sanallinen tehtävä. Kuinka lasketaan. Kuudes luokka

matemaatikkoko

museossa on 43 henkeä. Naisia on kahdeksan enemmän kuin miehiä. Lapsia on puolet miesten määrästä.

A) kuinka monta naista on museossa?


B) kuinka monta lasta on museossa?

Laskukaava olisi kiva tietää.

Lapsella oli tuollainen kokeessa, johon ei ollut osannut vastata. Annappa minä lasken. Heh heh... En vaan enää muista miten tuollaisia lasketaan.

20

1662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10+18

      M=x, N=x 8, L=x/2, M N L=43, siitä x.

      • 6+10

        Siihen mitään x:iä tarvita. Ratkaistaan yhtälöryhmä

        N=M 8
        L=M/2
        M N L=43.


      • 13+19
        6+10 kirjoitti:

        Siihen mitään x:iä tarvita. Ratkaistaan yhtälöryhmä

        N=M 8
        L=M/2
        M N L=43.

        Konstit on monet. Luulisin että jos taidot ovat ruostuneet, yksittäisen yhtälön ratkaiseminen on helpompaa kuin yhtälöryhmän, jotkut tuntevat rimakauhua sellaista kohtaan, vaikkakin se olisi simppeli.


      • 20+5
        13+19 kirjoitti:

        Konstit on monet. Luulisin että jos taidot ovat ruostuneet, yksittäisen yhtälön ratkaiseminen on helpompaa kuin yhtälöryhmän, jotkut tuntevat rimakauhua sellaista kohtaan, vaikkakin se olisi simppeli.

        Eikä siinä tarvita yhtään mitään yhtälöä, koska heti näkee, että miehiä on oltava parillinen määrä ja varmasti vähemmän kuin 18, koska 18 26=44, siis paljon liikaa sekin.
        Kokeillaan sitten 14 äijää, jolloin ämmiä on 22, ja lapsia jää 7, joka on puolet äijistä.


      • 18+6
        20+5 kirjoitti:

        Eikä siinä tarvita yhtään mitään yhtälöä, koska heti näkee, että miehiä on oltava parillinen määrä ja varmasti vähemmän kuin 18, koska 18 26=44, siis paljon liikaa sekin.
        Kokeillaan sitten 14 äijää, jolloin ämmiä on 22, ja lapsia jää 7, joka on puolet äijistä.

        Tuo tehtävä oli laskukokeessa. Vähän luulen ettei tuollainen päättelemällä/kokeilemalla saatu päässälaskuvastaus tuota täysiä pisteitä.


      • 20+5
        18+6 kirjoitti:

        Tuo tehtävä oli laskukokeessa. Vähän luulen ettei tuollainen päättelemällä/kokeilemalla saatu päässälaskuvastaus tuota täysiä pisteitä.

        Minä antaisin tuosta 6( ) pistettä, jos 6p olisi maksimi.


      • maks. 4
        20+5 kirjoitti:

        Minä antaisin tuosta 6( ) pistettä, jos 6p olisi maksimi.

        Koulumatematiikan on tarkoitus opettaa loogista ajttelua ja systemaattista ongelmanratkaisua. Siksi yhtälöiden käyttö on ensisijaista.


      • 11+15
        20+5 kirjoitti:

        Minä antaisin tuosta 6( ) pistettä, jos 6p olisi maksimi.

        Hyvä. Lakepa sitten samalla tavalla päässä seuraava. Stadionilla on yhteensä 41426 henkilöä. Naisia on 10462 vähemmän kuin miehiä. Lapsia on osuus 0,24575 miesten määrästä. Kuinka paljon on miehiä, naisia ja lapsia.

        Lähes jokainen osaa helposti laskea tuon alkuperäisen tehtävän päässään kokeilemalla. Ideana tehtävässä on esittää menetelmä, joka toimii myös kun luvut ovat monimutkaisempia.


      • ootsäjokubimbo
        11+15 kirjoitti:

        Hyvä. Lakepa sitten samalla tavalla päässä seuraava. Stadionilla on yhteensä 41426 henkilöä. Naisia on 10462 vähemmän kuin miehiä. Lapsia on osuus 0,24575 miesten määrästä. Kuinka paljon on miehiä, naisia ja lapsia.

        Lähes jokainen osaa helposti laskea tuon alkuperäisen tehtävän päässään kokeilemalla. Ideana tehtävässä on esittää menetelmä, joka toimii myös kun luvut ovat monimutkaisempia.

        simppeli lasku? mitä sä vammailet täälä tuollaisilla kommenteilla? jos sä et ite osaa tollasta rimpsua päässäsi laskeskella niin ei se tarkoita etteikö kukaan muukaan osaisi .


      • ????
        maks. 4 kirjoitti:

        Koulumatematiikan on tarkoitus opettaa loogista ajttelua ja systemaattista ongelmanratkaisua. Siksi yhtälöiden käyttö on ensisijaista.

        No, jos tommosen ratkaisun joku kokeessa esittää, niin hänellä on luultavasti 10 todistuksessa matematiikan kohdalla jo ennestäänkin, eikä hänen numeroaan siitä ikinä lasketa ,vaikka laskisi joka ainoan tehtävän päässään..


    • 7+9

      Luulisin että koulukokeissa "sallitut" ratkaisumenetelmät riippuvat siitä, mihin kurssiin koe liitty. Esim. jos on kyseessä toisen asteen yhtälöiden ratkaiseminen ja tehtävänä vaikkapa x^2 - x - 2 = 0, huomaa kokeilemalla helposti että ratkaisut ovat x = -1 ja x = 2 mutta sellainen ratkaisu tuskin tuottaa paljonkaan pisteitä. Jos taas on kyseessä trigonometria ja vaikkapa yhtälö: (cosx)^2 - sinx 1 = 0, näkee helposti että täytyy olla cosx = 0, jolloin tehtävää ei tarvitse ratkaista toisen asteen yhtälön kautta. Tuosta ratkaisutavasta tuskin sakotetaan, koska aiheena on trigonometriset funktiot eikä toisen asteen yhtälö.

    • Pohtiva äiti

      Samaa täällä kuumeisesti tytön isänä ja äitinä yritämme laskea.

    • 6+19

      Kyllähän tuon alkuperäisen tehtävän voi laskea myös päissään päättelemällä hyväksyttävästi (siis ilman arvausta). Poistetaan tuosta joukosta ensin ne 8 ylimääräistä naista, jää 35 ihmistä jossa miehiä ja naisia on yhtä paljon ja lapsia puolet kummankin määrästä. Siis miesten määrä on 35/2,5, eli 70/5 eli 14.

    • kuraa

      Koulussa voisi jo vähentää tällaisten näennäissovellusten käsittelyä. Koko tehtävähän on idioottimainen, missä yksinkertainen asia on tehty vaikeaksi. Saahan tällä tavalla vaikka kuinka konstikkaita tehtäviä.
      Ei ole mikään ihme, että matematiikkaa karsastetaan ja todetaan, että siitä ei ole mitään hyötyä, kun koulutehtävät ovat tällaista pelleilyä.
      Käsitelkää siellä koulussa kunnon sovelluksia eikä keinotekoisia ongelmia.

      • Vasta harjoitellaan

        Reaalimaailman todelliset ongelmat nyt vain tuppaavat olemaan sen verran vaikeita, että niitä on hankalampi käyttää tällaisisten sanallisten tehtävien kohteena, niin että pystyttäisiin harjoittelemaan ongelman matemaattista abstrahointia ja yhtälönratkaisua. Kunnon sovellutukset nimittäin vaativat, että ihminen jo osaa hahmottaa mutkikkaan tilanteen matemaattiseksi ongelmaksi ja osaa sitten vielä pyöritellä matemaattisen ratkaisun.

        Lisäksi jos matematiikkaa aikoo hyödyntää, niin juuri reaalitilanteen muuttaminen yhtälöiksi on ratkaisun vaikein osuus, mitä on syytä harjoitellakin vaikka tällaisilla osin keinotekoisilla ongelmilla.


      • 2+8
        Vasta harjoitellaan kirjoitti:

        Reaalimaailman todelliset ongelmat nyt vain tuppaavat olemaan sen verran vaikeita, että niitä on hankalampi käyttää tällaisisten sanallisten tehtävien kohteena, niin että pystyttäisiin harjoittelemaan ongelman matemaattista abstrahointia ja yhtälönratkaisua. Kunnon sovellutukset nimittäin vaativat, että ihminen jo osaa hahmottaa mutkikkaan tilanteen matemaattiseksi ongelmaksi ja osaa sitten vielä pyöritellä matemaattisen ratkaisun.

        Lisäksi jos matematiikkaa aikoo hyödyntää, niin juuri reaalitilanteen muuttaminen yhtälöiksi on ratkaisun vaikein osuus, mitä on syytä harjoitellakin vaikka tällaisilla osin keinotekoisilla ongelmilla.

        Komppaan. Tuon nimimerkki "kuraa" kommentti esiintyy aika usein tällä palstalla. Ja nuo kommentoijat eivät ole oivaltaneet yhtä asiaa: tehtäviä ei ratkota siksi että juuri sitä vastaava tehtävä tulisi joskus eteen vaan tehtävillä harjoitellaan yhtä matemaattisen analyysin osa-aluetta, tässä tapauksessa yhtälön muodostamista.


    • En tiedä mikä olen

      Minun matematiikan taitoni tyssäsivät nimenomaan siihen, että jos en aiemmin ole nähnyt juuri samanlaista tehtävää ratkaistuna, en tiedä miten toimia. Eli menin pitkälti hyvän muistini varassa ilman matemaattista ongelmanratkaisukykyä.

      Tästä syystä minua on aina suuresti ärsyttänyt se, että opetusvaiheen esimerkki on palikkamallinen, mutta itse tehtävät menevät parin ensimmäisen harjoituksen jälkeen paljon monimutkaisemmiksi ja niihin tulee jokin twisti, jota ei suoranaisesti ole opetettu. Minun aivoilleni tämä on sama kuin että englannin opettaja hokisi minulle, että veli on brother, äiti on mother ja isä on father, ja sitten heittäisi yhtäkkiä kysymyksen, mikä sisko on englanniksi, ilman että sitä on edes kerrottu. Turhautumisen aste on ihan vastaava.

      Toisaalta saatan todella kummallisten mutkien kautta päätyä matematiikassa oikeaan ratkaisuun ilman että osaan tehdä esimerkiksi sanallisesta "oikeanlaista" yhtälöä. Yleisen yo-koe sattui aikanaan suosimaan minua ja tehtävät pääsi läpi näillä kummallisilla päättelyketjuilla. Muistaakseni sain preleistä A:n ja silti kirjoitin L:n.

      Olen tullut siihen lopputulokseen, että ajattelen kummallisesti. En ole tyhmä, mutten kovin välkkykään. Pää vain vie minua omia ratojaan.

    • 12vvee

      Ite oon vasta menossa kuudennelle enkä osaa tuota kaavaa, joten aloitan vain arvaamalla lasten määrän kunnes saan 43 ihmistä:)

    • laskee

      Laskenpa joutessani alkuperäisen tehtävän " museossa on 43 henkeä. Naisia on kahdeksan enemmän kuin miehiä. Lapsia on puolet miesten määrästä." sanallisesti päässä:
      Jos naisia olisi yhtä paljon kuin miehiä, henkilöitäs olisi 43-8=35. Heistä yksi viidesosa on lapsia, siis 35/5=7. Tällöin miehiä on 2*7 = 14, ja naisia 14 6 = 22.

    • Huutiukko

      N - M = 8. L = M/2. M L N= 43.

      M= N - 8. L = N/2 - 4. N-8 N/2 - 4 N = 43.

      5/2 N = 55.

      N = 22. M= 14. L = 7.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2870
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1860
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1300
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1198
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      256
      1133
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      920
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe