perämoottori dieselillä ?

nimimerkki125745

Elikkäs on noita kerosiini yamaha perämoottoreita jotka vaihtavat löpölle kun antaa kaasua. Itellä wanha 20 heppanen yamaha ja aattelin voisko siihen laittaa hanan jota kääntäessä vaihtaa eri polttoaineille ( 2 tankkia toisessa bensiiniä ja toisessa diiseliä ) .. ? Noinhan toimii vanhat petrooli traktoritkin, vai tuleekohan ongelmia esim puristuksien kanssa ?

En tiedä teistä mutta itse olen aika kyllästyny maksaa kovia hintoja pensasta

107

3149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • provoprovo

      provo

      • MorkkuPorkku

        Täh! Ootko morkkis!


    • DieselJyllää

      Niin mulla on kyllä yks diesel käyttöinen perä-moottori. Paljoko tarjoot, voisin myydä kohtuuhintaan, ainakin vuokrata.

    • nimimerkki125745

      Koinka monta heppanen se on ? Merkki ?

    • DieselJyllää

      SIihen ei niitä isoja Suomenhevosia mahtunu, mut sit on niitä pieniä ns. leluhevosia laitoin noin 30kpl, en ihan tarkkaan kattonu ku kaavoin vaan korista. Kyllä tuossa potkua tuntus olevan, kiisseliä juovat siellä kopassa ja potkivat vettä. Merkki oli joku DojodanHui.

    • sijoittaja vm 41

      Ei mikään estä tuollaisen virityksen tekemistä.ongelma voi sitten tulla eteen, kun
      pitäisi dieseli saada syttymään,kun sen ensin jollain ihmekonstilla olet saanut männänpäälle.
      Kehitteleppä ideaa,ja esitä mahdollinen syntynyt säästö polttoaineiden kesken.
      Myös kustannukset 2T muuttamisesta 4T koneeksi,kiinostaisi.
      Siinä jälleen lyötäisiin ällikällä Ruotsalaiset irvileuat,kun uusi "Nokia" olisi pystyssä.

    • Silloin ennen

      Eipä kyse ollut dieselistä vaan petroolista. Sillä nuo vanhat Wikströmmit puksuttivat. Käynnistys ja lämmitys ensin bensalla ja sitten vaihto petrooliin. Sitten satamaan tultaessa taas pikku käyttö bensalla ennen koneen sammutusta. Nokesi vähän bensaa enemmän, mutta hyvin kesän ajeli. Olihan petrooli huomattavasti bensaa halvempaa.

      Dieseli olisi liian paksua tavaraa.

      Olihan ennen kyllä dieselperämoottorikin raskaaseen käyttöön. Ei ollut mikään myyntimenestys. Ääni kova, samoin paino. Proomua työnsi, ei niinkään venettä.

      • vm 41

        Moottoripetroolin saanti voikin olla kiven alla,valmistus on taittu lopettaa,jos jostain sattuisit saamaan,voisi olla kalliimpaa kuin pensa


      • vm 41

        Kaverillani on muistaakseni vanhempi 40 hp suzuki jossa on joku kaksoispolttoainneen mahdollisuus, ollut vakiona tehdasvalmiina.
        Täytyypä tutustua tarkemmin,jos vaikka petroolia löytyisi jostain,on muuten myymässä pian venettään HT Bella n.5m ja konettaan.


    • DvsB

      Ettekö oo kuulleet DieselBensa moottoreista? Itellä on Wihuang perä-moottori, johon tulee 60% bensaa ja 40% dieseliä ja desi moottoriöljyä/10l, hyvin on puksutellut. Kannattaa varmaan kokeilla toimisko ihan normaali pensakone samallalailla?

      • vm 41

        On varmaan niin matalapuristeinen, että ei muilla aineilla toimisi kunnolla.


      • Puristellaanx kympil
        vm 41 kirjoitti:

        On varmaan niin matalapuristeinen, että ei muilla aineilla toimisi kunnolla.

        Mulla on aika korkeapuristeiset pelit housuissa...


    • ei pellepeloton

      Provo, mutta kuitataan nyt kumminkin pikku vinkillä

      Bensa koneisiin ainut vaihtoehto on nestekaasu, joka höyrystimen avulla muutetaan ennen palotapahtumaa.
      kilo vastaa 1,8 bensa litraa ...................

      • 2T hörhö

        Tulisiko edullisemmaksi kuin pensa ?
        Toimisi vain 4T koneissa,ei iloa minulle.


    • Mutta kun

      eikö nykymuoti oo menossa siihen 5T koneisiin?

      • Ketjumies

        aloittajalle vielä. Olet oikeassa, puristukset tuottaisivat ongelmia kipinäsytytyskäytössä, dieselöljy kun on varta vasten jalostettu herkästi puristuksesta syttyväksi, joten ellet pudottaisi puristuksia, kone todennäköisesti nakuttaisi. Lisäksi diesel höyrystyy huonommin, kuin bensiini, joten jonkinlainen imuilman lämmitys olisi todennäköisesti tarpeen ja tämä taas lisäisi nakutusriskiä entisestään. Voitelusta en sano mitään, en ole varma, kuinka hyvin kaksitahtiöljy ja diesel sekoittuisivat. Itse kipinäsytytys dieselillä ei ole mahdoton, sitä käytettiin hesselmanmoottoreissa joskus 30-luvulla, niissä oli kipinäsytytys ja lämmettyään ne pystyivät polttamaan dieselöljyä, tai petrolia. Niissä tosin oli kaasarin tilalla suoraruiskutus, toki vain mekaanisella ruiskutuspumpulla. Tahtoivat vain liata tulpat aika nopeasti.


    • jepulisjeejee

      Yamahalla oli aikoinaan perämoottori malliltaan Kerosin....siinä paloi bensalla käynnistyksen jälkeen diesel.

      Haepa googlella diesel outboard niin löydät satoja kiinalaisia dieselperämoottoreita.

      • Petrolia

        Ei se (suomi)nimestään huolimatta dieseliä polttanut. Se oli tässä ketjussa jo aiemmin mainittu bensa/petrolikone. Kerosine suomennettuna tarkoittaa petrolia, lämmityspetrolia ja kerosiinia. Mutta jos kerosiinin ominaisuuksia tunnet, ei se koneessa voi sitä tarkoittaa.


    • jalat maahan

      Olet sekoittanut vellit ja sopat keskenään,ei pensakone polta dieseliöljyä ilman
      suuria muutoksia, 2T varsinkaan.lisäksi pensan ja dieselin hinta on niin lähellä
      toisiaan,että mahdollinen saatu hyöty on minimaallinen, haittoihin verraten.
      Täytyy aina muistaa sääntö, "jos jotain saa,on se jostain pois".
      Tarkoitit ehkä toisena polttoaine vaihtoehtona Suomenkielisesti petroolin, jota
      joskus huoltamoilta sai ostaa,mitä nykyään tuskin valmistetaan.
      Vanhat traktori "verkut" esim. toimivat siten, että pensalla käyntiin,kun imusarja
      oli lämmennyt,käännettiin petrolille. Oma 1962 mallin Opel Olympia 1700 nen
      toimi petroolilla hienosti, kun siinä oli imusarja pakosarjan päällä,pakokaasut
      kiersivät imusarjan jalassa, lämmittäen sen että polttoaine 92 oktaaninen
      kaasuuntuisi helpommin.Jos jostain petrolia saisit,se tuskin toimisi kunnolla nykykoneissa ilman,että puristuksia ei pudotettaisi.

    • tiedä häntä ?

      Kyllähän pelkkiä diesel perätuuppareita on käytössä,mutta tuskin enää kannattavaa touhua olisi,varsinkin kun "löpön" käyttö veneilyssä on kielletty.Jossain isommissa tuuppareissa dieseli puolustaisi paikkansa,mutta eipä juuri alle 50 sissä.
      polttoaineiden kulutus on pienemmissä jo sitä luokkaa,että kyllä ne täytyy pystyä maksamaan,ei se dieselikään ilmaista ole. Tavallisen pensakoneen muuttaminen
      dieselillä toimivaksi olisi aika homma,ehkä jotenkin ruiskukoneen joku asiantuntija voisi saada tehtyä toimivaksi.

    • KiisseliMies

      Mulla on tiisseliä takapoksissani!

      • utelias urpo

        Alushousujen ja päälyhousujen välissäkö ?


      • KiisseliMies
        utelias urpo kirjoitti:

        Alushousujen ja päälyhousujen välissäkö ?

        Mistä tiesit? Ootko käyny kurkkaamassa mun hoosuihin yöl?


      • välihousut
        KiisseliMies kirjoitti:

        Mistä tiesit? Ootko käyny kurkkaamassa mun hoosuihin yöl?

        Enhän minä tiennyt !
        Arvasin näköjään vain oikein.Luultavasti oli vielä puolukkasekoitus,vaikket ole niitä pariinvuoteen nauttinutkaan.
        Kummalinen tapaus,eiks vaan ?


      • Hiilet avuksi
        välihousut kirjoitti:

        Enhän minä tiennyt !
        Arvasin näköjään vain oikein.Luultavasti oli vielä puolukkasekoitus,vaikket ole niitä pariinvuoteen nauttinutkaan.
        Kummalinen tapaus,eiks vaan ?

        No kyllä arvasit!

        Aika löysää tavaraahan tuolla alushousuissa näyttäis olevan. Voisitko käydä lapioimassa pois kun tuppaa tuo perämoottori takkuilemaan, meinaa tukahtua!

        Pitäisköhän ruveta käyttämään hiiliä voimanlähteenä?


    • 23e

      kylllä jotkut on ajanut ns. kerosiinikoneilla bensa ja diesel sekoituksella joita on suzukilla ja yamahalla ollut 80-luvulla ja evikalla 60-luvulla. Juuri sen takia kun moottoripetrolia ei ole enää saatavilla ja bensalla jos ajaa jatkuvasti niin sehän kuluttaa ihan juhlavasti ainetta. Sekoitussuhde on muistaakseni ae 40/60 mitä joku tuossa ylempänä jo kirjoitti

      • ????????????

        En kyllä ole päässyt selville, missä kohtaa se säästö alkaa ilmestymään,
        vai ilmeneekö se jo siinä vaiheessa, kun kassalla aineet maksetaan. Seuraavaksi kun ollaan siirrytty käyttö katekoriaan, on sille olemassa eri tuloslaskelma, jolloin
        plussat ja miinukset menettävät merkityksensä hauskuuden kustannuksella.


    • dieselperä

      youtubessa on useita uusia isoja diesel perämoottoreita. Valmistaja muistaakseni viittaa usaan. Projekteina vielä, mutta maailmalla jo isoissa näyttelyissä olleet.

      Jonkin vuoden sisään varmaan arkipäivää.

      • onnea onnea onnea...

        Joten keskustelun avaajalle tuli keskiverto vastauksena seuraavaa.
        Kolmitiehanan voit tottakai laittaa ja kaksi tankkia,toiseen pensaa,ja toiseen dieseliä.
        Lisäksi nestekaasuvehkeet ja laitteet tuuppariin.
        Aputankkiin sekoitus pensaa ja dieseliä suhteessa 40/60.
        Varamoottoriksi, jos et saa omaa toimimaan kunnolla,tilaat kiinasta dieselperämoottorin.
        Näitten ohjeiden mukaan kun kirjaimellisesti toimit,olet päätynyt jonkin asteiseen kustannus/hyöty tulokseen,joka luultavasti on reilusti pakkasen puolella,vaikket ihan kaikkia kuluja kirjoihin pistäisikään.


    • 23e

      ei niissä kerosiini koneissa tarvita mitään kolmitiehanoja kun se vaihtaa itse petroolipuolelle kierrosten noustessa... hyöty jää jokaisen itsensä laskettavaksi. Onhan diesel perämoottoreit ollut ennenkin Yanmarin toimesta. Muistaakseni 27 ja 36 hevosvoimaiset

      • Polttoaineen nimet vaihtevat maan ja jopa maan sisällä vrt. usa. Kerosiini tarkoitaa petroolia suomeksi, ja jos haluat valmistaa sitä niin , mineraalitärpättiä ja bensaa sekasin niin samaa ainetta on, jossain Turun lähellä on liuottimien puhduslaitos, josta saa mineraalitärpättiä. Puutärpätti ei sovellu siihen. Muutoin moottoripetroolia ei ole saatavissa, valopetroolia on, mutta se ei höyrysty, samassa lämpötilassa kun moottoripetrooli.


      • ins.AMK
        jukkis-mies kirjoitti:

        Polttoaineen nimet vaihtevat maan ja jopa maan sisällä vrt. usa. Kerosiini tarkoitaa petroolia suomeksi, ja jos haluat valmistaa sitä niin , mineraalitärpättiä ja bensaa sekasin niin samaa ainetta on, jossain Turun lähellä on liuottimien puhduslaitos, josta saa mineraalitärpättiä. Puutärpätti ei sovellu siihen. Muutoin moottoripetroolia ei ole saatavissa, valopetroolia on, mutta se ei höyrysty, samassa lämpötilassa kun moottoripetrooli.

        Meillä oli aikanaan Turun AMK:ssa matikanopettaja joka hommasi bensapetroli talbotiinsa tavaraa juurikin tuolta liuottimienpuhdistulaitokselta ja oli ylen tyytyväinen kulkupeliinsä. Petrolia ei enää tuohonaikaan saanut. Jostainsyystä se talbotti kuitenkin vieraili siellä Sepänkadun konelabrojen yhteydessä olevassa korjaushallissa aika usein.
        Taloudellinen hyöty oli kuitenkin ilmeinen, sillä kyseessähän oli "lasku" mies!
        Tämä on tietty vähän ohi alkup. aiheen mutta kuitenkin.


      • tarkennusta vain

        Miten nuo petroolit ja dieselit jatkuvasti sekoitetaan toisiinsa,kyseessähän on
        kaksi ihan eri ainetta,kerosiinista puhumattakaan,sehän on lentopensaa.
        Eiköhän dieseli sentään vaadi muunlaisen siirtymistavan tankista palotilaan,kuin imemällä. Ruiskutus systeemin käsittäisin,en perinteistä kaasari toimintoa.
        Dieselkone ei pensaa avukseen tarvitse.


      • vm 41
        tarkennusta vain kirjoitti:

        Miten nuo petroolit ja dieselit jatkuvasti sekoitetaan toisiinsa,kyseessähän on
        kaksi ihan eri ainetta,kerosiinista puhumattakaan,sehän on lentopensaa.
        Eiköhän dieseli sentään vaadi muunlaisen siirtymistavan tankista palotilaan,kuin imemällä. Ruiskutus systeemin käsittäisin,en perinteistä kaasari toimintoa.
        Dieselkone ei pensaa avukseen tarvitse.

        Jumprahuti !!!
        Kyllä on p.rseaukista porukkaa !! Ensin ostellaan kallita koneita,eikä sitten pystytä ostamaan niihin oikeasti kuuluvaa polttoainetta


    • Kerosiini on Usassa ja Austraaliassa samaa kuin lentobensa. Nimi tulee Kreikan sanasta keros. Sitten Petroli se on bensaa raskaampaa, lentokone polttoaineita on sitten vaikka hyrymycket, joskus niiden yleisnimitys on kerosiini, siis suomeksi.
      Gasoline sitä sitten tankataan missä milloinkin. Nimityksistä on turha kiistellä, sillä lähes joka maassa on nimenä eri aineet mitä myydään vaikka huoltamoilla.
      Mutta vanhanajan moottotipetroolia saa kun laittaa bensaa ja mineraalitärpättiä, sitä käytetään mm. maamoottoreissa siis vanhoissa. Ja tästä aineesta on kyse, kun moottorin tyyppi on kerosine, sitten on ihan oma lajinsa diesel, joka taas nimenä on sama maailmalla, mutta mitä lukee tankissa, sitä voi ihmetellä googeloimalla, mm Belgiassa, eikä Nebraskan osavaltiossa, lue tankinkyljessä diesel vain jotakin muuta. Nää ovat olleet pirunhankalia kysymyksiä kun olen kääntänyt eri kielille laitteiden huolto-ja muita oppaita. Jokakerta pitää tietää mihin maahan ne sijoitetaan, niin sitten ratkomaan mikä fuel sinne ja tänne on oikee nimitys.
      Otetaan nyt vielä yks nimitys eli kerosiinilamppu oli Kiinassa ennenvanhaan sama kuin öljylamppu, taitaa olla vieläkin,mutta mitä ainetta se poltti, hyvin luultavaa, että parafiiniä, että näitä riittää.

      • Asiat sekaisin

      • "Sitten Petroli se on bensaa raskaampaa, lentokone polttoaineita on sitten vaikka hyrymycket, joskus niiden yleisnimitys on kerosiini, siis suomeksi."

        Ikivanha vastaus, mutta kuitenkin. Yleisilmailussa käytettäviä polttoaineita on tasan kaksi: Avgas100LL, eli lentokonebensiini (aviation gasoline), ja JET A1, eli kerosiini (aviaton kerosine). Ultrakevyissä käytetään myös tavallista autobensaa, mutta ne nyt muutenkin ovat vaarallisia vehkeitä käyttäjilleen ja ulkopuolisille.

        Tuota bensan ja tärpätin sekoittamista en nyt ihan purematta niele. Moottoripetrooli oli huomattavan paljon heikommin syttyvää kun bensiini, siksi sillä ei voinut käynnistää. Samaten puristusta olis pakko laskea koska se ei kestä painetta yhtä hyvin kun bensiini.


    • No juu olkoon vaikka mitä, mutta ennenvanhaan sanottiin lentobensaa, koska potkurikoneissa oli samalainen moottori kuin autossa, nykyään puhutaan lentopetroolista, niitä vain on lukuisia erilaisia plaatuja, wikihän sanoo, että Usassa ja Austraalissa, sen nimitys on kerosiini, mutta niin se on öljylampuissakin, joissa voi palaa vaikka valopetrooli, parafiini tai valaanrasva.
      Alkuperäinen kysymys oli: mitä mahtaa syödä kerosine perämoottori, eli se syö bensaa ja moottoripetrolia, joiden puristuskestävyys ja höyrystymislämpö ovat lähellä toisiaan, valopetrolilla höyrystymislämpö on eri ja dieselillä taas puristuskestävyys on eri, niin jäljelle jää moottoripetroli. JOs kiinnostusta riittää, niin kuukkeloimalla, löytyy listoja missä verrataan eri maiden nimityksiä millekin polttoaineelle.

      • vm 41

        Olen täysin samaa mieltä polttoaineiden nimien suhteen.
        Asumme suomessa, ostamme suomessa myytävää polttoainetta.
        Täytyy olla aika Tauno,jos sekoittaa kerosiiniin ,dieselin, petroolin ja pensiiniin nimikkeet toisiinsa.
        Jos joku aikoo polttoaineissa säästellä, niin silloin on paras siirtyä uusiutuviin aineisiin,eli pilkkeisiin.


      • Tarkennusta

        Kerosiini on suihkuturbiinin polttoainetta. Paljon huonompaa palamaan kuin diesel. Siksi turvallista. Ei sovellu lamppuöljyksi.


      • 55v
        Tarkennusta kirjoitti:

        Kerosiini on suihkuturbiinin polttoainetta. Paljon huonompaa palamaan kuin diesel. Siksi turvallista. Ei sovellu lamppuöljyksi.

        Kerosiini ja lamppuöljy on samaa tavaraa, sorry vaan.


      • erty6

        Älähän mies sekoile lentopolttoaineilla, ota selvää asioista ennen kuin selittelet. Lentobensiiniä onollout ja on vieläkin, sitten uudempi polttoaine on lentopetrooli, joa on tarkoitettu suihkumoottoreille, Esim edesmennyt Finnjet käytti sitä, kun moottyorit olivat samat kuin DC10'ssä.


      • erty6 kirjoitti:

        Älähän mies sekoile lentopolttoaineilla, ota selvää asioista ennen kuin selittelet. Lentobensiiniä onollout ja on vieläkin, sitten uudempi polttoaine on lentopetrooli, joa on tarkoitettu suihkumoottoreille, Esim edesmennyt Finnjet käytti sitä, kun moottyorit olivat samat kuin DC10'ssä.

        Finnjet käytti kyllä ihan tavallista kevyttä polttoöljyä. Kaasuturbiini kun on helppo räätälöidä erilaisille polttoaineille. Eihä lentopetrooli (JET A1) ole muuta kun polttoöljyä jossa on vähemmän parafiinia.


    • Oliskohan kukaan pelle peloton nikkaroinut perämoottorin puukaasulla käymään?
      Kun noita keksijöitä ja sellaisia on jokapaikassa, täälläkin yks ihmeseppä teki itseleen perämoottorin, joka vielä toimi, vaikka epäilijöitä oli monta. Ja kun oikein viisaita ollaan, on sisälaitaperämoottori kans perämottori, niin sehän voi käydä helpommin millä vain.
      Siinä juuri ollaan, että Suomessa on sellaiset polttoaineet kuin on, mutta Suomi ei ole maailman napa, vain kaukaisessa perifeeriassa, jossa asuu kansa, joka puhuu kummallista kieltä ymm. Muualla on erinimet ja luokat. Niin jos ostaa muualla valmistetun vermeen, niin toivottavasti siihen on joku osannut oikeat suomalaiset vastineet. Ennenvanhaan siihen ei kiinnitetty paljoakaan huomiota, kun plaatuja oli vähemmän. Nykyään tieto kulkee nopeasti ja mm. autojen valmistajat ja polttoainefirmat tekevät yhteistyötä. Vaikka näin on, monelle menoveden valinta on vaikeaa.

      • vm 41

        Periaatteessahan kaasukäyttöisen perätuupparin voisi kehitellä,olisiko sitten puukaasu,maakaasu vai nestekaasu käyttövoimana.
        Koneena varmaan täytyisi olla 4T laite?


      • PensseliDiisseli

        Täh! Siis TÄH! Eikö se pensselisiili käykään?


    • Kriitikko.

      Jo on lennokasta keskustelua Yamahan vanhasta bensiini/petrooliperämoottorista.

      Itse asiassa keskustelua melkein kaikesta muusta paitsi aiheesta.

      • vm 41

        Minkähän vuoksi diesel perämoottoreita ei ole yleensä tyrkyllä?
        Olisivatkohan niin arvokkaita,ettei kukaan niitä helpolla ostaisi?
        Tuskimpa niistä muuhun olisi, kuin "työhevosiksi".
        Ruiskutus tekniikkahan ei tuottaisi ongelmia,onhan pensa-ruiskujakin.
        Varmaan paino ja kierrosten vähäisyys, estää jokamies käyttöön pääsyn.


      • HelppoaOstoa
        vm 41 kirjoitti:

        Minkähän vuoksi diesel perämoottoreita ei ole yleensä tyrkyllä?
        Olisivatkohan niin arvokkaita,ettei kukaan niitä helpolla ostaisi?
        Tuskimpa niistä muuhun olisi, kuin "työhevosiksi".
        Ruiskutus tekniikkahan ei tuottaisi ongelmia,onhan pensa-ruiskujakin.
        Varmaan paino ja kierrosten vähäisyys, estää jokamies käyttöön pääsyn.

        Eikö muka helpolla ostais? Eikai sitä vois pakottaakaan. Mut luule että se ostaminen ois kuitenkin ns. helppoa, sen kun vain menee kauppaan ja lyö rahat tiskiin/kortilla, ei se sen vaikeampaa nuitten pensavehkeittenkään kanssa ole!


    • mitä kuka häh!!

      Kysyjä heti alkuvaiheessa sekoitti diisselit ja petroolit sekaisin, joten nämä muut innokkaat "pelle pelottomat" villintyivät yli äyräidensä säästö/nuukuus hurmioissaan.
      Lopputuloksena näen vain sekalaisen kommenttisotkun aiheista, joista ei
      "Erkkikään" ota selvää.

    • Erkki-

      No mä oon Erkki ja kyllä mä saan tosta selvää. Älä aliarvioi Mua.

      Eli kun laittaa mustikkakiisseliä dieselin sekaan ja vähä kerosiinia niin avot. Ja muistakaa ostaa kiinasta ne VEHKEET!

      • että silleen !

        Erkki ymmärsi asiat, ymmärsi väärin, mutta siis ymmärsi kuitenkin.


    • ERäsmerkki

      Erkki Esimerkki on Dieselityyppi.

    • matteus1

      Alkuperäinen kysyjä sekoitti ilmeisesti bensa-pertrooli-vehkeet dieseliin.Kyllä dieseleitäkin on ollut ,ainakin Yanmar-merkillä.Tehot 27ja36hv .Painavia ja meluisia ,joskin hyvin polttoainepihejä.itse näin 80-90 lukujen taitteessa tälläisen isomman inarin (partakon )kalastajalla.Ja jos oikein muisten oli dokumentissa Reima Salosesta tuo pienempi malli.Juurikin itsellään Reimalla.

    • Selätysmerkki

      ReimaSki ja Eräsmerkki meni ostoksille, ErkkiMerkki osti merkkareita.

    • PuksutinTuksutin

      Voiko olla että perämoottoreissa käyttäisiin ihan kuluttajatasolla noita diesel koneita? Ei kyllä ole tullut kaupoissa vastaan.

    • Maggaratielläpitää

      En minäkään tiedä, osta vaikka makkaraa.

      • Oon ihan terve

        No TERVE!


    • blanche1

      Italiassa ollut myynnissä dieselkäyttöinen perämoottori nimi muistaakseni GARNIITTI tästä aikaa varmaan 25vbutta

    • GummerrusGUlli

      Mulla on graniitti pärä-mööttöri.

    • Kyrpänen

      Mullapa on kyrpä!

      • sukulaismies5

        Kyllä diesel perämoottoreita oli Suomessakin, Eksröm toi maahan ja 36hv maksoi 97000mk kaheksankymmetä luvulla YANMAR merkkisiä. Oli myöskin pienempi malli 27hv, sellaita en ole nähnyt muualla kuin venemessuilla. Kahdella tutulla kalastajalla oli Hesassa sellaiset, vääntöä oli melkoisesti. Sellainen vei Finanark 490 venettä jossa oli likainen lohirysä ja aita yhtä hyvin kuin 60hv YAMMMAHA.


      • Peräruiske
        sukulaismies5 kirjoitti:

        Kyllä diesel perämoottoreita oli Suomessakin, Eksröm toi maahan ja 36hv maksoi 97000mk kaheksankymmetä luvulla YANMAR merkkisiä. Oli myöskin pienempi malli 27hv, sellaita en ole nähnyt muualla kuin venemessuilla. Kahdella tutulla kalastajalla oli Hesassa sellaiset, vääntöä oli melkoisesti. Sellainen vei Finanark 490 venettä jossa oli likainen lohirysä ja aita yhtä hyvin kuin 60hv YAMMMAHA.

        Tokkopa tuo lie totta? Mulla ois dieseliä, mutta ei oo perää jossa ois moottori paitti tottakai oma perä :)


      • ruotu ukko
        Peräruiske kirjoitti:

        Tokkopa tuo lie totta? Mulla ois dieseliä, mutta ei oo perää jossa ois moottori paitti tottakai oma perä :)

        Vihdoinkin on selvinnyt pitkän keskustelun ja kiistellyn tuloksena, että Diesel käyttöisiä perämoottoreita on sittenkin ollut ja on edelleenkin olemassa, mutta sehän ei ollutkaan alkajan kysymys,vaan ihan joku muu, joten eikö olisi aika jälleen palata "ruotuun".


      • ellette usko...
        ruotu ukko kirjoitti:

        Vihdoinkin on selvinnyt pitkän keskustelun ja kiistellyn tuloksena, että Diesel käyttöisiä perämoottoreita on sittenkin ollut ja on edelleenkin olemassa, mutta sehän ei ollutkaan alkajan kysymys,vaan ihan joku muu, joten eikö olisi aika jälleen palata "ruotuun".

        -93 vuosmallin 25 hv 2t Yammulla voi ajaa diisselillä. Sanokaa mitä sanotte, mutta kokeiltu on. Lähtee jopa käyntiin pelkällä diisselillä ja liukuunkin lähtee. Tehoja on vähemmän, mut toimii!


      • Katson
        ellette usko... kirjoitti:

        -93 vuosmallin 25 hv 2t Yammulla voi ajaa diisselillä. Sanokaa mitä sanotte, mutta kokeiltu on. Lähtee jopa käyntiin pelkällä diisselillä ja liukuunkin lähtee. Tehoja on vähemmän, mut toimii!

        No laitahan videota youtubeen niin katson mielellään!


    • Näin on

      Mä oon ajanut jo kolme kautta mun 20heppasella kaksari jammulla löböllä ja kulkee hyvin.Tehossa ei mitään eroa 98bensaan verrattuna.Mutta ekös toi kakskymppinen ja kaksvitonen olekkin periaatteessa samoja koneita.Sun kannattaa kokeilla isompaa suutinta.Kyllä jotakuinki samat tehot pitäs lähtee kun bentsiinillä.

      • näin silloin

        Samoja koneita ovat. Mun ajeluista on jo aikaa ja konettakaan ei enää ole. Nuorena piti kaikkea kokeilla, kun rahat oli vähissä.

        kiinnostaisi tietää jälkeenpäin, että mitä Se kone siitä löpöstä tykkäsi. Se liukuunlähtö oli vähän nihkeää ja huipuista jäi pari solmua. Muuten toimi hyvin. Kahdella tankilla, homma toimisi vielä paremmin. Koneessa oli vielä tuoreöljyvoitelu, joten Se lykkäs vielä öljyä löpön joukkoon. Ei olis varmaan tarvinnut, ku on niin rasvaista itessään.


    • näin on

      Mulla on tuoreöljyvoitelu,mutta sen pistin jäähylle.Sen jälkeen on ottanut normi kierrokset.Pikkasen olen 2t öljyä löppelin sekaan laittanut.Voi olla ettei tarttis,mutta ei näytä haittaavankaan.Yhdellä tankilla ajan,siis pelkällä löpöllä ja yleensä lähtee ekalla.Huikkaa joutuu pitämään pikkasen pitempään kun bentsiini käytössä.

    • MummosiOliAstronauti

      Et oo kyllä nyt kartalla!

      • nimimerkki kokeillut

        Perustele!


      • Mitä tein väärin?
        nimimerkki kokeillut kirjoitti:

        Perustele!

        Mulla on -03 vuodelta jonsered moottorisaha mihin kaadoin vahingossa kerran polttoöljyä tankkiin ja se ei käyny kyllä yhtään. Bensaa oli kaasarissa aluksi joten lähti käyntiin mutta sammui aikas nopeesti.
        Sitte sai vaihtaa aineet tankkiin ja nykkiä aika kauan että sylinteriin meni bensaa ja savutti vielä aika kauan jälkikäteen. Ei hajonnut kumminkaan.
        Joten tehoa ei ollut yhtään!


    • Diesel metsuri

      Moottorisaha ei käy löböllä se on sanomattakin selvä.Tämä on perämoottori aiheinen foorumi joten moottorisahat ja niihin liittyvät vahingot eivät kuulu tänne.

      • justeeri

        Älä ny hulluja puhu ! kone kun kone 2T systeemi kummassakin, jos kerran toinen käy löpöllä, täytyisi toisenkin silloin toimia, olisiko miehessä vika? Jos vaikka pyytäisit sen löpömiehen asialle, alkaisi rahaa tilille kertymään.


      • Revi siitä
        justeeri kirjoitti:

        Älä ny hulluja puhu ! kone kun kone 2T systeemi kummassakin, jos kerran toinen käy löpöllä, täytyisi toisenkin silloin toimia, olisiko miehessä vika? Jos vaikka pyytäisit sen löpömiehen asialle, alkaisi rahaa tilille kertymään.

        http://www.evinrude.com/en-US/Engines/MULTI_FUEL_ENGINES/MFE_55


      • Huomasinko oikein?

      • Nimimerkki kokemusta
        Huomasinko oikein? kirjoitti:

        Mutta ei mitään tekemistä dieselinkanssa!

        Moottorisaha ei varmaan toimi löpöllä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen ajanut sillä 2t Yammulla löpöllä. Voisko syitä Yammun toimivuuteen verrattuna moottorisahaan olla esim. isommat suuttimet, isommat puristukset??, sähköstartti, jolla hieman pidemmällä startilla saattaa tulla hieman lämpöäkin. Moottorisahat, kun vaatii bensallakin aina sen kolme neljä kiskaisua.

        Epäilen, ettei se Yammukaan aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä toimi, kun lämpötilat alhaisia. Oma kokemus on keskikesältä. Kylmällä kelilläkin luulisi toimivan, jos lennossa vaihtaa polttoainetta.


      • Ota paristot pois!

      • Nyt asialliseksi
        Nimimerkki kokemusta kirjoitti:

        Moottorisaha ei varmaan toimi löpöllä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen ajanut sillä 2t Yammulla löpöllä. Voisko syitä Yammun toimivuuteen verrattuna moottorisahaan olla esim. isommat suuttimet, isommat puristukset??, sähköstartti, jolla hieman pidemmällä startilla saattaa tulla hieman lämpöäkin. Moottorisahat, kun vaatii bensallakin aina sen kolme neljä kiskaisua.

        Epäilen, ettei se Yammukaan aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä toimi, kun lämpötilat alhaisia. Oma kokemus on keskikesältä. Kylmällä kelilläkin luulisi toimivan, jos lennossa vaihtaa polttoainetta.

        Sä vaan jaksat ja jaksat siitä Jammusta.


      • Nimimerkki kokemusta
        Nyt asialliseksi kirjoitti:

        Sä vaan jaksat ja jaksat siitä Jammusta.

        Täytyy jaksaa, kun ei uskota;) Koita ite hyvä ihminen ja jollei Jammua löydy, niin koita jollain muulla. Älä kuitenkaan sillä moottoripuukolla!


      • Mitä tein väärin?
        Nimimerkki kokemusta kirjoitti:

        Täytyy jaksaa, kun ei uskota;) Koita ite hyvä ihminen ja jollei Jammua löydy, niin koita jollain muulla. Älä kuitenkaan sillä moottoripuukolla!

        No varmaan se on sitte se suutin. Vaikka toi saha vaihtoi löpölle kuitenkin vauhdissa, koska kaasarissa oli bensaa ja se käy jonkinaikaa sillämäärällä. Oli varmasti lämpimämpi kun mitä sun jammu startilla pyörittelyn jälkeen kun kerkesin pinosta muutaman puunkin katkaista ennenkuin sammui.
        No mitä jos kokeilis 2t kaasarikone lynxillä (rotax)? On litratehoa ja puristuksia, suutinkin on luultavasti tarpeeksi iso, bensaa ainakin palaa reilusti? Vai onko se vaan 2t jammujen ominaisuus tää homma. Harmi kun ei oo yhtään 2t peristä on vaan pari nelaria, niissä tää ei varmaan kans toimisi?


      • lööpöriä
        Huomasinko oikein? kirjoitti:

        Mutta ei mitään tekemistä dieselinkanssa!

        Huomasit oikein, niin minäkin.Oli kerosiinia kyllä, jota myös petrooliksi kutsutaan.
        Kyllä tuntuu että täytyy olla aika tussu ja matalapuristeinen kone joka löpöllä toimii.
        Miksi sen yleensä pitäisi sillä toimia? Löpössähän ei potkua ole juuri mitään, joten kulutus olisi puolta suurempi kuin pensalla. Löpön hyöty löytyy vain dieselin koneesta.
        Mutta ehkä se löytyy siitä, kun tarpeeksi tappiolla myy, pärjää jotenkin.


      • lööpöriä
        lööpöriä kirjoitti:

        Huomasit oikein, niin minäkin.Oli kerosiinia kyllä, jota myös petrooliksi kutsutaan.
        Kyllä tuntuu että täytyy olla aika tussu ja matalapuristeinen kone joka löpöllä toimii.
        Miksi sen yleensä pitäisi sillä toimia? Löpössähän ei potkua ole juuri mitään, joten kulutus olisi puolta suurempi kuin pensalla. Löpön hyöty löytyy vain dieselin koneesta.
        Mutta ehkä se löytyy siitä, kun tarpeeksi tappiolla myy, pärjää jotenkin.

        Onko t.ssu sana muuttunut jotenkin rumaksi sanaksi, kun se on ruksitettu? Täytyy väljää konette näköjään alkaa kutsumaan tuhnuksi.


    • Testi vertailu

      Ei käy moottorisaha 95 oktaanisellakaan siis 2t öljyn kanssa,joten ei kai löbölläkään.Mutta ei käy 2t tohatsukaan,tai käy mutta ei kunnolla.Pitää laittaa käyntiin bensalla ja köhii eikä ota kierroksia kun vaihtaa löbölle.Jammu käy ihan hyvin ja lähtee löböllä käyntiin.

      • metsärenki

        Miten niin ei käy 95 sella moottorisaha? Sitä minä aina " Huskuuni" tankkaan. Kait sekin pensaa on?


      • Mitä tein väärin?
        metsärenki kirjoitti:

        Miten niin ei käy 95 sella moottorisaha? Sitä minä aina " Huskuuni" tankkaan. Kait sekin pensaa on?

        Kyllä ne sillä ysivitosella hyvinkäy. Mutta esim. juurikin jonsered ei hyväksy 95 E 10 bensaa omiin vehkeisiinsä (takuu)!
        En ole testannut pitempään mitä vaikutusta olis kun on muitakin vehkeitä joihin pitää kannarilla kantaa 98 bensaa, muutako yhessä halpis trimmerissä seisotin 95 E 10 bensat 2 vuotta ja siitä hapristu kaikki letkut ja kumet kaasarista!
        Tiiä sitte jos ois koittanu tupaöljyllä?


    • LÖBÖ löbö läbö bölä

      Sä vaan sitä löböä!

    • Eikä nakuta

      Jammusta loppui Löbö.Tankkasin ja taas käy.Löböstä se Jammu tykkää.

    • Löbö

      Jokos löböä löytyy perä moottoriin?

    • Löbälöbä

      Fuskaako edelleen perä LÖBÖÄ!?

      • Pilote 22

      • Pilootti

      • ????????????????????

    • Kiisseliä tankkiin

      Joko on ratkaisu löytynyt?

      • Apumies löbökoneelle

        Onko tullu aurinkokenno versiota löbölle? Entä purjetyyppistä systeemiä?

        PS. onko ketään perämiestä paikalla? Vois olla tarvetta sille purjeversion takaohjaajaksi. Tai sitten hinaaja jos ois etupuolelle...


    • Ei ole löbökoneita

      En usko!

      • ei nuuka Niilo

        Jos dieseli tuupparieta kerran on, eihän ole mitään järkeä niitä hankkia, koska polttoaineiden hintaerot ovat olemattomat löbön kiellon jälkeen. Koneiden hinnat taasen ovat ihan eritasoilla. Säästö ei varmaan ole niin merkittävä, että moiseen hölmöilyyn kannattaisi lähteä.


    • Löbömies

      Nyt alkaa löbö kannattaa! Onko löbökoneita tullu jo markkinoille enemmän?

      • Taunolle

        Mut, mut, kun löböllä ei virallisesti saa ajaa


    • KiisseliMiestä

      Entäs kiisselillä saako?

    • PeräMies

      Joko on löperöt housuissa? Kiisselillä mentiin koko kesä! Perkele kun otti pullosta kunnon viinapaukut niin lähti kiissëlit tulillë!

    • RasvaGalle

      Moi, onko löböpena saanu ruuttanan toimimaan?

      • pelletiino

        Lopetin "löpön" kanssa leikkimisen, kun ei asiasta tullut "lasta eikä p.skaa".
        Olen poraillut suuttimia isoimmiksi, kokeillakseni pelletin toimivuutta 2T jammussa.


    • Riisselperskone
      • vm 41

        Kyllä jotenkin tuntuu "kaukaa haetulta". että tavallinen pensakone toimisi normaali kaasarilla dieseliöljyllä?? Dieselin puristuskestävyys on niin matala että täytyisi pudottaa puristukset 6 kg hen ja yrittää sytyttää se avotulen avulla palamaan kunhan sen on ensin saanut imettyä männänpäälle. Tästä syystä johtuen dieselkoneiden puristukset ovat ihan toista luokkaa, että mahdollistetaan dieselin syttyvyys, kun se ruiskutetaan puristettuun ilmaan jossa dieseli syttyy ilman mitään muuta avustusta.
        Kun puhutte 2T koneiden käyttämistä dieselöljyn avulla, puhutte läpiä päähän, se ei ole mahdollista puhtaalla 2T koneen periaatteella. Muutoksia täytyisi tehdä joka tapauksessa puristusten lisäämiseksi, sekä polttoaineen syöttöön, samoin voitelusysteemiin.


    • Biisselillä

      Onko jo diisselikone löytynyt käytettynä? On jo valamiiksi vetästy spemet koneeseen niin luistaa.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä ikävöit?

      Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      148
      3299
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

      Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      59
      2638
    3. Ammuskelua taas

      Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      30
      2080
    4. Et saa mua ikinä

      Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      130
      1667
    5. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

      Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      83
      1514
    6. Päivämääriä

      Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      77
      1498
    7. Introverttinä osastolla

      Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      365
      1445
    8. Kerro mulle mitä pitäs tehdä

      Sun mielestä? Anna neuvo?
      Ikävä
      91
      1150
    9. Toivotko, että

      hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1115
    10. On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle

      Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou
      Pyhäjärvi
      195
      1086
    Aihe