Noudattaisitko uskontoasi ilman...

Wyzzäryum

[[[[Tämä on enemmän kysymys, jota voitte itse miettiä; vastauksianne en tarvitse, sillä harva uskaltaa myöntää edes itselleen, saati muille.]]]]

Helvetillä pelottelu, taivaalla kalastelu.
Kaksi pahaa ja kaunista keksintöä, jotka auttavat johtajia ja musertavat muita.

Eri uskonnoissa on eri asioita, joten yleispätevästi sanon näitä.
En muuten ole ateisti, olen vain agnostikko, joka ei hirveästi Jumalan olemassaolosta välitä.
Tekisittekö näitä asioita ilman pelottelua ja/tai porkkanaa:

-Näkisitte ikuisen kiduttamisen hyvänä
-Tuomitsisitte seksuaalisen suuntautumisen perusteella
-Paastoaisitte, kun pastori/rabbi/imaami tahtoo
-Söisitte vain tietyllä tavalla teurastettua lihaa
-Söisitte vain "puhtaita" eläimiä
-Kivittäisitte homoja
-Ypärileikkaisitte tyttäriänne
-Vastustaisitte ehkäisyä
-Rukoilisitte 3/5/10x päivässä, vaikkei olisikaan fiilistä
-Erottelisitte itsenne ja muut tyylillä: uskova, ei-uskova, uskova, ei-uskova...
-Kasvattaisitte tietynlaiset hiukset/parran
-Käyttäisitte juuri tiettyä asukokonaisuutta
-Lukisitte ja opettelisitte pyhiä kirjojanne päivästä toiseen
-Suhtautuisitte täysin kritiikittä Jumalanne tekoihin

Mielestäni uskonto voi olla loistava juttu, mutta se mikä sekoittaa uskovan pään useimmiten, on kahtiajako, jossa toista puolta rangaistaan yliluonnollisen tahon kautta ja toinen puoli palkitaan yliluonnollisella.

HUOM!!!
Ilmoitan jokaisen off-topicin poistettavaksi. Eli täällä ei levitetä uskontoa tai uskonnollista materiaalia, yritetä puolustella helvettiä, pelotella helvetillä,
muttei myöskään haukuta uskovaisia tai heidän uskoaan.
Koko ketjun ideana on oman uskon miettiminen:
rakastatteko oikeasti Jumalaanne ja Hänen vaatimuksiaan sydämenne kyllyydestä,
vai teettökö sen palkkion toivossa, tai vielä pahempaa, pelon takia?

5

120

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Brina-

En kuulu mihinkään uskontoon, mutta rakastan 'jumalaani' joka hetki enemmän sitä mukaa kun alan ymmärtämään elämän tarkoitusta, periaatetta joka on kaiken olemisen takana. Eikä tällä 'jumalani' kaikkiallisella viisaudella ja rakkaudella ole mitään vaatimuksia suhteeni...ainoastaan odotuksia, mutta nekään ei ole sidottu 'aikaan'.

• Wyzzäryum

Mutta sehän ei ole uskonto, uskoa vain, joka eri asia on.

• Uskonnoissa on juuri se kyseenalainen puoli kun niisä tahtoo olla niitä ihmisen tekemiä vaatimuksia aivan kuten aloittaja on huomannut.
      Kyllä ihmisten vaatimuksiin voi suostua mutta loputuloksen pitäisi jokaisen pystyä hyväksymään.

• 'Jumala ei aseta ehtoja.'
      Joten aloittajan kysymyksiin kannanotto on 'miltei' mahdoton.

• Jos en uskoisi kristinuskon totuusväittämiin, en pyrkisi elämään kaikessa kristinuskon opetusten mukaisesti, varsinkaan levittämään kristinuskoa. Joitakin asioita ehkä noudattaisin, jos näkisin sen järkevänä ja käytännöllisenä. Kristinusko on muovannut ajatteluani sen verran perusteellisesti, että kysymys on haastava. Toivottavasti ei mennyt off-topic.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22