Meillä Suomessa pidetään jälleen kerran karttaharjoituksia Jäämeren yhteyksien merkeissä. Jos Norjan Skibotniin tai Kirkkoniemeen saataisiin rautatieyhteys tai jos Venäjän kautta Sallan kohdalta saataisiin aikaan ratayhteys Muurmanskiin, niin Suomesta voitaisiin noitten kamariteorioitten mukaan tehdän "Etelän ja Pohjoisen" välinen valtaväylä. Tietysti ohimennen olisi vielä tehtävä liikennetunneli Suomenlahden poikki.
Onko touhun tiimellyksessä norjalaisilta muistettu kysäistä, että miten he suhtautuisivat suomalaisten pesiytymiseen Jäämeren rannikolle? Tai onko venäläisten kanssa sovittu rajan itäpuolisen Alakurtin sotilastukikohdan lakkauttamisesta, jotta Suomi pääsisi rakentelemaan Jäämeren projektiaan? Ja onko venäläisiltä heiltäkään ylipäätään keritty ennen projektisuunnitelmien julkaisemista kysyä, että mitä mieltä Venäjä olisi suomalaisten pesiytymisesta Muurmannin rannikolle?
Suomenlahden alitustunnelin tillalle minä vanhanaikainen rivisuomalainen tarjoaisin valmista mahdollisuutta toimittaa tavaravirtoja Suomesta Keski-Eurooppaan Suomenlahden itäpuolitse eli siis Viipurin ja Pietarin kautta sekä edelleen suoraan valmiita ratoja hyödyntäen vaikkapa Varsovaan ja Berliiniin. Tämä vaihtoehto olisi halpa ja tosiaankin jo valmiina. Suomen vallanpitäjien olisi se vain neuvoteltava ja lyötävä kättä päälle. Onko semmoinen liian helppoa, kun tunnelimaakareitten silmissä siintelee taivaitten tavoittelu Suomenlahden pohjan alapuolella?
Jäämeren yhteydet - onko naapureilta kysytty?
2
57
Vastaukset
- Heh...
Ne tuskin on mitään kyselly, kunhan vain vouhkaavat, samalla siirtyy keskustelu oikeista ongelmista muualle...
Koko tuo idearakennelma, että Suomen kautta voisi rakentua "valtaväylä" Barentsinmeren/Jäämeren ja Keski-Euroopan välille, koko tuo visio vaikuttaa lähinnä taivaanrannanmaalareitten autereelta. Kun tiedämme, että Venäjällä on jo yhteys Murmanskin ja itäisen Keksi-Euroopan välillä, niin ainakaan minä en rohkene mennä väittämään, etteikö Venäjä hyödyntäisi tuota valmista reittiään. Toinen Venäjän oma reitti on Arkangelin ja Moskovan välillä. Moskovasta avautuu liikenteen monipuolinen viuhka joka taholle. Suomi sijaitsee tuon Murmanskin-reitin vierellä ja meidän olisi erityisen tyhmää olla hyödyntämättä maaväylää Viipurin ja Pietarin kautta itäiseen Keksi-Eurooppaan ja edelleen Berliiniin saakka. Olen ollut välillä havaitsevinani, että Itämeren rikkidirektiiviä on kritisoitu. Se direktiivi on ohitettavissa Viipurin ja Pietarin kautta. Eikä siihen tarvita Suomenlahden alitustunnelia, mikä olisi liki idioottivarma konkurssiprojekti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun614388KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1503187Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo482502Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?512435- 982115
- 241883
- 231632
- 301616
- 1611484
- 341253