Palstalla oleva keskustelu oluista on aika puisevaa, kun tärkeimpinä aiheina tuntuvat olevan mm. se, kumpi on parempaa, Koffi vai Lappari, ja että kuinka ihmeellisen taivaallisen hyvää joku Pirkka-olut on.
Mutta jos katsotaan vakavasti ja oikeasti tosiasioita silmiin, niin tajutaan että kaupathan ovat täynnä export-oluita, eri puolelta maailmaa olevia enemmän tai vähemmän erikoisia oluita. Tai ainakin niitä erikoisolueiksi kutsutaan. Ja sitten on vielä kotimainen tuotanto päälle, jotka eivät ole ns. bulkkioluita, eli 24-packeissä myytäviä inhotuksia.
Kertokaapas nyt viimeaikaisia kokemuksianne, mitä on tullut ostettua ja nautittua? Itse nappasin mukaani eilen kaupasta tölkin Nokia Keisari 66 American Pale Ale-olutta, ja täytyy sanoa että hieno uusi tuttavuus. Greippinen, hyvin freshhi olut, humaloitu tukevasti. Suosittelen!
Mitä erikoisoluita ostat? Vinkkejä
14
425
Vastaukset
- Ale is Beer
Enpä kerro, kehoitan menemään Arkadian alkoon ja ottamaan kantokorin käteen. Hyllyissä on kohtuullinen määrä eri oluita - valinta on vapaa. Maistele ja ehkä löydät omat suosikit - ehkä et.
Keisarin hyvä puoli on katkerot 55 EBU, kantavierre 10,2p-% takaa sen, että aika kevytsarjalainen edelleen - mutta suunta on oikea. Nokia Året Runt on kokeilemisen arvoinen, hieman hillitymmin humalaa, mutta suutuntuma ja maku täyteläisempi - kantavierre 13,7 p-% antaa hieman enemmän makua ja alkoholia. - 9+14
Bud on kyl ykkönen.
- AntsuK
Mä tykkään Alkon saksalaisista pilseistä, esim. HB on hyvä peruspils. Tarjoustalon Königsbacheria kannattaa kokeilla myös!
- Aina Jano
Olutopas sivusto mee sinne.Siellä alan ihmiset.
- Pirkkamaisteri
Mutta kyllä laadukas Pirkka-olut kehunsa ansaitsee. Ei sitä turhaan kutsuta voittajan olueksi. En itse oikein ymmärrä tuota erikoisuuden tavoittelua.
- hgfdsz
Pyrin maistamaan kaikkia ulkomaisia vahvoja oluita, mitä kotikaupunkini ja lähikaupunkien alkoihin tulee, erityisesti pidän hyvin vahvoista = 8% alkoholia sisältävistä oluista
- kalja teini x
Mun mielest se on kuitenki aika tärkeetä, et puhuu kumpi on parempaa lappari vai koffi. Kun mä käyn lähi kaupast ostaa 24 packin niin maksaa se kuitenki sen reilu 20 egee nii olis kiva ensi tietää mihi sitä massii lyö kii. Et ku sillei tiiäksä?
- Aina Jano
Saksalaiset oluet maistuu.
- Rochefort 10
Itseäni miellyttää monenlaiset oluet, mutta nää nykyiset muotilmiöt voimnakkaasti katkerohumaloidut IPAt ja APAt ei kyllä kolise. Sen sijaan erilaiset stoutit ja vaikka bitteritkin kyllä kolahtaa, vaikka siis voimakkaasti humaloituja myös ovat..
Vahvat Belgi alet ovat tällä hetkellä ehkä lähinnä sydäntä. Harmi vaan, että niitä ei kovin laajalti ole alkon hyllyillä saatavilla. Varmimmim Alkon hyllystä löytyvistä Chimayn Blue, on oma kestosuosikkini.
Myös norjalaisen Nøgne panimon tuotteet miellyttää lähes kautta linjan. Erittäin laadukkaita pienpanimo oluita. Suodattamattomissa ja pastöroimattomissa oluissa on sellainen käsityöläisyyden maku ja soundi joka uppoo meikäläiseen. Vaikka pidänkin enemmän vahvemmista oluista, niin Nøgnen valikoimassa on myös oikein maistuvia maitokauppatuotteita. Hintaahan niillä toki on, mutta laatu maksaa aina.- enevpk
Duvel lienee edelleen myynnissä Alkossa. Monet belgialaisalet vain käväisevät Alkon hyllyssä. Myymäläkohtaisesti on suuria eroja. Siksi ei aina saa, mitä on hakemassa. Silloin on hyvä hetki laajentaa kokemuksiaan uusiin tuttavuuksiin. Lambicien kanssa voi tulla pettymyksiä.
- SS Majuri
Kohta jouluoluet hyllyssä muuta urbock puuttuu.
Olen Guinessin ystävä,se on tosi tummaa.Franciscaner ja Erdinger ovat myös hyviä suodattamattomia vehnäoluita.Ulkolaiset on tosissaan ihan jees,jopa halvenpia.Ja nykyäänhän niistä on hyvät valikoimat ravintoloissa ja alkossa.Kantsii uskaltaa kokeilla,myyjät kyllä neuvoo.
- ei mainos! hyviä on
Kotimainen pienpanimo Malmgård ja koko tuotelinja, erittäin hyviä. Sain kunnian osallistua Malmgårdissa paikanpäällä olutmaisteluun muutama vuosi sitten, jäin koukkuun!
- jhbrvgfed
Totta, hyviä ovat, hieman kalliita tosin, mut kyl kukkaro kestää muutaman ostaa silloin tällöin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875