Palstalla esitetty väite...

minä

Palstalla esitetty väite joka on sotkenut monta eri keskustelua joten avasin väitteelle oman ketjun.

Väite on seuraava:
"Jos 200 metrin päässä olevaa ydinjätesauvaa kohti juoksee, on kuollut ennen kuin pääsee perille, sillä gammasäteily aiheuttaa nopeaa tuhoa aivoissa ja selkäytimessä. (SKI 1996)"
Väitteen lähteenä on käytetty:
http://www.maanystavat.fi/index.php?cat=106&aid=226&lang=fi&mstr=104
Maanystavat.fi sivustolle se on poimittu SKI:n esitteestä "SKI 1996, Perspektiv på kärnkraft, Statens Strålskyddsinstitut, Esite

Esitettä ei kuitenkaan satu löytymään. Mahtaakohan asiasta olla jotain tutkimustietoja? Vai perustuuko väite todella vain johonkin esitteeseen painettuun tekstiin...

4

119

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+1

Kun SKI on tuon aikoinaan jukaissut, se on varmaan tehty hyvässä uskossa väitteen paikkansapitävyyteen. Mutta tuohon aikaan Ruotsin ydinturvallisuusviranomiasen resurssit olivat aika rajalliset, koska Ruotsin piti luopua ydinvoimasta. Luultavasti tuo esiteteksti on tilattu ulkoa ja se tehtiin aika heppoisesti. SKIn viestintöyksiköllä ei ole mahdollisuutta laskelmien tarkistamiseen eivätkä varsinaiset asiantuntijat vaivautuneet siihen. Ja sen seurauksena tuo lausuma pulpahtaa täällä jatkuvasti jonkinlaisena messiaalisena totuutena.

• joo o

väite on väärässä

• toivoton tapaus

Olisi kiinnostavaa nähdä alkuperäinen ruotsinkielinen teksti.

Maan ystävien väite on epämääräinen. Onko alkuperäisessäruotsinkielisessä tekstissä kyse ydinpolttoainesauvasta vai nipusta ? Ja mitä tarkoittaa "on kuollut ennen kuin pääsee perille "

Alunperin kyseessä lienee yleisölle tarkoitetussa esitteessä oleva yleisluontoinen "väite", jota maan ystävien käännös/muunnos on entisestään hämärtänyt.

Uudempaa tietoa väitteen aihepiiriin liittyen

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Fragor--svar/Karnkraft/Hur-farligt-ar-det-anvanda-karnbranslet/

• Järki mukaan

Älä nyt sinäkin tätä juoksukilpailua aloita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      194
      1855
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      117
      977
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      127
      902
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      210
      704
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      656
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      60
      655
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      21
      624
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      602
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe