Tuotantopaikka?

gs birotor

28

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saapa nähdä

      Siinäpä menee sitten viimeisetkin laadun rippeet, kun Korealaisten panos pudotetaan pelistä pois. Toteutuuko Korean tuonnin loppuessa Cruze-miesten painajainen, eli aletaanko Chevroletiä todellakin tuomaan Suomeen Venäjältä, niinkuin jotkut irvileuat ovat täällä kiusallaan väläytelleet???

      Kyseessä lienee säästöjen hakeminen. Sinäänsä aika erikoista, kun tälläkin palstalla on hehkutettu kuinka hyvin Chevroletillä taloudellisesti muka menee. Valmistusta siirretään muualle "kohonneiden valmistuskustannusten takia".

    • 16+2

      Korea on kallis paikka valmistaa autoja. Nyt uskotaan kuitenkin GM:n painostavan ammattijärjestöjä palkkojen pitämiseksi kurissa.

      Palstan Pellen Venäjä-jutut voi jättää omaan arvoonsa. Vaihtoehtona on lähinnä käyttää Opelin vajaateholla pyöriviä tehtaita myös Chevroletin valmistamiseen, ja näin saada ne pyörimään täydellä teholla ja kannattavasti.

    • Lukuja

      Palkoista päästiin jo sopuun.

      http://usfinancepost.com/gm-approves-wage-deal-with-s-korean-workers-following-strikes-3745.html

      Chevroleteja valmistetaan vuodessa n. 5 milj. kappaletta. Näistä 40% valmistetaan Koreassa, siis n. 2 milj. Euroopan osuus on n. 1/10 osa eli 0.2 milj. Tämä määrä voidaan tehdä myös Euroopassa mutta mihin siirrettäisiin loput 1.8 milj.? Vaatisi 5-10 vuoden siirtymäajan siirtää koko tuotanto.

      En tiedä sisältävätkö nämä luvut myös Koreassa valmistettavat Holdenit ja Opelit.

    • 2,6 +16

      Eihän ne Venäjä-puheet potaskaa ole. Chevroletin tehtaat Pietarin kupeessa kokoavat Cruzeakin. Auojen valmistenumeroissa ts, VIN-koodissa on tuotantoyksikkö merkittynä. Asia ei ole salaisuus vaikka nk. amerikkalaismerkin valinneille ilmeisen kiusallinen tosiasia.

      Suomeen tuotiin Venäjältä v. 2012 n. 1100 uutta autoa. Ei siis kauttakulkuliikennettä vaan tuontia. Suomen Tullin tilastoista löytyy tällainenkin tieto.

      • 16+2

        Venäjällä valmistetaan lähes kaikkia meille tuttuja merkkejä kuten Mersuja, Bemareita, Chevyjä ym. Venäjän markkinoille. Se ei ole mikään salaisuus eikä millään tavalla kiusallista kenellekään.

        Chevrolet on kertonut, että kaikki länsimarkkinoilla myytävät autot tulevat Etelä-Koreasta ja Pohjois-Amerikasta. Muista valmistajista ei minulla ole tietoa.


      • absol totuus?
        16+2 kirjoitti:

        Venäjällä valmistetaan lähes kaikkia meille tuttuja merkkejä kuten Mersuja, Bemareita, Chevyjä ym. Venäjän markkinoille. Se ei ole mikään salaisuus eikä millään tavalla kiusallista kenellekään.

        Chevrolet on kertonut, että kaikki länsimarkkinoilla myytävät autot tulevat Etelä-Koreasta ja Pohjois-Amerikasta. Muista valmistajista ei minulla ole tietoa.

        Ei siellä sentään tehdä lähes kaikkia, mutta useita merkkejä kuitenkin. Suomeen tuotiin kuitenkin viime vuonna n. 1100 Venäjällä koottua uutta autoa. Oli sitten vaikka mitä merkkiä. Ford ja BMW ovat ilmoittaneet, ettei Venäjältä tuoda autoja. Jäljelle jää mahdollisiksi oikeastaan Fiat, Renault, Dacia, Nissan ja Chevrolet.

        Mercedeksen kohdalla pitää kuitenkin muistaa, että Venäjällä kootaan vain tavara-autoja. Suomen markkinat lasketaan GM:llä Itä-Euroopan markkina-alueeseen kuuluvaksi. Tämä asia tuli julki kun GM uutisoi aikanaan Saabin kohtalosta.


      • 16+2
        absol totuus? kirjoitti:

        Ei siellä sentään tehdä lähes kaikkia, mutta useita merkkejä kuitenkin. Suomeen tuotiin kuitenkin viime vuonna n. 1100 Venäjällä koottua uutta autoa. Oli sitten vaikka mitä merkkiä. Ford ja BMW ovat ilmoittaneet, ettei Venäjältä tuoda autoja. Jäljelle jää mahdollisiksi oikeastaan Fiat, Renault, Dacia, Nissan ja Chevrolet.

        Mercedeksen kohdalla pitää kuitenkin muistaa, että Venäjällä kootaan vain tavara-autoja. Suomen markkinat lasketaan GM:llä Itä-Euroopan markkina-alueeseen kuuluvaksi. Tämä asia tuli julki kun GM uutisoi aikanaan Saabin kohtalosta.

        Chevrolet on myöskin ilmoittanut, ettei tuo autoja kuin Koreasta ja Amerikasta. Jäljelle jää sen mukaan Fiat, Renault, Dacia, Nissan. Tosin siellä tehdään muitakin länsiautoja.


      • selvennös
        absol totuus? kirjoitti:

        Ei siellä sentään tehdä lähes kaikkia, mutta useita merkkejä kuitenkin. Suomeen tuotiin kuitenkin viime vuonna n. 1100 Venäjällä koottua uutta autoa. Oli sitten vaikka mitä merkkiä. Ford ja BMW ovat ilmoittaneet, ettei Venäjältä tuoda autoja. Jäljelle jää mahdollisiksi oikeastaan Fiat, Renault, Dacia, Nissan ja Chevrolet.

        Mercedeksen kohdalla pitää kuitenkin muistaa, että Venäjällä kootaan vain tavara-autoja. Suomen markkinat lasketaan GM:llä Itä-Euroopan markkina-alueeseen kuuluvaksi. Tämä asia tuli julki kun GM uutisoi aikanaan Saabin kohtalosta.

        GM:n Itä-Eurooppaan ei kuulu Venäjä/IVY-maat vaan Länsi-Euroopan itäiset valtiot.

        GM Eurooppa = Länsi-, Keski- ja Itä- Eurooppa plus Venäjä/ IVY-maat


      • Pietarin tehtaita

      • ei hemmetti...

      • Нет, спасибо !!
        ei hemmetti... kirjoitti:

        Venäjän myyntiluvuista näkee, että CruZe on todella hyvin istuva venäläiseen autonostajan makuun. Ja samaa mieltä on oltava koeajon jälkeen. Se sopiikin hyvin venäläisille kärrypoluille jossa ennen ajettiin Samaralla. Huojuvampaa kyytiä kun saa hakea.

        "Pietarin ja Leningradin alueen autoklusterin eniten myydyt henkilöautomallit olivat vuonna 2012 koko Venäjän alueella Hyundai Solaris (110 776), Ford Focus (92 219), Hyundain KIA Rio (84 730) sekä GM:n Chevrolet Cruze (63 181) ja Opel Astra (52 331). Muita malleja myytiin alle 40 000 kappaletta vuodessa. Lukuihin on laskettu mukaan tuontiautot." KP 6.5.2013

        Mutta silti Cruze jää venäjän myynnisä jälkeen laadukkaamista kilpailijoistaan kymmenillä tuhansilla kappaleillaan?!?!?


      • 16+2
        Нет, спасибо !! kirjoitti:

        "Pietarin ja Leningradin alueen autoklusterin eniten myydyt henkilöautomallit olivat vuonna 2012 koko Venäjän alueella Hyundai Solaris (110 776), Ford Focus (92 219), Hyundain KIA Rio (84 730) sekä GM:n Chevrolet Cruze (63 181) ja Opel Astra (52 331). Muita malleja myytiin alle 40 000 kappaletta vuodessa. Lukuihin on laskettu mukaan tuontiautot." KP 6.5.2013

        Mutta silti Cruze jää venäjän myynnisä jälkeen laadukkaamista kilpailijoistaan kymmenillä tuhansilla kappaleillaan?!?!?

        Jakomielitautisi on aika vakavaa. Nytkään et osaa päättää provoillako sillä, että Cruzea myydään paljon vai vähän. Eipä älysi vajaus ainakaan helpota provoiluasi.


    • bluehill

      Viime vuonna kävin Pietarissa ja tutustuin paikalliseen Chevy Cruzeen.

      Turbokoneita ei ollut saatavilla ja autot olivat huonojen teiden takia eri alustalla kuin meidän Cruzet. Varustelutkin saattoivat olla erilaisia mutta en tunne kovin hyvin Cruzea enkä osaa sen tarkemmin sanoa.

    • Spy Shot
      • cruzader

        Seuraava cruze onkin sama kuin astra!
        Ei ole mitään omaa kohta chevroleteissa..


      • 16+2
        cruzader kirjoitti:

        Seuraava cruze onkin sama kuin astra!
        Ei ole mitään omaa kohta chevroleteissa..

        Sinulla se ei sitten osu mikään oikein, vaikka kuinka yrittäisit. Saksan Astra-foorumeilla seurataan tarkkaan Cruze 2:n kehitystyötä, koska siitä tehdään myös seuraava Astra-versio.


      • Autoista Kiinnostunu
        16+2 kirjoitti:

        Sinulla se ei sitten osu mikään oikein, vaikka kuinka yrittäisit. Saksan Astra-foorumeilla seurataan tarkkaan Cruze 2:n kehitystyötä, koska siitä tehdään myös seuraava Astra-versio.

        Eiköhän nämä GM:n keskiluokan autot tule samaan aikaan Saksan-maalta pitkälle samoista suunnittelulähtökohdista ja samoilta suunnittelupöydiltä. Veikkaisin, että Chevrolet ja Opel käyttävät omia itsenäisiä kummankin merkin tyypilliselle brändi-ilmeelle omistautuneita muotoilustudioita, mutta muu tekninen suunnittelu tulee täysin saman katon alta ja pitkälle samojen pääsuunnittelijoiden toimesta. Sillä ei ole lopputuloksen kannalta sinäänsä väliä, kumman brändin toimitalon aulassa he kellokorttinsa leimaavat.
        Ensiesittely hoidetaan myynnillisesti järkevästi aikataulutettuna, vaikka kumpikin malli olisi valmistuslinjojen puolesta "start" -napin painallusta vailla valmiina tuotantoon. Tässä kohtaa maallikot monesti luulevat, että saman konsernin myöhemmin esitelty auto "kopio" toista, tms. väitteitä, vaikka todellisuudessa konsernin autot ovat suunniteltu yhtäaikaa ja ovat valmiita tuotantoon, vaikka samana päivänä. Lanseeraus-ajankohta on konsernin markkinointiorganisaation määrittelemää.
        Cruzen korean-linjan lopettamisesta on huhuiltu, en pitäisi mahdottomana, etteikö sen Euroopan tarpeiden valmistus siirtyisi jopa Opelin tehtaille Eurooppaan.


      • Autoista Kiinnostunu
        Autoista Kiinnostunu kirjoitti:

        Eiköhän nämä GM:n keskiluokan autot tule samaan aikaan Saksan-maalta pitkälle samoista suunnittelulähtökohdista ja samoilta suunnittelupöydiltä. Veikkaisin, että Chevrolet ja Opel käyttävät omia itsenäisiä kummankin merkin tyypilliselle brändi-ilmeelle omistautuneita muotoilustudioita, mutta muu tekninen suunnittelu tulee täysin saman katon alta ja pitkälle samojen pääsuunnittelijoiden toimesta. Sillä ei ole lopputuloksen kannalta sinäänsä väliä, kumman brändin toimitalon aulassa he kellokorttinsa leimaavat.
        Ensiesittely hoidetaan myynnillisesti järkevästi aikataulutettuna, vaikka kumpikin malli olisi valmistuslinjojen puolesta "start" -napin painallusta vailla valmiina tuotantoon. Tässä kohtaa maallikot monesti luulevat, että saman konsernin myöhemmin esitelty auto "kopio" toista, tms. väitteitä, vaikka todellisuudessa konsernin autot ovat suunniteltu yhtäaikaa ja ovat valmiita tuotantoon, vaikka samana päivänä. Lanseeraus-ajankohta on konsernin markkinointiorganisaation määrittelemää.
        Cruzen korean-linjan lopettamisesta on huhuiltu, en pitäisi mahdottomana, etteikö sen Euroopan tarpeiden valmistus siirtyisi jopa Opelin tehtaille Eurooppaan.

        Todekkoon myös, että joskus varsinkin jonkun erikoisemman tai radikaalimmin uudistuneen mallin kohdalla esitellään auto ensin ns. kakkosbrändin alla, katsotaan, mitä yleisö tykkää ja sitten sama konsepti tuodaan myöhemmin sen paremman imagon alla myyntiin. Tällöin riskit sutata perinteisemmän, konservatiivisemman, arvokkaamman - tai minkä lie - imago on pienempi, kun "kokeilut" tehdään ensin sillä tavis-merkillä.

        Näin toimittiin aikanaan esim. uuden polven Mitsubishi Coltin kohdalla. Colt esiteltiin ensin, ja kun auto otettiin hyvin vastaan, yhteistyökumppani Mercedes Benz yhtymä toi sen myyntiin Smart Forfourina.


      • LTZ.
        Autoista Kiinnostunu kirjoitti:

        Eiköhän nämä GM:n keskiluokan autot tule samaan aikaan Saksan-maalta pitkälle samoista suunnittelulähtökohdista ja samoilta suunnittelupöydiltä. Veikkaisin, että Chevrolet ja Opel käyttävät omia itsenäisiä kummankin merkin tyypilliselle brändi-ilmeelle omistautuneita muotoilustudioita, mutta muu tekninen suunnittelu tulee täysin saman katon alta ja pitkälle samojen pääsuunnittelijoiden toimesta. Sillä ei ole lopputuloksen kannalta sinäänsä väliä, kumman brändin toimitalon aulassa he kellokorttinsa leimaavat.
        Ensiesittely hoidetaan myynnillisesti järkevästi aikataulutettuna, vaikka kumpikin malli olisi valmistuslinjojen puolesta "start" -napin painallusta vailla valmiina tuotantoon. Tässä kohtaa maallikot monesti luulevat, että saman konsernin myöhemmin esitelty auto "kopio" toista, tms. väitteitä, vaikka todellisuudessa konsernin autot ovat suunniteltu yhtäaikaa ja ovat valmiita tuotantoon, vaikka samana päivänä. Lanseeraus-ajankohta on konsernin markkinointiorganisaation määrittelemää.
        Cruzen korean-linjan lopettamisesta on huhuiltu, en pitäisi mahdottomana, etteikö sen Euroopan tarpeiden valmistus siirtyisi jopa Opelin tehtaille Eurooppaan.

        GM:llä kymmenen suunnittelukeskusta seitsemässä maassa. Cruze on konsernin eniten myyty auto ja sitä ja sen sisarmalleja suunnitellaan varmasti koko ajan ainakin USA:ssa, Saksassa ja Koreassa enkä yllättyisi myöskään Holdenin mukanaolosta.

        Ennen Cruze kakkosen tai Astra K:n julkaisemista USA tulee näkemään vielä Cruze farmarin, hatchbackin, 1.6 turbon tms., sillä autoalan uutuusesittelyistä ei voi olla vuotta kauempaa poissa. Dieselistäkin kirjoiteltiin monta kuukautta ennen kuin se kesällä tuli myyntiin.


      • bim mer
        Autoista Kiinnostunu kirjoitti:

        Eiköhän nämä GM:n keskiluokan autot tule samaan aikaan Saksan-maalta pitkälle samoista suunnittelulähtökohdista ja samoilta suunnittelupöydiltä. Veikkaisin, että Chevrolet ja Opel käyttävät omia itsenäisiä kummankin merkin tyypilliselle brändi-ilmeelle omistautuneita muotoilustudioita, mutta muu tekninen suunnittelu tulee täysin saman katon alta ja pitkälle samojen pääsuunnittelijoiden toimesta. Sillä ei ole lopputuloksen kannalta sinäänsä väliä, kumman brändin toimitalon aulassa he kellokorttinsa leimaavat.
        Ensiesittely hoidetaan myynnillisesti järkevästi aikataulutettuna, vaikka kumpikin malli olisi valmistuslinjojen puolesta "start" -napin painallusta vailla valmiina tuotantoon. Tässä kohtaa maallikot monesti luulevat, että saman konsernin myöhemmin esitelty auto "kopio" toista, tms. väitteitä, vaikka todellisuudessa konsernin autot ovat suunniteltu yhtäaikaa ja ovat valmiita tuotantoon, vaikka samana päivänä. Lanseeraus-ajankohta on konsernin markkinointiorganisaation määrittelemää.
        Cruzen korean-linjan lopettamisesta on huhuiltu, en pitäisi mahdottomana, etteikö sen Euroopan tarpeiden valmistus siirtyisi jopa Opelin tehtaille Eurooppaan.

        Konseptitasollakin näkyy eri merkkien väliset yhtäläisyydet. Opel Monza ja Buick Riviera näyttävät eri autoilta mutta mitoiltaan ja muodoiltaan ne selvästi ovat saman auton eri versioita.

        http://www.gminsidenews.com/forums/f70/opels-monza-looks-like-buicks-riviera-concept-128730/


    • gs birotor

      Jos mietitään hiukan ohi aiheen.
      Eli OPEL(GM) on tehnyt PSA:n kanssa yhteistyö sopimuksen, niin onko jo varmistunut mitä kaikkia malleja tuo tulee koskemaan ja vaikuttaako sen kautta myös GM:n muihin merkkeihin?

      • 16+2

        GM osti PSA:sta 7% ja sopi tällaisista projekteista:

        - A joint program for a C-segment-MPV for Opel/Vauxhall and a C-segment CUV for the Peugeot brand
        - A joint B-segment MPV program for both groups
        -The co-development of an upgraded low CO2 B-segment platform to feed Opel/Vauxhall and PSA’s next generation of cars in Europe and other regions

        Alunperin tarkoitus oli kehittää Zafiralle seuraajaa. Jossain vaiheessa oltiin keskittymässä vain pikkuautoihin, välillä yhteistyötä olikin tarkoitus tehdä vain Etelä-Amerikan markkinoilla.

        Nyt uuden Adamin jälkeen näyttää siltä, että koko homma on unohdettu. Tai ehkä ensi viikolla saamme kuulla uusista suunnitelmista.


      • Autoista Kiinnostunu
        16+2 kirjoitti:

        GM osti PSA:sta 7% ja sopi tällaisista projekteista:

        - A joint program for a C-segment-MPV for Opel/Vauxhall and a C-segment CUV for the Peugeot brand
        - A joint B-segment MPV program for both groups
        -The co-development of an upgraded low CO2 B-segment platform to feed Opel/Vauxhall and PSA’s next generation of cars in Europe and other regions

        Alunperin tarkoitus oli kehittää Zafiralle seuraajaa. Jossain vaiheessa oltiin keskittymässä vain pikkuautoihin, välillä yhteistyötä olikin tarkoitus tehdä vain Etelä-Amerikan markkinoilla.

        Nyt uuden Adamin jälkeen näyttää siltä, että koko homma on unohdettu. Tai ehkä ensi viikolla saamme kuulla uusista suunnitelmista.

        Chevroletin mallistosta puuttuu pienempi, B-segmentin tila-auto kilpailemaan Ford B-maxia, Kia Vengaa, Nissan Notea ja Fiat 500 L:ää vastaan. Luokka on nykyään suht suosittu ja tuollaisten monikäyttösten korkeakattoisten autojen on ennustettu lisäävän suosiota, koska tarjoavat paremmin tilaa, näkyvyyttäja helppoa sisäänkäyntiä kuin perinteiset matalammat C-segmentin hatchbackit. Saman konsernin Opelilta löytyy Meriva, mutta Chevroletillä ei ole tarjota luokkaan mitään. Trax on enemmän maasturi eikä tarjoa samoja tavarankuljetusmahdollisuuksia kuin edellä minitut huomattavasti muuntelukykyisemmät pikkutila-autot.
        Ehkä PSA:n kanssa moinen malli kehitellään. Citikallahan on kiitosta nittänyt Picasso.


      • bim mer
        Autoista Kiinnostunu kirjoitti:

        Chevroletin mallistosta puuttuu pienempi, B-segmentin tila-auto kilpailemaan Ford B-maxia, Kia Vengaa, Nissan Notea ja Fiat 500 L:ää vastaan. Luokka on nykyään suht suosittu ja tuollaisten monikäyttösten korkeakattoisten autojen on ennustettu lisäävän suosiota, koska tarjoavat paremmin tilaa, näkyvyyttäja helppoa sisäänkäyntiä kuin perinteiset matalammat C-segmentin hatchbackit. Saman konsernin Opelilta löytyy Meriva, mutta Chevroletillä ei ole tarjota luokkaan mitään. Trax on enemmän maasturi eikä tarjoa samoja tavarankuljetusmahdollisuuksia kuin edellä minitut huomattavasti muuntelukykyisemmät pikkutila-autot.
        Ehkä PSA:n kanssa moinen malli kehitellään. Citikallahan on kiitosta nittänyt Picasso.

        Ymmärtäisin PSA-yhteyden olevan enempi Opel-yhteistyötä. GM voisi helposti tuottaa Chevroletin Merivankin käyttämästä GM Fiat small platformista..


      • gs birotor
        Autoista Kiinnostunu kirjoitti:

        Chevroletin mallistosta puuttuu pienempi, B-segmentin tila-auto kilpailemaan Ford B-maxia, Kia Vengaa, Nissan Notea ja Fiat 500 L:ää vastaan. Luokka on nykyään suht suosittu ja tuollaisten monikäyttösten korkeakattoisten autojen on ennustettu lisäävän suosiota, koska tarjoavat paremmin tilaa, näkyvyyttäja helppoa sisäänkäyntiä kuin perinteiset matalammat C-segmentin hatchbackit. Saman konsernin Opelilta löytyy Meriva, mutta Chevroletillä ei ole tarjota luokkaan mitään. Trax on enemmän maasturi eikä tarjoa samoja tavarankuljetusmahdollisuuksia kuin edellä minitut huomattavasti muuntelukykyisemmät pikkutila-autot.
        Ehkä PSA:n kanssa moinen malli kehitellään. Citikallahan on kiitosta nittänyt Picasso.

        Hiukan kyllä on minua ihmetyttänyt tuo yhteistyö, koska luulisi GM:n yhtenä 3 suurimmasta valmistajasta olevan kykenevä tekemään "joustavan" pohjalevyn malliin MQB- volkkarilla tai PSA:n EMP2.
        Taas toisaalta aika hiljaista on ollut viimeaikoina tuon yhtetistyön osalta.
        Osaltaan tuossa menetetään suurten sarjojen edullisuutta, jos konsernin sisällä on monia erolaisia ratkaisuja tuossa piente/keskisuurten autojen luokassa.


      • 16+2
        gs birotor kirjoitti:

        Hiukan kyllä on minua ihmetyttänyt tuo yhteistyö, koska luulisi GM:n yhtenä 3 suurimmasta valmistajasta olevan kykenevä tekemään "joustavan" pohjalevyn malliin MQB- volkkarilla tai PSA:n EMP2.
        Taas toisaalta aika hiljaista on ollut viimeaikoina tuon yhtetistyön osalta.
        Osaltaan tuossa menetetään suurten sarjojen edullisuutta, jos konsernin sisällä on monia erolaisia ratkaisuja tuossa piente/keskisuurten autojen luokassa.

        Voi olla Pösö-Sitikan kassa niin tyhjä, ettei siitä ole osallistujaksi yhteistyöhön.


      • Autoista Kiinnostunu
        16+2 kirjoitti:

        Voi olla Pösö-Sitikan kassa niin tyhjä, ettei siitä ole osallistujaksi yhteistyöhön.

        PSA on tiettävästi rahapulassa, mutta eipä näy autojen kehittelyssä persaukisuus, kuten joillain valmistajilla tämä on perinteisesti näkynyt mallien loputtomana jatkamisena pelkkien face-liftien varassa. Klassisena esimerkkinä Saab, joka pienenä GM:n valmistajana ei saanut tarpeeksi rahaa ja 95-mallisarjan ikä venyi pitkälle toistakymmentävuotiaaksi. Viimeiset "vanhakoppaiset" 95:set olivat todella säälittäviä uudempien kilpailijoiden rinnalla. Kun uusi kaikinpuolin upea hiottu malli pukattiin myyntiin, kävikin miten kävi.
        Kyseisen konsernin uutuustulva viimeaikoina on ollut hätkähdyttävää luettavaa. Citikalla on suunnilleen samaan aikaan esitelty jopa saman kokoluokan autoista kaksi eri mallisarjaa: uudet/uudistuneet DS ja C - sarjat. Hybridiä ja katumaasturia on pukannut.
        Pösöllä on pikkumallit pantu uusiksi ja 308:n seuraajaa jo odotellaan....
        PSA on tehnyt jonkinlaista yhteistyötä miltei kaikkien autovalmistajien kanssa...Toyotan kanssa Aygo/C1/107 ja nyttavara-autot. Volvolle dieseliä, Mazdalle dieseliä, Fordille dieseliä ja vaikka mitä muuta. Kättä päälle GM:n kanssa ei ole mikään ihme.


    • ~~~

      Ei kait sen valmistusmaan ole väliä, kun samojen piirustusten mukaan tehdään eri puolilla maailmaa. Minulle ainakin se on ihan sama. No tietysti kehitysmaissa ihmiset ottavat työn teon vakavammin ja pyrkivät tekemään kaiken mahdollisimman hyvin. Siitä riippuu elannon saanti. Paremman elintason maissa voidana vähän fuskata työssäkin, mutta laadunvarmistus kuitenkin varmistaa vaatimuksissa pysymisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      123
      4401
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      156
      3727
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      103
      3486
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      135
      1780
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      38
      1582
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      20
      1202
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1150
    Aihe