Tasa arvoinen risteys

Festt

Miten menetellään tässä tilanteessa: Kyseessä on perinteinen tasa arvoinen risteys jossa minä ajan suoraan pää katua, oikealta tuleva auto ajaa suoraan jota minä joudun väistämään mutta toisella kaistalla auto on kääntymässä vasemmalle (samaan suuntaan mistä suoraan ajava auto tulee) auto on ryhmittynyt jotta samalla kaistalla ajavat pääsevät suoraan pää katua toiseen suuntaan, ketä minä väistän ? Sitä suoraa ajavaa vai väistänkö ketään ? Entä jos sieltä vasemmalta sivutieltä auto on tulossa ja kääntyy vasemmalle? Sitten kaikista suunnista tulee joku,osa kääntyy ja osa ajaa suoraan,miten sitten menetellään ?
Minusta minun ei tarvitse väistää ketään koska silloin tilanne alkaa purkumaan ja suoraan ajava väistää kääntyvää (vasemmalle) jos sieltä vasemmalta sivutieltä tulee auto ja kääntyy vasemmalle se joutuu väistämään suoraan ajavaa

4

11676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivojumppaa

Tasa-arvoisessa väistetään AINA oikealta tulevaa. Jos olet kääntymässä vasemmalle, väistät lisäksi myös suoraan ajavaa vastaantulijaa. Jos käännyt oikealle, väistettäviä ei ole. Jalankulkijat suojatiellä tietenkin väistetään aina, mutta ei nyt tässä esimerkissä keskitytä siihen.

Eli jos nyt hahmotin kysymyksesi oikein, sinä väistät aina oikealta tulevaa autoa, ajaa se sitten suoraan tai kääntyy minne tahansa. Vasemmalle kääntyvä auto väistää sinua. Oikealta tuleva, suoraan ajava auto taas väistää tätä vasemmalle kääntyvää. Vasemmalta sivutieltä tuleva, vasemmalle kääntyvä auto väistää sinua ja suoraan ajavaa oikealtasi tulevaa. Mikäli vasemmalta sivutieltä myös tulisi auto, vasemmalle kääntyvä vastaantulija väistäisi sekä sitä, että sinua. Tasa-arvoisessa risteyksessä ei ole mitään väliä sillä, kuka ajaa ns pääkatua.

Jos tasa-arvoisessa risteyksessä syntyy pattitilanne, eli vaikka kaikissa suunnissa on auto ajamassa suoraan, joku antaa käsimerkin väistäjälleen, että tämä voi mennä ensin. Käytännössä kai se menee ensin, joka uskaltaa. Tai joka oli olevinaan risteyksessä ensin. Tai jolla on suurin auto. Käytännössä monesti myös vasemmalta tulijaa joutuu väistämään ettei aja kolaria.

Tasa-arvoiset risteykset osaavat joskus olla inhottavia. Niissä kannattaa olla todella varovainen. AINA! Tämä vastaus on kirjoitettu pienoisessa unipöhnässä heti työpäivän jälkeen, joten saa vapaasti korjata jos löytää virheen.

• Autokouluilija

Jos ollaan tilanteessa jossa kaikilla on väistämis velvollisuus(kuten kyseisessä tilanteessa), näkisin parhaaksi suoraan ajavien mennä ensin ja näin eteenpäin. Jos taas on kaksi suoraan ajavaa autoa, niin sen jolla on vähemmän jonoa takana antaisin mennä ensin ja sen jälkeen muut suoraan ajavat joilla on pitemmät jonot, jos taas molemmilla yhtä pitkä niin riippuu miten autoilijat käsimerkeillän sopii. Kun suoraan ajavat ovat menneet, sen jälkeen omalla vuorollaan kääntyvät autoilijat.

• hohhoijaaaa

Aja risteyksen yli ja kerro miten meni.

• Ruiseri

Melko usein tulee esimerkiksi Helsingin Kalliossa sellaisia tilanteita, jossa kolme tai neljä autoa ovat risteyksessä pattitilanteessa. Ongelma purkautuu sillä, että se, joka ekana oivaltaa tilanteen alkaa hivuttautua risteyksen läpi (pitää ottaa huomioon myös mahdolliset jalankulkijat, joitten läsnäolo saattaa laukaista tilanteen jonkun eduksi saman tien). Tavallisesti se olen minä, ja tavallisesti minulla on myös suurin auto. Näillä kahdella asialla saattaa myös olla jokin asiayhteys, mutta ei siitä sen enempää.

Selvyyden vuoksi: en asu Kalliossa, mutta joudun ajamaan tuon Suomen tiheimmin asutun hipsterislummin läpi viedessäni vaimoani töihin. Kolmatta linjaa takaisin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      203
      2790
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      165
      2496
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1162
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      951
    5. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      256
      904
    6. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      107
      902
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      879
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      307
      874
    9. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      453
      778
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      748
    Aihe