150 vuotta valtiopäivien avauksesta

Tänä syksynä tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Aleksanteri II avasi Helsingin valtiopäivät säätytalolla. Siitä alkoi Suomen kehityminen itsenäiseksi kansakunnaksi ja valtioksi. V.1863 alkoi säänöllinen valtiopäivien kokoontuminen, joka mahdollisti valtiollisten instituuttioten kehitämisen toimivaan muotoon.

Valtiopäivät esimerkiksi erotti kunnat seurakunnista, sääti kirkkolain, lait eriuskoisista (askel uskonnonvapauteen) ja valtiopäivien päätöksestä rakennettiin myös rautatiet pitkin Suomea.

V. 1878 säädettiin asevelvollisuuslaki, joka saatettiin voimaan v.1918.

Myös kansakouluja aletiin perustamaan ja muita suomenkielisiä oppilaitoksia.

Tämä kaikki teki mahdolliseksi suomalaisten sivistyksen nousun ja valmius yleiseen ja yhtenäiseen ääniokeuteen ja muihin kansalaisoikeuksiin, jotka ovat edellytyksenä toimivalle demokratialle ja itsenäisyydelle.

0

63

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
        Ikävä
        60
        4986
      2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
        Ikävä
        36
        2269
      3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
        Kotimaiset julkkisjuorut
        61
        2134
      4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
        Ikävä
        214
        2109
      5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
        Maailman menoa
        213
        1334
      6. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
        Ikävä
        18
        1128
      7. Joko luovutat

Mun suhteen?
        Ikävä
        89
        956
      8. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
        Loimaa
        47
        933
      9. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
        Ikävä
        66
        877
      10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
        Imatra
        12
        839
      Aihe