GV DDIS ja ruiskutusjärjestelmän varoitusvalo

rontikainen75

Elikkäs eilen syttyi tuo keltainen sahalaitavalo mittaritauluun ja moottorin tehot putosivat ilmeisesti jollekin safety mode-tasolle. Auton käynnistyvyydessä, varsinkin kylmänä, on ollut sanomista jo kevättalvesta lähtien, mutta suzu-huolto ei tietenkään löytänyt mitään. Huonoon käynnityvyyteen huomasin auttavan, kun pitää käynnistysvirtoja päällä hieman pidempään.

Mutta tuo valo nyt sitten viittaisi ohjekirjan mukaan joko pa:n ruiskutukseen tai sitten hiukkassuodattimeen -ei halpoja korjata kumpanenkaan. Koska hiukkassuodatin ei ole varoitellut omalla valollaan millään tavoin, en usko vian löytyvän siitä. En ole myöskään vakuuttunut, että vikaa olisi varsinaisesti ruiskutuksessakaan, koska auto on muuten toiminut moitteetta. Ilmavuotjakaan ei pa-järjestelmästä ole löytynyt, joten seuraavaksi vaihdatan hehkut. Jos ei auta, niin sitten vien koko hoidon Rellulle, koska suzu-huollosta ei ole mitään hyvää sanottavaa tähän asti ja mottihan on Rellun käsialaa.

Kyseinen ilmiö ei ole ihan uusi, kun lukee esim. brittien palstoja: http://www.suzuki4u.co.uk/forum/viewtopic.php?f=35&t=7833.

Jos muilla on samoja elkeitä, niin otan kokemusperäisiä ratkaisuohjeita vastaan ilolla! Ilo on autolla ollut ajaa, mutta vikoja on kertnyt jo ihan tarpeeksi...

58

6806

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gv06ddis

      Mulla syttyi sama valo joulukuussa, mutta ei tehot hävinny. Parin päivän päästä valo sammui itestään, eikä oo uudestaan syttyny. Virtojen päällä hiukan pitempään ni lähtee kone käyntiin paremmin,saman olen huomannut.
      Mitäs muita murheita Rontikaisella gv:ssä ollu?

      • Moottorin öljyvuodot ja useampi voimansiirron stefa nyt päällimmäisenä tulee mieleen...


      • gv06bbis
        rontikainen75 kirjoitti:

        Moottorin öljyvuodot ja useampi voimansiirron stefa nyt päällimmäisenä tulee mieleen...

        No jopas nyt, ei mulla onneks tollasia. Tai sit eka omistaja korjauttanu tollaset.


    • No joo..maalliset murheet mitättömiä, mutta ainahan sitä rahansa muuhunkin laittais kuin neljälle pyörälle...

    • GV -09 2.0 B
    • rontikainen75

      Kiitos, olin lukenut ja autuaasti unohtanut! Hassuahan tossa on se, että hehkutuksen vikaantumiselle on oma valonsa. Kassillinen osia on hankittu ja viikon päästä pääsee korjaamolle...kolmatta kertaa tänä kesänä! =D

      Brittipalstoilla on yleensä noilla oireilla ollut kaksi tyypillistä vikaa: nuonhehkut tai dpf:n anturien letkujen halkeilu.

    • "Hassuahan tossa on se, että hehkutuksen vikaantumiselle on oma valonsa." -paitsi ettei olekaan..... muistelin jotain vanhempaa kikotinta ilmeisesti?

      • gv06bbis

        Minä olisin ehkä valon kuitannu pois ja kattonu syttyykö uudelleen. Vai hävisikö oikeesti tehojakin? Toivottavasti se siitä selviää korjaamolla viimeistään.


    • Jep! Kyllä moottorin tehokartta on jossain suojatilassa ja on normaaliakin säysempi peli nyt.

      • GV -09 2.0 B

        Kerro tänne, kun auto kunnossa taas, kiinnostaa kuulla diaknoosi. Musta sulla on ollut huonoa tuuria noiden stefa ongelmien kanssa, kun omassa 189 tuh ajetussa GV:n koslassa vielä kaikki stefat ja tiivisteet tehtaan jäljiltä. Vaikkakin mulla 2.0 bensa pata, niin voimansiirto kuitenkin sama. (vai johtuuko stefa ongelmat dieselin ankarasta väännöstä :=) ?.
        Hmm.. toisaalta sulla tehoja tällä hetkellä kesälaitumilla, niin nyt saat ajella samoilla väännöillä, kun me bensakoneisillakin ajamme jatkuvasti, vaikkakin näissä bensa padoissa jokunen hassu kaakki enempi, niin vääntö arvot liki puolet huonommat dieselin eduksi.
        Uutena tän kotteroni ostin ja dieselin olisin halunut, mutta kun hullu ennakkoluuloinen kuuli maininnan Rellusta, niin.....


    • Eipä ollut hehkuissa vikaa... Kaasuläpän asentotunnistin ilmeisesti piiputtaa, eli homma jatkuu ja saturaisia palaa...

      • Vitaristi

        Joko auto kunnossa?


    • valkoinen paholainen

      Hei

      Minullakin valo paloi lukuisia kertoja ja lisäksi sahalaitavalon kaveriksi syttyi keltainen moottorivalo. Välillä valot paloi ja sammui itsekseen. Välillä piti käydä Suzulla mittauttamassa viat. Yleensä mitään ei löytänyt vaan nollattiin -> Generoitiin tai Degeneroitiin (kumpi nyt olikaan) hiukkassuodatin. Jotenkin tunne että juuri tuo hiukkassuodatin on iso murheenkryyni varsinkin jos sinkoilee vain pientä ajoa (ei ehdi lämmetä tarpeeksi ja polttaa kakkoja pois). Venäjälle menevissä Dieseleissä ei edes tuota hiukkassuodatinta ole (jotain älyävät tehdä oikein). Kannattaa käyttää sitä kallista ESP öljyä joka voitelee hiukkassuodatinta. Auttoi jonkin verran. Sitten on jokin kahden purkin yhdistelmä mitkä kaadetaan tankkiin jotka sitten voitelevat hiukkassuodattimen. Niin ja huollon mukaan hiukkassuodattimen pitäisi putsata itsensä parin tuhannen välein mutta mulla se ei ollut tehnyt sitä pariinkymmeneen tuhanteen eli varmasti tukossa vaikka sitä ei vikakoodissa näkynyt. Lukulaite näyttää kaikki lämpötilat ennen ja jälkeen suodattimen ja milloin on polttanut itsensä yms.
      Yksi hehku oli joskus myös palanut josta muka löysivät vikakoodin (silloin ajettu 80 000tkm, eli mitä ihmettä.)
      Tehoja tosiaan katosi välillä, välillä pätki eli nikotteli. Ykkönen ei tahtonut mennä kylmänä päälle. Minulla lähti aina käyntiin varsinkin talvella ilman roikkaa uskomattoman hyvin ja lämpes kuumaksi todella nopsaa. Kesällä sitten starttaus "laiskempaa".

      Huolto sanoi että joissain autoissa joku johtopaketti mennyt koneen päältä milloin johtopaketti suli/haprastu milloin myös merkkivalot syttyivät.

      Takarenkaat kuluu sitten todella nopeaa. Eturenkaat normaalisti.

      Iskarit, jarrut yms todella kestäviä, ei juuri tarvi vaihdella. Kulutus kokoon nähden pieni. Kunhan saisivat rellun koneen hittoon tuosta ja voiman siirron dieselille kuntoon. Niin ja dieseliin jos saisi ketjun.

      • Bensiini gv

        Grand Vitaraa ei ole valmistettu Dieselinä 2012 jälkeen, mutta Suzuki myyjä kertoi uuden diesel version olevan tulossa ja toivokaamme ettei ole rellun pata.
        Mula bensa versiossa myös huomio kiinnittynyt takarenkaiden suurempaan kulumiseen, mutta vetohan jakautuu hiukan enempi taakse, niin se selittyy sillä. Nyt mittarissa 71 tuh ja vielä alkuperäiset renkaat alla, kun olen niitä kierrättänyt, joten asia aia ole ongelma. Bensa koneessa ei noita dieselin murheita ole, ainoa murhe on keskikulutus mittarissa oleva kaksi numeroinen lukema :=)


    • DDIS -08

      Kesällä minulla syttyi tuo sahalaitavalo vaunua vedettäessä. Pysähdyin ja käynnistin auton uudelleen ja valo sammui eikä ole sen jälkeen palanut. Tänään syttyi DPF valo, mutta se sammui kun tein 45min moottoritielenkin ja laite sain regeneroitua itsensä. Autolla ajettu 70tkm.

      Itse ajan nykyään Neste Prolla koska normaalisti Vitaralla tulee vain suht. lyhyttä kaupunkiajoa. Hiukkaspäästöt Prolla on selvästi pienemmät kuin tavallisella laadulla.

    • Eipä ole kunnossa vielä.....keräilen pääomaa, että on varaa mennä NELJÄTTÄ kertaa huoltoon/korjaukseen KOLMEN kuukauden sisällä. En olisi ihan tälläistä ritsaa uskonut saavani, kun autoa valitsin... =D

      • gv06ddis

        Paljonko ajettu sun gv? Tuli vaan mieleen et mitäs tää turhake egr venttiili, tai turbon ohjain siiveekkeet jumissa. En kyl ihan varma ole et onko noilla tuollasen vian kanssa mitään tekemistä!? Egr on kyllä paha ku se nokee joka paikan jos sitä ei ole tulpattu.


    • Alkaa olla 145 tkm.

      Vikakoodit viittaa kyllä todelliseen vikaan kaasupolkimen asentoanturissa tai sen ohjaamassa kaasuläpänasentoanturissa tms. Kun auton hommasin taisin alkuun täälläkin, kuten huollossakin, ihmetellä miksi "Service ESP System" -varoitus tulee toisinaan käynnistettäessä. Toihan vahvasti viittais juurikin noihin edellä mainittuihin anturivikoihin.

      Eiköhän sekin lopulta selviä.....

      • gv06ddis

        kuulostaa jotenki kaukaa haetulta, tai sit oikeesti joku tollanen vika. Oletko muuten käyttäny auton diesel korjaamolla, vai pelkästään suzuhullossa? Ajattelin vaan et ammattinsa osaava diesel heppu vois keksiä vian nopeesti ja halvemmalla.


      • Anonyymi

        ei ohjaa kaasupoljin dieselissä läppää, läppä muusta syystä kuin bensiinimoottorissa.


    • Eihän noista koskaan voi tietää ennakkoon, onko vialle looginen vai epälooginen selitys, mutta luulisi noiden vikakoodien taustalla olevan jotain todellisuuspohjaa. Eihän järjestelmässä olisi muuten mitään järkeä.

      Käsittääkseni ESP:n toiminta perustuu myös sen kykyyn "tietää" kaasupolkimen asento. Ainakin tuo ESP-vika jäi makaamaan päälle, kun irroitin kaasupolkimen liittimen. Ja jos kaasupolkimen asennosta on virheellistä tietoa vikaantuneen anturin vuoksi, ei myöskään kaasuläpän oikeaa asentoa voida määrittää. Näin maallikkona voisi kuvitella vikailmoitusten ketjuttuvan, kun jokin vaikuttaa useampaan muuhun asiaan.

      Sain edellisellä korjaamolla kuulla, ettei Suizan kanssa paljon kannata lähteä ei-merkkihuoltoihin, kun vain heillä on konstit kuitata huollot auton tietokoneelta? Edes Tuusulassa oleva Suzuki-huolto ei kuulema saa pääsyä auton pyhimpään! Asiakkaat soittelevat vihaisina takaisin, kun juolletusta autosta lähtee tehot kuittaamattoman huollon takia! =D Aika kummallista!

      Uskoisin, että kyse on enemmän sähköpuolen, kuin dieselpuolen viasta...

      • gv06ddis

        Joo, aika mielenkiintoista tosiaan. Ihan mielenkiinnolla seurataan mistä se vika sit löytyy. Tässähän oppii koko ajan uutta taas. :)


      • #¤%&/

        Nyt on sua hiukan #ustu silmään. Minä työskentelen monimerkkihuollossa ja on sitten maan perskuleen varmaa, että myös Suzukin sieluun pääsen ihan samoin käsiksi, kuin merkkihuoltokin. Huollon kuittaamisella ja tehojen lähdöllä ei sitten ole minkäänlaista tekemistä keskenään.


    • Aina on mahdollista, mutta jos Suzukia huoltava yrittäjä sanoo suoraan, ettei kannata tuoda meille, kun Suzukin maahantuojan edustaja on ainoa, joka voi ohjelmoida uuden kaasuläpän säätömoottorin, niin jotenkin tekee mieli uskoa. Jos tuon saman olisi kuullut esim merkkihuolto Laakkoselta, niin ehkä sitten olisi saattanut epäillä vedätystä.
      Eikä millään pahalla, mutta yllättävän moni kirjoittaja kertoo olevansa asentaja.

      • #¤%&/

        Jos yrittäjällä on Suzukin huolto on hänen oltava maahantuojan valtuuttama, joka tarkoittaa sitä, että hänellä on oltava maahantuojan edellyttämä ammattitieto/taito/laitteisto. Suomessa ei ole mitään erikoista maahantuojan pajaa on vain maahantuojan valtuuttamia.
        Laitappa sähköpostiosoite, johon linkitän yhteystietoni, jossa selviää ammattini ja työnantajani, niin sun ei tarvitse enään sen asian tahoilta pahoitella. Ps, muuta tietoa en sähköpostin välityksellä anna.


      • GV -09

        Täällähän menee meno mielenkiintoiseksi ja se on hyvä, kun kyseessä sentään Suzuki palsta:=)
        Sen verran sekoitan pakkaa, että Sinulle tuon lausunnon on antanut yksi yksittäinen huoltoliike. Jos hän on virallisesti Suzuki merkkikorjaamo, niin kannattaa raportoida maahantuojalle, vaikka ihan piruuttaan. Kuten toi toinenkin kaveri sanoo, niin kaikilla Suzuki huoltoliikkeillä on oltava täysin samat laitteet ja taito, ei ole mitään eriluokkaisia valtuutettuja korjaamoja on vain maahantuojan valtuuttamia korjaamoja, joissa kaikissa pitää ja saakin samat palvelut. Nyrkkipajat on sitten asia erikseen.
        Eli onko lausunnon antanut firma mainittu maahantuojan merkkihuoltolistalla, kuten Laakkonen on? Jos ei ole, kuten arvaan, on kyseessä ns nyrkkipaja, joissa helposti nousee kädet pystyyn ja ihan ymmärrettävistäkin syistä, koska laitteet ja tiedon saanti nonelle merkille maksaa hunajata.


    • Menee pahasti off topic taas tämä homma, mutta ihan tyypillistä sonta24-depattia...harmi, ettei Suizalla ole aktiivista omaa keskustelusaittia..

      En ole kiinnostunut kenenkään meiliosoitteista, yhteystiedoista tai ammatista. Ei tarvitse loukkaantua, jos kerron miten aisan on kohdallani "edennyt".

      Enkä myöskään ala mustamaalaamaan tai käräyttämään elinkeinonharjoittajaa, joka reheellisesti kertoo kuinka asia on.

      Asia mikä päännii, on kyseisen merkin kyseisen mallin pieni markkinaosuus Suomessa, jolloin edes pääkaupunkiseudulla ei löydy kehuttavaa kokemusta auton tyypillisistä vioista ja niiden oireista.

      Ja mitä siihen autoliikkeeseen tulee, niin ohessa ote heidän nettisivuiltaan:
      "Uudenmaan vanhimpia autoliikkeitä. Myymme ja tuotamme huolto- ja varaosapalvelut Hyundai- ja Suzuki-automallistoihin. Uusien autojen lisäksi valikoimassamme on yli 220 laadukasta vaihtoautoa kaikissa eri hintaluokissa. Rahoitus järjestyy kaikenikäisiin autoihin joustavasti ja edullisesti."

      • GV -09 2.0 B

        Ihan asiaa tossa noi kaverit kirjoittaa ja asentaja oli valmis todistamaan ammattinsa, jota epäilit, eli varsin reilua ja rehellistä.
        Mielestäni tämä Suitsa palsta on varsin asiallinen verrattuna useaan muuhun Suomi24 palstoihin ja eihän se voi palstasta asiatonta tehdä, jos joku esittää eriävän mielipiteen asiasta, joka ei ole täysin faktaa.
        Tuo markkina osuus on varmastikkin ollu sulla tiedossa jo autoa hankkiessasi.

        Jos korjaamo on maahantuojan valtuuttama ja listattuna Suzukin sivulla, se ei saa nostaa käsiä pystyyn minkään ongelman edessä, on kyseessä sitten rehellinen tai epärehellinen yrittäjä. Eilisestä kirjoituksestasi kerrot, ettei kyseessä ole maahantuojan edustaja, niin asiassa ei ole mitään ihmeellistä vaan tyypillistä nyrkkipaja toimintaa.


    • Joo, ihan miten vaan. Jos ei ole omia kokemuksia varsinaisesta topicista, niin mulle on ihan sama missä kukin on töissä. Itse palaan asiaan, kun auto on kunnossa, jos vaikka tästäkin olisi lopulta jotain hyötyä jolle kulle...

      • gv06 ddis

        Palaa ihmeessä asiaan kun auto kunnossa, itseä kiinnostaa kaikki mahdollinen gv:tä. Koska tarkoitus pitää autoa mahdollisimman pitkään, ainakin neljä vuotta jos ei enemmänkin, ja mahdolliset tulevat ja olleet viat yritän korjata iyse niin pitkälle kun mahdollista. Kokeillaan pääseekö tuolla 500 000km ajettua niin ku parilla edellisellä autolla. ;)


      • GV -09 2.0 B

        Hyvä juttu ja takuulla on hyötyä. Luen itse kaikki gv:hen liittyvät jutut, mitä netistä löytyy. Itsellä tarkoitus pitää tätä kulkinetta kauan ja 300 tuhannen paikkeille ajella vaikkakin bensa koneella joten kaikki tieto otetaan mieliisti vastaan.


      • grande vitaara

        Tästäkin viestiketjusta, jos mistä on todella paljon hyötyä meille GV kuskeille. Hyvä, että palailet.


      • grande vitaara
        grande vitaara kirjoitti:

        Tästäkin viestiketjusta, jos mistä on todella paljon hyötyä meille GV kuskeille. Hyvä, että palailet.

        Niin muuten jäi tossa eilen mainittemati, että olen huollattanut oman 07 mallisen dieseli gv:n AD korjaamossa ja kaikki mittaukset ja softaukset onnistuneet ilman mitään ongelmia ja huollon kuittaukset myös. Auto ollut mulla uudesta asti ja nyt mittarissa 112 tuhatta, yhtä ainoaa kertaa en ole Suzuki huollossa käynyt ja ihan vain lähimmän Suzuki huollon sijainnin takia.


    • Grand Vitara 1.9 D

      Aamusella juttelin ilmastointihuollon yhteydessä Suzuki huollon asentajan kanssa tästä Rellun koneesa. Hän kertoi itse koneen olevan erittäin hyvä ja kestävä, myöskin jakopään osalta, kunhan hihnahuolto tehdään ajalaan. Mutta sitten nuo moottorin apulaitteet antureineen ja härpäkkeineen ovat hiukan huononpi laatuisia, osa jopa huonoja. Mutta hyvä pointti ja tieto oli se, että suuri osa ko antureista ja laitteista toimii moitteettomasti, kun ne ovat kerran vaihdettu, eli valta osa noista kiusankappaleista ovat parannettua mallia. Kaksi litraisella bensa koneella varustettu GV vuosimallia 2006-2009 on ollut kaikilta osin varmatoimisin GV.

    • Diagnoosi on sitten kaasuläpän moottorin kotelo(???), joka kustantaa ....liikaa. Toimitusaikakin pitkähkö....

      Samalla todettiin, että viime talvena liimattu öljypohja vuotaa taas, eli ei taida saada tiivistä tuosta moottorista millään. Oli hienoa laittaa auto ekan kerran tälle syksylle piuhaan, kun moottoritilassa alkoi vuotanut öljy kärytä. Ainoa keino saada DPF:llä varustettu moottori savuttamaan!! :O

      • toinen diesel GV

        Eli ajeletko aina vain, vaikka tehoja hukassa ja koetaulussa varoitusvalot palaa?


    • Siellä palaa yksi valo, se keltainen sahalaita. Laakkosella olivat sitä mieltä, ettei "limb modessa" ajamisesta ole haittaa, eli olen pakolliset ajot ajellut ja ajelen vielä muutaman viikon kunnes osa saapuu.

      • toinen diesel GV

        Ook graitti. Palaan tohon öljypohjaan, kun on omia kokemuksia. Mulla tihkui hieman heti takuuajan jälkeen. Purin itse öljypohjan pois ja annoin koneen sisäreunoilta valua öljyt pois yön yli. Seuraavana päivänä huolellinen pesu öljypohjalle ja vanha tiiviste paikilleen valettuna ympäriinsä Wyrtin punaisella moottorisilikonilla. Ennen paikalleen asennusta vielä koneen sisäreunat puhtaaksi saman yhtiön puhdistus sprayllä ja öljypohja kiinni. Jos työ tehdään nopeasti, valuu koneen sisältä tiivistepintaan öljyä ja lopputulos on sama, kuin sinulla. Nyt kun itse tein työn huolella ja ajalla, niin on miltei mahdottomuus, että öljypohja vuotaisi. Tuosta tiivistyksestä on nyt aikaa n liki 4 vuotta ja 110 tuhatta kilometriä.
        Noita voimansiirron stefan vuodoilta olen toistaiseksi vältynyt.


    • Siitä öljypohjasta -Silloinen Automaa piti autoa pari päivää, jotta liimaus ehti kunnolla kuivua. Eli ei siinä ainakaan hätäilty, mutta tuota öljyjen valuttelua ei kyllä tehty ja reisillehän tuo meni. Hieman huonolta näyttää, että saisin tuon korjaamotakuuseen.

      Jotenkin alkaa usko loppua kyseisen yksilön kanssa, kun yhden kohdan saa kuntoon, niin toinen odottaa ja kolmas kohta alkaa jo porsia...

      • gv06ddis

        Sulla on kyllä hiukan huonoa tuuria tuon kanssa ollu. Mulla 250 000km ajettu gv, joista ite ajanu 100 000km kolmes vuodes, eikä isompia murheita oo ollu.


      • toinen diesel GV
        gv06ddis kirjoitti:

        Sulla on kyllä hiukan huonoa tuuria tuon kanssa ollu. Mulla 250 000km ajettu gv, joista ite ajanu 100 000km kolmes vuodes, eikä isompia murheita oo ollu.

        Sen verran vielä öljypohjan vuodosta. Jos vain tihkuttaa, eikä joka yö tule tippaa maahan, kannattaa antaa olla., niin eikä hirveästi käryä. Mutta, jos joka yö läiskä maassa tai tallin lattialla, niin rupee jo sotkeutuu paikat. Mulla silloin vain öljypohjan ympäristö oli kostea, maahan ei ollu tiputellu, mutta korjasin talvilomalla viettäen "laatuaikaa"juuri ostamani GV:n alla maaten;=) ja osa syy oli juuri hankitun auton viehetys. Nyt en viitsisi mennä alle könyämään, jollei tiputtaisi lattialle. Ennen katsastusta kannattaa painepesurilla pestä koneen alakerrasta öljyt pois. Yläpuolelle en ainakaan minä hirviä vettä ruiskia eikä ole tarvettakaan, kone pysyy aika puhtaana, paitsi pölyyntyy ja pöly lähtee ilmanpaineella ja rätillä.


      • Gvddis2007

        Joko auto kunnossa? Itsellänikin ongelmia tuon limp moden kanssa. Miten sinuun saisi yhteyttä niin voisi sanaa vaihtaa?


      • Gvddis2007 kirjoitti:

        Joko auto kunnossa? Itsellänikin ongelmia tuon limp moden kanssa. Miten sinuun saisi yhteyttä niin voisi sanaa vaihtaa?

        Mulla vian aiheuttaja oli kaasuläpän asentomoottori, jolloin joudutaan vaihtamaan koko boxi. Rahukaista meni noin 800, eikä muita vaihtoehtoja liene kuin merkkikorjaamo, joka osaa ohjelmoida uuden boxin.


      • gv -08
        Gvddis2007 kirjoitti:

        Joko auto kunnossa? Itsellänikin ongelmia tuon limp moden kanssa. Miten sinuun saisi yhteyttä niin voisi sanaa vaihtaa?

        Tuo nimimerkki "Rontikainen75" on jo vaihtanut Grand Vitaran Toyota RAV neloseen.
        Noi kojetauluun syttyvät keltaset varoitus/vikavolot ovat asioita, jotka vaikuttavat yöuniinkin. Itselläni syttyi reilu pari vuotta sitten ESP ja ABS varoitusvalot yhtäkkiä ajon aikana vm 08 Grand Vitarassa sekä tietonäytölle ilmestyi teksti "Service ESP system" Diaknoosi oli, että ABS yksikkö sökö ja kustannus arvio 2300 euroa. Yöunet pelasti maahantuoja, joka korvasi osan takuuna, kun takuu oli umpeutunut puolitoista kuukautta ennen. Minä maksoin vain työstä n 350 euroa.


    • Härregud! Itsekin kyselin tuon vika-ilmon perään täältä ja huollosta n. vuosi sitten. Mulla tuo teksti tuli äänimerkin kera melkein joka käynnistyksellä, muttei jäänyt makaamaan päälle....

    • gv -08(ex)

      Eli ei sulla sitten ihan alkukuun maanantai versio ollut GV ;=)
      Äänimerkin kera mullekin se tuli ja joka käynnistyksellä äänimerkki myös. Osa kesti tulla noin kuukauden, mutta eipä tuo kesäaikaan ajoa haitannu, paitsi keltainen teksi tietonäytöllä, eikä siintä näytöstä sitten muuta voinutkaan katsoa tuona aikana.
      Tossa kopioin yhden viestin aiempaa samasta aiheesta, luulenpa, ettei ollut tsoukkia, vaikka kirjoituksen asu vähän sitä kielisikin:



      Hieman pettynyt
      30.4.2013 22:43


      Jep. GV 2007:ssa oli täällä mittarissa 75 tkm ja ihme kalkatus kuului koneesta -> tarkistukseen. Kampiakselin laakerit kuulemma sinersivät - koko alamoottori vaihtoon, noin 7000 euroa. Eli käytännössä kansi jäi vanhasta koneesta. Uuden moottorin tilaaminen ja sen saapuminen kesti pari-kolme kuukautta. Onneksi hankittiin auto liikkeestä - meni takuuseen. Nyt hetki tästä ja ESP-valo syttyi, diagnoosina vika yksikön painetunnistimessa. Korjausarvio noin 2300 euroa. Tähän kun vielä lisätään, että joku etupäässäkin narisee järkyttävästi ja takapäässäkin kolahtelee joku osa. Melkein itku tulee ja tietää minkä tähden aamulla lähdetään töihin. Laatu ei kyllä Suzukia mairittele... valitettavasti näin. Ja tällä autolla on ajettu vain normiajoa, ei maastoa tai muuta revittelyä.

      Nyt mullakin erimerkkinen maasturi alla, mutta jotenkin vain kaipaan Grand Vitaraa, ehkä se työkalumaisuus ja alennusvaihteet ym..., siksi vissiinkin täällä Susuki palstalla aina tulee piipahdettua?

    • DDis

      Terve,

      Itselläni välillä syttyy myös tuo ruiskunvaroitusvalo ja limpmode menee päälle. Mikä tuon voisi aiheuttaa? Vikakoodeina on p0403, p0409, p2141 ja p242a.

    • Pikaisella googlettamisella viittaisi EGR:ään nuo kaikki koodit.

      • Ddis

        Voiko egr aiheuttaa limp moden?


    • Ddis

      Nyt tuli sitten mulle edellisten lisäksi P0486. Tuossa ei selvinnyt tuliko auto kuntoon, kuten ei juuri missään keskustelussa...

      • Eikös se ole sitä samaa EGR-peräistä vikakoodia kuin muutkin.

        Itse veisin ensi alkuun EGR:n putsattavaksi jollekin ei-merkkikorjaamolle, joka pystyy nollaamaan vikakoodit. Sullako oma OBD-lukija? Antaako nollata?


    • Ddis

      Mulla obd-lukija ja saan kuitattua mutta tulevat takaisin jonkin ajan päästä. Käytin egrn irti ei ollut töhnässä, putsasin silti. Resistanssit olivat eri kuin jossakin ohjeessa mutta tuo liikkui 10 kertaa kun käytti virrat päälle ja pois...

      • Anonyymi

        Onko tähän tullut ratkaisuja? Itsellä ajoittain tuo keltainen sahalaita -valo ja kerran viikossa limpmodessa hetken


    • Valosirkus

      Älkää välitttäkä niistä vikakoodeista , mitä sillä on väliä. Jos teillä koodi tiedossa niin kysykää katastuksesta että vikuttaakokoodi katsastuksee ja jos ei vaikuta niin usvaa putkeen ja menoksi. Nuo vikakoodit on autonvalmistaja ohjelmoinut sinne
      ei siinä sellaisia vikoja ole , autoja on ajelu iät ajat ilman moisia valoja ja hyvin on pelittäneet, piruako te niitä ihmettelemään. Eikä autoissa ellaisia tehomääriä tarvita 120 saa ajaa maksimissaan ja sen ne kulkee vaikka valoja plaa antaa palaa kauneita kuvia ne on. Minun auto tuli tosihyväksi kun 90% tehoista hävisi ja silti kulee 125.

    • Anonyymi

      Lainataan ja nostetaan vanhaa lankaa.
      Onko kokemuksia ruiskutuksen sahalaitavalosta ja vikakoodista P1431. Muita koodeja ei OBD lukija näyttänyt.

      Valo syttyy toisinaan päälle ja menee välillä itsestään pois. Kerran paloi DPF kuva kaverina, mutta se sammui pidemmän ajon aikana.

      Ajoni on pääsääntöisesti pitkää pätkää, osittain motaria ja suurin osa maantietä. Useita kertoja viikossa reilu tunnin siivu 80km/h vauhdein.

      Vielä en ole vienyt pajalle , koska valo on aina tyyliin saman päivän tai seuraavan päivän aikana sammunut ja moottori toiminut normaalisti. Valon palaessa limp modessa, jollon tehot ja kierrokset rajattu (n. 3krpm max). Tällä kuitenkin pääsee suht tasaisessa maantieajossa pitämään sitä 80 ja 100 km/h yllä, joten normiajot ovat sujuneet.

      Kauhutarinoita lukee interwebsistä, että on vaihdettu DPF:stä lähtien aina kaasuläppäkoteloon ja lopulta vika löytynyt jostain alipaineletkusta...
      Nyt siis kyselenkin, onko tässä vuosien aikana muille tullut lisää kokemuksia toimenpiteistä tämän haasteen taklaamiseksi.

      Terveisin
      Anonyymi-A

      • Anonyymi

        Itse itselleni kommentoiden, josko joku vielä näitä selailee epätoivoissaan.

        Ruiskunvalo ja DPF-valo paloi lopulta samaan aikaan, eikä DPF-valokaan poistunut pitkällä ajomatkalla.

        Vein paikalliselle fixukselle ja sieltä kertoivat vikakoodien herjaavan mm. kaasuläppäkoteloa.
        Sellainen vaihdettiin ja jälkipoltto DPF:lle, jonka jälkeen auto on toiminut aivan normaalisti jo ainakin parituhatta kilometriä. Toivottavasti ei toistu :)

        Korjaukselle tuli hintaa töineen, osineen, diagnosointineen puolisen tonnia.

        Terveisin,
        Anonyymi-A


    • Anonyymi

      kylmänä jos käynnistyy huonost ja etenkin jos käy aluksi vajaalla, voi olla mahdollista että venttiilii/t, kantaa kylmänä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe