Evankelistat huolissaan eläkkeistään

"Seurakuntalainen"-sivustolla pohditaan helluntailaisten evankelistojen mitättömiä eläkekertymiä.
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/3712/evankelistojen_elaketilanne_surettaa_helluntailaisia

Rivien välistä voi lukea selkeät syyt, miksi eläke on evankelistalla pieni.
Kun ei ole tehnyt palkkatyötä, niin mitempä eläkettäkään olisi kertynyt.
Helluntaiseurakunnat pyrkivät tietenkin maksamaan mahdollisimman paljon verottomana ja samalla jää maksamatta muutoin pakolliset eläkekemaksut.

Pimeästä toiminnasta olisi helluntaiseurakunnissakin tultava valoon ja jos tekee kutsumustyötä, niin ei sitten kannata rahasta nurista.

Helluntailaisilla on kyllä vastaavasti harvalukuinen joukko menestysevankelistoja, joille rahaa kannetaan pyytämättäkin niin paljon että voi nauttia olostaan palmupuiden alla.

14

91

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Motti Motiivi

Hyvä Pe.ku että kerralla kaadoit
      rahan motiivina julistaa evankeliumia.
      Motiivi on sitten joku muu kuin raha.

• koleerikko

Hyvää syksyä Pe.ku.Mukava huomata, että sinäkin kannat huolta usein uskon varassa toimivista evankelistoista. Evankelistat ovat eläneet elämänsä pääosin niukasti ajallisten antien kanssa. Kuitenkin on Jumala heistä huolen pitänyt, kutsumistaan. Miksi Jumala ei pitäisi eläkepäivistä myöskin huolta. Hyvin vähän on menestysevankelistoja. Suurin osa evankelistoista on tavallisia ihmisiä, kuten Raamatussakin.

Sitä en tiedä onko helluntaiseurakunnissa pimeää maksua tai laittomuuksia. Kuitenkin jos on, ei Jumala siunaa ja niistä on tehtävä parannus.

• jaikali

Onko sinulle koskaan kukaan antanut rahaa saarnasi jälkeen?
        Oletko antanut rahan takaisin "pimeänä" rahana ja jos olet ottanut
        vastaan, oletko ilmoittanut siitä verottajalle?

Minun mielestä tällaiset tulot eivät ole pimeää tuloa eikä edes verotettavaa tuloa.
        Enhän minä voi sille mitään jos rahaa taskuihin tukitaan. Enkä ole velvollinen laskemaan kuinka paljon sitä sinne pantiin ja ylittääkö se verokynnyksen.
        Minä vastaan Jumalalle ja verottajalle vain omista teoistani.

• jaikali
        jaikali kirjoitti:

Minun mielestä tällaiset tulot eivät ole pimeää tuloa eikä edes verotettavaa tuloa.
        Enhän minä voi sille mitään jos rahaa taskuihin tukitaan. Enkä ole velvollinen laskemaan kuinka paljon sitä sinne pantiin ja ylittääkö se verokynnyksen.

Ruotsissa on laki jonka mukaan yksilöihminen saa antaa toiselle ihmiselle lahjoituksen ilman että siitä saajan tarvitsee maksaa veroa. Raja on ollut kymmenentuhatta kruunua vuodessa. En tiedä onko se summa tänä päivänä suurempi. Mutta joka tapauksessa sinä ja minä saamme lahjoittaa joka vuosi samalle henkilölle kymppitonnin verottomasti. Siis, lahjoituksen saajan ei tarvitse ilmoittaa sitä verottajalle.

• Nimimerkintakaa!
        jaikali kirjoitti:

Jumalalle, mikä Hänelle kuuluu ja verottajalle mikä verottajalle kuuluu. Jos ihmiset tekisivät vääryyttä jotakuta kohtaan, niin vaikenisitko siitäkin, koska vastaat Jumalalle vain omista teoistasi? Esim. ryöstö?

• jaikali kirjoitti:

Ruotsissa on laki jonka mukaan yksilöihminen saa antaa toiselle ihmiselle lahjoituksen ilman että siitä saajan tarvitsee maksaa veroa. Raja on ollut kymmenentuhatta kruunua vuodessa. En tiedä onko se summa tänä päivänä suurempi. Mutta joka tapauksessa sinä ja minä saamme lahjoittaa joka vuosi samalle henkilölle kymppitonnin verottomasti. Siis, lahjoituksen saajan ei tarvitse ilmoittaa sitä verottajalle.

Seurakunta (yhdistys) lahjoittajana on ihan eri juttu kuin yksityishenkilö.

• ml213.
        jaikali kirjoitti:

Mutta, punainen lanka onkin, ettei tule vääristää asiaa. Jos jokin ihminen antaa pienen summan rahaa syntymäpäivä lahjaksi, niin tämä on todella lahja.

Mutta, jos raha maksetaan tehdystä työstä, niin tämä ei ole lahja, vaan pimeässä tehty työ, joka on väärin.

Mutta, asiat eivät ole yksinkertaisia. Itse olen tehnyt/auttanut saamallani lahjoillani ihmisiä rakentamisessa eli ns talkootyönä ja tästä en ole ottanut vastaan edes lahjaa. Moni on toisaalta maksanut pakolliset menot (polttoaine).

• jaikali
        Pe.ku kirjoitti:

Seurakunta (yhdistys) lahjoittajana on ihan eri juttu kuin yksityishenkilö.

Evankelista tai saarnaaja voi elää sillä rahalla minkä seurakuntalaiset pistävät taskuihin. Antamisen vaikuttaa Jumala ja Hän antaa uskovien kautta tarvittavan määrän rahaa. Mutta Jumala näkee tarpeen. Nyt kun evankelistoilla ja saarnaajilla on useimmiten seurakunta säännöllisen palkan maksajana, Jumalan ei tarvitse vaikuttaa uskovissa antamista ja uskovat eivät anna omastaan siinä määrin kuin joskus ovat antaneet Sanan palvelijoille. Jumala sopeuttaa antamisensa vallitseviin olosuhteisiin.

• jaikali
        Nimimerkintakaa! kirjoitti:

Jumalalle, mikä Hänelle kuuluu ja verottajalle mikä verottajalle kuuluu. Jos ihmiset tekisivät vääryyttä jotakuta kohtaan, niin vaikenisitko siitäkin, koska vastaat Jumalalle vain omista teoistasi? Esim. ryöstö?

Sanomiseni "vastaan vain omista teoistani" on tulkittava ja otettava sen asiayhteydessä. Siinä oli hirteishuumoria tai sarkasmia, miten sen nyt ottaa.
        Mutta tietenkin, voihan minut saada kiinni tässä kohtaa "väärästä" sanasta jos niin tahtoo.

• ml213.
        jaikali kirjoitti:

Evankelista tai saarnaaja voi elää sillä rahalla minkä seurakuntalaiset pistävät taskuihin. Antamisen vaikuttaa Jumala ja Hän antaa uskovien kautta tarvittavan määrän rahaa. Mutta Jumala näkee tarpeen. Nyt kun evankelistoilla ja saarnaajilla on useimmiten seurakunta säännöllisen palkan maksajana, Jumalan ei tarvitse vaikuttaa uskovissa antamista ja uskovat eivät anna omastaan siinä määrin kuin joskus ovat antaneet Sanan palvelijoille. Jumala sopeuttaa antamisensa vallitseviin olosuhteisiin.

Tuleeko uskovan ihmisen noudattaa maamme lakeja, esim. mitkä koskevat ansiotyötä?

• jaikali kirjoitti:

"Evankelista tai saarnaaja voi elää sillä rahalla minkä seurakuntalaiset pistävät taskuihin."

Tuo on seurakuntalaisia kohtaan aika moraalitonta toimintaa, että kymmenyksetkin pitää seurakunnan sijasta livauttaa suoraan puhujan pohjattomaan taskuun.

Eihän Evl-kirkossakaan papit kerjää rahaa itelleen.

• Rivissä istun
        Nimimerkintakaa! kirjoitti:

Nimimerkintakaa! Mitä tekemistä ryöstöllä on evankelistan toimen kanssa?

• nhgtres

Rahat evankelistoille pitää kerätä helluntailaisilta ja sitten tehdä jako.
      Helluntailaisevankelistat jotka eivät ole menestyneet tehtävässään heidänkin pitäisi saada
      osansa ryövätystä saaliista.
      Myyköön kokouspaikkansa, rienaamispaikkansa ja antakoot säästöistään ja sukanvarrestaan se mikä köyhälle kuuluu. Elatus ja vaatteet.

• leeviläinen

Kertokaapa helluntailaiset, että maksetaanko evankelistoille laisinkaan palkkaa missään seurakunnassa, vai saarnaavatko he täysin ilman mitään palkkatuloa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1571
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      981
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      954
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      902
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      866
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      265
      754
    7. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      750
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      339
      694
    9. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      74
      686
    10. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      58
      684
    Aihe