Millaisia oireita teille on tullut traumaattisten tapahtumien seurauksena, ovatko lähteneet itsestään poies, onko lääkkeet tai jokin tekeminen auttanut palautumaan ennalleen?
Olin iloinen, positiivinen, sosiaalinen, puhelias ja menevä ihminen ennen tapahtumia.
Kävi kuitenkin niin, että vuosi -13 on ollut todella epäonnen vuosi.
Menetin ihmisen ja kaverini kuoli yllättäen (20v), sairastuin fyysisesti ja olin saikulla 3kk, jonka takia viimeinen opintovuoteni keskeytyi aikarajan takia, eli 3 vuotta meni aivan hukkaan opiskelua kun opinnot jäivät kesken sairauden vuoksi. Asuntooni murtauduttiin. Läheiseni meinasi tehdä itsemurhan, mutta häntä ehdittiin estämään. Toinen läheiseni oli tulla tapetuksi mutta jäi onneksi sattuman myötä henkiin. Otin asiat aika raskaasti. Sain tappouhkauksia ja läheisiäni uhattiin myös tappaa.
Samaan aikaan voin huonosti fyysisesti, burn out. Sekä en koskaan ehtinyt kunnolla toipua kun koko ajan kaatui niskaan henkisesti vaikeita negatiivisia asioita, stressiä joista olin murtunut.
Aloin oireileen kummallisesti. Luulin, että asiat korjaantuvat, mutta ylläolevista sekä monista muista vaikeista elämä-kuolema - tyylisistä tapahtumista jäi ehkä alitajuntaan traumat.
Ensiksi sain paniikkikohtauksia, luulin sekoavani koska todellisuudentaju heikkeni paljon enkä enää hallinnut itseäni. Olin välillä vainoharhainen ja pelkäsin että 'todellisuus' hajoaa käsiin sirpaleiksi enkä voi asialle mitään, pelkäsin että sairastun skitsofreniaan tai tulen hulluksi koska olin kadottanut itseni ja todellisuuden tajun.
Sain paniikkikohtauksia noin 50 ennen kuin kykenin mennä lääkärin vastaanotolle. Lääkäri määräsi minulle xanoreita (rauhoittavia lääkkeitä) kohtausten lieventämiseen.
Lääke oli kuin pelastus alkuun, tuntui että palasin yhtäkkiä tähän todellisuuteen. Kuitenkin jotain on pahasti vialla ehkä aivokemiassa ja se kauhistuttaa välillä, kun haluaisi elää normaalia elämää pystymättä siihen.
Traumoista minulle tuli dissosiaatio kokemuksia. Eli epätodellinen olo, tuntui kuin kaikki olisi teatteria, joku puhuisi suullani ja en ole läsnä hetkessä.
Näköaistini on heikentynyt kummallisesti aika ajoin, välillä en pysty edes lukemaan tekstiä, vaikka minulla on aina ollut tosi hyvä näkö.
Olen ollut täysjärkinen ja sulavapuheinen sekä fiksu.
Nyt on tuntunut siltä, että olen vain tyhjä. Ajatukset eivät toimi ja välillä kun keskustelen ihmisten kanssa niin en tajua osaa lauseista mitä puhun.
Tämä on kauhistuttanut minua, kun tietoisuus pelaa mutta ajatukset tai looginen ajattelu ei pelaa.
Kävin työkkärissä juttelemassa ja työntekijä kysyi perus helppoja kysymyksiä, että: "Haluatko että minä tulen sinulle varatulle sosiaalityöntekijän ajalle mukaan?"
En ymmärtänyt kysymystä, aivoni eivät millään käsittäneet sitä. En osannut vastata mitään. Edes kyllä tai ei, koska ajatus pysähtyi aina tiettyyn rjaan, eikä ymmärrys mennyt perille. Sanoin että en pysty vastaamaan, ihan sama.
Kun käyn ihmisten kanssa keskusteluja, olo on poissaoleva ja välillä en enää ymmärrä syy-seuraus suhteita, miten normaali keskustelu etenee. Tuntuu kuin kaikki lauseet ja sanat olisivat irrallaan. Ei aina näin ole, mutta joskus.
Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta tällaisia tapauksia on ollut nyt useasti, mikä ei ole yhtään normaalia ja olen kauhuissani että mikä on vialla.
Onko teillä samanlaisia irrallaan olo - kokemuksia stressin /trauman jälkeisinä oireina?
Olen myös alakuloinen, asiat eivät jaksa kiinnostaa ja en osaa enää kommikoida samaan tapaan ihmisten kanssa kuin ennen. Olen tosi ahdistunut.
Tuntuu kuin trauma olisi laukaissut aivoni omituiseen tilaan, että toisaalta olen tunteeton, mutta sosiaalisuus ja jokin looginen ymmärtämis kyky on melkein kadonnut. Tuntuu kuin eläisin sumussa ja olen tyhjä. tai ajatukseni ovat tyhjiä enkä osaa enää elää ja tuntea mukavia tunteita, vaan olen jotenkin lamaantunut ja toimintakyvytön
Mistä voisi johtua, vinkkeä tai omia kokemuksia??
Trauman aiheuttamat oireet? Jotain vialla .
13
2026
Vastaukset
- hakudu terapiaan
Olet normaali, älykäs ihminen. Olet kokenut paljon vakavia ja järkyttäviä asioita ja olisi outoa jos tuollaisiin ei ragoisi. Aivosi ovat puollustautuneet pysähtymällä ja nuo traumat ovat jumissa muistissasi. Puhuminen ja asioiden käsittely auttaa. Kuitenkin se ei ehkä ominpäin onnistu.
Kannattaisi puida juttuja ja menneisyyttä hyvän traumatrapeutin kanssa. Lääkkeet ovat vain ongelmien piilottajia. - vinkkiä
Samoilla linjoilla lähtisin etenemään kuin mitä nimimerkki "hakudu terapiaan". Ongelmaksesi on mitä ilmeisemmin muodostunut alpratsolaami. Kovia olet kertomasi mukaan joutunut kokemaan. Kroppa voi reagoida monin eri tavoin traumoihin, mutta niistä pääsee usein ylitse keskustelemalla ja käymällä tunteitaan läpi. Kaikenlainen lääkitys voi hidastaa ja jopa estää tällaisen heijastelun ja itsetutkiskelun, kun on huumattuna. Eipä sitä alkoholipäissäkään hirveästi pysty elämän asioitaan ratkomaan tai asioita fiksusti puntaroimaan. Kognitiiviset vaikeudet (keskittyminen, muisti, ajatuksen kulku jne.) ovat myös bentsokäytössä hyvin tavanomaisia. Jos olet käyttänyt alpratsolaamia pitkään tulee lopetus tehdä hitaasti annosta vähentämällä. Bentsojen kohdalla lääkärit ovat onneksi hieman viisaampia ja osaavat paremmin neuvoa vieroituksen kanssa kuin muiden mielialalääkkeiden tapauksessa.
- siili9
Olen juuri lukemassa kirjallisuutta traumoista ja kaikki nuo oireesi ovat täysin normaaleja. Enkä yhtään ihmettele oloasi tuolla tapahtumahistorialla. Itselleni riitti pelkkä jätetyksi tuleminen siihen, että sain kuvaamasi kaltaisia oireita. Muista, että se normaali sinä on yhä olemassa tuon oireilun alla, se ei ole kadonnut mihinkään, vaikka siltä tuntuukin.
Minäkin suosittelisin hyvän traumaterapeutin puoleen kääntymistä. - BBGS
Hei!
Tunnistan itseni tekstistäsi.
Olin ennen hyvin onnellinen ihminen, kunnes melko raju kokemus elämässäni aiheutti ilmeisesti trauman ja suunnatonta ahdistusta jonka voimakkuus vaihtelee päivästä toiseen. Kaiken lisäksi olen ADHD-ihminen, joten tunteiden käsittely ja ajatustenhallinta on lähes mahdotonta.
Trauman aiheuttajasta on nyt aikaa parisen kuukautta joten mitään konkreettista apua en ole vielä edes ehtinyt hankkia. Aika psykiatriselle sairaanhoitajalle on tosin varattuna, ja odotan aikaa kuin kuuta nousevaa jotta saan puhua puolueettomalle ihmiselle tajunnanvirralla kaiken mitä pääni sisällä liikkuu.
Käsittääkseni juuri tuollaiset äärimmäiset pelkotilat (puhuit tappouhkauksista) aiheuttavat aivan varmasti oireita myöhemmäksi aikaa. Itse näen asian niin, että ihmismieli ei pysty tapahtumahetkellä käsittämään niin voimakasta tapahtumaa ja asia jää sitten roikkumaan pidemmälle aikavälille ja ajatusten prosessointi aiheuttaa noita oireita.
Tunnistan itsessäni myös tuon tunteettomuuden. Ei oikein ole asioista mitään mieltä. Tämänkin asian näen niin, että voimakkaan tunnepuuskan tai traumaattisen kokemuksen jälkeen mieli ikäänkuin lamaantuu eikä ns. "jaksa" tuntea asioita. Minulle on näin käynyt aiemminkin juuri ihmissuhteen loppumisen aikana - itkin monta viikkoa päivittäin kunnes tunteet vain loppuivat, ei jaksanut enää. Meni aikaa että pystyin tuntemaan taas inhimillisiä tunteita ja kappas, tässä tilanteessa ollaan taas - ainoat inhimilliset tunteet ovat ahdistus ja hetkittäinen onnellisuus jos ahdistus ei vaivaa mieltä.
Irrallisuudesta en osaa sanoa, ilmeisesti sitä en ole itse koskaan kokenut. Lääkkeitäkään en ole toistaiseksi tähän oloon haalinut, sillä pelkään etten enää osaa olla ilman lääkkeitä.
Olen myös ollut aina hyvin sulavapuheinen, asian en ole huomannut muuttuvan muuten kuin että jos ahdistuksen aikana koittaa keskustella, ajatukset ovat toisaalla eikä ole läsnä keskustelussa.
Suosittelisin ehdottomasti hakeutumaan keskustelemaan ajatuksistasi ja tuntemuksistasi ammattilaiselle. Hän osaa katsoa asiaa objektiivisesta näkökulmasta ja luultavasti osaa jäsennellä ajatuksesi paremmin kuin sinä itse. Tämä taas auttaa sinua käsittelemään ajatuksiasi ja näin pääsemään pikkuhiljaa eroon ahdistuksesta. Myöskin puolueeton näkökulma ja vastaanotto auttaa sinua olemaan avoimempi ja kertomaan asioista niinkuin ne oikeasti ovat.
Koitetaan pärjätä! - koita jaksaa17
mä ymmärrän sua mäkin olen fyysisesti aikahyväkuntoinen mutta en henkisesti. toi kuulosti ihan multa munkin asuntoon murtauduttiin ja mut huumattiin samassa tiedän että tätä on jatkunut jonkun verran.oireita mul tällä hetkellä on vainoharhaisuus kova stressi epäsosiaalisuus jne. En ole vielä mennyt hoitoon pitäs varmaan mennä. Jos ne kusipäät tulee viel tänne kotiini niin mulla on tätä varten kotona heittoveitsiä, heittokoukkuja ,puukkoja. viikate. viidakkoveitsi, molotovin cocktaileja ja sun muuta. mä tiedän että jotkut luulee että mä oon trolli mutta en ole. mul on kerääntynyt erilaisia ongelmia elämän varrella. isovanhemmat sanovat että nuoruus on yleensä vaikeaa mutta aikuisiässä elämä on ihan erilaista ja mä uskon tähän mulla on tulevaisuuden suunnitelmia ja niistä pidän kiinni.
- Toipua voi!
Joo voin kertoo itellä ollut samoja oireita. Tulli muutama vuosi sitten tämmöinen huume kokeilu joka oli niiin ahdistava että kehittyi traumaperäinen stressihäiriö. Mutta tosiaan tämä kehittyi sen takia että kokemuksena tämä oli niin ahdistava eli ei itse huumeesta. Olin normaali hyväntuulinen ihminen, jolla kaikki perus asiat kunnossa.. Mutta stressi tai trauma voi laukaista tämmöisen "kaukaisen" olotilan.. Käytin noin 2 vuotta SSRI lääkkeitä. Nyt ollut vuoden ilman. Saanut elämän ilon takaisin ja pala palalta vanhaa minääni rakentanut ja käsitellyt itse asioita. Monen asian summa miten saanu kontrollin elämään.. Mutta mm.urheilu, tupakoinnin lopettaminen, kofeiinin lopettaminen, terveellinen LUONNONMUKAINEN ruokavalio eli terveellistä koti ruokaa ei mitää lisäaine mössöö, ja tulee aamulla otettua monivitamiini tabletti ja omega3 annos.. Ja nyt saanu kontrollin ja oikeesti hyvä olo kun aamulla herää.. Ja moni asia muuttunut kun itellä asiat paremmin jaksaa hyvin mieli virkee ja KIRKAS !! Suosittelen paneutumaan just kofeiinin käyttöön itellä meni enne 5 kuppia kahvia ja 2 energiajuomaa joka kyllä tuntui. Ja omega 3 pitää mielen virkeänä.. Ja urheilu mukavaa tekemistä, jossa voi heittää aivot narikkaan.. Sekä mitä suuhun pistää ja mitä tekee vapaaajalla niin on todella tärkeää..Tottakai terapia auttaa myös itellä ei kokemusta mutta varmasti auttaa! että ei oo siel olkkarissa ja mätä sitä ässämix pussia.. Kuitenkin elämässä on niin paljon muutaki.. Joo helpompi sanottu kun tehty mut jos ite pystyin tähän nii pystyt sinäkin.. Ja se että ottaa yhen monivitamiini tabletin nii ei tarkota että paranee vaan kaikki yhdessä nii merkkaa paljon ja sen eron huomaa jo parissa viikossa. Hyvää syksyä!! Ja tsemii ! Tiedän tunteen se on hirvee mut et oo yksin ja sieltä voi päästä pois!
- huh :o
Itsekin pohdin samoja asioita kun keskustelun aloittaja. Voisi olla hyvinkin itseni kirjoittamia noi oirekuvaukset. Itsellä traumaperäinen stressihäiriö diagnosoitu. Lohduttavaa kuulla tavallaan, että muillakin trauma aiheuttaa ihan samoja oireita. Välillä olen nimittäin tosiaan jopa luullut, että olen tullut ihan hulluksi. Ajatuksetkin tuntuu välillä juurikin niin "irrallisilta" ja oudoilta!
Psykiatreilta en ole saanut mitään apua, valitettavasti. - Kokemuksen ääni
Tuttua, liiankin tuttua. Takana vakava traumatisoituminen vuosia sitten. Oireilu kuuluu asiaan siinä tapauksessa. Häiritsevä ja lamauttava oireilu saadaan vähenemään tai jopa poistumaan asianmukaisessa terapiassa. Jos onnistuu löytämään ja rakentamaan toimivan lääkäri- terapeutti kontaktin. Ja vielä ylläpitämään sen niin kauan, että usko tulevaisuuteen palaa. Olen apua tarvinnut ja myös sitä saanut. Suosittelen.:)
- zst80
Sulla on tosi raskaita kokemuksia taustalla ja tollainen oireilu on ihan ymmärrettävää sen jäljiltä. Itselläni on ollut SSRI-lääkitys noin 7 vuotta(silloin ei tosin mitään traumaattista tapahtunut). Nyt on ollut ahdistusta noin vuoden verran erinäisistä syistä(enkä kaikkia syitä tiedä itsekään) ja noin vuosi sitten yritin itsemurhaa. Sen jälkeen olen käynyt säännöllisesti psykiatrian polilla. Viimeiset puoli vuotta vointi oli jo parempi, mutta nyt tuli takapakkia kun muutama viikko sitten jouduin silmittömän väkivallan uhriksi. Sen jälkeen univaikeudet pahentui ja tuli pelkotiloja julkisilla paikoilla ja ahdistuskohtauksia ihan kotonakin. Siihen sain nyt jonki lyhytaikaisen rauhoittavan lääkityksen. Vielä on rankkoja paikkoja edessä kun pitää uhrina mennä poliisin kuulusteluun ja aikanaan sitten oikeuteen. Toivon voimia sulle alkuperäinen kirjoittaja ja jos vielä ketjua luet niin olisi kiva kuulla miten tänä päivänä menee...
- ääaä::(
Millainenkohan terapia auttaisi? Entä jos ei "torikammon" takia pääse terapiaan edes omalla autolla? :l
- KysyLääkäriltä
On olemassa myös nettiterapiaa. Kysy lääkäriltä.
- joku vaan
Komppaan muita suosittelen hakeutumaan avun piiriin. Itsellä on takana perheväkivalta historia ja vakava traumatisoituminen. Oon nyt käynyt pisempään terapiassa ja suuri apu ollut :)
- joku vaan
Kerron itekkin vähän taustaa. Oon vuosi sitten hakeutunut avun piiriin. Mulla on ollut traumaperäisiä oireita tosi pitkään. Siis elin lapsuuteni jatkuvan pelon ympäröimänä. Toinen vanhemmista oli tosi väkivaltainen ja vainoharhainen ja tää kohdistui jostakin syystä hyvin voimakkaasti muhun.
Teini-iän pusersin vaan eteenpäin. Yritin hakea apua saamatta sitä. 22 vuotiaana voimat loppui kokonaan. En jaksanut enään taistella. Tuntui, että olin välillä niin unessa, että mietin välillä koska, olin hereillä. Vuoroin pompin, kuin aropupu vuoroin makasin sängyn pohjalla liikumatta. Kuvasit tekistissäs hyvin tunteita, mitän tunsin. Tuntui, että mulla oli oma todellisuus se menneisyys. Saman aikaan tunsin, että se aika oli pelkkää unta eikä totta. Mää pääsin vuosi sitten vihdoinkin avun piiriin. Alkuun oli aika järkytys, että oon ollut huonossa kunnossa ties kuinka kauan kukaan ei vaan ollut aijemmin ottanut tosissaan mun hätää. Mulla on myöhemmin todettu vakava määrittämätön dissosiaatiohäirö ja post-traumaattinen. Terapia on auttanut mulla tosi hyvin jo tähän mennessä =) oon päässyt takaisin arkeen kiinni nyt pystyin syksyllä tekemään taas kunnolla töitä. Odotan tulevaa joulua innoissani, kun ekaa kertaa vuosikausiin näen ja tunnen kaiken. Paljon on vielä edessä. Mutta, onnellinen ja kiitollinen niille jotka, on jaksaneet mua tukea tämän kanssa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855