kyselisin tässä kokemuksia kannattaako

10 kg

ankkurissa pitää kettinkiä 5 metriä ennenkuin alkaa köysi, kuten kaverini ehdotti?

20

2162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+20

      Kannattaa. Pito paranee.

    • MitaanTietamaton

      Kannattaa. Ainakin ankkurin pidon kannalta, kun veto tulee enemmän pohjan suuntaisesti ja kettinki kestää hankautumista paremmin kuin köysi.

      Painoköysi on käsiteltävyydeltään mukavampi, mutta kevyempi eikä kestä hankausta niin paljon kuin kettinki. Sitäkin riittää muutama metri ankkurin päässä.

    • Totta kai!

      Jep, kannattaa! ja kun kyse on vain lyhyestä pätkästä niin knnattaa ostaa HST ketju "viimeistellyillä" lenkeillä hst sakkelit. EI tule ruostumisongemia eikä naarmuja niin helposti ja on mukavampi käsitellä!

      • HST-RST-sinkitty????

        Tietenkin riippuu ankkurin materiaalista. Ankkuri ruostuu, josn se on "alempiarvoista"-metallia, kuin ketju ja sakkeli.....


      • Totta kai!
        HST-RST-sinkitty???? kirjoitti:

        Tietenkin riippuu ankkurin materiaalista. Ankkuri ruostuu, josn se on "alempiarvoista"-metallia, kuin ketju ja sakkeli.....

        No jos ostaa sen bilteman naaran niin HST sakkeli on siitä kätevä että sen saa irroitettua ja kiinnitettyä tarpeen mukaan!
        Monilla on veneissään jopa 3 ankkuria joita käytetään tarpeen mukaan!


      • MitaanTietamaton
        HST-RST-sinkitty???? kirjoitti:

        Tietenkin riippuu ankkurin materiaalista. Ankkuri ruostuu, josn se on "alempiarvoista"-metallia, kuin ketju ja sakkeli.....

        Näinhän se eri metallien muodostamien sähköparien mukaan menee. Kiinnostaa, kuinka paljon hapettumista tapahtuu 10 kg kuumasinkityssä ankkurissa, jossa on 2 kg hst kettinkiä ja sakkeli? Aika murtovedessä on 12h x 30 vrk.


      • Totta kai!
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Näinhän se eri metallien muodostamien sähköparien mukaan menee. Kiinnostaa, kuinka paljon hapettumista tapahtuu 10 kg kuumasinkityssä ankkurissa, jossa on 2 kg hst kettinkiä ja sakkeli? Aika murtovedessä on 12h x 30 vrk.

        No jos se sinkitys on kunnossa (eli se on siinä pinnassa) siinä ankkurissa niin hapettuminen on niin pientä etä sillä ei ole normi elämässä mitään merkitystä!
        Käytnnön kokemuksesta puhun!


      • mutta se sotku
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Näinhän se eri metallien muodostamien sähköparien mukaan menee. Kiinnostaa, kuinka paljon hapettumista tapahtuu 10 kg kuumasinkityssä ankkurissa, jossa on 2 kg hst kettinkiä ja sakkeli? Aika murtovedessä on 12h x 30 vrk.

        HST Zn on normaalisti taulukoitujen materiaalien lähes ääripäät. Ei ankkurin ollessa uhrautuvana osapuolena mielenkiintoa ole sillä, paljonko materiaalia siitä katoaa. Merkitystä on sillä, että aiheutuva ruoste sotkee paikat. Sinkitty sakkeli HST-ketjun päässä on tietenkin tuhoon tuomittu. Sinkitty ketju taas on halvempi ja luotettavampi, eikä sekään näissä vesissä mihinkään ruostu. Jos puhtaanapidossa on eroa, se on melkoisen näennäistä, enemmän uskoon perustuvaa.


      • Totta kai!
        mutta se sotku kirjoitti:

        HST Zn on normaalisti taulukoitujen materiaalien lähes ääripäät. Ei ankkurin ollessa uhrautuvana osapuolena mielenkiintoa ole sillä, paljonko materiaalia siitä katoaa. Merkitystä on sillä, että aiheutuva ruoste sotkee paikat. Sinkitty sakkeli HST-ketjun päässä on tietenkin tuhoon tuomittu. Sinkitty ketju taas on halvempi ja luotettavampi, eikä sekään näissä vesissä mihinkään ruostu. Jos puhtaanapidossa on eroa, se on melkoisen näennäistä, enemmän uskoon perustuvaa.

        "Sinkitty ketju taas on halvempi" No onpa tietenkin mutta 5 m Kiiltvää HST ketjua ei ole myöskään "kokonaisuuteen" nähden kovin kallis ja onse paljon paremman näköinen ja mukavampi käsitellä!


    • Seppomartti

      Suolaisissa vesissä sinkitty ankkuriketju alkaa ruostua n 5 v käytön jälkeen ja ruosteen takia vaihtoon n. 10 v ikäisenä vaikka pyrkii huuhtomaan makealla aina kun makeaa vettä tankataan. Karkea arvio kestosta ja varmaan ankkurointien määräkin vaikuttaa.

    • Kryssari

      Edellisessä veneessä oli ankkuriköydessä 3 metrin kettinkipätkä ja uudemmassa veneessä kettinkipätkä on noin 9 metrin pituinen. Pitempi tuntuu huomattavasti turvallisemmalta, mutta toisaalta se painaa tietenkin reilusti enemmän.
      Mutta onhan se 3 metrin kettinkikin huomattavasti parempi kuin pelkkä köysi. Itseäni kyllä arveluttaisi jättää vene vähänkään pidemmäksi ajaksi, jos olisi pelkkä köysi ja pienikin epäilys että se joutuisi hankautumiselle alttiiksi.

    • dort_

      Joo, kannattaa olla hyvä matka kettinkiä. En osaa sanoa metrimääristä mutta 5 on semmoinen hyvä keskimääräarvaus.

      Ankkurin kuin ankkurin pito perustuu siihen, että se makaa ja tarttuu pohjaan pitkittäin. Mikä taas vaatii, että jokin pitää ankkurin siinä asennossa painollansa. Köysi ei sitä tee, ja siten pelkkä köysi ei riitäkään kuin aivan onnenkaupalla eli jos ankkuri jää just sopivaan helmirakoon. Silloin ei puhuta kyllä ankkurin normaalitoiminnasta. Se kettinginpätkä on ihan osa ankkurointivälineistöä, piste.

      Jos joku väittelisi sulle niin, niin sillä ei ole edes väliä josko itse köysi uppoaa/kelluu, koska fysiikkaan vaaditaan todellista painoa pitämään ankkurin veto pitkin pohjaa. Ihan viimeistään tuulen/aallokon suunnan muutos irrottaa kuokan muussa tapauksessa.

      Jos sattuu niin, ettei ole kuin köyttä ankkurin jatkeeksi, kannattaa katsoa edes jos olisi toinen ankkuri tai jotain muuta painavaa pitämään ankkurin yläpää pitkin merenpohjaa.

      Ja itsestäänselvyys: jos ihan hiemankaan epäilyttää, kokeile aina moottorilla asianmukaan suuntaan ajaen, pitääkö se kuokka vai ei.

      Dort

    • lyijyköysi

      Onko ihmiset käyttäneet köyttä jossa on lyijysisus, muistaakseni 50 m köysi josta 1/3 on lyijypainolla näytti olevan myynnissä. Ei varmaankaan aivan vastaa kettinkiä, mutta ehkä lähelle mennään.

      • MitaanTietamaton

        Me olemme käyttäneet vain 3 metrin lyijyköyttä ja sillä on pärjätty saariston suojassa. Pidon puutteesta emme ole kärsineet, mutta yli 10 m/s tuulta ei ole testattu. Joskus mukana kulki kettinki, mutta kun aina tulee kuitenkin käytettyä painoköyttä sen mukavuuden vuoksi, niin kettinki on jäänyt kotiin.

        Ankkurointiinsa on itse luotettava, muuten menee yöunet.


    • Hhhsjsfdg

      HST ei ole oikea materiaali oikeasti suolaisille vesille, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin sinkitty on parempi.

      Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, että ankkuriköydessä täytyy olla se ketjunpätkä tai painoköysi, ei se ankkuri muuten pidä kunnolla.

    • Totta kai!

      Joo ja suomessa (murtovedessä, perämeren puolella) alkaa ruostua sinkitty poijukettinki niin nopeasti että tuulisessa paikassa tulee vaidettua 5 v. välein mutta HST sakkeli se vaan on kiiltävä ja aukeaa!
      Ei ens mutta seur. keväänä investoin kyllä koko poijukettingin HST.stä (15 m)!

    • 23++2

      Itämeren vesissä riitää pari metriä kettinkiä, suojaisia satamia on tarpeeksi ja bruce tyyppinen ankkuri puretuu saveen ja hiekkaan hyvin. Pari kertaa on pitänyt koneella vetää savesta irti 15 kg brucekopio parilla metrillä ketiingiä sivutuulen painaessa 4 tonnin paattia yön verran.

      • 23++2

        Täsmennän vielä, että meillä on keula aina maissa, joten peräankkuroinnista on kyse.


    • 14+17

      jotka väitätte että ruostumaton kettinki on hyvä ankkuriin niin tutustukaapa käsitteeseen nimeltä rakokorroosio. Tämä rakokorroosio on mm. romahduttanut uimahallien kattoja Suomessa jne.

      • MitaanTietamaton

        En väitä, että ruostumaton kettinki olisi hyvä ankkurointikettinki. Oma kettinkin pätkä on kuumasinkittyä terästä.

        Ruostumattomia teräksiä on useita ei laatuja, joista A2 tai 314 eivät mielestäni kuulu veneeseen ainakaan, jos joutuvat kosteuden kanssa tekemiseen. Haponkestävät teräkset A4, 316 ja 316L sen sijaan ovat yleisesti käytettyjä veneissä. Näiden korroosiokestävyys perustuu pinnan oksidoitumiseen, jota hapen puuttuessa ei muodostu. Näin käy esim. ruuveissa, jotka ovat kosteassa puussa sisällä.

        Sen sijaan ankkurikettinki on suurimman osaa aikaa hapellisessa tilassa niin vedessä kuin ankkuriboksissa, jolloin korroosion vaara on pienempi. Toki lenkkien hankautuminen toisiaan vasten poistaa oksidoitunutta pintaa.

        Mielelläni kuulisin lisää rakokorroosion vaikutuksesta ankkurikettinkiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. A miehelle :)

      Oli mukava näkeminen taas eilen. Olisinpa tänäänkin nähnyt sut. Harmi ettei tunneta kunnolla. Ja etten voi saada su
      Ikävä
      40
      2499
    2. Jos hän olisi luonasi nyt

      mistä haluaisit jutella kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      168
      1849
    3. Kansanedustajien palkkioihin roimat korotukset

      Kansanedustajien palkkiot nousevat lokakuun alussa sadoilla euroilla, kertoo eduskunnan palkkiotoimikunta. Ensimmäisen
      Maailman menoa
      177
      1597
    4. En halua miestä joka

      Havisee kuin haavan lehti kakat housussa eikä uskalla ottaa ohjia ja lähestyä naista. Niin kuin miehen kuuluu tehdä, oll
      Ikävä
      252
      1507
    5. Keskisarja todettiin rasistiksi

      Yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan Keskisarjan lausunnot Ylen A-Studiossa viime viikolla täyttävät rasismin määritelmän
      Maailman menoa
      426
      1443
    6. Mitähän tapahtuisi?

      Jos meidät tiputettaisiin tunniksi samaan huoneeseen kaksin? 😏
      Ikävä
      126
      1365
    7. Joko sä olet aivan totaalisen rakastunut

      Tai sitten sulla on joku hätänä. Kaikkeni lähestulkoon yrittänyt että perääntyisit mutta ei 😄
      Ikävä
      81
      1357
    8. Ihan kauhistuin kun sain tietää

      ett joku atn kaipailee! 🤷🏻‍♂️🤣
      Ikävä
      13
      1308
    9. Olitkohan koskaan

      yhtä optimistinen kuin minä siitä, että jonain päivänä olisimme vielä yhdessä? Vai uskoinkohan minä yksinäni siihen, jos
      Ikävä
      86
      1059
    10. Kehitysvammainen teki työtä 19 vuotta ilman palkkaa

      K kaupan pullonpalautusautomaattia hoiti ja vapautti muut myyjät muihin töihin. Tästä on varmasti 19 vuoden aikana ollut
      Lieksa
      132
      1038
    Aihe