Pahat päivät ovat jo täällä. Yhtään ylimääräistä ei ole. Ei ole mistä säästää.
Voi älyväläys:
"Kysely: Monelta uupuvat säästöt pahan päivän varalle"
TS
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/539048/Kysely Monelta uupuvat saastot pahan paivan varalle
"Suuri osa suomalaisista on varautunut huonosti työttömyyteen, kertoo LähiTapiolan kysely.
Lähes joka toinen suomalainen on varautunut heikosti taloudellisesti vaikeaan tilanteeseen. Reilulla viidenneksellä vastanneista ei ollut lainkaan erillisiä säästöjä."
Paljonko teillä jää sukanvarteen?
316
6401
Vastaukset
- Ei mitään jää....
Palkasta ei jää mitään säästöön. Tai no, onhan lainojen maksaminen pakkosäästämistä, lainat lyhenevät.
- ........
Hmmm. n.7vuotta sitten palkasta jäi elämiseen n.300 euroa kun kaikki pakolliset laskut, lainat ja ruuan oli ostanut mutta nyt samoissa töissä olevana joudun lainamaan vanhemilta 150 euroa/kk jotta pystyy edes töissä käymään .
- afafafa
........ kirjoitti:
Hmmm. n.7vuotta sitten palkasta jäi elämiseen n.300 euroa kun kaikki pakolliset laskut, lainat ja ruuan oli ostanut mutta nyt samoissa töissä olevana joudun lainamaan vanhemilta 150 euroa/kk jotta pystyy edes töissä käymään .
Et sä mitään "lainaa". Sä otat toisilta rahaa.
Laina maksetaan aina takaisin. - Kyllä mää luulen
afafafa kirjoitti:
Laina maksetaan aina takaisin.että tota sun käsitystäs lainan ainaisesta takaisunmaksusta puntaroidessani me vedetään koko jengillä vesiperä ton Kreikan lainan suhteen.
Toivotaan, jotta oon vääräs,,,taas kerran:) - 11+2
Kyllä mää luulen kirjoitti:
että tota sun käsitystäs lainan ainaisesta takaisunmaksusta puntaroidessani me vedetään koko jengillä vesiperä ton Kreikan lainan suhteen.
Toivotaan, jotta oon vääräs,,,taas kerran:)Sukan varteen säästäminen vahingoittaa taloutta.
- miten sen ny ottaa
11+2 kirjoitti:
Sukan varteen säästäminen vahingoittaa taloutta.
Enemmän taloutta vahingoittaa pankeilta lainaaminen.
- Pulassa oleva nuori
miten sen ny ottaa kirjoitti:
Mulla ei ole säästöjä. Olen helvetillisessä vippikierteessä. Seuraavassa pari syyllistä:
www.vippiilmanluottotietoja.com
www.edullinenpikavippi.com
www.pikavippiluottotiedottomalle.com
Älkää koskaan ottako vippejä!!!!
Toivottavasti mä vielä joskus pääsen kuiville. - EX nuori
Pulassa oleva nuori kirjoitti:
Mulla ei ole säästöjä. Olen helvetillisessä vippikierteessä. Seuraavassa pari syyllistä:
www.vippiilmanluottotietoja.com
www.edullinenpikavippi.com
www.pikavippiluottotiedottomalle.com
Älkää koskaan ottako vippejä!!!!
Toivottavasti mä vielä joskus pääsen kuiville.PIKAVIPPIFIRMAT EIVÄT OLE SYYLLISIÄ VAAN SINÄ ITSE!
- Eläköön Irina milan
olen nousukas voitettuani torin arpakojusta voiton joks luovutetssn tammikuussa 2014. en oikein tiedä millä saisin vanhainkodin pappojen silmät pyörimään?ostaisko krimikoipi -turkin ja Hertta Kuusisen tyylisen Turkislakin Sekä siannahkaisen muffin ja viellä korvalappu stereot sudennahalla vuoratut.Pitää suoriutua yksilöllisesti eikä kuten laumaeläimet.
- Lainalla eläminen
afafafa kirjoitti:
Laina maksetaan aina takaisin.http://minimalistisuus.blogspot.com/2011/04/kulutusmyonteisyyden-typeryys.html
aiheuttaa taloudelliset ongelmat. Ihmisten käyttäessä rahaa perustarpeisiin rahaa pystytään säästämään jopa 80% palkasta. Mitä perustarpeet ovat? Yksinkertainen asunto, riittävästi ruokaa pysyen painoindeksin alarajoilla ja muutamat ilmastoon sopivat vaatteet. - Kokoomus kun on
miten sen ny ottaa kirjoitti:
hallituksessa se vasta taloutta vahingoittaakin.
- Ei ole
Ai että parin kuukauden liksa pitäisi olla säästössä. Ei ole.
Joku aika sitten muistaakseni puhuttiin vielä, että pitäisi olla kolmen kuukauden liksa säästössä. Niin ne ajat muuttuu.- lama tulee ja puree
Joo, kohta puhutaan, että olisi hyvä olla yhden viikon sopparahat taskussa.
- fdsgfgasdfad
sukassa on niin iso reikä, ettei sinne mitään jalkaa pienempää kannata panna. toisaalta eipä ole rahaa ostaa uusia sukkiakaan.
- Melkein joka päivä
Ei sitä jää jos pyyhkii hyvin, kyllähän se on ikävää jos on lyhytvartiset sukat, se näkyy silloin!
- Metallijätkä
Olen tällä hetkellä lomautettuna ja olen saanut vaivaiset n.15000€ säästöön
Ei se ole paljoa mutta vähän helpottaa elämää.... tienataan sitten taas kun töihin pääsee takaisin.- dfgsdafadsfdaf
pistä kämppä vuokralle ja mene työttömyyden ajaksi viroon. tolla rahalla pärjää siellä jo pitkään!
- ajyt
dfgsdafadsfdaf kirjoitti:
pistä kämppä vuokralle ja mene työttömyyden ajaksi viroon. tolla rahalla pärjää siellä jo pitkään!
Miten Virossa pärjää työkkärin rahoilla, kun sinne ei saa asumistukea jne.??
- fdgsdafadsfdsagdas
ajyt kirjoitti:
Miten Virossa pärjää työkkärin rahoilla, kun sinne ei saa asumistukea jne.??
no paremmin kuin suomessa. yksiöitä alkaen satasen kuussa, ruoka paljon halvempaa. puhumattakaan viinasta ja tupakasta. aika paljonhan suomalaisia siellä onkin. oli se sitten luvallista tai ei. liiton päivärahoilla tuskin on ongelma, kun nehän on itse ansaittua rahaa. eikä rajoilla kysele.
- hjkfds hjkfsd
fdgsdafadsfdsagdas kirjoitti:
no paremmin kuin suomessa. yksiöitä alkaen satasen kuussa, ruoka paljon halvempaa. puhumattakaan viinasta ja tupakasta. aika paljonhan suomalaisia siellä onkin. oli se sitten luvallista tai ei. liiton päivärahoilla tuskin on ongelma, kun nehän on itse ansaittua rahaa. eikä rajoilla kysele.
Kukaan järkevä ihminen ei edes tarvitse viinaa tai tupakkaa. Siinäkin säästää.
- summertime1
Aika mukavasti olet saanut säästöön, jatka samaan malliin. Itse pienistä tuloistani pakkosäästän 100 €/kk, siitä tulee 10 kk:ssa jo 1000 euroa. Kaikki ylimääräiset kulut poi, ei lehtiä, sähköt kilpailutukseen, tarjoushyllystä kaupassa ruokatavarat. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tällä toiminnalla olen saanut säästöön 3000euroa lyhyessä ajassa. ja jatkan samaan malliin.
- kunhan kyselen
summertime1 kirjoitti:
Aika mukavasti olet saanut säästöön, jatka samaan malliin. Itse pienistä tuloistani pakkosäästän 100 €/kk, siitä tulee 10 kk:ssa jo 1000 euroa. Kaikki ylimääräiset kulut poi, ei lehtiä, sähköt kilpailutukseen, tarjoushyllystä kaupassa ruokatavarat. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tällä toiminnalla olen saanut säästöön 3000euroa lyhyessä ajassa. ja jatkan samaan malliin.
Mitä varten ja kuinka paljon meinaat säästää?
- 1+4
hjkfds hjkfsd kirjoitti:
Kukaan järkevä ihminen ei edes tarvitse viinaa tai tupakkaa. Siinäkin säästää.
JOs on rahasta pulaa, menot kannattaa kirjata.
Sillä voi kääntää talouden suunnan. Oikeasti. - Työtön.
Suomalaisilla on nollakorkoisilla tileillä jotain 85 miljardia eli noin 20 000 euroa jokaista veronmaksajaa kohden.
Minulla on suunnilleen tuon keskiarvon verran rahaa tileillä.
Jos tarvisin enemmän rahaa niin luopuisin asumisoikeusasunnosta ja siitä saisin sen mitä olen maksanut eli noin 9000 euroa.
Säästäisin myös jos tekisin viinit kotona itse.
- Jospa onni potkaisis
Sen verran, et on varaa lotota 5 riviä viikossa.
- risakenkä
Oiskin varaa sukkiin....
- Oisparahaalaskimeen
To:dfgsdafadsfda (matkusta Viroon)
Työtön ei saa matkustaa menettämmättä työttömyysturvaa - Ota selvää
Oisparahaalaskimeen kirjoitti:
Työtön ei saa matkustaa menettämmättä työttömyysturvaaSaa nykyään.
- asette
Oisparahaalaskimeen kirjoitti:
Työtön ei saa matkustaa menettämmättä työttömyysturvaaTyötön SAA asua työttömyysaikana EU- maassa.
- Riittävästi
Mulla jäi asuntoon kiinni riittävästi ja nyt kun jäin eläkkeelle niin myin pois ja muutin vuokra-asuntoon, niin riittää eläkkeen jatkoksi mainiosti vuokraan muihin mukavuuksiin ainakin 20 vuodeksi, jollei mitään ihmeitä tapahdu. (sotaa tai muuta odottamatonta). No, minähän maksoin asuntolainaa yli 30 vuotta, siis lyhennykset asunnon arvon nousu oli sitä sukanvarteen säästämistä.
- burgeri
-Niin, tuo on ollut kaukoviisasta sijoitussäästämistä, jonka hedelmistä saat nyt nauttia. Hienompi homma.
- rahat kiertoon
Näinhän sitä pitäisikin toimia. Tienataan ja hankintaan esim. asunto, joka sitten realisoidaan eläkeiässä. Suomalaisten tapa kerätä mammonaa perillisten jaettavaksi on tullut lähes tiensä päähän. Tottakai se hankittu omaisuus pitää käyttää hankkijan elämiseen, ei niin että sitä jemmataan ja pahimmassa tapauksessa "kerjätään" apuja/tukia yhteiskunnalta.
- viisaudesta en tiedä
burgeri kirjoitti:
-Niin, tuo on ollut kaukoviisasta sijoitussäästämistä, jonka hedelmistä saat nyt nauttia. Hienompi homma.
Ainakin olet pankkia elättänyt kiitettävästi. 30 vuotta niin viidenkin prosentin korolla se tarkoittaa sitä että olet maksanut pankille käytännössä kaksi kertaa sen lainaamasi summan.
Lisäksi lainan alkuaikoina korko on saattanut olla jopa kovempi niin tuo viisikin prosenttia voi olla alakanttiin. - Asunnon omistaja
viisaudesta en tiedä kirjoitti:
Ainakin olet pankkia elättänyt kiitettävästi. 30 vuotta niin viidenkin prosentin korolla se tarkoittaa sitä että olet maksanut pankille käytännössä kaksi kertaa sen lainaamasi summan.
Lisäksi lainan alkuaikoina korko on saattanut olla jopa kovempi niin tuo viisikin prosenttia voi olla alakanttiin.Asuen omassa asunnossa ja maksaen pankille lainaa ei itse asumisesta ole tarvinnut maksaa juuri mitään . Verrattuna vuokralla asumiiseen on asumisesta tullut säästöjä vuokran verran ja siihen päälle vielä asunnon arvon nousu niin säästön määrä monin kertainen asunnon osto hintaan nähden .
- Paljonkohan
viisaudesta en tiedä kirjoitti:
Lisäksi lainan alkuaikoina korko on saattanut olla jopa kovempi niin tuo viisikin prosenttia voi olla alakanttiin.olisi maksanut vuokraa tuolta ajalta?
Ja nyt ei olisi ollut asuntoa mitä myydä, vaan ainoastaan jatkuvasti nouseva vuokra...
- nooh....
Vuokran, laskujen, autolainan ja muiden ostosten (ruoka, vaatteet jne) jälkeen noin 500-600 eur/kk säästöön. Ei kaksisesti mutta jotakin....
- vuosituhannen lama
ennen pistin kaiken aina menemään (kunnon kansalainen?) mutta nyt en osta enää mitään ylimääräistä.
säästän.
tulevan työttömyyden takia.
tulevan varman työttömyyden.- Jok.sa.as.mis.hal.
Voi Jeesus
"Työtön SAA asua työttömyysaikana EU- maassa."
KOLMESTA KUUKAUDESTAKO OLIKIN KYSYMYS
- Jussuf Elop
Ehkä 200 e/kk jää säästöön ns. On hyvin todennäköisesti lyhytaikaine säästö, kun yllätysmenoja tulee esim. hallituksen jatkuvasti keksimillä säästöillä, jotka menee suoraan maahanmuuttajien sosiaalihyysäykseen ja EU:n pimeisiin konttoreihin.
- Pikkurahoja sivuun
Itse käytän vielä rahaa ja joka päivä pistän pikkurahoja noin 0,5-3 euroa "säästöpossuun". Tämän vuoden alussa aloitin systemaattisemman keräilyn ja veikkaan, että jotain luokkaa 500 - 600 euroa kertyy kun nuo vuoden vaihteessa pankkiin vien. Rahaa tienaan vaihtelevasti ja joskus on aika nihkeitäkin kuukausia mutta ei tuo ole juurikaan taloudenpidossa tuntunut.
- enään nykyään
Miten luulet pankkien ottavan vastaan kolikkosäkkisi?
- laskentakeskus
enään nykyään kirjoitti:
Nykyään kolikkotalletuskin on itsepalvelua alusta loppuun, ainakin tiheämmin asutuilla paikkakunnilla. Kolikot laitetaan semmoiseen muovipussukkaan yhteys ja tilitietoineen, ja pussi sujautetaan pankkisalissa olevaan keräys"kassakaappiin". Päivän parin päästä rahat on laskettu ja näkyvät tilillä.
- Pikkurahoja sivuun
laskentakeskus kirjoitti:
Nykyään kolikkotalletuskin on itsepalvelua alusta loppuun, ainakin tiheämmin asutuilla paikkakunnilla. Kolikot laitetaan semmoiseen muovipussukkaan yhteys ja tilitietoineen, ja pussi sujautetaan pankkisalissa olevaan keräys"kassakaappiin". Päivän parin päästä rahat on laskettu ja näkyvät tilillä.
Juuri noin.
Aikanaan työmaalta vein kahvikassaan kertyneet hilut paikalliseen pankkiin, kolikot pussiin ja pussi virkailijalle. Ne lähetti rahat jonnekin muualle laskettavaksi ja muutaman päivän päästä näkyi tilin saldossa.
Ihan hymyssä suin ne niitä otti vastaan. - jos ei itse laske.
Pikkurahoja sivuun kirjoitti:
Juuri noin.
Aikanaan työmaalta vein kahvikassaan kertyneet hilut paikalliseen pankkiin, kolikot pussiin ja pussi virkailijalle. Ne lähetti rahat jonnekin muualle laskettavaksi ja muutaman päivän päästä näkyi tilin saldossa.
Ihan hymyssä suin ne niitä otti vastaan.paljonkohan on "hävikki"?
- Jehna1
Juuri noin.
Ihan hymyssä suin ne niitä otti vastaan.Niin, voihan sen noin aataminaikaisestikin tehdä tai viedä modernimpaan pankkiin, missä rahat laskee kone ja ovat tilillä heti. Noissa pussijutuissa on aikamoinen hävikki, itse testattu.
- Kolikkokukkaro
Jehna1 kirjoitti:
Niin, voihan sen noin aataminaikaisestikin tehdä tai viedä modernimpaan pankkiin, missä rahat laskee kone ja ovat tilillä heti. Noissa pussijutuissa on aikamoinen hävikki, itse testattu.
Alkoi kiinnostaa: missä on sellainen pankki, jossa kolikot lasketaan heti paikan päällä? Vaihdan heti tilini sinne, koska minusta tuo pussilaskenta on epäilyttävää.
Säästöjä kertyy kolikkojen lisäksi muutama satanen kuukaudessa. Olen kohta jäämässä ennenaikaiselle eläkkeelle, jolloin säästöjä tarvitaan. Varhentamisen vuoksi eläke jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos jatkaisin viralliseen eläkeikääni saakka. - Jehna1
Kolikkokukkaro kirjoitti:
Alkoi kiinnostaa: missä on sellainen pankki, jossa kolikot lasketaan heti paikan päällä? Vaihdan heti tilini sinne, koska minusta tuo pussilaskenta on epäilyttävää.
Säästöjä kertyy kolikkojen lisäksi muutama satanen kuukaudessa. Olen kohta jäämässä ennenaikaiselle eläkkeelle, jolloin säästöjä tarvitaan. Varhentamisen vuoksi eläke jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos jatkaisin viralliseen eläkeikääni saakka.Danske Bankissa homma hoituu. Pussien täyttely vanhanaikaista ja jokaisesta pussista hävikkki arviolta 10 %. Itse olin tarkasti laskenut, että kolikoita oli 252,45 eur, tilille tuli yllätys yllätys 223,30 eur...voihan ne tipit siitä laskennasta noinkin hoitaa :)
- Kolikkokukkaro
Jehna1 kirjoitti:
Danske Bankissa homma hoituu. Pussien täyttely vanhanaikaista ja jokaisesta pussista hävikkki arviolta 10 %. Itse olin tarkasti laskenut, että kolikoita oli 252,45 eur, tilille tuli yllätys yllätys 223,30 eur...voihan ne tipit siitä laskennasta noinkin hoitaa :)
Jaa, sehän on se entinen Nallen pankki. Jos kyseinen herra edelleen vaikuttaa pankin johdossa, pysyn sieltä pois. Vaihdoin nimittäin aikanani pankkia Sammosta Osuuspankkiin protestina Wahlroosin pienasiakkaita väheksyville asenteille, enkä aio takaisin vaihtaa niin kauan kuin Wahroosilla on pankissa vaikutusvaltaa.
- Ratto-Raili
enään nykyään kirjoitti:
Hi,hi tietysti takaovelta kuten muutkin rahalähetyksensä.
- RARARARA
Säästöjä kertyy kolikkojen lisäksi muutama satanen kuukaudessa. Olen kohta jäämässä ennenaikaiselle eläkkeelle, jolloin säästöjä tarvitaan. Varhentamisen vuoksi eläke jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos jatkaisin viralliseen eläkeikääni saakka.S PANKKI.RAHAT HETI TILILLÄ.
- osuuspankki fani
Säästöjä kertyy kolikkojen lisäksi muutama satanen kuukaudessa. Olen kohta jäämässä ennenaikaiselle eläkkeelle, jolloin säästöjä tarvitaan. Varhentamisen vuoksi eläke jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos jatkaisin viralliseen eläkeikääni saakka.Osuuspankissa kun viet possun ja laitat rahat itse koneeseen ja tulostat lapun ja viet tiskille niin saat rahat heti tilillesi:)!
- Maksuja
Juuri noin.
Ihan hymyssä suin ne niitä otti vastaan.Pankit ottavat reippaan maksun rahojen laskemisesta ja kuskaamisesta. Tämä näkyy joko pienempänä summana saldossa tai sitten suurena palvelumaksuna riippuen pankista. Mikään pankki ei tuota ilmaiseksi enää tee, palvelumaksu rahojen laskemisesta on nykyään käsittääkseni noin 10e useimmissa pankeissa. Siksi nuo rahat otetaan hymyssä suin vastaan, koska asiakas maksaa siitä, että rahat laitetaan tilille.
- Maksuja
Maksuja kirjoitti:
Pankit ottavat reippaan maksun rahojen laskemisesta ja kuskaamisesta. Tämä näkyy joko pienempänä summana saldossa tai sitten suurena palvelumaksuna riippuen pankista. Mikään pankki ei tuota ilmaiseksi enää tee, palvelumaksu rahojen laskemisesta on nykyään käsittääkseni noin 10e useimmissa pankeissa. Siksi nuo rahat otetaan hymyssä suin vastaan, koska asiakas maksaa siitä, että rahat laitetaan tilille.
Jatkona äskeiseen... Itsekin laitan kolikoita sivuun, mutta en enää vie niitä pankkiin juuri ylimääräisten maksujen takia. Koska pankki ottaa summasta aika paljon, on järkevämpää mielestäni pitää kolikot vain hätärahastona pieniä ostoksia varten.
- htrs
Säästöjä kertyy kolikkojen lisäksi muutama satanen kuukaudessa. Olen kohta jäämässä ennenaikaiselle eläkkeelle, jolloin säästöjä tarvitaan. Varhentamisen vuoksi eläke jää pienemmäksi kuin mitä se olisi, jos jatkaisin viralliseen eläkeikääni saakka.Spankki, ja toimii myös niin että viet vaikka ison kasan kolikoita kassalle ja sanot että nää tilille. Jono kasvaa, mja saat vihaisia katseita. Mut mitä välii, se on palvelu ja sinulla on oikeus siihen.
- varattomien varat
taskuissa ja sukissa isot reiät ja lompakossa "matti",ei siellä kolitot pysy ja seteleitä ei ole.
varautuminen on tosiasiassa aivan turhaa,,,syitä on monia. - ei jää mitään
Kulutan jo sukanvarsia.
- Vanha vuorotyöläinen
Eläke reilut 2400 käteen, menot luokkaa 1000. Säästössä arviolta miljoona tai ehkä kaksikin. Ikää 70 v ja terveys erinomainen. Antakaapa kateelliset hyviä ehdotuksia, mitä rahoillani tekisin!
Ja tiedoksi: 17 1 ei sitten ole 18...
Eikä 20 5 ole 25...- löyly.
satanen jää ,onhan se 600mk tai nykyään enää 500mk, ei se enempää ole iflaatio syönyt vaikka luulin
- Suhde ei muutu
löyly. kirjoitti:
satanen jää ,onhan se 600mk tai nykyään enää 500mk, ei se enempää ole iflaatio syönyt vaikka luulin
100 e = 594,573 mk. Vaikka kuinka inflaatio purasee, ei se muuta tätä suhdetta mihinkään.
- toppaa arkkus
Vie mukaan hautaan, niin ei tule rahasta pulaa siellä.
- markalla sai, euroll
Suhde ei muutu kirjoitti:
100 e = 594,573 mk. Vaikka kuinka inflaatio purasee, ei se muuta tätä suhdetta mihinkään.
Ei muutu ei. Ruuan ja asumisen hinta vaan nousee mutta palkka ei.
- viekää tuhkatkin
markalla sai, euroll kirjoitti:
Ei muutu ei. Ruuan ja asumisen hinta vaan nousee mutta palkka ei.
Asuntojen Markkahinnat muuttuivat 1/1 Eurohinnoiksi ja palkka on laskenut niistä ajoista. Näin on ihan oikeasti joillakin aloilla.
- ................
Kiire tulee, sillä 10 vuotta ja voit olla jo kuollut tai todella huonossa kunnossa. Elä ja käytä rahasi nyt, kun olet vielä hyvässä kunnossa, sillä ihminen voi mennnä todella äkistikin huonoon jamaan. Ellet käytä rahojasi nyt, saavat ne joku toinen
Rahalla ei saa lisää elinaikaa joten kukaan ei kadehti enää 70 vuotiasta (vaikka varmaan todellisuudessa olet 20v ja provo :-) - Joskus isäntä
Ei kannata olla kateellinen. Olet eläkkeesi ansainnut, jos vuorotöitä olet tehnyt ja silti nyt terveenä.
- kakskytviis3
Käärinliinoissa ei kuulema ole taskuja.
- Korkoa korolle 72
Jos näin todellakin on inflaatio eli ostovoiman heikentyminen on syönyt sun säästösi ja ymmärrät itse hyvin että 80-luvulla sai hienon auton tai asunnon 200,000 markalla mutta tänä päivänä vastaava ei ole kovin iso raha. Valitan, olisit sijoittanut ja nauttinut osan rahoistasi, nyt olet jo aika vanha mutta hyvä jos on vähän säästöjä lähinnä perillisiä varten.
- joka tap,niin käy
Vuorotyöläinen vedä itsesi narukiikkuun, saa valtio ja kunnat perintöveroa jakaakseen meille köyhille.
- Autoni olisi
Korkoa korolle 72 kirjoitti:
Jos näin todellakin on inflaatio eli ostovoiman heikentyminen on syönyt sun säästösi ja ymmärrät itse hyvin että 80-luvulla sai hienon auton tai asunnon 200,000 markalla mutta tänä päivänä vastaava ei ole kovin iso raha. Valitan, olisit sijoittanut ja nauttinut osan rahoistasi, nyt olet jo aika vanha mutta hyvä jos on vähän säästöjä lähinnä perillisiä varten.
maksanut 80-luvun lopulla Suomessa uutena varusteista riippuen 800.000 - 900.000 mk. Minä maksoin siitä hyväkuntoisena käytettynä Saksassa noin 80.000 mk. Se auto on vieläkin hieno ja arvo koko ajan nousussa niin Suomessa kuin Saksassakin.
- 12+3
no enpä tosiaankaan 'uskaltaisi' olle jollain 1 kk liksan varassa, pankissa on erilaisilla tileillä 89500e ja käyttötilillä 22400 ja puolison käyttötililä 19000e... työttömänä ole eläkkeeseen asti siispä putkessa. Ja oon tyytyväinen.
- Köyhälistö
Hyvin on asiat sulla.
Itse yritä tulla toimeen noin. 3000000€ säästöillä.
Töitä en tee enkä halua tehdä.
Katsotaan miten rahat riittää, olen matkailua vähentänyt näin laman aikana, en enää käy kuin parikymmentä kertaa ulkomailla vuodessa.
Autokin on nykyään jo 3 vuotta vanha Audi V8 - asgvdf
No enpä usko. Valehtelet.
- Vitsi, kateus iski
Köyhälistö kirjoitti:
Hyvin on asiat sulla.
Katsotaan miten rahat riittää, olen matkailua vähentänyt näin laman aikana, en enää käy kuin parikymmentä kertaa ulkomailla vuodessa.
Autokin on nykyään jo 3 vuotta vanha Audi V8kun en ole saanut "säästöön" kuin pari miljoonaa. Tai nehän on tietysti sijoitettu useaan asuntoon ja pörssiin. Asunnot eivät ole pienemmillä paikkakunnilla mikään hyvä sijoitus vaikka olisi miten hyvät vuokralaiset, siksipä noita onkin muutama myyty pois. Pörssiosakkeet sensijaan ovat tuottaneet hyvin, varsinkin muutamat. Jopa Nokia on voitolla tälläkin hetkellä yli kaksisataa tonnia. ja koko salkku yli puoli milliä muutamasta surkeasta paperista (Hk Scan ja Talvivaara) huolimatta. Elän siinä toivossa että kai tässä vielä pari-kolmekymmentä vuotta elellään jos ei tule yllätyksiä. Perimän puolesta ei näyttäisi ainakaan tulevan. Koskaanhan ei tietysti voi olla varma mutta ei se haittaa. Vaimollani on samanlainen tilanne paitsi että hän tulee lisäksi perimään ainoana lapsena vielä maatilan ja 50 hehtaariä hyvää metsää. Mitähän niillekin tekisi. Tiedän että tämä kaikki aiheuttaa kateutta niiden keskuudessa jotka eivät yksinkertaisesti hallitse raha-asioitaan eivätkä osaa tehdä sitä lisää eivätkä malta vaurastua. Kyllähän se pari-kolme vuosikymmentä ottaa mutta ei säästäessä ole tarvinnut mistään olellisesta tinkiä. En kyllä myöskään muista, milloin meillä olisi joku "ammattilainen" käynyt töissä kun emme sellaisia tarvitse.
- Bmw ne rikkaat ajaa
Köyhälistö kirjoitti:
Hyvin on asiat sulla.
Autokin on nykyään jo 3 vuotta vanha Audi V8Kaverilla n. 30 asuntoa ja isompia rahoja pörsseissä ja tekee vielä töitä satunnaisesti ja hän elää pelkillä vuokratuloilla tosi hyvin. Vanhalla Volsulla ajelee ja matkustelee paljon pitää matalaa profiilia ettei tule kateellisia.
- Levollinen mieli
Käsittämätöntä ettei ole säästössä mitään ihmisillä! Ymmärtäisin jos on kyse esim vastavalmistuneista opiskelijoista, mutta että työsskäyvät ihmiset eivät säästä työttömyyden varalle, tämmöisinä maailmanaikoina??
Miehen kanssa ollaan vielä alle kolmekymppisiä, mutta meillä on erilaisin tavoin (esim säästötilit, osakkeet) säästettynä n. 50 000e, jotta mahdollisen työttömyyden iskiessä pystytään hyvin lyhentää asuntolainaa kaikessa rauhassa vielä muutama vuosi vaikka ei heti uusi työpaikka tärppäisikään!
Tunnemme kyllä monia ihmisiä, jotka työttömänä ollessaan ovat täysin pa, ja kun sitten työpaikka löytyy, niin ekoilla palkoilla shoppaillaan pleikkaria, uutta autoa, vaatetta, biletellään, jne, ja mitään ei jää säästöön... sitten koittaa uusi työttömyysjakso ja manataan kun on niin köyhää ettei vuokraa tahdo saada maksetuksi!?! Nii-in, oisko kannattanut työssä ollessa laittaa rahat säästöön eikä humpuukiin...- Sellaista se
Kyllä varmaan ihmiset säästävät miten pystyvät. Joillakin ammattialoilla vaan palkka on niin surkea, että iitä on tosi vaikea säästää paljoa. Esim. itselläni on AMK-tutkinto ja oman alan tötä, palkkaa jää käteen 1000-1900€ kuussa. Aivan järkyttävää. Ai miksikö en vaihda? A) Oman alan töitä ei ole saatavilla ja B) Ei ole vara jäädä opiskelijaksi. Kyllä näin jälkikäteen v-tuttaa, kun en tarpeeksi ottanut selvää millaista työnteko tällä alalla on. Pyrin joka kk jättämään edes jotain syrjään ja lomarahat ym. jätän myös, mutta usein tuollainen 1000€ kuukausi verottaa myös säästöjäni.
Ainoa toivoni on yrittäjäksi ryhtyminen tulevaisuudessa ja se asia on nyt kovasti työn alla. - sssna
Levollinen mieli! No elämäsi on sitten tylsää varmaan kun jokaikinen penni pitää säästää. Ymmärtäähän sen jos muutama tonni on säästössä, mut tuohon teidän 50ke on pitänyt säästää otsa rypyssä, jos suht mediaanituloisia olette. Sitä en toki tiedä, mutta kai se on kiva katsella verkkopankissa sitte niitä tilien ja sijoitusvarallisuuden saldoja ja arki on telkkaria ja kaurapuuroa.. noin kärjistetysti sanoen tosin...=)
- kokkom1
Niin no jos normaaleilla ihmisillä käteen jää noin 2000-2500 € kuussa, asuu yksin ja maksaa asumiset, autot ja kaikki muut pakolliset menot niin ei siinä hirveästi säästöön jää. Jos 50 kuussa laittaa säästöön niin niillä on sit hyvä ostaa jotain vähän suurempaa silloin kun tarvii, mutta kyllä se parin kuukauden palkan saaminen säästöön on aika vaikea saavutus. Tietenkin nyt puhun valtaosasta ihmisistä joiden palkka ei tosisesti ole useita tonneja kuussa
- Miljonäärin arki
sssna kirjoitti:
Levollinen mieli! No elämäsi on sitten tylsää varmaan kun jokaikinen penni pitää säästää. Ymmärtäähän sen jos muutama tonni on säästössä, mut tuohon teidän 50ke on pitänyt säästää otsa rypyssä, jos suht mediaanituloisia olette. Sitä en toki tiedä, mutta kai se on kiva katsella verkkopankissa sitte niitä tilien ja sijoitusvarallisuuden saldoja ja arki on telkkaria ja kaurapuuroa.. noin kärjistetysti sanoen tosin...=)
on kyllä aivan jotain muuta kuin tuossa sepustuksessasi kuvittelet. Totta on että syömme pari kertaa viikossa kaurapuuroa koska sehän on hyvää ja terveellistä. Sinunkin ummetuksesi helpottaa varmaan nopeasti kun keität kunnon puuron muutamana aamuna. Tuskin meitä erottaa miljonääreiksi kukaan joka ei meitä tunne mutta kateellisen on aina hyvä kuvitella kaikenlaista.
- sssna
Miljonäärin arki kirjoitti:
on kyllä aivan jotain muuta kuin tuossa sepustuksessasi kuvittelet. Totta on että syömme pari kertaa viikossa kaurapuuroa koska sehän on hyvää ja terveellistä. Sinunkin ummetuksesi helpottaa varmaan nopeasti kun keität kunnon puuron muutamana aamuna. Tuskin meitä erottaa miljonääreiksi kukaan joka ei meitä tunne mutta kateellisen on aina hyvä kuvitella kaikenlaista.
Mistä luulet minulla olevan ummetusta?? Syönkin puuroa ja yleensäkin oikein terveellisesti. Nähtävästi älysi ei vain riittänyt ymmärtämään sitä mitä ylempänä tarkoitin. Vähä-älyisyytesi näkyy tuossa kun takerruit tuohon puuro asiaan. Sehän oli vain kielikuva..
- Kovaa kulutusta
kokkom1 kirjoitti:
Niin no jos normaaleilla ihmisillä käteen jää noin 2000-2500 € kuussa, asuu yksin ja maksaa asumiset, autot ja kaikki muut pakolliset menot niin ei siinä hirveästi säästöön jää. Jos 50 kuussa laittaa säästöön niin niillä on sit hyvä ostaa jotain vähän suurempaa silloin kun tarvii, mutta kyllä se parin kuukauden palkan saaminen säästöön on aika vaikea saavutus. Tietenkin nyt puhun valtaosasta ihmisistä joiden palkka ei tosisesti ole useita tonneja kuussa
Mitä on normaalit ihmiset? Moni ei saa edes bruttona tuota summaa. Jos olisikin tuollainen palkka niin jäisi helposti tonni säästöön kun pienemmillä tuloillakin jää itselläni muutamia satasia säästötilille laitettavaksi.
- Levollinen mieli
sssna kirjoitti:
Tiedoksi, että ei todellakaan ole otsa rypyssä säästelty! Ulkomailla on reissailtu yhdestä kolmeenkin kertaan vuodessa, ja muutenkin ostellaan sitä mitä mieli tekee, käydään ravintolassa ja festareilla yms jos mieli tekee, jne.
Tulot nettona (meidän yhteenlasketut tulot) on vaihdelleet esim viiden vuoden aikana melkoisesti, johtuen toisen osapuolen opiskelusta ja toisen osapuolen hetkittäisestä työttömyydestä. Tulot on siis olleet nettona yhteensä noin 2500-4000e/kk, ja hyvin siitä on riittänyt elämiseen, reissailuun, ja asuntosäästämiseen, sekä molemmilla omat autot jotka syö rahaa nekin...
Toki molemmilla oli jotain säästöjä jo silloin kun muutettiin yhteiseen talouteen, oisko ollut kymppitonnin verran molemmilla jo silloin? Loput on säästelty yhdessä. Lapsia ei vielä ole. - 18+8
sssna kirjoitti:
To:asette
Älkää sekoittako käsitteitä. Saa asua työttömänä työnhakija. - ei jummarra
kokkom1 kirjoitti:
Mitenniin ei jää mitään käteen? Mulla on tuon luokan tulot, ja joka kuukausi jää lähemmäs puolet säästöön. Maksan normaalisti autot, asumiset (pääkaupunkiseudulla), ruuat, vaatteet ja kaikki. En elä mitenkään kituuttaen, turhuuksiinkin tulee tuhlattua. Mihin ihmeeseen rahasi oikeen kuluvat, jos saa udella?
- Ylen tyytyväinen
Pahan päivän varalle on kertynyt ihan kiitettävästi, tosin vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun palkka on alkanut vuoden jälkeen olemaan kohdallaan.
Lainat on maksettu pois ja jos oikein tiukkaa tekee, niin mökin voisi myydä. Siitä saanee 100 000€, mutta tuskin tarvitsee myydä, kun säästöjä kertyy koko ajan lisää.
Hyvin näkyy menevän mökkinaapureillakin. Näitä 100-150 000€:n mökkejä on rannat täynnä.
En oikein usko tuota kyselyä, kun katselen ympärilleni. Ihmisillä on älyttömästi krääsää, hienot autot ja talot. Toki lainanmaksu voi viedä ylimääräiset, mutta edelleenkin työttömyyden riski ei ole niin uhkaava mitä pelotellaan.
Jos on ollut hyvässä työpaikassa, niin uusi tapaa löytyä aika pian. Omissa tuttavissani ei ole työttömäksi joutuneita, mutta muutama on vaihtanut parempaan.- niin se vaan on
Mistään uskonasiasta ei ole kysymys. Monella on hyvin pieni palkka lähellä köyhyysrajaa ja maksavat kovaa vuokraa. Ruokaakin pitää ostaa ja vaatteita.
Laskuja tulee säännöllisesti. Mitä olen kuullut, niin rahat on aina loppu reilusti ennen tilipäivää. Rehellisiä jos ollaan, niin hyvä taloudellinen asema on vaatinut myös onnea. - Ylen tyytyväinen
niin se vaan on kirjoitti:
Mistään uskonasiasta ei ole kysymys. Monella on hyvin pieni palkka lähellä köyhyysrajaa ja maksavat kovaa vuokraa. Ruokaakin pitää ostaa ja vaatteita.
Laskuja tulee säännöllisesti. Mitä olen kuullut, niin rahat on aina loppu reilusti ennen tilipäivää. Rehellisiä jos ollaan, niin hyvä taloudellinen asema on vaatinut myös onnea.Se "onni" on useimmilla terve maalaisjärki, että kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Olen seurannut sairaalan nuoria hoitsuja ja heillä on monella rahat loppu jo tilinvälin puolivälissä ja sitten vippaillaan kavereilta, että päästään viihteelle.
Moni tekee täysin järjettömiä ostoksia, kuten vaikkapa kalliin auton ja päälle kesäauto ja iso moottoripyörä.
Usein näillä samoilla on vielä moottorikelkka, vaikka asuu paikassa jossa on riittävästi lunta ajamiseen vain joka viides vuosi.
Mökkinaapurilla on vesiskootteri, ollut jo 15 vuotta pressun, ilman että olisin edes tiennyt siitä. Nyt hän on tilannut uuden, isomman. Tuskin ajaa silläkään?
Kaikenmaailman mönkijät täytyy olla "hyötykäyttöön", jos kaataa mökiltä pari puuta ja vie puut vajaan 30 metrin päähän.
Pienipalkkaisilla on usein turhan kallis asunto. Murjussakin on mukavampi asua, kun jää rahaa säästöön.
Täytyy olla kuluttavaa elämää, jos rahat eivät koskaan riitä kuukauden kuluihin? Jos ei ole, niin asenteessa on jotain pahasti vialla. - sitroen.
niin se vaan on kirjoitti:
Laskuja tulee säännöllisesti. Mitä olen kuullut, niin rahat on aina loppu reilusti ennen tilipäivää. Rehellisiä jos ollaan, niin hyvä taloudellinen asema on vaatinut myös onnea.Et sitten ole vielä oppinut, että ne suurimpaan ääneen köyhyyttään ruikuttavat ovat niitä keskirikkaita, joille raha on kaikki kaikessa eikä sitä heillä ole koskaan riittävästi vaikka olisi miten paljon?
Ne jotka ei ruikuta, voivat olla mistä rikkausluokasta tahansa.
Toisaalta:
Rikkain ei ole se jolla on eniten vaan se jolta puuttuu vähiten.
- lehdestä luin
Suomalaisten nettovarat (säästöt-velat) on keskimäärin 18 k€ / kotitalous.
Aika vähän . Saman verran kuin esim. Kreikassa ja vain n. 1/5-osa siitä mitä Ruotsissa. - säästöjä löytyy
Mulla on pankkitilillä noin 300 e. Kukkarossa kolikoita vajaa kymppi. Siinä kaikki.
- Köyhä ritari
Ei hääppösesti... Oma lompsa vartioi n. 190 euron omaisuutta ja kolikkorasiassa euroloita vajaat 14 euroa ja jokunen hilu sen päälle näkyi kun katsoin... Sillä selvittävä 2 viikon ajan... jes! Rahaa ei mene joutavaa mutta silti näin. Ei jää säästöön. En juo en polta. Auto ja asuminen maksaa. Maaseudulla varsinkin ajelut asioille kallista. 600e tuloista ei säästellä eikä töitä ole ollut täällä enää mooneen vuoteen - eikä tule! En usko ainakaan kun suuntaus selvästi alaspäin ollut jo vuosia ennen "nyky lamaakin".
- 1888888888888888
Minä en tiedä.Paljonko mulla on rahaa.Olen siottanut moneen paikkaan..
- ymmärsin
Hyvin kirjoitit.
- Geonoutaja
Nuh,nuh.Kerrohan koordinaatit.
- vähänhiluja
itselläni on satanen rasiassa. Olen opiskelija.
- Toiseen sukkaan
Vähän hilsettä ja hikeä.
- Riityta 32
Olen 32-v sinkkunainen ja asunnon lyhennyksen, ja pakollisten menojen jälkeen
jää kuukaudessa n.400-500 e.
Teen itse ruoat,en polta,ei autoa ja viiniä ain joskus,2-3 krt kk/bilettämässä,
joskus ihan limu linjalla,eikä muutenkaan kun 1-3 drinkkiä!
Miestä en halua tsaman katon alle,
irtohoidot ihan jees,kun tekee mieli ;) !- niin se vaan on
Sauvakävely on keksitty mielihaluja varten. Mies voi vaikeuttaa rikastumistasi.
- s<gvdf
Olet siis horo!
- Kakkaa pyllystä
Monivedosta tulee 2-6 tonnia viikossa. Pelaan elääkseni mutta järkevästi..kesät lomailen kun jääkiekko monivetoja ei ole.
- kippari 43
Olen eläkkeellä, minulla on hyvä eläke joten pärjään oikein hyvin. Kolmannes eläkkeestä jää säästöön. Olen tehnyt myös pitkän työuran, 45 vuotta, joten nostan eläkkeeni hyvällä omallatunnolla.
- eläkeläinen
Mistä tavallinen duunari,ja eläkeläinen säästää!????????Jos kaikki muut nousee,mutta ei liksat,eikä eläkkeet,ja jos nouseekin "vähän",niin nekin on niinsanotusti jo syötyjä,eli liksat jää kokoajan jälkeen pienistä nousuista huolimatta koska hinnat menee kokoajan karkuun,!!!!Tämä vaikuttaa myös kauppiaiden pärjäämiseen ,koska ostovoima vaan pienenee!!Hinnat 5:ksi vuodeksi jäihin!!!!!
- kardaanivetoinen
29-vuotias mies ja 36500€ pörssiosakkeissa. Pankkitilillä pidän vain pientä summaa ja asun vuokralla. Osingot vuosittain jo lisäilee tuloja. Pätkätöitä olen vain tehnyt koko elämäni, mutta ansiosidonnaiset ovat juosseet.
- ??????
Saat varmaan asumis- ja muut tuet?
- KELA laskee
?????? kirjoitti:
Saat varmaan asumis- ja muut tuet?
No tuloahan ne pääomatulotkin ovat?
- KKHS
KELA laskee kirjoitti:
No tuloahan ne pääomatulotkin ovat?
Kela ei huomioi todellisia pääomatuloja, vaan laskee yli suojarajan (nykyään kai jotain 12 000) menevälle omaisuudelle 15% tuoton. Sitä, vähennetäänkö se suoraan vai puoliksi tuista, en tähän hätään muista (enkä satavarma ole asiasta muutenkaan, on en vähään aikaan ole asiaa tarkistannut). Se on kuitenkin merkittävä muutos vanhaan tilanteeseen, jossa säästämisestä rankaistiin ankarasti
- muy bien
Elän pienellä eläkkeellä, työttömänä vuodesta 1993-2010, jolloin eläkkeelle. Onneksi on oma asunto ja säästöjä 51.000,- euroaj jotka säästin töissäollessani kohtuullisesta pankin palkasta. Nyt ei kerry säästöjä, mutta elämiseen eläke piisaa, enkä ole koskenut säästöihini, vaikka suuremman osan vuotta elän Espanjassa.
- 6+13
Eläkkeellä harrastan tehdä rahaa maailman pösseissä, ei tietenkään Suomessa jossa pitää maksaa veroja, eläke n.3500e netto talon kulut 300e/kk.
Pörsseissa täytyy vain luottaa omaan järkeen ja seurata koko ajan, en kuitenkaan Suomea. Hyviä Bloomberg TV CNBC muutamat lehdet, Suomessa eivät lehdet ole vielä seurattavalla tasolla.- turhaan pelaat
Suomeksi sanottuna eläke on aivan liian suuri ja sitä pitää leikata. 1000 Euroa riittäisi hyvin.
- EIäkeIäinen
turhaan pelaat kirjoitti:
Suomeksi sanottuna eläke on aivan liian suuri ja sitä pitää leikata. 1000 Euroa riittäisi hyvin.
Ei niitä eläkkeitä taannehtivasti leikata. Jos niitä joskus leikataan, niin Saksan malliin leikataan myös maksuja, eli lopputulos on plus miinus nolla.
En tiedä onko eläkekaton syytä se, että Saksassa työntekijä maksaa itse puolet eläkkevakuutusmaksuistaan, vai onko päätös poliittinen valinta, mutta sillä saadaan palkka näyttämään isommalta.
Suomessa työntekijä maksaa vain pienen osan eläkkeestään ja työnantaja melkein kaiken. - 15-2
turhaan pelaat kirjoitti:
Pelamisella on tullut yli 200000e ja nyt tulevilla on vero 0,45%. (kustannus Nolla)
Asuminen ei tuloa, sillä asun aina talossa. Vuokrataloissa on omat menot niistä 35 vuoden kokemus.
- Hygh
Omaa kämpää makselen,muutamia osakkeita on ja rahastoihin menee kuukaudessa 150€
T.varastoduunari- Tosi on
Rahastoilla tienaa vain pankkisi. Oma asunto on hyvä investointi ja suorat sijoitukset pörssiin vakavaraisiin yrityksiin jotka maksavat kasvavaa osinkoa suoraan tilillesi.
- Loispummivirkailija
Kaikki varastamani rahat jäävät säästöön. Virallisesti sitä kutsutaan palkaksi. Maksan kaikki kuluni valtion varoilla eli varastan nekin rahat. Työtä minilla ei ole ollut koskaan, enkä ikinä tiedä mitä työpaikalla tekisin. Sen vuoksi olen pyörittänut mieheni firmaa valtion toimitiloista käsin.
- Köyhä ja kipeä
Kaikki kirjoittajat tuntuvat säästyneen sairauksilta. Hyvä niin. sillä sairastuminen vie kaikki rahat. Itse jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle 50-vuotiaana eli eläkettä jäi karttumatta 13 - 15 v. Kaikki säästöt ovat menneet sairaaloihin. lääkäreihin, lääkkeisiin. Oikein pelkään milloin joudun taas sairaalaan tms. Lääkkeitä joudun syömään kaiken aikaa. Ei todellakaan jää mitään säästöön ja Visalla joudun vinguttamaan useinkin maksujani. Sitten erissä makselen takaisin minkä pystyn.
- Mietin heti
että onko sinulla huono perimä vai itse aiheutettu sairaus/sairaudet huonojen elintapojen seurauksena. Minä olen itse 58 vuotias eikä ikinä ole tarvinnut sairaalassa käydä. Ehkä sitten vanhempana tulee sinnekin asiaa. Nyt vain kuntoilen ja palkitsen itseäni oikeista valinnoista jotka on tullut tehtyä kaikkien näiden vuosikymmenten aikana.
- sitroen.
Mietin heti kirjoitti:
että onko sinulla huono perimä vai itse aiheutettu sairaus/sairaudet huonojen elintapojen seurauksena. Minä olen itse 58 vuotias eikä ikinä ole tarvinnut sairaalassa käydä. Ehkä sitten vanhempana tulee sinnekin asiaa. Nyt vain kuntoilen ja palkitsen itseäni oikeista valinnoista jotka on tullut tehtyä kaikkien näiden vuosikymmenten aikana.
Ja minä 70 v. Sairaalassa olen käynyt sinne kuollutta tätiäni katsomassa, siellä kuolemaa tekevää äitiäni katsomassa ja jälkeläistäni sekä äitiään katsomassa. En kuntole, syön sattumanvaraisesti mitä sattuu jne. Ja terve olen kuin pukki! Onkohan se tulevan lastensairaalahankkeen rahankeruu terveellä pohjalla? Sinne voisin minimissään kymppitonnin ylimääräisistäni maksaa. Muut keräykset menevätkin keräysfirmojen johtajien taskuun ja sieltä heidän huoriensa perseeseen.
- ehkä vähän pihi
Jotain sentään jää.
Kuussa jää vaimon kanssa yhteensä n. 3000 - 4000€. Tilillä taitaa olla 80 tonttua.
Ei ostella ylimääräistä kun ei olla tavaran perään. - LESKISKÄ
Pahan päivän varalle on aivan turha säästää - mistä tiedät, että elät silloin?
Osta nyt mitä mielesi tekee ja nauti tästä päivästä.
Eilinen on mennyt huomisesta ei tiedä,siis elä tässä ja nyt.- Kolikkokukkaro
On se ihan hyvä olla muutama tonni plakkarissa siltä varalta, että vaikkapa sairastuu ärhäkkään syöpään, eikä halua jäädä julkisen sektorin jonoon odottamaan, kumpi tulee ensin, leikkausaika vai kuolema. Miehelleni kävi juuri näin, leikkausaika saatiin yksityissairaalasta kahden viikon päähän diagnoosin saamisesta. Myös hoito oli parempaa kuin julkisen sektorin sairaaloissa (kokemusta on niistäkin). 7.000 € ei ole paha hinta terveydestä, mutta jos sitä ei olisi ollut, voisin nyt olla leski.
- tätäpä juuri
Ihmiset on kusessa kun ajattelevat noin.
Hyvä se on olla edes arkun hinta plakkarissa. - Käsittääkseni
tätäpä juuri kirjoitti:
Ihmiset on kusessa kun ajattelevat noin.
Hyvä se on olla edes arkun hinta plakkarissa.se arkun hinta ei olisi sinun taloudellinen ongelmasi jos tyhjää potkaiset?
- realistinennen
On se ihan hyvä olla muutama tonni plakkarissa siltä varalta, että vaikkapa sairastuu ärhäkkään syöpään, eikä halua jäädä julkisen sektorin jonoon odottamaan, kumpi tulee ensin, leikkausaika vai kuolema. Miehelleni kävi juuri näin, leikkausaika saatiin yksityissairaalasta kahden viikon päähän diagnoosin saamisesta. Myös hoito oli parempaa kuin julkisen sektorin sairaaloissa (kokemusta on niistäkin). 7.000 € ei ole paha hinta terveydestä, mutta jos sitä ei olisi ollut, voisin nyt olla leski.
??? tässähän on kyse rahasta, olisit 7000 vauraampi ja vapaa jos olisi äijäsi jättäytynt julkisen sektorin hoidettavaksi.
Tästä hyvin näkee, kumpi aiheuttaa enemmän kustannuksia yhteiskunnalle, julkinen vai yksityinen, ilman muuta yksityinen, eläkevarojen kulutksebn myötä.!
- Varautunut
Noin neljän vuoden nettopalkka säästössä.
- sssna
Valehtelet ja paskaa jauhat.
- Ex yrittäjä/duunari
sssna kirjoitti:
Valehtelet ja paskaa jauhat.
Miksi niin kuvittelet? 60%:lla suomalaisista on sijoituksia ja Nokia teki aikanaan paljon miljonäärejä ja niin se on tehnyt nytkin myynnin jälkeen.
Oman varallisuuteni olen tehnyt työllä ja puolet yrittäjänä.
Minulla on tileillä 120 000 ja jos velaton omaisuus lasketaan mukaan, niin puoli miljoonaa menee kevyesti puhki.
Eläkkeeni on hyvä ja se jää kaikki säästöön, koska pääomatuloa kertyy niin paljon, että se riittää kuluihin.
Vaikka yrittäjänä ansaitsemani tulot vähennettäsiin kokonaan, niin säästössä olisi riittävästi, varsinkin, jos olisin senkin ajan ollut palkkatyössä. - fxsf
Ex yrittäjä/duunari kirjoitti:
Miksi niin kuvittelet? 60%:lla suomalaisista on sijoituksia ja Nokia teki aikanaan paljon miljonäärejä ja niin se on tehnyt nytkin myynnin jälkeen.
Minulla on tileillä 120 000 ja jos velaton omaisuus lasketaan mukaan, niin puoli miljoonaa menee kevyesti puhki.
Eläkkeeni on hyvä ja se jää kaikki säästöön, koska pääomatuloa kertyy niin paljon, että se riittää kuluihin.
Vaikka yrittäjänä ansaitsemani tulot vähennettäsiin kokonaan, niin säästössä olisi riittävästi, varsinkin, jos olisin senkin ajan ollut palkkatyössä.paskaajauhat! Ei sua kukaan usko täällä vaikka mitä exyrittäjä jauhaa!=)
- ÄÄÄÄHHHH
Vaikka yrittäjänä ansaitsemani tulot vähennettäsiin kokonaan, niin säästössä olisi riittävästi, varsinkin, jos olisin senkin ajan ollut palkkatyössä.Puhut pehmosia.
Kuinkahan monta miljonääriä se Nokia on oikein tehnyt myyntinsä jälkeen Suomeen?
Osake on noussut myynnin jälkeen about 70%, kolmesta viiteen euroon. Kuinka monella luulet olevan 600-tonnia taskussa pistää Nokiaan ja nyt hehkutella, että on miljonääri? Ja siitä ensimmäisestäkin miljoonasta on kuitenkin 60% omia.
Epäilen, ettet ole ihan jyvällä asioista mistä puhut, ex, ex, ex.
Menisit röihin satuilemasta:) - Ex yrittäjä/duunari
fxsf kirjoitti:
paskaajauhat! Ei sua kukaan usko täällä vaikka mitä exyrittäjä jauhaa!=)
Ei tämä ole mikään uskon asia. Tavallinen hyvää keskitasoa tienannut eläkeläinen joka elää tarkasti, kerää ihan helposti puolen millin omaisuuden.
Muutama tuttuni tekee sen vuodessa, paras ansaitsee 12 miljoonaa joka vuosi. Muutama muukin tienaa yli miljoonan vuodessa ja firmansa myyjät kerran 1-10 miljoonan pääomatulot. - Ex yrittäjä/duunari
ÄÄÄÄHHHH kirjoitti:
Puhut pehmosia.
Kuinkahan monta miljonääriä se Nokia on oikein tehnyt myyntinsä jälkeen Suomeen?
Osake on noussut myynnin jälkeen about 70%, kolmesta viiteen euroon. Kuinka monella luulet olevan 600-tonnia taskussa pistää Nokiaan ja nyt hehkutella, että on miljonääri? Ja siitä ensimmäisestäkin miljoonasta on kuitenkin 60% omia.
Epäilen, ettet ole ihan jyvällä asioista mistä puhut, ex, ex, ex.
Menisit röihin satuilemasta:)Miten niin pehmoisia? Osake maksoi alimmillaan 1,3 euroa ja nyt se huitelee vitosessa. Eräs jolla niitä on muutamia kymmeniätuhansia, sanoi, että ei myy vielä, vaan ostaa lisää.
Tuosta ei vielä miljoonia kerry, mutta joillakin on niitä paljon enemmän.
Työ on minun osaltani tehty. Nuoremmat saavat jatkaa. - Onko se eräs
Miten niin pehmoisia? Osake maksoi alimmillaan 1,3 euroa ja nyt se huitelee vitosessa. Eräs jolla niitä on muutamia kymmeniätuhansia, sanoi, että ei myy vielä, vaan ostaa lisää.
Työ on minun osaltani tehty. Nuoremmat saavat jatkaa.synonyymi usealle kuten tuolla aiemmin esität?
Erikoinen matematiikka, vähennä nyt ex ne pääomasijoitukset siitä kokonaissummasta niin saat räknättyä sen onko se Nokia sittenkään tehnyt miljonäärejä. Jos ostan puolella miljoonalla osakkeita ja niiden arvo nousee 100%, niin onhan se miljoona kasassa, mutta vain puoliksi markkinoiden tekemänä. - Ex yrittäjä/duunari
Onko se eräs kirjoitti:
synonyymi usealle kuten tuolla aiemmin esität?
Erikoinen matematiikka, vähennä nyt ex ne pääomasijoitukset siitä kokonaissummasta niin saat räknättyä sen onko se Nokia sittenkään tehnyt miljonäärejä. Jos ostan puolella miljoonalla osakkeita ja niiden arvo nousee 100%, niin onhan se miljoona kasassa, mutta vain puoliksi markkinoiden tekemänä.Varsinaiset duunarimiljonäärit tehtiin 13 vuotta sitten, jos ymmärsi myydä kuudellakympillä parilla eurolla ostamansa osakkeet.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/index.jsp?klid=1050&days=max&graafi=true#graph
Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, että jotkut ovat rikastuneet osakkeilla? - Miljoona jo
Miten niin pehmoisia? Osake maksoi alimmillaan 1,3 euroa ja nyt se huitelee vitosessa. Eräs jolla niitä on muutamia kymmeniätuhansia, sanoi, että ei myy vielä, vaan ostaa lisää.
Työ on minun osaltani tehty. Nuoremmat saavat jatkaa.kasassa Nokian osalta salkussa. Piti vaan älytä ja uskaltaa ostaa silloin kun arat myivät kalliilla olevia osakkeitaan pois paniikissa. Muistatteko, eihän siitä ole kuin reilu vuosi.
- khgdf
Varsinaiset duunarimiljonäärit tehtiin 13 vuotta sitten, jos ymmärsi myydä kuudellakympillä parilla eurolla ostamansa osakkeet.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/index.jsp?klid=1050&days=max&graafi=true#graph
Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, että jotkut ovat rikastuneet osakkeilla?Hyvähän se täällä on valehdella!!
- Mikoyan Gurevitsh
Työ on minun osaltani tehty. Nuoremmat saavat jatkaa.VALEHTELET!!!!!!!
- siipiveke
Ei mitään. Kaikki se vähä mikä tulee myös menee. Eli tasapainossa ollaan. Mammonaa on turha kerätä tänne maan päälle näin lyhyelle "käynnille".
Ideaalitilanne on sellainen, että kuoleman jälkeen ei jää muuta omaisuutta kuin kusiset housut kepinnokkaan. - kotamikko1
Noin oamkotitalon hinta on jemmassa , mutta korot on - merkkiset säästöillä.
- Niinpäniin
Olin kokopäiväinen, mutta nykyisin vain osa-aikainen siivooja. Säästöä 3500€ (meni vasta 1000€ uuteen tietokoneeseen kun edellisestä meni emolevy rikki. opiskelen tietokonealaa...)
Säästöt koostuu nyt suurimmaksi osaksi ennakkoperinnöstä. Isovanhemmat antaa aina tapaamiskerroilla rahaa "ettei urpilainen vedä välistä johonkin turhaan".
Mummo ja pappa on aika vanhoja jo :/ - köyhimys
Merkittävän säästökohteeni on omistusasunto. Siitä on maksettuna noin 50.000 euroa. Vielä on kuitenkin asuntolainaa aika lailla maksettavana, mutta jos terveyttä riittää, niin ennen eläkkeelle jäämistä pitäisi kuitenkin olla sitten jo velaton asunto.
Nettopalkka on noin 2000 euroa lapsilisä 150 euroa ja sillä rahalla siis lyhennän asuntolainaa, maksan autosta aiheutuvat kulut, ruoat, vakuutukset ja elätän yksinhuoltajana lapseni. Säästöön puristan väkisin noin 100 euroa/kk, mutta siitä joutuu osan aina käyttämään esim. auton rikkimenemisestä aiheutuviin kuluihin. Viinaan ja tupakkaan ei mene senttiäkään.
Tavoitteena olisi saada säästöön noin kahden kuukauden palkkaa vastaava summa, mutta tällä hetkellä säästössä on vain noin 2 viikon nettopalkkaa vastaava summa eli 1000 euroa. Jos työttömyys tai sairaus iskisi, niin sitten pitäisi nopeasti myydä esim. koruja tai vaikkapa Arabian astioita, jotka menevät helposti kaupaksi.
Se on totta, että turhan huolettomasti tulee suhtauduttua asiaan, vaikka se pahan päivän tarve voi iskeä milloin vain (esim. autokolari). Ehkä olen tuudittautunut liikaa siihen, että hätätilanteessa vanhempani auttavat. Hyvä ottaa näitä asioita julkisuudessa esille, sillä aion ottaa tästä opikseni ja pistää jatkossa säästötilille enemmän rahaa.- ei kannata
Joka mökissä on Arabian astioita. Ei niillä saa mitään. Huutonetit ja vastaavat on täynnä myytävää Arabiaa.
Samoin korujen kanssa. Käytettyjä koruja pilvin pimein vastaavissa foorumeissa. - aszgdrvf
Köyhimys!! Ei mullakaan mene viinaan ja tupakkaan senttiäkään! Mutta entä huumeisiin? Paljonko sinulla menee huumeisiin rahaa kuussa?=)
- ei pidä paikkaansa
ei kannata kirjoitti:
Joka mökissä on Arabian astioita. Ei niillä saa mitään. Huutonetit ja vastaavat on täynnä myytävää Arabiaa.
Samoin korujen kanssa. Käytettyjä koruja pilvin pimein vastaavissa foorumeissa.Kyllä kullasta saa ihan kivasti rahaa, kun sitä myy. Samoin oman kokemukseni mukaan esim. Arabian tietyistä astioista saa ihan mukavasti rahaa vaikkapa Muumi-mukeista tai jo lakkautetuista retro-astioista.
- ei kannata
ei pidä paikkaansa kirjoitti:
Kyllä kullasta saa ihan kivasti rahaa, kun sitä myy. Samoin oman kokemukseni mukaan esim. Arabian tietyistä astioista saa ihan mukavasti rahaa vaikkapa Muumi-mukeista tai jo lakkautetuista retro-astioista.
Jonnekin "kulta romuksi" juttuun kun myy niin kultaa on oltava paljon että saa kivasti rahaa. Tavan ihmisten kultaketjut ja sormukset ei paina paljon ja kultapitoisuus on yleensä se 14 joista ei paljon makseta.
Arabian astiaa on myynnissä todella paljon. Rahaa saa jos saa myytyä. Miksi samat astiat on kaupan viikosta toiseen jos niiden kauppaaminen on helppoa... Tietenkin kun hintaa laskee niin menee ehkä.
Muumimukeistakin voi pyytää vaikka mitä mutta ne määrätyt mukit on niitä haluttuja. Myös retroastioita liikkuu paljon myynnissä eli tarjontaa on joten hinnat ei ole kovin isot.
- rahaa on....
30 v tehnyt pimeetä hommia..säästös jotain 400000e..
- duunari vm 65
Asunnot ostettu arvoalueilta, raatoina - ensimmäinen ASP-lainalla. Tehty itse remontit. Vaihtaessa saatu 50% tuotto. Velkaa nolla. Keskiansioista 1000€ säästöön.
- ounouu
Myydäänkö arvoalueilla raatojakin? Huonoja asuntoja?
- s.elop
edellistä duunista ei jäänyt sukan varteen ku n.20 000 000 ekee, eihän se paljoo oo,mut onneks ees jotain.
ps. oli kiva käydä suomessa
rakkain terveisin
S.elop - Jetinanjenga
Rikkaat on innostuneet täällä leuhkiin säästöillään...
Raha on kuitenkin katoavaista." Viis penniä" yli omantarpeen on sopivasti,sanoo vanha sanonta. - onsäästössä
Talletustileillä on 210 000 ja käyttötilillä noin 20 000 eukee. Ikää 30v, vain palkka liian huono ylemmäksi toimihenkilöksi. Palkka n. 3300 kuussa vuosibonus 10-15%. Palkasta jää jokunen satanen säästöön, jossain kuussa tulot-menot menevät tappion puolelle. Onneksi ei ok-talosta lainaa, sekä uusi citymaasturi mistä ei lainaa.
Mikään ei enää riitä, ennen jäi palkasta monia satoja säästöön ja tappiollisia kuukausia ei ollut. Noh. onneksi tuolla säästöllä pärjää reilu 10v hyvin.- JaneFromJungle
Keskustelun aihe rahan säästöön pistäminen. Ja heti kun joku onnistunut tehtävässä, hyvä työpaikka ja rahaa tallessa, niin miinusta satelee. Itsellä asuntolainaa jäljellä 50 000. Pois maksettu 30 000. Kolmessa vuodessa, joten aika rauhallisesti oon maksellu. Nyt kuitenkin vuoden ulkomailla työskenneltyäni voisin tuon lopunkin maksaa ja rahastosalkkuun jää vielä parikymmentä tuhatta. Ymmärrän täysin niitä jotka vuokralla elelevät tai perhettä omaavat, että rahat niukilla, mutta ei se minun syy ole.
- sssna
valehtelet
- tottakait
laittakaa vaan piironkien lokeroihin, patjoje, sänkyjen lokeroihin ja erilaisiin kätköihin, ns. sukanvarteen rahojanne. Sit kun aika jättää kuolinpesän ostajat penkoo rahanne esille ja nauravat paskasta naurua kätköillenne.
- No ei,
se raha pitää pistää poikimaan pörssiin. Ihmettelen kauhiasti kun täällä eivät köyhät tunnu ymmärtävän edes perusasioita.
- jajöaks
Talous pitää mitoittaa niin että säästöön jää. Olen yh ja käyn hoitoalalla töissä (=huonopalkka, mutta liian hyvä ettei saa tukia). Kulut on sen mukaiset että säästöön jää. Aina palkkapäivänä tililtä lähtee summa asuntolainaan ja säästötillile. Lopulla sitten tehdään kuukauden ostokset. Jos jotain halutaan niin ei voi ostaa jos ei käyttötilin rahat riitä. Silloin pitää säästää jostain muutasta jne. Elämä on valintoja. Jos nyt työttömäksi jotuisin säästötillä olisi rahaa ainakin vuoden elämiseen.
- KKHS
Tulot jäävät köyhyysrajan alle, tai ainakin sille rajalle, säätöön jää n. kolmannes tuloista. Koska tällä linjalla on oltu vasta reilu vuosi, on säästössä vasta n. 4kk tulojen verran.
Hauskaa ajatella parin vuoden taakse kun joku kymppitonni tuntui kaukaiselta tavoitteelta. Vähän hävettää että joskus oli paremmatkin tulot eikä mitään jäänyt käteen- dkdkdkfkfkfif
Tonnin verran jää säästötilille kuussa. Omakotitaloa ja kahta autoa lyhennetään kuussa n. 3000€ kuussa yhteensä. Tällä hetkellä vaimo äitiyslomalla, ei saa kuin jokusen tonnin tonnin kuussa kouraan.
- päivän avaus
Juu. Ja hiukkasen huvittaa nää säästötilin omaavat, joilla makaa tuhansia tilillä. Valittavat koko ajan että heillä ei ole rahaa, että on tosi tiukkaa nyt . Hah, niin on itsellänikin tiukkaa, eikä ole edes säästöjä mihin turvautua, mutta enpä kitise siitä koko aikaa.
Oletteko muut laittanut merkille? Ne on niitä köyhempiä, joilla sitä rahaa oikeasti on. Sama tyyppi on se, joka ottaa vastaan kaikki tarjotut, ja vetää kyllä itselleen kaikki ilmaiseksi jos vaan kukaan ei huomaa.
Nää OTTAA PÄÄHÄN! - eihyvämies
Jos kaikki eläisi kuin laihialaiset niin työttömiä olis 5x enemmän
- Ihan kivasti menee
Olemme mieheni kanssa etsineet sellaisen omistusasunnon, ettei tarvitse elää kädestä suuhun ja saamme säästöön rahaa. Meillä on siis ainoastaan asuntolaina, josta on maksettu nyt 20000 (yhteensä 130000), olemme ottaneet sen tarkoituksella pitkälle ajalle, jotta ei tarvitse kituuttaa. Velattomassa ja 2000-luvulla rakennetussa talonyhtiössä on edukasta asua. Olimme asunnon ostaessa ja edelleen nuoria, joten mikäs hoppu tässä velkaa maksella. Meillä on tällä hetkellä säästössä n. 5000 e, joka on siis kerätty kasaan hyvin nopeassa ajassa (tienaamme molemmat bruttona n. 3000 e/kk, vaihtelee kuukausittain) ja aiomme ostaa vielä jonkin verran säästettyämme sillä uudemman auton. Tässä autoasiassakin olemme sen verran fiksuja, ettemme osta mitään Audia näillä palkoilla. Perushyvä auto kelpaa, sellainen joka on edullinen ajaa ja pitää. Saamme vedettyä säästöön n. 500 e/kk, joskus enemmän, joskus vähän vähemmän ja olemme pärjänneet mainiosti. Harvemmin meilä tosin on kahden - kolmen kuukauden palkka säästötilillä, koska reissaamme ym ja käytämme osittain säästötilin rahoja niihin.
- Elämää
En tupakoi enkä käytä alkoholia en omista autoa,asun omassa kolmiossani.Olen65v eläkkeelle jäänyt ,säästöön jää noin 300-500e.Suomessa myytävä tavaran laatu huonontunut huomattavasti ei tee mieli ostaa mitään. Vaatteet niin huonolaatuisia että ensimmäisen pesun jälkeen melkein käyttökelvottomia.Vaatekoot loppuvat melkein numeroon 44 naisilla.Miehien joilla kenkän koko 47 -48 surkeat valinnat (varsinkin nuorten miesten).Vaihka ostovoimaa ja haluakin olisi niin ei ole mitä ostaa.
- 18+8=24
Tee arkku itse
To: tätäpä juuri
- autman
itseasiassa nyt on säästössä mutta ei paljoa, ja varmasti nopeasti menee. sattuu olemaan sellainen kapistus kuin auto joka tuppaa noita euroja viemään aika mukavasti. ei oo autoilu persaukisen hommia. niin, ja töissä käyn.
- sukanvarteen?
Ei ole mistä säästää, laskuista riippuen selviää juuri seuraavaan palkkaan.
Tienaan reilun 1400€ nettona josta 860€ menee asuntolainan maksuun.
Nyt lämmityskauden alkaessa menee n.150€/kk lisää sähköön.
Siihen sitten vakuutus maksut, muut laskut ynnä pakollinen ruoka niin nollilla ollaan. Kuitenkin vielä on riittänyt palkasta palkkaan ettei ole tarvinnut lainaa keltään rahaa, se kierre olisi todennäköisesti loputon tai hyvin pitkä ainakin. - sukanvarsi ratkeaa
2 arkkupakastinta täynnä lihaa, kalaa, sieniä ja marjoja. Kuivakellarissa lavallinen jauhoja ja seinällinen säilykkeitä. Ulkokellari piukassa juureksia ja viinakaappi niin täynnä ettei pullot mahdu sisälle. Autotallissa 200 litraa löpöä ja liiteri täynnä polttopuita. Eiköhän näillä pärjäillä.
- höpöti pöpöti pöö
Taas joku on tehnyt isolla rahalla tutkimuksen minkä johtopäätös
on paitsi false niin täysin turha. Kaikki ihmiset jotka tunnen,
pitävät sateisen päivän puskuri rahastoa ja summat vaihtelevat
200 eurosta noin 10 000 euroon.
Itsellä se on 2 x vuokra ja tonni lääkäriin. - ELÄMÄNHANKINTA
auttaa.
Eikö kannattaisi elää tässä ja nyt, eikä säästellä pahan päivän varalle? Mitä sinä niillä säästöilläsi huomenna teet, kun naapurin setä kahauttaa Ladallaan sinun ylitsesi illalla baarista kotiin hoippuessasi?
Sen verran kun on taskun pohjalla, että pysyy napa selkäruodosta etäällä seuraavan viikon, on riittävä budjetti tulevaisuuteen. Sikäli kun budjetti pettää, siinä on koko viikko aikaa laatia uusia sotasuunnitelmia. Nopeat liikkeet ovat yleensä näyttäviä.- KKHS
Kuluttaja kuluttaa, säästäjä elää
- rahaa taskussa vähän
Entä jos hassaan kaikki rahani, eikä naapurin setä ajakaan ylitseni Ladalla? Elämä on valintoja tosiaan.
Miksi niin monille "eläminen tässä ja nyt" tai "nauttiminen elämästä" merkitsee pelkkää rahan tuhlaamista? Onko himokuluttaminen sittenkin korkein päämäärä? - Ei röllin äly
rahaa taskussa vähän kirjoitti:
Entä jos hassaan kaikki rahani, eikä naapurin setä ajakaan ylitseni Ladalla? Elämä on valintoja tosiaan.
Miksi niin monille "eläminen tässä ja nyt" tai "nauttiminen elämästä" merkitsee pelkkää rahan tuhlaamista? Onko himokuluttaminen sittenkin korkein päämäärä?riitä ajattelemaan noin pitkälle. Eivätkä ne koskaan tule tajuamaan, kuinka elämä oikein hoidettuna menee.
- Sun hautakivessäs
KKHS kirjoitti:
Kuluttaja kuluttaa, säästäjä elää
lukee ilmeisesti teksti; " Y eli säästeliäästi ja jätti perikunnan tapeltavaksi X euroa". OP-pohjolan asiakasko olet? Eikö heillä ole tuotevalikoimassaan sellainen vakuutus kuin kuolemanvaraturva? Kannattaa säästää kuoleman varalle, eikö? Kannattaisiko kuitenkin panostaa myös matkan varrella siihen kulutukseen ja nauttia työnsä hedelmistä. Harvempi on tullut rajan takaa kehumaan, kuinka on matkustellut elinaikana tienaamillaan työtuloilla,,,osa kuluttajista on.
Elä ja säästä, kohtuudella molempia. - KKHS
Sun hautakivessäs kirjoitti:
lukee ilmeisesti teksti; " Y eli säästeliäästi ja jätti perikunnan tapeltavaksi X euroa". OP-pohjolan asiakasko olet? Eikö heillä ole tuotevalikoimassaan sellainen vakuutus kuin kuolemanvaraturva? Kannattaa säästää kuoleman varalle, eikö? Kannattaisiko kuitenkin panostaa myös matkan varrella siihen kulutukseen ja nauttia työnsä hedelmistä. Harvempi on tullut rajan takaa kehumaan, kuinka on matkustellut elinaikana tienaamillaan työtuloilla,,,osa kuluttajista on.
Elä ja säästä, kohtuudella molempia.Onhan rahoille ottajia, mutta kunnon vastinetta eivät anna. Parempi niillä on tehdä jotain mielekästä, eikä vain käyttää tyhjään kehuskeluun.
- KKHS
rahaa taskussa vähän kirjoitti:
Miksi niin monille "eläminen tässä ja nyt" tai "nauttiminen elämästä" merkitsee pelkkää rahan tuhlaamista? Onko himokuluttaminen sittenkin korkein päämäärä?Oikeasti mielekäs, stressitön ja onnellinen elämä ei hyödytä kuin sitä eläjää. Kulutuksesta nauttiminen hyödyttää sitä rahan vastaanottajaa, joten sitä kannattaa markkinoidakin. Fiksut ihmiset tajuavat että parhaat asiat ovat ilmaisia, laatu heikkenee aina hinnan kasvaessa. Tyhmät uskovat mainoksia ja luulevat elävänsä.
- KKHS
Elä ja säästä, kohtuudella molempia.Heitetään vielä lisäviisaus. Kuluttaja voittaa kuollessaan, säästäjä voittaa eläessään.
- Niin???
KKHS kirjoitti:
Heitetään vielä lisäviisaus. Kuluttaja voittaa kuollessaan, säästäjä voittaa eläessään.
Missä se viisauden heitto viipyy? Pyramidiako varten sinä säästät?
Siinä säästellessäsi mieti mitä saat sillä kympilläsi kymmenen vuoden kuluttua,,,ehkä vitosen kamppeet. Mutta säästä vaan, ei se ole muilta pois. - Kärsiikö teidän
KKHS kirjoitti:
Oikeasti mielekäs, stressitön ja onnellinen elämä ei hyödytä kuin sitä eläjää. Kulutuksesta nauttiminen hyödyttää sitä rahan vastaanottajaa, joten sitä kannattaa markkinoidakin. Fiksut ihmiset tajuavat että parhaat asiat ovat ilmaisia, laatu heikkenee aina hinnan kasvaessa. Tyhmät uskovat mainoksia ja luulevat elävänsä.
elämänlaatunne siitä, että vierustoveri kuluttaa. Sillä kulutuksella tuo pitää yhteiskunnan rattaat rasvassa ja tuottaa työmahdollisuuksia. Teidän säästökuurillanne vajoamme kivikauteen. Johan se oli aikoinaan oravannahkakin valtakunnassa kovaa valuuttaa, sillä sai ja tapahtui. Jos ei ole valmis maksamaan mistään mitää joutuu tosiaan tyytymään ilmaiseen viihteeseen.
- en ymmärrä en
Kärsiikö teidän kirjoitti:
elämänlaatunne siitä, että vierustoveri kuluttaa. Sillä kulutuksella tuo pitää yhteiskunnan rattaat rasvassa ja tuottaa työmahdollisuuksia. Teidän säästökuurillanne vajoamme kivikauteen. Johan se oli aikoinaan oravannahkakin valtakunnassa kovaa valuuttaa, sillä sai ja tapahtui. Jos ei ole valmis maksamaan mistään mitää joutuu tosiaan tyytymään ilmaiseen viihteeseen.
Ei kärsi, mutta en ymmärrä, miksi toiset kitisevät siitä, että toiset yrittävät pitää tilikirjaansa plusmerkkisenä, eivätkä törsää koko ajan rahaa, tai kuten törsäysslangilla sanotaan "nauti elämästä". Itse ainakin nautin elämästä, kun tiedän rahan riittävän ensi tilipäivään ja ylikin. Sitten voin halutessanio myös hankkia TARPEELLISIA asioita.
- QW___
KKHS kirjoitti:
Oikeasti mielekäs, stressitön ja onnellinen elämä ei hyödytä kuin sitä eläjää. Kulutuksesta nauttiminen hyödyttää sitä rahan vastaanottajaa, joten sitä kannattaa markkinoidakin. Fiksut ihmiset tajuavat että parhaat asiat ovat ilmaisia, laatu heikkenee aina hinnan kasvaessa. Tyhmät uskovat mainoksia ja luulevat elävänsä.
Et vaikuta kovin onnelliselta ihmiseltä kaikista loukkaavista kommenteistasi päätellen, ikävä sanoa.
- ((((
KKHS kirjoitti:
Heitetään vielä lisäviisaus. Kuluttaja voittaa kuollessaan, säästäjä voittaa eläessään.
Jos olisit niin viisas mikset ole rikastunut?
Silti moitit ylivelkaisia. - JuoppoJOMPPE
Elä ja säästä, kohtuudella molempia.Mun hautakivessä tulee lukemaan että: "KUOLI VIINAAN" Sellainen on jo, teetin sellaisen,päivämäärä puuttuu, näin aion elää, joten eiköhän se oikea pvm siihen löydy!
- IsmoIIIIII
Toi auto on kans meillä yksi pirun rahanreikä.
Itse insinööri ja ok palkkaisessa hommassa, kolme lasta ja vaimo työtön eli siis täypäiväisesti kotona toissä.
Sukanvarteen ei juuri jää ja sitten tulee tollasia 700 -1500€ yllättäviä remontteja autoon... niin siinä ei paljoa hymyilytä. Ja ilmankan ei perheen pyöritys onnistu bussilla ei poikia harrastuksiin viedä ja töissäkin pitää käydä. Julkisisillakin pääsis mutta autolla menee 20 min / siivu töihin ja bussilla 1,5 h / siivu.
Ei auta muuta kun maksaa... Ei paljoa 20€ yleiskorotus mieltä lämmitä. Sillä taitaa just kiinteistöveron nousun kuitata... Ja suurperheen isä ei itse juurikaan mitään harrasta ei oo aikaa eikä varaa. No eläkkeellä sitten :)- Insinööri joka ei
tajua näköjään mistään mitään. Miksi ajat autolla johon tulee noin kalliita remontteja? Minulla on 90-luvun iso takaveto-Volvo jossa suurin remontti tähän saakka oli automaattilaatikon vaihto kun meni syyläristä lämmönvaihdin rikki ja vaihteistoöljy sekä jäähdytinneste sekaisin. Käytetty laatikko asennuksineen 450€ yhteensä. Pyöränlaakeri maksoi muutaman kympin, samoin jarrulevyt, joten kulut ovat pysyneet hyvin kurissa ainakin tähän saakka. Eikä isoa Volvoa tarvitse hävetä vaikka se jo vanha onkin. Moni päinvastoin ajattelee että onpas järkevä automies kun on hommannut ikiliikkujan. Samaa ei voi sanoa nykyajan tikitaalihärpäkkeistä jotka hyytyvät sinne tänne vain siksi että on väylällä joku bitti poikittain.
- KKHS
Insinööri joka ei kirjoitti:
tajua näköjään mistään mitään. Miksi ajat autolla johon tulee noin kalliita remontteja? Minulla on 90-luvun iso takaveto-Volvo jossa suurin remontti tähän saakka oli automaattilaatikon vaihto kun meni syyläristä lämmönvaihdin rikki ja vaihteistoöljy sekä jäähdytinneste sekaisin. Käytetty laatikko asennuksineen 450€ yhteensä. Pyöränlaakeri maksoi muutaman kympin, samoin jarrulevyt, joten kulut ovat pysyneet hyvin kurissa ainakin tähän saakka. Eikä isoa Volvoa tarvitse hävetä vaikka se jo vanha onkin. Moni päinvastoin ajattelee että onpas järkevä automies kun on hommannut ikiliikkujan. Samaa ei voi sanoa nykyajan tikitaalihärpäkkeistä jotka hyytyvät sinne tänne vain siksi että on väylällä joku bitti poikittain.
Autoihin rahan upottaminen on jotain uskomattoman tyhmää. Parhaiten sitä uppoaa kun ostaa uuden. Kallein ostamani auto on makoi relun tonnin, ja pysyi ajossa nelisen vuotta. Olisi pysynyt pitempäänkin, mutta en viitsinyt korjata sitä kun en autoa varsinaisesti tarvinnut. Nykyinen autoni arvioitiin n. 600€ arvoiseksi, mutta perintöautona se oli paljon kalliimpi.
Koskaan en niin rikas voisi olla että olisi varaa autoon hukata määrättömästi. Itseasiassa tarpeeksi rikkaana en autolla mitään tekisikään - Se sun
KKHS kirjoitti:
Autoihin rahan upottaminen on jotain uskomattoman tyhmää. Parhaiten sitä uppoaa kun ostaa uuden. Kallein ostamani auto on makoi relun tonnin, ja pysyi ajossa nelisen vuotta. Olisi pysynyt pitempäänkin, mutta en viitsinyt korjata sitä kun en autoa varsinaisesti tarvinnut. Nykyinen autoni arvioitiin n. 600€ arvoiseksi, mutta perintöautona se oli paljon kalliimpi.
Koskaan en niin rikas voisi olla että olisi varaa autoon hukata määrättömästi. Itseasiassa tarpeeksi rikkaana en autolla mitään tekisikäänautonropposes on tasan sen 600:n arvoinen jos markkinat sen sellaiseksi hinnoittelee. Ei taida vaikuttaa hintaan vaikka perisit autoasi kolmannessa polvessa.
- kKHS
Se sun kirjoitti:
autonropposes on tasan sen 600:n arvoinen jos markkinat sen sellaiseksi hinnoittelee. Ei taida vaikuttaa hintaan vaikka perisit autoasi kolmannessa polvessa.
Sen arvo ei ole oikeastaan mitään, ja kuollut omainen on mielestäni aika kova hinta
- Lasarus1
Ennen jäi noin 100 € kuussa, mutta olen avustanut Somaleja aika paljon, että saavat käytyä autokoulut ja lastenvaunut ja välillä tietysti lomailemassa ent. kotiseudullaan.Matkustelu edellyttää myös laadukkaita matkapuhelimia joten olen Hurstin leipäjonosta saanut lisäkettä ja näin ollut avuksi monikulttuurisuudelle ja sen tuomalle rikkaudelle
- 3-18=-21
huomasin toimeentulolaskurin mukaan olevani oikeutettu 130euron toimeentulotukeen per kuukausi. en ole hakenut - joten siinä Teille muille veronmaksajille sitä vitun säästöä
- ei oikeutta tukeen
Laskuri on laskuri. Mutta menepä sen sossun tädin juttusille. Äkkiäpä nollautuvat oikeutesi tt-tukeen.
- Ok-Loordi
Noin 28.000 euroa on säästössä itselläni, vaimolla noin 55.000 euroa. Lainaa tai velkaa ei ole, oma omakotitalo, 1 kerrostaloasunto sen lisäksi, 2 autoa ja 1 lapsi. Vakinaisissa töissä molemmat. Ihan hyvin pärjätään.
- Työtönmies45
Okt-arvosta n. 230 k€ maksettu, muutama kymppi velkaa, omistan yksin hyvällä alueella, lapsia on. Muuten säästöjä ei ole kuin muutama tonni rahastoissa ja metsää muutamia kymmeniä hehtaareja. Auto ja muut pelit ovat velattomia. En tarvitse enää oikeastaan mitään muuta kuin terveyttä, onnellisuutta, rakkautta ja ravintoa:)
Työt eivät tällä hetkellä hirveesti minua kiinnosta kun olen nuoresta asti niitä tehnyt opiskelujenkin ohessa eikä oman alan hommia täältä päin helposti löydy. Säästöön jää työttömyyskorvauksesta 300 €/kk. Olen aina elänyt säästäen, lomamatkoilla käyn kuitenkin lähes joka vuosi. Baareissa käyn ehkä kerran vuodessa, kotona vähän tissuttelen, en tupakoi, ostan aina vain laatutavaraa. Suosin Suomessa valmistettua.
Mukavaa syksyä kaikille ! - palkkarenki
aina säästöön jos on jäännyt ylimääräistä, kun on tullut hankittua noita mukuloitakin.
- Sturm Abteilung Man
No palkkaa tulee 2.550€/kk netto, asuntolainaan menee 350e/kk, vastike ja vesi 95e/kk, puhelinkuluja ei ole, bussikrt 85e/kk, netti 13e/kk, vakuutus 20e/kk, sähkö 25e/kk, vaatteet tarvittaessa n.30e/kk, lehti n25e/kk, ruoka 100e/kk, huumeet n.550e/kk muuhun satunnaiseen menee n450e/kk, joten säästöön jää yleensä n 700-750e/kk riippuen muista satunnaisista kuluista.. noin 32.000€ säästöinä. Joskus käytän tonnin pari sieltä matkusteluun. Viinaa en juo.
- 0-tili
ei ole säästössä penniäkään, mutta minkäs teet surkeilla tuloilla ja suurilla laskuilla. Ruoka yms vaan kallistuu, palkkaa varmaan kohta alennetaan entisestään jos "herrat" saisivat päättää, ei mihkään säästämiseen pysty, kun ei ole aina ruokaankaan kunnolla varaa. Eipä silti, mitä ne lukemattomat setelit pankkitilillä tekisivätkään, ne katoavat kuin tuhka tuuleen, jos joku suurempi katastrofi iskee (ei Suomikaan enää mikään lintukoto ole).. sitten ollaan rikkaiden kanssa samalla viivalla, kenelläkään ei ole pennin hyrrää, eikä sitä siinä tilanteessa sitten enää tarvitakaan..
- Onko ainoa
toivosi enää siinä että tulisi joku katastrofi ja olisit "rikkaiden" kanssa samalla viivalla. Alan tajuta köyhyytesi syyn. Sinä olet vain tyhmä ja kateellinen. Se on surkea lähtökohta vaurastumiselle joten et edes ansaitse tulla yhtään varakkaammaksi kuin nyt jo olet.
- hanki rillit
Onko ainoa kirjoitti:
toivosi enää siinä että tulisi joku katastrofi ja olisit "rikkaiden" kanssa samalla viivalla. Alan tajuta köyhyytesi syyn. Sinä olet vain tyhmä ja kateellinen. Se on surkea lähtökohta vaurastumiselle joten et edes ansaitse tulla yhtään varakkaammaksi kuin nyt jo olet.
missä tuossa muka luki, että kirjoittaja TOIVOO katastrofia? sisälukutaitosi on pahasti vinksallaan, siinähän lukee JOS joku katastrofi iskee.. Sitäpaitsi kirjoittaja puhuu asiaa - jotain suurta tapahtuu aivan lähiaikoina, joka vaikuttaa Suomeen saakka, ja silloin ei ole enää mammonalla tms väliä, vain selviytymisellä.
- Köyhälistö kommentti
Kommentoit että
"Hyvin on asiat sulla.
Autokin on nykyään jo 3 vuotta vanha Audi V8"...
Ei muuten pidä paikkaansa tollo. Audi V8 mallia valmistettiin 1988-1993..
Ennen ku mainostat Ladaas ni opettele pari asiaa..
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_V8 - ksfksas'KV
Meillä on ollut aina hätävarasto. Alkuun pääsi kun parin kuukauden ajan kirjattiin ruutuvihkoon kuukauden tulot ja menot. Niitä sitten arvioimalla karsittiin pois kaikki sellainen mikä ei ole välttämätöntä esim. lehtitilaukset, ulkona syöminen yms. Sitten tehtiin kuukausi budjetti välttämättömistä menoista ja säästöön laitettavasta summasta. Sen ei tarvitse olla suuri summa kunhan se laitetaan sivuun joka kuukausi. 50€ /kk tekee vuodessa jo 600€. Samalla lailla voi säästää johonkin kalliimpaan pakolliseen hankintaan. Tai ostaa jos saa osamaksulla ilman korkoja. Niissä ei ole kovin suuret kuukausierät. Pesukonetta ei ole välttämätöntä ostaa jos taloyhtiössä on pesukone ja kuivaustilat.
- sukassa on.
On mulla semmoset puoli miljoonaa sukan varressa. Sain talon perinnöksi isältäni pari vuotta sitten ja myin sen kun en halunnut yksin asua niin isossa talossa joten myin talon ja ostin kolmion. Töitä minulla ei ole joten pitää elä säästeliäästi. Yks mun tuttukin sai perinnön mut se laitoi rahat haisemaan heti ja nyt sillä ei ole mitään. Se juopotteli ja juhli kaikki rahansa mut minä en ole niin tyhmä.
- su-kassa
Kahden viikon välein 350 euroa menee säästötilille automaattisesti. Viimeisen 12 vuoden aikana jäänyt noin sata tonnia säästöön. Joskus joutuu ottamaan säästöistä äkkitarpeeseen mutta aina laitan sen takaisin heti kun pystyn.
- su-kassa2
No mitä järkeä tuossa on PITÄÄ sataa tonnia säästössä... hautaasko ajattelit sitten sen viedä?=)
- pts-suunnitelma
Toista laatikollista on vielä Tallinnantuliaisia säästössä.
- akunpuyrku69
Huomaatteko kuinka meiltä viedään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.
yritetään säästää mutta todellisuudessa veroja vaan nostetaan että saadaan lisää rahaa mutta ei se mitään säästä vaan viedään enemmän kaikki kallistuu palkat ei nouse.
vois varmaa niiden isojen herrojen ketkä näistä päättää karsia puolet palkasta pois ja antaa ainakin puolelle porukalle surutta kenkää.
meillä ei ole mitään valtaa tässä maassa päättää yhtää mistää mitää.
ulkomaalaiset työttömätki tienaa enemmän ku työssä käyvät.
kyllä kannataa kusettaa aina vähä verottajaa kyllähä neki kusettaa meitä.
sitte ku o tarpeeks säästöjä ni kannattaa kyllä vaihtaa maisemia. - vuoristoratamies
Pelimiehet pelailee rahoillaan ja menettävät välillä kaiken tai lähes kaiken, mutta jollain kumman taidolla nousevat aina uudelleen, ainakin niin kauan kun jalka nousee.
Siinä se ero on, tavis kun menettää paljon rahaa niin se nousee leppään, mutta pelimies nousee takaisin jaloilleen.
Vastauksellani viittaan siihen, että rahaa pitää myös uskaltaa käyttää ja sitä voi alkaa hankkia milloin tahansa, eikä sitä tarvitse olla ennestään, mutta rahaa voi myös menettää. Rahan määrä on liukuva käsite.
Säästäväisyys kunniaan. - Persaukinen9
Kyllä toisilla menee hyvin ja rahaa on millä mällätä. Itse olen pa. Palkka nettona 1800 €/kk eli surkea vaikka akateeminen koulutus ja erittäin vaativa asiantuntijatyö, mies yrittäjä ja käteen jää 800 €/kk. Työpäiviä 6 pv/vk ja 12 h/pv. Hyvin eletään vaikka rahaa ei ole ylimääräisiin. Olemme nelikymppisiä.
Rahaa ei jää yhtään säästöön. Eletään sen mukaan mitä rahaa on. Jos ei ole niin ollaan sitten ilman.- afdf
No ei mikään noista "jutuista" ole totta! Unelmiaansa ihmiset kirjoittelee vaan tänne. Hyvähän se täällä on valehdella.
- lööppi
Mulla menee kerran kuussa automaattisesti satanen tilille, jolta aikoinaan maksettiin opintolainaa. Muuten ei käytännössä jää mitään säästöön, kaikki menee elämiseen. Kolme lasta, mies huonopalkkaisessa (=naisvaltaisessa) työssä, omakotitalo. Ei polteta, ei juoda. Visa vinkuu, säästöillä ja muilla ekstratuloilla (veronpalautukset ja lomarahat) tasataan tilit pari kertaa vuodessa. Silti tullaan toimeen. Olisi tietty mukavaa, jos enemmän jäisi säästöön. Mutta täällä mettäperällä tarvitsee sen kaksi autoa (onneksi toinen jo oma), kauppoja ei ole joka tarjousten perään. Silti olemme päässeet esim. ulkomaanreissuille. Aina sitä löytää jonkun jutun, mistä voi hieman pihistää. Raha ei tee onnelliseksi, mutta turvaa se kyllä luo ja ottaisin sitä mielelläni hieman lisää kuukausittaiseen käyttööni.
- Onpas sulla työ
Työpäiviä 6 pv/vk ja 12 h/pv. >Persaukinen9. Onpas sinulla outo työ ja työajat ja palkka ihan alta lipan.
Oletko tehnyt edes työsopimust akun teet tuollaisia työpäiviä ja tuntimääriä. Sinullehan kertyy ylitöitä vaikka kuinka paljon.
Vai oletko jokin ykisnkertainen, jolla voi tetää ihan mitä vaan ja alipalkalla. Vai oletko jollain yksityisellä työssä, joka vedättää Sinua todella pahasti.
Pitäkää puolenne varsinkin yksityisellä työnantajalla työskentelevät kaupat, kioskit, ravintolat. siivousfirmat,pienet firmat,keittiötyö, joissa käytetään ihmisiä hyväksi ja pienellä palkalla ja jopa ilman työsopimuksia- oisit jatkanut
manifestiasi sanoin;,,,, varoittelee potilas joka ei ole koskaan ollut töissä, ei pienessä saati isommassa yrityksessä.
- Nativefinski
Näillä eläkkeillä ei jää kuin nöyhtä ja sekin on napanöyhtää!
- Her,manni
Luultavasti tossa edellä on muutamiakin sellaisia jotka kertovat HAAVEISTAAN. Itselläni on säästöt huvenneet pikkuhiljaa ja nollaraja lähestyy.En kuitenkaan suostu itkemään sillä kulutuksessa on vielä hieman hiomisenvaraa. 2 pientä asuntoa olen syönyt 10 viimevuoden aikana. enempää en pääomaan kajoa jollei ole aivan pakko.
Töissä en ole tietenkään tänä aikana ollut. Nyt on niin paljon työttömyyttä että on todella itsekästä viedä työpaikka sitä tarvitsevalta - ...
Tulevia eläkepäiviä varten pitäisi jokaisen säästää. Pienet eläkkeet ei silloin riitä elämiseen kun siinä iässä on jo lääkäri ja lääkekuluja paljon. Mitä pidempään elät niin sen köyhemmäksi tulet taitetun eläkeindeksin ja inflaation takia. Eläkkeellä kannattaa asua vuokralla ja myydä kaikki kiinteä omaisuus pois.
- Ei paljoa, mutta...
Rahaa ei juuri ole tilillä, ehkä 5000-7000€, mutta olen ostanut vuosien varrella erilaisia kiinteistöjä vanhuuden ja pahojen päivien turvaksi. Uskoisin niistä saavani huonommillakin hinnoilla n. 500000€ ja optimistisesti nykyisillä hinnoilla ajatellen jopa reilusti yli miljoona euroa. Taidetta olen ostanut vuosien varrella omaksi iloksi ja sillä silmällä, että joskus niistä voisi saada mahdollisesti rahaakin, uskoisin saavani kokelmastani n. 30000€ ainakin ja joidenkin taiteilijoiden töitä saattaa keräilijät arvostaa jo nyt, joten niiden hintaa on mahdoton nyt arvioida. Joskus ostin hopeaakin hieman, sekä postimerkkejä on tullut hieman kerättyä, jokunen vanha rahakin on kassakaapissa. Muutamia osakkeita on hankittuna, joten uskoisin sijoitukseni olevan riittävän monessa korissa, että jostakin saisin pahoinakin päivinä tiukan paikan tullen jotain.
- Carpe Diem!!!!!!!!!!
No nyt sitten vain toivomaan niitä pahoja päiviä, jotta saat nauttia varaudestasi. Jessus sentään!!
- Helpottaako
Sukas on niin pienet varret,ettei sinne mitään jää!
- oheisen laskun tul
2012 alussa oli 6000 euroa tilillä ja sitten tuli potkut. Kyllä ne säästöt on jo kulutettu kun ei töitä ole.
- valintoja1
Jokaisella on oma valinta, elääkö tänään kaikki palkkansa, eli hummaa ja aina ostoksilla, turhaa kräässä on koti täynnä.
Pienestäkin palkasta voi säästää, kun osaa luopua jostakin. Esim. viihteellä oloa voi varsin hyvin monesti vähentää. kalliita harrastuksia vaihtaa edullisempiin, ostaa vaatteet harkinnan kanssa. Ruokakauppaankin osotkset lapulle ja muuta ei sitten osteta, monesti on olemassa vaihtoehto samasta tuotteesta halvempana.
Kirjastojen lukusalit käytöön ja lehtitilaukset lähes nollaan.
Puhelimen käytön järkeistäminen, tekstiviestkin maksavat, samoin netin käyttö.
Tosin on niitäkin ihmisiä, joiden tulot ovat todella niin pienet, että ei ole voinut nytkään minkäänlaista ylimääräistä ostaa tai harrastaa, se on yhteiskunnalinen häpeä, että ihmisille ei ole työtä, vaan kortiston rahalla pitää yrittää elää, siinähän ei oikeastaan edes pysty elämään tai nuori perustamaan perhettäkään.
Kyllä silloin syödään ihmiseltä kaikki mahdollisuudet pois, oisko ehkä Ollilan ja monen muun öykkärin syytä miettiä sitä, miten varastaa elämän toisilta.
Onneksi olen itse osannut näitä tehdä ja voin vakuuttaa, että vaikka elämästäsi on jäänyt viinat, tupakat, kapakat ja bilettäminen lähes kokonaan pois, en koe menettäneeni yhtään mitään. Olen mennyt usein julkisiin tilaisukksiin, josta olen saanut vireikkeitä elämään.
Jumapallakin voi käydä hyvin pienin kustannuksin, ei tarvita kalliita saleja, kansalaisopistolla voi opiskella lisää tietoa edullisesti.
Nyt voin viettää aikaa levollisin mielin, minun ei tarvitse tressata rahan riittävyydestä, liikaahan sitä ei oel, mutta kyllä turvaksi riittää. Ja voin jotain iloistakin tehdä tai ostaa.
Eli se kannattaa aloittaa ihan siitä ensimmäisestä palkasta, nimittäin säästäminen, kun laitat varat määräaikaisille tileille turvallisesti vaikkapa kerrallaan vuodeksi, rahat eivät ole silloin käytettävissä ja korkoakin sentään jotain saa.
Lapsilisät säästämällä saat lapsillesi koulutusvaroja, jotta eivät tarvitse lähteä elämään velan kanssa. - bullion
on säästöjä ja turvassa verottajalta, jygä ja jutta ne muuten vie.
- Cloetta...
Ei ole mitään erityisiä säästöjä. Ehkä sellainen 1500 euroa on yleensä pankkitilillä rahaa, siis sellaista, joka "jää käyttämättä" kuukausittain.
En osaa edes ajatella varautumista pahan päivän varalle; se tulee jos on tullakseen ja sitten katsotaan asiat uudelleen.
Inhoan rahaa ja siitä puhumista mutta se on välttämätön paha. - EI käteistä!
Eihän nykyään edes saa säästää "patjan alle" koska muuten poliisit tulevat rahakoiran kanssa etsimään rahasi ja sitten oletkin kusessa koska miten voit TODISTAA mistä ne rahat ovat peräisin!?
Jos viet pankkiin edes tonnin käteistä, sinulla täytyy olla PÄTEVÄ selvitys siitä mistä rahat ovat peräisin!
Käteisen käyttöä rajoitetaan muutenkin.
Työ- ja elinkeinoministeriö rajoittaa suurten ostosten maksamista käteisellä.
Ministeriön selvitystyön taustalla on tavoite vähentää harmaata taloutta. Suuri osa harmaaseen talouteen liittyvästä rahasta liikkuu käteisenä.
Isoja ostoksia, kuten autoa tai veneitä, ei saa ehkä vastaisuudessa maksaa käteisellä.
Annelin veli osti käteisellä satojen tuhansien luxusveneen:
"Galeon 380 Fly, hinta myynti-ilmoituksessa käytettynä 169 000 euroa. Ari Auer kertoo ostaneensa veneen käteisellä Englannista. Vene hankittiin juuri ennen Anneli Auerin yllättävää vapautumista vankilasta keväällä 2011."- zfx
Ei ole kyllä minulta mitään selitystä vaadittu parinkaan tonnin käteistalletuksesta. Mitä se pankille kuuluu. paskaajauhat!
- Juustobek
Kyllä asuin menot ja varsinkin vuokralla asuminen on tosi kallista.
En asu vuokralla, mutta kun katsoo asuntojen kuukausivuokra hintoja, niin kyllä ne on tosi kalliita.
Moni pitää uuden tietokoneen ostamista n.600-1000 euron hintaista kalliina ja harkitsee useamman kuukauden ajan ostopäätöstä, mutta monelta uppoaa sellainen summa joka kuukausi pelkkään vuokraan uuden tietokoneen hinta.
Eipä siitä palkasta jäisi paljoa säästöön, jos vuokralla joutuisi asumaan.
Ruokakin on hirvittävän kallista nykyään.
Ei tarvitse käydä montaa kertaa kaupassa edes ruokakorillisen ostosten verran, niin niihin on mennyt rahaa sellaisen uuden tietokoneen hinnan verran.
Vaikka tietokoneen hinta tuntuisi kalliilta, niin sama rahamäärä menee yllättävän nopeasti ruokaan ja asumis kuluihin.
Se ero vaan on tietokoneen ja asumis kustannusten välillä, että tietokoneesta jää näkyvää ja konkreettista jäljelle vuosien ajan, mutta asumis kustannuksiin menevä raha ei jätä mitään näkyvää ja käsin kosketeltavaa jäljelle.- ______
Elävä todiste olen että minimitoimeentulollakin pystyy hankkimaan tietsikan, kun on luottotiedot kunnossa, osamaksulla.
On maksanut tosiaan hintansa takaisin, siinä määrin helpotti elämää.
- hermoilija1
Säästössä 30 000 €. Ne menevät putkiremontin maksuun ensi vuonna, jos olen noiden lisäksi onnistunut säästämään siihen mennessä muutaman kuukauden nettopalkan tilille. Jos säästäminen ei onnistu jätän remontin yhtiövastikkeeseen ja pidän säästöni. En uskaltaisi olla ilman puskurirahastoa.
- Todentaja
Sen verran on säästössä että kolmen kuukauden palkka on tilillä ja eläkevakuutukseen olen laittanut/säästänyt muutaman kympin / kk.
Toivottavasti niitäkin säästöjä ei joku ahne taho käytä johonkin suursijoittajien töpinkien paikkailuun. - Miksi näin?
Tätä ketjua lukiessa ei voi muuta todeta kuin että armaassa kotimaassamme on tapahtunut selkeä kahtia-jako.
Rikkaat rikastuvat, köyhät köyhtyvät.
Surullista.- ai ai ai ai
Toiset voivat hyvin, niin hyvin, että eivät tajua kuinka pahoin muut voivat, eivät tajua mitenkä paha isolla osalla kotosuomalaisilla on, kun rahat ei riitä. Työtä ei saa. Tempputyöllistämistä tarjotaan. Nöyryytystöitäkin ehdotellaan.
Sattuu.
Tulee vähä paha mieli näit lukies. Itse olen sairaslomalla oleva opiskelija.
Saan vajaa 500e/kk ruokaan, vaatteisiin, laskuihin yms (vuokra ja reseptilääkkeet kustannetaan) Tuolla rahalla sinänsä pärjää, reilu satanenhan se on viikoksi. Koiraan kuluu välillä enemmän ja vähemmät, mutta itseppähän olen sellaisen ottanut. Mutta mitään ylimääräistä pystyy hyvin harvoin ostamaan.
Nyt muuton yhteyssä saan noin 300e ylimäärästä ja kauheat pohdinnat, että miten kuluttaisin ne rahaat fiksusti- cfcfchfcfg
Ei opiskelijoilta oletetakaan jäävän rahaa säästöön. Mikään yhteiskunnan TUKI, oli kyse sitten esim. opintotuesta tai toimeentulotuesta, ei ole tarkoitettu varallisuuden kartuttamiseen, vaan on väliaikainen apu elämisen menoihin. Kun siirryt työelämään ja alat teinata, sinulle alkaa työn kautta kertyä varallisuutta.
- lasarus1
Minä vien kaikki ylijäämät Löövin Kallen firmaan.Ovat varmassa tallessa
- riittääköjos
Olen 19v m ja määräaikaisessa työssä ja säästössä on 3000e/kk, onko hyvin vai huonosti?
- köyhä kansalainen
Otsikko on oikeassa sukanvarteen vaan pankit, ei saa alkaa määrään ihmisten OMAN työllä hankitun rahan nostamista vaikka sillä sitten ostetaan mitä tahansa. Harmaan talouden höpötys saisi jo loppua. VALTIO NÄYTTÄÄ ITSE ESIMERKKIÄ, Ministerit pitää pimeitä työntekijöitä, ja kansan rahat on veroparatiisissa, joka on täysin, harmaan talouden juttu. KAKSINAISMORALISMIÄ, hallitus kusettaa vaan kansaa moisilla harmaa puheilla, kysymyksessä on vaan uteliaisuus ja kontrollointi ja myöskin perisynti kateus. Niitäkään veroparatiisiin laitettuja rahoja kansa ei koskaan näe, ne on talletettu, toisten nimissä ja sinne meni, kun kankkulan kaivoon. Säästäkää vaan mutta sukanvarteen.
- harmaatpäivät
Säästöön menee 50€/kk joka on aina summa jonka voin mitenkään säästää.
Joskus tuntuu ettei sitäkään voisi laittaa sivuun.
Yleensä viikkoa ennen seuraavaa palkkapäivää on tilillä yleensä muutama euro tai sitten jo muutaman euron miinuksella.
Pahinta on joka kolmas kuukausi kun tulee kaikki neljässä erässä maksettavat kerallaan, vakuutukset yms. Niihin yleensä varaudun etukäteen pihistelemällä muina kuukausina.
Ei tässä varmaan enää kauaa Suomessa asuta. Kun saa asunnon myytyä ja velat siitä pois niin voi aloittaa puhtaalta pöydältä jossain muualla. Täällä on aivan liian masentavaa. - Duuniblues
Itsellä aina elämäntilanteesta riippuen 2000-5000e jemmassa.
Eipä ole paljoa, mutta kyllä niillä muutaman kuukauden aina pärjää tukien kanssa yhteensä.
Elelen yksinäni, joten en pysty työntämään mitään toisen niskaan huonoina aikoina "säästääkseni".
Vakiduunissa olen, mutta osa vuodesta on aina lomautuksia työnkuvastani johtuen ja palkka on mitä on, joten eipä sitä saa mitään tuhansia/kk säästöön periaatteessakaan.
En kyllä (onneksi) ole senttiäkään velkaa millekään taholle, on pelastanut paljolta.
Elelen muutenkin aina sen mukaan, mihin lompakossa riittää voimapaperia->vähällä vähän ja isommalla vähän väljemmin. - KultalusikkaSuussa
"LähiTapiola Pankin toimitusjohtajan Marja Pajulahden mielestä harvan kohdalla kyse on siitä, ettei rahaa ole lainkaan varaa säästää."
Vai että hänen MIELESTÄÄN kyse on tuosta. Tässä taas nähdään miten pahasti hyvätuloiset ja muut varakkaat ovat vieraantuneet todellisuudesta. Todellisuudessa asia on niin, että huonotuloisen ihmisen on lähes mahdoton säästää ja huonotuloisiahan Suomessa on todella paljon.
"Usein suositellaan, että säästössä pitäisi olla ainakin kahden kuukauden palkan verran rahaa."
Totta kai olisi hyvä, että kaikilla olisi säästössä tuhansia euroja mutta kun se säästäminen on edellenkin nykyään niin helvetin vaikeaa.
Olen tehnyt nykyistä työtäni noin viisi vuotta. Parina ensimmäisenä vuonna sain kuukaudesta riippuen säästettyä 100-200 euroa. Parin viimeisimmän vuoden aikana en taas ole saanut säästettyä mitään. Säästöjäkin olen joutunut käyttämään eikä sitä ole enää jäljellä kuin muutama satanen. Katsokaas kun kaiken näköisiä yllättäviä menoja tulee joskus vastaan.
Jos jotakuta kiinnostaa niin nykyinen nettopalkkani on noin 1500€/kk ja tätä työtä aloittaessani se oli sellaiset 1400€/kk. Palkka on hiukan noussut mutta samalla kaikki muu on kallistunut eikä palkkakehitys ole pysynyt mukana.- saa nauraa
Säästä siinä tuhansia vuodessa, kun vuositulot ei ole kuin vähän päälle 8 000 euroa.
- C'era una volta
Ne "pahat pävät" ovat todella nyt. Kun olimme vaimoni kassa työelämässä, meillä oli varaa melkein mihin vaan. Talon remontit ja uudistukset tehtiin käteisellä, auto ostettiin käteisellä, etelässä käytiin vähän väliä. Oli varaa ostella mitä sattui huvittamaan. 5 vuotta eläkkeellä ja kaikki on mennyt, kädestä suuhun eletään. Eläkettä tulee mitä tulee, pieneenkään ylimääräiseen tuloon ei ole mahdollisuuksia. Asumis- ja muut kustannukset nousevat kaiken aikaa, mutta tulot eivät nouse. Jäi mainitsematta, että se varallisuus häipyi osakekurssien romahduksen myötä pankkineuvojan suosiollisella avustuksella ja siihen lisättynä omakotitaloon ilmestyneellä "rahareiällä"
- turhuuksien roviolla
Monilla työssäkäyvillä on mahdollisuus säästää, jos vaan haluavat. Mutta kun kaikki ei halua säästää ja miettiä, että "mitä jos elämä ei jatkukaan näin". Eletään mieluummin hetkessä: matkustellaan, shoppaillaan, pidetään hauskaa...
- ...
Joo, ne on niitä "elämä on tänään tässä ja nyt" tyyppejä. Huominen ei heitä huoleta.
- eikä euroa
ei penniäkä'än säästössä. Ei ole mistä säästää, haen lääkkeetkin sossun piikkiin.
- ei senttiäkään apua
Oo onnellinen, että saat sossusta. Kaikki ei saa vaikka perusteet täyttyy, ovat ne niin pirullisia.
- Järkikäteen
Tyhmin kysymys kyllä taas tähän väliin ....fakta:työttömyys kasvaa ja ihmiset pureskelee iso osa kynsiään ja sinnittelee velkojen kanssa että toimeen tulee ... sitten pistetään suoli24 sivulle että "KAI sinulla on pari tonttua säästössä aina " :D ja täälähän kaikki on tunnetusti pirun rikkaita ja komeita ... määkin voin sanoo että mul jää aina 2000 e säästöön kuussa ja kk palkka on vaivaset 6000e kuussa ....se on asia sitten erikseen kuka mua uskoo ....
- ei paljoaa naurata
Sitähän minäkin.
- Borer 2
Tyhjätaskuna lahdin aikoinaan Norjaan olisiko euroissa 600 000 tuhatta sijoiteltuna sinnetänne,Suomessa 4 kiinteistöä ja mökki.
Työnantaja maksaa kaikki matkat,ruoan ja asumisen ja kaikki tämä ammattikoulupohjalla tietty joitakin petrokemian kursseja pitänyt täällä käydä jne.opetella kieli ensimmäisenä.
Ikää 45v.- Borer 2
Käytännössä palkasta menee säästöön (Avanse jne) suoraan 60% suoraan palkasta,hyvin menee eikä lähtö kaduttanut sekuntiakaan.
Talveksi Thaimaahan ! - ???!!!???
Borer 2 kirjoitti:
Käytännössä palkasta menee säästöön (Avanse jne) suoraan 60% suoraan palkasta,hyvin menee eikä lähtö kaduttanut sekuntiakaan.
Talveksi Thaimaahan !Eli mitä teet?
Aika harvalla on pennin hyrrää jos lasketaan todellinen varallisuus eli varat miinus velat. Suurimmalla osalla menee pakkasen puolelle. Toisaalta pienituloisilla ei ole mitään mahdollisuutta säästää ainakaan kovin isoja summia. Sitten kun on muutaman kuukauden säästänyt tuleekin yllättäviä menoja ja ne säästöt menee niihin.
Onnittelen niitä joilla on oikeasti säästöjä eikä pelkkää velkaa silmät ja korvat täynnä.- .....
Vain velkaa minulla. Lisäksi työ puuttuu.
- nicodemuts
Säästöt ovat sielussani.
- paha-päivä
työtön olen ja säästössä 3000 e.
- Työmies!
Reilut 60000e tilillä säästössä. Ikää 26v ja duunarin palkoista säästetty. Tosin nyt ajattelin ostaa asunnon eli siihen käytän varmaan 40-50ke säästöistä.
- TämäOnTotuus
"Reilut 60000e tilillä säästössä. Ikää 26v ja duunarin palkoista säästetty."
Paskaa kirjoittelet sen minkä ehdit. Mikähän se sun "duunarin palkka" muka on ja mitä muka teet? Tai älä edes vastaa, ei kukaan sua usko. - Työmies!
TämäOnTotuus kirjoitti:
"Reilut 60000e tilillä säästössä. Ikää 26v ja duunarin palkoista säästetty."
Paskaa kirjoittelet sen minkä ehdit. Mikähän se sun "duunarin palkka" muka on ja mitä muka teet? Tai älä edes vastaa, ei kukaan sua usko.No itseasissa täytän 27v parinkuukauden päästä, töitä on tullu tehtyä melkein 10vuotta jo. On mulla vielä pari autoa ja moottoripyörääkin. Helpottiko?
- mene töihin loinen
Ei jää paljon paskaakaan, mutta siitä me viis!
http://www.youtube.com/watch?v=PXw83sYsrL4 - ei ihme et vituttaa
Kahvitkin joutuu itse keittelemään, ajatelkaa ihmiset, on tämä väärin!
http://www.youtube.com/watch?v=lBn8AE_7tBo - mptytsy
Päälle 30000e tällä hetkellä säästössä, ei tuolla rahalla vielä oikein asuntolainaa asuntoon saa pk-seudulta (=lue, ei sellaista joka olisi kompakstin kokoinen n. 35m2, hyvällä pohjalla ja oikealla sijainnilla Espoossa). Rahaahan toki menee joka kuukausi vuokraan, mutta kyllä sen kestää.
- p.irkka
Olen töissä pienellä palkalla. Tonni jää käteen kuussa. Kiinteä omaisuutta ei juurikaan ole. Asun vuokralla. Mutta rahaa on kyllä tileillä makaamassa varmaan 200 000 euroa. Täytyisikin tarkka määrä tarkistaa. Mukava olisi kyllä jotain kiinteääkin omistaa, mutta kyllähän siitä olisi sitten myös oma vastuunsa, kun ei tulevaisuudestakaan etukäteen tiedä. Esim. asuuko samalla paikkakunnalla koko ikänsä, että kannattaako ostaa oma asunto ym. Niin ja ikää on vähän yli 30.
- bullshittiä
hmmm, siis olet 3-kymppinen ja tonnin nettotuloista olet säästänyt
200.000? Olet siis viimeiset 15 vuotta laittanut KAIKKI rahat säästöön?
Bullshittiä, tai sitten olet perinyt - p.irkka
bullshittiä kirjoitti:
hmmm, siis olet 3-kymppinen ja tonnin nettotuloista olet säästänyt
200.000? Olet siis viimeiset 15 vuotta laittanut KAIKKI rahat säästöön?
Bullshittiä, tai sitten olet perinytPerintörahojahan nuo suurimmaksi osaksi ovat. Tosin elän kyllä melko vaatimattomasti, että tonnin tuloillakin olen pärjäillyt. Tosin säästöönhän siitä ei juurikaan enää jää.
- ei mitään
erosin juuri, vaimo ja lapset jäi entiseen asuntoon.
Nyt itsellä 200.000 velkaa, lisäksi visalla ja stokkakortilla velkaa
tilillä pari tonnia mutta mitään ei jää käytännössä, kun kaikki menee
elämiseen.
Mietin tossa että eipä mitään myöskään jää, kun aika jättää.
3000 nettotuloista ei jää mitään, hyvä jos velat saa joskus maksettua,
kun on 65v?- Korven loilottaja
Olin 30-kymppinen, kun mies jätti toisen naisen takia ja jäin yksin 2 v. lapsen kanssa. Olimme vuokralla ja vuokranantaja laittoi asunnon myyntiin. Mieheni oli opiskellut "kustannuksellani" ja meillä oli hiljainen sopimus, että kun hän valmistuu, minun vuoroni on jatkaa omia omintojani. Vaan eipä koittanut oma vuoroni, kun mieheni rakastui tulisesti toiseen naiseen. Jäin siis melko hyvin putsattuna yksinhuoltajaksi.
Ostin asunnon vuokranantajaltani ja maksaakseni lainan jouduin tekemään töitä aina kun siihen oli mahdollisuus. Onneksi lapsen isä hoiti tai hänen uusperheensä hoiti lastamme joka toinen viikonloppu, jolloin aina olin töissä. Muutoin en asuntolainasta olisi selvinnyt. Sukkuloin yksinhuoltajana työn, opiskelun, lapsen- ja kodinhoidon välillä. Kavereitakin olisi ollut joskus kiva tavata, mutta aikaa ei ollut ja harrastuksetkin jäivät. Se oli kuitenkin omalla tavallaan sitä elämän suolaa, josta muistot kiikkuustuoliin säilyvät.
Nyt on hyvä. On oma asunto, akateeminen tutkinto ja lapsi voi hyvin. Eläke ei tule olemaan kovinkan kummoinen, mutta kai sillä pärjää. Lapsi saa aikanaan asunnon, muuta ei ole hänelle jättää, mutta hyvä että edes tämä.
Elämä on ihan hyvä ja se pitää hyväksyä sellaisena, kun se eteen tulee. Omilla toimillaan toki voi vaikuttaa siihen millainen maailma kunakin aamuna naamalle osuu.
- Hyvii pätkii!!!
Lisää samanlaisia pätkiä :) vittu että nauratti, tuli ihan oma elämä mieleen kun täällä istun työttömänä paskankeskellä :)) Vittu niin tää on oikeesti elämää suurempaa matkaa!!! Rahaa tosiaan ei paljon ole käytössä mutta kun oppii sukkuloimaan ja dyykkaamaan niin johan pärjää :) Vittu niin oikeesti mua ei työt kiinnosta siis pätkääkään enää, tai ei oo koskaan edes vittu kiinnostanu :)) Vedän kaljaa ja tupakkii ja nukun iltapäivään, nukkumaan menen joskun aamulla :))
Vittu tää on oikeesti elämää ja korostuu kun pakkanen aamulla korottuu :))- asenne kohdallaan
Juuri näin, eipä oo paljoo lisättävää tähän!
- Sutsirk
Kyllä aka on mennyt huonoksi, kun yli 150 000 euroa tienaavien määrä on vuodessa vähennyt liki kolmellasadalla.
http://www.taloussanomat.fi/verotiedot/2011/suurituloisimmat/?n=1
Kuinkahan moni on siirtänyt tulonsa veroparatiiseihin? Laillisesti. Tämä siitä seuraa, kun katsotte tuon linkin köyhimpiä, niin verotus sen kun kasvaa.
Valtio yrittää kaikkensa, että palkansaajat keksisivät porsaanreikiä verotuksesta.
Jos verotus olisi kohtuullista, niin verotuloja kertyisi enemmän. Ei tarvitsisi turvautua yhtiöittämiseen, joiden verot maksetaan ulkomaille.
Moni lähtee itsekin muualle, kuten mm. Britannia ja Ranska ovat saaneet tuta nahoissaan. Gerald Depardieukin muutti kirjan Venäjälle.
Ruotsilla on sama vaiva, jos katsoo sen hyvätuloisien listaa, moni asuu ulkomailla.
Ruotsikin hyötyisi kohtuullisesta verotuksesta, mutta ilmeisesti pohjoismaat haluavat tukea myös Monacoa siinä kuin Somaliaakin.
Nyt Ingvarin 500 000 000 000:n kruunun tuloista hyödyn korjaa Sveitsi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_miljardärer_(2012)
Mitä ne siellä hallituksissa oikein tyrivät? Eivätkö ne ole sadassa vuodessa oppineet, että kohtuullinen verotus tuo valtavasti tuloja?
Mahtavat sveitsiläiset nauraa partoihinsa pohjoismaiden tyhmyydelle?
Meillä kun useimpien yritysten kannattavin osa-alue on verosuunnittelu, eikä suinkaan itse yrittäminen. - Lähes joka velalline
Katsokaas www. velkakello.fi ? Oikein rupee naurattaan Suomenkansalisten eli valtionvelan tulevien makselijoitten puolesta? Vaikka oma asuntolaina ois jo maksettu.
Vai pitääkö se paikkansa mitä J Käteinen sanoi haastattelussa jottei Suomen ole aikomuskaan maksaa kyseistä summaa mikä lähentelee pikku auton hintaa
per Suomen kansaline vauvasta vaariin varattomasta rikkaaseen milloinkaan?
Miköä vitunvelka se semmonen on mitä ei oo aikomuskaan velkaaolevan maksaa?
Kysykää omasta pankistanne semmosesta? Mutta älkää pankin kiinteistövälittäjältä.
Millasessa valheessa voidaan oikein viettää kulutusjuhlaa velkaa persetaskussa enempi kun hyötyä liksapussista?
Eli monella satojatuhansia yli vuosiansijonsa velkaa. - ei pysy kännissä
Työttömäthän ei tee muuta kuin makaa sohvalla ja kittaa kaljaa!
Sitäpä pitää kaikkien kadehtiman.
520 euroa kuussa se se tekee 1,09 e putelihinnalla 447 putelia. Eli keskimäärin 22 putelia päivässä. Ei huono. Mutta kun tuosta 520 eurosta on maksettava kaikki muukin. Asuminen, sähkö, vesi, puhelin, netti, vakuutukset ehkä jopa auto, jotta olisi valmis siihen 3 h työmatkaan. Eipä tuosta jää paljookaan käytettäväksi puteleihin, jos yhtään.
On legendaa, että työttömät makaa sohvalla ja juo vaan kaljaa. Ei, ei heillä ole varaa kaljotteluun. Kyllä se on se normvi v¨tunut työporukka, joka niitä keissäjä kotona iltaisin kiskoo. - Antakee armoo
Reilusti, jos elelisin kansanedustajan sopeuttamisrahalla taikka eläkkeellä.
Nykyisellään 520 tuloilla en pärjää. Pakko kai tässä on jokeen hypätä. Onnitelkaa itseänne, että tästäkin paskasta pääsitte!
Jos pistätte minut kauppakasseja pakkaamaan, niin pliis, laittakaa vaihtoehdoksi jalkapuu - jonnekin sisätiloihin piiloon nurkan taakse.
Vai onko tässä pakko tehdä niin iso rikos, että oikein pääsee kaltereiden taakse istumaan, ettei tarvitse itseään julkisesti häpäistä?- Mittamies.
Mitä vikaa on kauppa-apulaisen työssä? Oma ammattini on lähes aina vähiten arvostettujen listan kärjessä, mutta minua ei hävetä yhtään.
- Oikea pankki takaisi
Vaihdoin aikoinaan pankkipalveluni Nordeasta Tapiolaan, koska Nordea pyysi niin isoa hintaa ja Tapiola vakuutusyhtiönäni tarjosi samat palvelut ilmaiseksi.
Nyt kun Tapiola on liittymässä S-pankkiin, olen vakaasti sitä mieltä, että maksuista riippumatta, siirrän pankkitoimintoni takaisin oikeaan pankkiin Nordeaan. Joku raja tähän ihmisten kyttäämiseen ja kontrollointiin.
Bonusjärjestelmä on syvältä ja eriarvoistava!- sairaansairaansairas...
viddu kun ei jää mitään... siis niin mitään.
sain keuhkokuumeen ja sairaalalasku on hulppeat 200 e,, ehhe hhe, lääkkeet päälle toiset 200 e..ja taksit sun muut. edellinen sairaalalasku vatsaleikkauksesta 2 kk:n takaa,on sekin vielä osin maksamatta...ja sairasajalta tulleepi pienempi palkka.
että hiiohoi, kyl hä täs hirveesti on talteen jääny...
- näin meillä
Ei mitään jää sukanvarteen, sen mitä velipoika yöllä varastaa niin minä päivällä myyn
- Losing it all
Tyhjän saa äänestämättäkin ja mm. kokoomuksen kanssakin:
http://www.youtube.com/watch?v=-Sz6w2MBHF4 - ei kuulu nääs
Vittuako se sinulle kuuluu?
- repikää siitä
Riippuu siitä mitä duunaa ja kuinka osaa hommansa. Tämä sälli osasi ja heittäytyy eläkeläiseksi ja täysipäiväiseksi ukkomieheksi.
http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/62723-33-vuotias-jaa-elakkeelle-tienasi-35-milj-eu-pelaamalla-videopeleja
Tämä on mahdollista vain parhaille. Rähmäkäpälille ei heru senttiäkään. - paras säästö ever
12 lasta jää "sukanvarteen" mutta en kyllä odota heidän kustantavan vanhuuttani, sitä varten on eri säästöt
- Elämä turvattuna
Pahan päivän varalle on pantu säästöön vuoden tulojen verran ja asuntokin on miltein velaton . Menot kun pitää tuloja pienempänä niin saa jotain säästöönkin .
Kaikkia ei säästäminen todellakaan kiinnosta . Monet panee tilin sileeks samantien ja ottaa päälle vielä vippejä . Heitä käy sääliks kun eivät tajua turvata omaa tulevaisuuttaan . - ihan sopivasti
on kertynyt joutunut elättämään itsensä vuodesta 1961 lähtien joka tilistä on laitettu jotakin jemmaan ja tehty välillä kantakin työtä eli sopivasti on kokoutunut kirstun pohjalle.
- Koneiden rakentelija
Yrittäjä olen,, säästössä 24000 eur ja ensikuun lopulla noin 45000 kunhan syys sesonki ohi. Noilla pitää pärjätä sitten huhtikuulle saakka.
Säästöä syö kun yksin rakentelen koneita varastoon kevät kautta varten. Mutta on sitten mistä myydä keväällä.
Mutta ei nyt vaikuta pahalta tilanteelta ollenkaan. - tarttis tehä jotain
Se onkin hyvä rakennella tai tehdä jotain muuta konkreettista noilla säästöillä.
Muuten ne hupenee matalan korkotason ja inflaation kiihtymisen takia. - icanboogie
On säästöjä mutta ei rahoina eikä osakkeina. Euro saattaa lakata olemasta ja osakkeet menettää arvonsa mutta alkoholin hinta vaan nousee eli olen sijoittanut kaikki rahani alkoholiin ja kätkenyt pullot ympäri suomea maastoon ja laatinut kartan jonka perusteella löydän kätköni ja kun alkoholin hinta on tarpeeksi korkea, alan realisoimaan sijoituksiani.
- Hahahaaah
Alkon monopoli murtuu pakostakin jonain päivänä ja viinan hinta romahtaa muiden eu-maiden tasolle ~3,5€/litra.
Ponunkeittokin sallitaan. - Hahahaaah
Hahahaaah kirjoitti:
Alkon monopoli murtuu pakostakin jonain päivänä ja viinan hinta romahtaa muiden eu-maiden tasolle ~3,5€/litra.
Ponunkeittokin sallitaan.Niin ja kansa siirtyy hamppuun sinä päivänä kun se laillistetaan. Nyt jo puolet käyttää vain sitä.
- reikä sukassa
Ei ole rahaa säästössä yhtään, kaikki mistä voidaan on jo säästetty. Ei ulkomaanmatkoja ym. Eikä työtä vaikka perusduunari ammatteja useampia!
en ole työnvieroksuja, tekisin kyllä töitä- hallitus päättää ottaa pakolaisia, ehkä ne tekee sitten minunkin työt....- Kusi sukassa
Säästän 20 euroa kk.
- kiitos kokoomus
200 euroa miinukselle joka kuukausi.
- huhhvvv
Älkää ottako sitä hemmetin velkaa niin jää säästöönkin jotain. Vähemmälläkin voi elää.
- mikä tyhmää mikä ei
"älä ota velkaa", mutta kun asua jossain pitää.
Ja tyhmintä on maksaa vuokraa, ja lyhentää jonkun toisen velkaa
- raha vain on.
En kerää rahaa, raha on vain käyttöväline, rahattomana tänne tulin ja rahattomana lähden. Keräyskohteeni ovat aivan muualla, sellaisessa paikassa missä ruoste ei raiskaa.
Olen 62v. - eihaittaa5
Paljonko valtiolla on säästössä pahanpäivänvaralle?
Kai poliitikot on turvannu tulevaisuutemme?- Loistava tulevaisuus
Poliitikot ovat turvanneet tulevaisuutemme tuhlaamalla eläkerahat, kaatamalla sosiaaliturvan ja rahtaamalla maa täyteen rikollisia.
- Varakas eläkeläinen
En edelleenkään jaksa käsittää miksei jokainen voisi säästää? Minä aloitin säästämisen jo 10-vuotiaana ja nyt olen jo eläkeukko, mutta koko ikäni olen säästänyt joka kuukausi, nytkin noin 200 euroa / kk. Säästin ensin yksiön hinnan, ostin sen 25- vuotiaana ja myin sen ja olin taas säästänyt rivitaloasunnon hinnan. Sitten myin sen ja niillä rahoilla säästöiläni rakensin itseomakotitalon, siitä nettosin mukavasti, rakensin sitten niitä muutaman ja asuin verottajan vaatiman ajan ja taas myin ja niin olen kerryttänyt varallisuuttani sekä lähes koko ikäni joka kuukausi laittanut määrätyn summan säästöön. Menin naimisiin 35- vuotiaana. Koulutaneet olemme vaimoni kanssa kolme lasta ja jopa heitä pystyneet auttamaan. Jos yrityshaluja vain on, niin Suomessa kyllä pärjää. En ole rikas, mutta nykyisin voisin sanoa,että keskimäärin aika varakas. Ja ehdottomasti olen sitä mieltä, että Somessa jokainen on juuri niin varakas kuin itse haluaa !!! Kaikki ja aivan kaikki on vain itsestä kiinni. Eri asia on, jos on sairauksia, jotka vievät voimat. Eli ei muuta kuin säästämään jo lapsesta ja vaikka eläkeiässä ! JOkainen voi säästää vaikka 50 euro kuussa, jos vain haluaa ! Se tekee jo 600 euroa / vuosi ja kymmenessä vuodessa 6000... mahdolliset korot. JOs ostat vaikka tuollasummalla yhden 100 g kultalaatan, niin sen on jo kymmenessä vuodessa kolminkertaistanut arvonsa... jne... Työttömyys myöson itsestä kiinni sekin. Töitä on aina, kun vain olisi tekijöitä!!! Kaikista vaan ei tule herroja!
- kultaharkot taskussa
"JOs ostat vaikka tuollasummalla yhden 100 g kultalaatan, niin sen on jo kymmenessä vuodessa kolminkertaistanut arvonsa... jne..."
Hienoa, että olet onnistut säästämisessä, mutta kullan kanssahan on sitten vähän sellainen juttu, että sen maailmanmarrkinahinta vaihtelee. Se nousi ennätyslukemiin 2008 kriisin seurauksena, mutta nyt se on ollut laskussa jo pitkän aikaa.
- 16+16
Hmmm...
Itse olen 22 vuotias nuori yksinasuva nainen, ja säästössä 10 000.. Vajaan vuoden ollu vakitöissä ja sitä ennen pätkiä. Säästäminen on helppoa ja mistään ei oo oikeestaan tarvinnu tinkiä. Palkkaki kuitenni vajaa 2000 kk. En älyä miten säästäminen on niin vaikeeta.
Varmaan saan haukut nyt mutta no can do :D- elätkö yhtään
väitätkö että olet vuodessa säästänyt 10te? 2000 bruttopalkasta?
Millainen sun vuokra on, syötkö mitään, käytkö missään,
osatko vaatteita, asioita, lomailetko?
itselläni 3000 nettotulot, eikä mitään jää.
- Asuntovelallinen
Tottakai on säästössä. On ollut siitä asti kun olen omia tuloja hankkinut. Ei tulisi mieleenkään päästää tiliä tyhjäksi, aina voi tulla yllättäviä menoja. Tällä hetkellä säästössä taitaa olla reilun vuoden palkat.
Opiskeluaikojenkin nälkäpalkasta riitti aina jotain sivuun pistettävää kun vain vahtasi menojaan. Tiedän kyllä olevani pihi, mutten silti voi käsittää miten jokunen samoilla tuloilla elävä kaveri onnistuu polttamaan palkkansa joka ikinen kuukausi ennen uuden tuloa.- Oliskohan noin?
Niin se valtionvelka ei ollutkaan mitään omaa asuntolainaa?
Vaan maksamatta ehkä yhä viellä?
- elämä on.
Viimeiset 12 kuukautta laitoin joka kuukausi erilaisia summia tavoitetilille (sopimus pankin kanssa) ja vuoden aikana sain säästöön 5000e.
En tosin maksa asuntolainaa eikä ole lapsia eikä muitakaan tuollaisia isompia menoeriä.
Seuraavan 12 kk tavoite on säästää tavoitetilille 5000e ja saada pankkitilin saldo 10 000 euroon (tällä hetkellä jotain 3000e).
Ja olen ns. matalapalkka-alalla. - talousekonomisti
Ei ne pelkät säästöt ole mikään mittari, vaan kokonaisvarallisuus sekä tulojen ja menojen suhde. Jos varallisuutta kertyy esimerkiksi asuntolainan lyhennysten kautta ja tulot ovat kulutukseen suhteen tasapainossa, niin siinä on yksi vaurauden merkki.
Avainsana varallisuuteen on kulutuksen optimointi. Kuluttamalla ei varallisuutta kerry. Itse asiassa se johtaa ongelmiin, jos kuluttaa vääriin asioihin kuten esimerkiksi hetkellisen mielihyvän saamiseen kulutuksen kautta. Mutta jos investoit kulutuksen hyötyihin kuten esimerkiksi koulutukseen, niin se tuottaa pitkän päälle pääomaa. Niin henkistä kuin myös taloudellista. - Säästöt rules
Säästössä on ihan mukava pesämuna vaikka matalaa palkkaa tienaankin. Mutta en tuhlaa turhuuksiin (etelänmatkoihin jne). Pystyn silti ostamaan kaiken mitä haluan. Asunto- ja opintolainat on maksettu pois jo vuosia sitten, kattava keittiöremppa on tehtynä. Säästöön siirrän parin kuukauden välein 1000-1500 euroa joten vuodessa sitä kertyy ihan mukava potti.
Minulla on useampi pankkitili, joista yhtä käytän säästämiseen. Näin niitä ei tule vahingossa kulutettua sieltä. - Nautakiiliäinen
Minulla on ollut tapana ostaa kaikki käteisellä, niin ei pääse ylivelkaantumaan. Lainaa ei ole ollut koskaan.
Valtion töissä aloitin neljän markan tuntipalkalla ja ensimmäinen ostos oli moottoripyörä, 1800mk. Sitä säästäessä oppi rahan merkityksen.
Noista ajoista ansiot ovat hieman nousseet, kun ymmärsin, että ei kannata pinnata koulusta, jos aikoo joskus elää mukavasti.
Säästössä on tarpeeksi. - Matti ei oo kukkaros
Itse tajusin jo parikymppisenä etten halua vanhana elää kitutella. Pikkuhuljaa säästin ja ostin asunnon alle kolmekymmpisenä. Sitten ostin osakkeita . Nyt mulla on kaksi asuntoa, toinen vuokralla ja kesäpaikka . Sitten on tuloa osakkeista ja jonkinmoinen eläke. Aina olen katsonut, että tulot on suuremmat kuin menot ja elänyt säästeliäästi, mutta niin että kaikki pelit ja vehkeet olen tarvittaessa ostanut. Voin siis hyvin. Nyt voisin myydä toisen asunnon ja käyttää sen itse omaan elämääni jos pystyn. Vaikea on käyttää ns omaa pääomaa. Mutta kun nuorempi polvi tavallaan vain odottaa rahoja olen ajatellut että yritän ostaa edes uuden älyåuhelimen, auton ja elää vähän.
Matkustaa ja tolleen. Osakesäästämisestä olen tykännyt ja siitä että tuloja monesta suunnasta. Siitä ettei kaikki ole yhden kortin varassa. Kaikki on hyvin jos vaan ei sairastu. Kuolemalta kait ei voi välttyä vaikka se olisikin toivelistassa ykkösenä. Eli tuloja jotain 4-5000 kk verojen jälkeen( sis vuokrat, eläkkeen ja osaketulon) Se on ihan hyvä. - säästäjä
Minä olen säännöllisesti säästänyt siitä lähtien kun täytin 18. Alun perin pistin yhdelle säästötilille kerran kuussa 10% tuloista. Myöhemmin aloin pistämään toisellekin tilille 10% ja nykyisin on vielä kolmas tili mihin menee 5%. Eli nykyään tuloista 25% menee säästöön. Säästötililtä on sitten mukava ottaa rahaa kun tarvii ostaa jotain minkä hankkimiseen joutus turvautumaan osamaksuun tai lainaan ellei sästöjä olisi. Viimeisin säästöillä ostettu hankinta on auto joka maksoi noin 3000€. Tällähetkellä tileillä yhteensä hieman yli 10000€ ja 25 vuotias olen joten nyt on menossa 8. vuosi säännöllistä säästämistä. Koskaan ei ole rahat loppuneet kesken kun on pitänyt huolen että sukanvarressakin on vaikka yllärimenojakin on joskus ollut.
- Säästä tyhjästäkin
Säästäminen olisi alettava hyvissä ajoin hyvänä aikana satku säästöön.Siitä olen Op pankille kiitollinen, että ehdotti joskus erillistä tiliä, johon menee suoraa.
Voi hätätilassa lainata tai käyttää johonkin tarvehankintaan.
Ennen säästettiin pennipossuun lapsesta asti, nykyään heti kädestä suuhun nuorisokin. Ilmainen raha ei vanhene.Nykyään asuntotuet ym. Oppivat laskelmoimaan ja ketkuilemaan tuilla.
Alta neljän vuoden palkat puoleentuneet hintojen paettua Suomessa. Virossa kaikki puolet halvempaa. Ostovoima ja elintaso mennyt kolmannekselta kansaa.
Hallitukset ensimmäisinä päivinään heti nostamassa taksoja, että saavat tuloja tuhlaamoonsa. Korotukset rokottaa vain kansan pienituloisinta puoliskoa. Kokoomus kylpee kuin Roope rahakasoissa ja kiertää kaikkia veroja ja maksuja tehokkaasti.- Suomen rakentajat
Eläkeläisenkin pitäisi olemattomasta tonnistaan yrittää säästää, ettei tartte sossuun turvata. On aika alentavaa vanhalle koko elämänsä työtä tehneenä
Ennen kutsuivat vaivasavuksi sossua.
- Se on sinun rahaa.
A) Maksamme työttömyyden varalta työttömyysvakuutusmaksua veron muodossa
B) Työnantajamme maksaa meidän työttömyysvakuutusta vielä enemmän
Jos joudumme tilapäisesti työttömäksi niin silloin meille maksetaan takaisin meidän JO maksamaamme työttömyysvakuutusmaksua.
Työttömyysvakuutusmaksu, jota sinä ja pomosi sinusta maksaa, on suuruudeltaan sitä luokkaa yhteensä että yhden vuoden kahdestakymmenestä voit olla työttömänä etkä ole yhteiskunnalle mitään velkaa.
He maksavat velkaansa takaisin sinulle tuolloin. - wilppo
ittelläni jää pienestä eläkkeestä aina jokunen ropo,kannattaa laittaa pienikin summa varalle,pidemmän päälle sitä vain kertyy aina jonkun verran
- juoppo4
Parhaiten saat rahaa säästöön kun elät sossupummina. Niin minä teen.
- n.negerson
noin 27 kertaa nettoliksa on "pahan päivän varalle", käyttötililä pari kertaa nettoliksa ja vuokrat maksettu vuoden loppuun asti, tosin pahaa päivää tuskin tulee koska velkaa ei ole. Työpaikan menettäminenkään ei minua ajaisi ahtaalle.
- rahaa on kyllä
Rahaa on tilillä useampi kymppitonni, mutta ei siksi että pelkäisin työttömäksi joutumista, vaan en yksinkertaisesti keksi riittävästi rahankäyttökohteita. Pelkoa työttömyydestä ei ole eikä tule, koska teen korvaamatonta työtä ja kaltaisiani asiantuntijoita on Suomessa maksimissaan viisi.
- itsehuijaausta
Huh mitä sonnan zpuhujia, kaikki olevinaan rikkaita.
Aika säälittävää. - hmmmmmm.........
näkyy olevan paljon omaan napaan tuijottajia täällä, eivät tiedä mitä on säästää tai ainakin yrittää säästää pienistä tuloista.
Itse olen työttömänä joten tulot eivät ole isot. Onneksi saan tehdä lyhyitä pätkiä töissä, on mukavaa lisätienestiä. Pystyn säästämään säästölippaaseen kolikot ja 10€/kk menee säästötilille, josta joudun sitten useampi kuukausi verottamaan. - exduunari&yrittäjä
Eläkkeestäni säästyy joka kuukausi nelisen tonnia. Joskus yli, joskus alle, mutta mukavasti kertyy.
Raksalla olen sen tienannut, puolet duunarina, puolet itsenäisenä yrittäjänä. - O € joka kuukausi
Ei jää yhtään sukanvarteen. Olen normaalin köyhä duunari.
- huvittunut duunari
Tämän ketjun pohjalta näemme selvästi että yli 90% Suomalaisista on rikkaita ja hyvin toimeentulevia :) Nähtävästi olemme porvarivaltio.
- 12+13
tänne tuskin kukaan oikeasti rikas edes kirjoittelee mutta meitä keskituloisia on kuitenkin suurin osa väestä ja toimeen tullaan kuka hyvin kuka sitäkin paremmin ja sitten on näitä elämäntapatyöttömiä joille ei ole koskaan oikea työ maittanut, valittamassa jotta mikään ei riitä.Tarkoitan nyt niitä jotka sossuluukulta elantonsa on kokoikänsä saaneet vastikkeetta.... en oikeita työttömiä jotka on työstä pois joutuneet.
- sinä olet rikas
Se keskitulo on kuulemma 3000 euroa kuukaudessa. Itse olen jotenkin onnistunut välttelemään moista porukkaa vaikka niitä onkin sinun mukaasi kaikkialla, toki varmaan muutama tuttavapiiristä löytynee. Se on tietenkin missä piireissä liikkuu mutta voin kertoa että tästä vinkkelistä katsottuna en kyllä kuvailisi ihan noinkaan sitä tuosta alempaa ryhmää. Puhumattakaan sen alemman ryhmän koosta kun sinun mukaasi keskituloisia on oikein suurin osa. Itse pärjäisin aivan loistavasti keskituloilla, aivan sama paljonko sitä veroa menee. Eiköhän tuosta käteenkin jo jää, tai sinne sukanvarteen. Viimeaikoina on tullut sellaisia ehdotuksia että tuloillani kannattaa jäädä kohta jäädä kotiin ja mennä sinne sossunluukulle. Anteeksi nyt jos pahoitin mielesi valittamalla. Ei se työ nyt ihan niin paljon kuitenkaan maita että maksaisi saadakseen sitä tehdä, ja milläpä sitä maksaa kun tosiaan ei mikään riitä. 25 euroa kuussa olen onnistunut säästämään viime vuoden aikana, saahan sillä yhden kuukauden bensat.
- keskiluokkainen
Minä olen pitänyt itseäni hyvätuloisena, suorastaan rikkaana vajaan viiden tonnin kuukausiansioillani, mutta vielä tuplasti tienaavienkin sanotaan olevan keskiluokkaisia.
Ei se minua toki häiritse, mutta ihmettelen, että missä kulkee se ylemmän sosiaaliluokan raja?
Työvuosia on jo takana aika monta ja talot sekä autot ovat velattomia. Puolisen miljoonaa nuo ovat maksaneet, joten kyllä keskiluokkaiselta jotain jää säästöön.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1652581Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482387Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021082- 64901
- 65849
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274727Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18727Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait208701Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22668