Mihin uskontoa tarvitaan?

jo tervehtynyt

Keskiajalla uskonnolla oli keskeinen, määräävä ja kiistaton asema hallintona.
Ihmiset pidettiin pelottelun,kidutuksen sekä kaikenlaisten uskomattomien
uskomusten varjolla "ruodussa"
Kirkko toimi näin tehden esivaltana,eli kurinpitäjänä, muun puuttuessa.
Uskonnolla nykyisen valveutuneen,valistuneen ja viisastuneen kansan suhteen,
ei ole samaa käyttövoiman tarvetta,muun hallintotavan jo ollessa.
Joten katson kirkon ja muiden ryhmittymien lietsoman uskomusten vaarantavan
osittain sivistyneiden yhteiskuntien tervehtymisen edistymistä.
Olisi jo täytynyt päästä kauemmaksi puunjuurelta, mihin vasta olemme päässeet.

4

197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paluu puuhun

Olen samaa mieltä asioista,ainoa lisäkommentti minulla on tästä puunjuuri asiasta.
      Olen huomannut että ollaan kiipeämässä takaisin puuhun.

• muiden ryhmittymien lietsoman uskomusten...

jo tervehtynyt; vedät aika leveällä pensselillä

Heitän malliksi päinvastaisesti. Totuus ei voi olla jokaisen erillinen mielipide. Tai ollakseen totta jokin asia on sama yksilöstä tai rymän suuruudesta riippumatta.

Näin vain leikkimielisesti, asioilla on puolensa katsoja näkee miloin minkäkin puolen, (0.5) harvoin kokonaisuutta. 1/1

• izumi1

Kun ei tiedetä, niin silloin uskotaan. Usko tekee tiedonpuutteen todellisuudeksi.

• Alunperin uskonnon tarkoitus on ollut paluu paratiisitilaan, joka on henkinen tila, eikä mikään puutarha.

NYKYÄÄN TUO TARKOITUS ON HÄMÄRTYNYT, JA uskonnosta on tullut vallitsevan pahan ikuistaja, eli käytetään tätä hyvän ideaa
        oikettamaan , päämäärän saavuttamiseksi, tarkoitusta joka pyhittää keinot

Uskonto tarvitsee tähän tarkoitukseen, ihmisen kärsimystä väkivaltaisuutta ja pelkoa

Jos ihminen palaisi takaisi henkiseen paratiisitilaan, niin uskonto kävisi tarpeettomaksi kun ihminen on vapautunut sen kahleesta.

Huomautan, että ateisti ei ole bvapautut usonnon kahleesta vaikka kieltää jumalan, sillä hän omaa saman perisynnin kuin uskovakin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3904
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3435
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2851
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2498
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1899
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1859
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1777
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      33
      1735
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      387
      1478
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1258
    Aihe