Miksi 6 vaihdetta?

sääli

Nykyautot alkavat olla järjestään 6 vaihteisia.
Eikö mikään merkki enää tee 5 vaihteisia? Automaatti puoltaa jo paikkaansa.
6 vaihdetta on manuaalissa liikaa.

75

5427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöljä,x

      Ei tarvi kaikkia käyttää, nuija!

      • hassuomo

        Tuossapa olikin paras vastaus tällä palstalla aikoihin.
        Joo, käytän vain viitoseen asti ja poltan bensaa reippaasti enemmän. Tai voinhan lukita ykkösen pois käytöstä.


      • jokumuu.
        hassuomo kirjoitti:

        Tuossapa olikin paras vastaus tällä palstalla aikoihin.
        Joo, käytän vain viitoseen asti ja poltan bensaa reippaasti enemmän. Tai voinhan lukita ykkösen pois käytöstä.

        Tai jospa sittenkin hyppisi niiden "välivaihteiden" yli?

        Itse vaihdan usein kolmoselta vitoselle tai neloselta kutoselle. Rampilta konetielle kiihdyttäessä voi vaihtaa kolmoselta kutosellekin jos kone on sen verran lämmin että sille raaskii antaa varvia.

        Ei siitä kuudennesta pykälästä kovasti iloa kyllä ole, se kun tuntuu olevan välitykseltään suunnilleen sama kuin viisivaihteisten laatikoiden viitonen. Tuossa automallissa kuitenkin viisivaihteisen loodan kepin liikkeet ovat niin pitkät ja epätarkat että kuusipykäläinen on paljon mukavampi käyttää. Sinänsähän tuo ei vaihteiden määrästä johdu vaan ihan muusta suunnittelusta.


      • kutonen puree
        hassuomo kirjoitti:

        Tuossapa olikin paras vastaus tällä palstalla aikoihin.
        Joo, käytän vain viitoseen asti ja poltan bensaa reippaasti enemmän. Tai voinhan lukita ykkösen pois käytöstä.

        Ja sästää vasta
        130km/ vauhdissa.

        Typerää heitää kaikkia pesään..


      • näin sivistyksessä
        jokumuu. kirjoitti:

        Tai jospa sittenkin hyppisi niiden "välivaihteiden" yli?

        Itse vaihdan usein kolmoselta vitoselle tai neloselta kutoselle. Rampilta konetielle kiihdyttäessä voi vaihtaa kolmoselta kutosellekin jos kone on sen verran lämmin että sille raaskii antaa varvia.

        Ei siitä kuudennesta pykälästä kovasti iloa kyllä ole, se kun tuntuu olevan välitykseltään suunnilleen sama kuin viisivaihteisten laatikoiden viitonen. Tuossa automallissa kuitenkin viisivaihteisen loodan kepin liikkeet ovat niin pitkät ja epätarkat että kuusipykäläinen on paljon mukavampi käyttää. Sinänsähän tuo ei vaihteiden määrästä johdu vaan ihan muusta suunnittelusta.

        Mulla kutosella voi ajaa 70 nopeuksista alkaen ja vetoa ja kiihtyvyyttä piisaa. Välitykseltää hieman pidempi kuin perinteinen vitonen, ehkä.
        Auton ohjekirjassa ei suositella jättää vaihteita väliin, vaan käydä koko kaavio läpi järjestyksessä.


      • voi näitä
        kutonen puree kirjoitti:

        Ja sästää vasta
        130km/ vauhdissa.

        Typerää heitää kaikkia pesään..

        ja tietämätttömä puheita. Olet nolo ja tietämätön.


      • jaa,a
        voi näitä kirjoitti:

        ja tietämätttömä puheita. Olet nolo ja tietämätön.

        Kolmonen riittää yli 140km/h. Jää vielä kolme pykälää varastoon..


      • jokumuu.
        näin sivistyksessä kirjoitti:

        Mulla kutosella voi ajaa 70 nopeuksista alkaen ja vetoa ja kiihtyvyyttä piisaa. Välitykseltää hieman pidempi kuin perinteinen vitonen, ehkä.
        Auton ohjekirjassa ei suositella jättää vaihteita väliin, vaan käydä koko kaavio läpi järjestyksessä.

        Omassa tölkissä olen vaihtanut kutoselle jossain kuudenkympin korvilla jos ajellaan tasaista tietä cruisella ilman tarvetta kummoisille kiihdytyksille. Vetää kyllä nätisti ilman jyrinöitä mutta noilla kierroksilla ei bensavaparin kiihtyvyys enää varsinaisesti väännä sisuskaluja uuteen järjestykseen.

        Vaihteiden väliin jättämisestä tuskin on mitään haittaa niin kauan kuin uutta pykälää ei kovin ripeästi survo sisään. Vaihteiston synkroilla kun on isompi duuni tasata akseleiden isommat pyörintänopeuserot joten niille kannattaa antaa hetki aikaa. Tosin vaihdetaanhan sitä alaskin päin joskus pari pykälää kerralla kun lähdetään ohitukseen.


      • BMW kusipää

        Pappa hieman jälessä, uusista löytyy 8-vaihdettta.Tosin,ovat automaatteja.


      • Uijui1
        jokumuu. kirjoitti:

        Omassa tölkissä olen vaihtanut kutoselle jossain kuudenkympin korvilla jos ajellaan tasaista tietä cruisella ilman tarvetta kummoisille kiihdytyksille. Vetää kyllä nätisti ilman jyrinöitä mutta noilla kierroksilla ei bensavaparin kiihtyvyys enää varsinaisesti väännä sisuskaluja uuteen järjestykseen.

        Vaihteiden väliin jättämisestä tuskin on mitään haittaa niin kauan kuin uutta pykälää ei kovin ripeästi survo sisään. Vaihteiston synkroilla kun on isompi duuni tasata akseleiden isommat pyörintänopeuserot joten niille kannattaa antaa hetki aikaa. Tosin vaihdetaanhan sitä alaskin päin joskus pari pykälää kerralla kun lähdetään ohitukseen.

        " Tosin vaihdetaanhan sitä alaskin päin joskus pari pykälää kerralla kun lähdetään ohitukseen."

        Noin korkeintaan (diesel)-VW:illä. Tämän muuten huomaa helposti edellä ajavasta VW:stä siinä, että silloin pölähtää pakoputkesta paksu musta savu =)


      • 15 v:n kokemus
        Uijui1 kirjoitti:

        " Tosin vaihdetaanhan sitä alaskin päin joskus pari pykälää kerralla kun lähdetään ohitukseen."

        Noin korkeintaan (diesel)-VW:illä. Tämän muuten huomaa helposti edellä ajavasta VW:stä siinä, että silloin pölähtää pakoputkesta paksu musta savu =)

        Kyllä vähätehoisessa bensakoneessakin (66 kW/90 hv)on tarpeen vaihtaa pari pykälää alemmas. Yksin ajaessa riittää 4:elle vaihtaminen, mutta jos on porukkaa kyydissä ja ohitat rekan, niin 4=piiitkä ohitus ja 3= rivakka ohitus.


      • jokumuu.
        Uijui1 kirjoitti:

        " Tosin vaihdetaanhan sitä alaskin päin joskus pari pykälää kerralla kun lähdetään ohitukseen."

        Noin korkeintaan (diesel)-VW:illä. Tämän muuten huomaa helposti edellä ajavasta VW:stä siinä, että silloin pölähtää pakoputkesta paksu musta savu =)

        Tiedä hänestä kun en ole koskaan omistanut VAG-konsernin tuotetta. Olen kyllä tuota tapaa käyttänyt viisivaihteisilla vaihteistoilla varustetuissa kolmilitraisissa bensoissakin jos on tarvis päästä ohi vaikkapa kuuttakymppiä ajelevasta. Dieseleissä vähemmän kun homman hyöty on ollut pienempi.

        Siksi kai autoihin hienoja monivaihteisia vaihteistoja asennetaan että kuljettaja voi valita sen tilanteeseen parhaiten sopivan vaihteen eikä jurnuttaa joka paikassa viitosella tai kuutosella.


      • Autoilija3
        hassuomo kirjoitti:

        Tuossapa olikin paras vastaus tällä palstalla aikoihin.
        Joo, käytän vain viitoseen asti ja poltan bensaa reippaasti enemmän. Tai voinhan lukita ykkösen pois käytöstä.

        Minä yleensä kiihdytän kolmosella toiselle sadalle ja heitän kolmoselta suoraan kutoselle.


    • elämä on vaikeaa

      No jos on välitykset kohdilaan ja vääntöä koneessa, niin eipä sitä keppiä tarvii kovin usein vääntää ja sen käyttöhän on automaattista toimintaa jota ei tarvitse juurikaan miettiä. Toiset ne tekee kaikesta ongelman.

    • -siperia opettaa-

      Mitä väliä vaikka olisi 20 vaihdetta. Eihän kukaan järkevä osta nykyaikana uutta manuaalivaihteista autoa. Vain lippisjunnuille semmoiset kelpaavat ja vanhoille horiskoille jotka eivät nykyajasta mitään tiedä.
      Tietysti voi ajaa; ykkönen-kolmonen-vitonen-ja tiellä kutonen kaavaa mutta keppiä on hämmennettävä silloinkin.
      Vai onkohan kyseessä ns. neuvostoliitttolainen varmistus. Jos muutama vaihde hajoaakin niin ei vielä tarvitse mennä korjaamolle vaan ajellaan kunnes kosla tykkänään pysähtyy.

      • lifemocker

        tarkoitat kai, että ne ketkä ei autoilusta mitään ymmärrä ostavat vain niitä automaatteja...


      • kickdown
        lifemocker kirjoitti:

        tarkoitat kai, että ne ketkä ei autoilusta mitään ymmärrä ostavat vain niitä automaatteja...

        Ei vaan sitä, että niiden, joiden pitää jatkuvasti vatkata keppiä tai heppiä, voivat saada tyydytyksensä tuosta manuanaalista.
        Valistuneet ja maksukykyiset ihmiset ostavat korkeampaa tekniikkaa eli huolettoman automaatin.


      • hoppekoo
        kickdown kirjoitti:

        Ei vaan sitä, että niiden, joiden pitää jatkuvasti vatkata keppiä tai heppiä, voivat saada tyydytyksensä tuosta manuanaalista.
        Valistuneet ja maksukykyiset ihmiset ostavat korkeampaa tekniikkaa eli huolettoman automaatin.

        Enpä osta. Juuri valistuneet ihmiset eivät osta murheellista automaattia. Kaksoiskytkimet ovatkin suurempine murheineen jo ihan oma lukunsa.


      • dersclechtegetriebe
        hoppekoo kirjoitti:

        Enpä osta. Juuri valistuneet ihmiset eivät osta murheellista automaattia. Kaksoiskytkimet ovatkin suurempine murheineen jo ihan oma lukunsa.

        VW-kaksoiskytkin ja vaihteisto on mokatronikin ohjaama tuplamanuaali samoissa kuorissa eikä mitään automaatti. Vaihdekeppi vaan on naamioitu automaatin näköiseksi.


    • automaattia peliin

      Kädettömille tunareille ja akoille on automaattivaihteistot. Miehet ajavat vain ja ainoastaan kuusivaihteisilla manuaaleilla.

      • 2+4

        Voi sua kädetön reppana, tosimiehet käyttää automaattia, oikea käsi on vapaa vaikka apukuskin helman alle.


      • ihan mukavaa
        2+4 kirjoitti:

        Voi sua kädetön reppana, tosimiehet käyttää automaattia, oikea käsi on vapaa vaikka apukuskin helman alle.

        Poikaystäväsi helman alla on varmasti mukavaa.


      • Sä olet tosi hölö
        ihan mukavaa kirjoitti:

        Poikaystäväsi helman alla on varmasti mukavaa.

        Voi sua reppana tosimiestä, oletko koskaan päässyt hiplaamaan naisen hameen helman alle automaattivaihteen avustuksella?


      • paras 1
        Sä olet tosi hölö kirjoitti:

        Voi sua reppana tosimiestä, oletko koskaan päässyt hiplaamaan naisen hameen helman alle automaattivaihteen avustuksella?

        Voi voi itsellä vaihdekeppi on aivan pystyssä kun ajattelen naisen hameenalle.


    • enempi parempi

      Itselläni on ollut nyt kaksi "samanlaista" autoa (vaparibensa) peräjälkeen, eli sama merkki ja sama (kori)malli, sama moottorikin, tosin kaasupoljin on vaihtunut vaijerivälitteisestä sähköiseeen. Aiemmassa 5 vaihdetta, uudemmassa 6. Uudempi tuntuu sitkeämmältä ja muutenkin "terhakammalta". Käytännössä vaihteiden yli tulee pompittua, joten esimerkiksi nykyvitonen on käytössä oikeastaan vain 50-60 rajoitusalueella.

      Enemmänhän kuusilovisessa on liikkuvia osia, joten kestävyys ei liene yhtä hyvä kuin viisivaihteisessa. Mutta toistaiseksi pidän 6-vaihteista parempana.

      • Itse asiassa

        Kuusivaihteiset on yleensä mitoitettu suuremmille vääntömomenteille ja ovat siksi kestävämpiä kuin viisivaihteiset.


    • 6 on mukavampi

      Samasta syystä kuin DSG:ssä jne on 6-7 vaihdetta voi manuaalissa olla saman verran. Kierrosten kuuluu olla melko alhaiset kaikilla nopeuksilla. Manuaalissa kun ei ole momentinmuunninta.

      Omastani puuttuu 6-vaihde, eli moottoritiellä on turhan paljon kierroksia. Silloin 5-vaihde olisi sopiva jos auto olisi täynnä aikuisia, mutta 1-2 hengen kuormalla välitykset ovat turhan kevyet.

      • sunkin

        Kandee kasvattaa rengaskokoa.


    • omapa on asianne

      Nuorisovastauksia.
      Oikea vääntävä kone ei montaa vaihdetta jatkoksi kaipaa. Nykyaskit ovat kuitenkin niin heiveröisiä että vaihteita on oltava jotta kestävät koneiden kasvaneen väännön.
      Oikealla automaatilla, ei DSG, asia hoituu hienosti. Ja paikat kestävät.

    • oikea automaatti?

      "Oikealla automaatilla, ei DSG, asia hoituu hienosti. Ja paikat kestävät. "

      Mitä tarkoitat "oikealla automaatilla". Niitä sata vuotta vanhoja öljynvatkaimia..tai öljylämmittimiä, miksikä niitä sitten kukakin haluaa nimitettävän.

      Eivät vaan sovi nykyaikaan. Toki jos tykkää muutenkin lullukoista, niin mikäpäs siinä. Laittaa herätyksen aikaisemmalle, niin ehtii ajoissa perille.

      Moottorin voima pitää saada välitettyä vetopyörille mahdollisimman tehokkaasti. Fuller-Eatonin aski olisi paras vaihtoehto myös henkilöautoihin.

      • kamala kokemus

        Jouduin ajamaan firman Mondeo tdi farkkua, missä 6 vaihdetta. Aivan hirveää vatkaamista taajamassa. Kättä ei tarvinnut irroittaa kepistä lainkaan. Karmeuden kruunasi vielä äkäinen ford-kytkin ja dieselin tavattoman lyhyet vetoalueet.
        Jos kyseessä olisi oma auto, niin totuttelisin heti ajamaan vain joka toisella vaihteella. Ikävä tuli vanhaa 3-vaihteista El Caminoa, millä ykkösellä 90, kakkosella 160 ja kolmosella 200 tauluun.
        Nykyisen automaatin huiput alkaa kakkosella, joten kyllä silläkin töihin ja rientoihin ehtii.
        Vai olisiko 1,2 Stilo 6 speed sittenkin mukavampi ?


      • kädetöntä touhua?
        kamala kokemus kirjoitti:

        Jouduin ajamaan firman Mondeo tdi farkkua, missä 6 vaihdetta. Aivan hirveää vatkaamista taajamassa. Kättä ei tarvinnut irroittaa kepistä lainkaan. Karmeuden kruunasi vielä äkäinen ford-kytkin ja dieselin tavattoman lyhyet vetoalueet.
        Jos kyseessä olisi oma auto, niin totuttelisin heti ajamaan vain joka toisella vaihteella. Ikävä tuli vanhaa 3-vaihteista El Caminoa, millä ykkösellä 90, kakkosella 160 ja kolmosella 200 tauluun.
        Nykyisen automaatin huiput alkaa kakkosella, joten kyllä silläkin töihin ja rientoihin ehtii.
        Vai olisiko 1,2 Stilo 6 speed sittenkin mukavampi ?

        no kaikki eivät osaa ajaa ja käyttää vaihteita oikein, oma vika.


    • 6 on liikaa...

      Jos välitykset mitoitettu oikein, 5 vaihdetta on just eikä melkein.

      Edellisessä autossa oli, nykyisessä 5 liian tiuha.

      • harvempaa

        Helpoin tapa on seuraavassa renkaanvaihdossa kasvattaa rengasprofiilia tai rengaskokoa samalle vanteelle. Tuossa keinossa kustannukset ovat minimaaliset.
        Se 5 vaihdetta on ihan maksimimäärä, paitsi automaatissa. Itse ajan 123-5 ja 4 on käytössä vain vaunun vedossa.
        Eihän kutosta tarvi kuin saksan motareilla ja suomessa kesäöinä.


      • Corollasetäkö?
        harvempaa kirjoitti:

        Helpoin tapa on seuraavassa renkaanvaihdossa kasvattaa rengasprofiilia tai rengaskokoa samalle vanteelle. Tuossa keinossa kustannukset ovat minimaaliset.
        Se 5 vaihdetta on ihan maksimimäärä, paitsi automaatissa. Itse ajan 123-5 ja 4 on käytössä vain vaunun vedossa.
        Eihän kutosta tarvi kuin saksan motareilla ja suomessa kesäöinä.

        no taas tietämys välityksistä puuttuu, ei se kutonen ole mikään ylivaihde, vaan suunnilleen sama kuin vitonen.


      • akvamatic
        Corollasetäkö? kirjoitti:

        no taas tietämys välityksistä puuttuu, ei se kutonen ole mikään ylivaihde, vaan suunnilleen sama kuin vitonen.

        Voihan kutosella jyristää vaikka viittäkymppiä, jos se palstan asiantuntijoiden mielestä on oikein, mutta helpoiten auto rullaa kuitenkin hienostuneella automaatilla. Pölhöt vatkaa keppiä.


    • Dieselkoneilla varustetuissa automaateissa 6-7 vaihdetta on paikallaan.
      Nykydieselien vääntömomenttikäyrä on "terävä" ja huippuväännön kierroslukualue
      rajoituu 500-600 kierrokseen, jolloin vaihteita tarvitaan paljon parhaan
      kiihtyvyyden aikaansaamiseksi. Myös polttoaineen kulutusta saadaan laskemaan
      ajettaessa aina väännön huipulla nopeudesta riippumatta.

      Esim. GLK Mersun automaatti ei anna manuaalisesti kytkeä 7. vaihdetta ollenkaan, ettei vaan vedätettäisi liian pienilla kierrosilla. Alavääntö on monissa uusissa dieseleissä heikkoa.

      Bensakoneet taas ovat kehittyneet toisin väännön suhteen. Käyrä on laajempi ja 6. vaihde ei sinänsä ole niin tarpeelinen, kuin kenties myyntimainoksen takia.

    • 6. vaihde

      6. vaihteen pitää olla selvä ylivaihde, jolla ajetaan äänettömästi pienillä moottorin kierroksilla valta- ja moottoriteillä.

      Köyhiä varten on olemassa myös perusmoottorit 5-vaihteisilla laatikoilla.

      • diipadaii

        plussaa alusta, lopusta miinusta


      • hoppekoo
        diipadaii kirjoitti:

        plussaa alusta, lopusta miinusta

        Miinusta, mutta tottahan se on, että useista autoista on olemassa halvempia perusversioita, joissa on vain viisi vaihdetta.


      • gs birotor

        Onko sitten rikkaille porsche 911 tai corvette joissa on 7-vaihdetta?


      • tietämyksen taso, hu

        kerroppas nykyauto jossa 6:n on ns ylivaihde. Eipä taida juurikaan löytyä?


      • kerro sinä
        tietämyksen taso, hu kirjoitti:

        kerroppas nykyauto jossa 6:n on ns ylivaihde. Eipä taida juurikaan löytyä?

        Mikä pitää olla moottorin kierrosluvun bensiiniautossa satasen nopeudessa, jotta sinusta voidaan puhua ylivaihteesta? Onko 2000 sopiva raja vai 2100?


    • kutosella saa

      Motarilla kierrosluku alemmas. Ei muuten hyötyä. Pöljäkusti sillä taajamassa äheltää ja rikkoo autoaan!
      Monessa viotonenkin liian iso loikkari!

    • diipadaii

      Siis jos olisi varaa, ostaisin ehkä bemarin 8-pykäläisen automaatin.
      Nyt ei kuitenkaan ole kyse rahasta vaan käytettävyydestä.
      Nykyisenkin autoni on viisivaihteinen, viitonen voisi olla hieman pitempi mutta muuten ok.
      Jos tosiaan löytyy auto jossa kuutonen on selvä ylivaihde, voisin kiinnostua.
      Muuten haluaisin viisivaihteisen.

    • Auto Ilkkuja 3

      6 vaihdetta vetoaa teinipojan tasolle jämähtäneisiin. Tosiasiassa auto kuin auto pärjää kolmivaihteisella lootalla, mutta nippelivillet tarvitsevat enemmän kuin naapurin nippelivillellä on. Ja tätähän mainosmiehet osaa käyttää hyväksi!
      Rahat pois ääliöiltä!

      • olet nolosetä

        ja kukahan tässä onkaan se ääliö??


    • 5speed

      Naapurin 99:n perseessä luukee notta 5speed. Hyvin on neljälläkin pärjätty. Casinotalouden nousukkailla noita viisivaihteisia.

      • 70-luvulla tiet:.

        .

        Vielä 70-luvulla pelkkä tiestön kunto teki viitosvaihteen tarpeettomaksi suurimmalla osalla teistä

        .


    • DR evil

      Mitä vähemmän vaihteita sen parempi, silti valitsen itse mieluummin manuaalivaihteiston kuin automaattivaihteiston. Tykkään sellaisesta vaihdelaatikosta missä ei ole lainkaan ylipitkää matkavaihdetta, pelkkää typeryyttä tuollainen vaihde. Kyllä jokaisella vaihteella pitää tehoa ja vääntöä olla myös reippaaseen kiihdytykseen.

      Ei kiinnosta polttoaineenkulutus eikä myöskään päästöjen määrä.

      • sääli

        Heräsikin mielenkiintoinen kysymys. Onko 6-vaihteet vain teoreettista kulutuslukeman laskua.
        Nykyisessäni vitosella voi hyvin ohitella ja kiihdyttää, aniharvoin tarvitsee pienempää laittaa. Moottorieajossa sallitulla nopeudella kierrokset hiukan yli 3tuhatta. En silti kaipaa enää lisää vaihteita.


    • monenlaista lullaa

      Monessa vitonenkin on alamäki, myötätuulivaihde..
      Oiket vaihdevälitykset antaa tehot kaikilla vaihteilla. Tosin purevuus kutosella vasta yli 130km vauhdissa. Muuten kyllä vetää hyvin..

    • Kutosella mennään

      Minulla on bensaturbossa suurin vääntö käytössä kutosella jo reilusti alle satasessa. Kahdeksaakymppiä voi ajaa kutosella 1500 kierroksella. Hiljaista ja nautittavaa ajoa.

      • turbo ulvoo

        Onko toi niitä VW:n korppusahoja ? MIten sit menee kun on kyydissä 4 aikuista ja matkalaukut.


      • sama tussu
        turbo ulvoo kirjoitti:

        Onko toi niitä VW:n korppusahoja ? MIten sit menee kun on kyydissä 4 aikuista ja matkalaukut.

        Mitä silmässä, laiska bensaimuri!


    • näpillä

      Puhtaasti kulutusystävällinen peruste nämä 6-vaihteiset manut, ainakin osaksi..

      Toinen merkittävä syy on valehtelematta kovempi huippunopeus. Olisihan se aika säälittävää, jos saksalaisessa premium-luokan testissä auto kulkisi 5 vaihteella 200-220km/h, kun bemarit ja meset menee sen 250-> vähintään.

      • turha on

        Suomen nopeuksilla tuo kutonen on huono vaihde 100km/h alueella kone käy niin pieillä kierroksilla, että aiheuttaa kuminaa/hurinaa autossa taitaa vähän kone resonoida


      • näpillä
        turha on kirjoitti:

        Suomen nopeuksilla tuo kutonen on huono vaihde 100km/h alueella kone käy niin pieillä kierroksilla, että aiheuttaa kuminaa/hurinaa autossa taitaa vähän kone resonoida

        Väärin. 6-vaihteinen auto dieselinä kiertää satkun nopeudessa abaut 1800-2000 rpm, joka on taatusti riittävästi. Mikäli jurisee tai ravistaa, sinun DMF on lopussa. Sääli.


    • piitkät vedot

      Minulla mukava ajettava oli 3-vaihteinen manuaali, jossa lisänä pitkähäntäinen loikkarilaatikko. Kick downilla hoiteli kätevästi esim. ohituksia, taajamissa voi käyttää kakkosta ja loikkaria.

    • Sisu4Ever

      Luuserit! Kunnon miehet ajavat autolla jossa on synkronoimaton Fullerin vaihteisto, puolittaja ja aluevaihteisto, on vaihteita vaikka muille jakaa! Eikä tartte edes kytkintä käyttää kuin liikkeelle lähdössä! Että repikääpä siitä jonnet!

    • kuarkkisyliin

      Keppivedon käsittää kun tietää kuinka taajaan nykyautomaatit eu jp
      menee tuusan nuuskaksi. Kierrosluvun tarkkailu, kepin vispaaminen,
      kytkimen ja kaasun polkeminen tuntuu siltä kuin puhuisi kännykkään.
      Lisäriesana bendix starttimoottorien paukahtelu kun moottorit sammuvat
      valoissa uudemmista autoista. Kunnon automaatilla voi pyöriä vaikka
      ilman vaihteita nurkissa.

    • 8 vaihdetta

      mulla on 8 vaihdetta mutta mitä sitten, automatiikka hoitaa homman

      • 130cab

        Vaihda se uudempaan 9-vaihteiseen.


      • Rekoissa parikyt vai
        130cab kirjoitti:

        Vaihda se uudempaan 9-vaihteiseen.

        .

        Kuinka ne rekkamiehet oikein pärjää vaihteidensa kanssa

        .


    • fdbgdf

      saa kiihdyttää ku kimi vormulassa, nyy-nyy-nyy-nyy-nyy-nyy-nyy ja vaihteita piisaa

    • piisaa jo.

      Foord valmistaa Ecobooster moottoreita. Niissä on muistaakseni 13 vaihdetta.

      • holy smoke

        Eli jopa 10 tarpeetonta. Siitäkö ne pahasti tulehtuneet "tenniskyynerpäät" johtuvat ?


    • Occualla

      Itse kiihdytän 60km/h:ssa

      Vaihteet: 1-2-5

      50km/h

      Vaihteet: 1-2-4

      120km/h

      Vaihteet 1-2-3-5-6 tai 1-2-3-6

      Väliin putoavilla vaihteilla voidaan käyttää moottorijarrutukseen tai ohittamiseen.

      Ohitustilanne 100km/h alueella

      Vaihteet: 6-4-6

      Ohitustilanne 120km/h

      Vaihteet 6-5-6 tai 6-(välikaasu) 4-6

      • le premium

        Aivan hillitöntä vatkaamista !!
        Lähtiessä D ja muutaman tunnin päästä perillä N.
        Muuta ei tarvita.


      • pre lelium
        le premium kirjoitti:

        Aivan hillitöntä vatkaamista !!
        Lähtiessä D ja muutaman tunnin päästä perillä N.
        Muuta ei tarvita.

        Mitä sinä sitten matkan varrella niin kauheasti vatkaat? Itseäsikö?


      • yksinkertaista
        le premium kirjoitti:

        Aivan hillitöntä vatkaamista !!
        Lähtiessä D ja muutaman tunnin päästä perillä N.
        Muuta ei tarvita.

        Minä laitan lähtiessä D:n ja perille päästyäni P:lle. Siinä kaikki.
        Palatessa pitää käyttää R:ää hiukan aikaa, sekä kotiparkkiin laittaessa myös.


    • kjh2

      Itsekkin ihmetelen asiaa varsinkin kun autolehtien koeajossa kehutaan että 6 vaihteella voi ajaa kaupunkiajossakin, niin mitä hittoa niillä muilla vaiheilla tekee. Joissain jenkkiautoissa ennen ei ollut kuin 3 vaihdetta ja hyvin riiti.

    • dooree

      Eiköhän totuus kuitenkin ole että osa autoilijoista todellakin kuvittelee auton kulkevan lujempaa kun on 6 vaihdetta ja on siitä syystä valmis maksamaan autosta vähän enemmän.

      Oikeasti 6 vaihteinen on tehty 5 vaihteisesta siten että kaksi viimeistä vaihdetta on kerrottu 0.5:llä ja näin saatu vaihde jota voi käyttää vasta tuolla 150kmh tasossa eli pääsääntöisesti ei lainkaan.

      Itse ajan 5 vaihteisella ja en siinäkään tarvi kaikia vaihteita. Lähden liikkeelle monasti kakkosella ja siitä sitten tuolla 60kmh kohdilla kolmosta sisään ja nelosta vasta moottoritiellä 120kmh. Opetelkaa ajamaan jos teillä on tällainen itse vaihdettava, historiallinen malli autosta. Kumpa sitä uskaltaisi ostaa joskus automaattisesti vaihtavan niin ei tarvisi aina miettiä lähteekö kakkosella vai ykkösellä.

    • ihan tosi

      Ei näin tyhmää tekstiä voi tulla keltään, joka on jo ajokortti-ikäinen.

      • ihan tosi

        dooreetä tarkoitin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      276
      4712
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2894
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      36
      2882
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1674
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      61
      1438
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      220
      1204
    Aihe