Bussi- ja taksikaistojen määräyksiä ei tunneta kovin hyvin

mopokaista..

Vääränlaista bussi- ja taksikaistojen käyttö näkee koko ajan.
Taitaa olla niin kuin muissakin virheissä että kun muutama muukin tekee niin
muut ottaa mallia ja kierrehän on sitten loputon. Kuten kaikkein parhaimpia
esimerkkejä tästä ilmiöstä on suuntavilkun käyttö, jonka virheellinen käyttö
leviää tosi tehokkaasti ja voi väittää että suurinosa ei käytä suuntavilkkua oikein
vaan jollakinlailla puutteellisesti. Mitään tarkkaa määritystähän sille vilkun käytölle ei olekkaan mutta kun vähän pohtii mihin se on tarkoitettu ja vertaa sitä sitten siihen mitä liikenteessä tehdään niin kyllä aika käsittämättömän paljon
toimitaan virheellisesti. Eikö ajovalojakin voisi vilauttaa kerran niin näkee ajaa?
Sitten se ajovalojen käytön logiikkaa eli päivällä kun näkee ajaa niin ei tarvitse ajovaloja, no mihin tarviit niitä valoja sitten pimeään aikaan valaistuilla teillä?
Kuitenkaan kukaan ei valaistuilla tiellä aja parkit päällä puhumattakaan kokonaan ilman valoja, hei ajakaa parkit päällä pimeään aikaan valaistuilla tiellä, silloin ne parkit saattaa näkyäkkin kuin päivällä ne ei juuri näy mutta
ajovalot sen sijaan näkyy, omaan näkemiseen niitä tosiaan ei tarvitse
että olette jotkut ihan hyvin sen tajunneet kaikessa suuressa viisaudessanne.

Astetta vieläkin haasteellisempaa on lain mukaisesti bussi- ja taksikaistojen käyttö. Bussi- ja taksikaistaa käytetään usein liian aikaisin ennen kääntymistä eli siellä ajetaan vaikka se pitäisi olla niin että kaistalle siirrytyään
vain ryhmittymistä varten ennen kääntymistä. Tämä on ihan poliisilta saatu selitys tähän asiaan eli, kaksi eri asiaa on ajaa bussikaistaa kuin että
ryhmittyy kääntymistä varten bussikaistalle, silloin bussikaistaa ei tarvitse kovin pitkällä matkalla jos muutkin toimisi oikealla tavalla kuten ruuhkassa.
Ruuhkassakaan ei bussikaistaa saisi venyttää vaan sinne ei tosiaan pidä mennä ajamaan ennen aikojaan, se voi olla myös merkitty kun bussikaista päättyy jne.

Sekä että bussi- ja taksikaistalla ajetaan luullen kai siellä olevan
sallittua ajaa kun muutkin niin tekee, liikennemerkkien tarkoitukseen
ei ole perehdytty ollenkaan. Syy voi olla sekin että ne on jollakinlailla
joskus hankalasti luettavia/ymmärrettäviä, kellonajat saattaa sotkea
asiaa eikä oteta tolkkua siitä että koska siellä oikein saa ajaa,
useimmiten EI KOSKAAN! Ei taideta tietää sitä että useimmiten ei saa
ajaa ollenkaan bussikaistalla. Kuten Helsingin Mannerheimintiellä ei ole bussi- taksikaistalle mitään asiaa mihinkään aikaan vuorokaudesta, kellonaikarajoitukset tarkoittaa lisätekstin mukaisesti paketti- ja kuorma-autoille tarkoitettuja sallittujaaikoja jolloin voivat siellä ajaa.

Eipä muuta ja jos tästä jotain hyödyit niin oleppa hyvä.

23

5001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taksikaista?

Sen kyllä huomaa, ettei sinulla taida olla paljoakaan kokemusta henkilöautolla ajamisesta, jos yhtään. Muuten kyllä tietäisit, että tämäkään asia ei ole noin mustavalkoinen.

Mitään taksikaistoja ei ole olemassa. Takseille voidaan sallia bussikaistan käyttö liikennemerkillä. Merkki 541a=Linja-autokaista; 541b=Linja-autokaista, jota myös taksit saavat käyttää. Myös raitiovaunukaistan käyttö voidaan sallia takseille.

Ryhmittyminen on syytä tehdä ajoissa, varsinkin vilkkaassa liikenteessä. Varsinkin, kun ottaa huomioon bussikuskien tyypillisen ajotavan ja asenteen...

Ja vielä pieni lisäys: MOPOLLA PITÄÄ ajaa aina lähinnä oikeaa reunaa olevaa ajokaistaa, VAIKKA se olisi bussikaista. Vain ryhmittymistä varten saa valita muun kaistan. Aivan liian usein näkee mopoilijoita ajamassa vasenta kaistaa autojono perässään, silloin on pakko koukata bussikaistan kautta ohi. Tilanteen kuuluisi mennä päinvastoin.

• dfjefyk

Mitäs helvetin väliä sillä on puhutaanko taksi-, vai bussikaistasta. Kuitenkin tarkoitetaan samaa asiaa: kaista, joka on tarkoitettu ainoastaan tietyille ajoneuvoille. Lisäkilvillä tarkennetaan onko pelkästään bussille, vai myös takseille, vaiko jopa kuorma-autolle. Anyway ammattiliikenteelle joka tapauksessa... Joten lakkaas tärkeilemästä siellä ja pidä keskustelu taso hyvänä ;)

• isokeijo..

"Ryhmittyminen on syytä tehdä ajoissa, varsinkin vilkkaassa liikenteessä. Varsinkin, kun ottaa huomioon bussikuskien tyypillisen ajotavan ja asenteen..."

No mihin lakiin itse perustat sitten tuon tietämyksesi?

• Eiköhän tieliikennelaissa mainita siitä, että ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä ajoissa? Saa kaivaa pykälää, jos kiinnostaa.

Itsekin olin jonkinasteinen bussikaistanatsi niin kauan, kun bussikaistojen merkitys tässä kaupungissa oli sujuvoittaa julkista liikennettä. Kun bussikaistat muutettiin 24/7 -moodiin, lopetin niiden kunnioittamisen täysin. Ennen siis siirryin bussikaistalle vasta ohitettuani sen risteyksen, jota seuraavasta olin kääntymässä.

Toisaalta, koska edelleen muilla on oikeus olettaa, että noudatan bussikaistan säännöksiä, päästän kiltisti myös kolmion takaa tulevat eteeni bussikaistalla. Toki tämä aiheuttaa jonkinverran ylimääräistä hidastelua, mutta sellaista se joskus on. Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Oletan tietysti myös muiden käyttävän bussikaistaa oikein, eli jos bussikaistaa lähestyy henkilöauto (ei siis yleensä taksi), käännän surutta eteen kolmion takaa. Hänhän on kääntymässä... Pari kertaa on tullut ihmeellisiä tööttäilijöitä bussikaistaa pitkin, mutta se on heidän oma henkilökohtainen ongelmansa. Useimmiten jossain vakiopaikassa, eli esimerkiksi saapuessani Savilankadulta Manskulle (Helsingissä, jos haluatte tietää).

• ..Rotta presidentiksi!
        The_Rat kirjoitti:

Eiköhän tieliikennelaissa mainita siitä, että ryhmittyminen kääntymistä varten on tehtävä ajoissa? Saa kaivaa pykälää, jos kiinnostaa.

Itsekin olin jonkinasteinen bussikaistanatsi niin kauan, kun bussikaistojen merkitys tässä kaupungissa oli sujuvoittaa julkista liikennettä. Kun bussikaistat muutettiin 24/7 -moodiin, lopetin niiden kunnioittamisen täysin. Ennen siis siirryin bussikaistalle vasta ohitettuani sen risteyksen, jota seuraavasta olin kääntymässä.

Toisaalta, koska edelleen muilla on oikeus olettaa, että noudatan bussikaistan säännöksiä, päästän kiltisti myös kolmion takaa tulevat eteeni bussikaistalla. Toki tämä aiheuttaa jonkinverran ylimääräistä hidastelua, mutta sellaista se joskus on. Niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa. Oletan tietysti myös muiden käyttävän bussikaistaa oikein, eli jos bussikaistaa lähestyy henkilöauto (ei siis yleensä taksi), käännän surutta eteen kolmion takaa. Hänhän on kääntymässä... Pari kertaa on tullut ihmeellisiä tööttäilijöitä bussikaistaa pitkin, mutta se on heidän oma henkilökohtainen ongelmansa. Useimmiten jossain vakiopaikassa, eli esimerkiksi saapuessani Savilankadulta Manskulle (Helsingissä, jos haluatte tietää).

Tää Rotta on kyllä hauska kaveri. Päivittäin täällä päivystää ja jakaa muille liikennesääntöjä ja opettaa miten liikenteessä tulee ajaa ja toimia mutta sitten itse kuitenkin pitää itsellään oikeuden olla sääntöjä noudattamatta! Kun itse on kuitenkin niin pirun hyvä niin silloin on syytä sitä paremmuttaan korostaa ja jakaa sitä muille ja kun on tarpeeksi hyvä niin saa mielestään sitten itselleen oikeuden olla sääntöjä noudattamatta! Eli muiden tulee lakia noudattaa mutta itsellä ei niin ole kunhan itsestä vaan siltä tuntuu. Politiikon ainesta pojalla ihan selvästi. Siitä syystä haluankin että...

• ..Rotta presidentiksi! kirjoitti:

Tää Rotta on kyllä hauska kaveri. Päivittäin täällä päivystää ja jakaa muille liikennesääntöjä ja opettaa miten liikenteessä tulee ajaa ja toimia mutta sitten itse kuitenkin pitää itsellään oikeuden olla sääntöjä noudattamatta! Kun itse on kuitenkin niin pirun hyvä niin silloin on syytä sitä paremmuttaan korostaa ja jakaa sitä muille ja kun on tarpeeksi hyvä niin saa mielestään sitten itselleen oikeuden olla sääntöjä noudattamatta! Eli muiden tulee lakia noudattaa mutta itsellä ei niin ole kunhan itsestä vaan siltä tuntuu. Politiikon ainesta pojalla ihan selvästi. Siitä syystä haluankin että...

Olen sanonut ennenkin, ja joudun varmaan sanomaan uudestaankin, ettei sääntöjen noudattaminen sinänsä ole mitenkään autuaaksitekevää... Mutta ne pitää tuntea, että niitä voi rikkoa ilman ongelmia.

• Liivijengiläinen

Juuri näin. Minäkin tunnen lakikiemurat ja osaan rikkoa niitä ilman ongelmia. Siitä syystä olen usein joutunut harjoittamaan väkivaltaa mm. vaimoani kohtaan. Lisäksi missä tahansa paikassa tai tilanteessa käytän usein avuksi isoa kokoani ja väkivaltaa koska siitä on MINULLE hyötyä eikä mitään ongelmia,siis MINULLE!! Sinullakin on asenteet ja ajatusmaailma samankaltainen kuin minulla. Hauskaa päivänjatkoa sinulle! ; )

• Liivijengiläinen

Tämä siis kaverilleni Rotalle!

• Kuten ironiaa ilmeisesti tehokeinona käyttävästä tapauksesta huomataan, joillakin todellakin on niin alikehittynyt moraalintaju, ettei omaantuntoon perustuvaa sääntöjen rikkomista voi suositella kaikille.

Hyvänä ensiapuna on tällöin turvautua lakiin. Sen mukaan kun toimii, niin haitat ovat useimmiten pieniä.

Muitakin keinoja on, mutta jos ajatusmaailma on lähtökohdiltaan pielessä, niin eipä siinä mitään mahdollisuuksia taida olla saavuttaa toimivaa lopputulosta. Itse olen yrittänyt neuvoja tälläkin palstalla antaa, mutta moraaliltaan (tai toisinaan logiikantajultaan) puutteelliset ihmiset eivät ymmärrä. Heidän ongelmansa, luultavasti myös kaikkien, jotka heidän välittömässä läheisyydessään oleskelevat. Kuten tämän kuvitteellisen vaimosi.

• Rotta presidentiksi!
        The_Rat kirjoitti:

Kuten ironiaa ilmeisesti tehokeinona käyttävästä tapauksesta huomataan, joillakin todellakin on niin alikehittynyt moraalintaju, ettei omaantuntoon perustuvaa sääntöjen rikkomista voi suositella kaikille.

Hyvänä ensiapuna on tällöin turvautua lakiin. Sen mukaan kun toimii, niin haitat ovat useimmiten pieniä.

Muitakin keinoja on, mutta jos ajatusmaailma on lähtökohdiltaan pielessä, niin eipä siinä mitään mahdollisuuksia taida olla saavuttaa toimivaa lopputulosta. Itse olen yrittänyt neuvoja tälläkin palstalla antaa, mutta moraaliltaan (tai toisinaan logiikantajultaan) puutteelliset ihmiset eivät ymmärrä. Heidän ongelmansa, luultavasti myös kaikkien, jotka heidän välittömässä läheisyydessään oleskelevat. Kuten tämän kuvitteellisen vaimosi.

Vaikka kuinka taas yrität kierrellä ja kaarrella asian ympärillä, etkä ilmeisesti ymmärrä edes omien kirjoitustesi sisältöä jutuistasi käy aivan selvästi ilmi lakia ei ole pakko noudattaa jos siitä itselleen saa hyötyä eikä vaaranna muita. On siis olemassa laissakin nk. hämärä alue jossa saa liikkua kunhan siitä ei jää kiinni eikä itse huomaa siitä olevan muille haittaa. Näin ajattelee jokainen rikollinen niin liikenteessä kuin rikoslaissakin. Kaikkea saa tehdä kunhan ei kiinni. Olet hieno ihminen ja todella mukavaa että opetat ajatusmaailmasi nerokkuutta muillekin. Harmi että pieniä lapsia ei ole tällä palstalla juurikaan. Nyt he jäävät pahasti sivuun suuren opettajan eli The Ratin opetuksista mitä laki todellisuudessa merkitsee ja siitä millä asenyeilla ja ajatuksilla lakia ei tarvitse ITSE noudattaa. Kokoajan vain kasvaa se vaatimus että....

• Rotta presidentiksi! kirjoitti:

Vaikka kuinka taas yrität kierrellä ja kaarrella asian ympärillä, etkä ilmeisesti ymmärrä edes omien kirjoitustesi sisältöä jutuistasi käy aivan selvästi ilmi lakia ei ole pakko noudattaa jos siitä itselleen saa hyötyä eikä vaaranna muita. On siis olemassa laissakin nk. hämärä alue jossa saa liikkua kunhan siitä ei jää kiinni eikä itse huomaa siitä olevan muille haittaa. Näin ajattelee jokainen rikollinen niin liikenteessä kuin rikoslaissakin. Kaikkea saa tehdä kunhan ei kiinni. Olet hieno ihminen ja todella mukavaa että opetat ajatusmaailmasi nerokkuutta muillekin. Harmi että pieniä lapsia ei ole tällä palstalla juurikaan. Nyt he jäävät pahasti sivuun suuren opettajan eli The Ratin opetuksista mitä laki todellisuudessa merkitsee ja siitä millä asenyeilla ja ajatuksilla lakia ei tarvitse ITSE noudattaa. Kokoajan vain kasvaa se vaatimus että....

Haluaisitko ostaa välimerkin? Ota tuosta pari näin alkajaisiksi ihan ilmaiseksi:
        > .....
        > ,,,,,,
        > !!!!!!

Jotenkin minusta tuntuu, että lainailet nyt jonkun nimimerkkiä. Rotta presidentiksi on aiemmin osannut kirjoittaa, vaikka ajatusmaailma nyt ei ihan hirveän edistyneeltä olekaan vaikuttanut.

Mutta asiaan.

> lakia ei ole pakko noudattaa jos siitä itselleen saa hyötyä eikä vaaranna muita

Olen sanonut monta kertaa, että lakia voi rikkoa, jos siitä aiheutuva hyöty *yleisesti* on suurempi kuin siitä saatava haitta. On tullut myös mainittua, että lakia rikkomalla ei tulisi aiheuttaa haittaa lakia noudattaville. On mahdollista, että olen joskus esittänyt ohjeita, jotka polkevat näitä periaatteita, mutta tällöin olen tietojeni mukaan myöntänyt virheeni ja korjannut tapojani. Sama pätee myös väittämiini asioiden laillisuudesta (siis se, että myönnän virheeni - tätähän kovin moni ei tunnu tekevän).

Se, ettet kykene ymmärtämään, saati hahmottamaan, tilannetta muiden kannalta, on sinun ongelmasi. Siinä missä tietysti lähiympäristösikin. Minun lainrikkomiseni eivät muita häiritse, ellei joku kotipoliisi sitten palkokasvia nenukkaan nykäise... Tällainen häiriintyminen on minusta melkeinpä suotavaa. :)

• Rotta presidentiksi!
        The_Rat kirjoitti:

Haluaisitko ostaa välimerkin? Ota tuosta pari näin alkajaisiksi ihan ilmaiseksi:
        > .....
        > ,,,,,,
        > !!!!!!

Jotenkin minusta tuntuu, että lainailet nyt jonkun nimimerkkiä. Rotta presidentiksi on aiemmin osannut kirjoittaa, vaikka ajatusmaailma nyt ei ihan hirveän edistyneeltä olekaan vaikuttanut.

Mutta asiaan.

> lakia ei ole pakko noudattaa jos siitä itselleen saa hyötyä eikä vaaranna muita

Olen sanonut monta kertaa, että lakia voi rikkoa, jos siitä aiheutuva hyöty *yleisesti* on suurempi kuin siitä saatava haitta. On tullut myös mainittua, että lakia rikkomalla ei tulisi aiheuttaa haittaa lakia noudattaville. On mahdollista, että olen joskus esittänyt ohjeita, jotka polkevat näitä periaatteita, mutta tällöin olen tietojeni mukaan myöntänyt virheeni ja korjannut tapojani. Sama pätee myös väittämiini asioiden laillisuudesta (siis se, että myönnän virheeni - tätähän kovin moni ei tunnu tekevän).

Se, ettet kykene ymmärtämään, saati hahmottamaan, tilannetta muiden kannalta, on sinun ongelmasi. Siinä missä tietysti lähiympäristösikin. Minun lainrikkomiseni eivät muita häiritse, ellei joku kotipoliisi sitten palkokasvia nenukkaan nykäise... Tällainen häiriintyminen on minusta melkeinpä suotavaa. :)

Aivan. Kun itse on niin pirun hyvä niin silloin omaa ylivertaisen kyvyn määrittää mikä lainrikkomus on pienempi kuin haitta lain noudattamisesta. Hienoa että omaat tuollaisenkin ylivertaisen taidon. "Älä tee niinkuin minä teen vaan tee niinkuin minä opetan"-on varmasti sinun lähtökohtasi ja perusajatuksesi kun palstalle viisauksiasi vuodesta toiseen kirjoittelet. Lainsäätäjätkin varmaan ovat laatineet pykälät siltä pohjalta että kansalaiset sitten itsekukin tahollaan päättävät mitä lakia noudattavat huomioiden sen mikä heidän mielestään on tarpeellista ja huomioiden myös mikä on parasta kokonaisuutta ajatellen. On hienoa että joukossamme on kaltaisiasi ihmisiä.

• Rotta vaan pressaks
        The_Rat kirjoitti:

> .....
        > ,,,,,,
        > !!!!!!

Mutta asiaan.

Lakia kun ei vaan saa rikkoa x) tuon kun sanot poliisille kun olet törmännyt jonkun kuorma-auton persiiseen bussikaistalla ne kuule nauraa sulle, että saat sakkojen lisäks vakuutuksest parisataa tosta rusinastas heippa! XD

Silloin tällöin ammattikuskina näen, kuinka karma toistaa itseään itsekkäille kuskeille, ketkä hakevat "omaa hyötyään" rikkomalla lakia. AINA se ei niin mene....

• Äänet Rotalle täältäkin
        Rotta vaan pressaks kirjoitti:

Lakia kun ei vaan saa rikkoa x) tuon kun sanot poliisille kun olet törmännyt jonkun kuorma-auton persiiseen bussikaistalla ne kuule nauraa sulle, että saat sakkojen lisäks vakuutuksest parisataa tosta rusinastas heippa! XD

Silloin tällöin ammattikuskina näen, kuinka karma toistaa itseään itsekkäille kuskeille, ketkä hakevat "omaa hyötyään" rikkomalla lakia. AINA se ei niin mene....

Rotta vaan vallankahvaan kiinni. Minäkin otan sitten kuljetusfirmani kanssa Rotan neuvot käyttöön. Alan varastelemaan polttoainetta eri paikoista sillä vaikka se keneltä löpöä varastan joutuukin maksumieheksi niin silti kokonaisuutta ajatellen hänen kokemansa rahallinen menetys on pienempi kuin Suomen valtiolla koska firmani pyörittämisestä valtio saa verotuloja varmasti enemmän kuin kuin varkauden kohteiksi joutuneet menettävät rahaa. Eli minun firmani jatkaa pyörimistään, valtio saa enemmän verotuloja vaikka sitten jotkut huono-onniset kallista menovettään menettäisivätkin. Kokonaisuutta ajatellen hieno toimintamalli.

• Rotta vaan pressaks kirjoitti:

Selitätkö vielä kertaalleen, miten tämä minun bussikaistankäyttöni aiheuttaa sen, että törmään kuorma-auton persiiseen? Vaikka kuinka yritän, niin en keksi, miten peräänajo tapahtuu herkemmin bussikaistalla kuin muualla...

Myönnän, että tapani käyttää bussikaistoja tuottaa minulle hyötyä. Pyrin kuitenkin käyttämään niitä vain silloin, kun niiden käytöstä ei ole haittaa laillisesti ajaville kuskeille. Minä hyödyn, muut eivät kärsi. Hyvä tilanne.

Lainrikkominen on tässä kuitenkin mielestäni se sivuseikka. Karman laki toteutuu usein silloinkin, kun lain mukaisesti haitataan muita... Ja usein se ei toteudu.

Painotan vieläkin, etten ole itsekäs kuski. Pyrin yleisesti ajamaan siten, että ajotapani yleistyminen sujuvoittaisi liikennettä, lisäämättä riskejä (ja liikenteen sujuvoituminenhan aiheuttaisi ruuhkien vähenemistä ja siten riskien pienentymistä).

• Rotta vaan pressaks
        The_Rat kirjoitti:

Selitätkö vielä kertaalleen, miten tämä minun bussikaistankäyttöni aiheuttaa sen, että törmään kuorma-auton persiiseen? Vaikka kuinka yritän, niin en keksi, miten peräänajo tapahtuu herkemmin bussikaistalla kuin muualla...

Myönnän, että tapani käyttää bussikaistoja tuottaa minulle hyötyä. Pyrin kuitenkin käyttämään niitä vain silloin, kun niiden käytöstä ei ole haittaa laillisesti ajaville kuskeille. Minä hyödyn, muut eivät kärsi. Hyvä tilanne.

Lainrikkominen on tässä kuitenkin mielestäni se sivuseikka. Karman laki toteutuu usein silloinkin, kun lain mukaisesti haitataan muita... Ja usein se ei toteudu.

Painotan vieläkin, etten ole itsekäs kuski. Pyrin yleisesti ajamaan siten, että ajotapani yleistyminen sujuvoittaisi liikennettä, lisäämättä riskejä (ja liikenteen sujuvoituminenhan aiheuttaisi ruuhkien vähenemistä ja siten riskien pienentymistä).

Vittu sä olet kyllä yks pelle! Nää oli vaan esimerkkitapauksia stadin keskustassa, eikä niillä mitenkään tarkoiteta, että olisit jo näin kertaalleen tehnyt kun kukaan jossain suomi24:ssa ei sitä tiedä. Mun pointti oli se, että AINA se ei niin mene, eli aina lakia rikkomalla ei hyödy.

Sust ei saa hyvää kuskia edes unissakaan.

• Rotta vaan pressaks kirjoitti:

Vittu sä olet kyllä yks pelle! Nää oli vaan esimerkkitapauksia stadin keskustassa, eikä niillä mitenkään tarkoiteta, että olisit jo näin kertaalleen tehnyt kun kukaan jossain suomi24:ssa ei sitä tiedä. Mun pointti oli se, että AINA se ei niin mene, eli aina lakia rikkomalla ei hyödy.

Sust ei saa hyvää kuskia edes unissakaan.

Tietenkään lakia rikkomalla ei aina hyödy. Usein lain rikkomisesta on jopa haittaa.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että vastailen ihmisten lakia koskeviin kysymyksiin tai kehoitan ihmisiä tutustumaan lakiin ennen sen rikkomista? Juuri siksi, että vasta kun lain tuntee, voi arvioida seuraamuksia sen rikkomisesta!

Esimerkiksi viimeksi tänään moottoritien vasenta kaistaa ajeli vanhempi herrasmies (noh, ehkä 60-v) volkkarillaan noin 15 km/h alle rajoituksen. Oikealla oli tilaa, ja ohi meninkin sitä kautta (laillisesti muuten). Muutama ohitteli oikealta laittomasti, mutta kuitenkin turvallisesti. Nämä oikealta laittomasti ohittavat selvästikin tunsivat lain ja rikkoivat sitä. Sen sijaan vasemmalla notkunut ilmeisesti rikkoi lakia tuntematta sitä, aiheuttaen huomattavia ongelmia muille.

Sitä en nyt täysin hahmota, miten sinä samalla et tiedä miten minä ajan, mutta toisaalta tiedät, ettei minusta saa hyvää kuskia? Vai tarkoitatko, että olen jo hyvä kuski, joten minusta ei sellaista voi tulla? Hyvän kuskin määritelmän tulisi seurata ajosuoritteesta, kolarimäärästä ja annetusta ohjeistuksesta. Ne kyllä ovat suurin piirtein tämän palstan sisältöä seuaamalla pääteltävissä...

• Liivijengiläinen
        The_Rat kirjoitti:

Kuten ironiaa ilmeisesti tehokeinona käyttävästä tapauksesta huomataan, joillakin todellakin on niin alikehittynyt moraalintaju, ettei omaantuntoon perustuvaa sääntöjen rikkomista voi suositella kaikille.

Hehheh, että oikein kuvitteellinen vaimoni. Hauskaa että sinä siellä jossain internetin maailmassa tiedät onko minulla vaimo vai ei. Kerrotko vielä missä maassa vaimoni on syntynyt? Hehe. Tulen lueskelemaan tulevaisuudessakin ohjeitasi siitä miten voin itse soveltaa lakikirjan pykäliä omien tarpeiden mukaan. Kun taas seuraavan kerran joudun grillijonossa jonottamaan niin tiedän hyvin millä keinoilla pääsen jonossa keulille.

• oikealtaohi!
        The_Rat kirjoitti:

Tietenkään lakia rikkomalla ei aina hyödy. Usein lain rikkomisesta on jopa haittaa.

Miksi ihmeessä kuvittelet, että vastailen ihmisten lakia koskeviin kysymyksiin tai kehoitan ihmisiä tutustumaan lakiin ennen sen rikkomista? Juuri siksi, että vasta kun lain tuntee, voi arvioida seuraamuksia sen rikkomisesta!

Esimerkiksi viimeksi tänään moottoritien vasenta kaistaa ajeli vanhempi herrasmies (noh, ehkä 60-v) volkkarillaan noin 15 km/h alle rajoituksen. Oikealla oli tilaa, ja ohi meninkin sitä kautta (laillisesti muuten). Muutama ohitteli oikealta laittomasti, mutta kuitenkin turvallisesti. Nämä oikealta laittomasti ohittavat selvästikin tunsivat lain ja rikkoivat sitä. Sen sijaan vasemmalla notkunut ilmeisesti rikkoi lakia tuntematta sitä, aiheuttaen huomattavia ongelmia muille.

Sitä en nyt täysin hahmota, miten sinä samalla et tiedä miten minä ajan, mutta toisaalta tiedät, ettei minusta saa hyvää kuskia? Vai tarkoitatko, että olen jo hyvä kuski, joten minusta ei sellaista voi tulla? Hyvän kuskin määritelmän tulisi seurata ajosuoritteesta, kolarimäärästä ja annetusta ohjeistuksesta. Ne kyllä ovat suurin piirtein tämän palstan sisältöä seuaamalla pääteltävissä...

Yleensä oikealta ohittaminen motarilla on hyvä muistutus ohitettavalle tarkkailla omaa ajoaan ja peilejään....

• päivittäin taksia

Tämä manskun bussikaista on kyllä suunnitelijoiten moka, joka saastuttaa Hesan ilman ja tulee kalliiksi. On se järjetöntä että yksikaista on suurimmaksi osaksi tyhjä ja toinen kaista seisottaa kymmeniä autoja saastuttamassa ilmaa.
      Myöskin tullinpuomin kohassa on ruuhkaikaan hakala ajaa manskua etti riko bussikaista sääntöä ja lisäksi bussikuskeil tahtoo olla se että ne ajaa siiinä toistakaista ja tulppaa sen kun oottavat pääsä bussipysäkille eivätkä malta ootella sielä omalla kaistalla kun muuten joutuisivat oottelemaan valoissa punasen vaihtumista ja samalla tukkivat risteyksen muilta.

• Uncle Ben

"Myöskin tullinpuomin kohassa on ruuhkaikaan hakala ajaa manskua etti riko bussikaista sääntöä"
        Kerro tarkemmin mitä tarkoitat tuolla. Käytä kuvaa
        http://goo.gl/maps/Jq0LX

• Uncle Ben kirjoitti:

"Myöskin tullinpuomin kohassa on ruuhkaikaan hakala ajaa manskua etti riko bussikaista sääntöä"
        Kerro tarkemmin mitä tarkoitat tuolla. Käytä kuvaa
        http://goo.gl/maps/Jq0LX

Veikkaisin, että tuo tarkoitti toiseen suuntaan Manskua ajettaessa, jolloin suoraan menevillä on vain kolmisen sataa metriä aikaa vaihtaa kaistaa oikealle. Tämä muistin varassa, en jaksa alkaa tarkkaa metrimäärää mittailemaan google mapsista.

• asxxxxaxsxxxxx

Manskulla on ihan liikaa bussikaistalla ajavia henkilöautoja, niistä on
      selkeää haittaa joukkoliikenteelle, nimenomaan ruuhka-aikaan.
      Toiseksi asia joka ei ehkä tule mieleen niin busseissa matkustaa paljon ihmisiä
      eli on muutoinkin turvalisempaa kun busseilla on omat kaistansa jolloin
      riski bussille joutua tekemään äkkijarrutuksia pienenee aika paljon.

Mutta eiköhän poliisi asiaa valvo, ei ne vaan toki voi olla koko ajan kyttäämässä jokaisen bussikaistan käyttöä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut = far-right Finns Party?

Eikös tuo tarkoita, että persut ovat äärioikeistoa? "In 2023, Petteri Orpo, of the National Coalition Party, unseated M
      Maailman menoa
      44
      7121
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      116
      3868
    3. Ei me olla sielunkumppaneita

jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      46
      3816
    4. Porno-ope?

Kaikenlaisia sitä nykyään Suomessakin on. Tai onhan niitä voinut olla aiemminkin, mutta ehkä paperilehtin aikakaudella e
      Maailman menoa
      56
      2076
    5. KÄVELYTREFFIT ?

Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      249
      2002
    6. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      33
      1920
    7. Opettaja teki pornoa sivubisneksenä

Jännittävää nähdä, koetaanko tämä ihan normaaliksi ja toivottavaksi kombinaatioksi kasvatusalalla. Voi mennä hyvin kiinn
      Maailman menoa
      43
      1863
    8. Persu ei ole koskaan päässyt Valkoiseen Taloon

Eikä pääse. Jopa demareita siellä on käynyt, vaikka jenkkien vasemmistolaisin suuri puolue vastaa lähinnä Suomen kokoomu
      Maailman menoa
      2
      1832
    9. Opettaja OnlyFansissa - Onko ihan OK?

Onko mielestäsi ihan OK, että peruskoulun luokanopettaja on virka-aikansa ulkopuolella aktiivinen aikuisviihteen tuottaj
      Pori
      32
      1408
    10. Meidän välillä on jotain erityistä

..ja ei mikään helpoin tehtävä olla erillään..❤️‍🔥
      Ikävä
      78
      1293
    Aihe