Akkulaturi

Weneilijä

Onko porukalla kokemuksia yhdestäkään näistä?

Ctek: MXS 23 12v/25A
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455567/CTEK-Yllapitolaturi-MXS25-12V25A

Benton BX5 12v/25A
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455563/Akkulaturi-Benton-BX5-12V24V-25A125A

Biltema 37738 12v/ 20A
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkulaturi-37737/

Olen ajatellut ostaa jonkin noista veneeseen, jolla lataan akkuja salkkuaggregaatin kautta. Olen miettinyt sitäkin, että yhden kalliin hinnalla saat samoilla toiminnoilla olevia halpiksia kaksikin, jolloin kahden akun samanaikainen lataaminen onnistuisi.
Akkuina nyt 2*75ah ja tulevaisuudessa 1*75ah 1*225ah

Onko joitain muita ehdotuksia?
Olen kyllästynyt pitkään latausaikaan nykyisellä 12A-laturilla, joka ei jaksa ladata oikein mitenkään akkuja virtaa vievien laitteiden ollessa yhtäaikaa päällä: Jääkaappi, jne...

83

7129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • jftyhjj

        Itsellä on tuo Bilteman 20a käytössä ja hyvin on toiminut.


    • kilovolttiampeeri

      Saat Ctekin MSX25:n halvemmalla kotipostiisi Virtasen Moottorista ilman toimituskuluja. Googlaamalla löydät täydellisen manuaalin ja kokemukseni vastaavat sitä. Laite on tehty ulkokäyttöön, kaksoiseristys estää sähköverkon nollajännitteiden vaikutukset.

    • nuukaniilo

      Mistäs sais semmoisia vähän stydimpiä maasähkölatureita, vähintään 45 amps. Ei tarttis niin pitkään agregaattia hurisuttaa.

    • alkuperäinen gysyjä

      Mites se akun virranvastaanottokyky laskettiin? Oliko se 20% 20h:n antotehosta, eli 100ah akulle pitää olla 20A laturi?
      Tietty vielä käyttövirrankulutus päälle....

    • Yksikään noista ei ole hyvä. En ota kantaa itse laturiin, voivat ladatakkin ihan hyvin, mutta nuo ovat 1 laturi per akkupiiri vehkeitä. Jos tarvit kaksi tai kolme akkupiiriä, tarvit kaksi tai kolme akkulaturia tai sitten latausjakajan väliin. Sitten sulla on pilssi puolillaan noita saippualaatikoita ja helvetillinen johtohässäkkä. Tässä on taas joku markkinamies päässyt myymään hienon idean.

      Suosittelisin katsomaan latureita joissa on useampi akkulähtö jo itsessään samassa purkissa. Valmistajia ainakin Mastervolt, Dolphin ja Cristec.

      En ikinä kuuna päivänä laittaisi mitään tuollaista veneeseen.

      • Ööööpööö

        No en minä ainakaan lataa kuin hupiakkuja töpselistä. Moottoripuoli kyllä pysyy ihan latingissa itsekin. Vähän niin kuin autossakin.


      • Ööööpööö kirjoitti:

        No en minä ainakaan lataa kuin hupiakkuja töpselistä. Moottoripuoli kyllä pysyy ihan latingissa itsekin. Vähän niin kuin autossakin.

        vanhami:n kannanotot yleensä olleet sellaiset, että on ollut helppo olla samaa mieltä. Nyt rohkenen olla eri mieltä ja komppaan "Ööpööö":tä. Normaalissa huvivenejärjestelmässä on oleelista ladata vain hupi/kulutusakustoa. Toki voi olla se tilanne, että hupi/kulutusakustoja on enemmän kuin yksi, mutta aika harvinaista se on. Starttiakusto on aina täynnä.


      • spkoo kirjoitti:

        vanhami:n kannanotot yleensä olleet sellaiset, että on ollut helppo olla samaa mieltä. Nyt rohkenen olla eri mieltä ja komppaan "Ööpööö":tä. Normaalissa huvivenejärjestelmässä on oleelista ladata vain hupi/kulutusakustoa. Toki voi olla se tilanne, että hupi/kulutusakustoja on enemmän kuin yksi, mutta aika harvinaista se on. Starttiakusto on aina täynnä.

        Ketjun avaajalla oli nyt 2x75 Ah ja tulevaisuudessa 1x75Ah 1x225Ah. Usein veneissä on vähintään se kaksi, joskus jopa kolme akkupiiriä. Noissa kunnollisissa useamman lähdön latureissa on yleensä yksi piiri dedikoitu starttiakulle ja kaksi muuta hupiakustoille, tai vaikka keulapotkurin akulle jne. Jos on tyytyväinen siihen, että vain yksi akku latautuu, on se ihan ok. Itse en vaan ole sen asian kannalla, varsinkin jos suunnilleen samaan hintaan saa latureita, jotka lataa useammankin akkupiirin kerralla.

        Aika usein kaksoisakkujärjestelmä on toteutettu 1-2-both kytkimellä jossa ei varsinaisesti ole starttiakkua erikseen vain erotettava piiri, jolla voidaan taata koneen käynnistyminen vaikka toinen akkupiiri olisi tyhjä. Tällaiseen systeemiin tuollainen useamman akun lataava laturi sopii kuin nenä päähän.

        Pidän kantani. Nuo saippualaatikkolaturit eivät ole mieleeni laisinkaan. No mökillä on Nuffieldissä pieni Ctek lohkolämmittimen kanssa lataamassa akkua, kun kone on lämpiämässä. Näin toimien lumityöt tulee varmemmin hoidettua.


      • vanhami kirjoitti:

        Ketjun avaajalla oli nyt 2x75 Ah ja tulevaisuudessa 1x75Ah 1x225Ah. Usein veneissä on vähintään se kaksi, joskus jopa kolme akkupiiriä. Noissa kunnollisissa useamman lähdön latureissa on yleensä yksi piiri dedikoitu starttiakulle ja kaksi muuta hupiakustoille, tai vaikka keulapotkurin akulle jne. Jos on tyytyväinen siihen, että vain yksi akku latautuu, on se ihan ok. Itse en vaan ole sen asian kannalla, varsinkin jos suunnilleen samaan hintaan saa latureita, jotka lataa useammankin akkupiirin kerralla.

        Aika usein kaksoisakkujärjestelmä on toteutettu 1-2-both kytkimellä jossa ei varsinaisesti ole starttiakkua erikseen vain erotettava piiri, jolla voidaan taata koneen käynnistyminen vaikka toinen akkupiiri olisi tyhjä. Tällaiseen systeemiin tuollainen useamman akun lataava laturi sopii kuin nenä päähän.

        Pidän kantani. Nuo saippualaatikkolaturit eivät ole mieleeni laisinkaan. No mökillä on Nuffieldissä pieni Ctek lohkolämmittimen kanssa lataamassa akkua, kun kone on lämpiämässä. Näin toimien lumityöt tulee varmemmin hoidettua.

        Olen samaa mieltä siitä, että laturi missä erillinen ulostulo per akusto on parempi. Sellainen mullakin on (Waeco 15 1A). Mutta ei yhden ulostulon laturi kelvoton ole, koska hupiakuston lataaminen on se olennainen homma. Starttiakusto on käytännössä aina täynnä.


    • aqquladuri

      Ok. Nyt kyse on kuitenkin rahastakin ja en halua sijoittaa tonnitolkulla rahaa laturiin. Eli meinaat näemmä, että yksi laturi/ akusto...
      Tätä ajattelin itsekin. Ei tule vielä kauheaa johtohässäkkää, kun veneessä ei ole kuin kaksi akkua ja tuolla ajatuksella latureita tulisi kaksi.

      Toisaalta starttiakkua en "tuhlaa" koskaan, jolloin voisin pärjätä yhdelläkin hupipuolen laturilla...

      • Ctek 25A yhdellä lähdöllä 269€.
        Cristec 25A kolmella lähdöllä 345€
        Mastervolt 25A kolmella lähdöllä 429€

        Ei maksa vielä tonneja nuo. Alle satasen erolla pääsee jo ihan asialliseen koneesene kiinni.


      • sdfg67
        vanhami kirjoitti:

        Ctek 25A yhdellä lähdöllä 269€.
        Cristec 25A kolmella lähdöllä 345€
        Mastervolt 25A kolmella lähdöllä 429€

        Ei maksa vielä tonneja nuo. Alle satasen erolla pääsee jo ihan asialliseen koneesene kiinni.

        FYI:
        Nuo kolmella lähdöllä olevat laturit erivät ole 3x25A vaan max output on yhteensä 25A


      • Purjehtija.
        vanhami kirjoitti:

        Ctek 25A yhdellä lähdöllä 269€.
        Cristec 25A kolmella lähdöllä 345€
        Mastervolt 25A kolmella lähdöllä 429€

        Ei maksa vielä tonneja nuo. Alle satasen erolla pääsee jo ihan asialliseen koneesene kiinni.

        Benton bx5 25A motonetista 153 euroa, ja akut aina täynnä


      • MitaanTietamaton
        Purjehtija. kirjoitti:

        Benton bx5 25A motonetista 153 euroa, ja akut aina täynnä

        Onko millaisia kokemuksia, miten Benton bx5 tai vastaava 3/5/7/9-älytoiminnon laturi suhtautuu lataamiseen, kun kulutuksena on lämmitin ja jääkaappi?


      • sdfg67 kirjoitti:

        FYI:
        Nuo kolmella lähdöllä olevat laturit erivät ole 3x25A vaan max output on yhteensä 25A

        Pitää paikkansa. Lähtöjä on kumminkin kolme erillistä ja teholähteeltä tuleva virta jaetaan sen mukaan mitä mikäkin akkupankki ottaa vastaan.

        Toinen huomioitava tekijä on , että noissa perusmallin jakajalatureissa akkujen pitäisi olla kaikkien samaa tyyppiä, jolloin lataus toimii moitteetta. Latauskäyrä saadaan säädettyä yhdelle akkutyypille kerralla. Eli jos piireissä on sekaisin AGM ja tavallisia akkuja, ei lopputulos ole toivottu. Joko AGM akut jää vajaaksi tai lyjyakku keittää.

        Toisaalta sama ongelma on sitten moottorin laturinkin kanssa. Se ei anna kuin yhtä käyrää ulos.

        Kuinkahan paljon tässä maassa on ostettu turhaan kalliita AGM akkuja veneisiin, mutta ei ole huolehdittu siitä, että ne ladataan oikealla jännitteellä? Väitän, että aika paljon.


      • oTonet
        Purjehtija. kirjoitti:

        Benton bx5 25A motonetista 153 euroa, ja akut aina täynnä

        169 euroa


    • että näin,

      Rinnaikkain tai sarjaan kiinteästi kytketyt akut ovat yksi akku, eli tarvitaan yksi laturi. Laturin tulisi olla lyijyakulla luokkaa 1/10C(kapasiteetti), suurempi lataa hieman nopeammin täyteen muttei paljoa, 2/10C suuremmasta ei ole iloa.

    • tumpelotumppi

      Minulla on ollut Ctekin 25A laturi veneessäni n. 6v ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

      Akut ovat olleet hyvässä kunnossa. Järjästelmässä on 1 both 2 kytkin ja olen suunnitellut hankkivani erillisen pienemmän laturin käynnistysakulle. Samalla se laturi toimisi myös varalaturina jos toinen mmenee rikki.

    • tuplattu

      Meillä 2x 220A sarjaan 24V kytkettynä ja molemmissa akuissa oma Ctek 12V 25A. Akut latautuu aina muutamassa tunnissa. Vaan aika kallis ratkaisu.

    • Weneilijä

      Miettinyt ihan samaa, kuin tumpelotumppikin...Nuo kalliimman luokan laturit, kun näyttävät olevan tilaustavaraa. Ikävä kyllä...
      En ainakaan ole nähnyt tuontapaisia latureita Suomessa missään.
      Vinkkejä otetaan avosylin vastaan, jos tiedätte missä päin noita on myynnissä!

      • Weneilijä

        Mietin vielä laittaa moottorilatausjärjestelmään erotusreleen, jolloin molemmat akut latautuvat ajossa. Nyt veneessä ei ole kuin 1 2 both kytkin, jota ei jaksa "kokoaikaa käännellä" moottorilatauksen hyödyn maksimoimiseksi.

        Toiminta näillä latausreleillä näyttää olevan seuraava:
        Starttiakun jännitteen noustessa 13,5v:iin rele kytkee myös toisen akkupiirin laturiin ja vastaisuudessa akkujen napajännitteen tiputtua 12,8v:iin rele erottaa piirit siten, että laturi puskee ensin starttipulelle virtaa niin kauan, että 13,5v on saavutettu. Tämä saattaisi toimia, vaikka akut ovat erisuuret ja eri varausasteiset? Näin ainakin eri valmistajat lupaavat.


      • Muutamassa päivässä

        Toimitusajat ovat luokkaa muutama päivä, joskus jopa päivässä tulee nuo "tilaustavarat" eihän yritysten kannata pitää varastossa kaikkea mahdollista vaan tärkeämpää on toimitusketjun toimivuus.


    • Kertokaapa mielipide

      Nyt tarkemmin katsottuani alle 500e:n "merkkilatureita" ihmetyttää tuo mainonta: 12V/30A, mutta tuo 30A on parhaimmassa jaettuna kolmella= 10A/ akusto.
      Paljon halvemmaksi tulee siis 2* 25A benton/biltema ja molemmilla akustoilla on virransaanti taattu...???

      • Mmmmmfffflfllflfkfjg

        Alle 450 saa ainakin 3x20A laturin erillisellä näytöllä eikä mitään biltemaa.


      • Kokonaisvirta on kyllä 30A, mutta se jaetaan akustojen kesken. Akusto ei ole niinkuin vesisaavi, joka tulee sitä nopeampaa täyteen, mitä isompi putki siinä on. Tyhjentynyt akku ottaa alussa paljonkin virtaa vastaan, mutta hyvin nopeasti sen virranottokyky tippuu alaspäin murto-osaan siitä mitä se on. Tällöin kaksi erillistä laturia ei puolusta tehtäväänsä.

        Tuulesta temmattu esimerkki. Kuvitellaan tilanne, jossa on vaikka:

        1. Starttiakkupiiri
        2. Hupiakkupiiri 1 (käytössä)
        3. Keulapotkurin akkupiiri

        Lähtötilanne:

        1. Starttiakku on liki täysi, sinne menee latausvirtaa 1A
        2. Hupiakkupiiri on vajaana ja käytössä ja se nielee 14,5A varauksesta
        3. Juuri sahattu keulapotkurin akkupiiri nielee myös sen toisen 14,5A

        Kolme tuntia eteenpäin.

        1. Starttiakku on täysi. Ei latausvirtaa / pieni ylläpito 500mA
        2. Hupiakkupiiri latautuu edelleen ja siellä on reilusti kulutusta Syöttö 26A
        3. Keulapotkurin akkupiiri alkaa täyttymään latausvirta 3,5A


      • Katoin väärin ton
        Mmmmmfffflfllflfkfjg kirjoitti:

        Alle 450 saa ainakin 3x20A laturin erillisellä näytöllä eikä mitään biltemaa.

        Tarkemmin kun katsoin niin näyttää olevan tuokin yhteensä 20A, jokaisen lähdön maksimi on kuitenkin 20A ja virta jakautuu sen mukaan missä eniten tarvitaan.

        Kolmea lähtöähän ei välttämättä tarvitse mutta ylimääräiseen lähtöönhän voi kytkeä tarpeen vaatiessa minkä tahansa ylimääräisen akun joka tarvitsee latausta.


    • ladaajawwaaaa

      Kerro merkki/ malli

    • hmmmm-.,.-,-.,.-,-.,

      Tuossa kahden erillisen varaajan (Kaksi akkupiiriä) etuna on se, että molemmille piireille saadaan "pilipali"latureilla enemmän virtaa heti alkuun = lyhyempi latausaika.

      Toinen pointti on se, että yleensä hupiakkupuolta kuormitetaan varauksen aikana( Salkkuaggregaatilla ladattaessa saaressa) ja jääkaappi radio valot lämppäri vie osan laturin tehosta, ennen varsinaista virransyöttöä akkuun. Mikäli laturina on edellämainittu 3*??A ja kokonaisteholtaan 30A laturi, on latausaika tod.näk pidempi tällä "jaetulla" laturilla, koska molemmat (2)akkupiirit ottavat alkuun omansa, jolloin voidaan kuvitella tuo 30A jaettuna kahdella virtatilanteen menevän jotakuinkin 10/20A, kun se kahdella erillisellä laturilla olisi mahdollisesti latauksen alussa 25A- Ctekin tapauksessa 25/25A per akkupiiri. Aggregaatti pörisisi ainakin lyhyemmän aikaa...

    • Menee saivarteluksi, mutta edelleenkin ollaan metsässä. Kaksi kappaletta 25A latureita = 50A latausteho ja kaksinkertainen hinta. Ei puhuta enää samasta asiasta. 25 A laturi on 25 A laturi ja kaksi kappaletta 25A latureita on 50A. 50A laturi lataa 50A ja säätäen sen tasaisesti kolmeen akkupankkiin

      Ekonominen puoli

      2kpl Ctek 25A hinta yhteensä 540€
      1kpl Cristec 40A (10A pienempi latausteho) 532€
      http://www.captainsshop.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=52

      Ajatukseni oli edelleenkin se, että ei kannata ostaa yksilähtöistä laturia veneeseen, koska melkeen samalla rahalla saa sellaisen, joka huolehtii kaikista akuista.

      • hm-:,,.:_;-;

        Miten tuossa Cristecissä on näitä eheytystoiminnot?
        Onko näissä muuta, kuin boost ja ylläpito?


    • Miten eheytystoiminto liittyy akkujen latausvirran jakamiseen akuille?

    • Valaiskaa lisää?

      Akuista yleensä halutaan pitää hyvää huolta ja markkinoilla on kova "buumi" monivaiheisten latureiden osalta. Pitää olla kaikenmaailman sulfanoitumisen poistajaa, yms...Tulee mieleen, että onko nuo "marinelaturit" hieman tekniikasta jäljessä?

      Ketjussa on puhuttu varsinkin hupipuolen lataamisesta ja hupipuolella akut yleensä vedetään kuiviin=tarvitsee eheyttämistä...

      • Ei auta eheytys

        Siinä ei mikään "eheytys" auta, kun on purettu akku tyhjäksi.

        Käyttäkää hyviä monivaihelatureita ja kunnollista akkumonitoria.

        Kunnollisia venelatureita tekevät ainakin Cristec, Mastervolt ja Victronix. Muitakin voi olla.

        C-Tek ei ole kovin kummoinen.


      • Ei auta eheytys
        Ei auta eheytys kirjoitti:

        Siinä ei mikään "eheytys" auta, kun on purettu akku tyhjäksi.

        Käyttäkää hyviä monivaihelatureita ja kunnollista akkumonitoria.

        Kunnollisia venelatureita tekevät ainakin Cristec, Mastervolt ja Victronix. Muitakin voi olla.

        C-Tek ei ole kovin kummoinen.

        Hyvän laturin tunnusmerkkejä:
        -vähintään roiskevesitiivis kotelointi
        - hyvä häiriösuojaus (etenkin, jos veneessä on SSB-radio)
        - latausohjelmat eri tyyppisille akuille ja eri käyttötavoille
        - lämpötila-anturi
        - liitännät kunnon paksuisille latauskaapeleille (ei kiinteää kaapelointia)

        Esimerkiksi Biltemasta ei saa hyvää maasähkölaturia veneeseen.


      • Ei auta eheytys
        Ei auta eheytys kirjoitti:

        Siinä ei mikään "eheytys" auta, kun on purettu akku tyhjäksi.

        Käyttäkää hyviä monivaihelatureita ja kunnollista akkumonitoria.

        Kunnollisia venelatureita tekevät ainakin Cristec, Mastervolt ja Victronix. Muitakin voi olla.

        C-Tek ei ole kovin kummoinen.

        Opettelen oikeinkirjoitusta...

        Victron, ei Victronix

        Sorry


      • Perusteluja tulossa

        Miksi "hupipuolella akut yleensä vedetään kuiviin"?

        Kiinnostavaa kuulla perustelusi tuolle heitolle. En tunne ketään, joka tekisi noin. Sehän pilaa akut.


      • Suojaa akuille
        Perusteluja tulossa kirjoitti:

        Miksi "hupipuolella akut yleensä vedetään kuiviin"?

        Kiinnostavaa kuulla perustelusi tuolle heitolle. En tunne ketään, joka tekisi noin. Sehän pilaa akut.

        Se oli varmastikin täysin tietämättömän kirjoittelua.

        Nykyään on lisäksi akkumonitorit olemassa ja ihan perus volttimittarikin kertoo riittävästi akkujen tilasta, mutta se ei tietenkään kerro muuta kuin sen hetkisen tilanteen toisin kuin akkumonitori.

        Akkujen suojaksi on olemassa myös edullisia laitteita jotka suojaavat akkuja yli- ja alijännitteeltä.


      • WetDry
        Perusteluja tulossa kirjoitti:

        Miksi "hupipuolella akut yleensä vedetään kuiviin"?

        Kiinnostavaa kuulla perustelusi tuolle heitolle. En tunne ketään, joka tekisi noin. Sehän pilaa akut.

        Yleensä kun vedetään "kuiviin" on se aika lailla hupihommaa ; ) Ei tätä tarvinne enempää avata !


      • Jfkfl
        WetDry kirjoitti:

        Yleensä kun vedetään "kuiviin" on se aika lailla hupihommaa ; ) Ei tätä tarvinne enempää avata !

        ;) joo, ei vaan taida liittyä enää akkulatureihin tuo...


    • wazaaaaaaa

      No onko kellään kokemuksia monilähtöisistä latureista?

    • On kokemusta

      Kyllä on kokemusta, kaikki kolme akkupakettia ovat aina täynnä eikä tarvitse miettiä ja ihmetellä asiaa sen enempää. Kun laturi on saanut jonkun akkupaketin täyteen, niin se siirtyy ylläpitolataukseen sen osalta ja muut vielä latausta vaativat akut latautuvat samalla.

      • Laturijalaturi

        Miten sitten jos lähdetkin veneilemään, sammutat moottorin ja on kulutuslaitteita päällä?


    • Älkää naurako

      Ostin Lidlistä Ultimate -Speed merkkisen ylläpitolaturin 19,90e toimii kuten
      kalliimmatkin eikä ollut hinnalla pilattu, näitä löytyy aina pari kertaa vuodessa.

      • Bentonhan on erittäin tunnettu laaatutuotteiden valmistaja. Onnittelen onnistuneesta hankinnasta. Oliko se niiden sukkahousujen ja lihapullien välissä. ;)


      • Laturiaddikti

        Eikun ostin bentonin kahden äijän välistä, jotka istui laiturilla kalliit älylaturit sylissä, oli luopuneet veneistään, olivat löytäneet uuden harrastuksen..


    • Sterlingin
      • 1y13462

      • Sähkölaitetuntija
        1y13462 kirjoitti:

        Surffailin aiheen tiimoilta ja pitäisi suomeen salakuljettaa läjä samlex SEC-1215UL latureita

        http://www.batterystuff.com/battery-chargers/12-volt/gel-cell/SEC12-15.html

        Pistämätön hinta ( 137 usd) ja luotettavalta ja yksinkertaiselta (helppo kojata itse) näyttävä rakenne tuossa.

        Hei " 1y13462 " mitä luulet tehtävän täällä päin tällaisilla USA-n latureilla???

        koska ne on siellä päin yleensä 110 V .....120V käyttöjännitteellä ja jos haluaa
        täällä käyttää 230V jännitteellä niin muuntajan vaihto on liian kallista että kannattaisi sieltä hankkia.


      • lue speksejä
        Sähkölaitetuntija kirjoitti:

        Hei " 1y13462 " mitä luulet tehtävän täällä päin tällaisilla USA-n latureilla???

        koska ne on siellä päin yleensä 110 V .....120V käyttöjännitteellä ja jos haluaa
        täällä käyttää 230V jännitteellä niin muuntajan vaihto on liian kallista että kannattaisi sieltä hankkia.

        mitä luulet tehtävän täällä päin tällaisilla USA-n latureilla???

        Samlex SEC-1215UL laturissa voi valita inputjännitteen.


      • Joakim_
        1y13462 kirjoitti:

        Surffailin aiheen tiimoilta ja pitäisi suomeen salakuljettaa läjä samlex SEC-1215UL latureita

        http://www.batterystuff.com/battery-chargers/12-volt/gel-cell/SEC12-15.html

        Pistämätön hinta ( 137 usd) ja luotettavalta ja yksinkertaiselta (helppo kojata itse) näyttävä rakenne tuossa.

        Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Saahan Suomestakin 15A "älylatureita" tuohon hintaan? Korjattavuudesta en tiedä, mutta kyllähän tuollainen pitäisi olla rakennettu ikuiseksi. Yhdestä aika samannäköisestä (Duovolt?) olen joutunut kasan hakkurin konkkia vaihtamaan, mikä ei mielestäni ole hyväksyttävää.


      • opielektroniikkaa
        Joakim_ kirjoitti:

        Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Saahan Suomestakin 15A "älylatureita" tuohon hintaan? Korjattavuudesta en tiedä, mutta kyllähän tuollainen pitäisi olla rakennettu ikuiseksi. Yhdestä aika samannäköisestä (Duovolt?) olen joutunut kasan hakkurin konkkia vaihtamaan, mikä ei mielestäni ole hyväksyttävää.

        "Saahan Suomestakin 15A "älylatureita" tuohon hintaan"

        Mistä,3 outputtia pitää olla.

        "(Duovolt?) olen joutunut kasan hakkurin"

        Duovolt on hyvä. Hakkurin konkkien vaihto on normaali huoltotoimepide jos laite on jatkuvasti kiinni valtakunnan verkossa.

        Olen vaihtanut tästä LG 24'' näytöstä pari konkkaa. Siispä maasähkölatureita ja muitakaan hakkurilaitteita ei kannata pitää koko ajan kiinni valtakunnan verkossa. Duovoltin otan aina irti kun lataus on valmis ja tästä tietokonesetistä lähteet sähköt pois pistorasian virtakytkimestä.


      • opielektroniikkaa
        Joakim_ kirjoitti:

        Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä? Saahan Suomestakin 15A "älylatureita" tuohon hintaan? Korjattavuudesta en tiedä, mutta kyllähän tuollainen pitäisi olla rakennettu ikuiseksi. Yhdestä aika samannäköisestä (Duovolt?) olen joutunut kasan hakkurin konkkia vaihtamaan, mikä ei mielestäni ole hyväksyttävää.

        "(Duovolt?) olen joutunut kasan hakkurin konkkia vaihtamaan,"

        Hakkurivirtalähteet toimivat korkealla taajudella, joka rikkoo konkat ajan mittaan.


      • Joakim_
        opielektroniikkaa kirjoitti:

        "(Duovolt?) olen joutunut kasan hakkurin konkkia vaihtamaan,"

        Hakkurivirtalähteet toimivat korkealla taajudella, joka rikkoo konkat ajan mittaan.

        Minä olen suunnitellut muutaman hakkurivirtalähteen ja olen sitä mieltä, että konkat valitaan ja sijoitetaan niin, että ne kestävät laitteen käyttöiän. 99,9% käyttäjistä ei osaa vaihtaa konkkia ja vaihdattaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa.

        Suuri tarve vaihtaa konkkia johtuu siitä, että käytetään alimitoitettuja tai huonolaatuisia konkkia. Usein tämän lisäksi konkat laitetaan liian kuumaan paikkaan tai koko laitteen jäähdytys on puutteellinen.

        Tuo Duovolt ei ollut kuin kesälomien vierrassatamassaoloajat kiinni 230V jännitteessä. Siis ehkä kymmenen päivää kaudessa ja silti lopetti toimintansa alle 10-vuotiaana.

        Mihin tarvitset kolmea lähtöä? Duovoltiissa ainakin lähdöt oli oikeasti vain diodilla erotettuja eli sama latausjännite oli molemmissa. Kaksilähtöinen Waeco näyttää olevan Marineassa 180 €, joka tietysti on enemmän kuin 137USD, mutta on laitekin laadukkaamman näköinen ja tunnettua merkkiä.


      • 12t51234
        Joakim_ kirjoitti:

        Minä olen suunnitellut muutaman hakkurivirtalähteen ja olen sitä mieltä, että konkat valitaan ja sijoitetaan niin, että ne kestävät laitteen käyttöiän. 99,9% käyttäjistä ei osaa vaihtaa konkkia ja vaihdattaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa.

        Suuri tarve vaihtaa konkkia johtuu siitä, että käytetään alimitoitettuja tai huonolaatuisia konkkia. Usein tämän lisäksi konkat laitetaan liian kuumaan paikkaan tai koko laitteen jäähdytys on puutteellinen.

        Tuo Duovolt ei ollut kuin kesälomien vierrassatamassaoloajat kiinni 230V jännitteessä. Siis ehkä kymmenen päivää kaudessa ja silti lopetti toimintansa alle 10-vuotiaana.

        Mihin tarvitset kolmea lähtöä? Duovoltiissa ainakin lähdöt oli oikeasti vain diodilla erotettuja eli sama latausjännite oli molemmissa. Kaksilähtöinen Waeco näyttää olevan Marineassa 180 €, joka tietysti on enemmän kuin 137USD, mutta on laitekin laadukkaamman näköinen ja tunnettua merkkiä.

        "Minä olen suunnitellut muutaman hakkurivirtalähteen ja olen sitä mieltä, että konkat valitaan ja sijoitetaan niin, että ne kestävät laitteen käyttöiän."

        Olet liian täynnä itseäsi. Väität olevasi parempi elektroniikkasuunnitelija kuin vaikka Invacilla ja LG:llä. Myöskin olet niin mestari, ettei genoasta tai code zerosta ole hyötyä 2.5 m/s tuulessa matkalla Helsinkistä Tallinaan. Perästaagi pitää olla First 30 veneessä, koska Bavaria Matchissa on,. Mieti vähän.

        Google :hakkurivirtalähde korjaus
        Noin 643 000 tulosta (0,45 sekuntia)
        Englanniksi tuloksia tulisi varmaan miljoonia ->konkkien hajoaminen on hakkurivirtalähteen ominaisuus. Käämimuuntajissa ei ole vastaava ongelmaa, mutta ne vievät enemmän tilaa ja ovat painavia.


      • brandiuskis
        Joakim_ kirjoitti:

        Minä olen suunnitellut muutaman hakkurivirtalähteen ja olen sitä mieltä, että konkat valitaan ja sijoitetaan niin, että ne kestävät laitteen käyttöiän. 99,9% käyttäjistä ei osaa vaihtaa konkkia ja vaihdattaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa.

        Suuri tarve vaihtaa konkkia johtuu siitä, että käytetään alimitoitettuja tai huonolaatuisia konkkia. Usein tämän lisäksi konkat laitetaan liian kuumaan paikkaan tai koko laitteen jäähdytys on puutteellinen.

        Tuo Duovolt ei ollut kuin kesälomien vierrassatamassaoloajat kiinni 230V jännitteessä. Siis ehkä kymmenen päivää kaudessa ja silti lopetti toimintansa alle 10-vuotiaana.

        Mihin tarvitset kolmea lähtöä? Duovoltiissa ainakin lähdöt oli oikeasti vain diodilla erotettuja eli sama latausjännite oli molemmissa. Kaksilähtöinen Waeco näyttää olevan Marineassa 180 €, joka tietysti on enemmän kuin 137USD, mutta on laitekin laadukkaamman näköinen ja tunnettua merkkiä.

        "Marineassa 180 €, j tunnettua merkkiä"

        Joo ja palavia, ylikuumenevia ja bugisia Samsungeja, Lumioita ja Appleja saa 500 eurolla ja ovat tunnettuja merkkejä toisin kuin nämä kiinalaiset kestävät älypuhelimet:
        http://www.fasttech.com/products/1101/10006243/1477602-thl-w100-4-5-qhd-quad-core-android-4-2-jellybean


      • brandiuskis
        Joakim_ kirjoitti:

        Minä olen suunnitellut muutaman hakkurivirtalähteen ja olen sitä mieltä, että konkat valitaan ja sijoitetaan niin, että ne kestävät laitteen käyttöiän. 99,9% käyttäjistä ei osaa vaihtaa konkkia ja vaihdattaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa.

        Suuri tarve vaihtaa konkkia johtuu siitä, että käytetään alimitoitettuja tai huonolaatuisia konkkia. Usein tämän lisäksi konkat laitetaan liian kuumaan paikkaan tai koko laitteen jäähdytys on puutteellinen.

        Tuo Duovolt ei ollut kuin kesälomien vierrassatamassaoloajat kiinni 230V jännitteessä. Siis ehkä kymmenen päivää kaudessa ja silti lopetti toimintansa alle 10-vuotiaana.

        Mihin tarvitset kolmea lähtöä? Duovoltiissa ainakin lähdöt oli oikeasti vain diodilla erotettuja eli sama latausjännite oli molemmissa. Kaksilähtöinen Waeco näyttää olevan Marineassa 180 €, joka tietysti on enemmän kuin 137USD, mutta on laitekin laadukkaamman näköinen ja tunnettua merkkiä.

        "Marineassa 180 €, tunnettua merkkiä. "

        http://www.motorhomefacts.com/ftoptitle-137867-waeco-perfect-charge-452a-problem.html

        "
        Waeco charger has blown,
        "


      • Vähän karkaa aiheest

      • Joakim_
        12t51234 kirjoitti:

        "Minä olen suunnitellut muutaman hakkurivirtalähteen ja olen sitä mieltä, että konkat valitaan ja sijoitetaan niin, että ne kestävät laitteen käyttöiän."

        Olet liian täynnä itseäsi. Väität olevasi parempi elektroniikkasuunnitelija kuin vaikka Invacilla ja LG:llä. Myöskin olet niin mestari, ettei genoasta tai code zerosta ole hyötyä 2.5 m/s tuulessa matkalla Helsinkistä Tallinaan. Perästaagi pitää olla First 30 veneessä, koska Bavaria Matchissa on,. Mieti vähän.

        Google :hakkurivirtalähde korjaus
        Noin 643 000 tulosta (0,45 sekuntia)
        Englanniksi tuloksia tulisi varmaan miljoonia ->konkkien hajoaminen on hakkurivirtalähteen ominaisuus. Käämimuuntajissa ei ole vastaava ongelmaa, mutta ne vievät enemmän tilaa ja ovat painavia.

        Elektroniikkasuunnittelussa tähdätään johonkin hintatasoon, käyttöikään ja suunnittelukustannukseen. Se, että LG hajoaa, ei tarkoita, että LG:n suunnittelija olisi huono. Hänelle ei todennäköisesti ole annettu tarpeeksi aikaa eikä tarpeeksi suurta budjettia osille kestävän laitteen toteutukseen.. Näin suunnitellaan "kertakäyttöelektroniikkaa" ja se on ihan hyväksyttävää kännyköissä, LCD-telkkareissa jne., jotka kehittyvät sellaista vauhtia, että kuitenkin ostetaan uusi parin vuoden päästä.

        Kiinteästi veneeseen asennettava elektroniikka ja kaikki muukin laitteisto, jonka on tarkoitus kestää 10 vuotta pitää suunnitella kestämään se 10 vuotta ilman tuollaisia turhia vikoja.

        Tietenkään vastaavia konkkavikoja ei ole lineaarisissa virtalähteissä tai paremminkin ne eivät ole yhtä yleisiä eikä niistä seuraa totaalista toimimattomuutta.

        Se ei tee konkkien hajoamisesta mitenkään väkisin hakkureihin littyvää ominaisuutta. Hajoavat konkat ovat lähes poikkeuksetta elektrolyyttikonkkia. Ne ovat halpoja kapasiteettiinsa ja jännitekestoonsa nähden, mutta ei niitä ole pakko käyttää lainkaan, vaan ne voi korvata tantaaleilla, keraamisilla tms.. Jos kuitenkin käyttää, voi valita ne siten, ettei olla lähelläkään niiden RMS-virran raja-arvoa eikä myöskään lämpötilamaksimia. Lisäksi voidaan valita elektrolyyttikonkka, jolle luvataan vaikkapa 8000 tunnin käyttöikä (maksimivirralla ja lämpötilalla) 1000 tunnin sijaan. Tällöin tietysti laitteen hinta nousee ja mahdollisesti laitteen kokokin kasvaa.


      • Joakim_
        Joakim_ kirjoitti:

        Elektroniikkasuunnittelussa tähdätään johonkin hintatasoon, käyttöikään ja suunnittelukustannukseen. Se, että LG hajoaa, ei tarkoita, että LG:n suunnittelija olisi huono. Hänelle ei todennäköisesti ole annettu tarpeeksi aikaa eikä tarpeeksi suurta budjettia osille kestävän laitteen toteutukseen.. Näin suunnitellaan "kertakäyttöelektroniikkaa" ja se on ihan hyväksyttävää kännyköissä, LCD-telkkareissa jne., jotka kehittyvät sellaista vauhtia, että kuitenkin ostetaan uusi parin vuoden päästä.

        Kiinteästi veneeseen asennettava elektroniikka ja kaikki muukin laitteisto, jonka on tarkoitus kestää 10 vuotta pitää suunnitella kestämään se 10 vuotta ilman tuollaisia turhia vikoja.

        Tietenkään vastaavia konkkavikoja ei ole lineaarisissa virtalähteissä tai paremminkin ne eivät ole yhtä yleisiä eikä niistä seuraa totaalista toimimattomuutta.

        Se ei tee konkkien hajoamisesta mitenkään väkisin hakkureihin littyvää ominaisuutta. Hajoavat konkat ovat lähes poikkeuksetta elektrolyyttikonkkia. Ne ovat halpoja kapasiteettiinsa ja jännitekestoonsa nähden, mutta ei niitä ole pakko käyttää lainkaan, vaan ne voi korvata tantaaleilla, keraamisilla tms.. Jos kuitenkin käyttää, voi valita ne siten, ettei olla lähelläkään niiden RMS-virran raja-arvoa eikä myöskään lämpötilamaksimia. Lisäksi voidaan valita elektrolyyttikonkka, jolle luvataan vaikkapa 8000 tunnin käyttöikä (maksimivirralla ja lämpötilalla) 1000 tunnin sijaan. Tällöin tietysti laitteen hinta nousee ja mahdollisesti laitteen kokokin kasvaa.

        Voit itse laskea valintojen vaikutuksia vaikkapa tällä: http://www.illinoiscapacitor.com/tech-center/life-calculators.aspx

        Hajoavat konkat ovat yleensä hakkurin lähtöpuolella eli akkulaturin tapauksessa ~15 V jännitteessä, sanotaan kooksi vaikka 1000 uF. Mahdollisimman halpoja osia ostava ostaa tuohon 85C 16V 1000h konkkia, jotka niukasti täyttäväy RMS-vaatimuksen, jolloin ne lämpenee 80 asteeseen. Noilla arvoilla konkka kestää keskimäärin 1500 tuntia eli kaksi kuukautta. Varmasti hajoaa konkkia laitteen käyttöiän aikana.

        Varman päällä suunnitteleva saattaisi ostaa 125C 35V 8000h konkkia, jotka ovat vielä selkesäti RMS-vaatimuksen ylittäviä, jolloin ne eivät lämpene kuin 50 asteeseen vastaavassa käytössä. Samassa käytössä tämä konkka kestää lähes 3 miljoonaa tuntia eli yli 300 vuotta. Tällä mitoituksella on erittäin epätodennäköistä, että konkkia hajoisi laitteen eliniän aikana.

        Ensimmäinen konkka voisi olla halkaisijaltaan vaikkapa 10 mm ja maksaa suurissa erissä 10 c/kpl. Jälkimmäinen taas 18 mm ja maksaa 2 €/kpl. Kestävä valinta on siis selkeästi kalliimpi ja suurempi (tilavuus yli 5-kertainen). Vielä kestävämpi valinta olisi laittaa keraamiset tai tantaalikonkat, joille ei yleensä edes ilmoiteta käyttöikää. Noita tarvittaisiin muutama rinnakkain ja hinta nousisi edelleen, mutta koko pienenisi takaisin.

        Esimerkki on tietysti äärimmäinen, mutta kertoo sen, että hajoavat konkat ovat valinta- ja optimointikysymys, ei mikään välttämätön seuraus hakkurin käytöstä.


      • herätkäää
        Joakim_ kirjoitti:

        Elektroniikkasuunnittelussa tähdätään johonkin hintatasoon, käyttöikään ja suunnittelukustannukseen. Se, että LG hajoaa, ei tarkoita, että LG:n suunnittelija olisi huono. Hänelle ei todennäköisesti ole annettu tarpeeksi aikaa eikä tarpeeksi suurta budjettia osille kestävän laitteen toteutukseen.. Näin suunnitellaan "kertakäyttöelektroniikkaa" ja se on ihan hyväksyttävää kännyköissä, LCD-telkkareissa jne., jotka kehittyvät sellaista vauhtia, että kuitenkin ostetaan uusi parin vuoden päästä.

        Kiinteästi veneeseen asennettava elektroniikka ja kaikki muukin laitteisto, jonka on tarkoitus kestää 10 vuotta pitää suunnitella kestämään se 10 vuotta ilman tuollaisia turhia vikoja.

        Tietenkään vastaavia konkkavikoja ei ole lineaarisissa virtalähteissä tai paremminkin ne eivät ole yhtä yleisiä eikä niistä seuraa totaalista toimimattomuutta.

        Se ei tee konkkien hajoamisesta mitenkään väkisin hakkureihin littyvää ominaisuutta. Hajoavat konkat ovat lähes poikkeuksetta elektrolyyttikonkkia. Ne ovat halpoja kapasiteettiinsa ja jännitekestoonsa nähden, mutta ei niitä ole pakko käyttää lainkaan, vaan ne voi korvata tantaaleilla, keraamisilla tms.. Jos kuitenkin käyttää, voi valita ne siten, ettei olla lähelläkään niiden RMS-virran raja-arvoa eikä myöskään lämpötilamaksimia. Lisäksi voidaan valita elektrolyyttikonkka, jolle luvataan vaikkapa 8000 tunnin käyttöikä (maksimivirralla ja lämpötilalla) 1000 tunnin sijaan. Tällöin tietysti laitteen hinta nousee ja mahdollisesti laitteen kokokin kasvaa.

        "Kiinteästi veneeseen asennettava elektroniikka ja kaikki muukin laitteisto, jonka on tarkoitus kestää 10 vuotta pitää suunnitella kestämään se 10 vuotta ilman tuollaisia turhia vikoja."

        Tuo pitäisi kertoa vaikka Raymarinelle:-)


      • no niin karkaa
        Vähän karkaa aiheest kirjoitti:

        No joo, Waeco nyt ei ole mikään paras mahdollinen, mutta Joakim on kyllä oikeassa kirjoittaessaan tuosta Invac Duovoltista

        Mitähän nuo samsungit ja nokiat tähän asiaan liittyy...

        "Joakim on kyllä oikeassa kirjoittaessaan tuosta Invac Duovoltista"

        Hyvä laite on Invac Duovolt, joissain veneessä on voinut kosteus tai jännitepiikki hajoittaa latureita. Samlex SEC-1215UL tulee myös veneen sisälle kuivaan paikkaan.


      • reaalimaailmaa
        Joakim_ kirjoitti:

        Voit itse laskea valintojen vaikutuksia vaikkapa tällä: http://www.illinoiscapacitor.com/tech-center/life-calculators.aspx

        Hajoavat konkat ovat yleensä hakkurin lähtöpuolella eli akkulaturin tapauksessa ~15 V jännitteessä, sanotaan kooksi vaikka 1000 uF. Mahdollisimman halpoja osia ostava ostaa tuohon 85C 16V 1000h konkkia, jotka niukasti täyttäväy RMS-vaatimuksen, jolloin ne lämpenee 80 asteeseen. Noilla arvoilla konkka kestää keskimäärin 1500 tuntia eli kaksi kuukautta. Varmasti hajoaa konkkia laitteen käyttöiän aikana.

        Varman päällä suunnitteleva saattaisi ostaa 125C 35V 8000h konkkia, jotka ovat vielä selkesäti RMS-vaatimuksen ylittäviä, jolloin ne eivät lämpene kuin 50 asteeseen vastaavassa käytössä. Samassa käytössä tämä konkka kestää lähes 3 miljoonaa tuntia eli yli 300 vuotta. Tällä mitoituksella on erittäin epätodennäköistä, että konkkia hajoisi laitteen eliniän aikana.

        Ensimmäinen konkka voisi olla halkaisijaltaan vaikkapa 10 mm ja maksaa suurissa erissä 10 c/kpl. Jälkimmäinen taas 18 mm ja maksaa 2 €/kpl. Kestävä valinta on siis selkeästi kalliimpi ja suurempi (tilavuus yli 5-kertainen). Vielä kestävämpi valinta olisi laittaa keraamiset tai tantaalikonkat, joille ei yleensä edes ilmoiteta käyttöikää. Noita tarvittaisiin muutama rinnakkain ja hinta nousisi edelleen, mutta koko pienenisi takaisin.

        Esimerkki on tietysti äärimmäinen, mutta kertoo sen, että hajoavat konkat ovat valinta- ja optimointikysymys, ei mikään välttämätön seuraus hakkurin käytöstä.

        "hajoavat konkat ovat valinta- ja optimointikysymys, ei mikään välttämätön seuraus hakkurin käytöstä. "

        Harvat tietävät ostaessaan sähkölaitteita, mitä komponentteja niissä on.Sen sijaan internetisssä on tarinaa ja videoita, miten hakkurivirtalähteiden konkkia vaihdetaan. Tässä ohjeet Invac Duovoltille:
        (google translate)
        Olen akkulaturi (merkki: INVAC, säännellään kytkentä sarja, 15A, 2 lähtöä), joka ei enää toimi (antojännite: OK, mutta ei valtaa!). Tämä laite on muutaman vuoden, mutta ei ollut kovin kiireinen.
        Avaamisen jälkeen, huomasin, että neljä kondensaattoreita "heittää" (katso kuvat) viittauksia.:
        - 2200 microF, WV 25, 105 ° C (2 exempliares)
        - MicroF 470, 200V, 85 ° C (2 kpl)
        Aion korvata itselleni (hinta: 20 euroa).

        Nyt Invac Duovolt on tunnetumpi kuin Waeco, joten Samlex SEC-1215U voi olla suorastaan loistava laite.


    • _:er_:GF;er_:;g-.ER;

      Mikä oli se alkuperäinen laskukaava, jolla saatiin laskettuaa oikea laturin koko?

    • virtanen

      1 A / 10A akkua

      • abc6

        "Virtanen" yritti luultavasti sanoa:

        Akkulaturin antaman virran tulee olla vähintään 1 ampeeri (A) jokaista akuston ampeerituntia (Ah) kohden.


    • Järkeä saa käyttää

      Mitä jos hommaisit sellaisen salkkuaggregaatin jossa on 12V ulosotto.
      Ei turhia huolia, liitoksia, johtohässäkkää ja rikkoutuvia ylimääräisiä härpäkkeitä.

      • HiiHaa 16 + 1

        Eipä taida kannattaa. Ei rahallisesti eikä sähköntuotolla. Hondan salkkuaggregaatit antavat kahdeksan (8) amperia virtaa.

        Tehokkaampaa, halvempaa ja tarkempaa ladata veneen moottorin laturilla.


      • HiiHaa 3+7
        HiiHaa 16 + 1 kirjoitti:

        Eipä taida kannattaa. Ei rahallisesti eikä sähköntuotolla. Hondan salkkuaggregaatit antavat kahdeksan (8) amperia virtaa.

        Tehokkaampaa, halvempaa ja tarkempaa ladata veneen moottorin laturilla.

        Täsmentäen 8 A / 12 V ,,,


      • Totta niin
        HiiHaa 3+7 kirjoitti:

        Täsmentäen 8 A / 12 V ,,,

        Mutta aloittaja kysyi juuri latausta salkkuagrekaatilla, ei moottorilla tai Hondalla.


      • HiiHaa 19 + 10
        Totta niin kirjoitti:

        Mutta aloittaja kysyi juuri latausta salkkuagrekaatilla, ei moottorilla tai Hondalla.

        Kommentti oli tarkoitettu nimimerkin 'Järkeä saa käyttää' ehdotukselle käyttää salkkuaagregaatien 12 V ulostuloa ilman erillisiä latureita.

        "Mitä jos hommaisit sellaisen salkkuaggregaatin jossa on 12V ulosotto.
        Ei turhia huolia, liitoksia, johtohässäkkää ja rikkoutuvia ylimääräisiä härpäkkeitä. "

        Niin toimiessa voi vain hävitä, lopputuloksena on yksi rikkoutuva lisähärpäke (salkkuaggregaatti) ja tehottomampi lataus kuin veneen omalla koneella ladaten ja vielä ilman mitään älyä.


    • Daneli

      Siis jos latausjännite on 12v ja virta 8A, ei lopputulos voi olla todellakaan edes tyydyttävä....Liekö edes mahdollista saada akkuihin virtaa tuosta 12V-ulosotosta...
      Ainoa järkevä tyyli ladattaessa salkkuaggregaatilla on: Salkkuaggregaatin 230V lähdöstä sopiva (mielellään 3x2,5mm2) roikka tehokkaaseen (Akun tarvitsema kapasiteetti samanaikainen kulutusvirta päälle) maasähkölaturiin kiinni ja laturi oikein kytkettynä akkuun...

      • ofbuicks

        Jos kukaan tuntee tai jaksaa googlettaa, niin mulla on tarpeettomana avaamattomissa paketeissa 1kpl Gys Batium 15a/24V 60e, 1kpl Gys Batium 15a/24V 60e ja 1kpl 7a/24V 50e. Kaikki mikroprosessoriohjattuja älylatureita, valmistusmaa Ranska. Lisäksi yksi vähän käytetty Gys Inverter 40HF 12/24V, ovh n. 500e, hinta 210e. Markkinahinnat löytyvät esim. idealo.de hakusanalla Batium 15/24. Helsingissä ovat. O4oo813222, mielellään textari, niin soitan takas.


    • HiVoltage

      Vanha ketju, mutta aina ajankohtainen.
      Mitenkä sitten se juttu että moottorin laturilta joudutaan kuitenkin myös jakamaan latausvirta esim kolmen akun kesken. Voisiko järjestelmän suunnitella siten että jakaja on älykäs ja hoitaa jaon sekä moottorin että isohkon maasähkölaturin ladatessa ?

      Itse olen noissa latureissa arvostanut myös "supply" toimintoa, jolla voi talvikaudella syöttää jännitteet esim valaistusta varten veneeseen ilman akkujakin.

      • pöhdintaa

        Yleensä moottori ja maasähkölaturi ei ole käytössä samaan aikaan, mutta kai niinkin voi tehdä en kyllä heti keksi miksi. Laturit toimivat jännittettä mittaamalla. Älykkään laturin äly himmenee siinä vaiheessa, kun samaan akkuun tulee syöttö toisestakin latauslaitteesta.

        Todennäköisesti älyllinen maasähkölaturi lopettaa lataamisen koska moottorin laturi nostaa jännitteen niin korkealle, että maasähkölaturin latauksen lopettamiskynnys ylittyy. Tämän jälkeen ladataankin sitten taas yhdellä laturilla.

        Kahdesta laturista voisi olla hyötyä siinä tapauksessa ettei yksi riitä nostamaan jännitettä. Käytännössä moottorilaturi kuitenkin on niin tehokas, että se sammuttaa verkkolaturin. Akkujen erottaminen toisistaan ei nopeuta latausta koska moottorilaturi on nopein tapa ladata kaikki akut yhtäaikaa.


      • HiVoltage

        Ei siitä tietenkään ollut kyse että nuo samaan aikaan lataavat. Vaan sitä että jaon akuille ja latausvalvonnan hoitaisi sama kapine moottorin ja ulkoisen laturin kanssa.


      • CtekVaanOnkoHyvä

        Eikös Ctekillä ole moinen tai siis pari härpäkettä yhdessä tekee tuon. S/Y Iiriksellä taisi olla viallinen moinen ja paljon akkumurheita.

        Muillakin valmistajilla lienee


      • turhanpaljon
        HiVoltage kirjoitti:

        Ei siitä tietenkään ollut kyse että nuo samaan aikaan lataavat. Vaan sitä että jaon akuille ja latausvalvonnan hoitaisi sama kapine moottorin ja ulkoisen laturin kanssa.

        Jaa.
        Onko kellään rautalankaa?!

        Jos sinulla on moottori käynnissä, sen laturi lataa kaikki akkupankit nopeasti niin, että ne ovat normaalisti rinnan. Jos haluat, voit laittaa akkujen väliin normaalin haistelevan releen, joka kytkee hupiakun moottoriakun rinnalle, kun moottorin laturi puskee virtaa.

        Oma viritykseni on kahteen suuntaan haisteleva rele koska molemmilla akkupankeilla on oma moottorinsa. Rele on kytkimen päässä. Etuna on, että jos toisen moottorin laturi hajoaa, voi toisella koneella ladata kaikki akut. Sama pätee tietenkin myös maasähkölaturiin. Normaalisti rele on kuitenkin auki.

        Maasähkölaturissa on kaksi kolmesta lähdöstä käytössä. Mootoriakkupankki on ensisijainen, joka ladataan täyteen ja vasta sitten hupiakkupankki. Ohjelma on laturin sisällä eikä vaadi toimenpiteityä asennuksen jälkeen.

        Sokerina pohjalla on vielä manuaalikytkin, jolla akkupankit saa kytkettyä hetkellisesti rinnan siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että jotain haloaa ja moottoriakku on tyhjä.

        Näiden lisäksi on tietenkin generattori ym latausvälineitä.

        Voi ehkä tuntua liioittelulta, mutta veneellä on tarkoitus asua viikkokausia ilman maasähköä ja samalla pitää ruoka kylmänä ja suihkuvesi sekä hytit lämpiminä.


      • HiVoltage

        Loistava ratkaisu kaikille kellä laksi myllyä. Meille yhden koneen ja kolmen akun kanssa pähkäileville optimaalinen ratkaisu, ainakin purkkien lukumäärässä onvielä hakusessa. Lisätään soppaan vielä aurinkopaneelit. Eli kolme lataavaa ja kolme akkua. Ctek mainittu, onko kokemuksia ko. systeemistä.


      • qefQWEDFQWEDF
        HiVoltage kirjoitti:

        Loistava ratkaisu kaikille kellä laksi myllyä. Meille yhden koneen ja kolmen akun kanssa pähkäileville optimaalinen ratkaisu, ainakin purkkien lukumäärässä onvielä hakusessa. Lisätään soppaan vielä aurinkopaneelit. Eli kolme lataavaa ja kolme akkua. Ctek mainittu, onko kokemuksia ko. systeemistä.

        Ei tuo kovin kummoiselta ongelmalta tunnu. Olennaista taitaa olla kuitenkin se, että pystyy päättämään, mikä akku on tärkein. Yleensä se on moottorin akku koska hädän sattuessa moottori voi olla välttämätön ja moottorin laturilla saa muut akut täyteen, vaikka siihen voi mennä tovi.

        Kannattaa hankkia sellainen maasähkölaturi, jossa on lähdöt jokaiselle akkupankille erikseen. En tiedä tarvitseeko aloittaja kaksi lähtöä vai kolme eli onko akkujen lukumäärä akkupankkien lukumäärä. Kumpiakin löytyy. Niissä priorisoidaan latausjärjestys.

        Moottorilaturi kannattaa kytkeä niin, että se priorisoi moottoriakun. Siihen löytyy valmiita paketteja. En lähtisi yhdistelemään moottorin laturia ja maasähköä siksi, että niiden lataustehot on eri luokkaa ja maasähkölaturin pitää pystyä ylläpitolataukseen, mitä moottorilaturi ei tee.

        Aurinkokennoista ei ole kokemusta, mutta eikö kennon perän voi laittaa kaksi lataussäädintä rinnan? Hupiakun säätimen voisi laittaa aloittamaan latauksen vasta, kun moottoriakun jännite on esim 80% varauksesta.

        Kannattaa myös laskea paljonko virtaa menee automaattisten releiden käyttämiseen. Jos se ylittää vaikkapa aurinkokennon tehon, niin on turha viritellä sen enempää.


    • Yhdellä_lähdöllä

      1-2-Both kahden akun systeemissähän akut ovat aina kytketyt toisiinsa miinuskaapeleistaan, ja pluskaapelit menevät 1-2-Both-akkukytkimelle.
      Ne akut voi kyllä ladata yksinkertaisella halvalla yhden lähdön akkulaturilla kun kääntää veneen akkukytkimen Both-asentoon, akkulaturin pluskaapelin ykkösakun plus-napaan, ja miinus-kaapelin kakkosakun miinusnapaan.

    • sTeknikko

      Latautuu nopeammin kun laittaa pluskaapelin kakkosakkuun ja miinuskaapelin ykkösakkuun.

    • hitaasti_täyteen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8049
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2111
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2030
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      92
      1680
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      52
      977
    9. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      918
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    Aihe