Tarvis kiireesti apua...

banaani4

Mulla on ollu poni about. 7kk, ja se on vuonohevonen, aika paksuhko.
Tähän nyt kirjotan mahd. pitkän selostuksen ponistani,ja meidän touhusta, sitten kysyn teidän mielipiteitänne sen ruokintaan, kun itse aika tietämätön siihen liittyen. ponini on siis täyshoito tallilla, missä tallin omistaja laittaa ruuat.

Ja haluaisin tietoa teidän mielipiteistä sen takia,jos vaikka omatalli tulossa.

Minuunhan , ja minun kokemuuksini tämä asia ei liity. Joten poniini siis.

Ponini liikkuu 6 kertaa viikossa, päivittäin. 1 vapaa päivä on siis aina, yleensä sunnuntait, harvemmin vaihtelee. Vedän yleensä samanlaisen lenkin, olin sitten pellolla, kentällä tai maastossa. Pyrin aina samaan tulokseen, eli jos saisi poniin pientä pintahikeä, kerran - kaks viikossa menen sitten vähän lujemmin, että poni olis hikinen. Se on perus kuntoinen, välillä hiukan laiska, huom. välillä. Yleensä kuitenkin menee suhtkoht. reippahasti.

Tallin omistaja antaa joskus 4-5 aikaan kivennäiset, ja varmaankin jotain 1-2 dl se niitä saa. Onko teidän mielestä asiaan muuttumista?

Pitäisikö ponini saada aamuisin kivennäiset? Kuinka paljon? Entä sitten juuri tuo 4-5 aikaan, pitäisikö saada kivennäisiä, tai muita rehuja? Paljon ?
Entäpä sitten iltarehut? Kivennäistä? Paljon?

Kertokaa siis TEIDÄN mielipiteitänne, että saisin itse jotain hajua sen rehuista.

Heinää se saisi minun mielestä 2kg, jos se saa kolmessa erierissä heinät.
Mutta JOS neljässä erässä, niin sitten tietenkin vähemmän, about 1-2 kg välillä.

En tiedä paljonko tallin omistaja antaa.. se pitäisi kyllä selvittää tms.

Mutta sitten viellä, mitä syöttäisitte sille, jos se olisi laihiksella? Jos se on kesällä laihiksella, niin mitä rehuja, paljonko heinää, milloin se olisi kesälaitumella?

Entäpä talvella , jos se olisi talvella laihiksella. Paljonko heinää , rehuja, kauanko laitumella yms.

Eli.. kertokaa.

1. Paljonko heinää rehuja, kolmessa erässä, kun se on normaalilla dietillä
Kesäisin & talvisin.

2. Paljonko heinää, rehuja , kolmessa/neljässä erässä, kun se on laihiksella?
Kesäisin ja talvisin?

Kyllä varmaan jotain osaatte kertoa :) ? KIITOS VASTAUKSISTA

3

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poni

      Kivennäiste määrä riippuu ihan valmiisteesta. Yleensä purkin/pussin kyljessä on annosteluohje. Se on ihan smaa mihin aikaan päivästä poni ne kivennäiset saa, kivennäisiä annetaan niin pieni määrä ettei niitä kannata jakaa useampaan ruokintaan.

      Väkirehuja sitten annetaan sen verran mitä hevonen tarvitsee. Hevonen ei välttämättä tarvitse yhtään väkirehua. Jos hevonen jaksaa hyvin rastaessa, eikä ole muita syitä miksi sille pitäisi väkirehua antaa, niin turhaa silloin on antaa.


      Laitumella olokin riippuu laitumen laadusta.


      Jos poni on nykyisellä heinämäärällä hieman lihava, voi heinän määrää mahdollisesti vielä vähän rajoittaa, mutta parempi olisi lisätä liikuntaa. Tuo heinämäärä kun ei nytkää kovin iso ole.

      • banaanii1

        kiitti vastauksesta:)! Ja vaikka kuinka olen liikuttanut ponia päivästä päivään, rankemmin & rankemmin, ei tapahdu muutosta :s Eläinlääkäri on huomautellut ponin lihavuudesta.


    • sipsi

      Mun poni on myös hieman ylipainoinen, mutta nyt viimeaikoina alkanut laihtua kun siirtyi metsään, jossa vähemmän syötävää. Saa kivennäiset(vajaa desi päivässä) ja ajankohta vaihtelee, mutta yleensä illalla. Uskoisin, että ponin siirtyessä sisälle parin viikon sisään niin laihtumista alkaa tapahtua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe