Potkuriakselin vannasputki tiiviiksi

gh34

Miten vannasputken tiputtelu saadaan loppumaan? Toisessa säikeessä väitettiin lupaavasti "potkuriakselin vannasputken ei nykyään kuulu vuotaa, koska siihen saa vuotamattoman huulitiivisteen, ns. black jackin."

Mistä on kyse ja millainen projekti on tiivistää / uudistaa kolmekymmenvuotias talipakkasysteemi?

37

6960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppomartti

      Kuminen "black box" pitää hämmästyttävän hyvin paljon pidempään kuin suositeltu vauhtoväli. Kerran vuodessa hiukan rasvaa.

      • trasselijussi

        se rasvan lisäys onkin kinkkinen juttu, jos ei vedä akselia pois!


    • Helppo projekti

      Kyse on Volvo Pentan valmistamasta tiivisteestä, joka kiinnitetään suoraan vannasputken sisäpäähän (eli veneen sisäpuolelle). Olen asentanut kaksi tuollaista ja käyttänyt niitä satoja tunteja. Vettä ei ole vuotanut koskaan pisaraakaan ja huolloksi on todella riittänyt ilmaaminen ja rasvaus veneen vesillelaskun yhteydessä.

      Asennus oli hyvin helppoa ilman erikoisosaamista tai erikoistyökaluja. Vanhan tiivistyssysteeminen päivitys tähän vuotamattomaan on helppo projekti. Ei maksakaan paljon. Koneen rihtaus kannattaa tarkistaa samalla.

      Suosittelen.

      Tässä pari linkkiä:

      http://www.boatpartsandspares.co.uk/volvo-penta-seal-joint-30mm-2344-p.asp

      http://myweb.tiscali.co.uk/philbroughton/Olympic/Technical/Stern Gear/Propeller-Seal.doc

      http://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Sternglands.aspx

      Varsinkin viimeisessä on paljon havainnollisia kuvia.

    • helppo juttu

      Edellisessä veneessä oli talipakkaan perustuva poksi. Se ei vuotanut yhteensä kymmentä tippaa niiden 10 v aikana, jotka veneen omistin. En odottanutkaan sen vuotavan, koska samanlaisesta poksista oli aiemmin vielä pidempi kokemus. Sellainen piti joskus valita, koska pidempää ei rakenteilla olevaan veneeseen mahtunut. Säälittävä muovinen poksi, joka oli tavanomaisen kumiletkun päässä kiinni. Ei edes mitään rasvanippoja.

      Nykyisessä veneessä on samalla tavalla letkun päässä oleva poksi, jossa on kaksi stefaa ja niiden välinen tila täynnä öljyä. Vesirajan yläpuolella on pieni öljysäiliökin ja siitä letku poksiin. Tippaakaan ei tule vettä veneeseen, eikä öljyäkään koskaan tarvitse lisätä.

      Joskus historian hämärässä oli vanha fiskari wickströmmeineen. Siinä perinteinen vannasputki ja talipoksi, jossa tietenkin se rasvanippakin. Se vähän kerrallaa tiputteli vettä, mutta vettähän muutama tippa tahtoo puuveneen pilssissä olla muutenkin. Nyt monen kymmen vuoden jälkeen vannasputken täysin vuotamattomana pitäminen ei tunnu enää ongelmalta ollenkaan. Vaihtoehtoja siihen on.

      • -Mika-

        "Nykyisessä veneessä on samalla tavalla letkun päässä oleva poksi, jossa on kaksi stefaa ja niiden välinen tila täynnä öljyä. Vesirajan yläpuolella on pieni öljysäiliökin ja siitä letku poksiin. Tippaakaan ei tule vettä veneeseen, eikä öljyäkään koskaan tarvitse lisätä."

        Tällainen mullakin on. Eikä ole koskaan vuotanut pisaraakaan. Eikä vaadi mitään toimenpiteitä käyttäjältä.

        Näistäkin on tietysti useita versioita, mutta mulla on se halvin/yksinkertaisin: Kymmensenttinen pätkä kumiletkua, jonka sisällä kolme stefaa eikä mitään muuta. Ensimmäinen stefa on huuli potkuriinpäin (vesitiiviste), seuraava huuli koneeseen päin ja viimeinen taas huuli potkuriin päin. Kahden viimeisen stefan väli on luokkaa muutama sentti ja siihen tulee ohut letku säiliöstä, jossa on ATF-öljyä.

        Ei vaadi imaamista eikä mitään muutakaan, öljyä ei edes ole tarvinnut säiliöön lisätä kymmeneen vuoteen.


    • seppomartti

      Vanhan veneen edellinen omistaja on tehnyt entisen öljynipan ja letkun tilalle vesiletkun merivesikierron lappoventtiilistä. Black box ei kaipaa silloin edes ilmausta. Vain kauden alkaessa pieni rasvanokare riittää. Ilmaus tosin on pelkkä kumin rutistus ja rasvaus tehdään sisäpuolelta eikä mitään poisteta tai muuteta. Purjeveneen potkuriakselin poistaminen onkin jo eri suuruusluokan asian kun peräsin on tiellä. Yhdessä ruotalaisessa veneessäni oli peräsinakseli fiksusti keskilinjasta sivussa kompensoimaan "prop walkia" ja sen olisi saanut myös helposti pois. Sääli, ettei hyvä ajatus ole levinnyt

    • kortsulot
      • seppomartti

        Kun vertaat Volvon aksilitiivistykseen niin huomaat ainakin, että linkkisi systeemi on monimutkaisempi. Ei mitään käsitystä onko parempi. Yksi ero voi olla, että Volvon black boxin stefat vaativat hyväpintaisen akselin kun taas toinen systeemi on kiristetty klemmarilla akseliin niin ehkei ole niin tarkka tästä.


      • tiivis_on

        Asensin muutama vuosi sitten manecraftin tiiviste kun kone vaihdettiiin (Vire->Volvo 2002).
        Manecraftissa on kahdet metallirenkaat jotka koskettavat toisiinsa, ei edes saa voidella. 25mm akseliin tiivisterenkaat olivat noin 70mm, joten tulee ehkä pikkasen leveämpi kun taloboksi. Pitää ilmata, mutta sen jälkeen ei vuoda tippakaan. Ja kuten mainittu, kiristyy akseliin, niin ei väliä vaikka siinä olisi kolhuja.
        Kallis mutta suosittelen. VeneAkselistosta hankin.


    • Antilla-36

      Onko uudet talinauhat? Itsellä loppui tiputtelu, kun vaihdoin uudet talinauhat, eikä ole nyt ainakaan 5-6 vuoteen tiputtanut. Tosin ajan aika vähän koneella. Joka kevät hieman kiristän pakkkaa ja luulisin konetuntien määrästä riippuen talinauhojen vaihtoväliksi 3-10 vuotta, (itselläni tuo 10v lienee oikea).

      • gh34

        Ei varmasti ole uudet. Yritin vääntää pakkaa kaksilla julmetuilla putkitongeilla huonossa työasennossa, enkä saanut mitään liikettä aikaiseksi. Voi olla ollut aika monta vuotta koskematta. Uskaltaisikohan sitä hieman kuumentaa jotta saisi narahtamaan liikkeelle? Vaseliinit siinä kiehahtaisi, mutta vaihtoonhan ne menevät siinä muutenkin. Irti tai liikkeelle se pitää saada kuitenkin, oli sitten nykyisen pakan korjaus tai black jack-ratkaisu tulossa.

        Täytyy tässä vaiheessa kautta ottaa vain kohtuullisia riskejä, ettei syyspurjehdukset jää väliin jonkin toteutetun kuningasajatuksen vuoksi :-)


      • Bossu
        gh34 kirjoitti:

        Ei varmasti ole uudet. Yritin vääntää pakkaa kaksilla julmetuilla putkitongeilla huonossa työasennossa, enkä saanut mitään liikettä aikaiseksi. Voi olla ollut aika monta vuotta koskematta. Uskaltaisikohan sitä hieman kuumentaa jotta saisi narahtamaan liikkeelle? Vaseliinit siinä kiehahtaisi, mutta vaihtoonhan ne menevät siinä muutenkin. Irti tai liikkeelle se pitää saada kuitenkin, oli sitten nykyisen pakan korjaus tai black jack-ratkaisu tulossa.

        Täytyy tässä vaiheessa kautta ottaa vain kohtuullisia riskejä, ettei syyspurjehdukset jää väliin jonkin toteutetun kuningasajatuksen vuoksi :-)

        Turussa upposi pienehkö hinaaja vuosia sitten, kun ei ollut talinauhoja ikinä vaihdettu, vaan aina vain painettu lisää vaseliinia boksiin. Vuoto kehittyi äkkiä pahemmaksi, ja kun hinaajan kansi oli matala ja kansirakenteet ruostuneet puhki, oli seurauksena äkillinen uppoaminen.


      • Antilla-36
        gh34 kirjoitti:

        Ei varmasti ole uudet. Yritin vääntää pakkaa kaksilla julmetuilla putkitongeilla huonossa työasennossa, enkä saanut mitään liikettä aikaiseksi. Voi olla ollut aika monta vuotta koskematta. Uskaltaisikohan sitä hieman kuumentaa jotta saisi narahtamaan liikkeelle? Vaseliinit siinä kiehahtaisi, mutta vaihtoonhan ne menevät siinä muutenkin. Irti tai liikkeelle se pitää saada kuitenkin, oli sitten nykyisen pakan korjaus tai black jack-ratkaisu tulossa.

        Täytyy tässä vaiheessa kautta ottaa vain kohtuullisia riskejä, ettei syyspurjehdukset jää väliin jonkin toteutetun kuningasajatuksen vuoksi :-)

        Mulla ei ole muuta kuin se nailon kartioholkki kierteillä eikä siellä ole mitään erillistä vaseliinia. Kaksi riviä talinauhaa muistaakseni laitoin silloin aikoinaan.
        Itse saan kiristettyä tuon pakan todella helposti, lähes käsin. Eli kiristän sen verran, jotta alkaa hieman jumittaa akselia ja sitten löysään lähimpään reikään. Tuossa on sekä mutterissa että laipassa reijät, joiden läpi laitetaan varmistussokka.
        Tosiaan muistelisin, ettei enää vanhoilla talinauhoilla kiristynyt, mutta auki lähti ihan hyvin. Ei tosin kannata avata pakkaa vedessä, sillä et varmaan saa talinauhoja paikalle, kun vettä suihkuaa paineella.


      • gh34
        Antilla-36 kirjoitti:

        Mulla ei ole muuta kuin se nailon kartioholkki kierteillä eikä siellä ole mitään erillistä vaseliinia. Kaksi riviä talinauhaa muistaakseni laitoin silloin aikoinaan.
        Itse saan kiristettyä tuon pakan todella helposti, lähes käsin. Eli kiristän sen verran, jotta alkaa hieman jumittaa akselia ja sitten löysään lähimpään reikään. Tuossa on sekä mutterissa että laipassa reijät, joiden läpi laitetaan varmistussokka.
        Tosiaan muistelisin, ettei enää vanhoilla talinauhoilla kiristynyt, mutta auki lähti ihan hyvin. Ei tosin kannata avata pakkaa vedessä, sillä et varmaan saa talinauhoja paikalle, kun vettä suihkuaa paineella.

        No niin, nyt on kevätkunnostus edennyt talipakan osalta lupaavasti. Hankin kuitenkin uuden nauhan ja asensin takaisin. Tuossa asiasta kuvausta, jotta tulee dokumentoitua tuleviksin vuosikymmeniksi:

        https://sites.google.com/site/purjevenedetaljeja/taliboxi

        Veneakselistosta sain nauhan lisäksi sekä arvokasta että kiintoisaa lisätietoa. Black jackin mallisuoja/patentti oli Volvo Pentalla, jonka vanhennuttua nyt niitä löytyy usealta valmistajalta ja alkuperäistä malllia on päästy parantelemaankin. No, päätin jättää modernin tekniikan vielä ostamatta mutta nyt tiedä miten yksinkertainen homma on jos joskus päättää vaihtaa.
        Olin myös väärässä käsityksessä että vaseliini voitelee talinauhaa, mutta näin ei siis olekaan. Vaseliini on talin peräpuolella olevan liukulaakerin voide. Talinauha, tai siis nykyisin teflonnauha hoitaa itse itsensä ilman lisärasvoja. Nauhassa on tuotekehitys tehnyt myös tehtävänsä ja nykyinen nauha on vanhempia parempi.

        Tulipa pilssiä pestyä samalla, ja se homma vielä jatkuu. Mutta potkuriakselin puolesta vene on laskukunnossa!


      • pakkaaja
        gh34 kirjoitti:

        No niin, nyt on kevätkunnostus edennyt talipakan osalta lupaavasti. Hankin kuitenkin uuden nauhan ja asensin takaisin. Tuossa asiasta kuvausta, jotta tulee dokumentoitua tuleviksin vuosikymmeniksi:

        https://sites.google.com/site/purjevenedetaljeja/taliboxi

        Veneakselistosta sain nauhan lisäksi sekä arvokasta että kiintoisaa lisätietoa. Black jackin mallisuoja/patentti oli Volvo Pentalla, jonka vanhennuttua nyt niitä löytyy usealta valmistajalta ja alkuperäistä malllia on päästy parantelemaankin. No, päätin jättää modernin tekniikan vielä ostamatta mutta nyt tiedä miten yksinkertainen homma on jos joskus päättää vaihtaa.
        Olin myös väärässä käsityksessä että vaseliini voitelee talinauhaa, mutta näin ei siis olekaan. Vaseliini on talin peräpuolella olevan liukulaakerin voide. Talinauha, tai siis nykyisin teflonnauha hoitaa itse itsensä ilman lisärasvoja. Nauhassa on tuotekehitys tehnyt myös tehtävänsä ja nykyinen nauha on vanhempia parempi.

        Tulipa pilssiä pestyä samalla, ja se homma vielä jatkuu. Mutta potkuriakselin puolesta vene on laskukunnossa!

        Sori vaan mutta boksia ei pakata kuvan lailla , vaan boksinauha leikataan renkaiksi ja niitä laitetaan pesään niin monta kun mahtuu , jatkoskohdat aina vastakkaisille puolille. Kiristetään aluksi kevyesti ja seurataan kuinka paljon tiputtaa jonka jälkeen varovasti kiristellen ja tietenkin ajon aikana ( jos narun pinta palaa/kovettuu ei boksi tule pitämään) Muutaman tipan tiputus pikemminkin hyväksi kuin haitaksi.
        Kannattaa boksinarujen sisäpinta voidella vaseliinilla asennusvaiheessa .


      • gh34
        pakkaaja kirjoitti:

        Sori vaan mutta boksia ei pakata kuvan lailla , vaan boksinauha leikataan renkaiksi ja niitä laitetaan pesään niin monta kun mahtuu , jatkoskohdat aina vastakkaisille puolille. Kiristetään aluksi kevyesti ja seurataan kuinka paljon tiputtaa jonka jälkeen varovasti kiristellen ja tietenkin ajon aikana ( jos narun pinta palaa/kovettuu ei boksi tule pitämään) Muutaman tipan tiputus pikemminkin hyväksi kuin haitaksi.
        Kannattaa boksinarujen sisäpinta voidella vaseliinilla asennusvaiheessa .

        Olen kuitenkin taipuvainen uskomaan toisin. Nykyiset teflonnauhat toimivat eri säännöillä kuin vanhat puuvilla-talinauhat: siis ettei leikata pätkiksi, alkupään köntiksi sulautuminenkin kuuluu asiaan eikä vaseliinia laiteta. Näitä siis käytetään mm. paperikoneissa että eivät ole ihan vaan vanhakantaisten veneilijöiden tekniikkaa.

        Huhtikuu tulee pian ja pääsee testaamaan.


      • Antilla-36
        gh34 kirjoitti:

        No niin, nyt on kevätkunnostus edennyt talipakan osalta lupaavasti. Hankin kuitenkin uuden nauhan ja asensin takaisin. Tuossa asiasta kuvausta, jotta tulee dokumentoitua tuleviksin vuosikymmeniksi:

        https://sites.google.com/site/purjevenedetaljeja/taliboxi

        Veneakselistosta sain nauhan lisäksi sekä arvokasta että kiintoisaa lisätietoa. Black jackin mallisuoja/patentti oli Volvo Pentalla, jonka vanhennuttua nyt niitä löytyy usealta valmistajalta ja alkuperäistä malllia on päästy parantelemaankin. No, päätin jättää modernin tekniikan vielä ostamatta mutta nyt tiedä miten yksinkertainen homma on jos joskus päättää vaihtaa.
        Olin myös väärässä käsityksessä että vaseliini voitelee talinauhaa, mutta näin ei siis olekaan. Vaseliini on talin peräpuolella olevan liukulaakerin voide. Talinauha, tai siis nykyisin teflonnauha hoitaa itse itsensä ilman lisärasvoja. Nauhassa on tuotekehitys tehnyt myös tehtävänsä ja nykyinen nauha on vanhempia parempi.

        Tulipa pilssiä pestyä samalla, ja se homma vielä jatkuu. Mutta potkuriakselin puolesta vene on laskukunnossa!

        Mistäs ostit tuon tali- tai siis teflonnauhan? Voisin itsekin uusia ihan varmuuden vuoksi.


      • pakkaaja
        gh34 kirjoitti:

        Olen kuitenkin taipuvainen uskomaan toisin. Nykyiset teflonnauhat toimivat eri säännöillä kuin vanhat puuvilla-talinauhat: siis ettei leikata pätkiksi, alkupään köntiksi sulautuminenkin kuuluu asiaan eikä vaseliinia laiteta. Näitä siis käytetään mm. paperikoneissa että eivät ole ihan vaan vanhakantaisten veneilijöiden tekniikkaa.

        Huhtikuu tulee pian ja pääsee testaamaan.

        Jos epäilet kirjoittamaani vinkkiä niin kysyppä vaikkapa tuolta http://www.chesterton.fi/


      • pakkaaja

      • sama poksi
        Antilla-36 kirjoitti:

        Mulla ei ole muuta kuin se nailon kartioholkki kierteillä eikä siellä ole mitään erillistä vaseliinia. Kaksi riviä talinauhaa muistaakseni laitoin silloin aikoinaan.
        Itse saan kiristettyä tuon pakan todella helposti, lähes käsin. Eli kiristän sen verran, jotta alkaa hieman jumittaa akselia ja sitten löysään lähimpään reikään. Tuossa on sekä mutterissa että laipassa reijät, joiden läpi laitetaan varmistussokka.
        Tosiaan muistelisin, ettei enää vanhoilla talinauhoilla kiristynyt, mutta auki lähti ihan hyvin. Ei tosin kannata avata pakkaa vedessä, sillä et varmaan saa talinauhoja paikalle, kun vettä suihkuaa paineella.

        Tuosta kuvauksesta ei voi erehtyä, se on sama poksi kuin mulla oli edellisessä veneessä. Olen lähes varma, ettei sen veneen rakennuttaja ollut poksia ainakaan ensimmäisen kesän jälkeen kiristellyt, saati nauhoja vaihtanut. Vene oli vuodelta -78 ja minä myin sen eteenpäin -96 mahdollisesti kerran muodon vuoksi sen pienimmän mahdollisen 60 astetta kiristettyäni. Ehkä ei sitäkään, en ole varma. Eikä se vuotanut lainkaan.

        Toisessakin veneessä sama poksi oli itseni -74 asentamana. Luultavasti sen nauhat uusittiin vuoden 2000 tienoilla, kun vene oli jo Atlantin toisella puolen. Eikä sitäkään liikoja välillä kiristelty. Siihen veneeseen oli pakko valita lyhin löydetty poksi, koska laipan ja vannasputken väli oli niin lyhyt. Harvinaisen yksinkertainen ja harmiton komponentti. Joskus jo kauan sitten näin sellaisen Veneakseliston valikoimissa, mahttako enää olla valmistuksessa.


    • vaihtoväli?

      Akselissa vanha luultavasti vähintään 15 vuotta vanha Manecraft. Jos siihen haluaisi laittaa jonkunlaisen uuden systeemin niin joutuuko joka tapauksessa irrottamaan potkuriakselin?

    • kuusamox

      Näyttää siltä, että uusiminenkin vaatii akselin irrottamisen.
      Tiivisteen vuotaminen voi johtua akselin laakereiden väljyydestä eli samalla kertaa nekin vaihtoon. Muuten uusi ei kestä kauaa.

    • 20+5

      Jos vanha Manecraft on kestänyt 15-vuotta niin laittaisin kyllä uuden samanlaisen tilalle enkä miettisi jotain erilaista ratkaisua.

    • Akselitiiviste

      Manecraftin uusiminen ei vaadi koko akselin irroittamista, riittää kun irroittaa laipan akselin päästä ja vetää akselia vähän ulos.

      Jos kumilaakerit on kuluneet huonoiksi, niin silloin joutuu tietysti koko akselin irroittamaan ja vaihtamaan myös laakerit, mutta ne ei paljon maksa.

      • toler Anssi

        Onko akselin laakerin väljyyden testaamiseen jokin metodi ja välys?


      • kumin kulumisesta

        Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?

        Näissä akselitiivisteissä on se ero, että Manecraftissa (ja PSS-akselitiivisteessä) tiivistyspinta on komposiittia eikä tiivistepinta kuluta akselia eikä kumia kuten back-jack-tyyppisissä tuteissa. Myös talinauha-akselitiiviste kuluttaa akselia, koska toinen hankauspinta on itse akseli.
        Kaikki vedenalaiset kumiosat akselitiivisteen tyypistä riippumatta pitää tarkastaa mahdollisten vaurioiden toteamiseksi - aivan kuten vetolaitteen kumikin.

        Omaan veneeseeni vaihdoin Manecraftin 8 v. sitten. Se ei edelleenkään vuoda pisaraakaan eikä sitä pidä rasvata eikä se vaadi ilmastointia vesillelaskuissa. Olisin ehkä laittanut PSS:n, mutta se on hiukan pitempi eikä ilmiessti olisi mahtunut akselilaipan ja vannasputken väliseen tilaan (joka juuri riitti Manecraftille). Manecraft ja PSS ovat ostaessa kalliimpia kuin kumitutit, mutta niillä on etunsa.


      • PSS:n asennus
        kumin kulumisesta kirjoitti:

        Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?

        Näissä akselitiivisteissä on se ero, että Manecraftissa (ja PSS-akselitiivisteessä) tiivistyspinta on komposiittia eikä tiivistepinta kuluta akselia eikä kumia kuten back-jack-tyyppisissä tuteissa. Myös talinauha-akselitiiviste kuluttaa akselia, koska toinen hankauspinta on itse akseli.
        Kaikki vedenalaiset kumiosat akselitiivisteen tyypistä riippumatta pitää tarkastaa mahdollisten vaurioiden toteamiseksi - aivan kuten vetolaitteen kumikin.

        Omaan veneeseeni vaihdoin Manecraftin 8 v. sitten. Se ei edelleenkään vuoda pisaraakaan eikä sitä pidä rasvata eikä se vaadi ilmastointia vesillelaskuissa. Olisin ehkä laittanut PSS:n, mutta se on hiukan pitempi eikä ilmiessti olisi mahtunut akselilaipan ja vannasputken väliseen tilaan (joka juuri riitti Manecraftille). Manecraft ja PSS ovat ostaessa kalliimpia kuin kumitutit, mutta niillä on etunsa.

        tässä videossa esitetään PSS:n asennus ja näytetään sen toimintaperiaate (sama idea kuin mm. Manecraftissa) http://www.youtube.com/watch?v=3UvyF-NRooQ


      • Wärtsilä !
        kumin kulumisesta kirjoitti:

        Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?

        Näissä akselitiivisteissä on se ero, että Manecraftissa (ja PSS-akselitiivisteessä) tiivistyspinta on komposiittia eikä tiivistepinta kuluta akselia eikä kumia kuten back-jack-tyyppisissä tuteissa. Myös talinauha-akselitiiviste kuluttaa akselia, koska toinen hankauspinta on itse akseli.
        Kaikki vedenalaiset kumiosat akselitiivisteen tyypistä riippumatta pitää tarkastaa mahdollisten vaurioiden toteamiseksi - aivan kuten vetolaitteen kumikin.

        Omaan veneeseeni vaihdoin Manecraftin 8 v. sitten. Se ei edelleenkään vuoda pisaraakaan eikä sitä pidä rasvata eikä se vaadi ilmastointia vesillelaskuissa. Olisin ehkä laittanut PSS:n, mutta se on hiukan pitempi eikä ilmiessti olisi mahtunut akselilaipan ja vannasputken väliseen tilaan (joka juuri riitti Manecraftille). Manecraft ja PSS ovat ostaessa kalliimpia kuin kumitutit, mutta niillä on etunsa.

        Onkohan maneCraft-akselitiivisteessä jotain suomalaista? Ainakin Wärstsilä mainitaan esitteessä:
        http://www.deepseaseals.com


      • mittaustapa?
        kumin kulumisesta kirjoitti:

        Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?

        Näissä akselitiivisteissä on se ero, että Manecraftissa (ja PSS-akselitiivisteessä) tiivistyspinta on komposiittia eikä tiivistepinta kuluta akselia eikä kumia kuten back-jack-tyyppisissä tuteissa. Myös talinauha-akselitiiviste kuluttaa akselia, koska toinen hankauspinta on itse akseli.
        Kaikki vedenalaiset kumiosat akselitiivisteen tyypistä riippumatta pitää tarkastaa mahdollisten vaurioiden toteamiseksi - aivan kuten vetolaitteen kumikin.

        Omaan veneeseeni vaihdoin Manecraftin 8 v. sitten. Se ei edelleenkään vuoda pisaraakaan eikä sitä pidä rasvata eikä se vaadi ilmastointia vesillelaskuissa. Olisin ehkä laittanut PSS:n, mutta se on hiukan pitempi eikä ilmiessti olisi mahtunut akselilaipan ja vannasputken väliseen tilaan (joka juuri riitti Manecraftille). Manecraft ja PSS ovat ostaessa kalliimpia kuin kumitutit, mutta niillä on etunsa.

        "Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?"

        Eiköhän hän tarkoittanut kumilaakerin kulumisella akselin takimmaista laakeria potkurin lähellä.
        Paljonko siinä saa olla välystä?


      • Laakeripesijä
        mittaustapa? kirjoitti:

        "Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?"

        Eiköhän hän tarkoittanut kumilaakerin kulumisella akselin takimmaista laakeria potkurin lähellä.
        Paljonko siinä saa olla välystä?

        Niitäkin laakereita on erilaisia.
        Vesilaakerissa saa tuntua pieni heitto, mutta muissa ei käytännössä mitään


      • uusi aihe...
        mittaustapa? kirjoitti:

        "Tarkoititko kumilaakerin kulumisella Manecraftia? Ehkä kirjoitit epäselvästi tai tarkoititkin kulumisella "black jackia" ?"

        Eiköhän hän tarkoittanut kumilaakerin kulumisella akselin takimmaista laakeria potkurin lähellä.
        Paljonko siinä saa olla välystä?

        Sehän oli hyppäys toiseen aiheeseen! Keskustelun teema oli vannasputken tiivistyslaakeri eikä suinkaan perälaakeri.
        http://www.mepratuote.fi/index.php?page=peraelaakerit

        Jos perälaakerin kumissa on välystä, akseli voi ruveta tärisemään. Vanhan kumilaakerin poistoa ja uuden asennusta varten varten akseli pitää irrottaa, jos kysymys on purjeveneen perälaakerista.
        Kysyt mittaustapaa? Mittaa ei tarvita. Ota tanakka ote potkurista (tai akselin päästä, jos olet poistanut potkurin talveksi) ja heiluta. Klappia ei saisi olla lainkaan.
        Kun itse viimeksi vaihdoin kumilaakerin, se tapahtui 2500 koneajotunnin jälkeen (merivaihde 1:2,5, koneen kierrokset matkavauhdissa n 1800 rpm). Kumilaakeri kuluu varmaankin nopeasti, jos potkuri ei ole tasapainoinen.


      • sama aihe
        uusi aihe... kirjoitti:

        Sehän oli hyppäys toiseen aiheeseen! Keskustelun teema oli vannasputken tiivistyslaakeri eikä suinkaan perälaakeri.
        http://www.mepratuote.fi/index.php?page=peraelaakerit

        Jos perälaakerin kumissa on välystä, akseli voi ruveta tärisemään. Vanhan kumilaakerin poistoa ja uuden asennusta varten varten akseli pitää irrottaa, jos kysymys on purjeveneen perälaakerista.
        Kysyt mittaustapaa? Mittaa ei tarvita. Ota tanakka ote potkurista (tai akselin päästä, jos olet poistanut potkurin talveksi) ja heiluta. Klappia ei saisi olla lainkaan.
        Kun itse viimeksi vaihdoin kumilaakerin, se tapahtui 2500 koneajotunnin jälkeen (merivaihde 1:2,5, koneen kierrokset matkavauhdissa n 1800 rpm). Kumilaakeri kuluu varmaankin nopeasti, jos potkuri ei ole tasapainoinen.

        Kyllä perälaakerista sai kysyä mikäli se vaikuttaa vannasputken tiivisteeseenkin. Mistä sen tietää jos akseli rupeaa tärisemään?


      • uusi keskustelu??
        sama aihe kirjoitti:

        Kyllä perälaakerista sai kysyä mikäli se vaikuttaa vannasputken tiivisteeseenkin. Mistä sen tietää jos akseli rupeaa tärisemään?

        No eri aihehan koneajon tärinä tai tärinän ja resonoinnin syyt ovat kuin tiivistyslaakerin tiputtelu.Tärinän syy voi olla potkurissa, akselissa, kumitassuissa, moottorissa…. Olisiko tässä keskustelussa jotain vastauksia ongelmaasi?
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/9678666
        Akselin tärinän tunnet ja myös näet, jos katsot akselia veneesi ollessa kulussa. Talvitelakoinnin aikana tärinää on vaikeampi analysoida, mutta perälaakerin väljyyden ja moottorin kumitassujen kunnon voisit kyllä tarkistaa. Perälaakerin tutkiminen on sitten vähän myöhäistä, kun vene on taas vedessä.
        Ehkä saat enemmän vastauksia tärinään, jos avaat uuden keskustelun siitä aiheesta.


    • eimaksapaljon

      Voin laittaa piirustuksen tiivistepesästä joka kiinnitetään vannasputkeen ,,,100% varma pitävyys,,,,ja kestää

      • Tiputus

        Mitä haittaa jos vannasputki hiukan tiputtelee vettä pilssiin?


      • w1power

        samaa mietin. laminoin narupoksin kohtaan pienen osaston, jossa on wikipumppu. ajattelin, että pumppaa ulos, sen minkä vuotaa ajon aikana.

        eipä ole wikipumpun läpi 17 vuoden aikana koskaan tullut mitään -kertaakaan ei poksia ole kiristetty. perille päästyäni kierrän rasvakuppia hieman ja samalla kierrän potkuriakselia. tiputtelu loppuu siihen.

        poksin alle voisi laittaa laakean astian ja sen tyhjäisi perille päästyään laidan yli.


        vajaa desilitra tulee 1.5h ajon aikana. sadevettä tuohon tilaan tulee muutama litra, ennen kuin vuotaa yli toiseen osastoon, missä on pilssipumppu. tapaan tyhjätä tuon "poksiosaston" ennen lähtöä, jotta voin tarkkailla poksin kuntoa.


    • Oldsailor

      Itselläni on parilla stefalla ja öljysäiliöllä toimiva systeemi. Pari vuotta siten onnistuin turmelemaan yhden stefan, kun asensin akseliin joustolaippaa. Painuin Vantaalla olevaan Tiivsitekeskukseen ostamaan uutta stefaa. Ostos ei ollut kallis, mutta mieleen jäi hyvä palvelu.

      Myyjä neuvoi kädestä pitäen, miten stefaan asennetaan oikeaoppisesti kiristinjousi. Samoin sain tietää, että jos akseli on kulunut, stefan uusiminen ei luonnollisesti auta. Silloin voi antaa tekohengitystä asentamalla akseliin ohuen holkin, joka eliminoi kulumiset. Näitä holkkeja oli myytävänä useimmille akselipaksuuksille. Uusi tieto itselleni. Muutamalla eurolla voi säästää akselin uusimisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3210
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      157
      1257
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe