tieto uo:sta palkaslaskijalta johtajalle

Kokemustietoa onko?!

Minua kiinostaisi tietää, kun täällä on keskusteltu mm. keskustelu "loputon velkakierre", että tieto uo:sta on mennyt palkanlaskijalta johtajalle / henkilöstöpäällikölle. Olenko aivan väärässä, että palkanlaskija on vaitiolovelvollinen?!?

Ymmärrän toki, jos työtehtävä on talousvastuullista, mutta niissäkin tapauksissa, eikös asia selvitetä jo ennen työhönottoa, koeaikana tm. Tietysti merkintä voi tulla myös jo työn alettua, mutta miksi tieto menisi palkanlaskijalta eteenpäin, jos työ on tavallista ruohonjuuritason työtä?! Mainitsemassani ketjussa henkilö kertoi olevansa markkinointitehtävissä....

Otetaan nyt esimerkki: olet kuntatyönantajalla töissä sairaanhoitajana tai opettajana, niin ei kai tieto palkan ulosmittaamisesta mene palkanlaskijalta henkilöstöjohtajalle tai esimiehelle?!? Olenko nyt ihan väärässä

17

2288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa aaa

      Riippunee yrityksen koosta ym. Isommassa konsernissa saattaa mennä oikein osoituksella palkat. Eikös se loppupeleissä postin avaaja päätä.eli voi varmaan monessa takauksessa ihan puolivahingossa mennä johtakjalle

    • ex_vippaaja

      Uskokaas nyt jo, tieto menee vain palkanlaskijalle. Esim meidän firmassa palkanlasku on ulkoistettu. Kaikki tieto menee nykyään sähköisenä tietokantoihin.
      Mitää kirjeitä ei lähetellä. Kyllä se tietokonesofta sitten ottaa sen 1/3 palkasta ja sun palkkalaskelmasta sen sitten näkee vain sinä, ellet levittele niitä sitten työpaikallasi. Jos työnkuvaan kuuluu suurien rahasummien käsittely niin kyllä se ennen työhönottoa huomataan jos luottotiedot punaisella. Jos luottotiedot menee töihin tulon jälkeen niin kaippa se jotenkin noteerataan työpaikallasi mut riippuu työnkuvasta. Onhan monella kansanedustajallakin luottotiedot kuralla... ja siellä ne vaa porskuttaa.

      • kokemuksella.....

        Pienemmissä firmoissa eivät salaisuudet yleensä pysy piilossa. Monesti toimitusjohtaja seuraa firman tiliotetta ja jopa maksaa palkat itse vaikka palkanmaksu ja kirjanpito ulkoistettu kuten meidän firmassa tällä hetkellä.

        90-luvun lopulla oli ulosotossa ja olin sopinut jo aikaisemmin että maksan sovitut summat itse. Pääsin kansainväliseen konserniin aika vaativiin tehtäviin joka edellytti matkustelua ulkomaita myöten.
        Aika alussa palkanlaskija kutsui luokseen. Hän oli tietämättäni pistän luottokorttihakemuksen minua varten. No asia paljastui sen myötä. Ei auttanut muu kuin mennä toimitusjohtalle tunnustamaan tilanne. No hän oli ymmärtäväinen ja takasi allekirjoituksellaan hakemuksen.


    • kokemusta on kertyny

      Minulle uo-virkailija sanoi,että palkanlaskija on vaitiolovelvollinen. Kukaan ei ole tullut minulta mitään kyselemään ulosotosta. Palkkakuittikin on sähköinen eli kukaan muu kuin minä ei siihen pääse käsiksi. Työpaikka terveydenhuollossa. Kiusallisempaa minusta ovat ne pari kirjettä kuukaudessa ulosottovirastosta. Kirjeissä aina eritelty palkanulosotto ja maksukohde sekä toisessa kirjeessä velkasaldo. Enemmän nuo kirjeet huomiota herättävät, todennäköisesti.

    • taas legendoja

      Noh, noh. Mitään erillistä palkanlaskijan vaitiolovelvollisuutta ei ole olemassa. Palkanlaskija on tavallinen työntekijä, jota koskevat normaalit säännöt. Sen sijaan löytyy erillisiä määräyksiä henkilökohtaisten tietojen levittelystä, oli levittelijä sitten palkanlaskija tai ei. Niitä ei siis saa kertoa henkilöille, joille asia ei kuulu.

      Normaalissa organisaatiossa eri tietojen asianmukainen "kuuluminen" menee organisaation linjaa pitkin ylöspäin. Siten palkanlaskijan esimies (talouspäällikkö/-johtaja) sekä tämän esimies (toimitusjohtaja) ovat oikeutettuja tällaiseen tietoon.

      Kuten aiemmin jo kerrottiinkin, se ulosoton kirjekin menee useimmissa firmoissa jonkin esimiehen pöydälle.

    • Saman kokenut

      Kyllä meidän yrityksessä ainakin tieto meni johtajalle samana päivänä kun Uo:n laput tuli töihin, asiaa käsiteltiin jo samana päivänä johtajan kanssa kahdestaan.

    • kummallista

      Keskustelu johtajan kanssa? Itse olen terveydenhuollossa töissä eikä minkäänlaisia keskusteluja saati yhteydenottoja ole tullut työnantajan puolesta vaikka ulosotossa olenkin. Oletko ehkä talousalalla vai miksi ihmeessä tuollaiset keskustelut ovat tarpeen?

      • saman kokenut

        Joudun työssäni käsittelemään suuria summia käteistä rahaa päivittäin, olen kassalla isohkossa kaupassa.


      • Anonyymi

        En minäkään joutunna mihkään keskusteluun. Sitä vain ihmettelin, että tuotantopäällikkö kertoi asiastani sivulliselle. Minä kuulin sen, että tuopäällikkö kertoi nimeni. Vitutti, kuin hampaatonta oravaa. Käpyjä on paljon, mutta hampaattomana et pysty kuoria poistamaan.


    • kokemusta on

      Ok. Tuo selittää käytännön. Me,jotka emme ole rahan kanssa tekemisissä, välttynemme keskusteluista. Onko muuten tietoa siitä näkyykö ulosotto verotuksessa?

      • Ei kokemusta:)

        Ei näy. ulosmittaus ei ole tulo eikä vähennyskelpoinen kulu.


    • rikollinenko?

      jouduin henkilöstöpäällikö "piinapenkkiin" samasta asiasta, vaikka olen softafirmassa!!
      Vieläkin vituttaa, tuli meinaan aika yllätyksenä että asiaani ruvettiin käsittelemään työyhteisössä. Palkanlaskenta on toki saman katon alla, ei ulkoistettuna.

    • Anonyymi

      Jos tilinauhoja jaellaan, niin tilinauhat on suljettuja. Tilin saaja näkee vain, mitä on saanut lixaa. Siellä myös näkyy maksut muuanne palkan päältä. Työpaikallani kuulin ensimmäisenä uo-maksupäivänä sen ättä olen uo:ssa. Tuotantopäällikkö kertoi yhdelle työntekijälle ihan nimelläni. Siitä se lähti leviimään työpaikassa, kuin kulovalkea. Ainoita, jotka ei tienneet, oli työpaikan hiiret ja muurahaiset.

      • Anonyymi

        Nykyisin on verkkopalkka ja uo:sta ei välttämättä enää kirjettä postilootaan tipahda. Työpaikoilla on niitä juoruajia, jotka lietsovat muiden henk.koht. asioita. Varsinkin pienillä paikkakunnilla.


    • Anonyymi

      Siinä maksukiellossa on jo lakiviittaus, ettö on salassa pidettävä. Palkanlaskija on vaitiolovelvollinen, ei hön saa muiden palkka-asioita levitellä. Isommussa taloissa ovat ihan rutiiniasioita eivötkä mikään ihmettelyn aihe.

    • Anonyymi

      Eihän ulosotto kuulu kuin palkanlaskijalle ja kirjanpitäjälle.

    • Anonyymi

      Jos on joku hyvin pieni työnantaja, niin palkkalaskelman voi tehdä tilitoimisto ja varsinaisen päivittäisen maksuliikenteen itse yrittäjä. Jos noin, niin siihen kirjanpitoon tulee se ”tili” ulosotolle, koska sen vaan pitää mennä niin tavalla tai toisella. Se ulosotto suoritetaan samallatapaa kuin verot ja eläkemaksut.

      Näitten asioitten kanssa on vain opittava elämään, eikä se ole palkanmaksajan ongelma minne ne työntekijän palkkarahat tilitetään. Työnantajan tehtävä on vain toimia oikeitten ohjeitten mukaan.

      Eikä ulosotossa olevan tarvitse hävetä. Kaikella on aikansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe