Onko olemassa katolista kulttuuria?

ytrewq2

Onko olemassa katolilaista kulttuuria? Jos on, kuinka se näkyy jokapäiväisessä elämässä? Mitä siihen kuuluu, jos sellainen on? Mikä on keskeistä? Mikä ei keskeistä? Onko olemassa katolisia osakulttuureita (subculture)?

3

313

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan sitä

Esim. :gregoriaaninen musiikki ja muu katolinen kirkkomusiikki, pyhiinvaellukset, paastot, kalansyönti perjantaisin, ikonit, Marian ja pyhimysten patsaat, kirkkotaide ja arkkitehtuuri, messut, hetkipalvelukset, rukouskirjat, ruusukot ja ruusukkorukous, sääntökunnat ja luostarit, Danten Jumalainen näytelmä, katolinen moraali, Ordo (Raamatun tekstit kullekin päivälle) ja pyhimysten muistopäivät.

• ytrewq2

OK, onko katolilainen kulttuuri sama joka maassa vai eroaako se? Jos eroaa, mitä eroavaisuuksia on?

• KirkkoaUudistettava

Katolisella nykykulttuurilla voidaan ymmärtää: a) katolisen kirkon kulttuuria b) katolisten maiden kulttuuria c) protestanttinenmmistöisten maiden katolisten alueiden kulttuuria (esim. Baijeri ja Rhode Island).

Kirkon kulttuuri eroaa maittain esim. niin että USA:ssa ja Vatikaanissa on kunnon palkat (muuten ei saada riitävästi pätevää väkeä) ja siten että osa kirkoista ottaa etäisyyttä Vatikaaniin - esim. USA:n katolista kirkkoa ei paavi ole koskaan paljon komennellut.

Katolisten kulttuuri eroaa siten, että Euroopassa kusettamismentaliteetti alkaa italiankielisestä Sveitsistä (muualla Sveitsissä harvinaisempaa katolisillakin). Katolisista suurin osa on nimellisesti kristittyjä. Uskonto rajaa avioeron mahdollisuutta (rikkaille kuten Monacon prinsessalle avioliiton mitätöinti järjestetään/järjestettiin).

Katolisessa kirkossa on useita päällekkäisiäkin osakulttuureita:

- sääntökunnat ja salajärjestöt
      - Saksassa osa katolisista on vasemmalla samoin Etelä-Amerikassa
      - homojen verkostot; papistohomot, maallikkohomot ja sekaryhmät
      - kuriositeettina mainittakoon Englannin Wight -saaren matalaa profiilia pitävä katolisten yhteisö

KAIKISSA suurissa organisaatioissa on alakulttuureja samoin kaikissa valtioissa; Pohjois-Koreankin yritykset yhtenäiskulttuurin aikaansaamiseksi johtivat surullisiin tuloksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66