Coxa

Sökönivel?

"Minä kävin juuri hammaslääkärissä vuositarkastuksessa, reikiä ei löytynyt mutta hammaskiveä poistettiin. Kukaan ei puhunut antibiooteista mitään, ei hammaslääkäri eikä suuhygienisti, vaikka tekonivelistä tiesivät, kysyivät vain ovatko ne pelanneet hyvin. En minäkään sitten puhunut mitään kun tästä näyttää olevan kaksi mielipidettä, toinen on että antibiootit pitää syödä aina ja toinen että sitten ei enää tarvitse kun leikkauksesta on yli puoli vuotta. Coxassa viime vuonna ei annettu ohjeita tästä asiasta suuntaan eikä toiseen."

Sitaatti on nivelklubin sivuilta.Sattuuhan sitä pikku unohduksia. Antibioottisuoja on tarpeen tekonivelleikkauksen jälkeen.

26

17656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puujalkajohn

      Hyva leikkaus,mutta jatkohoito ym info surkeaa.

      • SAM

        Onko Tampereella tai lähiympäristössä muuta paikkaa kuin Coxa, missä tehdään tekonivelleikkauksia? Ortopedi on todennut välittömän leikkaustarpeen, mutta leikkaukseen ei ole tullut kutsua vaikka olen ollut jonossa jo yli 2 vuotta. Syynä kai on se, että Coxan ortopedi leikkaisi eri nivelen kuin mikä kuvien mukaan on kulunein ja kipein. Liikuntakyky alkaa jo kadota. Eikös nykyään hoitopaikan voi valita potilas itse?


      • 3+5
        SAM kirjoitti:

        Onko Tampereella tai lähiympäristössä muuta paikkaa kuin Coxa, missä tehdään tekonivelleikkauksia? Ortopedi on todennut välittömän leikkaustarpeen, mutta leikkaukseen ei ole tullut kutsua vaikka olen ollut jonossa jo yli 2 vuotta. Syynä kai on se, että Coxan ortopedi leikkaisi eri nivelen kuin mikä kuvien mukaan on kulunein ja kipein. Liikuntakyky alkaa jo kadota. Eikös nykyään hoitopaikan voi valita potilas itse?

        Mixeissä tehdään.


      • SAM

        Tehtiinkö "puujalkajohnin" leikkaus Coxassa? Oliko homman nimi siis sellainen, että hyvä leikkaus ja lasku heti kunnalle ja sitten potilas jätettiin oman onnensa nojaan?


      • Anonyymi
        SAM kirjoitti:

        Tehtiinkö "puujalkajohnin" leikkaus Coxassa? Oliko homman nimi siis sellainen, että hyvä leikkaus ja lasku heti kunnalle ja sitten potilas jätettiin oman onnensa nojaan?

        Noinhan se homma siellä menee.. Eihän sitä muuten tulosta tehtäisi..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se homma siellä menee.. Eihän sitä muuten tulosta tehtäisi..

        Minulla ainakin juuri näin: kiire oli saada leikkaukseen, sen jälkeen lääkäri kävi kerran katsomassa. Kun suorite oli tehty, ketään ei kiinnostanut, miten on mennyt tai miltä tuntunut.. En mene uudestaan, ellei ole aivan absoluuttinen pakko, niin huono kokemus.


    • Luovuttanut

      Ei Coxasta saa ohjeita paljon muuhunkaan. Ei minkäänlaisia jälkihoito-ohjeita tms. Muutenkin Coxa on "pallottelun" ja byrokratian laitos, toivottavasti Sote tuo jotain tolkkua näihin laitoksiin. Tampereenseudulla ei taida olla muuta vaihtoehtoa Coxalle kuin yksitynen puoli ja siihen ei ainakaan minulla ole varaa. Näinoollen he voivat pompotella potilaita mielin määrin ja työntää jonossa vuosikausia eteenpäin eikä kukaan mahda mitään.

      • Anonyymi

        Kun nyt eka menet yksityiselle lääkärille ja pyydät puoltoa lääkäriltä esim ortoniin, pääset sinne ns valinnanvapauden perusteella.

        Sitä valintaa pitää siis lääkärin puoltaa!

        Mutta matkoja kauemmas ei korvata täysin eli kotimatka
        ja jälkihoidot kannattaaa suunnitella hyvin. Matkojen omavastuu n 45 E per suunta, eli ei ihan kohtuuton, lopun kela korvaa. Mutta ne tilataan sairaalasta ne kyydit tai ne antaa lapun, suosituksen matkaan. Jos itse kyydit tilataan kelataksin omasta numerosta

        Joskus soitin ennen leikkausta ortoniin ja kysyin ja joku tyhmä sairaanhoitaja siellä neuvoi että älä tule tänne, tein siitä ilmoituksen, ja tuli sille sanomista. Eli itse pitää asiat tietää, hoitajissa paljon bimboja.

        Jonopaikkaansa voi tiedustella soittamalla ko sairaalaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt eka menet yksityiselle lääkärille ja pyydät puoltoa lääkäriltä esim ortoniin, pääset sinne ns valinnanvapauden perusteella.

        Sitä valintaa pitää siis lääkärin puoltaa!

        Mutta matkoja kauemmas ei korvata täysin eli kotimatka
        ja jälkihoidot kannattaaa suunnitella hyvin. Matkojen omavastuu n 45 E per suunta, eli ei ihan kohtuuton, lopun kela korvaa. Mutta ne tilataan sairaalasta ne kyydit tai ne antaa lapun, suosituksen matkaan. Jos itse kyydit tilataan kelataksin omasta numerosta

        Joskus soitin ennen leikkausta ortoniin ja kysyin ja joku tyhmä sairaanhoitaja siellä neuvoi että älä tule tänne, tein siitä ilmoituksen, ja tuli sille sanomista. Eli itse pitää asiat tietää, hoitajissa paljon bimboja.

        Jonopaikkaansa voi tiedustella soittamalla ko sairaalaan.

        Siellä on osastolla saatu hyvät naurut sun "ilmoituksesta".... 😂 sen voin luvata, että sanomista ei ko. hoitajalle ole tullut, mutta hyvä naurunaihe kahvipöytään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on osastolla saatu hyvät naurut sun "ilmoituksesta".... 😂 sen voin luvata, että sanomista ei ko. hoitajalle ole tullut, mutta hyvä naurunaihe kahvipöytään.

        Aivan ymmärrettävää. Siellä hoitajat on rahan takia, eikä paljon ajattele potilasta kun uusia tulee.


    • Sam-air

      Minulle tehtiin puolisen vuotta sitten polven tekonivelleikkaus Coxassa. Tulos on huono, ennen leikkausta pärjäilin vielä melko hyvin, leikkauksen jälkeen olen ollut invalidi. Kehotan kaikkia tekonivelleikkausta harkitsevia miettimään aina muita vaihtoehtoja. Kuntoutus voi olla hyvinkin monipuolista ja tehokasta. Eräs ortopedi Helsingistä kirjoitti lehdessä, että leikkaukseen mennään nykyisin liian hepposin perustein. Jos kivut ovat kovat, eikä muu auta kuin jatkuva lääkitys, on tietysti leikkausta harkittava. Kannattaa kuitenkin kokeilla ensin muut keinot. Coxa jättää potilaan oman onnensa nojaan epäonnistuneen leikkauksen jälkeen ja ainoa ohje on, että "kyllä se siitä".

      • aswgasbhssfhjk

        "Eräs ortopedi Helsingistä kirjoitti lehdessä, että leikkaukseen mennään nykyisin liian hepposin perustein. Jos kivut ovat kovat, eikä muu auta kuin jatkuva lääkitys, on tietysti leikkausta harkittava."

        Ongelma on se, että Suomessa terveydenhuolto ei tarjoa yleensä kuin pari hoitovaihtoehtoa, jos niitäkään. Yleisin lääkäreiden epikriiseihin kirjaama lause taitaa olla "oireenmukainen hoito", eli loputon määrä kipulääkkeitä. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi Suomessa ovat Pohjoismaiden ja jopa Länsi-Euroopan raihnaisimman eläkeläiset.

        Maailmalla on paljonkin hoitovaihtoehtoja nivelperäisiin sairauksiin, siis leikkauksen ja kipulääkkeiden lisäksi. Niitä ei vain Suomessa oteta käyttöön. Pitää olla 100% osoitus siitä, että toimenpiteet toimivat kaikkien kohdalla. Tällaista "takuuta" ei saada edes syöpälääkkeiden kohdalla, vaan jokainen potilas on vaivoineen ja hoitoineen enemmän tai vähemmän yksilö.

        Yksi nivelperäisten sairauksien hoidossa käytetty proseduuri ulkomailla on hyarulonihapon/hyarulonaatin ruiskuttaminen nivelrikon kohtaan. Tämä ihmiskehossa muutenkin esiintyvä yhdiste, joka on tullut tutuksi kosmetiikasta, on yksi nivelten erittämistä liukasteista. Kun nivelien voitelujärjestelmä ei toimi, syntyy rustoon kulumia, luut hankaavat lopulta toisiinsa ja syntyy kipua, tulehdusta ja liikuntakyvyttömyyttä. Lisäksi on muitakin rustoa "voitelevia" tuotteita.

        Hyarulonihappo/hyarulonaatti pystyy lievittämään oloa, mutta se ei näytä toimivan kuin osaan potilaista. Ongelma näyttäisi olevan se, että kun toisella osalla hoito ei toimi, niin ei anneta sitä sitten kenellekään. Tähän nurinkuriseen logiikkaan törmää lääketieteessä jatkuvasti.


      • Anonyymi

        Polvi on vaikea leikkaus. Lonkka helpompi.

        Oliko leikkaava lääkäri E.K. ?


      • Anonyymi

        Hoiditko jälkikuntoutuksen asian mukaisesti. Kirjasessa mikä jaetaan on ohjeet kuvien kanssa selkeästi. Jos ei itse ole kiinnostunut itsestään niin turha valitella jälkikäteenkään.


      • Anonyymi
        aswgasbhssfhjk kirjoitti:

        "Eräs ortopedi Helsingistä kirjoitti lehdessä, että leikkaukseen mennään nykyisin liian hepposin perustein. Jos kivut ovat kovat, eikä muu auta kuin jatkuva lääkitys, on tietysti leikkausta harkittava."

        Ongelma on se, että Suomessa terveydenhuolto ei tarjoa yleensä kuin pari hoitovaihtoehtoa, jos niitäkään. Yleisin lääkäreiden epikriiseihin kirjaama lause taitaa olla "oireenmukainen hoito", eli loputon määrä kipulääkkeitä. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi Suomessa ovat Pohjoismaiden ja jopa Länsi-Euroopan raihnaisimman eläkeläiset.

        Maailmalla on paljonkin hoitovaihtoehtoja nivelperäisiin sairauksiin, siis leikkauksen ja kipulääkkeiden lisäksi. Niitä ei vain Suomessa oteta käyttöön. Pitää olla 100% osoitus siitä, että toimenpiteet toimivat kaikkien kohdalla. Tällaista "takuuta" ei saada edes syöpälääkkeiden kohdalla, vaan jokainen potilas on vaivoineen ja hoitoineen enemmän tai vähemmän yksilö.

        Yksi nivelperäisten sairauksien hoidossa käytetty proseduuri ulkomailla on hyarulonihapon/hyarulonaatin ruiskuttaminen nivelrikon kohtaan. Tämä ihmiskehossa muutenkin esiintyvä yhdiste, joka on tullut tutuksi kosmetiikasta, on yksi nivelten erittämistä liukasteista. Kun nivelien voitelujärjestelmä ei toimi, syntyy rustoon kulumia, luut hankaavat lopulta toisiinsa ja syntyy kipua, tulehdusta ja liikuntakyvyttömyyttä. Lisäksi on muitakin rustoa "voitelevia" tuotteita.

        Hyarulonihappo/hyarulonaatti pystyy lievittämään oloa, mutta se ei näytä toimivan kuin osaan potilaista. Ongelma näyttäisi olevan se, että kun toisella osalla hoito ei toimi, niin ei anneta sitä sitten kenellekään. Tähän nurinkuriseen logiikkaan törmää lääketieteessä jatkuvasti.

        ""Eräs ortopedi Helsingistä kirjoitti lehdessä, että leikkaukseen mennään nykyisin liian hepposin perustein. Jos kivut ovat kovat, eikä muu auta kuin jatkuva lääkitys, on tietysti leikkausta harkittava."

        joo, mutta jos on kipuja ja syöt vahvoja lääkkeitä yli 60v yli 70v on seuraavana mahdollisesti munuaiset tai muut sisäelimet heikossa kunnossa.


    • Anonyymi

      en tiedä mutta tylyjä hoitajia coxassa

      • Anonyymi

        Olen tämän vuoden aikana ollut kaksi kertaa Coxassa, helmikuussa vasen ja nyt syyskuussa oikea polvi. Henkilökunta todella ystävällistä, työhönsä sitoutunutta, kiireen tuntua en kokenut, aina oli hoitaja saatavilla tarvittaessa. Nyt toipuminen kotona selkeiden ohjeiden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tämän vuoden aikana ollut kaksi kertaa Coxassa, helmikuussa vasen ja nyt syyskuussa oikea polvi. Henkilökunta todella ystävällistä, työhönsä sitoutunutta, kiireen tuntua en kokenut, aina oli hoitaja saatavilla tarvittaessa. Nyt toipuminen kotona selkeiden ohjeiden mukaan.

        Siellä hoitajat opetetaankin hymyillen ottamaan kaikki vastaan, mitä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tämän vuoden aikana ollut kaksi kertaa Coxassa, helmikuussa vasen ja nyt syyskuussa oikea polvi. Henkilökunta todella ystävällistä, työhönsä sitoutunutta, kiireen tuntua en kokenut, aina oli hoitaja saatavilla tarvittaessa. Nyt toipuminen kotona selkeiden ohjeiden mukaan.

        Ajoivatko sinut samana leikkauspäivänä vai seuraavana ulos sairaalasta.
        Pahinta mielestäni Coxassa nopea kotiutus.


    • Anonyymi

      Pirkanmaan terveyspalvelut on ollut vuosia kehitysmaan tasolla , potilaita hoidetaan tuurilla mutta rahastetaan taidolla .

    • Anonyymi

      Mään oon ihan hirveen tyytyväinen.
      Parempi kuin ikänä .Joululahja.
      Kiitoksia tuhannesti.

    • Anonyymi

      Olin syysk.lonkkaleikkauksessa ja minulla ei ole mitään valitettavaa ihanat ja ystävälliset hoitajat ja todella onnistui leikkaus hyvän kirurgin avusta voin kävellä .aina sain neuvoa ja apua kun soitin.menossa toisen lonkan leikkaukseen.
      Olen onnekas, että voin kävellä ja särky on pois.

      • Anonyymi

        Minäkin tunnen kaveri. Leikattiin lonkka ja vuoden kuluttua toinen ja vuoden kuluttua polvi ja vuoden kuluttua toinen polvi.

        Kaikki meni hienosti, paitsi viimeisen leikkaukset, toisen polven osalta, pyörätuoli on paras liikuntaväline.


    • Anonyymi

      Olin coxassa lonkkaleikkauksessa, itse olen erittäin tyytyväinen saamaani leikkaus apuun!
      Sen jälkeen asia on omissa käsissä, jumppa pitää aloittaa kotona itse - sitä ei kukaan sun puolesta voi tehdä! Ja paras on mennä fyssarille edes muutamia kertoja leikkuun jälkeen, mutta taas se on sun oma asia! Voi herranlettas kun ette itte osaa mitään tehdä oman terveytenne ja parantumisen eteen.
      Iso osa kuntoutumista on se mitä itse teet kotona, ja ihan hyvät ohjeet coxasta sai mukaansa.
      Hoitajat oli tosi mukavia ja aina tulivat kun soitit!
      Lääkärit no niiden vastuulla leikkaus, ei ne sua kuntouta! Ja aina saa soittaa ja kysyä apua.
      Menen ilomielin sinne uudestaan jos se tulee ajankohtaiseksi.

    • Anonyymi

      Ystävälle tehtiin tekonivelleikkaus Jämsässä pari vuotta sitten, nyt nivel on tulehtunut. Joudutaan ottamaan koko nivel pois, tulehduksen jälkitilan hoitoon voi mennä kuukausia, vasta kun tulehdus ja tulehtunut kudos on saatu kaikki pois, voidaan laittaa uusi nivel. Onneksi jatko hoito on Coxassa!

    • Anonyymi

      Coxa paras paikka saada apua nivelrikkoon. Minulta leikattu nyt sekä oikea, että vasen polvi. Viikko sitten vasen, oikea viime syyskuussa. Oikea toimii kuin unelma ilman kipuja. Vasenkin tulee toimimaan hyvin kunhan kuntoutus pääsee täyteen vauhtiin: hyvät ohjeet ja seuranta leikkauksen jälkeen, hoitajat auttavia, asiallisia…Coxa❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 143
      4048
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      111
      3662
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2565
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      89
      1483
    Aihe