Mopoautokortti/mopokortti

kyselenn

Sain mopon ja mopokortin pari kuukautta sitten, ja nyt minulla on myös mopoauto... Tarvitseeko minun mennä nyt autokouluun ja ilmoittautua mopoautokouluun vai pystyykö mopokorttia hyödyntää tässä asiassa mitenkään? Minulla ei ole nyt varaa maksaa taas uutta mopokortin hintaa joten...

4

3999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • soita ja tarkista

Kaksipyöräisen mopon ajokortti ei riitä nelipyöräiseen, nelipyöräisellä ei saa ajaa pyöräteillä kuten mopolla voi saada.

Kysy autokoulusta paljonko lisäkoulutus maksaa, sen ei pitäisi olla yhtä kallis kuin aloittelijalle.

• Yli 100

Päälle sitten mopoautokortin teoriakoe ja ajokoe sekä uusi ajokorttilupa, niistä tulee jo reilu satanen kuluja.

• sunnittelemattomuus

Eipä siitä mopokortista taida olla oikein mitään etua kevyen nelipyörän ajolupaa hakiessa.

Tuliko mauto jotenkin yllätyksenä, kun et hankkinut suoraan korttia siihen!?

• Hyvän sään aikaan...

http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttien_uudistukset_2013/mopo_ja_kevyt_nelipyora

Mopoauton tai muun kevyen nelipyörän kuljettamiseen on kuitenkin oltava vähintään joko ennen 19.1.2013 suoritettu mopokortti tai uusi AM-luokan ajokortti erityisehdolla 121.

Hyvitys AM-luokkaan saadusta opetuksesta
        Kun AM-luokan ajo-oikeuden haltija suorittaa moottoripyörän, auton tai toista AM-luokkaan sisältyvää ajo-oikeutta, vähennetään vaadittavasta teoriaopetuksesta kaksi tuntia ja ajo-opetuksesta yksi tunti.

Eli jos on suorittanut mopokortin (AM-luokka 120), niin mopoauton kortin suhteen saa tuon yllämainitun vähennyksen, joka ei ehkä paljoa tunnu AM-luokan 121 ajokortin hinnassa. Pitää muistaa, että mopo- ja mopoautokursseja ei välttämättä järjestetä keskitalvella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe