidistä. Kun ilmoitin iloisena ja innokkaana hänelle puhelimitse raskaudestani ensimmäisen lapseni kohdalla, hän totesi äänensävyllä, joka sopisi tuomion langettamiseen, että "No nyt sulla on pallo jalassa!" Kuinka paljon tuo lausahdus loukkasi ja sattui silloin, ja sattuu aina kun sitä muistelen. Lapset ovat olleet elämässäni todellinen voiman ja ilon lähde, toisin kuin hänelle, jolle merkitsimme veljeni kanssa luultavasi vain harmillista, välttämätöntä pahaa, joka oli tarpeellisen avioliitto-instituution ikävä sivutuote. Hän on kohdellut lapsiani paremmin kuin minua, mutta se johtuu käsittääkseni vain siitä, että ei ole ollut kovin aktiivisesti läsnä lapseni elämässä. On kyllä hoitanut joskus pyydettäessä, mutta hinta siitä on ollut, että on pitänyt kestää kiltisti erilaista kritiikkiä, moitteita kodin ja asioiden hoidosta, lasten kasvatuksesta ja muistutuksia siitä, millaisia erilaisia huonoja luonteenpiirteitä itse olen aina omannut ja mitä ongelmia niistä voi koitua, jos en saa itseäni "niskasta kiinni". Olen kuitenkin aivan normaali ihminen, hoidan kotini, lapseni, työni, mielestäni ihan riittävän hyvin. Olen joutunut vuosien varrella välillä lapsille selittelemään mummin krouvia käytöstä ja outoja tokaisuja, jotka jäävät heitä mietityttämään. Hän on myös joskus yrittänyt synnyttää kateutta ja eriarvoisuuden tunnetta lapsissani, ja olen joutunut ajoittain toimimaan "puskurina" tässä toiminnassa, jotta suurta vahinkoa ei tapahtuisi. Nyt isompina lapset jo ymmärtävät tätä ongelmaa ja pystymme (tai ainakin he pystyvät) olemaan jonkin verran äitini kanssa tekemisissä. Itse olen päättänyt vetäytyä yhä etäämmälle, koska mielenterveyteni vaarantuu, jos vietän vuodessa liian monta tuntia hänen seurassaan.

• -tytär-
        Vanamo11 kirjoitti:

Lähes 50 vuotta kokemusta narsistiäidistä. Kun ilmoitin iloisena ja innokkaana hänelle puhelimitse raskaudestani ensimmäisen lapseni kohdalla, hän totesi äänensävyllä, joka sopisi tuomion langettamiseen, että "No nyt sulla on pallo jalassa!" Kuinka paljon tuo lausahdus loukkasi ja sattui silloin, ja sattuu aina kun sitä muistelen. Lapset ovat olleet elämässäni todellinen voiman ja ilon lähde, toisin kuin hänelle, jolle merkitsimme veljeni kanssa luultavasi vain harmillista, välttämätöntä pahaa, joka oli tarpeellisen avioliitto-instituution ikävä sivutuote. Hän on kohdellut lapsiani paremmin kuin minua, mutta se johtuu käsittääkseni vain siitä, että ei ole ollut kovin aktiivisesti läsnä lapseni elämässä. On kyllä hoitanut joskus pyydettäessä, mutta hinta siitä on ollut, että on pitänyt kestää kiltisti erilaista kritiikkiä, moitteita kodin ja asioiden hoidosta, lasten kasvatuksesta ja muistutuksia siitä, millaisia erilaisia huonoja luonteenpiirteitä itse olen aina omannut ja mitä ongelmia niistä voi koitua, jos en saa itseäni "niskasta kiinni". Olen kuitenkin aivan normaali ihminen, hoidan kotini, lapseni, työni, mielestäni ihan riittävän hyvin. Olen joutunut vuosien varrella välillä lapsille selittelemään mummin krouvia käytöstä ja outoja tokaisuja, jotka jäävät heitä mietityttämään. Hän on myös joskus yrittänyt synnyttää kateutta ja eriarvoisuuden tunnetta lapsissani, ja olen joutunut ajoittain toimimaan "puskurina" tässä toiminnassa, jotta suurta vahinkoa ei tapahtuisi. Nyt isompina lapset jo ymmärtävät tätä ongelmaa ja pystymme (tai ainakin he pystyvät) olemaan jonkin verran äitini kanssa tekemisissä. Itse olen päättänyt vetäytyä yhä etäämmälle, koska mielenterveyteni vaarantuu, jos vietän vuodessa liian monta tuntia hänen seurassaan.

Usein mietin sitä. Miksi narsisti vanhemmat käyttääntyvät näin? Mikä aiheuttaa sen, että he ovat sokeita normaalille perhe-elämälle. Ja se mitä ei uskalleta purkaa puolisoon. Miksi se epäonnistuminen puretaan viattomaan omaan lapseen. Vaikka täysin syytön lapsi on ko. tilanteeseen.

Aikuistuttuani huomasin äidissä äärettömän kateuden omasta elämästä, ulkonäöstä ja ihmissuhteista. Hän oli myös hyvin mustasukkainen. Meillä oli ikään kuin jatkuva "kilpailu" päällä paremmuudesta. Hän syyllistyi keksittyihin mustamaalaamisiin julkisesti. Koska hänen oli todistettava se oma paremmuutensa hinnalla millä hyväänsä. Tästä varmasti johtui myös se jatkuva mitätöinti. Ja alistaminen, että hänen "valtaasema" säilyisi.

Onneksi olen omat lapseni kyennyt kasvattamaan tasapuolisesti ja tasapainoisesti. Ja he ovat minulle suurin saavutus ja ilon aihe tässä maailmassa.

• Narsisti isovanhempa

Meillä tilanne ensin parani kun sain lapsia, varsinkin suvun ja ystävien läsnä ollessa ollaan niin mielin kielin ja kerrotaan joka suuntaan kuinka hyvä isovanhempi ollaan. Välillä nähtiin tosi usein (kun luulin että vau nyt on tosi hyvät välit ja ehkä tämä äiti-tytär-suhde sittenkin tästä normalisoituu ja lähenee). Sitten taas yhtäkkiä jotain ihmeellisiä tilanteita ja minun haukkumistani tai kylmää ivaa tai raivoa jos en tee niin kuin narsisti näkee oikeaksi. välilä pitkiä taukoja ja tapaamisten perumisia niin että lapset puhkesivat itkuun kun oltiin ulkovaatteet päällä lähdössä jo eteisessä kun isovanhempi soitti ettei nyt käykään kun hänen kaverinsa/sisaruksensa/joku naapuri pyysikin kaupungille shoppailemaan/tms.

Jatkuvaa neuvomista ja ohjaamista lasten kasvatuksessa, elämässä, kaikessa ihan kuin olisin muuttunut pikkulapseksi jälleen. Lasten manipulointia luottamaan narsistiin enemmän kuin minuun ja jos lapset ovat olleet narsistin kanssa keskenään, niin myöhemmin en saa tietää mitään muuta kuin että "kaikki meni aivan loistavasti". Ja lasten ilmeistä näkee että jotain ikävääkin saattaa toisinaan olla tapahtunut. Ja jos taas itse olen paikalla ei kaikki tosiaankaan mene loistavasti vaan aina tulee omituisia tilanteita, joissa lapset selvästi havaitsevat narsistin pelottavan kylmän ivallisuuden tai suuttumuksen, tai sitten tulee ihan joku selvä sattumus jossa lapsi pahoittaa mielensä jostain omituisesta teosta tai narsistin ivallisesta arvostelusta tai siitä että narsisti ei hyväksy lasta omana itsenään vaan hänen tulee käyttäytyä niin kuin narsisti haluaa, tai jos ei nämä onnistu niin sitten saa hävetä narsistin järjestäessä "kohtauksen" vaikka julkisella paikalla. Ja kaikki on tehtävä kuten narsisti haluaa. Ja lopputulema on että narsisti on aina tyytymätön ja ohjeistaa lisää, teki sitten niin tai näin.

Aloin havaita omissa lapsissani narsistilta opittuja käytösmalleja ja omituista stressaantuneisuutta. Kauhistuin järistyttävissä määrin. Mietin edelleen että onko minussa narsistisia piirteitä jotka ovat saaneet tuon käytöksen aikaan. Toisaalta lapset ovat välillä vähän narsistisia kai ihan "normaalistikin". Nyt vaan olen etäännyttänyt välit narsistiin, en jätä lapsia hänen kanssaan hetkeksikään ilman valvontaa ja koko elämäni on seestynyt. Keskityn kaikessa kasvatuksessa siihen että osoitan empaattisuutta sanoin, hyväksynnällä ja haleilla, sylissä pitämisellä ja muulla hellyydellä ja läheisyydellä. Havaitsin että luulin olevani näissä hyvä, mutta empaattisuus nimenomaan ristiriitatilanteissa ja lapsen uhmaiässä, ym. oli tosi hankalaa. Joten nykyään lempeästi asetan rajat, jos jotain kiellän, se on kielletty, jos lapsi pahoittaa tästä mielensä, lohdutan sitten siitä ja kerron että sinusta taitaa nyt tuntua tältä ja tältä (selvennän lapselle hänen tuntemansa tunteet) ja halin, aina neuvon halimaan jos on paha olla tai paha mieli, mutta toisaalta en anna tämän jälkeen periksi siinä mitä olin aiemmin kieltänyt. Joskus lapset yrittävät manipuloida minua näyttelemällä vähän surullisempaa kuin oikeasti ovat, näissä tilanteissa vaikeampi reagoida. Kerron vain ettei tuo kiukuttelu auta ja taas yritän kertoa miltä lapsesta tuntuu, vaikka että harmittaa varmaan kun et nyt voi tehdä kuten haluat, mutta että näin nyt tehdään. Itsellä on jo tarpeeksi kamppailemista oman vanhemmuuden kanssa, ilman että saa narsistilta vääristyneitä kasvatusohjeita (ja nimenomaan jatkuvalla syötöllä aivan liian kanssa). Sanoisin että kannattaa tehdä pesäero jo ennen lapsen saantia, vaikeammaksi vain menee. Lapsi ei menetä tässä isovanhempaansa, sillä narsisti ei osaa aidon välittävästi ja lapsen parasta ajatellen olla isovanhempi. On hyvä hyväksyä ettei lapsella narsistin kautta koskaan tulekaan olemaan isovanhempaa, muuten kuin teoriassa.

• Narsisti isovanhempa
        Narsisti isovanhempa kirjoitti:

Meillä tilanne ensin parani kun sain lapsia, varsinkin suvun ja ystävien läsnä ollessa ollaan niin mielin kielin ja kerrotaan joka suuntaan kuinka hyvä isovanhempi ollaan. Välillä nähtiin tosi usein (kun luulin että vau nyt on tosi hyvät välit ja ehkä tämä äiti-tytär-suhde sittenkin tästä normalisoituu ja lähenee). Sitten taas yhtäkkiä jotain ihmeellisiä tilanteita ja minun haukkumistani tai kylmää ivaa tai raivoa jos en tee niin kuin narsisti näkee oikeaksi. välilä pitkiä taukoja ja tapaamisten perumisia niin että lapset puhkesivat itkuun kun oltiin ulkovaatteet päällä lähdössä jo eteisessä kun isovanhempi soitti ettei nyt käykään kun hänen kaverinsa/sisaruksensa/joku naapuri pyysikin kaupungille shoppailemaan/tms.

Jatkuvaa neuvomista ja ohjaamista lasten kasvatuksessa, elämässä, kaikessa ihan kuin olisin muuttunut pikkulapseksi jälleen. Lasten manipulointia luottamaan narsistiin enemmän kuin minuun ja jos lapset ovat olleet narsistin kanssa keskenään, niin myöhemmin en saa tietää mitään muuta kuin että "kaikki meni aivan loistavasti". Ja lasten ilmeistä näkee että jotain ikävääkin saattaa toisinaan olla tapahtunut. Ja jos taas itse olen paikalla ei kaikki tosiaankaan mene loistavasti vaan aina tulee omituisia tilanteita, joissa lapset selvästi havaitsevat narsistin pelottavan kylmän ivallisuuden tai suuttumuksen, tai sitten tulee ihan joku selvä sattumus jossa lapsi pahoittaa mielensä jostain omituisesta teosta tai narsistin ivallisesta arvostelusta tai siitä että narsisti ei hyväksy lasta omana itsenään vaan hänen tulee käyttäytyä niin kuin narsisti haluaa, tai jos ei nämä onnistu niin sitten saa hävetä narsistin järjestäessä "kohtauksen" vaikka julkisella paikalla. Ja kaikki on tehtävä kuten narsisti haluaa. Ja lopputulema on että narsisti on aina tyytymätön ja ohjeistaa lisää, teki sitten niin tai näin.

Aloin havaita omissa lapsissani narsistilta opittuja käytösmalleja ja omituista stressaantuneisuutta. Kauhistuin järistyttävissä määrin. Mietin edelleen että onko minussa narsistisia piirteitä jotka ovat saaneet tuon käytöksen aikaan. Toisaalta lapset ovat välillä vähän narsistisia kai ihan "normaalistikin". Nyt vaan olen etäännyttänyt välit narsistiin, en jätä lapsia hänen kanssaan hetkeksikään ilman valvontaa ja koko elämäni on seestynyt. Keskityn kaikessa kasvatuksessa siihen että osoitan empaattisuutta sanoin, hyväksynnällä ja haleilla, sylissä pitämisellä ja muulla hellyydellä ja läheisyydellä. Havaitsin että luulin olevani näissä hyvä, mutta empaattisuus nimenomaan ristiriitatilanteissa ja lapsen uhmaiässä, ym. oli tosi hankalaa. Joten nykyään lempeästi asetan rajat, jos jotain kiellän, se on kielletty, jos lapsi pahoittaa tästä mielensä, lohdutan sitten siitä ja kerron että sinusta taitaa nyt tuntua tältä ja tältä (selvennän lapselle hänen tuntemansa tunteet) ja halin, aina neuvon halimaan jos on paha olla tai paha mieli, mutta toisaalta en anna tämän jälkeen periksi siinä mitä olin aiemmin kieltänyt. Joskus lapset yrittävät manipuloida minua näyttelemällä vähän surullisempaa kuin oikeasti ovat, näissä tilanteissa vaikeampi reagoida. Kerron vain ettei tuo kiukuttelu auta ja taas yritän kertoa miltä lapsesta tuntuu, vaikka että harmittaa varmaan kun et nyt voi tehdä kuten haluat, mutta että näin nyt tehdään. Itsellä on jo tarpeeksi kamppailemista oman vanhemmuuden kanssa, ilman että saa narsistilta vääristyneitä kasvatusohjeita (ja nimenomaan jatkuvalla syötöllä aivan liian kanssa). Sanoisin että kannattaa tehdä pesäero jo ennen lapsen saantia, vaikeammaksi vain menee. Lapsi ei menetä tässä isovanhempaansa, sillä narsisti ei osaa aidon välittävästi ja lapsen parasta ajatellen olla isovanhempi. On hyvä hyväksyä ettei lapsella narsistin kautta koskaan tulekaan olemaan isovanhempaa, muuten kuin teoriassa.

Ja tuo lasten eriarvoistus, se on niin tuttua. Yksi lastenlapsi on narsistille loistava tähti, niin upea, kaunis ja hyvä, josta tulee jotain ihmeellistä koska hän on sellainen nero. Toinen on aivan epäkiinnostava, tavis, jota huomioidaan kohta kunhan keritään (ei koskaan keritä). Sekin oli iso syys laittaa peli poikki, en voi altistaa lapsia tällaiselle. Toinen lapsistani alkoi käyttäytyä kuin maailman napa, kuvitteli voivansa tehdä mitä vaan, kiusata, alistaa, töniä, halventaa sisarustaan. Toisesta taas tuli mitä sydämellisin, mukautuvainen, hiljainen, toisia keinolla millä hyvänsä miellyttämään pyrkivä. Minusta nämä eivät ole normaaleja lapsen malleja, toki kaikki omanlaisiaan persoonia, mutta ei tällaista voi katsoa puuttumatta tilanteeseen. Nyt lapseni ovat alkaneet olla enemmän "samalla viivalla" keskenään, keskinäisissä leikeissään ja omassa suhtautumisessa omaan itseensä ja muihin. He ovat erilaisia ihmisiä ja heillä on erilaisia taipumuksia ja luonteenpiirteitä, mutta pidän visusti huolen että kohtelen heitä täsmälleen samalla tavoin, luonteesta riippumatta, ja rohkaisen olemaan juuri sellainen kuin on. Ja sitten hyväksyn heidät sellaisenaan kuin he ovat, kunhan ottavat toiset huomioon ja osoittavat arvostusta niin itselleen kuin toisille.

• Äiti on aina äiti

Äiti on aina äiti ja äitiä kuuluu totella. Minä asustelin äitini luona noin 30v asti. Äiti sanoi: pese wc..minä pesin pese sauna..minä pesin imuroi..luuttua lattiat..minä luuttusin..katso mittarista paljon on ulkona lämpötila..minä katsoin ja ilmotin..käy kaupassa tuo sitä ja sitä..minä kävin..anna tv kaukosäädin minulle..minä hain sen metrin päästä hänen edestään ja annoin hänelle..pane radio päälle pois päältä..minä panin..tee sitä tee tätä..minä tottelin. Äitini seurasi jokaista liikettäni. Olin äitini totaalisesti äitini vallassa. Siinä sivussa minä sitten ajelin säärikarvojani, laittelin meikkiä naamaan ja tungin patukkaa takapuoleeni. Enkä kyennyt vetämään hanskaan koska minulla oli äitini mieli ja olin siis nainen.(Minä olen mies ja hetero.) No aika usein jouduin mielisairaalaan, koska kodin ulkopuolella olin melkosen häiriintyneen oloinen.

• Saastamoinen

Aika paha aikas paha.

• LuottamaanOppinut
        Saastamoinen kirjoitti:

Aika paha aikas paha.

Kamalaa. :( Kaikki empatia ja lohdutus sinne suunnalle! Toivottavasti elämäsi on parantunut!

Narsismi on niin salakavalaa ettei sitä tahdo ymmärtää tai saada tilanteeseen parannusta, epäilee välillä jopa melkein että onko itse järjissään vaikka omassa järjenjuoksussa ei ole mitään vikaa. Kun sitten ottaa etäisyyttä narsistiin, huomaa miten kaunis maailma on, miten ihania ihmiset, miten asiat ovat yksinkertaisia ja helppoja. Sen jälkeen yhtäkkiä elämä onkin tasapainoista ja itse alkaa luottaa taas itseensä. Ja huomaa olevansa ihan täysijärkinen tekemään päätöksiä, kelvollinen ja kunnollinen ihminen joka pärjää omillaan, myös muiden mielestä kelvollinen ja tavallinen, ei vääränlainen. Huomaa että rakkauttakin löytyy ja sitä ansaitsee omana itsenään ja sitä rakkautta pystyy myös toiselle antamaan, menettämättä itseään siinä prosessissa, vaikkei sitä rakkautta lapsuuden kodissaan aikoinaan saanutkaan.

• Tutkimus ois jees

Voi jos aletas tutkia Suomen sisällä masentuneiden ja yksinäisten taustoja, epäilen että enemistöllä löytyisi suku taustalta mikä on vienyt kyseiseen pisteeseen. PRKL! :(

• fiskars
        Tutkimus ois jees kirjoitti:

Voi jos aletas tutkia Suomen sisällä masentuneiden ja yksinäisten taustoja, epäilen että enemistöllä löytyisi suku taustalta mikä on vienyt kyseiseen pisteeseen. PRKL! :(

Tutkimuksia tehtäneen rahoitusten mukaisesti? Mikähän taho vaan olisi kiinnostunut kustantamaan tutkimusta aiheesta, joka kyseenalaistaisi ja horjuttaisi voimakkaasti nykyistä yhteiskuntarakennetta. Narsistinen vanhempihan ei ole narsistinen hups vaan omasta tahdostaan vaan yhteisönsä tuotos. Näiden sosiokulttuuristen tuotteiden syvempi tarkastelu tuskin olisi toivottavaa tässä yhä narsistisemmaksi käyvässä suomalaisessakaan "demokratiassa".

Viimeksi tänään olin lähteä tappamaan äitiäni kirveellä.
        Näin se raivo voi vieläkin nousta jo pian viisikymppisellä naisella.

• -tytär-
        fiskars kirjoitti:

Tutkimuksia tehtäneen rahoitusten mukaisesti? Mikähän taho vaan olisi kiinnostunut kustantamaan tutkimusta aiheesta, joka kyseenalaistaisi ja horjuttaisi voimakkaasti nykyistä yhteiskuntarakennetta. Narsistinen vanhempihan ei ole narsistinen hups vaan omasta tahdostaan vaan yhteisönsä tuotos. Näiden sosiokulttuuristen tuotteiden syvempi tarkastelu tuskin olisi toivottavaa tässä yhä narsistisemmaksi käyvässä suomalaisessakaan "demokratiassa".

Viimeksi tänään olin lähteä tappamaan äitiäni kirveellä.
        Näin se raivo voi vieläkin nousta jo pian viisikymppisellä naisella.

Sitähän se narsisti haluaa, että saa toisen pois tolaltaan ja raivon valtaan.

Omalla kohdalla olen ottanut narsistiin "hajuraon". Jo vuosia sitten. Sen jälkeen narsisti alkoi käyttämään paria ihmistä sanansaattajina. Kun vanhempani yrittää saada minut toimimaan haluamallaan tavalla.

On tosi huvittavaa, kun nämä ihmiset puhuvat vanhempani suulla. Tuolloin totean vain, että tälläisiä asioitako olette keskenään päättäneet minun selkäni takana? Ja, että eikö tunnu kummalliselta se, että te pohditte minun, aikuisen ihmisen asioita keskenänne. Vaikka ne ei kuulu lainkaan teille.

Narsistihan ei ymmärrä sitä, että hänen aikuisella lapsellaan on aivotoimintaa. Ja että tämä päättää omista asioistaan ihan itse.

• fiskars
        -tytär- kirjoitti:

Sitähän se narsisti haluaa, että saa toisen pois tolaltaan ja raivon valtaan.

Omalla kohdalla olen ottanut narsistiin "hajuraon". Jo vuosia sitten. Sen jälkeen narsisti alkoi käyttämään paria ihmistä sanansaattajina. Kun vanhempani yrittää saada minut toimimaan haluamallaan tavalla.

On tosi huvittavaa, kun nämä ihmiset puhuvat vanhempani suulla. Tuolloin totean vain, että tälläisiä asioitako olette keskenään päättäneet minun selkäni takana? Ja, että eikö tunnu kummalliselta se, että te pohditte minun, aikuisen ihmisen asioita keskenänne. Vaikka ne ei kuulu lainkaan teille.

Narsistihan ei ymmärrä sitä, että hänen aikuisella lapsellaan on aivotoimintaa. Ja että tämä päättää omista asioistaan ihan itse.

Hajurakoa on täälläkin pidetty, kerrassaan jo parinkymmenen vuoden ajan. Aikoinaan tukahdutettu pelko, viha ja raivo vain yhä purkautuvat aika ajoin varastostaan kuin ehtymättömästä kaivosta.

• Narskun lapsi
        fiskars kirjoitti:

Hajurakoa on täälläkin pidetty, kerrassaan jo parinkymmenen vuoden ajan. Aikoinaan tukahdutettu pelko, viha ja raivo vain yhä purkautuvat aika ajoin varastostaan kuin ehtymättömästä kaivosta.

Tuo on niin totta, että välillä vaan pelko, harmi ja riittämättömyyden tunne iskee. Yleensä olen jo sinut asian kanssa ja olen hyväksynyt menneisyyteni ja lapsuuteni sellaisinaan, joitain hyviäkin juttuja oli lapsuudessa, kaikki ei liittynyt äitiin, ja toki jotain hyvää äidinkin kanssa, olihan sentään ruoka, koti ja harrastuksia. Tarpeeksi kurjuutta on narsistilla itsellään jo omasta lapsuudesta ja sitten myöhemmässä elämässä, sitähän sitten jakaa muille jollain ihme oikeutuksella eikä itse tajua oikeastaan mitä tekee näemmä ja kai sitten ajattelee että on niin kolhiintunut että on saanut elämäänsä sellaista viisautta että voi päättää asioista muidenkin puolesta ja käskyttää ja manipuloida toisia. Vaikealta tuntuu, mutta kannattaa antaa sen narsistin olla itsekseen, eläkää te itse omaa elämäänne. Ihmisiä joista tulee paha mieli, ei ole pakko tavata. Jokainen on hyvä omanlaisenaan, kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan (narsistejakin ilmeisesti, kai me heiltä olemme paljon saaneet oppia, senkin ettei kovan kohtelun tuloksena ole minkäänlaista oikeutta kurmoottaa tai ylenkatsoa toisia ihmisiä, tai ettei ole uhri, onhan sitä saanut tämän kauniin maailman jossa on mahdollista luoda oman näköisensä elämä...).

• tytär-minä-myös

-tytär- kirjoitti: "Aikuistuttuani huomasin äidissä äärettömän kateuden omasta elämästä, ulkonäöstä ja ihmissuhteista. Hän oli myös hyvin mustasukkainen. Meillä oli ikään kuin jatkuva "kilpailu" päällä paremmuudesta. Hän syyllistyi keksittyihin mustamaalaamisiin julkisesti. Koska hänen oli todistettava se oma paremmuutensa hinnalla millä hyväänsä. Tästä varmasti johtui myös se jatkuva mitätöinti. Ja alistaminen, että hänen "valtaasema" säilyisi."

Tämän saman kilpailuasetelman, johon äitini 'pakotti' minut jo niin nuoresta kuin muistan, tunnistan hyvin. Muistan, että jo tuolloin äidilläni oli suuri tarve todistella, että hän minua parempi, asia kuin asia. Kaikki se vertailu muihin, mm. 'etevämpiin' lapsiin, vähättely, ulkonäön jatkuva arvostelu (vanhojen valokuvien perusteella olin ihan kivannäköinen lapsi), ym. ym. on vaatinut veronsa. Kymmeniä vuosia sitä kesti, äitini kuolemaan asti. Vapaa en ole siitä vieläkään, mieleen on painunut pysyvästi tunne huonommuudesta, joskin paljon olen myös 'eheytynyt', mutta haavat ovat kyllä syvät. Ikävä kyllä eräs sisaruksistani jatkaa tätä samaa perinnettä, lievempänä tosin. Onneksi pidämme vain harvoin yhteyttä.

• -tytär-

Minulla tuo perinteen jatkaja on isäni. Hän suoraan sanoi, äitini kuoltua, että nyt on hyvä jatkaa siitä mihin äiti jäi.

Tälle järkyttävälle "jatkumolle" ei siis tunnu loppua näkyvän. Usein ihmettelen sitä, että mitä tallaisten vanhempien päässä oikein liikkuu/liikkui? Mitkä ovat heidän tarkoitus perät? Mikä tarve heillä on/oli yrittää murskata oman lapsen mieli? Yrittää rikkoa ja alistaa ihminen.

Nimittäin, kun mietin omia lapsiani. Itse olen yrittänyt kannustaa ja auttaa heitä niin, että heidän elämä helpottuisi. Arvostan ja kunnioitan heidän valintojaan. Lohdutan, jos siihen on tarvetta. Lapseni ovat minulle tärkeintä tässä maailmassa. En koskaan haluaisi heille mitään pahaa.

• tytär-minä-myös
        -tytär- kirjoitti:

Minulla tuo perinteen jatkaja on isäni. Hän suoraan sanoi, äitini kuoltua, että nyt on hyvä jatkaa siitä mihin äiti jäi.

Tälle järkyttävälle "jatkumolle" ei siis tunnu loppua näkyvän. Usein ihmettelen sitä, että mitä tallaisten vanhempien päässä oikein liikkuu/liikkui? Mitkä ovat heidän tarkoitus perät? Mikä tarve heillä on/oli yrittää murskata oman lapsen mieli? Yrittää rikkoa ja alistaa ihminen.

Nimittäin, kun mietin omia lapsiani. Itse olen yrittänyt kannustaa ja auttaa heitä niin, että heidän elämä helpottuisi. Arvostan ja kunnioitan heidän valintojaan. Lohdutan, jos siihen on tarvetta. Lapseni ovat minulle tärkeintä tässä maailmassa. En koskaan haluaisi heille mitään pahaa.

"...mitä tallaisten vanhempien päässä oikein liikkuu/liikkui? Mitkä ovat heidän tarkoitusperät? Mikä tarve heillä on/oli yrittää murskata oman lapsen mieli? Yrittää rikkoa ja alistaa ihminen."

Kirjoitit osuvasti 'rikkoa ja alistaa'. Siltä se juuri lapsesta tuntuu, aikuisena viimeistään tajuaa, kuinka tuollainen 'kasvatus' vain rikkoo ja murskaa, ei rakenna. Ei kasvata lapsen itsetuntoa. Oma äitini oli lapsena kärsinyt vanhempiensa välinpitämättömyydestä, siitä ainakin osittain hänen oma käytöksensä johtui. Hänkin siis uhri, mutta enhän sitä lapsena voinut tietenkään käsittää.

Sanoit myös "Nimittäin, kun mietin omia lapsiani. Itse olen yrittänyt kannustaa ja auttaa heitä niin, että heidän elämä helpottuisi. Arvostan ja kunnioitan heidän valintojaan. Lohdutan, jos siihen on tarvetta. Lapseni ovat minulle tärkeintä tässä maailmassa. En koskaan haluaisi heille mitään pahaa."

Noin juuri olen itsekin kokenut. On ilo nähdä, kun omilla lapsilla on terve itsetunto, empatiankyky, ja kyky rakastaa. Saavat olla oma persoonansa, tuntea olevansa arvokkaita. Ehdoitta.

• -tytär-
        tytär-minä-myös kirjoitti:

"...mitä tallaisten vanhempien päässä oikein liikkuu/liikkui? Mitkä ovat heidän tarkoitusperät? Mikä tarve heillä on/oli yrittää murskata oman lapsen mieli? Yrittää rikkoa ja alistaa ihminen."

Kirjoitit osuvasti 'rikkoa ja alistaa'. Siltä se juuri lapsesta tuntuu, aikuisena viimeistään tajuaa, kuinka tuollainen 'kasvatus' vain rikkoo ja murskaa, ei rakenna. Ei kasvata lapsen itsetuntoa. Oma äitini oli lapsena kärsinyt vanhempiensa välinpitämättömyydestä, siitä ainakin osittain hänen oma käytöksensä johtui. Hänkin siis uhri, mutta enhän sitä lapsena voinut tietenkään käsittää.

Sanoit myös "Nimittäin, kun mietin omia lapsiani. Itse olen yrittänyt kannustaa ja auttaa heitä niin, että heidän elämä helpottuisi. Arvostan ja kunnioitan heidän valintojaan. Lohdutan, jos siihen on tarvetta. Lapseni ovat minulle tärkeintä tässä maailmassa. En koskaan haluaisi heille mitään pahaa."

Noin juuri olen itsekin kokenut. On ilo nähdä, kun omilla lapsilla on terve itsetunto, empatiankyky, ja kyky rakastaa. Saavat olla oma persoonansa, tuntea olevansa arvokkaita. Ehdoitta.

>> L. Noin juuri olen itsekin kokenut. On ilo nähdä, kun omilla lapsilla on terve itsetunto, empatiankyky, ja kyky rakastaa. Saavat olla oma persoonansa, tuntea olevansa arvokkaita. Ehdoitta.<

Ja parasta, mitä me saamme äiteinä. Lapsiemme kunnioituksen ja pyyteettömän rakkauden. Minusta se on elämän suurin lahja ja ilonaihe.

-Omat vanhempamme ei tähän koskaan kyenneet. Syitä emme saa myöskään koskaan tietää. Miksi he käyttääntyivät kyseisellä tavalla? Eniten ehkä surettaa se, että narsistivanhempi ei itse ymmärrä omaa "tilaansa". Joten muutosta ei ole odotettavissa sillä suunnalla.

• pirun tytär

Melko pirullista on myös, että äidillä on suosikki- ja inhokkilapset. Voi vain kuvitella, mitä sellainen tekee sisarusväleille. Kaikki toisen kunnioittaminen puuttuu: seläntakana haukkuminen ja suoranainen valehtelu sekä vuosikymmenten manipulointi on ajanut lapset kahteen leiriin.

Olisipa herkullista alkaa kirjoittaa kirjaa tästä sukuhelvetistä.

• Ham1

Kannustan kirjoittamaan, olen itsekin ajatellut. Se voi olla terapeuttista ja ties millainen klassikko ja keskustelunherättäjä kirjasta tulisi. Tohditko kertoa millaisia hahmoja ja juonenkäänteitä siinä olisi?

• 11+4

Jatkuvaa painostusta vuodesta toiseen, ensimmäinen älyttömyys yläasteen valinnaisaineista; pakkosaksa. En osannut, en halunnut eikä kiinnostanut. Käsityöt ja kuvaamataito oisi olleet omat ykköset. Aikaisemmin oli ihan tolkutonta tuskaa tuoda seiskalla alkavia todistuksia ja kokeita koulusta. Kaverit on olleet aina vääriä, ainakin niiden vanhemmat on olleet "liian lepsuja ja huolettomia, kakarat ovat saaneet elää pellossa". Kavereiden luona oli kivaa, sai mm. piirtää keittiössä ja vähän vanhempana kavereilla sai katsoa telkkaria myöhään viikonloppuisin. Lukioon oli mentävä, ei muita vaihtoehtoja. Lukion jälkeen oli ehdottomasti haettava korkeakouluihin, joihin en tietenkään helpolla päässyt paskoilla papereillani, edes pääsykokeisiin. Kun vihdoin pääsin, olin kaikesta pihalla ja halusin töihin. Parin hukkaan heitetyn vuoden jälkeen sain suuni auki kun en kestänyt enää ja mistään ei tullut mitään. Olihan se toki noloa, kun tuttavaperheen tytär opiskeli kunnianhimoisesti ja rouva opettajan lapsen opinnot meni päin v*ttua pahan hahmotushäiriön ja siitä johtuvan innottomuden vuoksi. Olin muuten jo täysi-ikäinen, jolloin pitäisi olla oikeus päättää omista asioista.

Sain pätkätöitä ja sijaisuuksia kunnalta, joiden jälkeen kunta tarjosi oppisopimuspaikkaa ja pisempää määräaikaista pestiä. Ammattikoulu kiinnosti, sain hyvät arvosanat kokeista ja näytöt sujuivat hyvin; nyt olen tehnyt samaa duunia kohta 10 vuotta, pidän työstäni enkä ole kertaakaan harkinnut muuta.
      Äidiltä tuli paljon kuittailuja vuosien mittaan työstäni ja koulutuksestani, joihin turtuneena kysyin että pitäskö lopettaa työt, alkaa vaikka kierimään itsesäälissä kotona. Ei vastausta. Jos jotain olen äidiltä oppinut, niin sen että kukaan ei ole enempää ihminen kuin joku toinen. Työssäni tuen mm. psyykkisesti sairaita ja riippuvuuksien kanssa kamppailevia ihmisiä ja heidän omaisiaan selviytymään arjesta. En voisi tehdä työtäni, jos kikkailisin ihmisille arvojärjestyksiä esim. koulutuksen ja hienon maineen perusteella.

Olen usein yrittänyt ymmärtää äidin näkökulmaa asioihin; hän on hallitsijatar, joka suunnittelee mielellään perheensä elämän ja jättää varjoonsa muut. Näyttävät sisääntulot kuuluvat asiaan, olen pikkupennusta asti tottunut pitämään suuni kiinni joka paikassa ettei äidin tarvisi hävetä lapsellisia juttujani. Jos omia lapsia joskus siunaantuu, en ikipäivänä haluaisi heille samaa "sätkynukke narunpäässä"- helvettiä.

• KOSTOKOPARASTA

MIKSI JUMALA SALLI MINUN USKOA 50 VUOTTA ETTÄ OLIN MITÄTÖN. TÄMÄ TEHTIIN MINULLE SELVÄKSI SIITÄ ASTIN KUN MUISTAN. ONKO NYT SYNTI KUN ODOTAN PUHELIN SOITTOA ETTÄ HÄN ON KUOLLUT.MUSTAMAALANNUT KOKO SUVULLE, USUTTAA VELJET KIMPPUUNI VALHEILLA.KOKO ELÄMÄNI OLI TAISTELUA SIITÄ OLENKO MINKÄÄN ARVOINEN, MINÄ TYHMÄ EN YMMÄRTÄNYT PITÄÄ ITSENI PUOLTA,EN OLISI TARVINNUT HÄNEN ARVOSTUSTAAN,MUTTA EN TAJUNNUT SITÄ.LOPPUUKO TÄMÄ KOSKAAN VAI ELÄÄKÖ HÄN SATAVUOTIAAKSI, EI MEINAA ENÄÄ HERMOT KESTÄÄ.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      142
      3660
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      106
      3463
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2452
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2255
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2103
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      30
      1072
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      16
      1008
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      132
      813
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      800
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      734
    Aihe