Nimimerkki rudiini nuhteli toisella palstalla kirjoittajaa kerberoksen ja su tuomitsemisesta vedoten Vuorisaarnaan.
Ei. Toisten tuomitseminen on kyllä lestadiolaisuudessa vielä korostetumpaa kuin muissa suurissa herätysliikkeissä, mutta se ei ole esikoisuuden suurin ongelma.
Suurin ongelma näkyy rudiinin kommentin aiheuttamassa keskustelussa - kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä Vapahtaja, Herramme Jeesus Kristus, asiasta sanoo.
Vahvalla tunnelatauksella annetaan lausuntoja OMISTA MIELIPITEISTÄ ja ISIEN PERINNÄISSÄÄNNÖISTÄ jotka ovat paljon tärkeämpiä kuin Raamatun korulauseet.
Jumalan Sanan oman sanoman täydellinen syrjäyttäminen tällä tavoin ei ole vain suomi24 keskustelijoiden hengellisyyden syvin ongelma, vaan myös esikoislestadiolaisten saarnaajien helmasynti, jonka seuraukset ovat olleet ja ovat kauheita herätyksen sisäisen tilan kannalta.
Mikä avuksi?
Jumalan Sana, tietenkin, sinä Jumalan lapsi!
Esikoisuuden pahin ongelma
29
194
Vastaukset
ePaimen kirjoittaa:
"Vahvalla tunnelatauksella annetaan lausuntoja OMISTA MIELIPITEISTÄ ja ISIEN PERINNÄISSÄÄNNÖISTÄ jotka ovat paljon tärkeämpiä kuin Raamatun korulauseet.
Jumalan Sanan oman sanoman täydellinen syrjäyttäminen tällä tavoin ei ole vain suomi24 keskustelijoiden hengellisyyden syvin ongelma,.."
Onnittelen ePaimenta syvällisestä, totuudenmukaisesta, perustellusta, rauhallisesta ja nöyrän rakentavasta aloituksesta.
Toista kirjoittajaa mukaellen lainaan vielä aloittajaa:
Mikä avuksi? Jumalan Sana, tietenkin, senkin MÄNTTI!- ePaimen
juu, etsin tuota sanaa, mielessäni kävi TOMPPELI
Vanhassatestamentissa kerrotaan miten Istael sai vuorotellen hyviä ja ei niin hyviä kuninkaita. Välillä palveltiin epäjumalia ja taas palattiin Elävän Jumalan luo, kun tuli paha paikka.
Siinä on vain se vika, ettei kerrota miten suunnanmuutokset tehtiin. Äkillisesti ja väkivaltaisesti vai hitaasti hivuttamalla.
Liikkeen johdon on tehtävä kipeitä valintoja, jos linjanmuutos todetaan välttämättömäksi. Äkillinen muutos, joka edellyttää tai edellyttäisi jonkinasteista virheen tunnustamista ja julkisesti parannuksen tekemistä, on vaikea, koska emme voi tietää miten suuri yleisö sellaiseen reagoisi.
Pienin askelin hivuttaminen on lihalle mieluisempaa, koska silloin ei tarvitse tehdä mitään tunnustuksia. Siinä on vain se heikkous, että osaako yleisö havaita muutoksen ja tuleeko se mukana, vai alkaako syntyä juopa?
En nyt ota selkeämmin kantaa puoleen tai toiseen, mutta halusin vain spekuloida vaihoehdoilla.- ePaimen
No mihin se Jumalan Sana taas vilahti karkuun ja Vihneen näkemykset esikoisuudesta nousivat esiin?
- muuttis
ePaimen kirjoitti:
No mihin se Jumalan Sana taas vilahti karkuun ja Vihneen näkemykset esikoisuudesta nousivat esiin?
ePaimen! Olet elossa!
Hoida paimenvirkaa ja tuo Sanaa ja ojenna tätä joukkoa. :-)
Oman paikkakuntani kirkossa on järjestetty tilaisuuksia otsikolla: Vain yhden tähden. Messukin pidetään, vaikka olisi vain yksi paikalle tullut henkilö. Minusta tuo "vain yhden tähden" on liikuttavan upea ilmaisu. ePaimen kirjoitti:
Mitäs tämä nyt sitten meinaa? Suomenna.
- muuttis
vihne kirjoitti:
Mitäs tämä nyt sitten meinaa? Suomenna.
Kysyitkö minulta vai ePaimenelta?
- Jeesus on tie
Tosa on vastaus etelän (vai onko enhanced) pamenellen.
Enhanced tarkoittaa paremmin varustelua versiota Paimenesta. Kortettu parannettu. Kristuksen oppiin kuuluu nimittäin sellainen omasta mielestään vahvoilla olevia (enhaced kristittyjä) ikävästi piinaava piirre, että huonompiosaiset, ymmärtämättömämmät ja väärässä olevat ovat Jeesuksen suurimman rakkauden kohteina. Opillisesti puhtaita seurakuntgia on yritetty perustaa jo 2000 vuoden ajan, kertaakaan siinä onnistumatta. Opillinen puhtaus ymmärretään hyvin laajalla kristikunnan keskuudessa omaksi ymmärrykseksi, ta jonkun pienen homogeenisen joukon YHTEISEKSI ymmärrykseksi. Tämä sana "yhteinen" tarkoittaa liikkeen kovakalloisimman valtaan pyrkivän henkilön mielipidettä.
Joh. 13:34-14:15
Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
Henkeni minä annan sinun edestäsi."
Jeesus vastasi: "Sinäkö annat henkesi minun edestäni?
Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: ei laula kukko, ennenkuin
sinä minut kolmesti kiellät."
***) "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa? Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen. Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."
Tuomas sanoi hänelle: "Herra, me emme tiedä, mihin sinä menet; kuinka sitten tietäisimme tien?"
Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja te olette nähneet hänet."
Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme."
Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! ***) Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'? Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.
Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa. Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen. Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni. Tuolta elektroniikkapaimenelta meinasin, mutta tämä systeemi ei ottanut toista nuolikoukkua..
Minun nuoruudessani oli nuita elektroniikkapaimenia, ne oli nimeltään: Olli.- iskuja pikkuveljelle
Olli paimenpoika taisi olla aika mekaaninen vehje, ilman elektroniikkaa.
Jotkut pojat kusivat langalle, mutta eivät tehneet sitä jostakin syystä toista kerta.
- rudiini
Joo, tuo on se nimenomainen ongelma, joka vaikuttaa olevan ihan tuonne ydinjatkeeseen laitettuna; reaktio tulee, eikä ehdi edes huomatakkaan saati tunnistakkaan, kun jokainen kuvittelee niin kovin raamatullinen olevansa omine käsityksineen ja tulkintoineen....
Raamatun sanaa vastaan löytyy aina nämä ihmisten tulkinnat.
Jumala puhuu meille Raamatun välityksellä, jos vaan haluaisimme kuunnella.
Vaan tärkeämpiä on nämä omat käsitykset ja puolustusreaktiot Sanaa vastaan: tekopyhyyttä, oman autuuden ansaitsemista, itsestä jotain kuvittelemista, milloin mitäkin.
Vaan se kertoo karua kieltään siitä, että Jumalan sana on halpaa ja omat käsitykset arvokkaita. Niitä omia käsityksiä toki halutaan oikein vasaralla päähän iskeä; ettäs tiedätte kaikki tomppelit ja mäntit!! :-D
1 Sam 3:10
"Puhu, palvelijasi kuulee."- LKannibalismi pelast
Jeesuksen ajan parhaat kristityt joutuivat karvaasti pettymään Jeesukseen. Tuo mies kun vaikutti puhuvan täyttä paskaa. Sillä oli niin kamalat kyvytkin että hyvien kristittyjen puhtaaksi viilattu kristillisyys tuli uhanalaiseksi. NIrri pois ja nahkurin orsille tuollainen mies. Puhua nyt lihansa syömisestä ja verensä juomisesta, kuka tuollaista kannibaalia viitsis kuunnella!!?? Ja vielä Messia, tuo oli kaiken huippu, Joosefin ja Marian huorimisesta syntynyt avioton lapsi julistaa olevansa Messias ja koko maailman Vapahtaja. Ristille tuo narri ja pian. Siinäpähän roikkuu mies munasillaan ja lykkää vielä paskatkin päälleen, saamme nauraa makiasti.
Samaa hörinää pitävät tämän päivän fariseukset, meille jotka Jeesusta tänään seuraamme. - teu.
1 SamL. 3:9-10-11.SEL. Kuullessamme ja lukiessamme Lukisaessamme Jumalan
Sanaa meidänkin asenteemme tulisi olla : "PUHU HERRA , PALVELIJASI KUULEE ", Rukoillen tähän Hänen Armoaan .10. Niin Herra tuli ja seisoi ja huusi
"SAMUEL ,SAMUEL"!. Samuel vastasi . "PUHU, PALVELIJASI KUULEE, "
1 Samuel. 3:12-14. sel. Raamatun mukaan isien ja ((Äitien ))tulee OPETTAA JA
KÄSKEÄ LAPSIAAN "NOUDATTAMAAN HERRAN TIETÄ JA TEKEMÄÄN SITÄ,
MIKÄ OIKEUS JA VANHURSKAUS ON ON " (( 1 mOOS 18:1 :9 KASVATTAEN
Heitä. "HERRAN KURISSA JA NUHTEESSA " Ef,6:4 " Ps. 78:4-8.
Jos isä ei kurita syntiä ja vääryyttä tgekevää lastaan, ja ojenna häntä oikealle
tielle , Herra rangaisee tätä isää. Jos sana ja nuhde ei auta , kuten oli Eelin poikien tapauksessa , on käytettäv issä niin ankaraa kuritusta , että se tehoaa Ks. Sanl. 13:24:19:18,; 22:15 ...
Minusta tuntuu että meidän kaikkien on otettavaksi opiksi Herran sanasta..
Sal. 13:24."JOIKA VITSAA SÄÄSTÄÄ , SE VIHAA LASTAAN , MUTTA JOKA
HÄNTÄ RAKASTAA , SE HÄNTÄ AJOISSA KURITTAA .
Sal. 19:18. Kurita poikaasi , kun vielä toivoa on;ethän halua hänen kuolemaansa .
Sal.22:15 , Hulluus on kiertynyt kiinni poikasen sydämeen , mutta kurituksen vi -
tsa sen hänestä kauas karkoittaa.. - 5+7#
LKannibalismi pelast kirjoitti:
Jeesuksen ajan parhaat kristityt joutuivat karvaasti pettymään Jeesukseen. Tuo mies kun vaikutti puhuvan täyttä paskaa. Sillä oli niin kamalat kyvytkin että hyvien kristittyjen puhtaaksi viilattu kristillisyys tuli uhanalaiseksi. NIrri pois ja nahkurin orsille tuollainen mies. Puhua nyt lihansa syömisestä ja verensä juomisesta, kuka tuollaista kannibaalia viitsis kuunnella!!?? Ja vielä Messia, tuo oli kaiken huippu, Joosefin ja Marian huorimisesta syntynyt avioton lapsi julistaa olevansa Messias ja koko maailman Vapahtaja. Ristille tuo narri ja pian. Siinäpähän roikkuu mies munasillaan ja lykkää vielä paskatkin päälleen, saamme nauraa makiasti.
Samaa hörinää pitävät tämän päivän fariseukset, meille jotka Jeesusta tänään seuraamme.Ja minä kun olen aina luullut kristittyjä vainotun juutalaisten ja muiden toimesta. Aina oppii uutta.
rudiini!
Jotain konkretiaa, tämä on nyt semmosta mössöä, ettei mitään tolkkua.- rudiini
Viimeisimpänä vaikkapa ePaimenen esiinnostama keskustelu tuomitsemisesta tuolla suurien ja pienien asioiden palstalla.
Samantyyppinen reaktio tuntuu olevan aika järjestään silloin, kun Sana osuu omalle kohdalle.
Toki se on ihan luonnollinen reaktio, kukapa Häntä haluaisi kuulla, toisillemme mieluummin paukuttelemme, kuin itsellemme Sanaa lukisimme.
Jumalan Sana taitaa tehdä ikemmin nöyräksi kuin tuomitsevaksi, eikö vain?
Sanon tässä muita tuomiten...
:-)
Olipa hämärä juttu, kun en ollut lukenut koko palöstaa enkä näinollen kommentoinut. Sitten, kun sanon jotakin, niin ePaimen alkaa jotenkin keljuileen. Ottaa pattiin, jos olen lihallinen.
Se on nyt sillä tavalla, että esikoisuuden mulkkaaminen ei ole ulkopuolisten tehtävä, sen sanan, jota joka pyhä luetaan ja selitetään, pitäisi tehdä tarpeelliset muutokset.
Kun Salomo rakensi temppeliä, niin kivet piti muotoilla louhimolla niin valmiiksi, ettei yhteenkään kiveen tarvinnut työkalulla koskea. Sitä on Jumalan valtakunnan rakentaminen.- rudiini
Vihne, sun reaktio tossa yllä taitaa olla ihan saman mekanismin mukainen. Omat ajatukset tärkeitä, ei niinkään, millaiseen toimintaan ja käytökseen Sana meitä ohjaa.
Kyse on siitä, että minä itse olen kuulolla.
Tälle 63 vuotta kristillisyyttä seuranneelle näyttää olevan kunnia-asia suorastaan, että kaikki näkevät, miten syntinen hän on ja ei ollenkaan halua noudattaa, mitä Jumalan Sana neuvoo. Hän on toki ääriesimerkki tästä. - mene saasta muualle
rudiini kirjoitti:
Vihne, sun reaktio tossa yllä taitaa olla ihan saman mekanismin mukainen. Omat ajatukset tärkeitä, ei niinkään, millaiseen toimintaan ja käytökseen Sana meitä ohjaa.
Kyse on siitä, että minä itse olen kuulolla.
Tälle 63 vuotta kristillisyyttä seuranneelle näyttää olevan kunnia-asia suorastaan, että kaikki näkevät, miten syntinen hän on ja ei ollenkaan halua noudattaa, mitä Jumalan Sana neuvoo. Hän on toki ääriesimerkki tästä.Rudiili opettelee nyt puhumaan vain omasta puolestaan.
Olen Kristuksen seuraajana kilvoitellut 63 vuotta ja siksi voin ihan omasta kokemuksestani käsin suositella parannuksen tekemistä rutiileillekin.
Et kadu jos Jeesusta lähdet seuraamaan mokomakin valehtelija. Kehtaat juntti puhua pyhistä, Jumalan omista tuollaista pa'skaa.
Jokaisella on omat ajatukset, jos on ajattelemiseen kykenevä ihminen.
Minä olen katsellut n 50 vuotta jostain kulmasta ja 20 vuotta toisesta ja olen havainnut, että tuomitsemisen tuomitsijat tuomitsevat itse ihan samalla tavalla. Joten sanon pitäkää tunkkinne. Ja tapelkaa rauhassa.- muuttis
No niinpä se taitaa olla, että jokaisesta se pikku tuomari löytyy. Enkä jätä itseäni pois ollenkaan. Herra auta, Herra pelasta!
Nyt on alettava lukea Sanaa vain itselleni ja suljettava silmät ja korvat kaikelta, mikä nousee toisen lihasta. Totta onkin, että oman lihan ristiin naulitsemisessa on riittävästi tointa. En totisesti halua tuomarin viittaa, vaikka siihen lankeankin. - rudiini
Eikö ole jännä, miten taas kääntyy keskustelu omaan napaan ja siihen, mitä itse kukakin ajattelee.
Lainaan jälleen palstan avaajaa: " - kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä Vapahtaja, Herramme Jeesus Kristus, asiasta sanoo."
Ei ole kyse tuomaroinnista, vaan siitä, miten suhtaudumme Jumalan sanaan - Hänen puheeseensa meille.
Et ehkä Vihne/muuttis huomannut, mitä itse Herra Jeesus aiheesta sanoo? - maan matkamies
rudiini kirjoitti:
Eikö ole jännä, miten taas kääntyy keskustelu omaan napaan ja siihen, mitä itse kukakin ajattelee.
Lainaan jälleen palstan avaajaa: " - kukaan ei ole kiinnostunut siitä, mitä Vapahtaja, Herramme Jeesus Kristus, asiasta sanoo."
Ei ole kyse tuomaroinnista, vaan siitä, miten suhtaudumme Jumalan sanaan - Hänen puheeseensa meille.
Et ehkä Vihne/muuttis huomannut, mitä itse Herra Jeesus aiheesta sanoo?On tekopyhyyden multihuipentuma tulla kirjoittamaan tänne tuomioista, kun esiinmarssin missio on tuomita kaikki itse määritellyt tuomitsivat.
Notta sellaasta.
Komppaan vihneä.
Pitäkää skunkkinne. - tunkilla taivoon
maan matkamies kirjoitti:
On tekopyhyyden multihuipentuma tulla kirjoittamaan tänne tuomioista, kun esiinmarssin missio on tuomita kaikki itse määritellyt tuomitsivat.
Notta sellaasta.
Komppaan vihneä.
Pitäkää skunkkinne.Eli taivaassa ei sitten havaita olevan kuin muuttis ja maata kiertävä mies!
Kyllä siellä sitten puheenne saavat kaikupohjaa, mutta yleisöä on toki harmittavan vähän!
hankkikaa tunkit. - maan m..
tunkilla taivoon kirjoitti:
Eli taivaassa ei sitten havaita olevan kuin muuttis ja maata kiertävä mies!
Kyllä siellä sitten puheenne saavat kaikupohjaa, mutta yleisöä on toki harmittavan vähän!
hankkikaa tunkit.Kohta tulee pakkaset, niin saat jäitä siihen lutterilaisten tekemän avannon ympärille.
- teema hetki
maan m.. kirjoitti:
Kohta tulee pakkaset, niin saat jäitä siihen lutterilaisten tekemän avannon ympärille.
Sinähän niitä tarvitset, en minä, joka olen jään alapuolella oppiherrasi toimesta.
älä kuitenkaan pilki heti siitä ison avannon reijästä ainakaan, kannattaa mennä sivummalle ettei "harha" tule siimaa pitkin puseroon.
- kelpo väkeä on
Kiitos, otan tunkin jos se on kunnollinen !
oikeastaan tarvisin sellaisen vaihteistonostimen, etä jos sellaisiakin joku haluaa heittää niin senkin kelpuutan, kiitos.- teu.
tÄMÄ tunkki viestinne , ohi ajaa Pumppu Versio ,jonka minä olen kuullut ja
kerron nyt teille, , kaveri ajeli laihialla , auton renkastyjeni , kartanmukaaan
kylän toisella puolella oli Huoltamo , mutta hänellä ei ollut pumppua jolla olisi
voinut koettaa koettaa pysyisikö ilma siinärenkaassa ,että pääsisi Huolatamolle
Kaksi eri asiaa oli esteenä hän oli Laihialla , jos hän menee lainaamaan punppua
tuskinpa he mitään lainaa ,tälläisellä ennekko luuloasenteella hän rohkaisi mielensä
ja otti muutaman askeleen lähitaloon päin jas palasi autolle, meni uudestaan hivenen
pidemmä'lle ,ja palasi autolle , kävi taisteluaan , ja meni uudestaan jo puoliväliin ja
palasi autolle , vielä hän lähti taloa kohti , ja ja pääsi nyt jo 2/3 osaa matkaa , kun
muisti taas että he on laihialla ei ne mitään lainaa ,,hetken pähkäiltyään , hän lähti
taas kohti taloa , ja kunpääsi luo meni ovelle ja avasi sen , PITÄÄKÄ'Ä PUMPPUNNE
LÖI OVEN KIINNI ja palasi autolle , hetken istuttua ja rauhoituttua .
Huomasi n, 10 vuotiaan pojan tulevan talosta , ja havaitsi pojan kantavan auton pummpua , ja jopa oli mieli hyvä ehkäpä tästä tulee vielä jotain , kaikki voi
mierttiä nyt muuttunutta tilannetta.- .
- su***
teu, aijoin juuri kertoa saman tarinan, vain sillä muutoksella, että hän oli lainaamassa tunkkia. Ja sen tenän jälkeen tuli talon nurkalle ja viskasi kiven talon ikkunasta sisään ja huusi, että PITÄKÄÄ TUNKKINNE!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1383329Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html2732869Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2251818Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j641758- 631729
- 581445
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa831289Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä781252Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3261163Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi391062