Osakkeiden myyntitappion vähentäminen - mitä järkeä?

rautalankaa kiitos

Voisiko joku ystävällisesti vääntää rautalangasta, mitä järkeä on vähentää osakkeiden myyntitappiot osakkeiden myyntivoitoista verotuksessa?

Ymmärrän (kai) periaatteen miksi niin tehdään: Ei haluta maksaa voitoista isoa veroa. Mutta en pointtia: Miksi ihmiset myyvät väkisin vuoden lopuksi tappiolla vain, että saavat tuloksen /- 0:ksi?

Jos minulla on Osake A voitolla 5000e ja Osake B tappiolla -5000e. Miksi myisin väkisin Osakkeen B pois vuoden lopulla? Eikö olisi järkevämpää vain odottaa, että Osake B nousee kuopasta eikä tyytyä tappioon? Vai myydäänkö vain sellaisessa tilanteessa, jossa uskotaan ettei B tuosta ainakaan nouse vaan voi jopa laskea?

Miten hyödyn "voitetusta" osakkeesta, jos myyn aina vastaavasti jotain alihintaan? Ostan telkkarin 1000 eurolla ja myyn samalla autoni 1000 eurolla. Olen siis saanut ilmaisen telkkarin. Harmi vain, että auton todellinen arvo olikin 5000 euroa. ;D

Onko tässä joku ylimääräinen kiemura, jota en ymmärrä? Ostavatko ihmiset Osakkeen B takaisin halvemmalla takaisin jonkin ajan kuluttua, eli arvelevat osakkeen laskevan jolloin saavat saman kappalemäärän halvemmalla takaisin? Voittavat siis Osakkeen A kohdalla verotuksessa ja säilyttävät saman määrän Osaketta B. En tosin saanut tässäkään tilanteessa numeroita täsmäämään, mutta olenkin huono matikassa. :)

PS. Kysymykseni ei päde tilanteeseen, jossa henkilö on jo tehnyt esimerkiksi vuoden alussa tappiota jollain osakkeella.

6

3050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riitta P

Tappioiden hyväksikäyttö tarkoittaa, että sinulle jää enemmän rahaa sijoitettavaksi. Jos sinulla on joku osake tappiolla, olet jo menettänyt rahaa, riippumatta siitä myytkö sen vai et. On vain järkevää käyttää se tappio hyödyksi verotuksessa, jos joka tapauksessa olet myymässä jotain osaketta voitolla.

Oletetaan, että sinulla on osaketta A 10000€ edestä ja se on voitolla 5000€. Lisäksi sinulla on osaketta B 10000€ edestä ja se on tappiolla 5000€. Osakkeiden arvo on siis yhteensä 20000€. Nyt jos myyt osakkeet A, koska on niin kiva tehdä voittoa, maksat siitä ilosta veroja 1500€. Sinulle jää osakkeet B, arvo edelleen 10000€ ja lisäksi rahaa 8500€ ja sijoitusten kokonaisarvo on siis 18500€.

Jos myisit tappiolliset osakkeet pois, sinulla olisi 20000€ sijoitettaksi uudestaan, eli sijoitusten kokonaisarvo on 20000€.

Onko sinusta 18500€ parempi kuin 20000€? Minä kyllä valitsisin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon.

• 8+20

Kuten edellinenkin vastaaja jo selitti, kyse on tappioiden realisoinnista. Tappio kannattaa realisoida, ettei joudu maksamaan myyntivoittoveroa. Sitten voi vaikka kahden päivän päästä ostaa ne myydyt osakkeet takaisin (suurinpiirtein samalla hinnalla), jos uskoo niiden edelleen olevan hyvä sijoitus.

• Varokaa kuitenkin ..

Tätä verottaja vahtii:
        - Jos osakkeet ovat tappiolla
        - Jos teet myynti- ja ostotoimeksiannon lyhyen ajan sisällä
        - Kyseessä on sama osake
        - Tapahtuu loppuvuodesta

Verottaja tulkitsee sen siten että on taktikoitu "vain tappion tasausta" varten eikä hyväksy tappioita

Olkaa varovaisia

• sdlkfjsd

Jos salkussa on osakkeita joista varmasti tietää ettei se koskaan nouse, kannattaa ne myydä pois ja käyttää tappio pienentämään hyvien osakkeiden myyntivoittoa, kerron esimerkin:

Minulla oli salkussa yli 5000 kpl (varmaan Suomen kalleimpia) Comptelin osakkeita, ostettu aikoinaan hintaan 20-23 eur kpl

Myydessäni perintömetsätilan, jonka arvo nousi yllättäen rantaakavan ja rakennuspaikkojen myötä en joutunut maksmaaan myyntivoitosta veroa, koska myin salkusta vuoden lopusssa tappiolla ostolaitaan sopivan määrän Comptelin osakkeita muutaman kymmenen sentin hinnalla.

• rautalankaa kiitos

Kiitos vastauksista Riitta P ja kumppanit! Asia avautui hieman paremmin.

Haluaisin tosin uskoa, että tappio on tappio vasta kun se realisoidaan. :)

• sdlkfjsd

Ole hyvä, tuossa yllä karvas tappio realisoitui osakkeiden myyntihekellä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1780
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe