Tässä ollaan kahteen pekkaan firmaa perustamassa, periaatteessa 2013 alusta olemme asiaa petanneet. Omiemme duunejemme ohessa.
110'000€ on palanut tähän mennessä.
Olemme hankkineet näytteitä, ostaneet vähän softa arkkitehtuuria, reverse engineerausta ja konsultoinia, se oli kullanarvoista oikeasti, halpaa siis.
Varsinaista OY:tämme ei ole viellä rekisteröity, siihen on oikeasti syynsä.
Tuotteestamme on luultavasti toimiva prototyyppi vuodenvaihteen tienoilla.
Koko tuotekehityksen maksamme omasta riskirahastamme.
Kun kaupallistaminen on ajankohtaista, omat varat ei riitä sitten mihinkään, silloin täytynee etsiä valmistus ja jakelukumppani.
Varmaan joudumme kiina - kaukoitä akselille valmistuksen suhteen.
Onneksi olemme löytäneet oikeasti luotettavan konsultin tuotteistamiseen ja markkinoille tuomiseen. (saattaisi tulla vähemmistö osakas, olisimme antamassa osakuuden nimelliselläarvolla, jos tämä järjestely tulee ajankohtaiseksi)
Muutama ajatus asiasta:
- Vasta toinen tuoteidea lähti "lentoon" eka kaatui hetki ennen prototyyppiä todella vaarallisesti.
- Yrittäminen tulee pelottavan nopeasti ja isosti, ehkä hyvä että eka tuote kaatuikin hetkeä ennen prototyyppiä. saattaa olla että kokeilemme sitä uudestaan myöhemmin.
- Yrityksen arvokas omaisuus mahtuu yhteen muutto pahvilaatikkoon. Muutama mappi, Läppäreitä, tietokoneita, suunnitteluohjelmistoa, protoja, muistitikkuja ja siirtokovalevyjä, ja jotakin halpaa sälää kameroita, videoita....
- Ollut kipeen kiireinen talvi - kevät -kesä- syksy- ja talvestakin tulee kiireinen.
Ihanaa tietää että palkkatyö loppuu seuraavaan vuoteen.
Yrityksen perustaminen on kallista.
8
334
Vastaukset
- rtyuiopåpikjh
Jos kuluja kuitenkin tulee niin miksi ette ole rekisteröinut yritystä? Olisihan se varmaan mukavaa jos olisi saanut kulut myös verotuksessa vähennettyä ja arvonlisäverot palautukseen.
- kalle.T.
Jos on vain pieni yritys, esim. alussa, 1 miehen, ja tuloja ei juurikaan, alussa. kannattaako perustaa heti siitä huolimatta OY?
- Oooooooyyyyyyy
Oy on yritys, tmi ei ole. Eli heti vaan Oy kehiin.
- Kalle.T.
Hei miks oy kannattasi mun tapauksessa? Mä en näistä paljoo tajua näköjään. mutta jaksaisitko vähän perustella. Muistan sinua vastaajaa iltarukousessani kiitoksella ja siunauksella.
- asdretyuioiljkuhytgr
Kalle.T. kirjoitti:
Hei miks oy kannattasi mun tapauksessa? Mä en näistä paljoo tajua näköjään. mutta jaksaisitko vähän perustella. Muistan sinua vastaajaa iltarukousessani kiitoksella ja siunauksella.
En ole edellinen kirjoittaja, mutta vastaan silti. Sinun ei välttämättä kannata perustaa osakeyhtiötä. Toiminimi on ihan hyvä jos teet sivutoimisesti eikä toimintaan sitoudu pääomia jikä suuria vastuukysymyksiä. Siinä mielessä edellinen kirjoittaja on oikeassa että toiminimi ei ole yritys sanan varsinaisessa merkityksessä. Osakeyhtiö on sinusta erillään oleva juridinen oikeushenkilö mutta toiminimi on käytännössä sinä itse.
Kummassakin on omat hyvät puolet. Sinun on vain valittava omaan hommaasi tarkoituksenmukaisin ja kertomasi perusteella luulen toiminimen olevan alussa parempi.
Itse olen toiminimellä liikkeenharjoittajana pyörittänyt 400 tuhannen liikevaihtoa ja minulla on ollut neljä ulkopuolista työntekijää. En muuttanut toimintaa oy muotoiseksi puhtaasti verotussyistä. Vasta nyt olen muuttamassa homman yhtiömuotoiseksi. Nämä ratkaisut perustui puhtaasti talousmatematiikkaan, ei uskomuksiin, eli ei se osakeyhtiö aina ole mikään sateentekijä vaikka monet niin tuntuu uskovankin. Ei ole olemassa mitään nyrkkisääntöä tai rajaa jonka jälkeen oy olisi automaattisesti fiksumpi vaihtoehto. Yhtiömuodon järkevyys on aina laskettava tapauskohtaisesti. - vaari56565656
asdretyuioiljkuhytgr kirjoitti:
En ole edellinen kirjoittaja, mutta vastaan silti. Sinun ei välttämättä kannata perustaa osakeyhtiötä. Toiminimi on ihan hyvä jos teet sivutoimisesti eikä toimintaan sitoudu pääomia jikä suuria vastuukysymyksiä. Siinä mielessä edellinen kirjoittaja on oikeassa että toiminimi ei ole yritys sanan varsinaisessa merkityksessä. Osakeyhtiö on sinusta erillään oleva juridinen oikeushenkilö mutta toiminimi on käytännössä sinä itse.
Kummassakin on omat hyvät puolet. Sinun on vain valittava omaan hommaasi tarkoituksenmukaisin ja kertomasi perusteella luulen toiminimen olevan alussa parempi.
Itse olen toiminimellä liikkeenharjoittajana pyörittänyt 400 tuhannen liikevaihtoa ja minulla on ollut neljä ulkopuolista työntekijää. En muuttanut toimintaa oy muotoiseksi puhtaasti verotussyistä. Vasta nyt olen muuttamassa homman yhtiömuotoiseksi. Nämä ratkaisut perustui puhtaasti talousmatematiikkaan, ei uskomuksiin, eli ei se osakeyhtiö aina ole mikään sateentekijä vaikka monet niin tuntuu uskovankin. Ei ole olemassa mitään nyrkkisääntöä tai rajaa jonka jälkeen oy olisi automaattisesti fiksumpi vaihtoehto. Yhtiömuodon järkevyys on aina laskettava tapauskohtaisesti.Jotenkin tullut käsitys, että ne ihmiset, tosi rikkaat ja ne jotka taitaa verosuunnittelun, nillä on osakeyhtiö. Mistähän se johtuu? vai onko heilläkin alussa ollut t:mi?
- dsfghjklöälkjh
vaari56565656 kirjoitti:
Jotenkin tullut käsitys, että ne ihmiset, tosi rikkaat ja ne jotka taitaa verosuunnittelun, nillä on osakeyhtiö. Mistähän se johtuu? vai onko heilläkin alussa ollut t:mi?
Johtuu varmaan siitä mittakaavasta. Tosirikkaat ei näpertele muutaman kymmenen tai sadantonnin liikevaihdolla itse tiskin takana istuen.
Omassa tapauksessani osakeyhtiö on vasta nyt järkevä kun yhteisövero lasketaan 20%:iin eikä se ole mutujuttu, vaan ihan laskimella laskettu.
Jos yhtiömuodon ainoa valintaperuste on verotus, niin se on aina laskettava tapauskohtaisesti koska taseen nettovarallisuuden määrä ohjaa verotusta kummassakin muodossa, niin toiminimessä kun osakeyhtiössäkin. Osakeyhtiössä on tietysti muita hyviä ominaisuuksia, kuten sen oma omistajastaan erillään oleva juridinen asema ja se että sen voi myydä. Toiminimeä ei voi myydä.
Oma erillinen juridinen asema ei kuitenkaan pelasta omistajaa vastuistaan jos omistaja on yhtiön hallituksen jäsen ja siinä asemassa on toiminut osakeyhtiölain, tai jonkin muun lain vastaisesti. Silloin omistaja on myös henkilökohtaisessa vastuussa yhtiön tekemisistä tai tekemättäjättämisistä ihan samoin kuin on toiminimen yrittäjäkin.
Osakeyhtiön pyörittäminen sisältää jonkin verran enemmän byrokratiaa ja ilmoitusvelvollisuuksia, mutta ei mahdottomasti kuitenkaan.
Tiedättekö muuten että Suomen Lidil kauppaketju toimii kommandiittiyhtiönä? Mistähän syystä sen saita Saksalainen omistaja on perustanut KY:n jos osakeyhtiö on ainoa oikea yhtiömuoto? - nazisiwa
dsfghjklöälkjh kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä mittakaavasta. Tosirikkaat ei näpertele muutaman kymmenen tai sadantonnin liikevaihdolla itse tiskin takana istuen.
Omassa tapauksessani osakeyhtiö on vasta nyt järkevä kun yhteisövero lasketaan 20%:iin eikä se ole mutujuttu, vaan ihan laskimella laskettu.
Jos yhtiömuodon ainoa valintaperuste on verotus, niin se on aina laskettava tapauskohtaisesti koska taseen nettovarallisuuden määrä ohjaa verotusta kummassakin muodossa, niin toiminimessä kun osakeyhtiössäkin. Osakeyhtiössä on tietysti muita hyviä ominaisuuksia, kuten sen oma omistajastaan erillään oleva juridinen asema ja se että sen voi myydä. Toiminimeä ei voi myydä.
Oma erillinen juridinen asema ei kuitenkaan pelasta omistajaa vastuistaan jos omistaja on yhtiön hallituksen jäsen ja siinä asemassa on toiminut osakeyhtiölain, tai jonkin muun lain vastaisesti. Silloin omistaja on myös henkilökohtaisessa vastuussa yhtiön tekemisistä tai tekemättäjättämisistä ihan samoin kuin on toiminimen yrittäjäkin.
Osakeyhtiön pyörittäminen sisältää jonkin verran enemmän byrokratiaa ja ilmoitusvelvollisuuksia, mutta ei mahdottomasti kuitenkaan.
Tiedättekö muuten että Suomen Lidil kauppaketju toimii kommandiittiyhtiönä? Mistähän syystä sen saita Saksalainen omistaja on perustanut KY:n jos osakeyhtiö on ainoa oikea yhtiömuoto?>>Suomen Lidil kauppaketju toimii kommandiittiyhtiönä>>
Tämä muuten on totta. Jokaisella kassalla on tupakkatuotteiden myyntilupa ja siinä lukee että lupa on myönnetty kommandiittiyhtiölle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565