Sulho oli laiska kulutti aikansa muualla eikä yrittänytkään kalastaa vaan valehteli järven jäässä olleen. Nainen vimmastui ja lämmitti häkäisen saunan häkäisillä halkoloilla, varusti havuiset vastat.
Huusin sulhon kylpemähän
Kylvöttelin sulhojaini
Sitte hautelin halolla,
Kiven kanssa kiinnittelin,
Petkelellä pehmittelin.
Minkä sulho vettä huusi,
Sen mie löylyy lisäsin,
Minkä sulho usta huusi,
Sen mie usta ummistelin.
Tul miun sääli säälöäni,
Syänkuulo kullaistani,
Loin tukist selkähäin,
Vein mie saunan porstuaan,
Tuos mie hautelin halolla
sekä pieksin petkeleellä.
Suolle kantoi pyörtyneen sulhon, lahon kannon viereen upotti.
Jottain huumoria tai ironiaa lienee tässä kansanrunossa, mutta opettavainen runo joka tapauksessa.
Sulhonsa kylvettäjä.
20
233
Vastaukset
- *Kukkahame*
Huumoria vai mitä loitsuja lienee?
Iskin kahta kämmentäni
Kahen puolin kylkiäni:
"Ole kiitetty Jumala!
Pääsin kolmesta pahasta:
Venehestä vuotavasta,
Heposesta heittiöstä,
Sulhosta pahatavasta.
Venehen tulella poltin,
Heposen hukille syötin,
Sulhon surmalla tapatin."
Eivätpä taija rakkaurunoja ollakkana! ;-)) Huhhuh! - Siinäpä oli kauheata perhe-elämää kerrakseen,
pienestä valkoisesta valheesta seurasi kolmannen asteen pahoinpitely!
Kauhistelen tässä, kun olen aivan puhkiväsynyt tämänpäiväisestä kentällä kiertämisestäni, melkein voisin sanoa olevani puolikuollut väsymyksestä,
mutta en sano kuitenkaan, siksi että niin hyvä on oloni.
Ihan kiva oli pieni iloien sakkimme,
aurinko vain kuumotti hiukan liian kanssa.
Meneekö tämä jo hiukan samaa rataa kuin Joutavoisen huumori?
Opettavainen? Ai, varoittava esimerkki valehtelun seurauksista?- Montako siinä
yhdessä ryhmässä teitä oli, jotka samaan aikaan lähditte?
- u.te.lias
Millä kentällä kierrät, ihan alkoi kiinostaa.Pururataa kyllä kierretään, mutta miksi kenttää ?
Käksalmeltako? Ei kun Ii. Se muinainen runoilijan käkijuttu; "sulhonsa suloutta ylistää". Biologit ja lintuharrastajat jo sitä ennen torppasiit sen myytin; ukkokäkhän se kukkuu, eukkokäk vaan kähisee.
Loispesijä, mutta mukavata on joka toukokuussa kägöisen kukundaa kuullostella. Tietää, että kesä on enää vaa muutaman viikon päässä.- Apostoli?
Jehovan todistaja?
- *Kukkahame*
Mitäs loisijoita ne jotka pesivät toisten munissa :-)))
Kaikenlaista tuli kuultua, kun tein töitä miesten kanssa, vieläkin kun poikkeilin päiväkahvilla tapaan näitä vielä työelämässä olevia, saan kuulla uusimmat 'huomiot'.Loispesijä sikäli, ettei käki tee koskaan omaa pesää vaan käkinaaras munii tiettyjen lintulajien valmiisiin pesiin, olet kai tämän *kukkahame* aina tiennyt. Käkikanta silti kait kohtalainen.
Ama, joka on ollut miesten kanssa paljon samoissa töissä, sanoo, että heidän kanssa hän pärjäsi paremmin kuin naisten sakissa. Alkaa oleen aika laittaa kone puhuksiin. Terveisiä.
- jjoutava
Onhan näitä sulhoja ja on helppo arvata, että kelvottomaksi on mies muutenkin osoittautunut ja sellaisesta on eroon päästävä.
Eikä ennenvanhaan kuollut niin vain ollut kuollut, vaan saattoi myöhemmin löytyä kuoppansa reunalta istumassa ja kenkäsiä ompelemassa tai kengänpauloja kutomassa.
Nonnii, mitähäm mytologiaa nämäkin jutut lienee.
Ja se tuonen käki, josta laulussakin mainitaan on toinen juttu.- Liisa S.
Ovathan miehet reiluja ja rehellisiä useimmiten, niin olen elämässäni ainakin minä kokenut.
- |||
Karseaa perhe-elämää näkynyt televisiossa, kun äiti on iso ja kookas muutenkin, pahoinpitelee fyysisesti ainakin puolisoaan, sanoin myös lapsia.
Onko tämä nyt sitä tasa-arvoa? - *Kukkahame*
Nyt tartun mikkiin ja nukahdan tietysti, niinhän aina on käynyt miks' ei tänäänkin.
Hyvää Yötä! - jjoutava
Naenenhan sen runon on varmaan tuohduksissaan sepittänyt. Kyllä silloin tapahtuu, joskus ihan kongreettistaki saunottamista.
- Makriina ek
Ronski ihminen. Raskaaseen työhön tottunut.
Ei taitaisi onnistua nykyisten rakennekynsien aikaan.
Sulhot ovat paremmassa turvassa, laiskatkin. Ja kateusko vei kalat järvestä jo kauan sitten. - Ramoona*
Aloituksen runo on oikein tosi selkäsauna. Onkohan se kuritus tapahtunut alunperin saunassa, kuten syntymiset ja kuppaukset ja varmaan lemmiskelytkin.
Kantelettaressa on hauska naisen unelma , oliskohan tuo miehen pieni koko haaveissa siksi, ettei tämä pääsisi päsmäröimään.
Onpa tietty tietyssäni,
Materikko mielessäni,
Mies pieni, punainen poski,
Valkia, kiherätukka,
Puolahattu, saapasjalka,
Verkavästi, silkkihuivi.
Voi kun mie mokoman saisin;
Joka päivä pään pesisin,
Joka ilta saunan saisin,
Ve'et, vastat laitteleisen,
Veen virrasta vetäisin,
Vastat varvikkometsästä,
Puut kokoisin korpiloista,
Vaikka väen virstan päästä.
Voi kun mie mokoman saisin,
Saisin sitte pienen poian,
Käsi ketreä vetäisi,
Jalka lasta liekuttaisi. - jjoutava
Ronski oli nainen ja Itse lähti kalalle.
Sousin saaret, sousin niemet,
joka saari sain kaloja,
Joka luoto loi lohia,
Joka niemi nieriäistä,
Joka aalto ahvenia,
Joka laksi lahnasia.
Nuo kokosin konttihini,
Maalle menin keittämähän,
Ison pitkille pinoille,
Veikon lastusille,
Panin kalat kattilahan,
Keittelin kalat makiat.
Söin itse kylläkseni,
syötin isoni vanhan,
Syötin vielä kylänki neiot.
Luut kokosin koprahani,
Sipasin sisälleheni,
Panin paitani povehen,
Kaunon annoin ruo'ot syödä. - jjoutava
Miehet Suomen keihästä heittää.
Onnellisen runon Suomen nainen sulhasesta laatii.
Kannon tuvan pöyvän päähän
Syötin sulhon, juotin sulhon,
Panin sulhon makkoamaha,
Itse viereen venähän.- Niinpä!
Totta puhuit.
- Fritz von usw.
Dubbelsex im Doppelzimmer.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2368014
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455670- 594862
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1564182- 893754
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322081Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162065- 311879
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹461779- 391727