kyselisin tässä kokemuksia kannattaako

10 kg

ankkurissa pitää kettinkiä 5 metriä ennenkuin alkaa köysi, kuten kaverini ehdotti?

20

2118

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+20

      Kannattaa. Pito paranee.

    • MitaanTietamaton

      Kannattaa. Ainakin ankkurin pidon kannalta, kun veto tulee enemmän pohjan suuntaisesti ja kettinki kestää hankautumista paremmin kuin köysi.

      Painoköysi on käsiteltävyydeltään mukavampi, mutta kevyempi eikä kestä hankausta niin paljon kuin kettinki. Sitäkin riittää muutama metri ankkurin päässä.

    • Totta kai!

      Jep, kannattaa! ja kun kyse on vain lyhyestä pätkästä niin knnattaa ostaa HST ketju "viimeistellyillä" lenkeillä hst sakkelit. EI tule ruostumisongemia eikä naarmuja niin helposti ja on mukavampi käsitellä!

      • HST-RST-sinkitty????

        Tietenkin riippuu ankkurin materiaalista. Ankkuri ruostuu, josn se on "alempiarvoista"-metallia, kuin ketju ja sakkeli.....


      • Totta kai!
        HST-RST-sinkitty???? kirjoitti:

        Tietenkin riippuu ankkurin materiaalista. Ankkuri ruostuu, josn se on "alempiarvoista"-metallia, kuin ketju ja sakkeli.....

        No jos ostaa sen bilteman naaran niin HST sakkeli on siitä kätevä että sen saa irroitettua ja kiinnitettyä tarpeen mukaan!
        Monilla on veneissään jopa 3 ankkuria joita käytetään tarpeen mukaan!


      • MitaanTietamaton
        HST-RST-sinkitty???? kirjoitti:

        Tietenkin riippuu ankkurin materiaalista. Ankkuri ruostuu, josn se on "alempiarvoista"-metallia, kuin ketju ja sakkeli.....

        Näinhän se eri metallien muodostamien sähköparien mukaan menee. Kiinnostaa, kuinka paljon hapettumista tapahtuu 10 kg kuumasinkityssä ankkurissa, jossa on 2 kg hst kettinkiä ja sakkeli? Aika murtovedessä on 12h x 30 vrk.


      • Totta kai!
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Näinhän se eri metallien muodostamien sähköparien mukaan menee. Kiinnostaa, kuinka paljon hapettumista tapahtuu 10 kg kuumasinkityssä ankkurissa, jossa on 2 kg hst kettinkiä ja sakkeli? Aika murtovedessä on 12h x 30 vrk.

        No jos se sinkitys on kunnossa (eli se on siinä pinnassa) siinä ankkurissa niin hapettuminen on niin pientä etä sillä ei ole normi elämässä mitään merkitystä!
        Käytnnön kokemuksesta puhun!


      • mutta se sotku
        MitaanTietamaton kirjoitti:

        Näinhän se eri metallien muodostamien sähköparien mukaan menee. Kiinnostaa, kuinka paljon hapettumista tapahtuu 10 kg kuumasinkityssä ankkurissa, jossa on 2 kg hst kettinkiä ja sakkeli? Aika murtovedessä on 12h x 30 vrk.

        HST Zn on normaalisti taulukoitujen materiaalien lähes ääripäät. Ei ankkurin ollessa uhrautuvana osapuolena mielenkiintoa ole sillä, paljonko materiaalia siitä katoaa. Merkitystä on sillä, että aiheutuva ruoste sotkee paikat. Sinkitty sakkeli HST-ketjun päässä on tietenkin tuhoon tuomittu. Sinkitty ketju taas on halvempi ja luotettavampi, eikä sekään näissä vesissä mihinkään ruostu. Jos puhtaanapidossa on eroa, se on melkoisen näennäistä, enemmän uskoon perustuvaa.


      • Totta kai!
        mutta se sotku kirjoitti:

        HST Zn on normaalisti taulukoitujen materiaalien lähes ääripäät. Ei ankkurin ollessa uhrautuvana osapuolena mielenkiintoa ole sillä, paljonko materiaalia siitä katoaa. Merkitystä on sillä, että aiheutuva ruoste sotkee paikat. Sinkitty sakkeli HST-ketjun päässä on tietenkin tuhoon tuomittu. Sinkitty ketju taas on halvempi ja luotettavampi, eikä sekään näissä vesissä mihinkään ruostu. Jos puhtaanapidossa on eroa, se on melkoisen näennäistä, enemmän uskoon perustuvaa.

        "Sinkitty ketju taas on halvempi" No onpa tietenkin mutta 5 m Kiiltvää HST ketjua ei ole myöskään "kokonaisuuteen" nähden kovin kallis ja onse paljon paremman näköinen ja mukavampi käsitellä!


    • Seppomartti

      Suolaisissa vesissä sinkitty ankkuriketju alkaa ruostua n 5 v käytön jälkeen ja ruosteen takia vaihtoon n. 10 v ikäisenä vaikka pyrkii huuhtomaan makealla aina kun makeaa vettä tankataan. Karkea arvio kestosta ja varmaan ankkurointien määräkin vaikuttaa.

    • Kryssari

      Edellisessä veneessä oli ankkuriköydessä 3 metrin kettinkipätkä ja uudemmassa veneessä kettinkipätkä on noin 9 metrin pituinen. Pitempi tuntuu huomattavasti turvallisemmalta, mutta toisaalta se painaa tietenkin reilusti enemmän.
      Mutta onhan se 3 metrin kettinkikin huomattavasti parempi kuin pelkkä köysi. Itseäni kyllä arveluttaisi jättää vene vähänkään pidemmäksi ajaksi, jos olisi pelkkä köysi ja pienikin epäilys että se joutuisi hankautumiselle alttiiksi.

    • dort_

      Joo, kannattaa olla hyvä matka kettinkiä. En osaa sanoa metrimääristä mutta 5 on semmoinen hyvä keskimääräarvaus.

      Ankkurin kuin ankkurin pito perustuu siihen, että se makaa ja tarttuu pohjaan pitkittäin. Mikä taas vaatii, että jokin pitää ankkurin siinä asennossa painollansa. Köysi ei sitä tee, ja siten pelkkä köysi ei riitäkään kuin aivan onnenkaupalla eli jos ankkuri jää just sopivaan helmirakoon. Silloin ei puhuta kyllä ankkurin normaalitoiminnasta. Se kettinginpätkä on ihan osa ankkurointivälineistöä, piste.

      Jos joku väittelisi sulle niin, niin sillä ei ole edes väliä josko itse köysi uppoaa/kelluu, koska fysiikkaan vaaditaan todellista painoa pitämään ankkurin veto pitkin pohjaa. Ihan viimeistään tuulen/aallokon suunnan muutos irrottaa kuokan muussa tapauksessa.

      Jos sattuu niin, ettei ole kuin köyttä ankkurin jatkeeksi, kannattaa katsoa edes jos olisi toinen ankkuri tai jotain muuta painavaa pitämään ankkurin yläpää pitkin merenpohjaa.

      Ja itsestäänselvyys: jos ihan hiemankaan epäilyttää, kokeile aina moottorilla asianmukaan suuntaan ajaen, pitääkö se kuokka vai ei.

      Dort

    • lyijyköysi

      Onko ihmiset käyttäneet köyttä jossa on lyijysisus, muistaakseni 50 m köysi josta 1/3 on lyijypainolla näytti olevan myynnissä. Ei varmaankaan aivan vastaa kettinkiä, mutta ehkä lähelle mennään.

      • MitaanTietamaton

        Me olemme käyttäneet vain 3 metrin lyijyköyttä ja sillä on pärjätty saariston suojassa. Pidon puutteesta emme ole kärsineet, mutta yli 10 m/s tuulta ei ole testattu. Joskus mukana kulki kettinki, mutta kun aina tulee kuitenkin käytettyä painoköyttä sen mukavuuden vuoksi, niin kettinki on jäänyt kotiin.

        Ankkurointiinsa on itse luotettava, muuten menee yöunet.


    • Hhhsjsfdg

      HST ei ole oikea materiaali oikeasti suolaisille vesille, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin sinkitty on parempi.

      Alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, että ankkuriköydessä täytyy olla se ketjunpätkä tai painoköysi, ei se ankkuri muuten pidä kunnolla.

    • Totta kai!

      Joo ja suomessa (murtovedessä, perämeren puolella) alkaa ruostua sinkitty poijukettinki niin nopeasti että tuulisessa paikassa tulee vaidettua 5 v. välein mutta HST sakkeli se vaan on kiiltävä ja aukeaa!
      Ei ens mutta seur. keväänä investoin kyllä koko poijukettingin HST.stä (15 m)!

    • 23++2

      Itämeren vesissä riitää pari metriä kettinkiä, suojaisia satamia on tarpeeksi ja bruce tyyppinen ankkuri puretuu saveen ja hiekkaan hyvin. Pari kertaa on pitänyt koneella vetää savesta irti 15 kg brucekopio parilla metrillä ketiingiä sivutuulen painaessa 4 tonnin paattia yön verran.

      • 23++2

        Täsmennän vielä, että meillä on keula aina maissa, joten peräankkuroinnista on kyse.


    • 14+17

      jotka väitätte että ruostumaton kettinki on hyvä ankkuriin niin tutustukaapa käsitteeseen nimeltä rakokorroosio. Tämä rakokorroosio on mm. romahduttanut uimahallien kattoja Suomessa jne.

      • MitaanTietamaton

        En väitä, että ruostumaton kettinki olisi hyvä ankkurointikettinki. Oma kettinkin pätkä on kuumasinkittyä terästä.

        Ruostumattomia teräksiä on useita ei laatuja, joista A2 tai 314 eivät mielestäni kuulu veneeseen ainakaan, jos joutuvat kosteuden kanssa tekemiseen. Haponkestävät teräkset A4, 316 ja 316L sen sijaan ovat yleisesti käytettyjä veneissä. Näiden korroosiokestävyys perustuu pinnan oksidoitumiseen, jota hapen puuttuessa ei muodostu. Näin käy esim. ruuveissa, jotka ovat kosteassa puussa sisällä.

        Sen sijaan ankkurikettinki on suurimman osaa aikaa hapellisessa tilassa niin vedessä kuin ankkuriboksissa, jolloin korroosion vaara on pienempi. Toki lenkkien hankautuminen toisiaan vasten poistaa oksidoitunutta pintaa.

        Mielelläni kuulisin lisää rakokorroosion vaikutuksesta ankkurikettinkiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59
      856
    Aihe