Apua polven lukko-oireisiin?!

Polvi lukossa.

Mikä niihin auttaa? Tänään koulussa ku istuin ja välillä laitoin jalkaa silleen suoraan ja koukkuun, kokoajan jäi lukkoon ja naksui. Sit kävellessä sattu ihan helkkaristi, ku yhtäkkiä menee koukkuun. Se on todella raivostuttavaa ku mikään ei auta.. :s Kun jalan laittaa tarpeeks suoraks ja yrittää koukistaa,, ni menee lukkoon eikä meinaa aueta. Väkisinkö se pitää vaan koukistaa? Jos vaan työntää sitä koukkuun vaikka lukko jää päälle, ni sinä polven eessä muljahtaa joku ja lukko aukeaa.

Voiko se lukkoon menon takia lähtee alta kokonaan? Se tässä vähän pelottaakin. Kukaan lääkäri ei oo ottanut mitään kantaa lukkoihin.

40

12973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polvi vaivainen

      Varaa ortopedille aika saattaa olla nivelkierukka menny kyllä kannattaa tutkituttaa ei pian tule kuntoon ollenkaan ja saattaa polvesta mennä muutakin rikki

      • Polvi lukossa.

        Kyllä muuten vois varatakin, mutta tähystys tehty magneettikuvat otettu, eikä kuvissa mitään näkynyt. Tähystyksessä näkyi osittainen eturistisiteen repeämä,

        Ja viimeks se ortopedi oli niin p*rseelle ammuttu, että huhuh! Hirmu tympeenä totes, ettei oo mitään kuvissa.

        Meinasin, että pitäskö varata yksityiselle aika ja kattoo mitä siellä sanovat kuvista. Ennenkii ollu silleen, että julkisella puolella eivät sano mitään, mut yksityisellä eri ääni kellossa.

        Määräs se sentään kunnon särkylääkettä, toisinku joku tk:n lääkäri, jonka kanssa väittelin varmaa 5minuttia, että auttaako burana ja panadol.Se väitti että auttaa, vaan olinpahan oikeessa. Jännä, että siinä missä tk-lääkäri ei "uskalla" määrätä vahvempia särkylääkkeitä kuin 600mg burana ja 1g panadol, ni ortopedi kuitenkii mun pyynnöstä niitä määräs.

        Ja tk-lääkäri ei kuulemma uskaltanut poistaa polvesta nestettä, ettei sinne mee pöpöä. Ortopedin mielestä polvessa ei nestettä ollut, mut ku 2pääivää ortopedin käynnin jälkeen kävin fysioterapeutilla, ni sano, että polvessa on hirveenä kudosnestettä.


    • kipuinen

      Mene yksityiselle, se kannattaa. Mulle sanoi yks terkkarilääkäri, kun kaksi vuotta sitten menin ensi kertaa valittamaan polveani - oireena särkyä, lukkoilua, naksumista ja tarvetta naksauttaa - että sulla naksuu varmaan nivelet muutenkin. Nyt olen yksityisen lääkäriaseman ortopedin potilas, diagnoosina polven rustovaurio. Naksuminen kuuluu just vaivaan. Itselläkin on tuota lukkoilua, ja välillä tuntuu, ettei polvea saa suoraksi ollenkaan. Koukkuun kyllä menee helpommin, mutta naksuu yhä enemmän. Suoristaminen on kivuliaampaa. Autoakin kun ajaa (automaattivaihteinen auto ja vasen jalka se kipeä) niin välillä kun yrittää jalkaa suoristaa, se vain ei meinaa suoristua.

      Mutta mene yksityiselle, jos polvi tosiaan vaivaa ja haittaa elämää. Kyllä se kannattaa.

      • Ap..

        Meinasin ens kuun alussa käydäkii yksityisellä ortopedillä. Voihan se olla, että se, joka on ne kuvat kattonut, ni ei oo osannut kattoo tai ei oo huomannut mitään tai jotain.. Mut ei oo yksityisellä varaa käydä kuin kerran, maksaa kuitenkii 80e /per kerta.

        Ja opettaja, jonka kanssa juteltiin polvesta, ni sano, että varmasti se fysiatri osaa tulkita ne kuvat..


    • kipuinen

      Mulla ei ensimmäinen radiologi nähnyt magneettikuvissa mitään, eikä ensimmäinen yksityisen lääkäriaseman ortopedi myöskään. Hän ei ollut polviasiantuntija, mutta oli ainoa ortopedi oman paikkakunnan lääkäriasemalla. Menin sitten toiseen paikkaan fysioterapeutin suosittelemalle polvivammojen asiantuntijana tunnetun ortopedin luo, ja hän tutki kuvia ihan toisella tavalla, etsien vaivaa. Hän epäili näkevänsä irtopalan, mutta kuvasta ei voinut varmaksi sanoa. Joka tapauksessa hänen mukaansa kannatti tähystää.

      Tähystyksessä sitten ilmeni yllätyksenä tuo rustovaurio. Se ei näkynyt kuvissa, osui juuri sellaiseen kohtaan. Eli tästä opimme sen, ettei magneettikuvistakaan aina kaikki vaivat näy. Älä tyydy sellaiseen vastaukseen, että koska kuvista ei mitään näy, mikään ei ole vialla. Kyllä sä itse tiedät, oletko oikeaa vaivaa valittamassa vai et. Ihminen osaa omia kiputilojaan kyllä tulkita.


      Mistä päin olet? Kannattaa panostaa ortopedin valintaan ja tutkia, kuka olisi polviin erikoistunut. Sellainen ortopedi kuitenkin katselee päivittäin magneettikuvia ihmisten polvista, ja osaa etsiä oireidenkin perusteella mahdollista vaivaa. Tampereelta osaan suositella hyvää ortopedia, jos niiltä seuduin olet.

      • Ap...

        Kuopiosta oon.

        Tällä viikolla olin koulun kanssa leirikoulussa, siellä käytiin melomassa, istuttiin kanootissa silleen jalat koukussa edessä, kun ei saanut muuten istua. Jalkaan koski kokoajan, välillä puutui nilkasta varpaisiin. Sitten käytiin vielä kävelee luontopolku, 2,5kilsaa sellasta vaikee kulkusta metikköö, kantoja, liukkaita pitkospuita, ala-ja ylämäkiä. Välillä polvi naksahteli, muttei kuitenkaan siellä lukkoon lyönyt. Suostuin ihan mukisematta kävelemään, ku opettajat ei olis kuitenkaan antaneet olla kävelemättä. Sano vaan se toinen, että tuo kävely oli varmaan hyväks sun polvelle. 3-viikkoo sitten fyssari kielsi ylimääräisen kävelyn, mut sen fyssarin luo ei enää pääse. Toinen fyssari ei sanonut mitään mistään kielloista ja ortopedikii sano, että ei oo rajoittteita polven käytön suhteen.

        Nyt onkii kokopäivän koskenut polveen. Välillä naksahtelee jos nousee istumasta seisomaan ja jos seisoo, ni tulee järkyttävät kivut.

        Mutta ei ku lääkärit vaan sanoo, että ei oo mitään. Voikohan mitenkään vaatia mistään, että joku toinenkii lääkäri kattois ne kuvat?

        Kokoajan koskee joka puolelle polvee ja sen lisäks reiteen, pohkeeseen, välillä nilkkaankin.


      • Ap...
        Ap... kirjoitti:

        Kuopiosta oon.

        Tällä viikolla olin koulun kanssa leirikoulussa, siellä käytiin melomassa, istuttiin kanootissa silleen jalat koukussa edessä, kun ei saanut muuten istua. Jalkaan koski kokoajan, välillä puutui nilkasta varpaisiin. Sitten käytiin vielä kävelee luontopolku, 2,5kilsaa sellasta vaikee kulkusta metikköö, kantoja, liukkaita pitkospuita, ala-ja ylämäkiä. Välillä polvi naksahteli, muttei kuitenkaan siellä lukkoon lyönyt. Suostuin ihan mukisematta kävelemään, ku opettajat ei olis kuitenkaan antaneet olla kävelemättä. Sano vaan se toinen, että tuo kävely oli varmaan hyväks sun polvelle. 3-viikkoo sitten fyssari kielsi ylimääräisen kävelyn, mut sen fyssarin luo ei enää pääse. Toinen fyssari ei sanonut mitään mistään kielloista ja ortopedikii sano, että ei oo rajoittteita polven käytön suhteen.

        Nyt onkii kokopäivän koskenut polveen. Välillä naksahtelee jos nousee istumasta seisomaan ja jos seisoo, ni tulee järkyttävät kivut.

        Mutta ei ku lääkärit vaan sanoo, että ei oo mitään. Voikohan mitenkään vaatia mistään, että joku toinenkii lääkäri kattois ne kuvat?

        Kokoajan koskee joka puolelle polvee ja sen lisäks reiteen, pohkeeseen, välillä nilkkaankin.

        Jos muuten menee yksityiselle, ni näkeekö ne siellä ne julkisella puolella otetut magneettikuvat?


      • kipuinen
        Ap... kirjoitti:

        Jos muuten menee yksityiselle, ni näkeekö ne siellä ne julkisella puolella otetut magneettikuvat?

        Pyydä ne kuvat itsellesi. Onhan sulla oltava oikeus saada omat potilastiedotkin. Soita vaikka terkkariin ja pyydä lähettämään postissa, tai ilmoita hakevasi. Otat ne kuvat sitten mukaasi ortopedin luo.

        Saattavat kysyä, miksi tarvitset omia kuviasi, mutta eihän sun tarvitse siihen vastata, ja ainahan voit sanoa, että vaihdat yksityispuolelle, kun vaiva ei muuten ratkea. Itse hankin röntgenkuvani yhdeltä yksityiseltä klinikalta, ja kysyivät siellä, että mitä niillä teen. Mun polvi, mun kuvat. Vaikka kehystäisin ne seinälleni, mitä sitten?

        Älä jätä tuota tohon. Pakko on olla jokin vika, ja yritä nyt saada joku muu tulkitsemaan kuvia. Ja jos siellä kuvissa ei mitään näy, niin silti voi olla aihetta tähystää. Yksityispuolella se vain maksaa rahaa. Itse maksoin ensimmäisen tähystyksen itse, mutta sain lopulta rahat takaisin vakuutuksesta, kun toimenpide varmisti tapaturman.

        Fysioterapiaa olet siis yrittänyt? Auttaako se yhtään? Ei mullakaan ole mitään rajoituksia sen suhteen, mitä saan tehdä, mutta tietyt asiat vain sattuu ja aiheuttaa särkyä & kipua. Paikalleen ei kuitenkaan kannata jäädä, ja muista pitää reisilihakset kunnossa. Sitten vasta ongelmia on, jos lihakset surkastuvat, ja alat hankkia massaa takaisin. Nimimerkillä kokemusta on.

        Ihmisessä kaikki vaikuttaa kaikkeen: jos on polvi kipeä, on todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa vaivaa myös pohkeissa, reisilihaksissa ja pakaroissa, alaselässäkin. Voishan sulla olla vaikka jokin hermopinne, mikä aiheuttaa kivun? Yhtä kaikki sitä ei pidä väheksyä, vaan yrittää hoitaa ja selvittää syy.


      • Ap...
        kipuinen kirjoitti:

        Pyydä ne kuvat itsellesi. Onhan sulla oltava oikeus saada omat potilastiedotkin. Soita vaikka terkkariin ja pyydä lähettämään postissa, tai ilmoita hakevasi. Otat ne kuvat sitten mukaasi ortopedin luo.

        Saattavat kysyä, miksi tarvitset omia kuviasi, mutta eihän sun tarvitse siihen vastata, ja ainahan voit sanoa, että vaihdat yksityispuolelle, kun vaiva ei muuten ratkea. Itse hankin röntgenkuvani yhdeltä yksityiseltä klinikalta, ja kysyivät siellä, että mitä niillä teen. Mun polvi, mun kuvat. Vaikka kehystäisin ne seinälleni, mitä sitten?

        Älä jätä tuota tohon. Pakko on olla jokin vika, ja yritä nyt saada joku muu tulkitsemaan kuvia. Ja jos siellä kuvissa ei mitään näy, niin silti voi olla aihetta tähystää. Yksityispuolella se vain maksaa rahaa. Itse maksoin ensimmäisen tähystyksen itse, mutta sain lopulta rahat takaisin vakuutuksesta, kun toimenpide varmisti tapaturman.

        Fysioterapiaa olet siis yrittänyt? Auttaako se yhtään? Ei mullakaan ole mitään rajoituksia sen suhteen, mitä saan tehdä, mutta tietyt asiat vain sattuu ja aiheuttaa särkyä & kipua. Paikalleen ei kuitenkaan kannata jäädä, ja muista pitää reisilihakset kunnossa. Sitten vasta ongelmia on, jos lihakset surkastuvat, ja alat hankkia massaa takaisin. Nimimerkillä kokemusta on.

        Ihmisessä kaikki vaikuttaa kaikkeen: jos on polvi kipeä, on todennäköisesti ainakin jossain vaiheessa vaivaa myös pohkeissa, reisilihaksissa ja pakaroissa, alaselässäkin. Voishan sulla olla vaikka jokin hermopinne, mikä aiheuttaa kivun? Yhtä kaikki sitä ei pidä väheksyä, vaan yrittää hoitaa ja selvittää syy.

        Fysioterapiassa kävin toukokuun aikana 7kertaa, sen aikana polveen ei koskenut niin paljoo, eikä ollut läheskään niin turvoksissa kuin nyt. Mutta kun se oli yksityisellä puolella, ni tuli vaan raha vastaan. Eräs taho maksaa tuon yksityisen fysioterapian, että se tuskin enää jatkuu, vaikka lääkärin lähetteessä lukikin, että 15 kertaa. Sitten oon nyt pari kertaa käynyt julkisen puolen fysioterapeutilla, siellä se on laittanu 2 kertaa sen kinesio-teipin polveen, joka on kans auttanut.

        Sitten kun käyn siellä Fysiatrian polilla, ni siellä varmaan sit alkaa jokin tehokas kuntoutus, ku ortopedi oli sitä mieltä, että polvi vois tulla tehokkaalla kuntoutuksella kuntoon.

        Kysynkö mä niitä kuvia siis Ortopedian polilta vai terveyskeskuksesta?
        Särkylääkkeistä ainoastaan se Arcoxia on auttanut polvikipuihin, mut sitä ei voi jatkuvasti syödä.


    • kipuinen

      Sanoisin, että kysy polilta, kun siellä ilmeisesti olet ortopedin luona käynyt? Uskoisin silloin, että kuvat ovat siellä, ja voivat polttaa ne sulle levylle.

      Hyvä olisi varmasti jatkaa sitä kuntouttamista. Itse olen käynyt fysiossa nyt sen kymmenen kuukautta ja aion vielä hakea uuden lähetteen. Ensin maksoin itse, sitten vakuutus (10 kertaa vakuutusehtojen mukaisesti) ja sen jälkeen työnantaja. Onneksi olen työsuhteessa, koska terkkarin kautta olisi täällä mahdoton päästä fysioon ja itsellä ei kyllä myöskään rahapussi kestäisi maksaa.

      Arcoxia on tuttu lääke, söin sitä paljon vuodenvaihteen kummallakin puolella. Ja panacodia, panadolia ja nyt voltarenia, joka on nopeavaikutteinen kipulääke. Ihan hyvä, toimii useimmiten.

    • Ap...

      Ens kuun alussa vasta mahdollista mennä yksityiselle.

      Tai sit oottaa siihen asti, että polvi lähtee alta, ni pakko niitten on sitä tutkia, että mikä vikana. Mä jotenkii vaan tiiän sen, että se vielä alta joku päivä lähtee.

      Äsken siivotin ja vaihdoin järjestystä, ni ai jumalauta, mitkä kivut oli polvissa ja sitte kun loppu polvikivut molemmista polvista, ni heti polvien alta melkein varpaisiin ihan järkyt tuskat. En muista että olis ennen tollein ollut.

      Pitää kai maanantaina soittaa terveyskeskukseen ja vaatia nesteen poistamista siitä.

    • Ap...

      Luulin jo eka, että se Fysiatrille tulis aika vasta joulukuulle, ku yhes lapussa luki, että 3kk sisällä. No tossa pari päivää sitten soitti osastonsihteeri ja sano, että 1,5-viikon päästä on aika!!!! Jospa se osais sanoo, mistä polvikivut johtuu.

      Kesällä ku ulkona oli lämmintä, niin sauna ei auttanu ollenkaan, itse asiassa pahensi vaan. Viime viikolla menin porukoille saunaan, eli pyöräilin eka 2-3kilsaa, sit saunaan ja sit takas pyörällä, siitä koko seuraava yö oli KI-VU-TON!

      No tällä viikolla kokeilin taas saunassa käyntiä, tuloksena molempien jalkojen pohkeet kipeet. Se, mikä auttaa kerran, ei varppina auta toisella kertaa, ellei pidä todella pitkää taukoo.

      Mikä hitto tässä polvessa on?! Ei oo pystynyt kertaakaan tähystyksen jälkeen olemaan polvillaan, pari tuntii sitten menin sängylle, erehdyin yhtäkkiä menemään siihen polvilleen tai kerkesin laittaa oikeen jalan koukkuun polvi patjaa vasten, en muista millon olis sillä tavalla polven etuosaan vihlonut.

      Kuinka kauan ihminen muuten jaksaa 3-5-tunnin yöunilla? Viimeks nukkunu kunnon yöunet syyskuun puolessa välissä. Ehkä jos on tarpeeks väsynyt, ni nukkuu pakostikii enemmän, mut aina herää tyyliin 2tuntia nukkumaan menon jälkeen polvikipuun tai sit joutuu valvomaan ennen nukahtamista sen useamman tunnin. Tää on niin turhauttavaa!

    • kipuinen

      Tiedän tunteen, ystävä hyvä.

      Jos siellä polvessa on tulehdus, niin ei kannata saunoa. Kylmän pitäisi silloin olla parempi. Itsellä oli niin, että lämpö tuntui ensin hyvältä ja myöhemmin pahalta. Yleensähän sanotaan, että lämpö auttaa lihaskipuihin, mutta jos on tulehdus, niin lämpö ja kuumuus vaan pahentaa.

      En pysty minäkään polvillani olemaan, enkä kyykyssä. Aamuisin on varsinkin ihan helvetillistä yrittää kyykistyä, toisinaan se jatkuu koko päivän. Välillä voin olla hetken kyykyssä, mutta sitten kipu pakottaa ylös. Kuntopyörän polkeminenkin tekee kipeää.

      Itseäni tässä eniten ärsyttää se, että olen sain tutkintoni valmiiksi ja valmistuin muutama kuukausi sitten. Nyt kipeä polvi estää työnteon. Määräaikaisessa työsuhteessa, jossa olin, pystyin tekemään töitä suurella tahdonvoimalla, kipulääkkeillä ja hammasta purren. Nyt kun ei ole töitä, ja olen työttömänä, niin kuka palkkaa jalkapuolen, jolla on leikkaus edessä? Ei kukaan. Entä kahden kuukauden päästä, kun pääsen taas jaloilleni (kirjaimellisesti)? Mitä pystyn tekemään, kun viime talvenakin tähystyksen jälkeen istumatyö oli hirveää?

      Mulla auttaa fysioterapia nukkumiseenkin. Viikon välein kun käy, niin nukun joka viikko parina yönä tosi hyvin ja muina vähän huonommin / huonosti. Polvi herättää ja vaatii nousemaan, jos en nouse, on loppupäivän kurja olla. Pitäisi lähteä liikkeelle jalan käskystä, eikä pistää vastaan.
      Oletko koittanut nukkua polvi koholla tyynyjen päällä? Jos sulla on nestettä siellä, niin kohotat vaan polven sydämen tasoa korkeammalle. Niin on ikävä nukkua, tiedän, mutta jos se auttaisi kipuihin ja poistaisi nestettä... Ihminen tottuu niin paljon.

      • Ap...

        Kai siellä joku tulehdus on, kun nestettäkii. Se sauna auttaa aina yhden ainoan kerran, toisen kerran vähän ajan sisällä ku käy saunassa, ni se pahentuu vaan.. Kylmä auttaa vähän polveen, mut sama silti jos liikuttaa sitä, ni sattuu.

        Mikäköhän siinä on, että pysty olemaan polvilleen ennen tähystystä?? Eihän ne silleesti tehneet mitään, muutaku poistivat plicaa. Ei sen varmaan pitäs vaikuttaa siihen, ettei voi olla polvilleen.

        Oon koittanut nukkua polvi tyynyjen päällä, mutta eipä se hirveesti kipuihin auta.
        Jospa ens viikolla se fysiatri osaa sanoo jotain, mikä on.

        Tänään piti sellases jutussa kävellä todella VÄHÄN, mut siitä jo polvi otti hertsiä, kun koskenut sen jälkeen kokoajan. SIt erehdyin kissoille potkaisemaan pallon kipeellä jalalla, siellä oikeella puolella polvee muljahti joku ja koski ihan jumalattomasti vasemmalle puolelle polvee ja sinne taakse, niinku joku olis tökkinyt jollain neulalla polven takaosaan. :o Meinasin päivystykseen lähtee polvikivun takia, mut siskon muksut tuli yökylään, ni en päässyt. En kyllä ees tiiä, mitä ne olis siellä sanoneet.


    • Ap..

      Mä en uskalla enää kävellä ulkona tällä jalalla. Kävelin äitin luota kotiin, n. 1,8kilsaa, alamäkee suurin osa. Jossain vaiheessa tuntu ku joku olis vedellyt polven sisällä kuperkeikkaa ja piti yhessä kohtaa huudahtaa kivusta, kun sattu niin h*lvetisti. :s

      Onneks maanantaina on taas lääkärille meno polven takia. Mikäköhän tossa koko jalassa on, kun tulee järkyt kivut reiteen, jos esim siskon lapsi 2-5vuotias istuu sylíssä oikean jalan päällä. :o Sit jos pitää kivusta huolimatta jotain niistä istumassa siinä, ni kipu leviää koko jalkaan.

      Kummallista!

    • Ap...

      Fysiatri ei suostunut ottamaan kantaa siihen, että onko se eturistiside hajalla vaiko eikö ole. "En ota kantaa siihen, koska en ole ollut tähystyksessä mukana." Yhdessä paperissa lukee, että on eturistisidevamma ja toisessa lapussa lukee, ettei oo.

      Nyt vaan reisilihasten ym vahvistamista ja 2-3kk päästä uudestaan käymään fysiatrilla.. Se katto polven ultraäänellä ja kaikki pinnat ym oli kunnossa. Kuulemma ihan normaalia, että polvi naksuu. Sitten jos siihen koskee samalla ku naksahtaa, ni se kertoo kuulemma jostain viasta polvessa.

      Ja se on kuulemma polvilumpio joka muljahtelee?! :o Fysioterapeutti sano, että se on polvinivel, että ketä tässä nyt uskoo.

      Onneks se lääkäri määräs arcoxiaa, saa joskus ehkä ees nukuttua!!! Polvi onkii ollu maanantaista asti kipeempi ku normisti, kun sillon se fysiatri sitä väänteli ja käänteli.

      • Ap...

        Ei ollu polvessa nestettä, mut on muuten vaan turvoksissa. Mistähän lie se turvotus sit johtuu?


      • kipuinen
        Ap... kirjoitti:

        Ei ollu polvessa nestettä, mut on muuten vaan turvoksissa. Mistähän lie se turvotus sit johtuu?

        Vaikea sanoa tuosta turvottelusta, jos ei kerran nestettä ole. Mutta tuosta polvilumpion muljahtelusta ja fysioterapeutin sanomasta polvinivelen muljahtelusta... Polviniveleen niveltyvät luut ovat reisiluu, sääriluu ja polvilumpio. Eli on aika yleismaailmallista sanoa, että jos sulla on polvi kipeä, se johtuu polvinivelestä.

        Naksumisesta on aika monia mielipiteitä. Kipu on tietysti hyvä indigaattori kaikkeen. Itsellä naksuminen on ollut suurin ja ensimmäinen oire koko ajan. Ensimmäinen lääkäri sanoi, että mulla nivelet varmaan naksuu muutenkin, ei se mitään ole. Yksi yleislääkäri ja ortopedi taas sanoivat, että naksuminen on oire, ja sopii vammaan, joka mulla on. Aina naksahtaminen ei edes satu, mutta parhaimmillaan tekee tosi kipeää ja vähintäänkin tuntuu epämukavalta. Ja silti polvi jää ikään kuin lukkoon, jolloin se on pakko naksauttaa, että liikkuisi normaalisti ja tuntuisi paremmalta.

        Eli aina en sanoisi naksahtamiseen liittyvän kivun olevan merkki jostain vakavammasta. Yleisesti nivelen naksahtaminen tuskin on vakavaa tai vaarallista, mutta oire se voi olla. Yksi fysioterapeutti sanoi niin, että isojen nivelien kohdalla naksuminen on aina merkki jostain vaivasta. Tiedä sitten, asiantuntijoilta tuntuu tulevan erilaisia mielipiteitä.

        On se kumma juttu, jos sulle ei pystytä sanomaan, onko ristiside rikki vai ei. Ei uskoisi sen noin vaikeaa olevan.

        Itse tässä odottelen vielä vähän aikaa, sitten taas puukon alle.


      • Ap...
        kipuinen kirjoitti:

        Vaikea sanoa tuosta turvottelusta, jos ei kerran nestettä ole. Mutta tuosta polvilumpion muljahtelusta ja fysioterapeutin sanomasta polvinivelen muljahtelusta... Polviniveleen niveltyvät luut ovat reisiluu, sääriluu ja polvilumpio. Eli on aika yleismaailmallista sanoa, että jos sulla on polvi kipeä, se johtuu polvinivelestä.

        Naksumisesta on aika monia mielipiteitä. Kipu on tietysti hyvä indigaattori kaikkeen. Itsellä naksuminen on ollut suurin ja ensimmäinen oire koko ajan. Ensimmäinen lääkäri sanoi, että mulla nivelet varmaan naksuu muutenkin, ei se mitään ole. Yksi yleislääkäri ja ortopedi taas sanoivat, että naksuminen on oire, ja sopii vammaan, joka mulla on. Aina naksahtaminen ei edes satu, mutta parhaimmillaan tekee tosi kipeää ja vähintäänkin tuntuu epämukavalta. Ja silti polvi jää ikään kuin lukkoon, jolloin se on pakko naksauttaa, että liikkuisi normaalisti ja tuntuisi paremmalta.

        Eli aina en sanoisi naksahtamiseen liittyvän kivun olevan merkki jostain vakavammasta. Yleisesti nivelen naksahtaminen tuskin on vakavaa tai vaarallista, mutta oire se voi olla. Yksi fysioterapeutti sanoi niin, että isojen nivelien kohdalla naksuminen on aina merkki jostain vaivasta. Tiedä sitten, asiantuntijoilta tuntuu tulevan erilaisia mielipiteitä.

        On se kumma juttu, jos sulle ei pystytä sanomaan, onko ristiside rikki vai ei. Ei uskoisi sen noin vaikeaa olevan.

        Itse tässä odottelen vielä vähän aikaa, sitten taas puukon alle.

        Perjantaina ku nousin autosta, ni polvi vääntyi taaksepäin. Silleen niinku koukistuis väärään suuntaan. Sattu ihan tajuttomasti.

        Ei ne 60mg arcoxia auta ollenkaan. :c


    • Ap...

      Huomenna onkii fysioterapeutille aika, äsken soittivat sieltä. Ei lääkäri kyllä sanonut sillon mitään, että laittaa tk:n fyssarille lähetettä.

    • Ap...

      Ei onnistunutkaan fyssarille pääsy, koska ei ollut kyytiä. Eilen viimeks meinas jalka lähtee alta, ku joutu siskon koiria ulkoiluttamaan. :s Eikö tähän oikeesti mikään auta!!!??? :( Alkaa pikkuhiljaa oikeesti kyllästyttää

      • kipuinen

        Kurjaa, ettet päässytkään fyssarille... Pääsisitkö kelan taksikyydillä, jos ei muuten onnistu, esim. bussilla tai jotain? Kuulostaa aika kurjalta joutua perumaan fysioon meno kyydin puutteen takia. Yritä sitä kelaa. Tietysti siinäkin on se omavastuu, mutta kannattaahan ainakin yrittää.

        Ja siskon koiria varmaan pitäisi jonkun muun ulkoiluttaa, ei polvivaiviaisen. Tiedän kokemuksesta, ettei se ole kivaa. Ei tee ollenkaan hyvää.


      • Ap...
        kipuinen kirjoitti:

        Kurjaa, ettet päässytkään fyssarille... Pääsisitkö kelan taksikyydillä, jos ei muuten onnistu, esim. bussilla tai jotain? Kuulostaa aika kurjalta joutua perumaan fysioon meno kyydin puutteen takia. Yritä sitä kelaa. Tietysti siinäkin on se omavastuu, mutta kannattaahan ainakin yrittää.

        Ja siskon koiria varmaan pitäisi jonkun muun ulkoiluttaa, ei polvivaiviaisen. Tiedän kokemuksesta, ettei se ole kivaa. Ei tee ollenkaan hyvää.

        Ens viikosta lähtien on aina lähes varma kyyti, pitää vaan eka soittaa ja varata uus aika sinne.

        Onneks siskon koirat meni muualle hoitoon, ni ei tarvii enää niitä ulkoiluttaa. Arcoxia 60mg ei auta ollenkaan polvikipuihin, eikä myöskään tuo Voltaren Forte - geeli.

        Nyttenkii huomaa, että on tullu liikaa tänään käveltyä, ainoastaan kaupassa, mut kummiskii hirveet säryt koko illan ja yötä vasten tuntuu taas vaan pahenevan! :s


    • kipuinen

      Mä täällä makoilen kinttu koholla, polvi pyöreänä kuin pallo. Kipuja on aika paljon ja lääkkeet sen mukaiset. Ei mikään hyvä olo. Mulla ei varmaan enää oo reisiluun päässä painoa kantavalla pinnalla (sisäsyrjällä) rustoa paljon ollenkaan.

      Saa nähdä tuleeko tästä yhtään mitään. On se kiva parikymppisenä olla polvi hajalla. Kai sitä arpensa oppii kantamaan, mutta pitkä tie on vielä normaaliin toimintakykyyn - jos sitä koskaan saavutankaan.

    • Ap...

      Polvi ei oo varmaan koskaan ollut yhtä turvoksissa kuin nyt ja en oo tehnyt muuta kuin kävelly viikonlopun aikana portaita enempi kuin normaalisti. Tai saatto se olla sillon tähystyksen jälkeen enempi turvoksissa kuin nyt, mut nyt se on hirmu kipeä ja turvonnut.

      Ei auta lämmin, ei kylmä, ei arcoxia eikä voltaren ja jos liikkuminen auttaa, ni miten se on sitten pahempi nyt kuin viime viikolla, vaikka viikonlopun aikana kävelin aika paljon? :s Äiti ja sisko ja kaikki tuntuu olevan kaikkitietäviä ja sanoo, että kävele, ni polvi tulee kuntoon..

      Onkohan siellä polvessa nyt sitä nestettä? Sitähän ei saa tietää ennenku lääkäriin menee, mut sit jos menee terveyskeskukseen, ni kumminkii laittaa sille samalle uunolle, jonka kanssa viimeksikin väittelin tovin, että auttaako särkylääkkeet...

      Viime yönä näin unta, että olin menossa polvileikkaukseen, olikohan se enne-uni? Mut eihän polvessa ole mitään leikattavaa, ni ei ne oikeesti vois leikata. Kadun vaan sitä, että menin tähystykseen, ei olis polvi näin pahana, jos en olis mennyt, mut sitte ei toisaalta tietäis, että mikä siinä on hajalla.(ai nii, ei ortopedien mielestä siinä mitään oo ees!)

    • kipuinen

      Miten se tähystys teki polvesta pahemman, mitä sulle tähystyksessä sitten tehtiin? Jos korjattavaa ei ole? Eikö sulla pitänyt olla eturistisiteessä repeämä?

      Voihan se repeämä pahentua.

      Jos polvi on turvoksissa, niin kyllähän sinne sitten kai nestettä kerääntyy. Muista koho, kylmä ja liikuttele jalkaa. Mene lattialle makaamaan, laita tyyny polvitaipeen alle ja tee loppuojennuksia. Ihan oikeasti, älä jätä liikuntaa, vaikka polvi onkin kipeä. Usko mua, menee vaan pahemmaksi jos et tee mitään! Kun reisilihas kärsii ja surkastuu, niin saa kyllä tehdä paljon töitä että saa massan & voiman palautettua!

      Ei ole häävi olo itselläkään. Nestettä on, mutta kylmä ja kohoasento auttavat. Aamuisinkin on pyöreä kuin pallo, heti saa kylmäpakkauksen hakea kun sängystä nousee. Rasittavaa kävellä kepeillä ja rasittaa olla kaikkien autettavana, rasittaa kun ei saa edes kenkää itse jalkaan! Grr! Lohdutan itseäni sillä, että pitää nyt vain levätä ja antaa polvelle aikaa, niin ehkä siitä sitten vielä tulee jotain.

      Tsemppiä.

      • Ap...

        Siinä poistettiin sitä plicaa, ei muuta.

        "Potilaallahan on osittainen ACL-vamma, mutta oire ei ole instabiilius, joten ACL-rekonstruktioon en tässä vaiheessa lähtisi." < tollein luki siinä tähystyksen loppuarviossa.

        3/13 artroskopia, jossa vaikutelma osittaisesta ACL-vammasta, mediaalipuolen kipua selittävää ei ole ollut." < tollein luki ekan ortopedin kirjottamassa lapussa, jonka luona kävin toukokuussa, Eka kerta tähystyksen jälkeen kun kävin ortopedin luona. Ja sinne ortopedin luo tk-lääkäri laitto lähetteen, koska polvinivelestä tuli verta, vaikkei pitäs tulla. Netissä luki, että veripolvi, eli että polvinivelessä on verta, kertoo vakavasta vammasta, esim eturistisiteen repeämästä tai nivelkierukkavammasta. Mut ei se ortopedi sanonut mitään, miks ne neste tai veri olis sinne mennyt. Tk-lääkäri vaan sano, että polvinivel luulee, että polvessa on jotain ylimäärästä, ni sit se kerryttää sinne nestettä, että se joku ylimääränen juttu häviäis sieltä.

        Sit siinä uusimmassakii ortopedin kirjottamassa lapussa lukee, että3/2013 polvi tähystetty, tällöin epäily poikittaisesta eturistisidevammasta, ei muuta poikkeavaa todettu.

        MRI tehty, siinä lähinnä löydöksenä infrapatellaari plicaa, jossa lievää ödeemaa, muutoin kierukat, rustopinnat ja nivelsiteet normaalit.

        Koskaan ennen tähystystä ei ollu polveen tullut nestettä, eikä koskaan mennyt lukkoon, eikä ollut pettämisoireita, kaikki on tullut vasta tähystyksen jälkeen. Nestettä oli polvessa eka kerran kun tähystyksestä oli just ja just kuukaus kulunut. Ja se ei ole kuulemma normaalia, että niin pian on nestettä tähystyksen jälkeen. Eräs tuttu, joka on fysioterapeutti ammatiltaan, sano, että voisko nuo kaikki lukkoon menot, pettämisoireet johtua siitä, että tähystyksen jälkeen oon ruvennut hirveesti varomaan polvee.

        Kyllä mä yritän niitä liikkeitä välillä tehdä, mut tää on niin turhaittavaa. Keväällä oli hyvä, kun kävin ainakii 1-2kertaa viikossa fysioterapiassa, sillon polvessa ei ollut ees nestettä ja kipujakin paljon vähemmän. Mut 2viikon päästä on fysioterapeutille aika.

        Tsemppiä sullekii, kepeillä on todella ärsyttävää kävellä!


      • Ap...
        Ap... kirjoitti:

        Siinä poistettiin sitä plicaa, ei muuta.

        "Potilaallahan on osittainen ACL-vamma, mutta oire ei ole instabiilius, joten ACL-rekonstruktioon en tässä vaiheessa lähtisi." < tollein luki siinä tähystyksen loppuarviossa.

        3/13 artroskopia, jossa vaikutelma osittaisesta ACL-vammasta, mediaalipuolen kipua selittävää ei ole ollut." < tollein luki ekan ortopedin kirjottamassa lapussa, jonka luona kävin toukokuussa, Eka kerta tähystyksen jälkeen kun kävin ortopedin luona. Ja sinne ortopedin luo tk-lääkäri laitto lähetteen, koska polvinivelestä tuli verta, vaikkei pitäs tulla. Netissä luki, että veripolvi, eli että polvinivelessä on verta, kertoo vakavasta vammasta, esim eturistisiteen repeämästä tai nivelkierukkavammasta. Mut ei se ortopedi sanonut mitään, miks ne neste tai veri olis sinne mennyt. Tk-lääkäri vaan sano, että polvinivel luulee, että polvessa on jotain ylimäärästä, ni sit se kerryttää sinne nestettä, että se joku ylimääränen juttu häviäis sieltä.

        Sit siinä uusimmassakii ortopedin kirjottamassa lapussa lukee, että3/2013 polvi tähystetty, tällöin epäily poikittaisesta eturistisidevammasta, ei muuta poikkeavaa todettu.

        MRI tehty, siinä lähinnä löydöksenä infrapatellaari plicaa, jossa lievää ödeemaa, muutoin kierukat, rustopinnat ja nivelsiteet normaalit.

        Koskaan ennen tähystystä ei ollu polveen tullut nestettä, eikä koskaan mennyt lukkoon, eikä ollut pettämisoireita, kaikki on tullut vasta tähystyksen jälkeen. Nestettä oli polvessa eka kerran kun tähystyksestä oli just ja just kuukaus kulunut. Ja se ei ole kuulemma normaalia, että niin pian on nestettä tähystyksen jälkeen. Eräs tuttu, joka on fysioterapeutti ammatiltaan, sano, että voisko nuo kaikki lukkoon menot, pettämisoireet johtua siitä, että tähystyksen jälkeen oon ruvennut hirveesti varomaan polvee.

        Kyllä mä yritän niitä liikkeitä välillä tehdä, mut tää on niin turhaittavaa. Keväällä oli hyvä, kun kävin ainakii 1-2kertaa viikossa fysioterapiassa, sillon polvessa ei ollut ees nestettä ja kipujakin paljon vähemmän. Mut 2viikon päästä on fysioterapeutille aika.

        Tsemppiä sullekii, kepeillä on todella ärsyttävää kävellä!

        Ja muutes se, että tähystyksen jälkeen en oo pystynyt kertaakaan olemaan polvillaan edes pehmeällä alustalla kuten sängyllä. Ennen tähystystä se onnistu, vaikka sen jälkeen aina sattuikin.


    • Ap...

      Jumaliste mitkä säryt jalassa! Lähinnä reidessä, ei polvessa lähellekään yhtä pahat. Sekin tuli siitä, että joudun taas koirahoitajana olemaan. Ei siinä mitään, hyvä syy ainakii käydä ulkona, ku koirat on täällä, kävellessä ei koskenut ollenkaan, paitsi ku käveltiin metässä epätasaista polkua.

      Mut h*lvetti soikoon ne kivut heti ku tulin sisälle. Kohta 3,5tuntia putkeen koskenut ja pahenee vaan. Pitää kai mennä ettii kylmäpussia että saa kylmää laitettua jalkaan.

      • Ap...

        Näköjään jotain aaltoilevaa kipua. Siirtyy reidestä polveen ja siitäkii alaspäin..

        Mut jospa ei enää pahemmaks mene, meinaan vaa, ettei oo voinut moneen yöhön nukkua enää ku 3-4tuntia. Eka ku menee nukkuu, ni varmaan tunti mene pyöriessä ja vähän väliä herää polven takii


    • Ap...

      Lukko-oireet polvessa vaan pahenee! Kun polvi lyö lukkoon, esim ku tekee niitä liikkeitä, ni sitä ei meinaa saada lukosta pois! Yleensä se menee lukkoon jos laittaa sen ihan suoraks.

      Ja sillon jos ei koske kokoajan, ni vähän väliä tulee sellasta kipua että tuntus ku joku tökkis polven sisäsyrjää polven sisällä.

      Yöllä ei voi nukkua ku polvi ei saa osua patjaan, peittoon tai vasempaan jalkaan. Ei voi nukkua mitenkään!! Eilen kävelin koirankaa metässä, ni polvesta alkoi kuulua vaan naks naks ja meni lukkoon sen jälkeen taas vähän väliä.

    • Ap.. kyllästynyt täh

      Eilen löysin jostain kaapin kätköistä sen polvituen, jota oon aina välillä käyttäny polveen. Mut ei toivoakaan, että sen sais laitettua polveen, on nimittäin polvi HIEMAN turvoksissa. Eilen taas oli silleen, ettei voinu kävellä askeltakaan kun tuli ilmeisesti käveltyä liikaa, tyyliin jotain kilometri.

    • kipuinen

      Moi taas

      Olen yrittänyt toipua tähystyksestä ja kerätä kärsivällisyyttä, että polvi saisi toipua rauhassa. Nyt alkaa kävely sujua jo muuten, mutta joka askel tuntuu kipuna vaurioalueella. Liikerata sentään on jo aika hyvä, ihan suoraksi en tosin saa. Enkä pääse kyykkyyn.

      Kepin kanssa tulee vielä kuljettua, kun on niin epävarma olo ja askelkivun lisäksi pelkään, että polvi ei vielä kestäkään. Välillä on lukkoilua, ja autoa ajaessa kytkimen käyttö sattuu polvi naksahtaa, kun painaa kytkimen pohjaan.

      Epäilyttää vaan, että tuleeko tästä mitään. Särkyä on levossakin, vaikka nyt on pari päivää ollutkin helpompaa. Polvituki ja kinesioteipit taitaa auttaa siihen. Millainen polvituki sulla on? Mä käytin ennen kiedottavaa mallia, joka tuki polvilumpiota ulkosyrjältä. Nyt fyssari suositteli taas sukkamallia, jota pidin ennen kuin kukaan lääkäri suostui ottamaan mua tosissaan. Se puristaa vähän, jolloin polvi tuntuu tukevammalta ja kivut pysyy kurissa. Särkyä ei silloin ole juurikaan, vaikka kävelykipu tuntuukin.

      Mikä on sun tilanne?

      • Ap..kyllästynyt tähä

        Mulla on sellanen polvituki, jonka voi sillee niinku pujottaa jalkaan ja laittaa tarroilla kiinni, mut ei siitäkään tunnu enää apua olevan !

        Perjantaina ku kävin kaupassa ja sit ku vähän väliä piti pysähtyä, ku piti kattoo jotain juttuja, ni reidestä pohkeeseen tuli ihan järkyttävä kipu. Sitte ku lähti siitä kävelee, ni se vähän hellitti, mut tuli aina uudestaan.

        Jos seisoo silleen, että varaa tarkoituksella painoo enempi kipeelle jalalle ja suoristaa sitä suoremmaks, ni tuntuu että se ei jää siihen tiettyyn kohti, vaan lähtee yliojentumaan taakse, kuten se kerran sillein tekikin.

        Kävin kerran tk:ssa fysioterapeutin luona, antoi sellasia liikkeitä, joiden tekeminen ei aiheuta kipua. Oon niitä yrittäny tehäkii joka päivä, paitsi 1-2päivää ollu sillee ettei oo voinu tehä ku on koskenu niin paljon. Portaiden kävely alaspäin on tuskaa, koska polvi on niin turvoksissa, ettei koukistu silleen niinku pitäs. Ei tässä polvessa tunnu mikään muukaan menevän niinku pitäs!!! Illalla ku menee nukkumaan ja laittaa jalan sängylle suoraks, ni ekana saakin yrittää avata polvee lukosta.

        Alkaa jo usko loppumaan, että tätä koskaan kuntoon saa. Eräät tutut kehotti menemään kipupolille, että ne siellä osaavat kertoo jotain kivusta tai jotain, mut ihan ku se kivusta puhuminen auttais.

        Nyt on alkanu koskee myös jalkapohjaan, se onkii jo uutta. Pahin kipu on välillä reidessä ja välillä polven ympärillä joka puolella. Vähän aikaa oli taas silleen, että pahin polvikipu oli polven sisäsyrjällä, nyt ku polveen koskee, ni koskee joka puolelle..


    • Ap.

      On tää kyllä yhtä h***ettiä. En muista millon olisin nukkunu edes 6tuntia putkeen heräämättä. Viime yön valvoin kokonaan, en ees yrittäny mennä nukkumaan ku tiesin, ettei se kuitenkaan onnistu. Nukuin sit päivällä 7tuntia, mut ei se nukkumine oo samanlaista ku ennen. Jotenkii unissaankii tiedostaa sen alkavan polvikivun ja sit herää ja koskeekii polveen. Välillä tosin herää vaikkei koskekaan mut jos polvi pikkasen liikahtaa ni heti koskee.

      Tiistaina taas fysioterapeutille aika ja ens kuussa fysiatrille, jos pyytäis päästä kipupolille, en tiiä auttaisko mitään, mut kaikkee pitää yrittää.

      • einom1

        Selvä homma. Nivelkierukka rikki. Tuttu oire, takana toiseen polveen 3 ja toiseen 4 tähystystä lukko-oireisiin viimeisten 20v. Aikana. Lukon aukaosemisessa saa olla varovainen ja koittaa vääntää jommalle kummalle sivulle samalla kun jalkaa suoristaa, jotta nivelkierukka tulisi mahdollisimman hellävaraisesti pois nivelraosta (jonne se siis on mennyt ja siksi aiheuttaa lukko-oireen).


    • heviies

      Moi mulla meni salibandyssä nivelsiteet / nivelsidepidikkeet kierukka ja nyt on polvi lukossa miten sen saa auki

    • Ayylmfao

      Moi! Mulla on just sama! Mutta se on kasvuiässä todella yleistä..

    • Eiootottakaan

      Piru mitä itkupillejä.. Itellä ollu kahdesti eturistiside poikki ja ja kierukassa repeämää jne. Ei se nyt noin pirun koville voi ottaa. Kuinka matalat kipukynnykset teillä oikein on.

    • Hei! Eilen illalla kotona istuin sohvalla ja vaihdoin Asentoa niin polvi meni jotenkin lukkoon. En uskaltanut naksauttaa polvea ettei käy mitään. Nyt se on hieman arka ja tuntuu niinkuin kivi olisi polven sisällä. Vihlaisee välillä ja tarkennan että kipeä polvilumpion kohdalta. Kannattaako käydä näyttämässä polvea jossakin vai seurataanko tilannetta kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe