Mitä me voisimme antaa toisillemme?

Κέρβερος

Pohdin kaikkia elämän sisältämiä vääryyksiä ja onnettomuuksia ja ikäviä kohtaloita.

Yksi parhaista lapsuuden ystävistäni tappoi itsensä juovuksissa ajaessaan.
Yksi parhaista lapsuuden ystävistäni ajautui lukiosta Espoon kaduille huumeiden käyttäjäksi.
Yksi parhaista lapsuuden ystävistäni menetti rakkaan lähimmäisen kammottavalla tavalla.
Yksi parhaista lapsuuden ystävistäni ajautui itsemurhaan piireissä, mitä en edes Teille kerro.
Yksi parhaista ystävistäni sai vakavan aivovaurion moottoripyöräkolarissa. Tämän jälkeen joskus harvoin tavatessamme pidin hänelle ikäänkuin kouluopetusta ja aivojen parantamista tavoitellessani. Yksi yllykkeistä oli, että hän muisti tai ymmärsi kuka minä olin. Pääsimme jo matiikassa pluslaskuista kerto- ja potenssilaskuihin, mikä oli mielestäni yllättävää ja fantastista (Jumalaan uskova olisi varmasti puhunut johdatuksesta). Niin itsekin toivoin sisimmässäni ihmeparantumista, vaan hautajaiset pidettiin parin vuoden päästä.
Yksi parhaista ystävistäni ajautui taloudelliseen ahdinkoon ja joi itsensä hengiltä.
Yksi parhaista ystävistäni piti huolen perheestään ns. viimeiseen saakka kvartaalitalouden kahleissa ja kun voima loppui, niin hän ajoi päin rekka-autoa.
Yksi parhaista ystävistäni kuoli rintasyöpään pikkuisen yli kolmekymppisenä ja se oli minullekin rankkaa. Hänen pieni lapsensa jäi minunkin ulottumattomuuksiin ja muutti aikanaan "espoon" jengeihin. Taru ei kerro, että olisiko vielä hengissä - en tiedä?

Avaus sentähden, että kaikissa tällaisissa elämän kriisitilanteissa olisi niin valtavan tärkeää, että olisi joku tukiryhmä, mikä auttaa ja lohduttaa tämänkaltaisissa vaikeissa asioissa.

Ja myös sentähden, että luulen, että nimenomaan esikoisissa on tällaista empatiaa ihmiskohtaloihin, mitä en ole havainnut vaikkapa hellareilla tai babtisteilla ta vapareilla!

Eli essut voivat halutessaan antaa toisillemme henkistä tukea elämän kriisitilanteissa.

40

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varsinkin maailma on vääryyksiä täynnä, koska käärme ahkeroi tietäen itsellään olevan vain vähän aikaa. Lähes kaikki johtuu valinnoista, jotka ovat saattaneet ihmiset näihin kohtaloihin.

Muista Luojaasi nuoruudessasi... Joku asia on antanut enemmän kuin Jumalan seuraajana eläminen. Sielunvihollisen neuvot antavat nopeita ratlkaisuja ja äärimmäistä nautintoa. Aluksi!!!

Nuo kaikki ovat äärirajojen tapauksia, jotka eivät selviä ihmisen aivoittelulla. Luulen, että tappioiden kestämiskyvyssä eri seurakunnissa on eroja. Jos kaikki ei muutukkaan heti, niin uusia mahdollisuuksia on rajallisesti. Jumala ei hylkää koskaan, mutta sen toivon välittäminen on yksi vaikeimmista tehtävistä tässä maailmassa.

• Κέρβερος

"Jumala ei hylkää koskaan, mutta sen toivon välittäminen on yksi vaikeimmista tehtävistä tässä maailmassa."
        -Sana, toivo, pitää sisällään sellaistakin, minkä jumalaan uskomaton ymmärtää.
        Luopumisen tuska on vaikeaa ja lohdutus voi olla tuomitsevaa tai rakentavaa.

• 12+15

Minä en voi puhua hellareista, enkä muistakaan yhteisöistä, kun en ole sellaisiin ikinä kuulunut. Mutta essuista voin kyllä kertoa, että se on hyvin jakautunut porukka. Jos sattuu syntymään ankaraan perinnäisoppi perheeseen, jossa elämää kahlitsee tietty kirjoittamattomien sääntöjen viidakko, joihin sääntöihin kuuluu myös olla hiljaa ja totella seurakunnan ja vanhempien ääntä, niin yhteisö on hyvin hyvin ahdistava. Tietysti tuollaisissa tilanteissa, kun ihminen joutuu pysähtymään juoksussaan kuoleman vieraillessa läheisissä, lohdun ja tuen saaminen riippuu läheisimpien ihmisten kyvystä ymmärtää ja käsitellä asioita. Ei ehkä niinkään yhteisöstä.

Oma kokemukseni kriisitilanteissa on ollut sellainen, että essuissa ne, jotka ovat Jumalan armosta päässeet irti perinnäiskahleista, ovat taivaan enkeleitä. Heillä on monilla sellaisia kovia henkisiä ja hengellisiä koettelemuksia takanaan, ja niistä Jumalan armosta selvinneinä he todella rakastavat lähimmäisiään, eli kaikkia ihmisiä. Tärkein ja hartain toive näillä ihmisillä on sellainen, että jokainen täällä kirotussa maailmassa nyt elävä pääsisi taivaaseen viettämään ikijuhlaa. Se ei kuitenkaan poista sitä, että ne ihmiset usein ymmärtävät myös hyvin paljon ihmisen henkisestä puolesta ja osaavat kokemuksiensa takia samaistua vaikeuksiin joutuneeseen lähimmäiseen ja olla tukemassa kriisin keskellä. He ovat myös itse herkällä omallatunnolla elämässä ja monet itkut itkeneenä eivät hätkähdä, vaikka isokin mies itkisi kuin pikkuvauva.

Avaaja on saanut Jumalan armosta monta syytä pysähtyä ja pohtia elämän tarkoitusta ja elämän päättymistä. Sitä mikä lopulta olisi meidän kaikkien kohdalla tärkeintä, kun KAIKKI muu on rauennut tyhjiin. Yksi on, joka seisoo viimeisenä multien päällää, Jumalan Poika Jeesus. Toivotan tälle avaajalle sydämen nöyryyttä ja Jumalan kuritusta edelleen niin pitkälle, että saisi kokea Kristuksen rakkauden voiman, saada synnit anteeksi uskon kautta Jeesuksen veressä. Jumalan kuritus tuntuu pahalta ja käsittämättömältä, mutta se on mitä suurinta rakkautta, jonka ymmärtää jos Hän antaa sen armon.

• Κέρβερος

"Oma kokemukseni kriisitilanteissa on ollut sellainen, että essuissa ne, jotka ovat Jumalan armosta päässeet irti perinnäiskahleista, ovat taivaan enkeleitä. Heillä on monilla sellaisia kovia henkisiä ja hengellisiä koettelemuksia takanaan, ja niistä Jumalan armosta selvinneinä he todella rakastavat lähimmäisiään, eli kaikkia ihmisiä."
        -Kauniisti sanottu. Jotenkin näin olen myös ymmärtänyt.

"Jumalan kuritus tuntuu pahalta ja käsittämättömältä"
        -Toisinaan myös perin epäoikeudenmukaiselta

• teu,

" HYVÄ KERBERAK ."

ON VALITETTAVAA ETTÄ SINULLA ON NIINPALJON RASKAITA KOETUKSIA.
      ON HYVÄ ETTÄ OLET ITSE KESTÄNYT KOLHUT SUHT KOHT .
      ON MUISTETTAVA ,ETTÄ SINUN TULEE MYÖS MUISTAA ETTÄ JOKAINEN
      TAPAUS ON PIKKAISEN MYÖS SINUA KULUTTAVA JA AINA ON,. . MUISTAA
      ETTÄ JEESUS ON KÄRSINYT JA KUOLLUT KAIKKIEN MEIDÄN PUOLESTA .

ON TÄRKEÄÄ, ETTÄ SINÄ PIDÄT ITSES USKOVANA , SILLÄ SINUN TULEE VASTATA ITSESTÄS HERRALLE . NIIN NYT KUIN AINA ENNENKIN .
      ME KAIKKI OLEMME, JEESUKSEN USKOSSA ,SE EI KUOLE KOSKAAN
      MINKA TÄHDEN , SENTÄHDEN , KOSKA JUMALA ON SE ,JOKA ANTAA
      LAHJAKSI VANHURSKAUDEN ,KUTEN AARAHAM SAI USKOSTAAN .
      VANHURSKAUDEN 1 MOOS 15:6 ,

MINUSTA SINUN TULEE TARKENTAA YSTÄVÄ KANTAA EIHÄN
      KAIKKI VOI OLLA KAIKILLE PARAS YSTÄVÄ 1. VOI OLLA PARAS
      SITTEN 2, ON VAIKKA 99% NEN , JA NIIN POIS PÄIN .
      MITÄ VOISIMME TEHDÄ TOISILLEMME ?
      SE ON KOVA , SANA EI AUTA YHTÄÄN , rAKKAUS AUTTAA , MUTTA NOISSA
      TAPAUKSISSA MITÄ KERROPIT , EI OLE KOVIN PALJON TEHTÄVISSÄ .

RUKOUS , AUTTAA JOS SE ON VAIKKA PIENEN PIIRIN VARJELUKSESSA
      TARKOITAN HENKILÖITÄ 3-4 MÄÄRÄ SIKSI, ETTÄ ON HELPONPAA RUKOILLA KUN ON ENEMMÄN KUIN MINÄ /SINÄ. JA JOS JOSSAKIN
      VAIHEDESSA 1 ON POISA SE EI NIIN HAITTAA , VIELÄ SEKIN ETTÄ
      KUN ON RYHMÄ MUISTETAAN ASIAT PAREMMIN , .

MIERTIN VIELÄ OLISIKO JOTAIN . SANON SITTEN AMMULLA ,aamen .

• teuta,

Mietin tilannetta , joka sattui 16v. sitten se sattui HML.erään talon pihalla vappu aattona . siellä oli Nurin tyttäreni myös , Tapahtui seuraavaa , jossakin vaiheessa
        Alku iltaa juoksi , naapurista hieman häälytetyssä tilassa , nuori mies siihen
        pihaan jossa nuoret oli , ja puukotti talon pojan , sillä seurauksella että ennen kuin
        Ampulanssi ehti sairaalaan potilas kuoli .

Näin nuoria huomenna , He kysyivät mikä oli tälläisen kohtalon tarkoitus , sillä
        he tunsivat kuolleen ,vaikkei tunteneet puukottajaa , Sanoin niin kauniisti kuin
        osasin , että tälläiset tapaukset on JUMALAN varoituksia , teille, että teillä on
        katsottava tilanne myös JEESUKSEN kantilta katsottuna, ja meille , että meille
        olisi annettu varoitus , joka esittää sitä että jokainen muistaa miksi täällä olemme
        mitä teemme ,ja miksi , sillä Taivaalliset ohjeet ovat aina Rakkaat .

Tarkoitasn sitä , tapahtuneet on aina muistutuksia siitä., että jokainen .
        Joka on vaikka paha tapaus ,siitä on haettava hyvät puolet ohjeeksi.,
        Joskus voi olla vaikeaa mutta ,yleensä sen löytää ..

• Κέρβερος
        teuta, kirjoitti:

Mietin tilannetta , joka sattui 16v. sitten se sattui HML.erään talon pihalla vappu aattona . siellä oli Nurin tyttäreni myös , Tapahtui seuraavaa , jossakin vaiheessa
        Alku iltaa juoksi , naapurista hieman häälytetyssä tilassa , nuori mies siihen
        pihaan jossa nuoret oli , ja puukotti talon pojan , sillä seurauksella että ennen kuin
        Ampulanssi ehti sairaalaan potilas kuoli .

Näin nuoria huomenna , He kysyivät mikä oli tälläisen kohtalon tarkoitus , sillä
        he tunsivat kuolleen ,vaikkei tunteneet puukottajaa , Sanoin niin kauniisti kuin
        osasin , että tälläiset tapaukset on JUMALAN varoituksia , teille, että teillä on
        katsottava tilanne myös JEESUKSEN kantilta katsottuna, ja meille , että meille
        olisi annettu varoitus , joka esittää sitä että jokainen muistaa miksi täällä olemme
        mitä teemme ,ja miksi , sillä Taivaalliset ohjeet ovat aina Rakkaat .

Tarkoitasn sitä , tapahtuneet on aina muistutuksia siitä., että jokainen .
        Joka on vaikka paha tapaus ,siitä on haettava hyvät puolet ohjeeksi.,
        Joskus voi olla vaikeaa mutta ,yleensä sen löytää ..

teu:lle "...Mietin tilannetta , joka sattui 16v. sitten ...."
        -Näitä joskus pysähtyy miettimään ja jotenkin saa olla kiitollinen, että tässä vielä mennään. Onko "kiitollisuus" sitten minkälaista tunnetta, en osaa selittää.
        Moraalisesti väärin olevien asioiden hyväksyntä on todella vaikeata.

Ystävämääristä senverran, että näiden tapausten välillä on ollut useita vuosia tai vuosikymmeniä, eli en puhu samanaikaisista tapahtumista. Rupesin vaan pohtimaan sitä kaikkea hyvyyttä, mitä on maailmassa eläessämme ja sitä kaikkea epäoikeudenmukaisuutta, miltä itsestä tuntuu.

• Maailma on paha. Kuolema voi tulla meille itse kullekin minä hetkenä tahansa, sen olet Κέρβερος itse havainnut. Minulla ei ole lukumääräisesti noin montaa vastaavaa ikävää tapausta lähipiirissä, mutta on kuitenkin. Se on valtava tuska uskoville omaisille, jos poismennyt on kuollut julkisen epäuskon tilassa. Jälleennäkemisen toivoa ei ole, ja ikävä ja itsesyytökset ovat kovia. Silloin ei voi muuta rukoilla kuin että Jumala armahda tätä onnetonta kovakorvaista.

Essujen synnistä ja pahasta maailmasta varoittelun motiivina on koettaa pitää lauma kasassa, ettei kenellekään tapahtuisi korvaamatonta vahinkoa.

Monet syntyperäiset essut itse eivät aina tajuakaan kuinka onnellisessa asemassa ovat. He elävät kuplassa, jossa kaukana on kavala maailma. Eletään henkisesti ikäänkuin 1700-luvun nuhteetonta ja pysähtynyttä sääty-yhteiskunnan maalaisrahvaan elämää.
      Tällä on myös varjopuolensa. Kun tällaisessa sinisilmäisessä ympäristössä kasvanut kokematon nuori pääsee kosketuksiin alkoholin tai huumeiden kanssa, se on hurjaa menoa tuhlaajapojan ja -tytön tielle. Tällaisia esimerkkejä on valitettavan paljon, myös omassa lähipiirissäni.

Kriisien tukiryhmistä tuli mieleeni, että muutama tuntemani essu osallistuu vapaaehtoistyönä kirkon palvelevan puhelimen toimintaan.

• Κέρβερος

järkelin
        "...Essujen synnistä ja pahasta maailmasta varoittelun motiivina on koettaa pitää lauma kasassa, ettei kenellekään tapahtuisi korvaamatonta vahinkoa...."

-Aivan - jotain tämäntapaista ajattelen itsekin essuista. Onhan se kova hinta elää ns. pullossa, mutta tarkoitusperiaate on aivan oikea. Menetelmät voivat silti olla vääriä tai jopa vahingollisia, mikä sitten johtuu itsekkäistä syistä yms.

Olen tuota ulosheittäjääkin jotenkin paremmin ruvennut ymmärtämään.

• teu,
        Κέρβερος kirjoitti:

järkelin
        "...Essujen synnistä ja pahasta maailmasta varoittelun motiivina on koettaa pitää lauma kasassa, ettei kenellekään tapahtuisi korvaamatonta vahinkoa...."

-Aivan - jotain tämäntapaista ajattelen itsekin essuista. Onhan se kova hinta elää ns. pullossa, mutta tarkoitusperiaate on aivan oikea. Menetelmät voivat silti olla vääriä tai jopa vahingollisia, mikä sitten johtuu itsekkäistä syistä yms.

Olen tuota ulosheittäjääkin jotenkin paremmin ruvennut ymmärtämään.

"kerperos "

Minä olen ikäni ollut Esikoinen kuuskyt seitsemän ja 11 kk. enkä ole koskaan
        tuntenut Olevani pllossa ...Ehkä ymmärrän että tarkoitat ,sillä jotain steriliiä
        olotilaa , ettemme joutuisi niinkoviin synteihin . Joita ihminen ei voi välttää
        vaan niinkuin Jeesus sanoo ihminen on aina syntinen .Ja Jumala sanoo :
        ihminen , on aina paha , luodusta asti . Mutta ei pidä unhoittaa sitä seikkaa
        että ,He ovat luvanneet antaa anteeksi kaikille jotka nöyrästi anovat syntiään
        anteeksi , siitä huolimatta että Jeesus jo teki ristin uhrin Golgatalla. ..

Mielelläni luin tuon loppu lauseen -teu-

• muuttis

Avaus sentähden, että kaikissa tällaisissa elämän kriisitilanteissa olisi niin valtavan tärkeää, että olisi joku tukiryhmä, mikä auttaa ja lohduttaa tämänkaltaisissa vaikeissa asioissa. -Kerberos

Uskonyhteisöstä on elämän kriiseissä todella valtava tuki, lohtu ja myötäeläminen, jos siitä löytyy kristillistä rakkautta, niinkuin tulisi.

Elämää kun emme voi hallita, kelle vain ja milloin vain voi tulla valtavia koittelemuksia. Kun hyvin menee, ihminen luulee, ettei tarvitse lähimmäisiään, saatikka Jumalaa.

Olen monissa elämän myrskyssä saanut huomata, että aidot ystävät ovat tukena ja rinnalla kulkijana. Valitettavasti harvennusta tuli ystäväjoukkoon, mutta ne jotka jäivät, ovat arvaamattoman rakkaita. Koska olen lapsuuden kristitty, kyse on essuista tietenkin.

Kaikki ne ihmiset, joilla Kristuksen rakkaus vaikuttaa sydämessä, ovat valmiita osoittamaan rakkautta kärsiviä kohtaan. Valitettavasti koko yhteisö ei ole varmaan missään tullut tuntemaan omakohtaisesti Jeesusta ja voi kepeästi kulkea samarialaisen ohitse. Koska Jumalan kutsu on henkilökohtainen, riippumatta siitä, kuuluuko essuihin tai johonkin muuhun tai ei mihinkään.

Sinua Kerberos on kutsuttu kuvaamiesi tapahtumien kautta. Varmasti ne ovat saaneet sinut pohtimaan elämän arvaamattomuutta ja sen tarkoitusta kohdallasi.

Luulen että kaikkein vaikeinta elämässä on siitä luopuminen. Kun tulee riisutuksi asioista, joita on pitänyt itsestään selvyytenä: Terveys esimerkiksi. Kun joutuu luopumaan näkökyvystä, kuulosta, puheesta liikkumisesta jne ja tulee riippuvaiseksi toisten avusta kokonaan, se on kova paikka. Olet saanut tätä nähdä ja olla apuna ystävillesi.

Kyllä toki auttavaisia ja empaattisia ihmisiä löytyy uskomattomistakin ihmisistä, mutta heillä ei ole sitä lohdutusta, joka on kristityn "kielen alla", Iankaikkista rakkautta, joka on Jeesuksessa Kristuksessa.

• Κέρβερος

Muuttis:
        "...Uskonyhteisöstä on elämän kriiseissä todella valtava tuki, lohtu ja myötäeläminen, jos siitä löytyy kristillistä rakkautta, niinkuin tulisi...."

-Tämä on positiivinen asia.

"...Luulen että kaikkein vaikeinta elämässä on siitä luopuminen. Kun tulee riisutuksi asioista, joita on pitänyt itsestään selvyytenä:..."

-Sivusta elämästä luopumista seuranneena olen huomannut, että se on yksi koskettavimmista asioista.

• puolin jos toisinkin

Avauksessa mainittiin muutamia herätysliikkeitä.

Jos olemme rehellisiä ja riittävän tarkkoja, tiedämme että herätysliikkeet ja kirkkokunnat muodostuvat erilaisista jumalanpalvelustavoista ja erilaisista raamatun tulkinnoista.

Tukirengas puolestaan muodostuu luotetuista henkilöistä joilla on JUmalan antama kyky empatiaan toista ihmistä ja hänen tarpeitaan kohtaan. Halu auttaa toista ja samalla itseäänkin, lähtee monista eri tekijöistä. Ei siis tarvita jonkun nimeltä mainitun herätysliikkeen tai kirkkokunnan tunnustavias jäseniä, vaan ihmisiä jotka välittävät toisesta ihmisestä, joilla on halu auttaa toisia ja samalla halu oppia ymmärtämään itseäänkin paremmin auttaessaan toisia.

Henkilöryhmä jolla on samalaisia kokemuksia, joka muodostaa luotettavaksi ja tusvalliseksi koetun ryhmän on paras paikka kohdata omia kipeitä kokemuksiaan, saada niihin kokemuksiin jakajia ja lohduttajia.

Avaajan mainitsemissa tapauksissa tällaista tukea ja luottamusta ei ole ollut.
      On paljon kaltoin kohdeltuja ihmisiä jotka vetäytyvät omaan hiljaisuuteensa, koska eivät enää kestä lisää pettymyksiä. He ovat pettyneet useita kertoja se on avannut haavoja mutta ei ole hoitanut niitä.

Kyky liittyä ja sitoutua toiseen ihmiseen taikka toisiin ihmisiin on sekin Jumalan lahjaa. Hedelmöittymisestä lähtien noin 3 vuoden ikään saakka ovat merkityksellisimmät näiden kykyjen kehittymisen kannalta. MItä varhaisemmassa vaiheessa ihminen kokee tulleensa tarpeineen hylätyksi, sen vakavampia minä-vaurioita syntyy. Hylätty rehveli hylkää itsensä:"Minä olen paha ja mitätön ihminen kun minusta ei välitetä. Nämä vauriot syntyvät hyvin varhaisessa vaiheessa.

Jos tämä kehityksen peruskausi on ollut jotakuinkin turvallista aikaa, tarpeet on täytetty, rakkautta ja hyväksyntää on saatu, silloin ihmisestä kasvaa luottavaisempi toisia ihmisiä kohtaan, eikä hän niin helposti edes hakeudu sellaisiin suhteisiin jotka ovat minutta rikkovia ja hylkääviä suhteita. Vaisto sanoo heti että tuota ihmistä tai hänen kaltaisiaan en halua tavata toista kertaa.

Ei siis uskontokunta sinänsä, vaan sellainen piiri jossa ihminen kokee luottamusta ja turvallisuutta. Mutta hoitava yhteys ei synny, jos ihminen on
      vahvan kuoren alla eikä voi luottaa toisiin. Pelko syyllisyys ja häpeä mm,
      ovat tällaisia kuoria jotka eristävät hoitavan kanssakäymisen toisten ihmisten kanssa. Mehän tunnemme ihmisiä jotka itse elävät valheessa ja valehtelevat toisillekin sen kun ehtivät. Tällaisesta elämäntavasta ei koskaan seuraa mitään hyvää, ei itselle eikä ympärillä eläville ihmisille.

• muuttis

Voihan ihminen tiedostavasta iästään saakka elää perheessä, jossa oppii luottamaan täysin esimerkiksi juuri uskovaisiin ihmisiin. Ja pettyy aikuisena katkerasti, kun osuu kohdalle ns uskova, joka paljastuu petturiksi, valehtelee minkä ehtii ja pettää missä vain. Vanhempien tulisikin opettaa lapsiaan elämään tässä maailmassa ja kohtaamaan pettymyksiä. Liian luottavaiseksi kasvattamalla ja liiallisella suojelulla ei tätä ehkä opi, enkä tuolla maailmalla tarkoita tietenkään syntielämään opettamista. Meitä on mitä moninaisimmilla ominaisuuksilla varustettuja ihmisiä mitä erilaisimmin kokemuksin ja kohtaloin.

Herra Jeesus, Hän on suuri parantaja jopa niihin vaurioihin, jotka ovat syntyneet varhaislapsuudessa jättäen jälkensä tiedostamattomaan minuuteen.

• puolin jos toisinkin
        muuttis kirjoitti:

Voihan ihminen tiedostavasta iästään saakka elää perheessä, jossa oppii luottamaan täysin esimerkiksi juuri uskovaisiin ihmisiin. Ja pettyy aikuisena katkerasti, kun osuu kohdalle ns uskova, joka paljastuu petturiksi, valehtelee minkä ehtii ja pettää missä vain. Vanhempien tulisikin opettaa lapsiaan elämään tässä maailmassa ja kohtaamaan pettymyksiä. Liian luottavaiseksi kasvattamalla ja liiallisella suojelulla ei tätä ehkä opi, enkä tuolla maailmalla tarkoita tietenkään syntielämään opettamista. Meitä on mitä moninaisimmilla ominaisuuksilla varustettuja ihmisiä mitä erilaisimmin kokemuksin ja kohtaloin.

Herra Jeesus, Hän on suuri parantaja jopa niihin vaurioihin, jotka ovat syntyneet varhaislapsuudessa jättäen jälkensä tiedostamattomaan minuuteen.

muuttis 8.9.2013 12:49

Myöhemmälläkin iällä voi pettyä, - ja moni pettyykin. Emotionaalisesti kypsä ihminen on kuitenkin sikäli erilainen hoidettava, että häneen tepsivät jo erilaiset terapiat.

Kun tällaisia traagisia asioista syntyy jo kohdussa ja pienenä vauvana, jolloin tunne-elämä on täysin raakileasteella siklloin nämä ongelmat ovat hyvin syvällä ihmisen persoonassa, eivätkä nouse tietoiselle tasolle, niin että niitä voitaisiin hoitaa terapeuttisesti (mieleen palauttamalla). Luottamus josta minä kirjoitin, on eri tasolla olevaa luottamusta, josta muuttis kirjoitti.

Alttius rikkinäisiin suhteisiin (luottaminen epäluotettaciin ihmisiin) tulee nimenomaan hyvin pienenä rikotun minuuden kautta. Hylätty nai hylkääjän ja alkoholistin uhri nai alkoholistin. Tällainen seura tuntuu rikotusta tutulta ja turvalliselta, kunnes totuus kirkastuu jonkin ajan kuluttua.

• Κέρβερος

puolin jos toisinkin:
        "Kyky liittyä ja sitoutua toiseen ihmiseen taikka toisiin ihmisiin on sekin Jumalan lahjaa"
        -Vaan sen puute on varsinainen ongelma. Rikkoutuneen parisuhteen jälkeen elämä monilla ihmisillä tulee vaikeaksi. Ei uskalleta aloittaa uutta elämää puhtaalta pöydältä, vaan pelätään samojen ongelmien uudelleen ilmestymistä. Pelätään hylätyksi tulemisen tuskan kokemista uudelleen. Esittämäsi asia itsetunnon merkityksestä ja sen menettämisen helppoudesta on aivan oikea. Aina kun muodostaa ystävyys- tms. suhteita, niin joutuu laitamaan itsensä likoon. Jos tätä ei uskalla tehdä, niin jää ilman hedelmällisiä suhteita ja myös käpertyy kuoreensa itsensä ympärille yhä syvemmin.
        Tällaisesta oravanpyörästä poispääseminen on liki mahdotonta yksin - ilman ulkopuolista hereilleravistelijaa.

"... Pelko syyllisyys ja häpeä mm,..."
        -Heikkoitsetuntoiset, pahoinpidellyt, raiskatut, häväistyt, nöyryytetyt......
        Nämä ovat lujia aseita kanssakulkijoidemme alistamiseksi ja esineellistämiseksi - brrrrr........... *oikein kylmää ajatuskin*

Hmmmm.... tuli vielä mieleeni, että olisiko uskonelämän kanssa samalla tavalla, että pitää nöyrtyä ja pistää itsensä likoon???

• Κέρβερος
        puolin jos toisinkin kirjoitti:

muuttis 8.9.2013 12:49

Myöhemmälläkin iällä voi pettyä, - ja moni pettyykin. Emotionaalisesti kypsä ihminen on kuitenkin sikäli erilainen hoidettava, että häneen tepsivät jo erilaiset terapiat.

Kun tällaisia traagisia asioista syntyy jo kohdussa ja pienenä vauvana, jolloin tunne-elämä on täysin raakileasteella siklloin nämä ongelmat ovat hyvin syvällä ihmisen persoonassa, eivätkä nouse tietoiselle tasolle, niin että niitä voitaisiin hoitaa terapeuttisesti (mieleen palauttamalla). Luottamus josta minä kirjoitin, on eri tasolla olevaa luottamusta, josta muuttis kirjoitti.

Alttius rikkinäisiin suhteisiin (luottaminen epäluotettaciin ihmisiin) tulee nimenomaan hyvin pienenä rikotun minuuden kautta. Hylätty nai hylkääjän ja alkoholistin uhri nai alkoholistin. Tällainen seura tuntuu rikotusta tutulta ja turvalliselta, kunnes totuus kirkastuu jonkin ajan kuluttua.

"Alttius rikkinäisiin suhteisiin (luottaminen epäluotettaciin ihmisiin) tulee nimenomaan hyvin pienenä rikotun minuuden kautta. Hylätty nai hylkääjän ja alkoholistin uhri nai alkoholistin. Tällainen seura tuntuu rikotusta tutulta ja turvalliselta, kunnes totuus kirkastuu jonkin ajan kuluttua."
        -Puhut vakavaa asiaa!
        Toivon, että jokainen lähimmäinen ottaisi asiakseen auttaa, jos tällaista havaitsee.
        Murheelliseen listaani olisin voinut vielä lisätä tällaisiakin tapauksia.
        Luin joskus Hellstenin kirjan " Virtahepo olohuoneessa" ja siinä oli vakava sanoma, Olkoon kirjoittajan uskonnollinen lähtökohta mikä tahansa.
        Rikotuista lapsista ei kasva eheitä aikuisia.

• Κέρβερος kirjoitti:

puolin jos toisinkin:
        "Kyky liittyä ja sitoutua toiseen ihmiseen taikka toisiin ihmisiin on sekin Jumalan lahjaa"
        -Vaan sen puute on varsinainen ongelma. Rikkoutuneen parisuhteen jälkeen elämä monilla ihmisillä tulee vaikeaksi. Ei uskalleta aloittaa uutta elämää puhtaalta pöydältä, vaan pelätään samojen ongelmien uudelleen ilmestymistä. Pelätään hylätyksi tulemisen tuskan kokemista uudelleen. Esittämäsi asia itsetunnon merkityksestä ja sen menettämisen helppoudesta on aivan oikea. Aina kun muodostaa ystävyys- tms. suhteita, niin joutuu laitamaan itsensä likoon. Jos tätä ei uskalla tehdä, niin jää ilman hedelmällisiä suhteita ja myös käpertyy kuoreensa itsensä ympärille yhä syvemmin.
        Tällaisesta oravanpyörästä poispääseminen on liki mahdotonta yksin - ilman ulkopuolista hereilleravistelijaa.

"... Pelko syyllisyys ja häpeä mm,..."
        -Heikkoitsetuntoiset, pahoinpidellyt, raiskatut, häväistyt, nöyryytetyt......
        Nämä ovat lujia aseita kanssakulkijoidemme alistamiseksi ja esineellistämiseksi - brrrrr........... *oikein kylmää ajatuskin*

Hmmmm.... tuli vielä mieleeni, että olisiko uskonelämän kanssa samalla tavalla, että pitää nöyrtyä ja pistää itsensä likoon???

"Hmmmm.... tuli vielä mieleeni, että olisiko uskonelämän kanssa samalla tavalla, että pitää nöyrtyä ja pistää itsensä likoon??? "

Uskonelämän kanssa ei tarvitse eikä ikinä saa tuijottaa oman nöyrtymisen laatuun tai määrään. Nimittäin silloin siitä ei tule ikinä loppua. Et itse eikä sielunvihollinen päästäisi sinua koskaan uskomaan, jos uskon edellytyksenä olisi jokin teko, kuten nöyrtyminen tai itsensä likoon laittaminen.

Tämä saattaa kuulostaa sinusta aluksi nurinkuriselta, mutta ensin Jumala antaa uskon Kristukseen, ja sitten vasta Jumala antaa voiman nöyrtymiseen ja katumukseen. Uskossa on sellainen voima, että sitä kautta Pyhä Henki palaa hengellisesti heikossa hapessa olevaan tai jopa kuolleeseenkin ihmiseen. Ja Pyhä Henki on se Pyhittäjä, joka aikaansaa sinussa nöyrtymisen ja muita hyviä tekoja ja vahvistaa uskoa. Apua tarvitseva ihminen siirtyy lain alta armon alle - positiivinen vahvistumisen kierre alkaa. Sille Tielle ei tarvita muuta kuin rukouksia/huokauksia Jeesukselle: "Anna minulle usko." - siitä se lähtee. Niin yksinkertaista se on. Kaikki mikä puuttuu, se uskosta puuttuu.

• teu,

"aloittaja "

Joillekin pitää sanoa asia sillain , että että Jumalakaan ei voi kaikkia
      pelastaa , otan esimerkin Sodomasn ,Gomoran , Adman , Seboimin .
      ja sen pienen Sooarin , joka säästyi Lootin tähden .

Mutta niitä 4. suurta kaupunkia ei säästänyt mikän vaikka HERRA
      oli mennyt katsomaan pitikö valitukset paikkansa . Hävitys tapahtui
      lähinnä siksi , että he olivat jo niin pahoja , ettei heitä voinut Herrakaan
      pelastaa , Tähän tulee Yksi Lause ehkäpä koko jae .,
      1 MOOS 15 :16. NELJÄNNESSÄ POLVESSA SINUN JÄLKELÄISET
      PALAAVAT TÄNNE TAKAISIN . : "SILLÄ AMORILAISTEN SYNTIVELKA EI
      EI OLE VIELÄ TÄYSI. "Amorilaisia , tarkoittaa tässä Kanaanin heimoja /kansoja yleensä , kuten niistä joskus käytetään myös yleisnimeä "KANAANILAISET . "
      KUMPAKIN NIMITGYSTA , kunmpaakin nimitystä käytetään joskus ahtaamassakin merkityksessä sen määrätyistä heimoista/ kansoista . --.

Jumala kärsi näiden ihmisten yhä pahenevaa syntielämää , kunnes se saavutti mitöä'n , jossa tuhotuomio kohtasi heitä Vertaa Sododomaan ,,,, tein sen jo . mut
      se on 1, Moos 18:20 , 32. ; 19:13. Niinvesi. (Naah, 3:1 -4:19. ja Jerusalem 2;aik.:
      36:14-17. ;Hebr. 24:6-9. Kaikissa tapauksissa tuli esille synnin määrä , .Toiseksi
      Jumalan oli sanottava Aabrahamille , ei voidä vielä aloittaa sotimista , ensin ,ei
      ollut synnin määrä täysi ,
      sitten ei ollut Kansaa tarpeeksi , kansa oli saatava kasvamaan , siksi orjuutus
      se oli rankka ja vaativa homma , kun se alkoi pienestä n. 80 jäsenestä ne oli
      aitoja ISRAELILAISIA,,muitakin kuin JOOSEFIN vaimo oli muita , se mukkaANTUI KYLLA 400 VUODEN AIKANA ,,JOLLOIN KANSAA OLI 6.000.000 AS.
      vAIKKA JUMALA JOUTUI KARSIMAAN HEITÄ PITKIN KORPIVAELLUSTA ,

JUMALALLA oli tarkat tiedot kaikesta , eli Hän tiesi milloin voi jonkun toisen
      kimppuun hyökätä' ja kukistaa se kansa pois elävien kirjoista . tämmäiset
      asiat on tulleet mieleen sinun tapauksessa , älä sinä ota pahennusta noissa
      asioissa vaan usko , koska se on ainoa oikea Herran järjestus , joka voisi
      tuntea Herran tien ,, ja Herramme Jeesuksen Kristuksen , joka tuntee nyt
      kaikki tiet mitkä ei silloin Ristillä vielä tuntenut , olen varma että . Hän tietää
      myös kaiken , nyt kun Hä'n on Taivaassa .-.

• su***

Häiriköitä, juoppoja, tappelijoita ynnä muita synnintekijöitä on ollut kautta aikojen. Pohjanmaalla , siellä missä herännäisyys oli yleistä. Siellä oli 1800 luvulla varsinaisia puukkojunkkareita, juopottelijoita, tappelijoita. Rikkaat olivat rikkaita, torpparit ja renkipojat vähempiosaisia. Oli turhauneisuutta , joita purettiin viinallla ja väkivallalla. Myöskin talollisten häiriköt olivat mukana nostemassa pahan valtaansa,saaden ympärilleen rikollisjoukon.
      Nykyään on väkivalta siirtynyt ravintolojen vaikutuspiiriin ja kotiväkivaltaan. Viina on pääkäynnistäjä. Myös ihmisten työttömyys, on tuonut turhautumisia ja sen jälkeisiä haittatekijöitä, väärinkäytöskin ja pikkurikoksin. Raha on siirtynyt palvelemaan parempiosaisia ja yhtiöiden johtajia. Kaikki tämä tuo epävakaisuutta. Huumeet ovat vaarallinen korvike hyvän olon saavuttamiseksi. Rikollisuus kukoistaa.

Mutta nykyisin perheväkivalta on tehnyt tuhoaan. On tuhottu kokonaisia perheitä, ensin ampumalla ja loput elämän ikäiseen pahaan muistoon. Velallisuus ja puute voi tehdä tällaista. Mutta kun uskovaisessa perheissä tapahtuu neloissurma, siitä ei huudella. Väärä ote uskonnon uskottavuuteen vie veritekoihin. En luettele niitä kuten Kerpesos, mutta on tiedossani myös tapauksia uskonnon uhreista.äkivaltaine
      Usko ja viina ei sovi kaikille, jos on väkivaltainen ja häirikköluonne. Se on nähty täälläkin.

Jos muistellaan hiukan vanhoja asiaoita. Tämä Kyllikki Saaren tapaus vuosikymmeniä sitten, ei ole selvinnyt. Tässä tapauksessa oli esteenä valtiovalta ja kirkko.

• TEU,

OLEN KUULLUT , ETTÄ SIELLÄ ERÄS SAARNAAJA SAI NOIN 10 -15
        VUODEN KULUTTUA SIITÄ ,KUN ISONTALON ANTTI, JA RANNANJÄ'RVI
        OLI JOUTUNEET KAKOLAAN TOINEN JA VAASAAN TOINEN SEN JÄLKEEN
        JÄI VIELÄ' HANSSIN JUKKA YM. HÄIRIKKO SANAA EI OLLUT VIELÄ KEKSITTY
        MUTTA TIETENKIN NE OLI HÄIRIÖKSI JOPA PAHENNUKSEKSI ..

TÄMÄ HANSSIN JUKKA OLI OLI SOREA ÄÄNINEN , KERTOVAT ETTÄ
        USEAT RIVAKAT LAULUT JUURI HÄN LAULOI , MUTTA PALON PAHENPAA
        HÄNEN EI TRIEDETÄ TEHNEET.

yKSI LAULU MENI NÄIN: ENSINE PORHTASÄRJETTIN JA SITTERNPÄ
        VASTA MUURI . ISO ANTTISE ERELLÄ KULKI KUN JOUKLOSTA OLI
        SUURIN , tAPASINÄ SE KAUHAVAN RUMA VALLESMANNI NIIN MÄÄ NÄIN SEN KOMIAN LESKEN .

• su***

...ei saa laulaa Rannanjärvestä, Rannanjärvi on kuallu. Rannanjärven hauralle, on marmoripatsas tuatu.

• 5+7#

Työhän voisitte perustaa yhteisen kuoron, kun on jo laulu valmiina. :D

• 5+7#

Kerperos, nyt ymmärrän paremmin suhtautumisesi Raamatussa oleviin raakuuksiin ja miten et voi sulattaa niitä Jumalan sallimina tekoina. On kumma, jos ei noiden kokemustesi takia herkisty kaikelle kärsimykselle. Tulee väistämättä mieleen Jobin kirja ja sen opetus.

"Eli essut voivat halutessaan antaa toisillemme henkistä tukea elämän kriisitilanteissa. "

Olen samaa mieltä sinun ja "12 15":n kanssa.

"Eli essut voivat halutessaan antaa toisillemme henkistä tukea elämän kriisitilanteissa"

"Oma kokemukseni kriisitilanteissa on ollut sellainen, että essuissa ne, jotka ovat Jumalan armosta päässeet irti perinnäiskahleista, ovat taivaan enkeleitä. Heillä on monilla sellaisia kovia henkisiä ja hengellisiä koettelemuksia takanaan, ja niistä Jumalan armosta selvinneinä he todella rakastavat lähimmäisiään, eli kaikkia ihmisiä. Tärkein ja hartain toive näillä ihmisillä on sellainen, että jokainen täällä kirotussa maailmassa nyt elävä pääsisi taivaaseen viettämään ikijuhlaa." esimerkiksi.

Silloin pitäisi ystävältä löytyä korvia kuunnella ja kuunnella ja kuunnella, mutta pitäisi myös olla taitoa ja ymmärrystä, enemmin kuin jobin ystävillä, lohduttaa kärsivää ihmistä. Uskon sellaisia ystäviä löytyvän myös muualta. Jumala ei ole minkään pienen ryhmittymän omaisuutta, onneksi.

• Κέρβερος

ruuturouva:lle
        "...Heillä on monilla sellaisia kovia henkisiä ja hengellisiä koettelemuksia takanaan, ja niistä Jumalan armosta selvinneinä he todella rakastavat lähimmäisiään,..."
        -Katsoin joskus, silloin kun telkkarit alkoivat yleistyä Suomessa, elokuvan nimeltään: Kuinka teräs karaistui.
        Vankileiriläiset rakensivat rautatietä siperiassa ja vankeja kuoli kuin Raatteen tiellä.
        Kaikilla oli kuitenkin toivo paremmasta. Vilpitön halu ja usko parempaan elämään. Tahto pysyä hengissä, taistella kärsimyksistä huolimatta. Jotkut selvisivät ja useimmat eivät. Elämä näyttää epäoikeudenmukaiselta. Minun on lisäksi äärettömän helppoa pohtia tällaisia asioita kaiken runsauden ja vaurauden keskellä.
        Toisaalla kuollaan nälkään tai tullaan tapetuiksi sodassa, ei päästä sairaalahoitoon, ei ole kotia minne mennä, ei ole ystäviä.....

Runsaus saa minut tuntemaan toisinaan jopa syyllisyyttä.

• siunaten
        Κέρβερος kirjoitti:

"...Heillä on monilla sellaisia kovia henkisiä ja hengellisiä koettelemuksia takanaan, ja niistä Jumalan armosta selvinneinä he todella rakastavat lähimmäisiään,..."
        -Katsoin joskus, silloin kun telkkarit alkoivat yleistyä Suomessa, elokuvan nimeltään: Kuinka teräs karaistui.
        Vankileiriläiset rakensivat rautatietä siperiassa ja vankeja kuoli kuin Raatteen tiellä.
        Kaikilla oli kuitenkin toivo paremmasta. Vilpitön halu ja usko parempaan elämään. Tahto pysyä hengissä, taistella kärsimyksistä huolimatta. Jotkut selvisivät ja useimmat eivät. Elämä näyttää epäoikeudenmukaiselta. Minun on lisäksi äärettömän helppoa pohtia tällaisia asioita kaiken runsauden ja vaurauden keskellä.
        Toisaalla kuollaan nälkään tai tullaan tapetuiksi sodassa, ei päästä sairaalahoitoon, ei ole kotia minne mennä, ei ole ystäviä.....

Kiitä Jumalaa kaikesta hyvästä, mitä Hän antaa ja on jo antanut sinulle.
        Ihminen ei monesti osaa kittää Jumalaa elämän antajaa ja ylläpitäjää.
        Syvällä sisimmässään jokainen luotu tietää, että Jumala on olemassa, kun on rehellinen itselleen ensin, sitten myös muille.
        Jumala on luonut jokaiseen ihmiseen Hänen totuutensa mentävän aukon.
        Miksi ihminen kääntää Jeesukselle selkänsä. Ylpeydestäkö?
        Varmaankin ja tietynlaisesta tyhmyydestä.

• muuttis
        siunaten kirjoitti:

Kiitä Jumalaa kaikesta hyvästä, mitä Hän antaa ja on jo antanut sinulle.
        Ihminen ei monesti osaa kittää Jumalaa elämän antajaa ja ylläpitäjää.
        Syvällä sisimmässään jokainen luotu tietää, että Jumala on olemassa, kun on rehellinen itselleen ensin, sitten myös muille.
        Jumala on luonut jokaiseen ihmiseen Hänen totuutensa mentävän aukon.
        Miksi ihminen kääntää Jeesukselle selkänsä. Ylpeydestäkö?
        Varmaankin ja tietynlaisesta tyhmyydestä.

On sanottava, että Kerberos ei ole pinnallinen, vaan syvällisesti ajatteleva ihminen.

Elämä ei ole tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Itselleni nuorena henkilönä tämän havaitseminen teki kipeää. Se on tosi epistä, että näin on. Mutta aika tulee, jolloin tapahtuu: Jokainen saa ansionsa mukaan. Sen Jumala on sanassaan ilmoittanut.

• Κέρβερος
        muuttis kirjoitti:

On sanottava, että Kerberos ei ole pinnallinen, vaan syvällisesti ajatteleva ihminen.

Elämä ei ole tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Itselleni nuorena henkilönä tämän havaitseminen teki kipeää. Se on tosi epistä, että näin on. Mutta aika tulee, jolloin tapahtuu: Jokainen saa ansionsa mukaan. Sen Jumala on sanassaan ilmoittanut.

Tämä oli yksi positiivisimmista kommenteista tässä avauksessa.
        Muuttista lainaa:
        "... Elämä ei ole tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Itselleni nuorena henkilönä tämän havaitseminen teki kipeää. Se on tosi epistä, että näin on. Mutta aika tulee, jolloin tapahtuu: Jokainen saa ansionsa mukaan. Sen Jumala on sanassaan ilmoittanut..."

-Tuo rohkeus ja asenne on minusta todella kunnioitettavaa.

• 5+7#
        Κέρβερος kirjoitti:

Kerperos, sanoit:"Pohdin kaikkia elämän sisältämiä vääryyksiä ja onnettomuuksia ja ikäviä kohtaloita".

Sinulle on annettu aikamoinen määrä esimerkkejä siitä, mitä kaikkea ihmisille sattuu, mutta ketä niistä voi syyttää?

Oikeastaan me olemme kaikki syyllisiä, kun emme ole tehneet kaikkeamme lähimmäistemme hyväksi, niinkuin Kristuksen rakkaus vaatii. Aika kova kuorma, mutta voiko joku sanoa tehneensä kaikkensa? En minä ainakaan, edes omaisteni takia, mutta meille on armo annettu, kun vain sen uskomme.

Ehkä monet ystävistäsi olisi selvinnyt, jos he olisivat saaneet kuulla samaa, mitä me olemme saaneet. Alla on linkki laupiaan samarialaisen selitykseen ja yllättäen Norvannon selittämänä. Ei ole tarkoitus lähteä henkilöpalvontaan, mutta tämä selitys on aika yllättävä.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/luukkaan-evankeliumi/337

Toivottavasti tämä valaisee vähän sitä, mitä tarkoitan sanoa. : ) I!I

• siunaten
        Κέρβερος kirjoitti:

Tämä oli yksi positiivisimmista kommenteista tässä avauksessa.
        Muuttista lainaa:
        "... Elämä ei ole tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Itselleni nuorena henkilönä tämän havaitseminen teki kipeää. Se on tosi epistä, että näin on. Mutta aika tulee, jolloin tapahtuu: Jokainen saa ansionsa mukaan. Sen Jumala on sanassaan ilmoittanut..."

-Tuo rohkeus ja asenne on minusta todella kunnioitettavaa.

Jokainen saa ansionsa mukaan.
        Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut, näin sanoo Jumalan sana.
        Tämä vaatiikin ihmiseltä selkärankaa lähteä kulkemaan vainosta ja pilkasta huolimatta Jeesuksen tietä.
        Ei voi kieltää Raamatun ilmoitusta taivaasta ja kadotuksesta.
        Jeesus vie taivaaseen ja kääntämällä Jeesukselle selkänsä joutuu iankaikkiseen vaivaan.
        Elämä on epäoikeudenmukaista ja jokainen ihminen kärsii tässä kadotetussa maailmassa.
        Jumala yksin näkee minunkin kärsimysteni määrän, mitä olen pienestä pitäen saanut kärsiä perheessäni ja suvussani häpeää kantaen ja maailman ihmisten vainoamana ja naurunalaisena olevana.

Jumala on onneksi oikeudenmukainen ja jokainen saa ansionsa mukaan.
        On kunnioitettavaa ja rohkeaa kärsiä ja lähteä kulkemaan kaitaa tietä, mikä vie ikuiseen elämään.
        Oletkin syvällisesti ajatteleva ja rukoilen, että Herra Jeesus saisi tulla sydämesi Herraksi.

• siunaten
        5+7# kirjoitti:

Kerperos, sanoit:"Pohdin kaikkia elämän sisältämiä vääryyksiä ja onnettomuuksia ja ikäviä kohtaloita".

Sinulle on annettu aikamoinen määrä esimerkkejä siitä, mitä kaikkea ihmisille sattuu, mutta ketä niistä voi syyttää?

Oikeastaan me olemme kaikki syyllisiä, kun emme ole tehneet kaikkeamme lähimmäistemme hyväksi, niinkuin Kristuksen rakkaus vaatii. Aika kova kuorma, mutta voiko joku sanoa tehneensä kaikkensa? En minä ainakaan, edes omaisteni takia, mutta meille on armo annettu, kun vain sen uskomme.

Ehkä monet ystävistäsi olisi selvinnyt, jos he olisivat saaneet kuulla samaa, mitä me olemme saaneet. Alla on linkki laupiaan samarialaisen selitykseen ja yllättäen Norvannon selittämänä. Ei ole tarkoitus lähteä henkilöpalvontaan, mutta tämä selitys on aika yllättävä.

http://www.rkk-sansa.net/raamattu-kannesta-kanteen/uusi-testamentti/luukkaan-evankeliumi/337

Toivottavasti tämä valaisee vähän sitä, mitä tarkoitan sanoa. : ) I!I

Todella hyvä opetus Jeesuksen vertauksesta laupiaasta samarialaisesta.

Kiitos sinulle, kun laitoit vinkin.
        Tässä on miettimistä ja rukoilemista jokaiselle Jeesuksen omalle, kuinka tulisi lähimmäisiämme kohdata.
        Saamme palvella emme tulleet palveltaviksi.

• Rauhan tiellä

Raamatussa oleviin raakuuksiin? Raamattu kertoo siitä millaisia me ihmiset olemme, raakoja, julmia, välinpitämättömiä, itsekkäitä, ahneita, ilkeitä, toinen toisiamme vihaavia jne.

Ihmiset jotka eivät ole vielä tulleet tietoisiksi siitä että ovat juuri tällaisia, syyttelevät milloin Jumalaa ja milloin toisia ihmisiä omista synneistään ja koko ihmiskuntaa vaivaavasta syntiturmeluksesta.

Kun maailmassa tapahtuu hirveitä, tapahtuu murhia, sotia ja luonnonmullistuksia, niin aina kysytään että missäs se teidän hyvä
      Jumalanne (= pellenne) oli taas piilossa.

Kun Jumala kertoo sanassaan kuinka ihmisten pitäisi elää voidakseen hyvin ja tuottaakseen kaikkea hyvää vielä toisillekin, niin nämä samat henkilöt kiroavat pilkkaavat, näyttävät keskisormeaan ja sylkevät JUmalan sanaa julistavia silmille. S..tanan fundamentit, pitäkää se suuri turpanne kiinni, kyllä me tiedämme paremmin kuin te kuinka ihmisen tulee elää ja nauttia elämästään.
      Kun JUmalan kuritus tulee aikanaan väärin eletyn elämän palkkana, niin se on taas Jumalan ja häneen uskovien vika.

Voi ihmisparkoja :-(

He saavat juuri sen, mitä pyytävätkin, elämällä himojensa ja halujensa ohjaamina. Miksi he eivät ole tyytyväisiä elämäänsä? Silloin jos hyväksymme ihmisluonnon ohjauksen oikeaksi, silloin on hyväksyttävä myös sodat, murhat, riisto, ahneiden alastomiksi riisumat ihmiset, epäoikeudenmukaisuus ja syntien rangaistukset, jotka himojensa ja halujensa ohjaamanan kulkevaa ihmiskuntaa vääjäämättä kohtaavat.

Ihminen joka on Jumalan armosta, hänen sanansa kautta, Pyhän Hengen ohjauksessa tullut tietoiseksi omasta langenneesta luonnostaan, etsii Jumalan sanasta tietä. Jumalan sana on hänen jalkojensa lamppu, hän näkee tien Kristus-valossa, eikä astu harhaan. Tämä tie ei ole helppo tie, se on elämistä ristiriidassa omien himojensa ja halujensa kanssa, se on ristin ja itsensä kieltämisen tie. SE on tie, jota vain harvat kulkevat.

Jes. 34:16-16 Etsikää Herran kirjasta ja lukekaa: ei yhtäkään näistä ole puuttuva, ei yksikään toistansa kaipaava. - "Sillä minun suuni on niin käskenyt." - Hänen henkensä on ne yhteen koonnut. Hän on heittänyt arpaa niitten kesken, ja hänen kätensä on sen niille mittanuoralla jakanut; ne perivät sen ikiajoiksi, asuvat siellä polvesta polveen.

Jes. 35:1-4 Erämaa ja hietikko iloitsee, aromaa riemuitsee ja kukoistaa kuin lilja. Se kauniisti kukoistaa ja iloitsee ilolla ja riemulla. Sille annetaan Libanonin kunnia, Karmelin ja Saaronin ihanuus. He saavat nähdä Herran kunnian, meidän Jumalamme ihanuuden.

Vahvistakaa hervonneet kädet, voimistakaa horjuvat polvet. Sanokaa hätääntyneille sydämille: "Olkaa lujat, älkää peljätkö. Katso, teidän Jumalanne! Kosto tulee, Jumalan rangaistus. Hän tulee ja pelastaa teidät."

Jes. 35:5-10
      Silloin avautuvat sokeain silmät ja kuurojen korvat aukenevat. Silloin rampa hyppii niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot. Hehkuva hiekka tulee lammikoiksi ja kuiva maa vesilähteiksi. Aavikkosutten asunnossa, missä ne makasivat, kasvaa ruoho ynnä ruoko ja kaisla.

Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan.

Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat. Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat.

• "Rauhan tiellä" kirjoitti hyvin - ja Jesajaa on aina kiva lukea.

Sen vielä ymmärtää jopa järjellä että paha ansaitsee palkkansa - mutta sitä on inhimillisesti vaikea käsittää että lapset ja heikot joutuvat sodissa ja riistossa eniten kärsimään.

Kollektiivinen rangaistus, Jumalan kosto, näyttäisi olevan todellakin Vanhan Testamentin Raamatun mukaista. Siinä Jumala yleensä valtuuttaa Saa.tanan kostamaan ihmiskunnalle. Esimerkiksi alamaiset joutuivat kärsimään, kun kuningas Daavid oli tehnyt väärin. Jumala ei ilmeisesti tehnyt tässä väärin, koska ei alamaisissakaan varmaankaan ollut ketään joka olisi huutanut avukseen Jumalaa.

Aika karua. Lähtökohtahan on se, että ihmiset ilman kastetta ja uskoa ovat koko ajan kuolemantuomion alaisia, ja siksi suunnaton kärsimys on oikeutettua?

Vastakohtana on Jumalan maallinen siunaus. Tämä nähdään selvästi luterilaisessa (ja reformoidussa) maailmanosassa. Niissä maissa missä uskonpuhdistus pääsi niskan päälle, on ihmisten elintaso nykyään paras.

Ja vastaavasti missä Jumalan pelosta luovutaan ja aletaan palvella epäjumalia, seurauksena on sotia, mullistuksia ja vaikeuksia.

Ovatko sodat Jumalan tapa pitää kansa nöyränä Herran pelossa ja nuhteessa?

• Rauhan tiellä

Sodat on yksi tapa. Erilaiset luonnonmullistukset on toinen tapa. Suomea ajatellen perhesurmat, huumesurmat, raiskaukset, joukkomurhat lasten heitteille jättö, lasten murhat, kaikki nämä muistuttavat suomalaisille, että Jumalasta on luovuttu ja epäjumalia palvotaan yleisesti.

Jumalalta ei kostit lopu, jolla sitkeimmätkin niskurit alkavat vapisemaan. Kohta tulevat antibiooteille vastustuskykyiset bakteerit ja niiden aiheuttamat pandemiat joille ei mahdeta enää mitään, satojatuhansia kansalaisia kaatuu hautaan.

Kovia aikoja on tulossa koko maapallolle aivan lähiaikoina.

• su***

Kun oppisimme sanomaan lähimmäisellemme vain, että tulisi hyvä mieli kumpaisellekin.

Oppisimme hillitsemään itsemme niin synninteossa, kuin sanoissakin.

Oppisimme tietämään mikä on syntiä ja mikä ei.

Minusta syntiä ei ole se, jos ei itse siitä kärsi, eikä lähimmäinenkään. Syntiä on kaikki se, jossa lähimmäiset tulevat kärsimään, ja sen kautta itsekin.

Synneistämme emme pääse eroon, ne ovat meidän edessäämme aina. Aikojen alusta tähän päivään.

On turha meidän sanoa, että olemme synnittömiä, vaikka kuinka pyytäisimme niitä anteeksi.

Ei ole yhtään niin hyvää ihmistä, että hänessä löytyy jotain huonoa. Ei ole yhtään niin hyvää ihmistä, että hänessä löytyy jotain hyvää.

Toisille on annettu huono tai hyvä pitkä elämä. Toisille on annettu huono tai hyvä lyhyt elämä. Kaikki tämä on Jumalan käsissä.

Oppisimme ymmärtämään, ettemme ole ainoat maailmassa.

Oppisimme tietämään, että savimajan asukas on ykin shtä arvokas ihminen kuin palatsisssa asuva.

Oppisimme tietämään, että he kumpainen uskovat elämään niin, että saavat rauhallisen loppulevon, uskomuksistaan huolimatta.

Ja lopuksi, oppisimme uskomaan, että Joulupukin ajatukset eivät ole tuulesta temmattuja.

Oppisimme tietämään, että tiede järjen kanssa voi kumota väärän uskomuksen.

Ei tarvitse vasta, mutta hyvä, että luitte "käskyni" kuitenkin. Toivon teille hyvää mieltä.

• teu.

"Jos joku Rakstaa Maailmaa. Ei Isän rakkaus ole Häessä. ".
        1 Joh. 2:15.

"Samoin kuin ei kukaan voipalvella kahta herraa , niin ei ihminenkään voi samalla Rakastaa Jumalaa ja Maailmaa . Sentähden pyhä Johannes vakavasti varoittaa
        kaikkia kristittyjä " Älkää Rakastako maailmaa älkääkä sitä , mikä' mikä on maailmassa .Jos joku Rakastaa maailmaa , ei Isän Rakkaus ole hänessä " .

Kristikunnan ensi aikoina vuodatettiin tosin Jumalan Rakkaus Pyhän Hengen
        kautta runsaasti uskovien Sydämiin ; kuitenkin tapahtuu jo silloin , että jotkut viehättyvät Rakastamaan tätä katoavaa, maailmaa ja siten luopuvat Kristuksesta ja joutuvat pois Jumalan Rakkaudesta..

Niinpä kirjoittaa Paavali Timoteukselle , että eräs Hänen ystävä'nsä ja ja lähimmäinen seuralaisnen nimeltää Deemas , oli jättänyt hänet "tähän nyky-
        maailmaan RAKASTUNEENA , (2 Tim.4:10.

Ja kirjeessään Filippiläisillehän itkien valittaa , että monet uskovaiset maailmanrakkauden takia "vaeltavat Kristuksen ristiin vihollisinaz.heidän
        loppuunsa on kadotus , vatsa on heidän Jumalansa , heidän kunniansa on heidän häpeässään , ja maallisia he harrastaavat , " 1. Joh. 3:18-19.

Sentähden , kun jo Kristuksen seurakunnan suloisena kukoistusaikana maailman-
        Rakkaus sai monet sielut penseytymaan ja kokonaan luopumaan Jumalan Rakkaudesta , -- mikä vaara ympyröikään nyt meitä viimeisinä Kylmyyden aikana , jolloin Maailman rakkaus virran tavoin yhä enemmän paisuu kristikunnan keskuu-
        dessä ja Jumalan Rakkus useimmiten kylmenee , Mat.24:12. -- .

• lisää ja lisää

Kristitty ei voi ikoskaan tuottaa hyvää mieltä Jumalaa pilkkaaville jumalattomille, koska hän menee silloin valehtelijana samaan helvettiin jumalattomien kanssa.

Kovat paineet aamusta iltaan, ei sekunniksikaan rauhaa paatuleille konnille.
        Tämä on Kristittyjen saama tehtävä tässä maailmassa.

• 6+18
        lisää ja lisää kirjoitti:

Kristitty ei voi ikoskaan tuottaa hyvää mieltä Jumalaa pilkkaaville jumalattomille, koska hän menee silloin valehtelijana samaan helvettiin jumalattomien kanssa.

Tämä on Kristittyjen saama tehtävä tässä maailmassa.

Tämä on Kristittyjen saama tehtävä tässä maailmassa

----------------------------------------------------------------------------------

Tulikohan oikein sanotuksi?

Noinko Jeesus opetti ja käyttäytyi?

• su***

Että sinä hevosmies jaksat epätoivoinen. Ei ne siivet sinun selkääsi kasva tuollaisella asenteella.

• toinen kulkuri

Ihmettelen. Mitä ovatkaan nuo örvelöt ja hevosmiehet? Ovatko kaikki täällä tuttuja keskenään? Kiinnostaisi keskustella, mutta tuo salakieli ärsyttää.
      Suoraan sanottuna täällä on kamala ilmapiiri.
      Mitä hengellisyyttä tällainen on?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      132
      3019
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      260
      2647
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1698
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      209
      1675
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      59
      1562
    6. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      83
      1239
    7. Minkälainen naama

kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      45
      1218
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      78
      1202
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      305
      1053
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1022
    Aihe