Elikkäs on noita kerosiini yamaha perämoottoreita jotka vaihtavat löpölle kun antaa kaasua. Itellä wanha 20 heppanen yamaha ja aattelin voisko siihen laittaa hanan jota kääntäessä vaihtaa eri polttoaineille ( 2 tankkia toisessa bensiiniä ja toisessa diiseliä ) .. ? Noinhan toimii vanhat petrooli traktoritkin, vai tuleekohan ongelmia esim puristuksien kanssa ?
En tiedä teistä mutta itse olen aika kyllästyny maksaa kovia hintoja pensasta
perämoottori dieselillä ?
107
3149
Vastaukset
- provoprovo
provo
- MorkkuPorkku
Täh! Ootko morkkis!
- DieselJyllää
Niin mulla on kyllä yks diesel käyttöinen perä-moottori. Paljoko tarjoot, voisin myydä kohtuuhintaan, ainakin vuokrata.
- nimimerkki125745
Koinka monta heppanen se on ? Merkki ?
- DieselJyllää
SIihen ei niitä isoja Suomenhevosia mahtunu, mut sit on niitä pieniä ns. leluhevosia laitoin noin 30kpl, en ihan tarkkaan kattonu ku kaavoin vaan korista. Kyllä tuossa potkua tuntus olevan, kiisseliä juovat siellä kopassa ja potkivat vettä. Merkki oli joku DojodanHui.
- sijoittaja vm 41
Ei mikään estä tuollaisen virityksen tekemistä.ongelma voi sitten tulla eteen, kun
pitäisi dieseli saada syttymään,kun sen ensin jollain ihmekonstilla olet saanut männänpäälle.
Kehitteleppä ideaa,ja esitä mahdollinen syntynyt säästö polttoaineiden kesken.
Myös kustannukset 2T muuttamisesta 4T koneeksi,kiinostaisi.
Siinä jälleen lyötäisiin ällikällä Ruotsalaiset irvileuat,kun uusi "Nokia" olisi pystyssä. - Silloin ennen
Eipä kyse ollut dieselistä vaan petroolista. Sillä nuo vanhat Wikströmmit puksuttivat. Käynnistys ja lämmitys ensin bensalla ja sitten vaihto petrooliin. Sitten satamaan tultaessa taas pikku käyttö bensalla ennen koneen sammutusta. Nokesi vähän bensaa enemmän, mutta hyvin kesän ajeli. Olihan petrooli huomattavasti bensaa halvempaa.
Dieseli olisi liian paksua tavaraa.
Olihan ennen kyllä dieselperämoottorikin raskaaseen käyttöön. Ei ollut mikään myyntimenestys. Ääni kova, samoin paino. Proomua työnsi, ei niinkään venettä.- vm 41
Moottoripetroolin saanti voikin olla kiven alla,valmistus on taittu lopettaa,jos jostain sattuisit saamaan,voisi olla kalliimpaa kuin pensa
- vm 41
Kaverillani on muistaakseni vanhempi 40 hp suzuki jossa on joku kaksoispolttoainneen mahdollisuus, ollut vakiona tehdasvalmiina.
Täytyypä tutustua tarkemmin,jos vaikka petroolia löytyisi jostain,on muuten myymässä pian venettään HT Bella n.5m ja konettaan.
- DvsB
Ettekö oo kuulleet DieselBensa moottoreista? Itellä on Wihuang perä-moottori, johon tulee 60% bensaa ja 40% dieseliä ja desi moottoriöljyä/10l, hyvin on puksutellut. Kannattaa varmaan kokeilla toimisko ihan normaali pensakone samallalailla?
- vm 41
On varmaan niin matalapuristeinen, että ei muilla aineilla toimisi kunnolla.
- Puristellaanx kympil
vm 41 kirjoitti:
On varmaan niin matalapuristeinen, että ei muilla aineilla toimisi kunnolla.
Mulla on aika korkeapuristeiset pelit housuissa...
- ei pellepeloton
Provo, mutta kuitataan nyt kumminkin pikku vinkillä
Bensa koneisiin ainut vaihtoehto on nestekaasu, joka höyrystimen avulla muutetaan ennen palotapahtumaa.
kilo vastaa 1,8 bensa litraa ...................- 2T hörhö
Tulisiko edullisemmaksi kuin pensa ?
Toimisi vain 4T koneissa,ei iloa minulle.
- Mutta kun
eikö nykymuoti oo menossa siihen 5T koneisiin?
- Ketjumies
aloittajalle vielä. Olet oikeassa, puristukset tuottaisivat ongelmia kipinäsytytyskäytössä, dieselöljy kun on varta vasten jalostettu herkästi puristuksesta syttyväksi, joten ellet pudottaisi puristuksia, kone todennäköisesti nakuttaisi. Lisäksi diesel höyrystyy huonommin, kuin bensiini, joten jonkinlainen imuilman lämmitys olisi todennäköisesti tarpeen ja tämä taas lisäisi nakutusriskiä entisestään. Voitelusta en sano mitään, en ole varma, kuinka hyvin kaksitahtiöljy ja diesel sekoittuisivat. Itse kipinäsytytys dieselillä ei ole mahdoton, sitä käytettiin hesselmanmoottoreissa joskus 30-luvulla, niissä oli kipinäsytytys ja lämmettyään ne pystyivät polttamaan dieselöljyä, tai petrolia. Niissä tosin oli kaasarin tilalla suoraruiskutus, toki vain mekaanisella ruiskutuspumpulla. Tahtoivat vain liata tulpat aika nopeasti.
- jepulisjeejee
Yamahalla oli aikoinaan perämoottori malliltaan Kerosin....siinä paloi bensalla käynnistyksen jälkeen diesel.
Haepa googlella diesel outboard niin löydät satoja kiinalaisia dieselperämoottoreita.- Petrolia
Ei se (suomi)nimestään huolimatta dieseliä polttanut. Se oli tässä ketjussa jo aiemmin mainittu bensa/petrolikone. Kerosine suomennettuna tarkoittaa petrolia, lämmityspetrolia ja kerosiinia. Mutta jos kerosiinin ominaisuuksia tunnet, ei se koneessa voi sitä tarkoittaa.
- jalat maahan
Olet sekoittanut vellit ja sopat keskenään,ei pensakone polta dieseliöljyä ilman
suuria muutoksia, 2T varsinkaan.lisäksi pensan ja dieselin hinta on niin lähellä
toisiaan,että mahdollinen saatu hyöty on minimaallinen, haittoihin verraten.
Täytyy aina muistaa sääntö, "jos jotain saa,on se jostain pois".
Tarkoitit ehkä toisena polttoaine vaihtoehtona Suomenkielisesti petroolin, jota
joskus huoltamoilta sai ostaa,mitä nykyään tuskin valmistetaan.
Vanhat traktori "verkut" esim. toimivat siten, että pensalla käyntiin,kun imusarja
oli lämmennyt,käännettiin petrolille. Oma 1962 mallin Opel Olympia 1700 nen
toimi petroolilla hienosti, kun siinä oli imusarja pakosarjan päällä,pakokaasut
kiersivät imusarjan jalassa, lämmittäen sen että polttoaine 92 oktaaninen
kaasuuntuisi helpommin.Jos jostain petrolia saisit,se tuskin toimisi kunnolla nykykoneissa ilman,että puristuksia ei pudotettaisi. - tiedä häntä ?
Kyllähän pelkkiä diesel perätuuppareita on käytössä,mutta tuskin enää kannattavaa touhua olisi,varsinkin kun "löpön" käyttö veneilyssä on kielletty.Jossain isommissa tuuppareissa dieseli puolustaisi paikkansa,mutta eipä juuri alle 50 sissä.
polttoaineiden kulutus on pienemmissä jo sitä luokkaa,että kyllä ne täytyy pystyä maksamaan,ei se dieselikään ilmaista ole. Tavallisen pensakoneen muuttaminen
dieselillä toimivaksi olisi aika homma,ehkä jotenkin ruiskukoneen joku asiantuntija voisi saada tehtyä toimivaksi. - KiisseliMies
Mulla on tiisseliä takapoksissani!
- utelias urpo
Alushousujen ja päälyhousujen välissäkö ?
- KiisseliMies
utelias urpo kirjoitti:
Alushousujen ja päälyhousujen välissäkö ?
Mistä tiesit? Ootko käyny kurkkaamassa mun hoosuihin yöl?
- välihousut
KiisseliMies kirjoitti:
Mistä tiesit? Ootko käyny kurkkaamassa mun hoosuihin yöl?
Enhän minä tiennyt !
Arvasin näköjään vain oikein.Luultavasti oli vielä puolukkasekoitus,vaikket ole niitä pariinvuoteen nauttinutkaan.
Kummalinen tapaus,eiks vaan ? - Hiilet avuksi
välihousut kirjoitti:
Enhän minä tiennyt !
Arvasin näköjään vain oikein.Luultavasti oli vielä puolukkasekoitus,vaikket ole niitä pariinvuoteen nauttinutkaan.
Kummalinen tapaus,eiks vaan ?No kyllä arvasit!
Aika löysää tavaraahan tuolla alushousuissa näyttäis olevan. Voisitko käydä lapioimassa pois kun tuppaa tuo perämoottori takkuilemaan, meinaa tukahtua!
Pitäisköhän ruveta käyttämään hiiliä voimanlähteenä?
- 23e
kylllä jotkut on ajanut ns. kerosiinikoneilla bensa ja diesel sekoituksella joita on suzukilla ja yamahalla ollut 80-luvulla ja evikalla 60-luvulla. Juuri sen takia kun moottoripetrolia ei ole enää saatavilla ja bensalla jos ajaa jatkuvasti niin sehän kuluttaa ihan juhlavasti ainetta. Sekoitussuhde on muistaakseni ae 40/60 mitä joku tuossa ylempänä jo kirjoitti
- ????????????
En kyllä ole päässyt selville, missä kohtaa se säästö alkaa ilmestymään,
vai ilmeneekö se jo siinä vaiheessa, kun kassalla aineet maksetaan. Seuraavaksi kun ollaan siirrytty käyttö katekoriaan, on sille olemassa eri tuloslaskelma, jolloin
plussat ja miinukset menettävät merkityksensä hauskuuden kustannuksella.
- dieselperä
youtubessa on useita uusia isoja diesel perämoottoreita. Valmistaja muistaakseni viittaa usaan. Projekteina vielä, mutta maailmalla jo isoissa näyttelyissä olleet.
Jonkin vuoden sisään varmaan arkipäivää.- onnea onnea onnea...
Joten keskustelun avaajalle tuli keskiverto vastauksena seuraavaa.
Kolmitiehanan voit tottakai laittaa ja kaksi tankkia,toiseen pensaa,ja toiseen dieseliä.
Lisäksi nestekaasuvehkeet ja laitteet tuuppariin.
Aputankkiin sekoitus pensaa ja dieseliä suhteessa 40/60.
Varamoottoriksi, jos et saa omaa toimimaan kunnolla,tilaat kiinasta dieselperämoottorin.
Näitten ohjeiden mukaan kun kirjaimellisesti toimit,olet päätynyt jonkin asteiseen kustannus/hyöty tulokseen,joka luultavasti on reilusti pakkasen puolella,vaikket ihan kaikkia kuluja kirjoihin pistäisikään.
- 23e
ei niissä kerosiini koneissa tarvita mitään kolmitiehanoja kun se vaihtaa itse petroolipuolelle kierrosten noustessa... hyöty jää jokaisen itsensä laskettavaksi. Onhan diesel perämoottoreit ollut ennenkin Yanmarin toimesta. Muistaakseni 27 ja 36 hevosvoimaiset
Polttoaineen nimet vaihtevat maan ja jopa maan sisällä vrt. usa. Kerosiini tarkoitaa petroolia suomeksi, ja jos haluat valmistaa sitä niin , mineraalitärpättiä ja bensaa sekasin niin samaa ainetta on, jossain Turun lähellä on liuottimien puhduslaitos, josta saa mineraalitärpättiä. Puutärpätti ei sovellu siihen. Muutoin moottoripetroolia ei ole saatavissa, valopetroolia on, mutta se ei höyrysty, samassa lämpötilassa kun moottoripetrooli.
- ins.AMK
jukkis-mies kirjoitti:
Polttoaineen nimet vaihtevat maan ja jopa maan sisällä vrt. usa. Kerosiini tarkoitaa petroolia suomeksi, ja jos haluat valmistaa sitä niin , mineraalitärpättiä ja bensaa sekasin niin samaa ainetta on, jossain Turun lähellä on liuottimien puhduslaitos, josta saa mineraalitärpättiä. Puutärpätti ei sovellu siihen. Muutoin moottoripetroolia ei ole saatavissa, valopetroolia on, mutta se ei höyrysty, samassa lämpötilassa kun moottoripetrooli.
Meillä oli aikanaan Turun AMK:ssa matikanopettaja joka hommasi bensapetroli talbotiinsa tavaraa juurikin tuolta liuottimienpuhdistulaitokselta ja oli ylen tyytyväinen kulkupeliinsä. Petrolia ei enää tuohonaikaan saanut. Jostainsyystä se talbotti kuitenkin vieraili siellä Sepänkadun konelabrojen yhteydessä olevassa korjaushallissa aika usein.
Taloudellinen hyöty oli kuitenkin ilmeinen, sillä kyseessähän oli "lasku" mies!
Tämä on tietty vähän ohi alkup. aiheen mutta kuitenkin. - tarkennusta vain
Miten nuo petroolit ja dieselit jatkuvasti sekoitetaan toisiinsa,kyseessähän on
kaksi ihan eri ainetta,kerosiinista puhumattakaan,sehän on lentopensaa.
Eiköhän dieseli sentään vaadi muunlaisen siirtymistavan tankista palotilaan,kuin imemällä. Ruiskutus systeemin käsittäisin,en perinteistä kaasari toimintoa.
Dieselkone ei pensaa avukseen tarvitse. - vm 41
tarkennusta vain kirjoitti:
Miten nuo petroolit ja dieselit jatkuvasti sekoitetaan toisiinsa,kyseessähän on
kaksi ihan eri ainetta,kerosiinista puhumattakaan,sehän on lentopensaa.
Eiköhän dieseli sentään vaadi muunlaisen siirtymistavan tankista palotilaan,kuin imemällä. Ruiskutus systeemin käsittäisin,en perinteistä kaasari toimintoa.
Dieselkone ei pensaa avukseen tarvitse.Jumprahuti !!!
Kyllä on p.rseaukista porukkaa !! Ensin ostellaan kallita koneita,eikä sitten pystytä ostamaan niihin oikeasti kuuluvaa polttoainetta
Kerosiini on Usassa ja Austraaliassa samaa kuin lentobensa. Nimi tulee Kreikan sanasta keros. Sitten Petroli se on bensaa raskaampaa, lentokone polttoaineita on sitten vaikka hyrymycket, joskus niiden yleisnimitys on kerosiini, siis suomeksi.
Gasoline sitä sitten tankataan missä milloinkin. Nimityksistä on turha kiistellä, sillä lähes joka maassa on nimenä eri aineet mitä myydään vaikka huoltamoilla.
Mutta vanhanajan moottotipetroolia saa kun laittaa bensaa ja mineraalitärpättiä, sitä käytetään mm. maamoottoreissa siis vanhoissa. Ja tästä aineesta on kyse, kun moottorin tyyppi on kerosine, sitten on ihan oma lajinsa diesel, joka taas nimenä on sama maailmalla, mutta mitä lukee tankissa, sitä voi ihmetellä googeloimalla, mm Belgiassa, eikä Nebraskan osavaltiossa, lue tankinkyljessä diesel vain jotakin muuta. Nää ovat olleet pirunhankalia kysymyksiä kun olen kääntänyt eri kielille laitteiden huolto-ja muita oppaita. Jokakerta pitää tietää mihin maahan ne sijoitetaan, niin sitten ratkomaan mikä fuel sinne ja tänne on oikee nimitys.
Otetaan nyt vielä yks nimitys eli kerosiinilamppu oli Kiinassa ennenvanhaan sama kuin öljylamppu, taitaa olla vieläkin,mutta mitä ainetta se poltti, hyvin luultavaa, että parafiiniä, että näitä riittää."Sitten Petroli se on bensaa raskaampaa, lentokone polttoaineita on sitten vaikka hyrymycket, joskus niiden yleisnimitys on kerosiini, siis suomeksi."
Ikivanha vastaus, mutta kuitenkin. Yleisilmailussa käytettäviä polttoaineita on tasan kaksi: Avgas100LL, eli lentokonebensiini (aviation gasoline), ja JET A1, eli kerosiini (aviaton kerosine). Ultrakevyissä käytetään myös tavallista autobensaa, mutta ne nyt muutenkin ovat vaarallisia vehkeitä käyttäjilleen ja ulkopuolisille.
Tuota bensan ja tärpätin sekoittamista en nyt ihan purematta niele. Moottoripetrooli oli huomattavan paljon heikommin syttyvää kun bensiini, siksi sillä ei voinut käynnistää. Samaten puristusta olis pakko laskea koska se ei kestä painetta yhtä hyvin kun bensiini.
No juu olkoon vaikka mitä, mutta ennenvanhaan sanottiin lentobensaa, koska potkurikoneissa oli samalainen moottori kuin autossa, nykyään puhutaan lentopetroolista, niitä vain on lukuisia erilaisia plaatuja, wikihän sanoo, että Usassa ja Austraalissa, sen nimitys on kerosiini, mutta niin se on öljylampuissakin, joissa voi palaa vaikka valopetrooli, parafiini tai valaanrasva.
Alkuperäinen kysymys oli: mitä mahtaa syödä kerosine perämoottori, eli se syö bensaa ja moottoripetrolia, joiden puristuskestävyys ja höyrystymislämpö ovat lähellä toisiaan, valopetrolilla höyrystymislämpö on eri ja dieselillä taas puristuskestävyys on eri, niin jäljelle jää moottoripetroli. JOs kiinnostusta riittää, niin kuukkeloimalla, löytyy listoja missä verrataan eri maiden nimityksiä millekin polttoaineelle.- vm 41
Olen täysin samaa mieltä polttoaineiden nimien suhteen.
Asumme suomessa, ostamme suomessa myytävää polttoainetta.
Täytyy olla aika Tauno,jos sekoittaa kerosiiniin ,dieselin, petroolin ja pensiiniin nimikkeet toisiinsa.
Jos joku aikoo polttoaineissa säästellä, niin silloin on paras siirtyä uusiutuviin aineisiin,eli pilkkeisiin. - Tarkennusta
Kerosiini on suihkuturbiinin polttoainetta. Paljon huonompaa palamaan kuin diesel. Siksi turvallista. Ei sovellu lamppuöljyksi.
- 55v
Tarkennusta kirjoitti:
Kerosiini on suihkuturbiinin polttoainetta. Paljon huonompaa palamaan kuin diesel. Siksi turvallista. Ei sovellu lamppuöljyksi.
Kerosiini ja lamppuöljy on samaa tavaraa, sorry vaan.
- erty6
Älähän mies sekoile lentopolttoaineilla, ota selvää asioista ennen kuin selittelet. Lentobensiiniä onollout ja on vieläkin, sitten uudempi polttoaine on lentopetrooli, joa on tarkoitettu suihkumoottoreille, Esim edesmennyt Finnjet käytti sitä, kun moottyorit olivat samat kuin DC10'ssä.
erty6 kirjoitti:
Älähän mies sekoile lentopolttoaineilla, ota selvää asioista ennen kuin selittelet. Lentobensiiniä onollout ja on vieläkin, sitten uudempi polttoaine on lentopetrooli, joa on tarkoitettu suihkumoottoreille, Esim edesmennyt Finnjet käytti sitä, kun moottyorit olivat samat kuin DC10'ssä.
Finnjet käytti kyllä ihan tavallista kevyttä polttoöljyä. Kaasuturbiini kun on helppo räätälöidä erilaisille polttoaineille. Eihä lentopetrooli (JET A1) ole muuta kun polttoöljyä jossa on vähemmän parafiinia.
Oliskohan kukaan pelle peloton nikkaroinut perämoottorin puukaasulla käymään?
Kun noita keksijöitä ja sellaisia on jokapaikassa, täälläkin yks ihmeseppä teki itseleen perämoottorin, joka vielä toimi, vaikka epäilijöitä oli monta. Ja kun oikein viisaita ollaan, on sisälaitaperämoottori kans perämottori, niin sehän voi käydä helpommin millä vain.
Siinä juuri ollaan, että Suomessa on sellaiset polttoaineet kuin on, mutta Suomi ei ole maailman napa, vain kaukaisessa perifeeriassa, jossa asuu kansa, joka puhuu kummallista kieltä ymm. Muualla on erinimet ja luokat. Niin jos ostaa muualla valmistetun vermeen, niin toivottavasti siihen on joku osannut oikeat suomalaiset vastineet. Ennenvanhaan siihen ei kiinnitetty paljoakaan huomiota, kun plaatuja oli vähemmän. Nykyään tieto kulkee nopeasti ja mm. autojen valmistajat ja polttoainefirmat tekevät yhteistyötä. Vaikka näin on, monelle menoveden valinta on vaikeaa.- vm 41
Periaatteessahan kaasukäyttöisen perätuupparin voisi kehitellä,olisiko sitten puukaasu,maakaasu vai nestekaasu käyttövoimana.
Koneena varmaan täytyisi olla 4T laite?
http://www.suomisanakirja.fi/petroli täältä voi opiskella mitä kaikkea nimyksiä löytyy
ja http://pixabay.com/fi/parafiini-kerosiini-lamppu-valo-74507/ ja siinä lamppun kuvakin vielä. että kerosiiniä on siellä sun täällä.
http://www.suomisanakirja.fi/lentobensiini täällä alalaidassa mitä lentokoneet syö.
Kerosiini on niin yleinen polttoaineen nimitys, että se kattaa maasta riippuen melkein kaikki polttoaineet.- PensseliDiisseli
Täh! Siis TÄH! Eikö se pensselisiili käykään?
- Kriitikko.
Jo on lennokasta keskustelua Yamahan vanhasta bensiini/petrooliperämoottorista.
Itse asiassa keskustelua melkein kaikesta muusta paitsi aiheesta.- vm 41
Minkähän vuoksi diesel perämoottoreita ei ole yleensä tyrkyllä?
Olisivatkohan niin arvokkaita,ettei kukaan niitä helpolla ostaisi?
Tuskimpa niistä muuhun olisi, kuin "työhevosiksi".
Ruiskutus tekniikkahan ei tuottaisi ongelmia,onhan pensa-ruiskujakin.
Varmaan paino ja kierrosten vähäisyys, estää jokamies käyttöön pääsyn. - HelppoaOstoa
vm 41 kirjoitti:
Minkähän vuoksi diesel perämoottoreita ei ole yleensä tyrkyllä?
Olisivatkohan niin arvokkaita,ettei kukaan niitä helpolla ostaisi?
Tuskimpa niistä muuhun olisi, kuin "työhevosiksi".
Ruiskutus tekniikkahan ei tuottaisi ongelmia,onhan pensa-ruiskujakin.
Varmaan paino ja kierrosten vähäisyys, estää jokamies käyttöön pääsyn.Eikö muka helpolla ostais? Eikai sitä vois pakottaakaan. Mut luule että se ostaminen ois kuitenkin ns. helppoa, sen kun vain menee kauppaan ja lyö rahat tiskiin/kortilla, ei se sen vaikeampaa nuitten pensavehkeittenkään kanssa ole!
- mitä kuka häh!!
Kysyjä heti alkuvaiheessa sekoitti diisselit ja petroolit sekaisin, joten nämä muut innokkaat "pelle pelottomat" villintyivät yli äyräidensä säästö/nuukuus hurmioissaan.
Lopputuloksena näen vain sekalaisen kommenttisotkun aiheista, joista ei
"Erkkikään" ota selvää. - Erkki-
No mä oon Erkki ja kyllä mä saan tosta selvää. Älä aliarvioi Mua.
Eli kun laittaa mustikkakiisseliä dieselin sekaan ja vähä kerosiinia niin avot. Ja muistakaa ostaa kiinasta ne VEHKEET!- että silleen !
Erkki ymmärsi asiat, ymmärsi väärin, mutta siis ymmärsi kuitenkin.
- ERäsmerkki
Erkki Esimerkki on Dieselityyppi.
- matteus1
Alkuperäinen kysyjä sekoitti ilmeisesti bensa-pertrooli-vehkeet dieseliin.Kyllä dieseleitäkin on ollut ,ainakin Yanmar-merkillä.Tehot 27ja36hv .Painavia ja meluisia ,joskin hyvin polttoainepihejä.itse näin 80-90 lukujen taitteessa tälläisen isomman inarin (partakon )kalastajalla.Ja jos oikein muisten oli dokumentissa Reima Salosesta tuo pienempi malli.Juurikin itsellään Reimalla.
- Selätysmerkki
ReimaSki ja Eräsmerkki meni ostoksille, ErkkiMerkki osti merkkareita.
- PuksutinTuksutin
Voiko olla että perämoottoreissa käyttäisiin ihan kuluttajatasolla noita diesel koneita? Ei kyllä ole tullut kaupoissa vastaan.
- Maggaratielläpitää
En minäkään tiedä, osta vaikka makkaraa.
- Oon ihan terve
No TERVE!
- blanche1
Italiassa ollut myynnissä dieselkäyttöinen perämoottori nimi muistaakseni GARNIITTI tästä aikaa varmaan 25vbutta
- GummerrusGUlli
Mulla on graniitti pärä-mööttöri.
- Kyrpänen
Mullapa on kyrpä!
- sukulaismies5
Kyllä diesel perämoottoreita oli Suomessakin, Eksröm toi maahan ja 36hv maksoi 97000mk kaheksankymmetä luvulla YANMAR merkkisiä. Oli myöskin pienempi malli 27hv, sellaita en ole nähnyt muualla kuin venemessuilla. Kahdella tutulla kalastajalla oli Hesassa sellaiset, vääntöä oli melkoisesti. Sellainen vei Finanark 490 venettä jossa oli likainen lohirysä ja aita yhtä hyvin kuin 60hv YAMMMAHA.
- Peräruiske
sukulaismies5 kirjoitti:
Kyllä diesel perämoottoreita oli Suomessakin, Eksröm toi maahan ja 36hv maksoi 97000mk kaheksankymmetä luvulla YANMAR merkkisiä. Oli myöskin pienempi malli 27hv, sellaita en ole nähnyt muualla kuin venemessuilla. Kahdella tutulla kalastajalla oli Hesassa sellaiset, vääntöä oli melkoisesti. Sellainen vei Finanark 490 venettä jossa oli likainen lohirysä ja aita yhtä hyvin kuin 60hv YAMMMAHA.
Tokkopa tuo lie totta? Mulla ois dieseliä, mutta ei oo perää jossa ois moottori paitti tottakai oma perä :)
- ruotu ukko
Peräruiske kirjoitti:
Tokkopa tuo lie totta? Mulla ois dieseliä, mutta ei oo perää jossa ois moottori paitti tottakai oma perä :)
Vihdoinkin on selvinnyt pitkän keskustelun ja kiistellyn tuloksena, että Diesel käyttöisiä perämoottoreita on sittenkin ollut ja on edelleenkin olemassa, mutta sehän ei ollutkaan alkajan kysymys,vaan ihan joku muu, joten eikö olisi aika jälleen palata "ruotuun".
- ellette usko...
ruotu ukko kirjoitti:
Vihdoinkin on selvinnyt pitkän keskustelun ja kiistellyn tuloksena, että Diesel käyttöisiä perämoottoreita on sittenkin ollut ja on edelleenkin olemassa, mutta sehän ei ollutkaan alkajan kysymys,vaan ihan joku muu, joten eikö olisi aika jälleen palata "ruotuun".
-93 vuosmallin 25 hv 2t Yammulla voi ajaa diisselillä. Sanokaa mitä sanotte, mutta kokeiltu on. Lähtee jopa käyntiin pelkällä diisselillä ja liukuunkin lähtee. Tehoja on vähemmän, mut toimii!
- Katson
ellette usko... kirjoitti:
-93 vuosmallin 25 hv 2t Yammulla voi ajaa diisselillä. Sanokaa mitä sanotte, mutta kokeiltu on. Lähtee jopa käyntiin pelkällä diisselillä ja liukuunkin lähtee. Tehoja on vähemmän, mut toimii!
No laitahan videota youtubeen niin katson mielellään!
- Näin on
Mä oon ajanut jo kolme kautta mun 20heppasella kaksari jammulla löböllä ja kulkee hyvin.Tehossa ei mitään eroa 98bensaan verrattuna.Mutta ekös toi kakskymppinen ja kaksvitonen olekkin periaatteessa samoja koneita.Sun kannattaa kokeilla isompaa suutinta.Kyllä jotakuinki samat tehot pitäs lähtee kun bentsiinillä.
- näin silloin
Samoja koneita ovat. Mun ajeluista on jo aikaa ja konettakaan ei enää ole. Nuorena piti kaikkea kokeilla, kun rahat oli vähissä.
kiinnostaisi tietää jälkeenpäin, että mitä Se kone siitä löpöstä tykkäsi. Se liukuunlähtö oli vähän nihkeää ja huipuista jäi pari solmua. Muuten toimi hyvin. Kahdella tankilla, homma toimisi vielä paremmin. Koneessa oli vielä tuoreöljyvoitelu, joten Se lykkäs vielä öljyä löpön joukkoon. Ei olis varmaan tarvinnut, ku on niin rasvaista itessään.
- näin on
Mulla on tuoreöljyvoitelu,mutta sen pistin jäähylle.Sen jälkeen on ottanut normi kierrokset.Pikkasen olen 2t öljyä löppelin sekaan laittanut.Voi olla ettei tarttis,mutta ei näytä haittaavankaan.Yhdellä tankilla ajan,siis pelkällä löpöllä ja yleensä lähtee ekalla.Huikkaa joutuu pitämään pikkasen pitempään kun bentsiini käytössä.
- MummosiOliAstronauti
Et oo kyllä nyt kartalla!
- nimimerkki kokeillut
Perustele!
- Mitä tein väärin?
nimimerkki kokeillut kirjoitti:
Perustele!
Mulla on -03 vuodelta jonsered moottorisaha mihin kaadoin vahingossa kerran polttoöljyä tankkiin ja se ei käyny kyllä yhtään. Bensaa oli kaasarissa aluksi joten lähti käyntiin mutta sammui aikas nopeesti.
Sitte sai vaihtaa aineet tankkiin ja nykkiä aika kauan että sylinteriin meni bensaa ja savutti vielä aika kauan jälkikäteen. Ei hajonnut kumminkaan.
Joten tehoa ei ollut yhtään!
- Diesel metsuri
Moottorisaha ei käy löböllä se on sanomattakin selvä.Tämä on perämoottori aiheinen foorumi joten moottorisahat ja niihin liittyvät vahingot eivät kuulu tänne.
- justeeri
Älä ny hulluja puhu ! kone kun kone 2T systeemi kummassakin, jos kerran toinen käy löpöllä, täytyisi toisenkin silloin toimia, olisiko miehessä vika? Jos vaikka pyytäisit sen löpömiehen asialle, alkaisi rahaa tilille kertymään.
- Revi siitä
justeeri kirjoitti:
Älä ny hulluja puhu ! kone kun kone 2T systeemi kummassakin, jos kerran toinen käy löpöllä, täytyisi toisenkin silloin toimia, olisiko miehessä vika? Jos vaikka pyytäisit sen löpömiehen asialle, alkaisi rahaa tilille kertymään.
http://www.evinrude.com/en-US/Engines/MULTI_FUEL_ENGINES/MFE_55
- Huomasinko oikein?
Revi siitä kirjoitti:
http://www.evinrude.com/en-US/Engines/MULTI_FUEL_ENGINES/MFE_55
Mutta ei mitään tekemistä dieselinkanssa!
- Nimimerkki kokemusta
Huomasinko oikein? kirjoitti:
Mutta ei mitään tekemistä dieselinkanssa!
Moottorisaha ei varmaan toimi löpöllä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen ajanut sillä 2t Yammulla löpöllä. Voisko syitä Yammun toimivuuteen verrattuna moottorisahaan olla esim. isommat suuttimet, isommat puristukset??, sähköstartti, jolla hieman pidemmällä startilla saattaa tulla hieman lämpöäkin. Moottorisahat, kun vaatii bensallakin aina sen kolme neljä kiskaisua.
Epäilen, ettei se Yammukaan aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä toimi, kun lämpötilat alhaisia. Oma kokemus on keskikesältä. Kylmällä kelilläkin luulisi toimivan, jos lennossa vaihtaa polttoainetta. - Ota paristot pois!
Revi siitä kirjoitti:
http://www.evinrude.com/en-US/Engines/MULTI_FUEL_ENGINES/MFE_55
Itekö ihan teit sivut? Taisit väsätä ihan tän keskustelun vuoksi!?!?!?!?
- Nyt asialliseksi
Nimimerkki kokemusta kirjoitti:
Moottorisaha ei varmaan toimi löpöllä, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että olen ajanut sillä 2t Yammulla löpöllä. Voisko syitä Yammun toimivuuteen verrattuna moottorisahaan olla esim. isommat suuttimet, isommat puristukset??, sähköstartti, jolla hieman pidemmällä startilla saattaa tulla hieman lämpöäkin. Moottorisahat, kun vaatii bensallakin aina sen kolme neljä kiskaisua.
Epäilen, ettei se Yammukaan aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä toimi, kun lämpötilat alhaisia. Oma kokemus on keskikesältä. Kylmällä kelilläkin luulisi toimivan, jos lennossa vaihtaa polttoainetta.Sä vaan jaksat ja jaksat siitä Jammusta.
- Nimimerkki kokemusta
Nyt asialliseksi kirjoitti:
Sä vaan jaksat ja jaksat siitä Jammusta.
Täytyy jaksaa, kun ei uskota;) Koita ite hyvä ihminen ja jollei Jammua löydy, niin koita jollain muulla. Älä kuitenkaan sillä moottoripuukolla!
- Mitä tein väärin?
Nimimerkki kokemusta kirjoitti:
Täytyy jaksaa, kun ei uskota;) Koita ite hyvä ihminen ja jollei Jammua löydy, niin koita jollain muulla. Älä kuitenkaan sillä moottoripuukolla!
No varmaan se on sitte se suutin. Vaikka toi saha vaihtoi löpölle kuitenkin vauhdissa, koska kaasarissa oli bensaa ja se käy jonkinaikaa sillämäärällä. Oli varmasti lämpimämpi kun mitä sun jammu startilla pyörittelyn jälkeen kun kerkesin pinosta muutaman puunkin katkaista ennenkuin sammui.
No mitä jos kokeilis 2t kaasarikone lynxillä (rotax)? On litratehoa ja puristuksia, suutinkin on luultavasti tarpeeksi iso, bensaa ainakin palaa reilusti? Vai onko se vaan 2t jammujen ominaisuus tää homma. Harmi kun ei oo yhtään 2t peristä on vaan pari nelaria, niissä tää ei varmaan kans toimisi? - lööpöriä
Huomasinko oikein? kirjoitti:
Mutta ei mitään tekemistä dieselinkanssa!
Huomasit oikein, niin minäkin.Oli kerosiinia kyllä, jota myös petrooliksi kutsutaan.
Kyllä tuntuu että täytyy olla aika tussu ja matalapuristeinen kone joka löpöllä toimii.
Miksi sen yleensä pitäisi sillä toimia? Löpössähän ei potkua ole juuri mitään, joten kulutus olisi puolta suurempi kuin pensalla. Löpön hyöty löytyy vain dieselin koneesta.
Mutta ehkä se löytyy siitä, kun tarpeeksi tappiolla myy, pärjää jotenkin. - lööpöriä
lööpöriä kirjoitti:
Huomasit oikein, niin minäkin.Oli kerosiinia kyllä, jota myös petrooliksi kutsutaan.
Kyllä tuntuu että täytyy olla aika tussu ja matalapuristeinen kone joka löpöllä toimii.
Miksi sen yleensä pitäisi sillä toimia? Löpössähän ei potkua ole juuri mitään, joten kulutus olisi puolta suurempi kuin pensalla. Löpön hyöty löytyy vain dieselin koneesta.
Mutta ehkä se löytyy siitä, kun tarpeeksi tappiolla myy, pärjää jotenkin.Onko t.ssu sana muuttunut jotenkin rumaksi sanaksi, kun se on ruksitettu? Täytyy väljää konette näköjään alkaa kutsumaan tuhnuksi.
- Testi vertailu
Ei käy moottorisaha 95 oktaanisellakaan siis 2t öljyn kanssa,joten ei kai löbölläkään.Mutta ei käy 2t tohatsukaan,tai käy mutta ei kunnolla.Pitää laittaa käyntiin bensalla ja köhii eikä ota kierroksia kun vaihtaa löbölle.Jammu käy ihan hyvin ja lähtee löböllä käyntiin.
- metsärenki
Miten niin ei käy 95 sella moottorisaha? Sitä minä aina " Huskuuni" tankkaan. Kait sekin pensaa on?
- Mitä tein väärin?
metsärenki kirjoitti:
Miten niin ei käy 95 sella moottorisaha? Sitä minä aina " Huskuuni" tankkaan. Kait sekin pensaa on?
Kyllä ne sillä ysivitosella hyvinkäy. Mutta esim. juurikin jonsered ei hyväksy 95 E 10 bensaa omiin vehkeisiinsä (takuu)!
En ole testannut pitempään mitä vaikutusta olis kun on muitakin vehkeitä joihin pitää kannarilla kantaa 98 bensaa, muutako yhessä halpis trimmerissä seisotin 95 E 10 bensat 2 vuotta ja siitä hapristu kaikki letkut ja kumet kaasarista!
Tiiä sitte jos ois koittanu tupaöljyllä?
- LÖBÖ löbö läbö bölä
Sä vaan sitä löböä!
- Eikä nakuta
Jammusta loppui Löbö.Tankkasin ja taas käy.Löböstä se Jammu tykkää.
- Löbö
Jokos löböä löytyy perä moottoriin?
- Löbälöbä
Fuskaako edelleen perä LÖBÖÄ!?
- Pilootti
Pilote 22 kirjoitti:
Tässä olisi yksi uusimmista suunnitelmista: http://www.youtube.com/watch?v=p06_LTcK5BY
No jo on yksi tylsä video taas... Laita mieluummin sitä löböä tankkiin.
- ????????????????????
Pilote 22 kirjoitti:
Tässä olisi yksi uusimmista suunnitelmista: http://www.youtube.com/watch?v=p06_LTcK5BY
Suunnitelmista ?????????
- Kiisseliä tankkiin
Joko on ratkaisu löytynyt?
- Apumies löbökoneelle
Onko tullu aurinkokenno versiota löbölle? Entä purjetyyppistä systeemiä?
PS. onko ketään perämiestä paikalla? Vois olla tarvetta sille purjeversion takaohjaajaksi. Tai sitten hinaaja jos ois etupuolelle...
- Ei ole löbökoneita
En usko!
- ei nuuka Niilo
Jos dieseli tuupparieta kerran on, eihän ole mitään järkeä niitä hankkia, koska polttoaineiden hintaerot ovat olemattomat löbön kiellon jälkeen. Koneiden hinnat taasen ovat ihan eritasoilla. Säästö ei varmaan ole niin merkittävä, että moiseen hölmöilyyn kannattaisi lähteä.
- Löbömies
Nyt alkaa löbö kannattaa! Onko löbökoneita tullu jo markkinoille enemmän?
- Taunolle
Mut, mut, kun löböllä ei virallisesti saa ajaa
- KiisseliMiestä
Entäs kiisselillä saako?
- PeräMies
Joko on löperöt housuissa? Kiisselillä mentiin koko kesä! Perkele kun otti pullosta kunnon viinapaukut niin lähti kiissëlit tulillë!
- RasvaGalle
Moi, onko löböpena saanu ruuttanan toimimaan?
- pelletiino
Lopetin "löpön" kanssa leikkimisen, kun ei asiasta tullut "lasta eikä p.skaa".
Olen poraillut suuttimia isoimmiksi, kokeillakseni pelletin toimivuutta 2T jammussa.
- Riisselperskone
Ruotsissa tekevät uusia commonrailiperämoottorieita. Hienoja!
https://www.youtube.com/watch?v=oPK0JQDxA1Y- vm 41
Kyllä jotenkin tuntuu "kaukaa haetulta". että tavallinen pensakone toimisi normaali kaasarilla dieseliöljyllä?? Dieselin puristuskestävyys on niin matala että täytyisi pudottaa puristukset 6 kg hen ja yrittää sytyttää se avotulen avulla palamaan kunhan sen on ensin saanut imettyä männänpäälle. Tästä syystä johtuen dieselkoneiden puristukset ovat ihan toista luokkaa, että mahdollistetaan dieselin syttyvyys, kun se ruiskutetaan puristettuun ilmaan jossa dieseli syttyy ilman mitään muuta avustusta.
Kun puhutte 2T koneiden käyttämistä dieselöljyn avulla, puhutte läpiä päähän, se ei ole mahdollista puhtaalla 2T koneen periaatteella. Muutoksia täytyisi tehdä joka tapauksessa puristusten lisäämiseksi, sekä polttoaineen syöttöön, samoin voitelusysteemiin.
- Biisselillä
Onko jo diisselikone löytynyt käytettynä? On jo valamiiksi vetästy spemet koneeseen niin luistaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1483299
Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau592638Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.302080- 1301667
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?831514- 771498
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3651445- 911150
- 891115
On tullut aika lukita kaupunginjohtajan ovi, ja hlö pihalle
Ei kahta eikä yhtäkään selitystä, ylimielisyys on kääntyi varomattomuudeksi, ja kaupungin jo ennestään kuihtuva talou1951086