Tiedepäivä lapsille

Tiedettä kouluihin

Suoraan toiselta palstalta (http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3964):

Nyt kouluihin järjestämään tiedepäivä lapsille!

Koska seurakunnat järjestävät kaikille koululaisille yhteisiä "tutustumisretkiä" seurakunnan tiloihin ja jumalanpalveluksia, nyt myös vapaa-ajattelijat järjestämään tiedepäiviä koululaisille.

Tiedepäivä voi olla esimerkiksi muutaman tunnin leikki- ja pelitilaisuus, jossa mahdollisesti kerrotaan leikin avulla tieteen saavutuksista ja keksinnöistä. Peleissä voidaan käsitellä esimerkiksi painovoimaa palloilla ja tehdä vaikka yksinkertaisia kemian kokeita. Halpakin sentrifugi havainnollistaa lapsille näyttävästi keskipakovoimaa.

Tässä voidaan ottaa myös mallia seurakunnan retkistä, joissa lopuksi pidetään hartaus ja rukoillaan. Tietenkin tiedepäivän lopputilaisuuden rauhoittumisessa kerrotaan lyhyesti miksi järjettömiin asioihin uskominen on tyhmää ja miksi tiede on kumonnut joksiinkin kaikki raamatun ja muiden uskonnollisten kirjojen selitykset maailmankaikkeudesta.

Koska sinun lastesi koulussa on tiedepäivä? Jos rehtori ei salli tiedepäivää on hyvä kysyä miksi seurakunta järjestää sitten huuhaata, kun tiedettä ei saa lapsille opettaa?

29

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Peleissä voidaan käsitellä esimerkiksi painovoimaa palloilla ja tehdä vaikka yksinkertaisia kemian kokeita. Halpakin sentrifugi havainnollistaa lapsille näyttävästi keskipakovoimaa."



      Niin mitä varten ne koulut nyt olikaan lapsia varten?

      Ja opettavaisia pelejä käytetään nykyään osana opetusta.

      • Niin, mitä varten?

        "Niin mitä varten ne koulut nyt olikaan lapsia varten?"

        Vaikea kysymys. Oman lapsen koulussa tuntuu olevan pääosassa ruokarukoukset, jumalanpalvelukset ja seurakunan leiripaikkoihin tutustuminen. Kuvaamataidon tunnilla piirrellään erilaisia uskonnollisia symboleita ja musiikin tunnilla on tutustuttu virsiin ja gospeliin sekä muuten uskonnollisiin lauluihin.

        Oma käsitykseni on että kouluissa pitäisi opettaa tosiasioita, matematiikka, fysiikka, kemiaa ja muita yleissivistäviä aineita. Nähtävästi koulun rehtorilla on ihan oma opetussuunnitelma kun noita uskonnonharjoituksia ei sieltä suunnitelmasta löydy.


      • Niin, mitä varten? kirjoitti:

        "Niin mitä varten ne koulut nyt olikaan lapsia varten?"

        Vaikea kysymys. Oman lapsen koulussa tuntuu olevan pääosassa ruokarukoukset, jumalanpalvelukset ja seurakunan leiripaikkoihin tutustuminen. Kuvaamataidon tunnilla piirrellään erilaisia uskonnollisia symboleita ja musiikin tunnilla on tutustuttu virsiin ja gospeliin sekä muuten uskonnollisiin lauluihin.

        Oma käsitykseni on että kouluissa pitäisi opettaa tosiasioita, matematiikka, fysiikka, kemiaa ja muita yleissivistäviä aineita. Nähtävästi koulun rehtorilla on ihan oma opetussuunnitelma kun noita uskonnonharjoituksia ei sieltä suunnitelmasta löydy.

        "Oman lapsen koulussa tuntuu olevan pääosassa ruokarukoukset, jumalanpalvelukset ja seurakunan leiripaikkoihin tutustuminen. Kuvaamataidon tunnilla piirrellään erilaisia uskonnollisia symboleita ja musiikin tunnilla on tutustuttu virsiin ja gospeliin sekä muuten uskonnollisiin lauluihin."



        Moni näyttäisi kuuluvan yleiseen uskontokasvatukseen. Ainoastaa ruokarukous, suvivirsi ja jouluevankeliumi on se mikä on määritelty Suomessa, jotka kuitenkin omasta mielestäni myös ovat uskonnon harjoitusta, samoin kuin gospelmusiikki.
        Se että lapselle opetetaan uskontoja ei ole mielestäni ongelma. Mutta yhden uskonnon suosimista en kannata.


      • Niin, mitä varten? kirjoitti:

        "Niin mitä varten ne koulut nyt olikaan lapsia varten?"

        Vaikea kysymys. Oman lapsen koulussa tuntuu olevan pääosassa ruokarukoukset, jumalanpalvelukset ja seurakunan leiripaikkoihin tutustuminen. Kuvaamataidon tunnilla piirrellään erilaisia uskonnollisia symboleita ja musiikin tunnilla on tutustuttu virsiin ja gospeliin sekä muuten uskonnollisiin lauluihin.

        Oma käsitykseni on että kouluissa pitäisi opettaa tosiasioita, matematiikka, fysiikka, kemiaa ja muita yleissivistäviä aineita. Nähtävästi koulun rehtorilla on ihan oma opetussuunnitelma kun noita uskonnonharjoituksia ei sieltä suunnitelmasta löydy.

        Mikä ihmeen raamattukoulu se tuommonen on?

        Jos on normaali peruskoulun ala-aste, taidetaan vähän laistaa opetussuunnitelmasta. Aikaa opetukseen on rajallisesti, ja suuri osa siitä vähästäkin näkyy kulutettavan asiattomuuksiin.


      • Että tämmöstä
        kekek-kekek kirjoitti:

        Mikä ihmeen raamattukoulu se tuommonen on?

        Jos on normaali peruskoulun ala-aste, taidetaan vähän laistaa opetussuunnitelmasta. Aikaa opetukseen on rajallisesti, ja suuri osa siitä vähästäkin näkyy kulutettavan asiattomuuksiin.

        Ihan tavallinen kunnan ala-aste. Näin ainakin kuvittelin ennen kuin lapsen koulu alkoi. Itse olen aikanaan ollut koulussa samassa kunnassa toisessa koulussa ja silloin koulutus oli ihan asiallista. Koulu oli selkeästi suurempi, ehkä siellä ei ollut silloin hihhuleita opettajina tai muutama hihhuli ei päässyt terrorisoimaan koko toimintaa.

        Tähän mennessä on selvinnyt että koulussa vaikuttaa useampikin lahkolainen, jehovan todistaja yms tai "kristitty". Vapaa-ajalla opettaja käy pitämässä saarnatilaisuuksia (tiedot näistä tilaisuuksista löytyy netistä) ja muuta vastaavaa. Luokkaa on koristeltu opettajan toimesta enkeleillä yms.

        Kunnan sivulla ei ole mitään mainintaa että koulu olisi kristillinen tms. En ymmärrä kuinka esim matikan tunti voidaan jättää täysin väliin ja korvata se seurakuntaan "tutustumisella", jossa on hartaustilaisuus ja lasten siunaus.

        Tässä vaiheessa keräilen lähinnä tietoja mitä kaikkea tehdään/ei tehdä.


      • Mikä ihme?
        atac kirjoitti:

        "Oman lapsen koulussa tuntuu olevan pääosassa ruokarukoukset, jumalanpalvelukset ja seurakunan leiripaikkoihin tutustuminen. Kuvaamataidon tunnilla piirrellään erilaisia uskonnollisia symboleita ja musiikin tunnilla on tutustuttu virsiin ja gospeliin sekä muuten uskonnollisiin lauluihin."



        Moni näyttäisi kuuluvan yleiseen uskontokasvatukseen. Ainoastaa ruokarukous, suvivirsi ja jouluevankeliumi on se mikä on määritelty Suomessa, jotka kuitenkin omasta mielestäni myös ovat uskonnon harjoitusta, samoin kuin gospelmusiikki.
        Se että lapselle opetetaan uskontoja ei ole mielestäni ongelma. Mutta yhden uskonnon suosimista en kannata.

        "Moni näyttäisi kuuluvan yleiseen uskontokasvatukseen."

        Mikä oppiaine tämä on? Missä opetussuunnitelmassa on määritetty mitä tähän kuuluu?

        Edes normaalin uskontotunnin ohjelmaan ei kuulu rukoilu, virsien laulaminen tai papin toimesta lasten siunaaminen. Uskonnonopetuksesta on ilmoitettu että se on tunnustuksetonta kuten asetukset määrää.


      • Näin on
        Mikä ihme? kirjoitti:

        "Moni näyttäisi kuuluvan yleiseen uskontokasvatukseen."

        Mikä oppiaine tämä on? Missä opetussuunnitelmassa on määritetty mitä tähän kuuluu?

        Edes normaalin uskontotunnin ohjelmaan ei kuulu rukoilu, virsien laulaminen tai papin toimesta lasten siunaaminen. Uskonnonopetuksesta on ilmoitettu että se on tunnustuksetonta kuten asetukset määrää.

        "Uskonnonopetuksesta on ilmoitettu että se on tunnustuksetonta kuten asetukset määrää."

        Tiedossa on ettei tätä lain kohtaa noudateta kouluissa. Opetetaan kristinuskoa, eli ei ole tunnustuksetonta. Aamunavauksia tilataan seurakunnilta, on lukujärjestykseen merkittyjä kirkossakäyntejä.

        Uskonnoopetuksessa on siis jatkuva lainvastainen tilanne päällä, eivätkä näköjään uskovaiset huomaa sitä. Toinen vaihtoehtohan on se etteivät he ymmärrä.

        Uskova on siis joko huonohoksainen vai typerä mikäli väittää uskonnonopetusta tunnustuksettomaksi.


      • atac (ei kirj).
        atac kirjoitti:

        "Oman lapsen koulussa tuntuu olevan pääosassa ruokarukoukset, jumalanpalvelukset ja seurakunan leiripaikkoihin tutustuminen. Kuvaamataidon tunnilla piirrellään erilaisia uskonnollisia symboleita ja musiikin tunnilla on tutustuttu virsiin ja gospeliin sekä muuten uskonnollisiin lauluihin."



        Moni näyttäisi kuuluvan yleiseen uskontokasvatukseen. Ainoastaa ruokarukous, suvivirsi ja jouluevankeliumi on se mikä on määritelty Suomessa, jotka kuitenkin omasta mielestäni myös ovat uskonnon harjoitusta, samoin kuin gospelmusiikki.
        Se että lapselle opetetaan uskontoja ei ole mielestäni ongelma. Mutta yhden uskonnon suosimista en kannata.

        "Ainoastaa ruokarukous, suvivirsi ja jouluevankeliumi on se mikä on määritelty Suomessa, jotka kuitenkin omasta mielestäni myös ovat uskonnon harjoitusta, samoin kuin gospelmusiikki."


        Korjaan Kristilliseen kasvatukseen piti sanoman.


      • Näin on kirjoitti:

        "Uskonnonopetuksesta on ilmoitettu että se on tunnustuksetonta kuten asetukset määrää."

        Tiedossa on ettei tätä lain kohtaa noudateta kouluissa. Opetetaan kristinuskoa, eli ei ole tunnustuksetonta. Aamunavauksia tilataan seurakunnilta, on lukujärjestykseen merkittyjä kirkossakäyntejä.

        Uskonnoopetuksessa on siis jatkuva lainvastainen tilanne päällä, eivätkä näköjään uskovaiset huomaa sitä. Toinen vaihtoehtohan on se etteivät he ymmärrä.

        Uskova on siis joko huonohoksainen vai typerä mikäli väittää uskonnonopetusta tunnustuksettomaksi.

        Se on näissä hiertänyt jo jonkin aikaa. Mm ruokarukoukset oli järkätty yhteen väliin tunnuksettomiksi jne. atkuvaa tasapainoilua uskonnollisuuden ja tunnuksettomuuden välillä.


      • Että tämmöstä kirjoitti:

        Ihan tavallinen kunnan ala-aste. Näin ainakin kuvittelin ennen kuin lapsen koulu alkoi. Itse olen aikanaan ollut koulussa samassa kunnassa toisessa koulussa ja silloin koulutus oli ihan asiallista. Koulu oli selkeästi suurempi, ehkä siellä ei ollut silloin hihhuleita opettajina tai muutama hihhuli ei päässyt terrorisoimaan koko toimintaa.

        Tähän mennessä on selvinnyt että koulussa vaikuttaa useampikin lahkolainen, jehovan todistaja yms tai "kristitty". Vapaa-ajalla opettaja käy pitämässä saarnatilaisuuksia (tiedot näistä tilaisuuksista löytyy netistä) ja muuta vastaavaa. Luokkaa on koristeltu opettajan toimesta enkeleillä yms.

        Kunnan sivulla ei ole mitään mainintaa että koulu olisi kristillinen tms. En ymmärrä kuinka esim matikan tunti voidaan jättää täysin väliin ja korvata se seurakuntaan "tutustumisella", jossa on hartaustilaisuus ja lasten siunaus.

        Tässä vaiheessa keräilen lähinnä tietoja mitä kaikkea tehdään/ei tehdä.

        Valitusta opetusministeriöön tms.?


    • 1213

      Niin kauan kun ateistit suhtautvat tieteeseen kuin johonkin jumalaan, eikä vain metodina tutkia maailmaa, on parempi ettei tuollaista järjestetä :)

      • A+E-P

        Et ole vastannut kysymykseen: Onko huonosti toteutettu piilovittuilu syntiä?


      • Tarkennusta??

        Meinasitko että ateistit palvovat painovoimaa esimerkiksi?

        Painovoimaa sietääkin palvoa, muuten voi käydä todella köpelösti. Voi vaikka irtautua maapallosta ja jäädä avaruuteen leijumaan.


      • "Niin kauan kun ateistit suhtautvat tieteeseen kuin johonkin jumalaan"

        Tuskin kukaan suhtautuu tieteeseen niin fanaattisesti kuin sinä Jumalaan, joten eiköhän ole aika lopettaa sonna jauhaminen.


      • Tarkennusta?? kirjoitti:

        Meinasitko että ateistit palvovat painovoimaa esimerkiksi?

        Painovoimaa sietääkin palvoa, muuten voi käydä todella köpelösti. Voi vaikka irtautua maapallosta ja jäädä avaruuteen leijumaan.

        Pyh, painovoima on vain teoria. Ei se suinkaan välttämättä pidä paikkaansa. Itse asiassa Raamatun avulla voidaan todistaa, ettei se päde.

        Kyllä ateistit vaan ovat tyhmiä, kun uskovat tuollaisiin.


      • 1213
        Tarkennusta?? kirjoitti:

        Meinasitko että ateistit palvovat painovoimaa esimerkiksi?

        Painovoimaa sietääkin palvoa, muuten voi käydä todella köpelösti. Voi vaikka irtautua maapallosta ja jäädä avaruuteen leijumaan.

        "Meinasitko että ateistit palvovat painovoimaa esimerkiksi? "

        Painovoima ei ole sama kuin tiede, vaikka se voikin olla asia, jota tieteellisesti tutkitaan. Minä sanoin ateistien pitävän tiedettä jumalana.


      • 1213 kirjoitti:

        "Meinasitko että ateistit palvovat painovoimaa esimerkiksi? "

        Painovoima ei ole sama kuin tiede, vaikka se voikin olla asia, jota tieteellisesti tutkitaan. Minä sanoin ateistien pitävän tiedettä jumalana.

        "Minä sanoin ateistien pitävän tiedettä jumalana. "

        Ja se on täyttä huuhaata. Vaikka sinulla on pakonomainen tarve löytää jumala edes jostain, ei se tarkoita, että ateisteilla olisi sama ongelma.

        Montako tieteenpalvelusta olet nähnyt?
        Montako tieteen pyhää kirjaa on olemassa?
        Jne.

        Voisitko siis esittää perustelut?


    • 4 jKr

      Lapsille kannattaa opettaa tiedepäivillä myös kielitiedettä. Heprean sana päivä voi tarkoittaa 24h vuorokautta, päivän valoisaa aikaa, tai kokonaista aikakautta.

      Sanan "luoda" sisältöä voi esittää vaikka lauseen "taikuri loi illuusion" avulla. Illuusio on luotu siinä vaiheessa kun se esitetään yleisölle, eikä yleisö tiedä mitään tempun valmisteluun käytetystä ajasta ja työmäärästä.

      Sekin kannattaa kertoa, ettei tiede todennäköisesti koskaan tule saamaan selvyyttä alkuräjähdyksen käynnistäneestä tapahtumasarjasta tai reaktiosta.

      Näin lapsille tulee selväksi, ettei ihminen voi saavuttaa perimmäistä tietoa alkuperästään tieteen keinoilla.

      • "Näin lapsille tulee selväksi, ettei ihminen voi saavuttaa perimmäistä tietoa alkuperästään tieteen keinoilla. "

        Miksi lapsille pitäisi valehdella? Vai olisiko sittenkin niin, että asiantuntijat konsultoisivat, mitä opetetaan kaltaisesi luulevaisen sijaan. Säästyttäisiin nimittäin lukemattomilta vääriltä tiedoilta.


      • >>Näin lapsille tulee selväksi, ettei ihminen voi saavuttaa perimmäistä tietoa alkuperästään tieteen keinoilla.


      • ''Näin lapsille tulee selväksi, ettei ihminen voi saavuttaa perimmäistä tietoa alkuperästään tieteen keinoilla.''
        Ja siksi onkin parasta valita yksi tuhansista uskonnollisista selityksistä ja lopettaa ajattelu?


      • 4 jKr
        ertert kirjoitti:

        "Näin lapsille tulee selväksi, ettei ihminen voi saavuttaa perimmäistä tietoa alkuperästään tieteen keinoilla. "

        Miksi lapsille pitäisi valehdella? Vai olisiko sittenkin niin, että asiantuntijat konsultoisivat, mitä opetetaan kaltaisesi luulevaisen sijaan. Säästyttäisiin nimittäin lukemattomilta vääriltä tiedoilta.

        Mitähän tuo vastaus mahtaa tarkoittaa?
        Kun käyttämämme välineet ovat peräisin energiapisteestä, joka on meidän mittauskykymme ulottumattomissa, niin miten muka voisimme saada tietoa mitä on tämän meidät muodostaneen ilmiön "etupuolella"?
        Jos saadaan todisteet multiuniversumimallin paikkansapitävyydestä, niin mistä tämä multiuniversumin sykähtely on peräisin?

        Jos tarjolla on jo mahdollisia menetelmiä perimmäisen alkuperämme selvittämiseksi, niin opetusta tai linkkejä otetaan vastaan.


      • 4 jKr kirjoitti:

        Mitähän tuo vastaus mahtaa tarkoittaa?
        Kun käyttämämme välineet ovat peräisin energiapisteestä, joka on meidän mittauskykymme ulottumattomissa, niin miten muka voisimme saada tietoa mitä on tämän meidät muodostaneen ilmiön "etupuolella"?
        Jos saadaan todisteet multiuniversumimallin paikkansapitävyydestä, niin mistä tämä multiuniversumin sykähtely on peräisin?

        Jos tarjolla on jo mahdollisia menetelmiä perimmäisen alkuperämme selvittämiseksi, niin opetusta tai linkkejä otetaan vastaan.

        "Mitähän tuo vastaus mahtaa tarkoittaa? "

        En tuota sen yksinkertaisemmin saa sinulle enää selitettyä.

        "Kun käyttämämme välineet ovat peräisin energiapisteestä, joka on meidän mittauskykymme ulottumattomissa, niin miten muka voisimme saada tietoa mitä on tämän meidät muodostaneen ilmiön "etupuolella"?"

        Voisit yrittää ymmärtää vastaukseni tuollaisen sekavan höpinän sijaan.

        "Jos tarjolla on jo mahdollisia menetelmiä perimmäisen alkuperämme selvittämiseksi, niin opetusta tai linkkejä otetaan vastaan. "

        Vaikka niitä ei ole, ei se tarkoita, että niitä ei voi joskus olla ja sen takia väitteesi onkin vain tyhjä väite. tuollaisten tyhjien väitteiden esittäminen lapsille on valehtelua, koska todellsiuudessa sinä et tiedä.


      • 4 jKr
        ertert kirjoitti:

        "Mitähän tuo vastaus mahtaa tarkoittaa? "

        En tuota sen yksinkertaisemmin saa sinulle enää selitettyä.

        "Kun käyttämämme välineet ovat peräisin energiapisteestä, joka on meidän mittauskykymme ulottumattomissa, niin miten muka voisimme saada tietoa mitä on tämän meidät muodostaneen ilmiön "etupuolella"?"

        Voisit yrittää ymmärtää vastaukseni tuollaisen sekavan höpinän sijaan.

        "Jos tarjolla on jo mahdollisia menetelmiä perimmäisen alkuperämme selvittämiseksi, niin opetusta tai linkkejä otetaan vastaan. "

        Vaikka niitä ei ole, ei se tarkoita, että niitä ei voi joskus olla ja sen takia väitteesi onkin vain tyhjä väite. tuollaisten tyhjien väitteiden esittäminen lapsille on valehtelua, koska todellsiuudessa sinä et tiedä.

        "tuollaisten tyhjien väitteiden esittäminen lapsille on valehtelua,"

        Yhtäkään vastaväitettä ei ole esitetty ensimmäisen vastauksen väittämiini hepreasta ja sanasta luoda. Aloittajan väite "..tiede on kumonnut joksiinkin kaikki raamatun ...selitykset maailmankaikkeudesta." on vähintään yhtä iso valhe.


    • SamiA

      Historian valossa, radikaalit ovat aina olleet lasten kimpussa tuputtamassa ideologiaansa. Katsoin juuri Hitler-dokumentin, jossa natsipropagandaa suunnattiin lapsiin. Sama ilmiö on kyseessä nyt kun uusateistit tunkeutuvat kouluun tuputtamaan lapsille ideologiaansa.

      Kaiken maailman Setat ja vapaa-ajattelijat pyrkivät yhteyteen lasten kanssa. Koulut ovat "lämpimän" yhteyden saamiseksi oiva paikka. Lapsen aivopesu tulee aloittaa jo alakouluiässä, jotta ateistien ja seksuaalisesti häiriintyneiden riveihin saataisiin enemmän porukkaa.

      • " Sama ilmiö on kyseessä nyt kun uusateistit tunkeutuvat kouluun tuputtamaan lapsille ideologiaansa. "

        Tapahtuuko tätä jossain muuallakin kuin harhaisessa mielessäsi?

        "Lapsen aivopesu tulee aloittaa jo alakouluiässä, jotta ateistien ja seksuaalisesti häiriintyneiden riveihin saataisiin enemmän porukkaa. "

        Väärin. Et sinä valheita keksimällä mitään perustele.


    • SamiA

      Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lapsille opetetaan evoluutioteoriaa koulussa, kunhan saman koulun uskontotunnilla opetetaan kristinuskoa. En näe evoluutioteorian opettamista uhkana, joka lisäisi ateismin suosiota. Vakaumuksellinen ateismi, ei ole tuputuksesta ja kristinuskon vastustamisesta huolimatta kovinkaan suosittua, joten miksi minun pitäisi huolestua?

      Lapsesta ei voi kasvattaa ateismia, homoa eikä edes kristittyä. Uskon, että ateistien ja homojen propaganda vain heikentää suosiota, koska lapset ovat älykkäitä yksilöitä. Se vaan ei onnistu, että vähemmän älykkäät aikuiset propagoivat enemmän älykkäistä lapsista kaltaisiaan.

      • 213199

        ''Lapsesta ei voi kasvattaa ateismia, homoa eikä edes kristittyä.''
        Olet sitten sitä mieltä, että homous on synnynnäistä?


      • "Vakaumuksellinen ateismi, ei ole tuputuksesta ja kristinuskon vastustamisesta huolimatta kovinkaan suosittua, joten miksi minun pitäisi huolestua?"

        sinun kannattaisi huolestua mielenterveytesi puolesta. Vainoharhaisten kuvitelmien luuleminen todeksi on aika selkeä merkki ongelmistasi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      145
      6318
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4422
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2958
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2917
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1496
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1475
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      32
      1290
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1191
    Aihe