Lisälyönnit liikkeessä

CMX

Olen 34-v kahden lapsen äiti. Noin kymmenen vuotta sitten alkoivat kammioperäiset lisälyönnit, jotka tutkimuksissa todettiin terveen sydämen normaaleiksi lisälyönneiksi. Sittemmin laihdutettuani ja lisättyäni liikuntaa oireet kutakuinkin katosivat. Muutama hypähdys silloin tällöin, mutta ei kummempaa.

Harrastan säännöllisesti liikuntaa, lähinnä salitreeniä, lenkkeilyä, spinningiä jne. Nyt kolme viikkoa sitten lenkin palautumisvaiheessa tuli aivan yhtäkkiä runsaasti lisälyöntejä, jotka kestivät minuutin pari. Ihmettelin tätä, koska ei ole aikaisemmin liittynyt liikuntaan, mutta en jäänyt kummemmin asiaa pohtimaan. Siitä oireet ovat lisääntyneet, nyt lisälyöntejä tulee taatusti lenkin alussa ja ehdottomasti palautumisvaiheessa. Sykkeen noustessa 150 yli ei niinkään. Mutta ei tämä pelkästään liikuntaan rajoitu. Niitä alkaa nyt tulemaan heti kun liikun: touhuan, kävelen yms. Eli tilanne on "pahentunut". Muita oireita ei ole, ei huimausta, huonoa vointia, ahdistusta tms.

Huolestuttaa tietysti että miksi nämä nyt ilmaantuvat liikkuessa, eivät levossa niinkään. Leposykkeeni on alhainen, 45 luokkaa. Mitään sairauksia ei pitäisi oleman. Magnesiumiakin ostin, mutta ei ole vaikuttanut asiaan.

Löytyykö kohtalotovereita?

61

12897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapa_40

      Minulla lisälyöntisyyttä ollut jotain 13-14 vuotiaasta alkaen, myös rasitustilanteissa alkoi niitä olla yleisemmin jotain päälle kakskymppisenä, lähinnä rasituksen alussa ja joskus sen jälkeen. Kaikisti ei tule, mutta joskus voi olla aika paljonkin esim. lenkin alkuvaiheessa tai kuntosalilla kun syke vuoroin nousee, vuoroin laskee. Sama juttu että mitään vikaa ei ole löydetty (ekg, ultra, holter). Lisälyöntejä on myös levossa (silloin enemmän vielä kuin rasituksessa). Kardiologin mukaan silloin kun rakenteellista vikaa ei ole, niin rasitustilanteessakin ovat vaarattomia ja kun syke nousee tarpeeksi korkeaksi niin silloin yleensä häipyvät kun sydän ei enään 'ehdi' tehdä lisälyöntejä.
      Itsellä vaiva ollut kohta 30 vuotta, muita oireita ei ole liittynyt niihin ja hyvä tietenkin niin. Muut oireet voisivat olla merkki vakavammasta vaivasta. Kardiologin mielestä syy lisälyönneille minun tapauksessa on yliaktiivinen sydämen toiminta tietyissä tilanteissa, ei kuulemma vaarallista vaikka ajoittain erittäin epämiellyttävän tuntuista.
      Magnesium ym. eivät mulla ole vaikuttaneet asiaan, mutta toki kannattaa pitää huoli vitamiini- ja hivenaineitten riittävästä saannista.

      • Allison30

        Täällä myös yksi jolla välillä tulee liikkuessa extroja. Ei läheskään aina, mut joskus. Tänään uidessa muljahti ja säikähdin niin että nousin altaasta. Olin kyllä muutenkin lopettelemassa.

        Mä oon huomannut, että itselleni tulee lisälyöntejä jos rasituksessa hengitän tietyllä tapaa vähän "yli". Eli jostain syystä vedän henkeä ja siellä "päässä" pidätän hengitystä sekunnin murto-osan. Teen sitä joskus vahingossa.


      • Kapa_40
        Allison30 kirjoitti:

        Täällä myös yksi jolla välillä tulee liikkuessa extroja. Ei läheskään aina, mut joskus. Tänään uidessa muljahti ja säikähdin niin että nousin altaasta. Olin kyllä muutenkin lopettelemassa.

        Mä oon huomannut, että itselleni tulee lisälyöntejä jos rasituksessa hengitän tietyllä tapaa vähän "yli". Eli jostain syystä vedän henkeä ja siellä "päässä" pidätän hengitystä sekunnin murto-osan. Teen sitä joskus vahingossa.

        Minulle lääkäri kertoi kerran että kuntosalilla tulevat lisälyönnit johtuvat siitä että tietyissä asennoissa kun vaikka kädet liikkuvat ja vartalo venyttyy niin jokin hermo ärsyttää sydäntä ja lisälyöntiherkkänä se alkaa oireilla ja oireilu voi olla voimakastakin. Kunnon lisärirumbaa kuntosalin aikana tulee onneksi harvoin, pari-kolme kertaa vuodessa ehkä, mutta se on yleistä että vaikka tunnin salitreenin aikana voi tuntua jotain 2-5 muljahdusta painottuen treenin alkuvaiheeseen tai siihen kun menee vaikka makuulleen tekemään vatsaliikkeitä. Kaikisti kerroilla lisäreitä ei tule yhtään.
        Voisi ajatella että sama juttu uidessa kun kädet liikkuvat paljon että joku hermo pääsee ärsyttämään sydäntä.
        Rasituksen aikasiiin lisälyönteihin voi beetasalpaaja auttaa niitä vähentävästi, mikäli ei tee muuten liian tukkoista oloa. Syke voi nousta silloin aika laiskasti ja aiheuttaa joillain väsymystä yms.


      • ap.
        Kapa_40 kirjoitti:

        Minulle lääkäri kertoi kerran että kuntosalilla tulevat lisälyönnit johtuvat siitä että tietyissä asennoissa kun vaikka kädet liikkuvat ja vartalo venyttyy niin jokin hermo ärsyttää sydäntä ja lisälyöntiherkkänä se alkaa oireilla ja oireilu voi olla voimakastakin. Kunnon lisärirumbaa kuntosalin aikana tulee onneksi harvoin, pari-kolme kertaa vuodessa ehkä, mutta se on yleistä että vaikka tunnin salitreenin aikana voi tuntua jotain 2-5 muljahdusta painottuen treenin alkuvaiheeseen tai siihen kun menee vaikka makuulleen tekemään vatsaliikkeitä. Kaikisti kerroilla lisäreitä ei tule yhtään.
        Voisi ajatella että sama juttu uidessa kun kädet liikkuvat paljon että joku hermo pääsee ärsyttämään sydäntä.
        Rasituksen aikasiiin lisälyönteihin voi beetasalpaaja auttaa niitä vähentävästi, mikäli ei tee muuten liian tukkoista oloa. Syke voi nousta silloin aika laiskasti ja aiheuttaa joillain väsymystä yms.

        No tänään olin yksityisellä kardiologilla, joka sai lisälyöntejä nauhalle normi ekg:n aikana ja tunsi ne myös kokeillessaan pulssiani. Ultra oli ok. Nyt 24h holter ja lisäksi rasitustesti tulossa

        Ei pitänyt tilannetta huolestuttavana, mutta totesi että syytä tutkia kun jotakin on meneillään. Tänään tullut rutkasti lisälyöntejä mm kävellessä. Hyvä että tarttuu nyt nauhalle eli antaa tulla vaan. Huolestuttaa silti edelleen että miksi tulevat liikkuessa, eivät niinkään levossa :(


      • äiti_minäkin
        ap. kirjoitti:

        No tänään olin yksityisellä kardiologilla, joka sai lisälyöntejä nauhalle normi ekg:n aikana ja tunsi ne myös kokeillessaan pulssiani. Ultra oli ok. Nyt 24h holter ja lisäksi rasitustesti tulossa

        Ei pitänyt tilannetta huolestuttavana, mutta totesi että syytä tutkia kun jotakin on meneillään. Tänään tullut rutkasti lisälyöntejä mm kävellessä. Hyvä että tarttuu nyt nauhalle eli antaa tulla vaan. Huolestuttaa silti edelleen että miksi tulevat liikkuessa, eivät niinkään levossa :(

        Toivottavasti syy löytyy. Minäkin olen yhden pienen lapsen äiti ja vähillä yöunilla ollut pari viimeistä vuotta oikeastaan jo. Se on johtanut kunnon huonontumiseen ja nyt kun yritän nostaa kuntoani on alkanut tulemaan noita lisälyöntejä. Mutta se ei kyllä selity pelkästään sillä...kotitöiden tekeminenkin voi aiheuttaa mulle noita, tosin pahimmat tulee mulle sitten levossa kun istahdan. Muljahtelee pari kertaa ja sitä syke taas rauhoittuu. Jos vaihdan vaikka asentoa sohvalla niin taas muljahtaa. Ihan kuin sydän ei enää tietäisi miten toimia tai jotain. Kerrohan toki mitä tutkimuksessa selvisi. Toivottavasti ei mitään vakavaa!


      • Kapa_40
        ap. kirjoitti:

        No tänään olin yksityisellä kardiologilla, joka sai lisälyöntejä nauhalle normi ekg:n aikana ja tunsi ne myös kokeillessaan pulssiani. Ultra oli ok. Nyt 24h holter ja lisäksi rasitustesti tulossa

        Ei pitänyt tilannetta huolestuttavana, mutta totesi että syytä tutkia kun jotakin on meneillään. Tänään tullut rutkasti lisälyöntejä mm kävellessä. Hyvä että tarttuu nyt nauhalle eli antaa tulla vaan. Huolestuttaa silti edelleen että miksi tulevat liikkuessa, eivät niinkään levossa :(

        Itse olen huomannut että on sellaisia jaksoja jolloin lisälyöntejä tulee liikkuessa enemmän ja välistä ihan toisin päin että tulee levossa enemmän. Tällä hetkellä on menossa vaihe että liikkuessa ei juurikaan tule, esim. tänään olin runsaan tunnin lenkillä ja lisälyöntejä ei tuntunut, sen sijaan kun lenkin jälkeen lepäilin hetken niin silloin tuli jotain puolisen tuntia tyylin 2-3 lisäriä minuutissa. Kun mulla oli Holter, niin siihen sattui onneksi sellainen päivä että lisälyöntejä oli aika paljon, myös rasituksen aikana. Holter erittelee lisälyönnit aika tarkasti, mm. tunnistaa ns. R on T- kammiolisälyönnit jotka voivat olla haitallisia (muistaakseni voivat käynnistää kammiotakykardian joka voi muuttua kammiovärinäksi pitempään jattkuessaan), mutta melko harvinaisia tietääkseni ja useimmilla niitä ei esiinny. Lääkärit sanovat myös että kun ultra on 'puhdas' niin on 99 %:n varmaa että lisälyönnit ovat harmittomia.
        Mutta kerroppa sitten aikanaan millainen tulos Holterista tuli.


      • ap.
        Kapa_40 kirjoitti:

        Itse olen huomannut että on sellaisia jaksoja jolloin lisälyöntejä tulee liikkuessa enemmän ja välistä ihan toisin päin että tulee levossa enemmän. Tällä hetkellä on menossa vaihe että liikkuessa ei juurikaan tule, esim. tänään olin runsaan tunnin lenkillä ja lisälyöntejä ei tuntunut, sen sijaan kun lenkin jälkeen lepäilin hetken niin silloin tuli jotain puolisen tuntia tyylin 2-3 lisäriä minuutissa. Kun mulla oli Holter, niin siihen sattui onneksi sellainen päivä että lisälyöntejä oli aika paljon, myös rasituksen aikana. Holter erittelee lisälyönnit aika tarkasti, mm. tunnistaa ns. R on T- kammiolisälyönnit jotka voivat olla haitallisia (muistaakseni voivat käynnistää kammiotakykardian joka voi muuttua kammiovärinäksi pitempään jattkuessaan), mutta melko harvinaisia tietääkseni ja useimmilla niitä ei esiinny. Lääkärit sanovat myös että kun ultra on 'puhdas' niin on 99 %:n varmaa että lisälyönnit ovat harmittomia.
        Mutta kerroppa sitten aikanaan millainen tulos Holterista tuli.

        Kiitos paljon vastauksista! Vaikka ei nämä mukavia ole, niin tietysti helpottavaa lukea, että on muitakin joilla rasituksessa/liikkuessa/touhutessa tulee. Kardiologi piti kyllä erikoisena, että minulla liittyvät juuri nimenomaan aktiivisuuteen, joka ei vastaa aikaisempaa tilannetta. Mietin jo et oisko jokin adrenaliinin ylieritys, kun jännittäessäkin tulee. Hmmmm.

        Kävin oikein tarkoituksella lenkillä eilen, että tallentuisi ne rasituksen jälkeiset palautumisvaiheen lisärit kanssa nauhalle. Ensin alkuun kävelin ja pompautteli, sitten pistin juoksuksi niin katosivat, sykkeen taas laskiessa ilmaantuvat uudestaan. Varmasti saadaan nauhalle rasitus-ekg:n aikan myös, mutta halusin varmistaa, että varmana jää jälki. Tylsää, koska mieluisin lenkille vaikka miten, mutta en uskalla mennä.

        Kerron toki mitä tuloksia tulee. Verikokeet otettiin myös, vaikka epäilen, että sieltä ei selitystä löydy.


      • äiti_minäkin
        ap. kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! Vaikka ei nämä mukavia ole, niin tietysti helpottavaa lukea, että on muitakin joilla rasituksessa/liikkuessa/touhutessa tulee. Kardiologi piti kyllä erikoisena, että minulla liittyvät juuri nimenomaan aktiivisuuteen, joka ei vastaa aikaisempaa tilannetta. Mietin jo et oisko jokin adrenaliinin ylieritys, kun jännittäessäkin tulee. Hmmmm.

        Kävin oikein tarkoituksella lenkillä eilen, että tallentuisi ne rasituksen jälkeiset palautumisvaiheen lisärit kanssa nauhalle. Ensin alkuun kävelin ja pompautteli, sitten pistin juoksuksi niin katosivat, sykkeen taas laskiessa ilmaantuvat uudestaan. Varmasti saadaan nauhalle rasitus-ekg:n aikan myös, mutta halusin varmistaa, että varmana jää jälki. Tylsää, koska mieluisin lenkille vaikka miten, mutta en uskalla mennä.

        Kerron toki mitä tuloksia tulee. Verikokeet otettiin myös, vaikka epäilen, että sieltä ei selitystä löydy.

        Hieno, että olet päässyt tutkimuksiin. Sen jälkeen sitä on paljon viisaampi taas. Sun oireet muistuttaa paljon samaa mitä mullakin on. Mulle on myös tehty holter ja ultrattu sydän. Ei löytynyt mitään, mutta toisaalta se oli myös hyvä päivä ja ei ollut oireita. Uudestaan varmaan pitäisi käydä holterissa...kiusallinen vaiva ja välillä ajattelee, että miksi juuri minä. Meillä on suvussa naisilla sydänongelmia ja autoimmuunisairauksia melkein jokaisella, että eiköhän se minulekin joku puhkea. Toivottelen sinulle kovasti tsemppiä!


    • ap.

      Nyt on tutkittu sydän melkoisen tarkasti: holter (24h), ultra, verikokeet, normi ekg ja rasitus-ekg. Holterin tulos: n. 250 lisäriä (muuten sydän sykki 79000 kertaa). Rasitus ekg:ssä oireet tulivat todella hyvin esille, just niinkuin mulla tulee ja vielä oikein pahana, hyvä että näkyi siinä niin hyvin. Kardiologi ei kuitenkaan ollut kovinkaan huolissaan, koska katosivat sykkeen yltäessä 150 paikkeille. Palautumisvaiheessa niitä tuli taas. Lisäreitä, vaikka tulikin sarjassa, ei koskaan tullut "yksinään" sarjassa, tarkoittaen siis, että ei ilman normaalia lyöntiä välissä.

      Määräsi vielä MRI:hin, jotta voidaan varmistaa, että sydämessä ei ole mitään arpeumia tms., jotka voisivat olla aiheuttajana. Vaihtoehtoina beta-blokkerit (ei kiitos, leposyke jo valmiiksi alhainen, 42 luokkaa) tai ablaatio. Ei kiitos sillekään, tuskin 250 lisäriä nyt niin iso määrä on! Tai sitten vaan elää näiden kanssa, joka kuulostaa tällä hetkellä järkevimmältä vaihtoehdolta. Odotan vielä sen MRI:n, mutta tällä hetkellä ei liikuntaestettä ja pidetään tod.näk. harmittomana, vaikkakin kiusallisena vaivana.

      • Kapa_40

        Hyvä että holter ja muut olivat ihan ok:) Noilla lisärimäärillä ei vielä ablaatiota tehdä. Mulle kardiologi sanoin että jos jatkuvasti tulisi yli 10.000 lisäriä päivässä, voisi ablaatio tulla kyseeseen. Itsellä holterissa oli noin 500 ja ehkä oikein huonoina päivinä voi olla yli tuhatkin (oma arvio). Itsellä betasalpaajat eivät juuri laske leposykettä, joka aiemminkin ollut melko alhainen, (50-55). Sen sijaan rasituksessa nousee joskus vähän laiskasti, mutta kun rasitus lisääntyy niin alkaa se sydänkin silloin pumpata tiheämmin ja ei tule poikkeavaa väsyn tunnetta. Tosin voi olla että maratonjouksussa tms. oikein pitkäkestoisessa rankassa suorituksessa tulisi väsy vastaan:)


    • ap.

      Ihmettelinkin, miksi kardiologi edes ehdotti ablaatiota noin pienillä määrillä. Oisko ollut, koska rasituksessa oireita tuli niin paljon...? Odottelen vielä viimeistä konsultaatiota, niin kysyn sitten tarkkaan kaikesta mikä vielä vähän ihmetyttää.

      • Kapa_40

        Minulla holterin aikana tuli aika reippaasti lisälyöntejä siinä 100-130 sykkeitten aikana rasituksessakin (oli sekä kammio- että jonkin verran myös eteisperäisiä), mutta ei holterin tutkinut kardiologi ja toinen kardiologi jonka vastaanotolla kävin reagoineet siihen sen kummemmin kun ei näkynyt mitään 'erikoista' niissä lisälyönneissä. Hoitava kardiologi kommentoi että holterin tulos on kokonaisuudessaan hyvä ja samantyyppinen lausunto oli holtterin tutkineella kardiologilla, lopputoteamana että havaitunlainen lisälyöntisyys ei juurikaan liity sydänsairauksiin. Ainut mitä itse ihmettelin tuloksissa oli suurehko määrä tunnistamattomia lyöntejä (unknown beats), niitä taisi olla jotain 900. Kysyin kardiologilta asiasta ja hän sanoi että välistä laite ei rekisteröi kaikkia lyöntejä oikein, mutta merkitystä sillä ei ole koska nauhoite on tutkittu vielä 'käsin'.
        Sen mitä ablaatiosta tiedän, niin yleisimmin se tehdään tiheälyöntisyydestä kärsiville henkilöille, joille ylimääräinen johtorata aiheuttaa rytmihäiriön. Lisälyöntisyydessä, joka todettu muuten hyvänlaatuiseksi, ablaatioon ei vähässä kummassa mennä koska siinä on omat riskinsä myös olemassa. Myöskään beetasalpaajaa kummempaa lääkettä niihin ei kuulemma anneta, koska varsinaisissa rytmihäiriölääkkeissä on riskinä se että voivat aiheuttaa pahempia rytmihäiriöitä joillekkin.


      • Muljuuvaan
        Kapa_40 kirjoitti:

        Minulla holterin aikana tuli aika reippaasti lisälyöntejä siinä 100-130 sykkeitten aikana rasituksessakin (oli sekä kammio- että jonkin verran myös eteisperäisiä), mutta ei holterin tutkinut kardiologi ja toinen kardiologi jonka vastaanotolla kävin reagoineet siihen sen kummemmin kun ei näkynyt mitään 'erikoista' niissä lisälyönneissä. Hoitava kardiologi kommentoi että holterin tulos on kokonaisuudessaan hyvä ja samantyyppinen lausunto oli holtterin tutkineella kardiologilla, lopputoteamana että havaitunlainen lisälyöntisyys ei juurikaan liity sydänsairauksiin. Ainut mitä itse ihmettelin tuloksissa oli suurehko määrä tunnistamattomia lyöntejä (unknown beats), niitä taisi olla jotain 900. Kysyin kardiologilta asiasta ja hän sanoi että välistä laite ei rekisteröi kaikkia lyöntejä oikein, mutta merkitystä sillä ei ole koska nauhoite on tutkittu vielä 'käsin'.
        Sen mitä ablaatiosta tiedän, niin yleisimmin se tehdään tiheälyöntisyydestä kärsiville henkilöille, joille ylimääräinen johtorata aiheuttaa rytmihäiriön. Lisälyöntisyydessä, joka todettu muuten hyvänlaatuiseksi, ablaatioon ei vähässä kummassa mennä koska siinä on omat riskinsä myös olemassa. Myöskään beetasalpaajaa kummempaa lääkettä niihin ei kuulemma anneta, koska varsinaisissa rytmihäiriölääkkeissä on riskinä se että voivat aiheuttaa pahempia rytmihäiriöitä joillekkin.

        Miten ap voit nyt? Itseäni on alkanut viime aikoina ahdistaa nämä rastutksessa tulevat lisälyönnit. En tiedä mistä johtuu, mutta aina alamäkeen juostessani alkaa tuleen muljahduksia. En tiedä johtuuko ne kropan kallistamisesta vai mistä. Mutta ahdistaa enkä uskalla lenkkeillä. Usein mulla tuntuu lenkillä myös pala kurkussa ja sen jälkeen muljahtaa. Palan tunne liittyy monesti itselläni närästykseen ja kurkkua polttelee.
        Välillä muljuu työpöydän ääressäkin.

        Reipas vuosi sitten otettiin ultra ja holter ja ne olivat hyvät. Kammioperäisiä lisälyöntejä oli parikymmentä, ja ne hyvänlaatuisia. Nyt aloin miettiin, pitäiskö mennä myös rasitustestiin, vai onko se turhaa? Paljonkohan sellanen maksaa yksityisellä?


    • Kapa_40

      Muutamia satasia taitaa olla rasitus-ekg;n hinta yksityisellä puolella. Sitä käytetään lähinnä sepelvaltimotaudin merkkien löytämiseen. Minulle kardiologi sanoi viime vuonna että noin 50- vuotiaana lähinnä miesten kannattaisi se ottaa koska silloin voitaisiin löytää taudin merkit riittävän ajoissa. Rytmihäiriöiden osalta ei tietääkseni anna juurikaan mitään uutta, vaan normaali ekg, ultra ja holter ovat keskeiset tutkimukset niitten laadun toteamiseksi. Lisälyönnit ovat todennäköisesti samanlaisia levossa ja rasituksessa, ainakin mulla holterin mukaan näin oli. Se kun kerroit että tulee alamäkeen juostessa niin voisi johtua siitä kun syke alkaa laskemaan ja siinä vaiheessa monet lisäriherkät saavat oireita. Itselläkin niin jos vetäisee vaikka nopean juoksuspurtin ja pysähtyy, niin aika usein tulee lisäreitä heti kun syke lähtee laskemaan. Närästys myös ärsyttää sydäntä ja voi aiheuttaa lisälyöntejä. Mutta jos rasituksessa esiintyvät lisärit huolestuttavat kuitenkin niin ehkä sitten oman mielenrauhan vuoksi rasitus-ekg:n voin pyytää.
      Sehän näissä lisälyönneissä tahtoo olla että ei näihin koskaan totu.

      • Muljuuvaan

        Tuo on niin totta, että näihin ei totu. Vaikka vuosia muljuaa, aina säikähtää ja ahdistaa. Ehkä nämä voi joskus loppuakin. Ainakin äitini sanoi, että hänellä loppui jossain vaiheessa. Itse sain nämä riesakseni lapsen syntymän jälkeen joitain vuosia sitten.


      • Kapa_40
        Muljuuvaan kirjoitti:

        Tuo on niin totta, että näihin ei totu. Vaikka vuosia muljuaa, aina säikähtää ja ahdistaa. Ehkä nämä voi joskus loppuakin. Ainakin äitini sanoi, että hänellä loppui jossain vaiheessa. Itse sain nämä riesakseni lapsen syntymän jälkeen joitain vuosia sitten.

        Mulla vaiva olla kohta 30 vuotta vaihtelevassa määrin, (kuitenkin käytännössä lähes päivittäin ainakin muutama lisälyönti) eli 13-14 vuotiaasta alkaen. Isälläni ollut vastaavaa, noin 6-kymppisenä helpottanut, sen jälkeen melko harvoin ollut lisälyöntejä ja takykardioita ei yhtään, joita hänellä myös ollut nuorempana. Normaalisti kammiolisälyöntien määrä kasvaa iän lisääntyessä mutta meille joilla se on alkanut jo nuorella iällä ja on tavanomaista runsaampaa, saattaa käydä toisinpäinkin.


      • poikien äiti
        Kapa_40 kirjoitti:

        Mulla vaiva olla kohta 30 vuotta vaihtelevassa määrin, (kuitenkin käytännössä lähes päivittäin ainakin muutama lisälyönti) eli 13-14 vuotiaasta alkaen. Isälläni ollut vastaavaa, noin 6-kymppisenä helpottanut, sen jälkeen melko harvoin ollut lisälyöntejä ja takykardioita ei yhtään, joita hänellä myös ollut nuorempana. Normaalisti kammiolisälyöntien määrä kasvaa iän lisääntyessä mutta meille joilla se on alkanut jo nuorella iällä ja on tavanomaista runsaampaa, saattaa käydä toisinpäinkin.

        Kapa_40: Musta on hienoa, että jaksat vastailla täällä palstalla rytmihäiriöistä. Mä haluaisin kans käydä sun lääkärin vastaanotolla!:) Tuntuu, että sun lääkäri on selittänyt jos jonkinmoista rytmihäiriöistä. Ja siis se on hyvä vaan koska ei mua hoitavat oo koskaan selittänyt mitään "ylimäärästä". Olis kiva kun olis kerrottu enemmän tästä vaivasta. Mutta mulla ollut varmaan se kun oon ollut niin nuori kun käyny tutkimuksissa niin on ajateltu ettei sillä oo mitään vakavaa. Eikä oo kerrottu mitään tarkemmin vaikka joskus koitin kysellä.
        Oon siis aiemmin kirjottanut poikien äiti, kotiäiti tai mikä lie silloin rytmihäiriö-ketjuun.:) Sun oireet on tosi paljon samanlaisia kun mulla. Sä tunnut vaan osaavan ottaa lisälyönnit rennommin kun mä? Mulla on ollut aikas hyvää kautta tässä jo muutamien kuukausien ajan ja nyt sit pari päivää vähän huonompaa. Eilen jumpassa alko muljuileen ja jotenki meni into ihan kokonaan. En tehny täysillä vaan huilailin välillä. Ja tänään illalla alki muljuaan ja jatkuu vieläkin. Huomasin, että ilmeisesti närästi myös kun välillä röyhtäytti ja ennen sitä muljus välillä useamman kerran. Mutta en osaa suhtautua näihin välinpitämättömästi. Olen koko ajan valppaana jos tuleeki joku pahempi rytmihäiriö. Tän takia pelkään koko ajan ja myös kuolemanpelko pyörii päässä päivittäin. Vaikka olis hyvä kausikin menossa. Miten tällästä jaksaa päivästä toiseen.:| Ärsyttää kun tän vaivan takia menettää mielenterveytensä ja myös välillä elämänilon.
        Ei ollut tarkoitus kirjottaa mitään tilitystarinaa, mutta sellainen siitä näköjään tuli kun minä,lisälyönnit ja ahdistu on tähän aikaan hereillä ja valppaana.:) Mutta halusin vaan kuulla miten ite suhtaudut henkisesti tähän vaivaan.


      • Muljuuvasn
        poikien äiti kirjoitti:

        Kapa_40: Musta on hienoa, että jaksat vastailla täällä palstalla rytmihäiriöistä. Mä haluaisin kans käydä sun lääkärin vastaanotolla!:) Tuntuu, että sun lääkäri on selittänyt jos jonkinmoista rytmihäiriöistä. Ja siis se on hyvä vaan koska ei mua hoitavat oo koskaan selittänyt mitään "ylimäärästä". Olis kiva kun olis kerrottu enemmän tästä vaivasta. Mutta mulla ollut varmaan se kun oon ollut niin nuori kun käyny tutkimuksissa niin on ajateltu ettei sillä oo mitään vakavaa. Eikä oo kerrottu mitään tarkemmin vaikka joskus koitin kysellä.
        Oon siis aiemmin kirjottanut poikien äiti, kotiäiti tai mikä lie silloin rytmihäiriö-ketjuun.:) Sun oireet on tosi paljon samanlaisia kun mulla. Sä tunnut vaan osaavan ottaa lisälyönnit rennommin kun mä? Mulla on ollut aikas hyvää kautta tässä jo muutamien kuukausien ajan ja nyt sit pari päivää vähän huonompaa. Eilen jumpassa alko muljuileen ja jotenki meni into ihan kokonaan. En tehny täysillä vaan huilailin välillä. Ja tänään illalla alki muljuaan ja jatkuu vieläkin. Huomasin, että ilmeisesti närästi myös kun välillä röyhtäytti ja ennen sitä muljus välillä useamman kerran. Mutta en osaa suhtautua näihin välinpitämättömästi. Olen koko ajan valppaana jos tuleeki joku pahempi rytmihäiriö. Tän takia pelkään koko ajan ja myös kuolemanpelko pyörii päässä päivittäin. Vaikka olis hyvä kausikin menossa. Miten tällästä jaksaa päivästä toiseen.:| Ärsyttää kun tän vaivan takia menettää mielenterveytensä ja myös välillä elämänilon.
        Ei ollut tarkoitus kirjottaa mitään tilitystarinaa, mutta sellainen siitä näköjään tuli kun minä,lisälyönnit ja ahdistu on tähän aikaan hereillä ja valppaana.:) Mutta halusin vaan kuulla miten ite suhtaudut henkisesti tähän vaivaan.

        Ah kuulostaaniin tutulta. Paitsi et mun lapset on tyttöjä. :)


      • poikien äiti
        Muljuuvasn kirjoitti:

        Ah kuulostaaniin tutulta. Paitsi et mun lapset on tyttöjä. :)

        "Kiva" kuulla!:) Välillä tuntuu vaan epäreilulta, että miks mulla on tällänen hemmetin vaiva kun tuntuu että oisin 30v sydänsairas. Mulla on välillä tosi huonoja päiviä kun ei huvita mikään jos muljuaa. Kaikki into katoaa taivaantuuliin.:( Vaikka onhan sitä kaikenlaisia vakavia sairauksiakin, mutta itellä vaan ahdistus ja pelko on välillä ihan järjettömiä.:(
        Tsemppiä sulle kohtalotoveri!:)


      • Muljuuvaan
        poikien äiti kirjoitti:

        "Kiva" kuulla!:) Välillä tuntuu vaan epäreilulta, että miks mulla on tällänen hemmetin vaiva kun tuntuu että oisin 30v sydänsairas. Mulla on välillä tosi huonoja päiviä kun ei huvita mikään jos muljuaa. Kaikki into katoaa taivaantuuliin.:( Vaikka onhan sitä kaikenlaisia vakavia sairauksiakin, mutta itellä vaan ahdistus ja pelko on välillä ihan järjettömiä.:(
        Tsemppiä sulle kohtalotoveri!:)

        Kiitos. Itse olen himourheilija, mutta viime aikoina on ollut taas vähän nihkeä lähteä juoksemaan kun tietää, että kohta taas muljuu. Juoksun huuma latistuu samantien kun muljahtaa. Masentaa. Mutta kuten sanoit, voisi olla pahempaakin.

        Ja se kuolemanpelko. Ah, se on läsnä koko ajan.


      • poikien äiti
        Muljuuvaan kirjoitti:

        Kiitos. Itse olen himourheilija, mutta viime aikoina on ollut taas vähän nihkeä lähteä juoksemaan kun tietää, että kohta taas muljuu. Juoksun huuma latistuu samantien kun muljahtaa. Masentaa. Mutta kuten sanoit, voisi olla pahempaakin.

        Ja se kuolemanpelko. Ah, se on läsnä koko ajan.

        Juu,itse kans kävin joskus pari kolme kertaa salilla ja lenkillä juoksemassa saman verran. Mutta molemmat harrastukset jäivät kun salilla aloin saamaan lisälyöntejä ja välillä lenkillä myös. Pelko vei voiton ja jätin aktiivisen liikkumisen pois. Nyt käyn vaan kerran viikossa jumpassa ja vähän rattaiden kans kävelemässä. Välillä kävin enemmänkin kun oli pelko vähän hallinnassa. Harmittaa ihan hirveesti kun pelkään niin paljon.:|
        Ja tuo kuolemanpelko tuntuu lisääntyneen kahden lasten myötä. Josko sit helpottais kun lapset aikuisia..


    • Kapa_40

      Poikien äiti: En nyt tiedä osaanko ottaa lisälyöntejä niin rennosti, kyllä se alkaa väkisinkin arveluttamaan silloin kun tulee oikein kunnon rumba tai kun joskus tulee lyhyt nopea tykytyssarja, huolimatta siitä että kardiologi on sanonut että nuo ovat vaarattomia ja kerran olen ollut päivystyksessä kuunteluttamassa sydäntä tuollaisen lisärirumban aikana, jolloin tuli lisäriä pahimmillaan muutaman lyönnin välein. Silloin lääkäri vain totesi parin minuutin kuuntelun jälkeen että sinusrytmi on normaali ja aiempien tutkimusten perusteella ei sydämessä voi olla mitään vikaa. Mutta kuten aiemmin sanoin ei näihin ikinä totu:)
      Kun olin kardiologin tutkimuksissa niin hän selitti lisälyöntien syntymekanismin ja esim. sen miksi saan paljon lisälyöntejä vaikka silloin kun sydämen syke nousee jonkin stressireaktion vuoksi.
      Rasituksen aikaisista lisälyönneistä kardiologi tosiaankin meinasi että kun lisäät tarpeeksi vauhtia, niin todennäköisesti jäävät pois. Kerran jossain oli tutkittu ihmisiä jotka saavat lisälyöntejä rasituksen aikana, sen jälkeen tai molemmissa tilanteissa ja verrattu ihmisiin jotka eivät saa lisälyöntejä. Siinä oli todettu että pelkästään rasituksen jälkeen lisälyöntejä saavilla olisi jonkin verran suurempi riski kuolla sydänperäisesti kuin muilla vertailuryhmillä. Siis esim. ne jotka saivat lisälyöntejä vain rasituksen aikana eivät olleet alttiimpia sydänkuolemille kuin ns. 'normaalit' ihmiset. Tämä tietenkin edellytyksellä että sydän on muuten terve. Kun sitten jokin sydänvika voi aiheuttaa nimenomaan rasituksessa esiintyviä lisälyöntejä.
      Kuten aiemmin taisin kertoakin, kardiologin mielestä ultran perusteella havaittu hieman 'ylitehokas' sydämen pumppausteho on se tärkein tekijä lisälyönneille minun kohdalla ja siinä on jotenkin sydän ja hermosto yhteyksissä. Kun ultran aikana oli tavallista korkeampi syke (sen verran jännitti tutkimuksen tulos) ja lisälyöntejä tuli aika tiuhaan sen aikanaki. Luulen että aika monella voi olla sama perussyy.

      • CMX

        Mielenkiintoinen Kapa tuo kommentti tuosta hermoston ja sydämen yhteydestä. Mulla on ihan selkeästi liitynnäinen parasympaattiseen hermostoon. Esim eilen jännitin lentomatkaa niin kentällä käppäillessä tuli lisäreitä ihan urakalla. Todella inhottavan tuntuista.

        Lisäksi tietysti jännitän sitä että kun löytyi se kammioiden laajentuma että jos mulla on sydänsairaus. Vaikka kuinka Kardiologit sanoo että epätodennäköistä niin silti ahdistaa ja pelottaa. On oireita ja on poikkeava löydös. Inhottavaa.


      • Kapa_40
        CMX kirjoitti:

        Mielenkiintoinen Kapa tuo kommentti tuosta hermoston ja sydämen yhteydestä. Mulla on ihan selkeästi liitynnäinen parasympaattiseen hermostoon. Esim eilen jännitin lentomatkaa niin kentällä käppäillessä tuli lisäreitä ihan urakalla. Todella inhottavan tuntuista.

        Lisäksi tietysti jännitän sitä että kun löytyi se kammioiden laajentuma että jos mulla on sydänsairaus. Vaikka kuinka Kardiologit sanoo että epätodennäköistä niin silti ahdistaa ja pelottaa. On oireita ja on poikkeava löydös. Inhottavaa.

        Tuosta oireyhtymästä on ennen käytetty nimitystä 'sotilaan sydän'. Se saattaa olla kyseessä tosiaan silloin kuin on aika rankkojakin sydänperäisiltä tuntuvia oireita, mutta mitään fyysistä vikaa ei löydy. Jos tuosta jotain positiivista etsii, niin se on kuulemma se, että useilla tuosta oireistosta kärsivällä sydän on jopa tavanomaista vahvempi ja joissain tilastoissa on havaittu että ks. henkilöt elävät hieman keskimääräistä pidempään. Se voi johtua tosin siitä että kun käydään lääkärissä sydänoireitten vuoksi useammin kuin normaalisti niin löytyy mahdollisesti herkemmin muut sairaudet. Mutta tuosta 'sotilaan sydämestä' kärsivät eivät siis tapaa kuolla sydämen vuoksi ainakaan ennenaikaisesti vaikka monesti voi siltä tuntua:)
        Itsellä paljon matkustelevana tulee nykyään joskus paljonkin lisälyöntejä lentojen aikana, koska en hirveesti lentämisestä pidä ja koneessa sitten pieni jännitys voi olla päällä varsinkin jos huono lentokeli. Tuossa huomaa sen että jos vaan lennon aikana saa mielenkiinnon ja ajatukset jonnekin muualle lisärirumban yllättäessä, niin se heti vähentää lisälyöntien määrää, eli aivan selkeä hermostollinen yhteys tuossa(kin) tilanteessa:)


    • CMX

      Tuleeko muilla koskaan sellaisia inhottavia tuntemuksia, että sydän totaalisesti sekoaa rytmissä, eli ei vaan yksittäinen lisäri vaan sekoilu jää päälle ja tuntuu tosi voimakkaasti rinnassa? Mulla on nyt alkanut tulemaan näitäkin päivittäin ja olen ihan oikeasti aivan stressissä, että jotakin vakavampaa on tuloillaan. Tunne kestää muutaman sekunnin ja on todella paljon pelottavampi kuin "normaali" lisäri. En oikein osaa sanoa lähteekö syke tuona aikana nousuun, koska se on ohi niin nopeasti. Aivan hirveetä. Olen näiden lisäreiden takia koko ajan stressissä kun löytyi se kammioiden laajentuma, eli olen jo vakuuttanut itselleni, että olen sydänsairas. Ei taida pää enää kestää tätä jatkuvaa pelkoa.

      • Kapa_40

        Tuntuu kuin omista oireista lukisi;) Itsellä on ajoittain noita vastaavia oireita että kun lähtee liikkeelle ja on kävellyt hetken niin tuntuu että sydän vetää sekorytmiä tuon muutaman sekunnin ja sitten tasaantuu. Joskus myös makuulle mennessä tai kyykkyyn laskeutuessa voi tulla sama tunne. Sen verran olen huomannut että syke noin tuplaantuu noissa tilanteissa. Ihan viimeisen parin viikon aikana ollut tuota taas jonkin verran, keväällä oli enemmässäkin määrin. Silloin kysyin aiemmin sydäntäni tutkineelta kardiologilta että mistä johtuu kun oli tavallista enemmän noita tuos sortin häröjä. Hän sanoi että ilman sydänfilmiä ei varmuudella voi sanoä mitä ovat, mutta lyhyen keston ja viime vuotisen tutkimuksen perusteella eivät kuulosta yhtään huolestuttavilta. Tuossa voi olla kyseessä joko jonkin sortin lyhyt takykardia tai sitten bigemenia, se voi tuntua myös tuollaiselta tykytykseltä, ainakin holterissa mulla ollut bigemenia oli nimenomaan sen näköistä käyrällä että tuli ylimääräinen lyönti normilyöntien väliin eli sydän löi kaksi kertaa nopeammin sen aikana, kun vertasi normaaliin sydänkäyrään. Myös lyhyt eteisvärinäkohtaus saattaa olla kyseessä. Sen perusteella mitä mulle kerrottu niin silloin kuin ei tule samalla tajunnan häiriöitä tai 'kohtaus' ei kestä minuutteja tai vielä pitempään ei pitäisi olla muuten terveellä sydämellä huolta. Ja niin sinun kuin minun kohdalla oireitten ajattelu lisää niitä. Melko huikea esimerkki tästä oli kun viime joulun alla kärsin lisälyönneistä todella paljon ja olin kerran lounaalla eräässä ravintolassa ja muistan kun muljusi lounaan aikana kunnolla. Viime kuukausina lisärit eivät juurikaan päivisin haittaa, vaan lähinnä illalla ja joskus iltayöstä herätessä on niitä enemmän. Mutta annas olla kun pari viikkoa sitten oli taas lounaalla tuossa samassa ravintolassa eka kerran sitten joulukuun ja muistin ne joulukuun lisärit ruokailun aikana, niin niitähän tuli taas tällä kertaa lounaan aikana. Joko ihan puhdas sattuma tai sitten hermosto on todella herkkä näille ja ajatus edellisestä kerrasta toi ne taas esiin, veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa:) Yleensäkin olen huomannut sen että lisärit ynnä nuo lyhyet sekorytmit toistuvat samoissa tilanteissa jonkin aikaa, kunnes loppuvat alkaakseen esiintyä jossain toisessa tilanteessa.
        Eräs tuttu sisätautilääkäri muuten vähän aikaa sitten vihjaisi että vaivani voisi parantua katetriablaatiolla, mutta kun siihen ei lähdetä näillä lisärimäärillä.


      • Taas ohentaja
        Kapa_40 kirjoitti:

        Tuntuu kuin omista oireista lukisi;) Itsellä on ajoittain noita vastaavia oireita että kun lähtee liikkeelle ja on kävellyt hetken niin tuntuu että sydän vetää sekorytmiä tuon muutaman sekunnin ja sitten tasaantuu. Joskus myös makuulle mennessä tai kyykkyyn laskeutuessa voi tulla sama tunne. Sen verran olen huomannut että syke noin tuplaantuu noissa tilanteissa. Ihan viimeisen parin viikon aikana ollut tuota taas jonkin verran, keväällä oli enemmässäkin määrin. Silloin kysyin aiemmin sydäntäni tutkineelta kardiologilta että mistä johtuu kun oli tavallista enemmän noita tuos sortin häröjä. Hän sanoi että ilman sydänfilmiä ei varmuudella voi sanoä mitä ovat, mutta lyhyen keston ja viime vuotisen tutkimuksen perusteella eivät kuulosta yhtään huolestuttavilta. Tuossa voi olla kyseessä joko jonkin sortin lyhyt takykardia tai sitten bigemenia, se voi tuntua myös tuollaiselta tykytykseltä, ainakin holterissa mulla ollut bigemenia oli nimenomaan sen näköistä käyrällä että tuli ylimääräinen lyönti normilyöntien väliin eli sydän löi kaksi kertaa nopeammin sen aikana, kun vertasi normaaliin sydänkäyrään. Myös lyhyt eteisvärinäkohtaus saattaa olla kyseessä. Sen perusteella mitä mulle kerrottu niin silloin kuin ei tule samalla tajunnan häiriöitä tai 'kohtaus' ei kestä minuutteja tai vielä pitempään ei pitäisi olla muuten terveellä sydämellä huolta. Ja niin sinun kuin minun kohdalla oireitten ajattelu lisää niitä. Melko huikea esimerkki tästä oli kun viime joulun alla kärsin lisälyönneistä todella paljon ja olin kerran lounaalla eräässä ravintolassa ja muistan kun muljusi lounaan aikana kunnolla. Viime kuukausina lisärit eivät juurikaan päivisin haittaa, vaan lähinnä illalla ja joskus iltayöstä herätessä on niitä enemmän. Mutta annas olla kun pari viikkoa sitten oli taas lounaalla tuossa samassa ravintolassa eka kerran sitten joulukuun ja muistin ne joulukuun lisärit ruokailun aikana, niin niitähän tuli taas tällä kertaa lounaan aikana. Joko ihan puhdas sattuma tai sitten hermosto on todella herkkä näille ja ajatus edellisestä kerrasta toi ne taas esiin, veikkaan jälkimmäistä vaihtoehtoa:) Yleensäkin olen huomannut sen että lisärit ynnä nuo lyhyet sekorytmit toistuvat samoissa tilanteissa jonkin aikaa, kunnes loppuvat alkaakseen esiintyä jossain toisessa tilanteessa.
        Eräs tuttu sisätautilääkäri muuten vähän aikaa sitten vihjaisi että vaivani voisi parantua katetriablaatiolla, mutta kun siihen ei lähdetä näillä lisärimäärillä.

        Mikä lääkitys sulla on noihin lisäreihin.
        Uskoisin verenohennuksesta olevan apua tilanteeseen.
        Kyllä tollaiset oireet pitää ottaa ihan tosissaan.


      • Kapa_40
        Taas ohentaja kirjoitti:

        Mikä lääkitys sulla on noihin lisäreihin.
        Uskoisin verenohennuksesta olevan apua tilanteeseen.
        Kyllä tollaiset oireet pitää ottaa ihan tosissaan.

        En tiedä tarkoititko kysymyksen CMX:lle vai minulle, mutta vastailenpa omalta osalta. Hypoloc 5 mg- beetasalpaajaa puolikas päivässä tarvittaessa on lääkityksenä ja jos muljuaa kovemmin niin voi kokonaisenkin ottaa, aika mieto beetasalpaaja kyseessä. Kardiologin mukaan mitään muita lääkkeitä kun beetasalpaajaa ei määrätä muuten terveen sydämen lisälyöntisyyteen, koska muissa varsinaisissa rytmihäiriölääkkeissä on riskinsä (mm. vakavampien rytmihäiriöiden riski). Eli beetasalpaaja tai ei mitään ovat vaihtoehdot kardiologin mukaan. Tosissaan lääkäritkin oireet varmaan ottavat, mutta siinä vaiheessa kun sydän on ultrattu ja mitään ei löydy siinä eikä muissakaan tutkimukissa, niin heidän osaltaan kiinnostus laimenee ongelmaan koska on erittäin epätodennäköistä että ongelmasta koskaan koituisi mitään pahempaa fyysisellä puolella ainakaan. Olen lukenut että jotkut ovat saaneet apua verenohennuslääkkeistä mutta kun niitäkään ei määrätä jos ei ole muuten tarpeellista. Itselläni siis todennäköisin syy lisälyönteihin on tietty kohta sydämessä josta noita 'virhekäskyjä' lähtee ja lienee suurinpiirtein synnynnäistä kun aika nuoresta lähtien näitä ollut.


      • poikien äiti

        Mulla tulee ainakin tollasia pidempiäkin sekoiluja rytmiin. Ne on todellakin vieläkin pelottavampia kun yksittäinen muljahdus. En tiedä mikä se on. Oisko jotai lisäreitä sarjassa tms. Mutta kestää useita sekuntteja ja tulee kummallinen olo kun se rytmi tuntuu niin kummalliselle.
        Ja mulla ainakin noita lisäreitä tulee ihan miten sattuu. Ei mitään logiikkaa. Joskus pelottaa myös noiden pidempien sekoilujen jälkeen, ettö mitähän tää taas tarkottaa. :| Nyt on ollut välillä taas parempia jaksoja jolloin pelko on vähän helpottanut, mutta tänään näköjään alkaa aamu hienosti lisäreillä ja pelolla. Mahtavaa viikonloppua vaan. :|
        Tsemppiä CMX ja Kapa_40! :) kiva kun täällä on keskustelua tästä aiheesta. Käyn usein lukeen, mutta ehdin harvemmin vastaileen.


      • Kapa_40
        poikien äiti kirjoitti:

        Mulla tulee ainakin tollasia pidempiäkin sekoiluja rytmiin. Ne on todellakin vieläkin pelottavampia kun yksittäinen muljahdus. En tiedä mikä se on. Oisko jotai lisäreitä sarjassa tms. Mutta kestää useita sekuntteja ja tulee kummallinen olo kun se rytmi tuntuu niin kummalliselle.
        Ja mulla ainakin noita lisäreitä tulee ihan miten sattuu. Ei mitään logiikkaa. Joskus pelottaa myös noiden pidempien sekoilujen jälkeen, ettö mitähän tää taas tarkottaa. :| Nyt on ollut välillä taas parempia jaksoja jolloin pelko on vähän helpottanut, mutta tänään näköjään alkaa aamu hienosti lisäreillä ja pelolla. Mahtavaa viikonloppua vaan. :|
        Tsemppiä CMX ja Kapa_40! :) kiva kun täällä on keskustelua tästä aiheesta. Käyn usein lukeen, mutta ehdin harvemmin vastaileen.

        Joo, itsellä viime viikolla pisti viimeksi sellaisen muutaman sekunnin sekorytmin päälle, kyllä sitä aina säikähtää eikä koskaan niihin totu:) En ollut varma että oliko kyseessä tiheälyöntisyys vai bigemenia, kun koittaa alkaa kuuntelemään rytmiä niin saman tien tuo sekorytmi onkin sitten päättynyt, parempi tietysti niin ettei kestä pitempään. Lisäreitten esiintymisessä itsellä ne painottuvat selvästi enemmän iltaan kun aamuun. Sitten taas jos niitä tuntuu vaikka heräämisen jälkeen aamutoimien aikana, on se usein merkkinä että voi tulla 'huono päivä'. Se on myös piirteenä että kun olen töissä jossa täytyy ajatella siihen liittyviä asioita, niin lisäreitä on yleensä vähän tai jopa ei ollenkaan työpäivän aikana.
        Kun ongelma alkoi paheta pari vuotta sitten, niin merkillepantavaa ollut myös se että kun matkustelen paljon, niin matkojen ekoina päivinä sydän on todella herkällä lisäreille ja niitä tulee yleensä paljon silloin, joskus ihan aamusta alkaen ja jos matka kestää pidempään niin alkavat rauhoittua. Nuokin seikat mitä kerroin viittaavat aika vahvasti hermoston rooliin tässä ongelmassa.


    • OTTAKAA TOSISSAAN!

      Luin viestiketjun alusta asti,ja sanonpa vaan että suhtautukaa varovasti kun sydän oireilee.Kerronpa lyhyesti oman tarinani.Olin tavanomaisen terve 42v.työssäkäyvä perheenäiti,kun aloin tuntea itseni väsyneeksi,hikoilin kovasti,ja veto pois olotila vain jatkui.Kunnes eräänä päivänä syötyäni menin pitkälleni,enkä päässytkään enää ylös,tunne oli kuin hanat olisi aukaistu päässä.kohisi vain,ja huimasi,ja palasin takaisin pitkälleni.Makasin siinä noin vartin,pissatkin oli mennyt alle,hiukset oli aivan märät...soitin päivystykseen ja sanoin että minulla oli varmaan sydänkohtaus,vaikkei minulla ole mitään sellaista ollut aiemmin.Hoitaja ei ottanut tosissaan,mutta menin kuitenkin käymään päivystyksessä,jossa tilaani seurattiin pari tuntia,oloni oli jo palautunut ihan normaaliksi.No,meni pari päivää,olin kuntonyrkkeilyssä,alkutreeneissä hengästyin kovasti enkä meinannut saada hengitystäni palautumaan,vaan läähätin pitkän aikaa.Ja taas sama homma kuin menin kotiin,söin,ja menin pitkälleni...en selvinnyt ylös koko iltana,yöllä vas.käsivartta pakotti kovasti,ei ollut hyvä olla mitenkään,pissat meni alle,hikoilin...aamulla oksensin.Soitin ambulanssin,sitten oli jo kiire.sydän hakkasi yli 200...käänsivät rytmin,se ei pysynyt vaan hyppeli ihan omaa rataansa kuulemma.Olin sairaalassa 2viikkoa,minulle asennettiin defiloiva rytmihäiriötahdistin äkkikuolemavaaran takia.Nyt olen eläkkeellä,tahti on hiljentynyt kovasti,on pakko tai tulee rytmihäiriöitä.Syyksi varmistui sydänsarkoidoosi vuoden epäilyn jälkeen,kliinisten löydösten perusteella.Moni nuori ihminen on kuollut tähän sairauteen,on sitten paljastunut vasta ruumiinavauksessa,kun ei paljoa oireile.Tahditin on toiminut kiitettävästi,ja sairauteni toteamisen alkuaikoina pelastanut henkeni useaan otteeseen.

      • CMX

        Hei taas kaikille lisäreiden kanssa kärvisteville. Olen löytänyt netistä erinomaisen sivuston, jossa asiantuntija vastailee ihmisten kysymyksiin kammiolisälyönneistä. Laitan tähän linkin yhteen esimerkkivastaukseen, tämä kyseinen tyyppi on antanut useita useita useita vastauksia. Tää on englanniksi mutta todella hyvä. PVC:t on nimenomaan kammioextroja (premature ventricular contraction). Olen saanut hänen vastauksista PALJON lohtua. Näitä vastauksia on useita, mutta tässä siis yksi esimerkki:

        http://www.doctorslounge.com/cardiology/forums/backup/topic-24286.html


      • Kapa_40
        CMX kirjoitti:

        Hei taas kaikille lisäreiden kanssa kärvisteville. Olen löytänyt netistä erinomaisen sivuston, jossa asiantuntija vastailee ihmisten kysymyksiin kammiolisälyönneistä. Laitan tähän linkin yhteen esimerkkivastaukseen, tämä kyseinen tyyppi on antanut useita useita useita vastauksia. Tää on englanniksi mutta todella hyvä. PVC:t on nimenomaan kammioextroja (premature ventricular contraction). Olen saanut hänen vastauksista PALJON lohtua. Näitä vastauksia on useita, mutta tässä siis yksi esimerkki:

        http://www.doctorslounge.com/cardiology/forums/backup/topic-24286.html

        Jopa harvinaisen rento suhtautuminen kammioextroihin tuolla lääkärillä;) Mutta kaitpa se niin on että niistä kärsiviä ihmisiä kun kardiologit ja muutkin lääkärit tapaavat niin ovat havainneet käytännössä ettei niistä kammiolisäreistä ole todellista uhkaa ollut suurinakaan määrinä kun ei varsinaista sydänvikaa ole.
        CMX:lle vielä kun sulla oli huolena se kammioitten lievä paksuuntuminen, niin kannattanee todella uskoa hoitavaa kardiologia ettei mitään huolta ole. Itsellä kun ultrassa havaittiin hieman ylikorkea ejektiofraktio (pumppausteho) niin luin jostain silloin että se saattaa olla josklus jopa oireena erääntyypin kardiomyopatiasta (vaikka yleensä niissä ejektiofraktio laskee). Kuitenkaan hoitaneen kardiologin ja erään toisen asiantuntijalääkärin mukaan missään tapauksessa ei voi olla siitä kysymys, koska silloin olisi myös muita oireita havaittavissa EKG:ssa ja/tai ultrassa. Eli ei kannata itse tehdä diagnooseja vaikka välistä tämä tuntuukin siltä että eihän nyt kaikki voi kunnossa olla, mutta näillä mennään :)
        Ja hyvin jaksottaista tämä on, nyt ollut muutamia päiviä alle 10 lisäriä päivässä (näin kun olis aina niin ai että!), kun taas toissa viikonvaihteen tienoilla niitä oli vähintäänkin satoja päivässä muutaman päivän peräkkäin.


      • CMX
        Kapa_40 kirjoitti:

        Jopa harvinaisen rento suhtautuminen kammioextroihin tuolla lääkärillä;) Mutta kaitpa se niin on että niistä kärsiviä ihmisiä kun kardiologit ja muutkin lääkärit tapaavat niin ovat havainneet käytännössä ettei niistä kammiolisäreistä ole todellista uhkaa ollut suurinakaan määrinä kun ei varsinaista sydänvikaa ole.
        CMX:lle vielä kun sulla oli huolena se kammioitten lievä paksuuntuminen, niin kannattanee todella uskoa hoitavaa kardiologia ettei mitään huolta ole. Itsellä kun ultrassa havaittiin hieman ylikorkea ejektiofraktio (pumppausteho) niin luin jostain silloin että se saattaa olla josklus jopa oireena erääntyypin kardiomyopatiasta (vaikka yleensä niissä ejektiofraktio laskee). Kuitenkaan hoitaneen kardiologin ja erään toisen asiantuntijalääkärin mukaan missään tapauksessa ei voi olla siitä kysymys, koska silloin olisi myös muita oireita havaittavissa EKG:ssa ja/tai ultrassa. Eli ei kannata itse tehdä diagnooseja vaikka välistä tämä tuntuukin siltä että eihän nyt kaikki voi kunnossa olla, mutta näillä mennään :)
        Ja hyvin jaksottaista tämä on, nyt ollut muutamia päiviä alle 10 lisäriä päivässä (näin kun olis aina niin ai että!), kun taas toissa viikonvaihteen tienoilla niitä oli vähintäänkin satoja päivässä muutaman päivän peräkkäin.

        Juu, totta, koitan olla stressaamatta. Mulla siis kammioiden laajentuma, joka toisaalta sopii aerobisen treenin aiheuttamaksi mutta vois olla myös laajentava kardiomyopatia. Kardiologi siis pitää sitä epätodennäköisenä kun ejektiofraktio normaali, mutta pitää olla seurannassa koska mahdollisuus on että tämä on alkavan taudin merkkejä. Sepä se tässä stressaakin.


      • Vaikka vaarattomia
        CMX kirjoitti:

        Juu, totta, koitan olla stressaamatta. Mulla siis kammioiden laajentuma, joka toisaalta sopii aerobisen treenin aiheuttamaksi mutta vois olla myös laajentava kardiomyopatia. Kardiologi siis pitää sitä epätodennäköisenä kun ejektiofraktio normaali, mutta pitää olla seurannassa koska mahdollisuus on että tämä on alkavan taudin merkkejä. Sepä se tässä stressaakin.

        Onko kokemuksia berberiinistä
        Magn ja omegat ja ubikinoni ei juuri auta
        Kahvi pois ja alkoholi paras estomlisälyönneillr

        Urheilijan pitänee kokeilla hypolocia.


      • Kapa_40
        Vaikka vaarattomia kirjoitti:

        Onko kokemuksia berberiinistä
        Magn ja omegat ja ubikinoni ei juuri auta
        Kahvi pois ja alkoholi paras estomlisälyönneillr

        Urheilijan pitänee kokeilla hypolocia.

        Vaikea uskoa että jokin lisäravinne auttaisi lisälyönteihin (kokeiltu ja käytössä on hyvä setti niitä ihan muista syistä) ainakaan silloin jos sydän on luonnostaan niille herkkä ja hermosto aktivoi sitä lisälyönteihin, kuten suurimmalla osala iienee (esim. itselläni). Se on totta että kahvi ja alkoholi ja ehkä jotkin muut 'stimulantit' voivat lisätä lisälyöntisyyttä entisestään.
        Itsellä on beetasalpaajista Hypoloc käytössä, kardiologin mukaan beetasalpaajista uudenaikaisimpia ja pitäisi nimenomaan sydäntä rauhoittava vaikutus olla. Eipä siitä hirveesti apua ole, ehkäisee lähinnä jännitystilanteissa tapahtuvaa sykkeennousua. Liikunnan aikana joskus syke nousee hieman laiskasti, mutta kun on tarpeeksi vauhtia niin kyllä sitten sykettäkin löytyy ja ihan hyvin tavallista kuntourheilua jaksaa.


    • CMX

      Hei kaikille,

      Ajattelin kirjoitella hieman kuulumisia, sillä olen saanut uutta valoa tilanteeseeni. Tapasin joulukuun alkupuolella huippukardiologin, joka on erikoistunut kardiomyopatioihin ja urheilijoihin. Tehtiin todella tarkka ultra, ekg sekä VO2 max mittaus. Voin ilokseni kertoa, että hänen päätelmänsä oli, että minulla ei varmasti ole kardiomyopatiaa, vaan että kammioiden lievä laajeneminen on seurausta urheilusta. Jippii, arvatkaa lohduttiko!

      MUTTA, extrat jatkuvat edelleen, ja välillä tulee "sarjoissa" ihme tuntemuksia. Esim:

      Hitaalla sykkeellä rytmi näin: kumaus - - kumaus - - kumaus - normaali syke - normaali syke - normaali syke etc. Kumaukset tuntuivat kaulalla asti.

      Ja eilen tuli kolmen lyonnin pyrähdys: syke-syke-syke - normaali syke - normaali syke - normaali syke. Ei muuten tuntunut kammioextroilta, kun ei ollut taukoa välissä, mutta tuntui samassa kohtaa rinnassa kuin kammioextratkin.

      Onkohan nuo esimerkkejä kammiotriploista ja merkki siitä, että kammiolisärit ovat pahenemassa? Nimim. paniikissa taas!

      • Muljuuvaan

        Kiva kuulla tuo lääkärin kommentti!

        Voi että noiden lyöntien kanssa. Itselläni on ollut poikkeuksellisen hyvä kausi lenkillä tulevien lisäreiden kans. Silti aina lenkkareita pukiessani jännitän, kuin käy.

        Itse huomasin lyöntien liittyvän närästykseen. Lenkillä nousi aina happoja ylös ja kurkkua alkoi polttella. Otin viikon kuurin losecia, ja sen jälkeen ei oo poltellut kurkkua eikä sydän ole sekoillut.

        Tsemppiä kohtalotoveri!


      • Kapa_40

        Hieno kuulla että kaikki kunnossa sydämessä lisäreitä lukuunottamatta! Noista 'triploista' ei voine ilman sydänfilmiä sanoa että mitä ovat, mulle kardiologi sanoi että periaatteessa tuplat ja triplat lisälyönneissä kuuluvat vielä tavalliseen lisälyönisyyteen, sitten jos mennään pitempiin peräkkäisiin puhutaan takykardiasta. Tosin jos on paljon tuplia tai triploja se ei lole välttämättä hyvä, mutta silloin usein jotain muutakin sydänsairautta lienee mukana.
        Itse parasta aikaa olen reissun päällä. Kuten yleensäkin parin vuoden takaisen lisärioireilun pahennuttua lisärit oireellet aika paljon tämänkin reissun aikana. Tosin päiväaikaan ei ole juuri yhtään niitä, mutta iltaisin yltyvät oikein kunnolla, tulee enimmillään muutaman lyönnin välein ja välistä lyhyitä bigemenia ja trigemenia- sarjoja myös, varsinkin kun lähtee kävelemään. Hetken kun kävelee ja syke pääsee vähän nousemaan alkavat rauhoittua. Tänään olin vuorivaelluksella, ylämäkeen vedettiin vajaa tunti, mutta sen aikana pumppu toimii kuin rasvattu, kiipeämisen jälkeen tuntui pari lisäriä, mutta se kunnon oireilu tulee, kuten yleensäkin, näin iltaisi. Nukkumaanmennessä onneksi rauhoittuvat aika hyvin nykyisellään.
        Tuossa loppuvuodesta yksi tuttu sisätautilääkäri kommentoi tilannettani että tutkimusten perusteella näyttää että sydän erinomaisessa kunnossa, mutta lisälyöntisyys tuntuu häiritsevän siinä määrin että jotain sille olisi syytä koittaa vielä tehdä. Kehoitti menemään vielä kardiologin juttusille keskustelemaan beetasalpaajan muuttamisesta/annoksen suurentamisesta tai jopa Tambocorin aloittamisesta. Siihen suhtaudun aika varauksella sen perusteella mitä olen aiemmin kuullut, että sillä jopa vaarallisia vaikutuksia ainakin silloin jos sydämessä olisikin pientäkään muuta vikaa. No, ehkäpä talven aikana menen kardiologia vielä jututtamaan, josko tälle vaivalle jotain voisi vielä koittaa tehdä. Aiemminhan tutkinut kardiologi sanoi että tällainen huono vaihe lisälyöntisyydessä voi kestää vuosiakin.


      • Kapa_40

        Vielä CMX:lle, että välttämättä se mitä sydämessä tuntee, ei ole kuitenkaan sitä. Silloin kun minulla oli holter- nauhoitus, niin illalla tuntui että tuli tuplalisälyöntiä vaikka kuinka monesti. Sitten holter- tuloksissa oli vaan yksi tuplalisäri ja se tullut iltapäivällä. Tunne tuli siitä kun lisäri oli osunut kahden normaalin lyönnin väliin ja aiheutti tunteen siitä että tuli peräkkäistä lyöntiä. Tuo selvisi kun katsoi häiriötilanteista tulostettuja ekg:n pätkiä. Samoin yhdessä vaiheessa tuona päivänä tuntui että tuli nopea tykytyssarja, kuitenkaan holter ei ollut havainnut takykardiaa tms.
        Jos sulla edelleen tuntuu että päivittäin tulee noita tripla tuntemuksia ja se huolettaa niin voisithan pyytää holterin uusimista, niin saa ne 'nauhalle' ainakin. Kuitenkaan mitä sanotaan, niin terveellä sydämellä ei pitäisi olla ongelmia noittenkaan kääntämisessä takaisin normirytmiin. Jossain eräs rytmihäiriöistä kärsivä muuten tervesydäminen kertoi että on lukemattomia kertoja ollut 10-20 lyönnin kammiotakykardioita, mutta niissäkään ei lääkärin mukaan ole vaaraa kun ei ole varsinaista vikaa sydämessä. Samaa oikeastaan minua tutkinut kardiologi sanoi lyhyistä tykytyksistä, että vaikka olisivatkin kammiotakykardiaa, niin eivät haittaa ja sydän kääntää ne normirytmiin nopeasti.
        Sitten voi olla että jos sinulla on tullut triplasarja ja olet sitä säikähtänyt niin sydän voi olla siinä mielessä jännä kapistus että se kehittää noita lisää sen vuoksi kun niitä ajattelee.
        Ovatko nuo 'kumaukset' muuten mitä josta kerroit? Ymmärsin tuosta että niiden välillä pitempi tauko kuin normaalisykkeiden? Tulee mieleen bigemenia, mitä itsellä viime ja toissa viikolla oli pitkästä aikaa useamman kerran. Jos pulssia tunnustelee, niin hurja tunne kun joka toinen lyönti vain tuntuu. Sitten jos kädellä tunnistelee rinnan päältä niin tuntee myös heikon lisälyönnin hieman tavallista kovemman normilyönnin jäljessä ja tuo lisäri siis ei pulssissa tunnu.


    • tambocor 2012

      Sama vaiva täällä.lisäreitä ja normi sinusrytmi viimeisenä vaivana.ei mennyt eteisvärinälle ainakaan pysyvästi.syön tampocor.bisoprolol.ja primaspan.sydän tutkittu ultralla muutama vuosi sitten.myös rasitustesti.missään ei vikaa,olen ollut eteisvärinän takia käännössä noin 10 kertaa,kerran sähköllä.Oireet lisääntyneet puolen vuoden sisällä.Lisäreitä välillä hurja määrä.Miten uskallatte lentää vaivan kanssa?Olis su lento.

      • Kapa_40

        No mulla lisäreitä välistä lentojen aikana paljonkin, varsinkin jos on ilta/yölento. Matkustelua tulee melkein kuukausittain ainakin lyhyempiä lentomatkoja. Eiväthän ne kivoja ole koneessa, kun siinä ei oikein pysty liikkumaankaan ja sepä niitä varmaan lisääkin jos ei ole muutakaan tekemistä ja erehtyy niitä seuraamaan;) Pari päivää sitten oli yli 10 tunnin lento, se meni hyvin, ei yhtään lisäriä, menolennolla pari viikkoa aikaisemmin puolestaan oli parin tunnin jakso jolloin puski lisäriä aika tiuhaan. Mulla se 'positiivinen puoli', että kun oikein tiuhaan niitä tulee, niin ne jollain tapaa heikkenevät: Jos tulee harvakseltaan vaan niin ne sitten tuntuvat selvästi voimakkaammin. Ainakaan nuo lisärit eivät lentämistä estä, mulle kardiologi sanoi että on normaali ilmiö tällä vaivalla että matkustelu niitä lisää, kun hermosto aktivoituu silloin herkemmin. Sitten jos eteisvärinä on niin varmaan lääkärin mielipide siihenkin kannattaa ottaa, en kyllä luule että lentämistä suosittelee lopettamaan, varsinkin kun lääkitys siihen olemassa ja sydän muuten terve. Ennen lentoa ja sen aikana kannattaa toki välttää sellaisia seikkoja mitkä lisäävät lisälyöntisyyttä yleensä, kuten ruokaa joka aiheuttaa vatsavaivoja, koittaa nukkua hyvin ennen lentoa ja mahdollisimman rento fiilis koneessa.
        Hyvää matkaa joka tapauksessa!:)


    • CMX

      Heippa Kapa ja kiitos taas kommenteista :)

      Mulla ei nyt ole ollut noita tuplia/triploja sitten viime viikon, ja kun en edes tarkalleen ole varma et olivatko edes kammiolisäreitä, niin yritän olla ajattelematta. Kardiologiltani kyselin tilanteestani, niin ei pitänyt minään ongelmana.

      Voipi muuten olla et oli bigemeniaa se hassu kumahdus sarja. Siinä tosiaan oli syke alhaisempi kuin "normaalisti". Voi olla et se lisäri siellä välissä ei vaan tuntunut pulssissa! Oisinkin uskonut, et jos olisi ollut pelkkää kammioextraa, niin olisi vähintään huimannut, koska syke oli niin alhainen ja tunne kesti sen verran pitkään (siis joitakin sekunteja) että jos ei olisi normaalia sykettä ollut välissä niin jokin verenkierron häikkäoire olis tullut.

      Beetasalpaaja otan tällä hetkellä, mutta siitä ei näy olevan mitään apua. Lisäreitä edelleen joka ikinen päivä. Periaaatteessa tiedän et mitään vikaa ei pitäisi oleman, mutta on näiden kanssa niin inhottava olla. Pelko hiipii mieleen ihan väkisin.

      Onkos sulle Kapa kardiologi maininnut mitään et mitkä on normaaleja määriä näitä? Ja onko tosiaan että on toivoa, että tämä "kausi" vielä menee ohi? Mulla oli näitä kymmenen vuotta sitten, mutta silloin holterissa vaan 26 kammiolisäriä, eli nyt on määrät kyllä paljon isommat. Voi kun menis jo ohi, toivo hiipuu päivä päivältä. Yhtäkään päivää ilman ei ole ollut sitten syyskuun.

      • Kapa_40

        Aika usealla ihmisellä (ainakin puolella) lienee päivittäin aina jokunen lisäri, yleisesti on sanottu että alle 60- vuotiailla alle 100 lisäriä päivässä on ns. normaalia, vanhemmilla voi olla pajonkin enemmän ja monikaan ei tunne niitä ollenkaan. (Jostain luin kun jokin ulkomaalainen kardiologi kertoi että oli itsellään testannut holter- laitetta ja se päivä oli ollut kiireinen ja kahvia oli kulunut myös tavallista enemmän. Holteriin oli tullut yli 5000 kammiolisäriä. Kardiologi piti sitä aika normaali seurauksena moisesta päivästä ja kertoi että hänen jos kenenkään sydäntä on tutkittu ja on varmasti terve).
        Mutta sitten jos on lisälyöntiherkkä, niin 'normaali' voi olla paljon enemmänkin. Mulle kardiologi sanoi että vaikka olisi tuhat lisäriä jokaikinen päivä 10 vuoden ajan niin sydän ei siitä miksikään muutu, eli ei heikkene tms. Sitten hän sanoi että vasta kun tyyliin kymmenissä tuhansissa päivittäiset lisälyöntimäärät siitä voisi olla haittaa pitemmällä ajalla sydämelle ja silloin käytännössä koitetaan katetriablaatiolla hoitaa. Sitten noissa tuplissa ja triploissa ainakin terveellä sydämellä ei ongelmaa jos niitä suht vähän ja levossa, samoin lyhyissä kammiotakykardioissakin. Tosiaan sitten jos niitä paljon ja rasituksessa niin sydämestä löytynee muutakin vikaa ihan noissa normitutkimuksissa.

        Sulla CMX viimeinen lisäritön päivä ollut vähemmän aikaa sitten kuin mulla, mulla viimeksi viime maaliskuussa muistan että meni koko päivä ilman;) Nyt taas heittelee määrät kovasti, muutama viime päivä ollut aika vähäistä, ihan parista lisäristä muutamaan kymmeneen vaihdelleet määrät arviolta. Mutta niitä pahoja päiviä tullut viimeisen parin-kolmen vuoden aikana paljon enemmän kuin aiemmin, silloin huono päivä saattoi tulla ehkä keskimäärin kerran kuukaudessa. Vaikea sanoa siitä milloin 'kausi' menee ohitse vai meneekö milloinkaan. Jos isältäni olen perinyt tätä vaivaa, niin kuuskymppisenä hänellä alkoi vähenemään selvästi. Hän siis ainakin esimerkki siitä että oli aikanaan paljon lisäreitä ja myös takykardiaa ja sydän todella rautaisessa kunnossa lääkärinkin toteamana edelleen kohta kasikymppisenä.

        Aina kuulee joitan vinkkejä miten lisälyöntisyyttä voisi hillitä. Jotkut saaneet kuulemma akupunktiosta avun, auttanut juuri näissä tilanteissa joissa hermosto on osaltaan lisälyöntisyyden takana. Ei ole tullut itse kokeiltua tuota, ehkä pitäisi joskus:)


      • CMX
        Kapa_40 kirjoitti:

        Aika usealla ihmisellä (ainakin puolella) lienee päivittäin aina jokunen lisäri, yleisesti on sanottu että alle 60- vuotiailla alle 100 lisäriä päivässä on ns. normaalia, vanhemmilla voi olla pajonkin enemmän ja monikaan ei tunne niitä ollenkaan. (Jostain luin kun jokin ulkomaalainen kardiologi kertoi että oli itsellään testannut holter- laitetta ja se päivä oli ollut kiireinen ja kahvia oli kulunut myös tavallista enemmän. Holteriin oli tullut yli 5000 kammiolisäriä. Kardiologi piti sitä aika normaali seurauksena moisesta päivästä ja kertoi että hänen jos kenenkään sydäntä on tutkittu ja on varmasti terve).
        Mutta sitten jos on lisälyöntiherkkä, niin 'normaali' voi olla paljon enemmänkin. Mulle kardiologi sanoi että vaikka olisi tuhat lisäriä jokaikinen päivä 10 vuoden ajan niin sydän ei siitä miksikään muutu, eli ei heikkene tms. Sitten hän sanoi että vasta kun tyyliin kymmenissä tuhansissa päivittäiset lisälyöntimäärät siitä voisi olla haittaa pitemmällä ajalla sydämelle ja silloin käytännössä koitetaan katetriablaatiolla hoitaa. Sitten noissa tuplissa ja triploissa ainakin terveellä sydämellä ei ongelmaa jos niitä suht vähän ja levossa, samoin lyhyissä kammiotakykardioissakin. Tosiaan sitten jos niitä paljon ja rasituksessa niin sydämestä löytynee muutakin vikaa ihan noissa normitutkimuksissa.

        Sulla CMX viimeinen lisäritön päivä ollut vähemmän aikaa sitten kuin mulla, mulla viimeksi viime maaliskuussa muistan että meni koko päivä ilman;) Nyt taas heittelee määrät kovasti, muutama viime päivä ollut aika vähäistä, ihan parista lisäristä muutamaan kymmeneen vaihdelleet määrät arviolta. Mutta niitä pahoja päiviä tullut viimeisen parin-kolmen vuoden aikana paljon enemmän kuin aiemmin, silloin huono päivä saattoi tulla ehkä keskimäärin kerran kuukaudessa. Vaikea sanoa siitä milloin 'kausi' menee ohitse vai meneekö milloinkaan. Jos isältäni olen perinyt tätä vaivaa, niin kuuskymppisenä hänellä alkoi vähenemään selvästi. Hän siis ainakin esimerkki siitä että oli aikanaan paljon lisäreitä ja myös takykardiaa ja sydän todella rautaisessa kunnossa lääkärinkin toteamana edelleen kohta kasikymppisenä.

        Aina kuulee joitan vinkkejä miten lisälyöntisyyttä voisi hillitä. Jotkut saaneet kuulemma akupunktiosta avun, auttanut juuri näissä tilanteissa joissa hermosto on osaltaan lisälyöntisyyden takana. Ei ole tullut itse kokeiltua tuota, ehkä pitäisi joskus:)

        No itsellä menee lisärimäärät reilusti ton yläpuolella. Olen kyllä ihan todella väsynyt näihin tuntemuksiin joka päivä, blaah!

        Tuntuuko muuten muilla lisärit koskaan sellaisena puristuksena? Mulla esim just kävellessä usein tulee sellainen hetkellinen "puristus" tohon rinnan keskelle. Veikkaan silti lisäreiksi mutta ei tule pompauksena tai kulmauksena vaan nimenomaan puristuksena. Ei kipeänä sellaisena.


      • myrmeliini 1
        CMX kirjoitti:

        No itsellä menee lisärimäärät reilusti ton yläpuolella. Olen kyllä ihan todella väsynyt näihin tuntemuksiin joka päivä, blaah!

        Tuntuuko muuten muilla lisärit koskaan sellaisena puristuksena? Mulla esim just kävellessä usein tulee sellainen hetkellinen "puristus" tohon rinnan keskelle. Veikkaan silti lisäreiksi mutta ei tule pompauksena tai kulmauksena vaan nimenomaan puristuksena. Ei kipeänä sellaisena.

        Moikka,olen ns,sairastanut jo lisälyöntisyyttä jo kolmekymmentävuotta,enkä ole vielä veiviä heittänyt.Tutkittu sydäntä ja kaikkea muutakin,ja ei muuta kuin eteenpäin,kyllä se siiitä,pahempaakin olen joutunut kokemaan,niin en jaksa enää vaahdota tästä ongelmasta.Otan aina vaan beetasalpaajaa,jos alkaa jyskyttämään.Kaikista parasta kuin pystyisi olemaan stressaamatta,olisi itselle helpompaa,eikun eteenpäin vuan niinkuin savolaiset sannoo.


    • Tinttantanttan

      Luin tätä ketjua ja todellakin vaivani on samaa kategoriaa. Noin 5v mennyt lisälyöntien kanssa. Ne ovat päivittäisiä ja lääkityksenä seloken 47,5mg, ei se niitä pois vie niin kuin ei varmasti mikään lääke kokonaan. Ainakin kun on saanut ne riesakseen tässä määrin.
      Huomenna starttaa syntymäpäivän kunniaksi tupakkalakko vaiko lopetus?.. Katsotaan vaikuttaako sen pois jäänti ja kahvin minimointi mitenkään.. Toivottavasti auttaisi. Moraalista saarnaa älkee antako. Mutta jos ne sillä pois jäävät lupaan heittää voltin :D

    • CMX16

      Tämä on jo aika vanha ketju mutta onkohan täällä enää ketään ketjuun osallistuneita... Itse olen saanut omat tutkimukseni loppuun, olisi hauska kuulla miten muilla menee

    • HuolestunutSydän

      Moikka kaikille

      Täällä kanssa yksi reilu 30v nainen joka kärsii lisälyönneistä.
      Yksittäisiä, sarjoissa, levossa, rasituksessa jne. Joskus tuntuu elohiireltä, joskus todella voimakkaita. Joskus oikeesti SATTUU. :( joskus tulee parempia kausia jolloin päivön aikana gulee ehkä vain 10-20. Joskus sellasia päiviä että tulee ihan koko ajan. :( joskus on voinut olla hyvä päivä ja yhtäkkiä illalla alkaa kaamee putki kun meinaankin lähteä (ja joskus oon lähtenytkin) päivystykseen. Oon käynyt tutkimuksissa ja joskus se tieto helpottaa, mutta kun nää oireet on niin kamalia niin helposti unohtuu. Mun elämä on pyörinyt näiden ympärillä niin kauan kun muistan, mutta aikuisena pahentunut kun oppinut pelkäämään niitä vielä enemmän ja kuolemanpelko on läsnä jatkuvasti. Mä etsin kohtalotovereita ja tää palsta oli niin ihana kun huomasin että jollain muullakin voi olla niin vahvoja oireita. Tää ketju oli vanha, joten katsotaan saanko yhtään vastausta.

    • kuuskytviis

      Mulla ollut lisälyöntejä monet vuodet. Iltaisin jos niitä tuntuu tai jos pelottaa mennä nukkumaan, niin otan 20 tippaa orapihlajatippoja. Niitä ei saa käyttää sydänlääkkeiden kanssa. Mua ne ainakin rauhottaa ja tuntuu että rytmit tasaantuu.

    • KokeilemallaSeSelviää

      Näissä sydänperäisissä kannattaa myös tutkia veren rauta-arvot. Ei pelkkää hemoglobiinia vaan myös ns. varastorauta, ferritiini-arvo. Se voi olla alhainen vaikka hemoglobiini olisi hyvä. Piilevä raudanpuute voi aiheuttaa hyvin paljon erilaisia oireita, joista yksi voi olla sydänperäiset oireet.

      Hyvä tekstin aiheesta löysin täältä https://esasoppi.fi/raudanpuute/raudanpuute-tunnistetaan-huonosti/

      Kannattaa myös huolehtia K2-vitamiinin saannista, sillä voi olla yhteyttä asiaan myös. Ja se vaikuttaa muiden imeytymiseen. Jotkut ovat saaneet myös apua ubikinonista / ubikinolista, joka tunnetaan myös nimillä Q10 ja koentsyymi-Q10. Itselläni se ainakin piristää yleistä oloa ja tuntuu parantavan palautumista. Ehkä vaikuttaa myös lisälyönteihin vähentävästi nykyään 38 v. Nuorempana 25v kokeilin Q10, niin siitä tuli mielestäni lisälyöntejä herkemmin.

    • pii.levä

      Mitä käytännössä tarkoittaa "piilevä raudanpuute" selkosuomella ?

      • KokeilemallaSeSelviää

        Piilevällä raudanpuutoksella tarkoitin sitä että varastorauta-arvo eli ferritiini on alhainen.
        Ferritiinin arvo on helppo mitata ihan verikokeella. Vaikka hemoglobiini olisikin hyvä tai viitearvoissa. http://huslab.fi/ohjekirja/4826.html

        Katso edellinen linkki Esa Sopen sivuille, siellä on aiheesta selventävää tietoa. Monet lääkärit tuijotavat liikaa hemoglobiinia eivätkä muista/tiedä/hoksaa ottaa ferritiinin mittausta.

        Sydänperäisissä asioissa kannattaa myös D-vitamiinin (D3) saanti pitää suosituksia korkeammalla tasolla. http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2009/3/duo97814


    • Anonyymi

      Täällä alkuperäinen ketjun aloittaja! Onkohan palstoilla enää ketään jotka aikoinaan kommentoivat ahkerastikin? Olis kiva kuulla miten muilla menee. Mulla oli pitkä jakso ilman lisäreitä sen kummemmin, mut nyt ne on taas alkaneet. Elintavat tämän Koronan aikana ei ookaan olleet ihan parhaat...

      • Anonyymi

        Minulla oli muutama hyvä vuosi rytmihäiriöiden kanssa. Ne tulivat rytinällä 2 kuukautta sitten takaisin, joka päivä on ekstralyöntejä joitakin kymmeniä (ainakin ne mitä tunnen). Tosi inhottava vaiva.


    • Anonyymi

      Hei kiitos tästä ketjusta, jonka löysin kun etsin Internetistä selitystä erityisesti sykkeen nousu- ja laskuvaiheessa esiintyvälle lisälyöntisyydelle. Minullakin sydän tutkittu perusteellisesti, eikä mitään vikaa havaittu. Kardiologi totesi vain että ovat vaarattomia mutta mitään selitystä tai "käyttöohjeita" ei ole tullut. Kiva kuulla muiden kokemuksista 😃

    • Anonyymi

      Moi!
      Olen 40v nainen ja minulla on ollut lisälyöntejä teini-iästä saakka. Välillä vuosien taukoja, nyt viimeiset viisi vuotta niitä on ollut enenevissä määrin. Viime kesästä saakka myös rasituksessa. Kaksi vuotta sitten tehtiin holter, jonka mukaan kaikki ok. Vaan kun ei ole. Tää muljuminen ja värinän/elohiiren tunne on välillä ihan kamala. Muutama päivä sitten kävin päivystyksessä ekg:ssä, mutta eihän niitä lisäreitä nauhalle saatu. Miten te olette päässeet kardiologille? Olen saanut terkusta vain betasalpaajaa ja kyllä sinä henkiin jäät sanat. Välillä olo on niin kurja, että miettii, että oikeastiko jään henkiin... Voiko yksityinen kardiologi tehdä lähetettä julkiselle puolelle tutkimuksiin?

    • Anonyymi

      Täällä samaa oiretta, kammioperäisiä lisälyöntejä varsinkin rasituksessa. Minulla on todettu myös paniikkihäiriö joten mietin voisiko nuo rasituksessa tulevat lisälyönnit johtua esimerkiksi siitä, että kauppaan tai lenkille meno pelottaa. Usein myös lisäreitä tulee jos seisoskelee, esimerkiksi suihkussa tai kaupan jonossa. Minulla tutkittu holterilla noin vuosi sitten, silloin ei tosin tullut kaupassa kävellessä muistaakseni ainakaan näin paljon kun nyt. Joinakin hyvinä hetkinä kävellessä ei välttämättä tule.

      Pelottaa nämä oireet toden teolla, vaikka onkin todettu hyväkaatuisiksi aiemmin, aika samanlaisilta nämäkin nyt tuntuvat. Taustalla on toki stressiä ja univajetta, esimerkiksi uuden koulun aloittamisesta ja vaki työn hylkäämisestä opiskelun takia. Stressaa perus opiskeluun liittyvät asiat ja sen lisäksi se, mitä teen jos koulussa tulee kamala määrä lisälyöntejä enkä pääse istumaan alas, silloin kun oikeasti miettii että selviääkö tästä pyörtymättä (en ole kertaakaan kuitenkaan pyörtynyt eikä ole edes silmissä sumennut)

      Kiitos paljon tästä palstasta, on todella helpottavaa kuulla että muillakin on lisälyöntejä rasituksessa eikä ilmeisesti ole olleet vakavia, netissä kun lukee suurimmassa osaa sivuista että lisälyöntien pitäisi loppua rasituksessa. Toisaalta sitten, lasketaanko rauhallista kaupassa käyntiä ja astianpesukoneen tyhjentämistä edes rasitukseksi? Liikkumista en ole uskaltanut harrastaa pitkään aikaan sydän oireiden vuoksi...

    • Anonyymi

      Täällä kans yks joka kärsii lisäreistä nimenomaan rasituksen aikana. :(
      Sydäntä on tutkittu reippaasti ja todettu terveeksi. En tajua miksi se sitten näin pahasti oireilee.
      Heti kun olis tarkoitus esim polkea kuntopyörällä alkaa lisärirumba joka jatkuu koko treenin läpi. :((( harvemmin tulee enää liikuttua tämän vaivan takia. Mitään ei voi oikein enää tehdäkään kun kaikkien tutkimusten mukaan olen terve kuin pukki. En ymmärrä. :(((

    • Anonyymi

      Sama täällä :((

    • Anonyymi

      Mulla kans meni rytmit ihan sekaisin. Ennemmin olen ollu ihan terve lukuunottamatta näitä harha tai lisälyöntejä. Oikein sairaalaan veivät ja eteiskammion värinää totesivat ja vauhtia oli 160 lyöntiä minuutissa. Muuten olo ihan hyvä. Verenohennusta määräsivät ja betasalpaajalla yritetään sydäntä rauhottaa. Rytmi on ny rauhallinen, mutta tahtilaji aina vaan sekaisin. Sähköllä laittavat tahdit uusiksi, jossei itestään käänny. Toib.salpaaja oon kyllä aika inhottava, kun en ole ennen käyttäny js vielä siihen tottunu..Kun se rauhottaa kaikkea muutakin kuin sydäntä, tuntuu että vintti pimenee, jos jotai äkkinäisempää yritän tehdä. Sillai hitaasti vaan alkuun, kyllä siitä sitten sujuu.. Nii omega3 kiellettiin, ettei veri ohene liikaa. Ikää71v. Tää mun tahtilaji on kuulemma toiseksi paras ja kyllä tämänkin kanssa voi elää pitkäänkin, sanoivat. Verta vaan pitää ohentaa,, ettei sydän kirnua kokkareita tuonne verenkiertoon. Että kyllä sydän aikapaljon kestääkin ettei heti tartte panikoida, vaikka inhottvalta tuntuisikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe