Valtio menetti 60 miljoonaa veronkiristyksellä

Autoveron "tuotto" on mennyt miinukselle. Tohkeissaan Kataisen-Urpilaisen hallitus päätti kerätä v:lle 2012 autoveron korottamisen avulla 140 miljoonaa lisää rahaa valtion budjettiin. Kuitenkin käytännön todellisuudessa autoveron tuotto aleni 60 miljoonaa, kun vertaillaan vuosien 2011 ja 2012 autoverokertymiä. Kun nuo summat lasketaan yhteen, niin valtion budjettiin tuli siis 200 miljoonan aukko. Ja sen ammottavan Moolokin onkalon "hoitamiseksi" tietysti pitää korottaa veroja ja kassaroida kuluja mm. terveydenhoidosta ynnä koulutuksesta. Jotta silleensä!

2

89

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Talous vaikuttaa...

Eiköhän osasyynä tuohon ole myös talouden yleinen alamäki, eli ihmiset eivät osta uusia autoja siihen tahtiin kuin ennakoitiin. Tuskin tuolloin kukaan osasi ennustaa, mihin talous menee.

Käytännössä veronkorotus oli niin pieni, että ne, joilla on varaa ostaa uusi auto, tuolla verolla ei ole sanottavaa merkitystä. Ne, joiden talous nippa nappa sallisi uuden auton ostamisen, ovat jättäneet sen tekemättä tälläisessä taloudellisessa tilanteessa, kun työpaikat ovat monella vaakalaudalla. Ei haluta ottaa riskiä.

Ainakaan itsellä tuolla tonnin/parin korotuksella ei ollut vaikutusta, kun puolisen vuotta sitten ostin uuden auton.

• Sinulla on tilanteesta erilainen arvio kuin minulla. Ehkä ylipäätäänkin saatamme olle eri linjoilla. Tietysti on niinkin, että vauraitten talouteen ja sen balanssiin joku autoveron sen kummemmin kuin muunkaan kulutusveron korotus ei mainittavia vaikuta. Tavallinen kansa ei kuitenkaan ole niin äveriästä, minkä vuoksi tavallisen kansan ostokäyttäytymiseen veronkorotuksilla on vaikutusta. Kaiken kaikkiaan raharikkaita on varsin vähän tavalliseen kansaan verrattuna. Vaikka osamaksullakin saa, niin silti juuri nimen omaan näinä aikoina kansan syvät rivit noteeraavat myös verojen korotukset hintojen korotuksina ja kyllä se vaikuttaa, vaikka vauras väki omalla kohdallaan suhtautuisi tilanteeseen eri tavalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      84
      6014
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      318
      5096
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2648
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      46
      2588
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      83
      1822
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      103
      1659
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      17
      1521
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      108
      1471
    9. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      133
      1393
    10. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      119
      1392
    Aihe