Kuinka usein öljynvaihto?

Oliivi tai

Kuinka usein pitäs vaihtaa öljyt? Kerran vuodessa vai harvemmin. En aja paljon ja olen aina vaihtanut öljyn kerran vuodessa mutta onko liian usein? Niin, ajan vaan jotain 10000t/v.

Kiitos!

104

26936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Öljyt kuntoon

      Ihan hyvä vaihtovälihän tuo 10000tkm tai vuosi on, niin itsekkin teen, mutta vaihdan kyllä yleensä tuossa n 8000tkm kohdilla öljyt ja suodattimen.

    • jhjjj

      Kunnon öljyllä ajaa vuoden tai 20.000 km

      • turhaa vaihtaa etukä

        longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.


      • ll-litkut
        turhaa vaihtaa etukä kirjoitti:

        longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.

        Vagarena-palstalta voi sitten lukea, mitä kivaa ne ylipitkät LL-öljyjen vaihtovälit on aiheuttaneet ja kuinka monta litraa pitää lisätä vaihtovälillä. Otan osaa.


      • Vuosihuoltoon
        turhaa vaihtaa etukä kirjoitti:

        longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.

        LL-öljyillä voivat ajaa 30 000 km ne, jotka ajavat tuon noin vuodessa, yleensä taksit ja muut ammattikuskit. Muistuu mieleen Tuulilasissa jo eläkkeelle jääneen Tapio Ketosen kommentti, että on hyvä käyttää autoa pajalla kerran vuodessa öljynvaihdossa. Samalla näkee alustasta alkavia ongelmia, kuten vetoakselit, jarrut, voidellaan lukot ym. Ajan Audi A-kolmosella vuodessa 18 000 km, joten öljynvaihto kerran vuodessa. Eikä se ole kallista: Laakkosen merkkihuollossa suodattimen ja öljynvaihto LL-öljyillä 99 euroa. Tuosta 30 000 km:n/kahden vuoden LL-vaihtovälistä yksi VW-asentajan kommentti. Joku nainen oli keplotellut tuon kaksi vuotta vähillä kilometreillä. Huollossa oli huomattu, että öljysiivilä oli tukkeutunut.


      • bisneshaisee

        Öljysiivilä ei tukkeudu jos autolla ei ajeta. Laakkosen bisnesmies känyt kirjoittelemassa.


      • Arvokkaitaovat
        turhaa vaihtaa etukä kirjoitti:

        longlifeillä ajaa 30tkm ilman ongelmia ja joskus päsee yli vuoden hyvinkin.

        Minäkin ajelen longlifeillä niin kauan kuin kestävät ja vaihdan sitten vaan moottoria. Ovatten niin arvokkaita nuo öljyt ja huollot ..


      • Anonyymi
        Arvokkaitaovat kirjoitti:

        Minäkin ajelen longlifeillä niin kauan kuin kestävät ja vaihdan sitten vaan moottoria. Ovatten niin arvokkaita nuo öljyt ja huollot ..

        Ai vaihdat sitten moottorin 🤔😭


    • Hyvin ajoitettu

      Aina parempi auton kannalta mitä useammin öljyt vaihdetaan. Nykyajan markkinamiesten lupauksista huolimatta vuosi on ihan hyvä maksimiaika. 10000 km ajolla ei edes tarvitse käyttää kallista longlife-öljyä, jos moottori ei ehdottomasti vaadi sitä. Vielä jos saat vaihdon ajoitetuksi syksyyn, öljy on parhaassa iskussaan talven aikaan.

      • jhjjj

        Ei muuten ole, tutkimusten mukaan kuluminen on yllättäen vähäisintä jotain kymppitonnin ajetuilla öljyillä. Nykyisin vielä ei polttoaineessa ole rikkiä eikä lyijyä öljyä pilaamassa, joten ihan turhaa vaihdella niitä öljyjä liian usein. Moni ei tiedä että öljyn mustuttava grafiittimainen noki on itse asiassa erinomainen voiteluaine joka estää metalli kontaktin moottorin osissa.


      • osssss
        jhjjj kirjoitti:

        Ei muuten ole, tutkimusten mukaan kuluminen on yllättäen vähäisintä jotain kymppitonnin ajetuilla öljyillä. Nykyisin vielä ei polttoaineessa ole rikkiä eikä lyijyä öljyä pilaamassa, joten ihan turhaa vaihdella niitä öljyjä liian usein. Moni ei tiedä että öljyn mustuttava grafiittimainen noki on itse asiassa erinomainen voiteluaine joka estää metalli kontaktin moottorin osissa.

        No 15tkm vaihtoväli ja TDI koneet kestäny ainaki vielä.
        Ja diamondia TB.


      • 30tkm ja toimii

        logiikka tuokin, eikö kesällä öljyillä ole sitten niin väliä??


      • Anonyymi
        jhjjj kirjoitti:

        Ei muuten ole, tutkimusten mukaan kuluminen on yllättäen vähäisintä jotain kymppitonnin ajetuilla öljyillä. Nykyisin vielä ei polttoaineessa ole rikkiä eikä lyijyä öljyä pilaamassa, joten ihan turhaa vaihdella niitä öljyjä liian usein. Moni ei tiedä että öljyn mustuttava grafiittimainen noki on itse asiassa erinomainen voiteluaine joka estää metalli kontaktin moottorin osissa.

        Älä unta nää 😭👍


      • Anonyymi
        osssss kirjoitti:

        No 15tkm vaihtoväli ja TDI koneet kestäny ainaki vielä.
        Ja diamondia TB.

        Accord vm.1998-2002 öljynvaihtoväliksi merkitty 5000 Km.???


    • lukilukiluki

      Jokaisen auton mukana tulee huoltokirja jossa valmistaja ilmoittaa huoltovälin. Valmitaja kai parhaiten tietää miten useasti auto pitää huollattaa. Usein se on xx kilometriä tai vähintään xx ajanjakso.

      • pellejä ovat

        näihän se on, mutta nämä peräkammarinpojat ja muut essolaiset luulevat olevansa tietävämpiä kuin ammattilaiset.


      • Anonyymi

        korjaus: ENINTÄÄN xx ajanjakso


    • oilers1

      Kerran vuodessa on hyvä vaihtaa öljyt tuolla kilometrimäärällä.

    • hyvin menee

      10 tkm/vuosi ajolla öljynvaihto kerran vuodessa ei ole liioittelua.

      Nykyautoilla on kyllä aika tyypillistä, että öljyvaihtoväli on esim. 20 tkm/1 vuosi eli öljyt pitää vaihtaa, kun km tai aikaraja tulee vastaan. Tosin löytyy nykyään pitempiäkin vaihtovälejä, 30 tkm/2 vuotta jne. Oman autosi ohje- tai huoltokirjasta tämäkin tieto löytyy.

      Mutta käytetystä puhuttaessa on aika iso todennäköisyys, että vaihtoväli on tosiaan tuo max. 1 vuosi 10 tkm/vuosi ajotahti viittaa siihen, että autolla ajetaa vain lyhyitä matkoja = suuri osa ajokilometreistä kylmällä koneella, mikä rasittaa öljyjä enemmän kuin pitkät siivut maantiellä.

      Joskus huoltokirjassakin suositellaan lyhentämään vaihtoväliä, kun ajo on rasittavaa, mitä pätkäajo talvella taatusti on.

    • Riippuumistäkiikkuu

      Riippuu öljystä ja auton huolto-ohjelmasta. Oman auton kohdalla voidaa käyttää joko longlife huoltoohjelmaa tai sitten kiinteää vaihtoväliä.

      Longlife (joustava) huoltoväli : joku raja (xx.000 km) / 2 vuotta, riippuen kumpi raja tulee ensimmäisenä vastaan. Longlife huotoväli pyörii aika usein noin 30.000 km paikkeilla.

      kiinteä huoltoväli : 15.000 km / 1 vuotta, riippuen kumpi raja tulee ensimmäisenä vastaan.

      Longlife-ajossa auton tietokone tarkkailee asioita. (öljyn lämpötila, moottorin kuormitus, moottorin kierrosluku, ajettu matka sekä aika). Kaikista parametreista lasketaan öljylle terminen rasitus sekä nokipitoisuus joita verrataan talletettuihin käyriin ja lasketaan öljynvaihtoväli.

      • Lisäys

        Longlife vaatii omat Longlife luokitukset saaneet öljyt. Mitä tahansa öljyä ei pidä siinä yhteydessä käyttää.


    • Voi juku

      Jos kilometriraja ei täyty niin öljyt kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, mieluummin keväällä. Nämä kling klog laiffii jutut kannattaa unohtaa tyystin.

      • osssss

        Lienee volkkarin tdi kone hajoaa herkemmin jos longlifeä käyttää.
        Useampikin korjaaja on asiasta maininnut...


    • Öljymies

      Auton ohjekirjassa se on sanottu. Eikä vanhoissakaan autoissa ole aina lyhyt vaihtoväli: esim. vm. 2000 Peugeotissa tavallinen synteettinen ei-longlife öljy 30tkm tai 1v. Vm. 2001 Mersussa 15.000km - 22.500 km tai 2 vuotta.

    • koneet kestää

      En tiä, mutta minä vaihdan öljyt 5000 tkm jälkeen. On halpaa koneremonttia. Sanokoot muut mitä sanoo, ja oli auto mikä hyvänsä, mutta niin kauan kun mun pää on pystys niin tuo 5000 tuhatta km pitää. Se piti ennenkin, niin miksei nytkin. Vuodessa ajan pikkusen yli 20 000 tkm.

      • ehhhhhhhhhhhhhhhhhhh

        Mikä juntti,,, 5000tkm....kolkutaluvulla vaihdettin 5000tkm välein


      • kiulus2

        1500km oli öljynvaihtoväli kun aloitin autoilun 60-luvulla


      • Anonyymi

        No ei tule kalliiksi, jos tuolla tavalla vaihtaa öljyt. Siis viiden miljoonan kilometrin välein.
        Mun laskuopin mukaan 5000 tkm = 5000 * 1000km = 5000000 km.


    • 5000 tuhatta

      Eli vaihdat 5 miljoonan kilometrin jälkeen :-D

    • Öljyn vaihtaja

      Vaihto välit

      5w öljyt 10tkm/ vuosi
      0w öljyt 15tkm/ vuosi
      Kling klong laiffit 20tkm/ vuosi ( en suosittele)

      Vaihteisto ja muut voimansiirto öljyt

      Manuaalivaihde 80tkm/3v
      Automaattivaihteisto 60tkm/3vuotta

      Tässä hyvä nyrkkisääntö ammattimieheltä.
      Muistakaa nuo voimansiirto öljytkin vähintään 3 vuoden välein.

    • 5w-30

      Autovalmistajan huoltosuositus omalle autolleni on 20tkm/1v - öljynä 5W-30.

      Vaikka tuo vuosi tulisi täyteen, niin itse teen määräaikaishuollot (öljynvaihdot) kilometrien mukaan, eli hieman ennen kuin tuo 20.000 km tulee täyteen. Ajallisesti tuo tarkoittaa noin noin 1v 4kk.

    • Short Life

      Vanha ketju, mutta ikuinen (kiistelyn) aihe monillekin.

      Mikäli on kiinnostunut moottorin hyvinvoinnista ja pitkäikäisyydestä [ pätkävaihdoilla pitkäikäisyyttä ;-) ], niin silloin tulee autonvalmistajien ja markkinamiesten pitkien vaihtovälien autuaaksi tekevät saarnat sivuuttaa ja käyttää sitä tervettä maalaisjärkä.

      Autoa vain vuoden pari pitävät laittavat ongelmat kiertoon ja marmorotiskit saavat itselleen lisää töitä ja samalla ölyntuottajat myyvät paremmaan katteen (?) "ikuisia" öljyjä autuussaarnojen saattelemana.

      Ylempänä joku kertoi öljyjen kulumisesta viitaten tutkimuksiin (taitaa olla kyse niistä jenkkiforumien öljy-hifistelijöistä, jotka vievät autonsa öljyistä näytteitä laboratorioon) joiden mukaan öljyjen kuluminen olisi varsin vähästä vielä 10tkm kohdallakin.

      Samalla sivuutetaan käyttötavata ja käyttöolosuhteet (Suomi vs. California) ja se miten varsinkin nykyiset dieselit ovat pakokaasujen kierrätyksineen (yksi edullisempaa teknistä toteutusta hakevan nyky-insinööri-teknologian idiotismeista, kuin laittasi letkun takapuolesta suoraan suuhunsa) moottorin kannalta todellisia nokipajoja ja likaantunut vanheneva öljy kuluttaa paikkoja ja voitelee huonommin keräten yhä enempi likaa koneeseen. Pätkä-seka-ajossa tilanne korostuu.

      Sitten kun asiaan vielä lisätään vaikkapa Suomen vuositasolla olevat radikaalit lämpötilaerot kesähelteistä koviin pakkasiin ja kosteuden kondensoitumisiin, niin se on vain kannustin maltillisiin vaihtoväleihin.

      Mikäli suunnittelee autoa kauan pitävänsä, niin vuosi tai 10tkm maksimi tai jopa hieman useamminkin, käytetystä öljynlaadusta riippumatta, sekä aina laadukas öljynsuodatin suodattamaan.

      Vaihtovälien maltillisuus on hyvin edullinen lisävakuutus moottorille. Puhdas hyvin voiteleva öljy on moottorin elämänlanka.

      Long Life-huolto on todellisuudessa lyhytnäköistä _Short Life_ ideologiaa ja markkinamiesten autuussaarnojen naivia hengittämistä.

      Tuossa edellä "öljyn vaihtaja" perustellusti manitsi myös vaihdelaatikon öljyt ja listaan tulee lisätä myös takavetoisten perän öljyt joille laitan mainitsemansa manuaalilaatikkoa vastaavan linjauksen.

    • Short Life

      Niin, lisäys edelliseen. Nykyisin käytettyä autoa ostaessa ei tahdo edes uskaltaa koskea autoihin joilla on ajettu ylis 60 000 kilometriä, puhumattakana jos vielä on kyse automaattivaihteisesta autosta.

      Aiemmin kun tapana oli vaihtaa öljyt ja suodatin kaksi kertaa vuodessa, syksyllä ja sitten keväällä, niin tiesi mitä moottori on saanut syödäkseen.

      Niillä kuuluisilla taksi-mersuillakin ajettiin ne miljoona kilometriä mineraalien voimalla ja hyvällä huollolla. Eipä tosin moottoreissakaan ohjattu EGR-venttiilillä pakopuolelta kakkaa suoraan imupuolelle.

      Nyky-takseille Long Life huoltoineen ja tyhjäkäyntikieltoineen taksitolpilla (tämä toki ymmärrettävää ympäristön kannalta) en ennusta vastaavaa elinkaarta.

      • ile D-4D

        Toivon, että Suomessakin yleistyisi öljyanalyysien teko. Loppuisi kiistely ja oikenisi luutuneet uskomukset pikkuhiljaa.


      • Anonyymi
        ile D-4D kirjoitti:

        Toivon, että Suomessakin yleistyisi öljyanalyysien teko. Loppuisi kiistely ja oikenisi luutuneet uskomukset pikkuhiljaa.

        Öljyanalyysejä tehdään suuriin koneisiin, esim. rahtilaivojen moottorit.


    • Short Life

      >> Toivon, että Suomessakin yleistyisi öljyanalyysien teko. Loppuisi kiistely ja oikenisi luutuneet uskomukset pikkuhiljaa.

      Mikäli perustaisin laboratorion ja friikkiä asiaksvolyymia riittäisi ajan tappiin saakka busineksen materiaaliseen runsauteen, niin siinä tapauksessa tuon ajatksen kassa voisi olla samaa miltä, muutoin ei ;-)

      Mielekkään maltilliset vaihtovälit laadukkaan suodattimen kera on edullinen moottorin hyvivoinnin vakuutus. Yksikertaista.

      Toisin toimimalla saa sitten parsia mahdollisesti kalliiksikin tulevien enneaikaisten kulumisien seurauksia.

      Mutta kuten sanottu, niin nykyisten 'Long Life' - "huoltojen" aikakautena ei tahdo edes uskaltaa ostaa yli 60tkm ajettua autoa. Nämä foorumit vain vahvistavat näkökulmaa.

    • Kerran vuodessa

      Ajoin VW 1.2 TSI-koneella LL-öljynvaihtovälin 28 000 km:iin saakka. Siinä vuosihuollossa siirryin tavallisiin synteettisiin (Shell Helix Ultra 5W-40), siis vuosi/15 000 km:iin. VW-asentaja kiitteli minua valinnastani, ja kertoi, kuinka joku oli kitkutellut sen kaksi vuotta LL-öljyillä vähillä kilometreillä. Asentajan mukaan esiin oli tullut muun muassa öljysiivilän tukkeutuminen ja jokin muu vaiva, en muista: liittyikö turbon toimintaan? Ja samaahan on muistuttanut Tuulilasin kävelevä autotietäjä Tapio Ketonen. On hyvä käyttää autoa kerran vuodessa pajalla ja vaihtaa öljyt ja suodatin. Minä vaihdatin Laakkosella 45 000 km:n huollossa myös sisäilman- ja ilmanputsarin. Menee taas pari vuotta eteenpäin niiden osalta. Ei muuten merkkipajallakaan kallista: öljyhuolto suodattimineen 45 euroa, ja kun omat öljyt ei paha, ja mennään merkkiliikkeen takuulla taas vuosi. Samalla päivityksiä ja jarruja tarkastettiin. Samalla auton alustasta voi havaita ajoissa, onko muun muassa vetonivelissä alkavaa ongelmaa ja tulee voideltua lukot ja sanarat. Ketonen vielä mainitsi, että paljonkin ajavien kannattaa käyttää tavallisia synteettisiä ja vaihdattaa tiheämmin koska merkkihuollot velottavat uskomattoman kalliita hintoja öljyistä. Tavallisesta synteettisestä jopa 16-17 euroa litralta, kun kaappasin Shellin kannun Tokmannilta tarjouksesta 25 eurolla. Sanoo tarkka eläkeläiskuski.

    • kerran vuodessa,

      kun kirnuaa sitä 3,5 lit. noin 15,000-20,000 km suodatin ilma-,ja sisäilman suodatin.Öljyn suodattimen vaihto on pienikustannus moottoriremontiin.

    • jared3437

      Käyttäisikö laadukkaampaa öljyä esim Diamond 5w-40 ja vaihtaisi sen 15 000 km välein - vai käyttäisikö hieman heikkolaatuisempaa mutta laadultaan riittävää Gold 5w-40 öljyä ja vaihtaisi sen 10 000 km välein?

      • polkupyöräilijä

        Kannattaako tuolla päätään rasittaa? Hinnaneroa noilla alle 10 euroa. Paljonko ajat vuodessa? Jos vaihdat kerran vuodessa tai harvemmin niin kalliimpaa. Jos tulee useampi vaihto tai joudut lisäämään vaihtojen välillä niin silloin säästät muutaman euron käyttämällä halvempaa. Rahatilanteeseen tällaisten valintojen pohtiminen ei käytännössä auta yhtään ja autolle se on aivan sama. Sillä ei ole tunteita.


      • jared3437

        Olet kyllä oikeassa. Ehkei ole rahan arvoista laskeskella noita, minulle tulee noin 20 tkm vuodessa ajoa. Onhan tuokin yksi niistä auton pienimmistä kustannuksista kuitenkin...


    • eiremontia

      öljy, suodatin työ 70€ kerran vuodessa 15000km on pienikustannus.

      • vaihdaoljytitse

        Tuon työn osuuden voi helposti säästää, jos homman hoitaa itse. Ohjeet vaikkapa tuolta:

        http://thorblog.net/minimalisti/2015-04-01-oljyn-vaihtaminen.html

        Olen myös huomannut, että huoltamot veloittavat vaihtoöjystä aivan törkeästi per litra. Kun öljyt ostaa 20l kanisterissa, saa öljyä monta kertaa halvemmalla per litra. Mutta kuten todettua, säästää ei kannata ainakaan venyttämällä huoltoväliä.


    • käsiäni

      En viitsi lijata käsiäni sekä ryömiä siellä autonalla ja kuskata sitä jäteöljyä sitten vielä keräyspisteeseen.

    • 8-10tkm välein. Valmistajan suositusten mukaiset öljyt (mielellään 0W...) ja MANN-suodatin.

    • 21352523532523

      Kerran vuodessa kun vaihtaa niin hyvä tulee, jos kilsoja tulee vuodessa yli 20k niin sitten 2kertaa. Tärkeimpänä asiana muistuttaisin kaikkia automaattilaatikon omistajia siitä että vaihtakaa ne laatikon öljyt 50tkm/3vuoden välein, ja nimenomaa huuhtelu(munuais)koneella. Öljynlaihduttimeen ja turbiiniin(jos sellainenon) jää litroittain likasta öljyä. Ja tärkeimpänä, LAATIKON SUODATIN!

      Esim audin laatikot ovat huonoja kestämään yleensä siitä johtuen että audi aikanaan väitti että öljyjä ei tarvitse lootaan vaihtaa koskaan. Noh eihän niitä ekaan 200tkm tarvinukkaan, sitten laatikko alkoikin olemaan loppu. Nyt kun asiasta tiedetään niin monet automaatit kestää tehokkaissakin kokoonpanoissa yli 500tkm ilman remppaa.

      • Jukaasi

        Miksi öljyä ei voi vaihtaa kunnon perusteella ?


      • turakki
        Jukaasi kirjoitti:

        Miksi öljyä ei voi vaihtaa kunnon perusteella ?

        Mitä ihmettä tarkoitat? Ei jymmärrä ?


      • 12352211

        Niin tarkoitan sitä että ei öljy mene pilalle vuodessa eikä kahdessa vuodessakaan.

        Voi olla mahdollista että öljy on käyttökuntoista vielä 50000km jälkeen. Ja vaikka öljy on mustaa ei sekään tarkoita että öljy on käyttökelvotonta.

        Jos joku sanoisi että vaihda auton renkaat vuoden välein vaihtaisitko vaikka ne ovat ihan käyttökelpoisia?


      • 1112121

        Korjaaan sen verran että öljy ei mene itsestään pilalle vuodessa eikä kolmessakaan.


      • Hankala_vaihtaa

        laatikkoöljyä kun CVT-laatikossa ei ole tyhjennysroppuakaan. Ehkäpä laatikon kyljestä täyttöreiästä (?) saisi jollain imulla edes osan vanhasta öljystä pois ja uutta tilalle. Täytyy katsoa vai onko jollain kokemusta laatikkoöljyn vaihdosta hybridiin.


    • ihan.vaan.sitä

      Aloitukseen vaan ihan sen verran että mitä aloittaja ajaa 10000 tonnia vuodessa, hiekkaa vai sepeliä.

    • Testivoittaja-Mannol

      Testivoittaja Mannol tietenkin.

      • kystäkyllä

        Mannol moottorissa=Sama ääni kuin sepeliä moottorissa.


    • Jupe_Laamanen

      En vaihda öljyjä koskaan.

    • prosenttia.mistä

      Milloinkas ne sitten vaihdetaan kun ajotietokone sanoo että öljyn käyttöikä 48%.

      • 211112

        Öljyn käyttöikä 48% ?


    • 5000tkm

      Minä vaihdan 5000 Tkm välein Opeliin öljyt. Nyt vaihdoin venttiilikopan tiivisteen ja nokka akselit ei yhtään kuluneet tai urilla. Ja Opelilla sentäs ajettu 246 000 Tkm. Öljynä ollut mobil 0w-40. Tämä on halpaa koneremonttia.

    • hohhoijaavaan

      Vähemmän kuin 5 tkm ajavat voivat hyvin vaihtaa öljyt kahden vuoden välein. Riippuu paljolti ajetaanko talvella esilämmitetyllä moottorilla ja ajetaanko yhtään pidempää matkaa säännöllisesti. Dieselissä öljynvaihto on paikallaan aina jokavuosi. Bensakoneessa on monasti puhtaan näköiset öljyt vielä 5 tkm kohdilla. Sitä tulee ihmeteltyä, että miksi vaivautua.

      Nykyaikaisia öljyjä ei tarvitse suinkaan, edes halpiksia vaihtaa 5 tkm välein orjallisesti. Tottakai moottori kestää vaikka lapsenlapsille jos jatkuvasti lutraa öljyjen kanssa, mutta siinä ehtii koko auto hajota ennen kuin moottori hajoaa. Se on näitä omantunnon juttuja ja kyllähän siinä mielenrauhan saa kun vaihtaa joka vuosi vaikka ei paljon edes ajaisi.

      Manuaalilaatikkoon öljynvaihtoväli voi surutta olla 6v ja 60tkm -100tkm.

    • htrhtht

      Moottoriöljyn vaihdosta ei kannata suurta stressiä ottaa, kunhan niitä öljyjä edes joskus vaihtelee. Nykyiset halpis-öljytkin menee helposti 15tkm ennenkuin lisäaineistus alkaa olla loppu (=voitelu heikkenee)

      Yleensä se muu auto hajoaa siitä moottorin ympäriltä ensin ja siinä vaiheessa kun murskain sen ropposen nielasee, onko aika sama onko moottori uudenveroinen vai ei..

    • Laitsu89

      Itsellä tulee vuosittai ajettuja kilometrejä 25tkm -30tkm ja olen kolmeen viimeseen autoon vaihtanu öljyt 5tkm-10tkm välein hyvillä öljyillä esim Castrol ja Motul. Hyvällä mielellä voi ajella reissuhommia ja jos koneeseen tulee jotain niin ei pitäisi olla öljyn laadun eikä vaihtovälin aiheuttamaa. Itse en luota noihin 30tkm vaihtoväleihin vaikka olisi mitä öljyjä käytössä. Kun miettii koneen toimintaa, missä ja miksi öljy sielä kiertää niin on erittäin halpa huolto muoto auton koneistolle. Tämä oma mielipide.

      • Laitsu89

        Ja tämä ajattelu tapa tähtää siis pidemmälle aikavälille esim 200tkm-300tkm asti. Kyllähän autot kestää vaikka 60tkm öljyn vaihtoväleillä mutta jossain kohtaa ne tulee kyllä sit näkyviin.


      • Anonyymi
        Laitsu89 kirjoitti:

        Ja tämä ajattelu tapa tähtää siis pidemmälle aikavälille esim 200tkm-300tkm asti. Kyllähän autot kestää vaikka 60tkm öljyn vaihtoväleillä mutta jossain kohtaa ne tulee kyllä sit näkyviin.

        Aina olen noudattanut valmistajan ohjeita vaikka paljon lyhyitä matkoja ajelen. Ja aina on ehjän moottorin ympäriltä se loppuosa autosta hajonnut ensin. Joku korkeaviritteinen turbomoottori tosin voi olla eri juttu.


    • ijefref

      Ajan öljyillä noin 10tkm-13tkm, joka tulee vuodessa, jos ajaisin paljon niin vaihtaisin 2 kertaa.

      Öljytila on autoissa pieni ja tehoa otetaan paljon palamisen karstat kertyy öljyyn = pyörii moottorissa, likainen öljy kuluttaa konetta nopeammin koska öljy ei ole puhdasta. Aika moni 30tkm huoltovälin auto kuluttaa aika paljon öljyäkin.. vai

      Autovalmistajat laittavat esim noi 30tkm vaihtovälit vain ja ainoastaan siksi että auton "ostajille" jää mielikuva helposta pitkästä huoltovälistä. Moottorin voitelu on aika alhaalla asteikossa.


      Kulut minulle eilisen huollosta

      Öljyt 26eur
      ösuodatin 6eur
      isuodatin 11eur
      sisäilma 10eur

      • Laitsu89

        Yeps. Autonvalmistajien km suosituksia kun kattelee niin ölbböjen vaihtoväli on aika hurja mutta jos vastaavasti katsoo öljynvalmistajien suosituksia niin vaihtoväli on usein paljo tiheämpi.


      • Moottoriremontti

        Moottoriremontista mainitaan jatkuvasti täällä. Niin huom ei tuokaan kallista välttämättä ole esim: Chrysler Neon 2,0 / 16 380e vaihtotyö ja 1000e kunnostettu vaihtomoottori. niin siinähän taas on pitkäksi aikaa ajettavaa jos kori vaan kestää. Ettei tuo asia niin yksoikoinen ole kun monet asian laskee.


      • taalaatiskiin
        Moottoriremontti kirjoitti:

        Moottoriremontista mainitaan jatkuvasti täällä. Niin huom ei tuokaan kallista välttämättä ole esim: Chrysler Neon 2,0 / 16 380e vaihtotyö ja 1000e kunnostettu vaihtomoottori. niin siinähän taas on pitkäksi aikaa ajettavaa jos kori vaan kestää. Ettei tuo asia niin yksoikoinen ole kun monet asian laskee.

        No on se sikäli yksioikoinen että tuo hinta on reippaasti yli Chrysler Neonin arvon...


      • Ktkkggkgkgk
        taalaatiskiin kirjoitti:

        No on se sikäli yksioikoinen että tuo hinta on reippaasti yli Chrysler Neonin arvon...

        Riippuu vuosimallista, pyynnit jopa lähes viiteen tonniin saakka Nettiautossa ja täytyy muistaa, että ”uusi” moottori nostaa arvoa.


      • jhgkjhkjhkjhkjh
        Ktkkggkgkgk kirjoitti:

        Riippuu vuosimallista, pyynnit jopa lähes viiteen tonniin saakka Nettiautossa ja täytyy muistaa, että ”uusi” moottori nostaa arvoa.

        Ne yläpään pyynnit nettiautossa ovat monesti täysin hulvattomia ja johtuvat siitä että jotkut vain hinnoittelevat autonsa röyhkeästi, ja siihen on syynsäkin sillä moni ostaa sellaisen auton pelkästään siksi että kuvittelee hinnalle olevan katetta auton kunnossa. Tämä koskee kaikkia merkkejä, ja täytyy tunnustaa että on sitä itsekin tullut myytyä autoja sillä taktiikalla. 1/3-1/2 enemmän hintaa kuin vastaavalla muulla, ja ostajat ovat tosiostajia jotka hakevat auton pois.

        Kun katsoo noiden Neonien keskihintaa niin opiskelija-autoksihan se on päätynyt...


    • 3546433

      Oman auton suositus 12kk/20tkm ja öljynä ykkössuositus 5w30 acea a5.

      Kilometrejä tulee 10-12tkm vuodessa mutta toki tuota aikarajaa pitää noudattaa joten 12kk välein vaihdan. Vielä kun käyttää valmistajan ykkössuositusta 5w30 acea a5, voi olla varma että öljy toimii koko vaihtovälin.

      Suurin virhe useimmilla on varmaan että katsotaan pelkästään kilometrejä vaikka tuo aikarajoitus on yhtä tärkeä. Erityisesti Suomen talvessa tulee paljon lämpötilaeroja ja vettä kondensoituu öljyyn, vielä kylmäkäynnistyksiä missä kone käy rikkaalla ja polttoainettakin menee enemmän kuin normaalisti öljyyn. Joten kyllä tuo aikaraja on tarpeellinen vaikka kilometrejä tulisi vähän.

    • Kdkkfkfkfkfkfk

      Eikö vesi ja polttoaine haihdu öljystä, jos ajaa pidempää siivua koneen kuumaksi?

      Eikö öljyn väristä voisi päätellä jotain vaihtovälistä? Että turha vaihtaa ennen kuin mustaa?

      • 3546433

        Haihtuu ne mutta eihän se öljy enää uudeksi muutu sen jälkeen kun bensa vähän liuottanut sitä, joten pikkuiljaa huononee. Varsinkin Suomen oloissa tuo aikarajoitus on erittäin tärkeä muistaa kun suuret lämpötilavaihtelut talvisin.

        Kaikilla ei myöskään tule sitä 30km maantietä päivittäin jotta öljyt ehtii kunnolla kuumeta. Erityisesti pätkäajo talvisin myrkkyä öljylle.

        Esim itsellä paljon alle 30min kaupunkiajoa, siksi tuo 10-12tkm on ihan hyvä maksimi ja vaihto 12kk välein. 20tkm varmasti olisi sopiva km-määrä jos pääosin olisi maantietä. Siksihän tuossa onkin se aikaraja koska pätkäajossa ei tule kilsoja paljon mutta se on sitäkin rankempaa öljylle.


      • Kfkfkfkfkkfkfkf
        3546433 kirjoitti:

        Haihtuu ne mutta eihän se öljy enää uudeksi muutu sen jälkeen kun bensa vähän liuottanut sitä, joten pikkuiljaa huononee. Varsinkin Suomen oloissa tuo aikarajoitus on erittäin tärkeä muistaa kun suuret lämpötilavaihtelut talvisin.

        Kaikilla ei myöskään tule sitä 30km maantietä päivittäin jotta öljyt ehtii kunnolla kuumeta. Erityisesti pätkäajo talvisin myrkkyä öljylle.

        Esim itsellä paljon alle 30min kaupunkiajoa, siksi tuo 10-12tkm on ihan hyvä maksimi ja vaihto 12kk välein. 20tkm varmasti olisi sopiva km-määrä jos pääosin olisi maantietä. Siksihän tuossa onkin se aikaraja koska pätkäajossa ei tule kilsoja paljon mutta se on sitäkin rankempaa öljylle.

        Voi olla, pitäisi vaan saada jotain konkreettista todistetta asiasta eli niitä mitattuja öljyjä ja moottoreita. Vaikka niiden puuttuessa parempi ehkä pelata varman päälle.


    • örödl

      Itse huomasin tuossa moottorin joutokäynnissä heilahtelua ja pientä tehon alenemista sekä muuta käyntiäänen muutosta . Vaihdoin uudet öljyt ja heti korjaantui. 20 tkm oli ajettu samoilla öljyillä suodatin vaihdettu milloin lie ja 10tkm olisi vielä pitänyt mennä.

      • LikaisetLegendat

        Joutokäynnin heilahtelut ja tehon alenemat eivät johdu moottoriöljystä. Siis ihan aikuisten oikeasti.


      • sefsergrsg
        LikaisetLegendat kirjoitti:

        Joutokäynnin heilahtelut ja tehon alenemat eivät johdu moottoriöljystä. Siis ihan aikuisten oikeasti.

        Voi se siinä mielessä johtua että epätasaiset puristukset aiheuttaa joutukäynnin heilahtelua jos vanha öljy jumittanut männänrenkaat tai vastaavaa. Toki tämä ei uusilla öljyillä korjaannu.


      • LikaisetLegendat
        sefsergrsg kirjoitti:

        Voi se siinä mielessä johtua että epätasaiset puristukset aiheuttaa joutukäynnin heilahtelua jos vanha öljy jumittanut männänrenkaat tai vastaavaa. Toki tämä ei uusilla öljyillä korjaannu.

        Eipä ne epätasaiset puristuksetkaan aiheuta joutokäynnin heilahtelua, moottorielektroniikka määrittää joutokäynnin kierrosluvun. Jos männänrenkaat ovat jumissa karstoittumisen vuoksi niin ne ovat jumissa ja pysyvät, ohipuhallus pysyy yhtä suurena eikä vaihtele. Millään öljynvaihdolla tai öljymerkillä- tai laadulla oikeasti uriinsa liimaantuneita renkaita ei puhdisteta eikä vapauteta, etenkään VAGineissa, sen verran tullut työkseen noita purettua ja puhdistettua tai vaihdettua suoraan uudet männät renkaineen.

        Noissa öljynvaihdon yhteydessä koetuissa äänimaiseman muutoksissa on sitten usein kyse pelkästä psykologiasta ja/tai ihan siitä että kun moottoriin vaihdetaan öljyt niin että suurin piirtein käyntilämpöiset lasketaan ohuena ulos ja sisään laitetaan uudet suhteellisesti ottaen kylmät ja paksut öljyt, niin tottakai se kone hyrisee hetken pehmeästi kuin kissa koska paksumpi öljy vaimentaa mekaanisia ääniä paremmin. Itse moottorin mekaaniseen toimintaan tällä ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta.


    • autoilija1234

      Vähintään 10tkm/vuoden kohdalla soijat vaihtoon. Se on kuitenkin niin pieni sijoitus moottorin hyvinvoinnin edistämiseksi, että varmasti kannattaa.

      Nämä 30tkm - litkut kannattaa unohtaa Suomen vaativissa oloissa ja varsinkin kaupunkiajossa. Vaihtakaa lyhyemmän vaihtovälinin öljyyn suosiolla.

      Jos on varaa hankkia auto, pitää löytyä myös pätäkkää sen huoltamiseen.

      • nykyaikaTuliPeräkylään

        Ylihuolto on todella tyhmää ja turhaa. Ihmiset itkee ja laskee mikä auto voisi kuluttaa sen 1-3 desiä vähemmän per 100km ja sitten säästöt tärvätään turhiin öljynvaihtoihin.
        Noissa LL-autoissa on muuttuva huoltoväli ja kukaan joka ajaa todella vähän ei pääse 30tkm, sillä auto laskee kokoajan aikaa, käynnistysten määrää ajotapaa, nopeuksia la lämpötiloja ja ilmoittaa koska auto on järkevä huollattaa.
        Eri asia on sitten nuo vanhat vanhan tekniikan autot, kuten Toyotat jne... niissä on syytä vaihtaa öljyjä paljon tiuhempaan ja niissä voi käyttää huonoja öljyjä, kuten Toyotan omaa tai muita markettiöljyjä.


    • Chemist

      Voihan niitä öljyjä vaihdella vaikka joka päivä mutta 20 v sitten valmistetuilla öljyillä ja tämän paivän öljyillä ei juurikaan ole mitään tekemistä keskenään, kemian teollisuus on mennyt eteenpäin aimo harppauksinkuten myös digitaali ja tietotekniikkakin. Vai väittääkö joku että tämän päivän tk on sama kuin 20v sitten. Kannattaa noudattaa valmistajan ohjeita.

      • uskotSitkeässä

        Samaa tavaraa jos uskoo Essonvaarien juttuja ja ainahan kaikki oli ennen paremmin.
        Noilla LL-autoilla ollaa ajeltu jo pitkään 500tkm ilman ongelmia. Ongelmat alkaa kun omistaja alkaa säästää ja käyttää vääriä halpoja öljyjä, mutta omaksi syyksi sitä on vaikea myöntää.


    • Vaihtaja

      Kyllä kannataa vaihtaa vaikka 8000 kilsan välein , suodatin ehdottomasti joka kerta ja vaihteistoöljy 60000 kilsaa. Muuten ,kun oon vaihtanu noita vaihteistoöljyjä kavereille, ihan mustaa kuraa ollu. Mietin millaista niiden voitelu kunnon pakkasella kun öljy on vesiemulsiota. Onko autoista haluttu tehdä näillä "älä huolla" ohjeilla kertakäyttökamaa. Se tulee mieleen kun kuuntelee ja lukee näitä juttuja. Ja kulut on todella pieni kokonaiskustannuksiin mikä muuten autoon kuluu. Itsellä öljyt , suodatin ja vaihteistoöljy maksaa noin 55 euroo koko lasti. Ja synteettistä tietty, Castrol tai Teboil...itse vaihdan ja ihan hyvää vastapainoa työlle jota teen.

    • Anonyymi

      Perusnyrkkisääntönä: on että 2000 luvun autoilla ja siitä uudemmat se on noin
      10 000km/ 1-vuosi vaihtovälillä kumpi ensin tulee täyteen.
      Mut noi 80-luvun ja ysäri toyotat sun muut merkit ovat asia sitten erikseen ja niillä on hieman useammin sellainen kuin 5000km/1-vuosi vaihtovälillä.

    • Anonyymi

      Teillähän on lyhyet välit ollu :D Ite vaihoin jokuaika sitte öljyt TDI golfiin kun oli joku reilu 200000 ajeltu samolla öljyillä

      • Anonyymi

        Mä vaihdan 30v välein öljyt,,,samoilla öljyillä mennyt etiäpäin:)


    • Anonyymi

      03 VW Golf ajan vain 5t vuodessa. En ala joka vuosi vaihtaa. Varmaan 2-3v ihan toimiva väli kun vähän ajaa vaikka nää markkinamiesten huoltokirjat ja huoltovalot muuta väittäs. Taksit ja kaupparatsut eri juttu jos ajaa kymmeniätuhansia vuosittain.

      • Anonyymi

        Mitä öljyä käytät siinä golfissa ?


    • Anonyymi

      Merkkikorjaamot kehottaa öljynvaihtoon vuoden välein tai kilometrimäärän täyttyessä mikä taitaa olla yleensä 2000 luvun autoissa 15tkm tai 20tkm. Itse en ole viitsinyt vaihtaa öljyjä kunnes Toyotan kilometrimäärä on täyttynyt eli 15tkm. Omilla ajamisilla vaihtoväliksi tullut 1-2 vuotta. Kone kunnossa. Hieman päälle 180tkm mittarissa eikä ole tarvinnut öljyä lisätä koskaan vaihtojen välissä. Auto uutena ostettu ja öljynä alusta alkaen ollut Mobil FS 0W40.

    • Anonyymi

      Vaihtanut öljyt Audi a4,n8000 km.autolla ajettu 570000 km.ei mitään remonttia moottorissa, eikä vaihteistossa.öljyt vaihdettu vaihteiston yhden kerra 300000 km.

    • Anonyymi

      Mulla on autossa erillinen tuntimittari. Vaihdan öljyt 200 tunnin välein. Tekee kilsoina noin 10000-15000km riippuen matka-ajosta.

    • Anonyymi

      Pätee edelleen 2020 n 10000tkm välein. 20000-30000 km on liikaa ehdottomasti. LL ohjelma on hanurista.

    • Anonyymi

      Castrol edge 5-30, aina 12000km välein. Kulut noin 90€.

      • Anonyymi

        Ihan liian pitkä vaihtoväli jos ajaa esim vain 3tkm vuodessa. Silloinhan olisi 4 vuotta vanhat öljyt koneessa.

        Aikarajaa ei kannata unohtaa, 1 vuosi on aika maksimi. Sillä ei ole suurta merkitystä tuleeko vuodessa 10tkm vai 20tkm, tuolla suuremmalla km-määrällä on paljon enemmän pitkää matka-ajoa joka ei pilaa öljyä läheskään yhtä pahoin kuin lyhyt pätkäajo. Öljy todennäköisesti samankuntoista 20tkm matka-ajon ja 10tkm pätkäajon jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan liian pitkä vaihtoväli jos ajaa esim vain 3tkm vuodessa. Silloinhan olisi 4 vuotta vanhat öljyt koneessa.

        Aikarajaa ei kannata unohtaa, 1 vuosi on aika maksimi. Sillä ei ole suurta merkitystä tuleeko vuodessa 10tkm vai 20tkm, tuolla suuremmalla km-määrällä on paljon enemmän pitkää matka-ajoa joka ei pilaa öljyä läheskään yhtä pahoin kuin lyhyt pätkäajo. Öljy todennäköisesti samankuntoista 20tkm matka-ajon ja 10tkm pätkäajon jälkeen.

        "Aikarajaa ei kannata unohtaa, 1 vuosi on aika maksimi. "

        Katsottuani tämän videon, uskallan olla kanssasi eri mieltä.

        https://www.youtube.com/watch?v=T-yt5a1cWd4

        " Sillä ei ole suurta merkitystä tuleeko vuodessa 10tkm vai 20tkm, tuolla suuremmalla km-määrällä on paljon enemmän pitkää matka-ajoa joka ei pilaa öljyä läheskään yhtä pahoin kuin lyhyt pätkäajo. "

        Ainakin omassa autossani, 12tkm kohdalla alkaa öljyä kulumaan ja se on aikalailla sama miten kerään nuo kilometrit ja mihin aikaan vuodesta.


    • Anonyymi

      2kpl mobil 3000 kannua uht 8l sitten marssin kylä huoltikalle öljyjen kanssa, ja oma suodatin netistä tilattu, joku 18eur , huoltikalla velottaa öljynvaihdosta 25eur

    • Anonyymi

      åpp

      • Anonyymi

        mulla menee 3.5 litraa öljyy litra h 6.70e suodatin 6e työ 25e enkä tilaile mistään mitään .. halvalla pääsen ajan sit taas 15000tkm


    • Anonyymi

      Hiton hauska lukea näitä kommentteja. Useammalle täällä auton huolto on vain öljynväihto ei muuta.
      Jos auton haluaa pitää kunnossa huoltoon kuuluu muutakin.
      *terveisin autohuoltaja.

    • Anonyymi

      Vaihdoin nyt taas öljyn oli 5000km tullut ja uuden suodattimen.
      Jos joku om ollut töissä huolto firmassa niin tietää mitä siellä tehdään.
      Öljyn vaihto imemällä ja puoli litraa jää öljypohjaan. Tarpeeksi tullut elämässä nähtyä tätä ihmisten rahastamista. Hyvä että tietävät edes mitä öljy letkusta tulee. Joskus menee jopa väärät öljyt koneeseen. Esim ecotech tai puretech. Ja tämä on tosi.

    • Anonyymi

      Minulla on bemarissa 25.000 km/2 vuotta. Sillä on menty, eikä ole tarvinnut välillä lisäillä.

      • Anonyymi

        Tehdas ilmoittaa muutamissa BMW malleissa moottoriöljyn NORMAALIKSI kulutukseksi yli 1 litra TUHATTA kilometriä kohti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tehdas ilmoittaa muutamissa BMW malleissa moottoriöljyn NORMAALIKSI kulutukseksi yli 1 litra TUHATTA kilometriä kohti.

        Minulla onkin aivan tavallinen BMW, eikä mikään V8 tai muu erikoisempi rataviritys.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe