Missä vaiheessa esim sunnuntaimessua ripittäytyminen tulisi suorittaa?
Pitääkö siihen erikseen varata aika?
Ymmärtävätkö katoliset papit suomen kieltä?
Miten rippi käytännössä etenee (vuoropuhelu?)
Mitä asioita olette ripissänne kertoneet eli pitääkö olla
kovin yksityiskohtainen selvitys vai riittääkö pelkkä ilmoitus
"Olen tehnyt syntiä"?
Ripittäytyminen
6
435
Vastaukset
- kääntynyt
Mariassa mahdollisuus yksityiseen rippiin on puoli tuntia ennen messua. Minä esim. käyn ripillä noin kerran kuussa. Ilmoittautumista ei ole, asetutaan vain mahdollisen jonon päähän.
Papit osaavat vastata suomenkieliseen rippiin mielestäni hämmästyttävän viisaasti. Kopissa on valmis vuoropuhelun runkoteksti, johon ripittäytyjä vain lisää tunnustamansa synnit. Kotona on hyvä etukäteen tutkia sydäntään ja kirjoittaa lapulle, mitä haluaa tunnustaa. Kaikki suuret synnit pitää tunnustaa mahdollisimman pian ja ainakin ennen Eukaristiaa. Ensimmäisellä kerralla kirkkoon liittyessä tunnustetaan menneet synnit, sen jälkeen joka ripillä eniten sydäntä painavat asiat. Messussa on yhteinen rippi, jossa saa anteeksi jokapäiväiset pienet synnit.
Eukaristiaan voi osallistua vain armon tilassa. - Entinen Luterilainen
Toivottavasti auttaa, jos käytän numeroita.
1. Ripillä pitää käydä kun on tehnyt syntiä, että on puhdas vastaanottamaan ehtoollisen. Ison syntitaakan alla et saa ottaa vastaan ehtoollista.
2. Ei tarvitse varata aikaa vaan pappi päivystää välillä rippikopissa. Silloin siellä on valo ja ripittäytyjän ovi auki.
3. Jos olet tehnyt jotain, niin voit käydä vaikka esim. keskiviikkona ripittäytymässä ja osallistua sunnuntain Eukaristiaan (ehtoolliseen)...mikäli et syyllisty uudestaan syntiin.
4. He ymmärtävät suomea ja tarvittaessa pystytään järjestämään rippi myös monella muullakin kielellä. Tosin ainoastaan Katolilaiset voivat käydä ripillä.
5. Vuoropuhelu ja vastaava opastetaan infokurssilla Katolisuudesta. Se ei ole vaikeaa ja selviää siinä vaiheessa, jos lähdet tielle kohti Katolilaisuutta. Katolilaiseksi ei vain käännytä vaan se on aika pitkä tie ja kun on tarpeeksi näyttöä ja olet kunnolla sitoutunut, niin Piispa voi antaa suostumuksensa sinun kirkkoonottoon. Yleensä puhutaan noin vuodesta.
6. Synnit kerrotaan konkreettisesti jokainen asia erikseen, ei yleisesti. Niitä pitää oikeasti katua ja oikeasti olla valmis muuttumaan. Synninpäästön lisäksi tulee sovitustehtäviä, jotka pitää hoitaa.
7. Jos käännyt Katolilaiseksi, niin ensimmäinen rippi on hiukan erilainen. Siihen varataan aika (se kestää pitempään kun on paljon asioita purettavana) ja siinä käsitellään asiat vähän isompina paketteina...isot asiat kuitenkin erikseen.- katoliiklane1
Ensimmäinen rippi olisi varmaan parempi toteuttaa ihan face to face papin kanssa pappilassa. Ei ihan helppoa tunnustaa elämänsä synnit, mutta hyvä olla sen jälkeen.
- määkinja
Ripin kaava
Ripittäytyjä: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.
Pappi: Herra olkoon sinun sydämessäsi, jotta vilpittömin mielin tunnustaisit syntisi.
Ripittäytyjä: Aamen.
Ripittäytyjä: Tunnustan Jumalalle ja sinulle, isä, että olen tehnyt seuraavia syntejä:
Ripittäytyjä: Jeesus Kristus, Jumalan Poika, ole minulle syntiselle armollinen.
Pappi: Jumala, joka on laupeuden isä, on sovittanut maailman itsensä kanssa Poikansa kuoleman ja ylösnousemuksen kautta ja vuodattanut Pyhän Hengen syntien anteeksi saamiseksi. Hän itse antakoon sinulle anteeksiannon ja rauhan kirkkonsa palveluviran kautta. Ja minä päästän sinut synneistäsi Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Ripittäytyjä: Aamen.
Pappi: Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä.
Ripittäytyjä: Sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.
Pappi: Jumala on antanut sinulle syntisi anteeksi. Mene Herran rauhassa.
Ripittäytyjä: Kiitos Jumalalle. - 7 kertaa 7
Millaisia ovat käytännössä nuo "sovitustehtävät"?
Saisinko ihan konkreettisen esimerkin? - Entinen Luterilainen
Ei mahdottomia.
Ne ovat henkilökohtaisia asioita, joita ei ole välttämättä ole hyvä laittaa keskustelupalstoille. Katolilaiset keskustelee niistä jonkun verran keskenään, mutta sitten se, mitä niistä puhutaan ei Katolilaisille onkin hankalampi kysymys.
Itse olen kertonut läheisille ei Katolilaisille ystävilleni vain suuntaa antavasti jotain ja senkin vain kasvokkain.
Jos Katolilaisuus kiinnostaa ja tulet esim. infokurssille, niin ajan kanssa nuokin selviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841